HERONTDEKKINGEN KUNNEN TOT ANDERE INZICHTEN LEIDEN in ice. m Bua»(i I 99 m M lil r Km i "til V 4' 1 6 V R IJ D A G JULI 19 7 6 19 FILMS 18 EB1 II I 0 J 0 I n i. if HET TERUGBRENGEN van een twintig jaar oude film gebeurt natuur lijk niet zonder reden. Gebrek aan sterke actuele filmprodukties kan er de oorzaak van zijn, maar het is ook mogelijk dat bij importeur en bioscoop exploitant de overweging een rol speelt mee te willen profiteren in het succes van bepaalde „cult”-films. Het proces waarin „cult”-films ontstaan is moeilijk achterhaalbaar. Een film uit het verleden krijgt om vaak onna speurlijke redenen plotseling bijzondere aandacht van een nieuwe genera tie bioscoopbezoekers die het miskende meesterwerk van zoveel jaar terug gaan herwaarderen en er kwaliteiten in ontdekken die destijds over het hoofd zouden zijn gezien. De confrontatie met de verjaarde film kan plaats hebben gevonden middels de televisie die vrij willekeurig uit het verleden put met de kans dat bij haar greep in de grabbelton van oude films een toe komstige „cult”-film naar boven komt. Het is ook mogelijk dat de vondst gedaan wordt bij de filmstudie op filmacademies of universiteiten (die vooral in Amerika een belangrijke rol spelen bij herontdekkingen) met als gevolg dat het hele oeuvre van de betrokken regisseur of acteur opnieuw bekeken wqrdt en een revaluatie ondergaat. Niet verouderd Idool-film N achtvoorstelli ngen Shaffy Theater „Tommy” Prolongaties N achtvoorstellingen Jeugdfilms sterdam Filmidool James Dean herleeft „als L— Peter F.”: vermaak van I Buzz (links) en Jim gespeeld door James Dean in het duel op messen in „Rebel without a Cause.” Vooral Frankrijk is heel sterk geweest in zijn herwaardering van filmgoden en filmgenres uit het verleden van Holly wood waarbij de Parijse Cinemathèque van Henri Longlois en het filmblad Cahiers du Cinema” hand in hand gin gen. Dit soort ontwikkelingen hebben een onbetwistbaar nut al zit er een modieus kantje aan. Maar waar in lite ratuur en schilderkust herhaaldelijk miskende of onbekende talenten uit het verleden naar boven worden gehaald is een dergeüjk proces uiteraard bij film met zijn snellere en sterk aan tijd gebonden reacties bijzonder begrijpelijk. Zo blijkt het Hollywood-amusement uit de dertiger jaren met zijn shows en musicals en zijn huwelijkscomedies bij nader bekijken als producten van tech nisch kunnen, inventiviteit en virtuoze scripts waardevoller dan de recensies von destijds hebben doen vermoeden. Vroegere komieken die in hun tijd nau welijks aandacht kregen omdat zij al leen maar het voorprogramma van de bioscopen moesten vullen, zijn uit hun obscuriteit in de schijnwerpers van de belangstelling geplaatst en hebben een plaats gekregen naast en soms boven de erkende clowns van het witte doek (zo als gebeurde met Laurel en Hardy, Har re Langdon, Buster Keaton). En het hele werk van een in zijn tijd miskend of over het hoofd geziene regisseur werd soms in deze „cultus” -beweging herzien en tot onbetwistbaar hoogtepunt in de filmhistorie uitgeroepen. ervan is dat zijn echte vader toch springlevend komt opduiken en zijn mededinger in bed wordt moord. Dat is teveel voor het tere kinderzielt je en Tommy wordt doof, stom en blind. Moeder en vriend (Ann-Margret en Oli ver Reed) doen van alles om bet knd té genezen, maar het resultaat van al hun inspanningen is dat Tommy wereldkam pioen aan de flipper-automaat wordt, en daarmee schatrijk. Pas als zijn moeder hem door een staande spiegel duwt, krijgt Tommy van schrik spraak, gehoor en gezichtsvermogen terug en geeft zich uit voor een nieuwe messias tegen wie zijn aanvankelijke volgelingen zich ke ren, waardoor hij tenslotte geheel be vrijd wordt. Een warrig verhaal, door de hysterische Ken Russell hier en daar nog wat aangedikt tot een bizar spekta kel waarbij vooral de rockliefhebbers zich thuis zullen voelen. Dean’s eerste filmrol was in „East of Eden”, een verfilming van een roman van John Steinbeck door Elia Kazan, leermeester van Dean in de Actor s Stu dio en zijn reguseur bij Dean’s toneelde buut. Als in die eerste film speelt James Dean in „Rebel without a Cause” de jongen die naar liefde hunkert en vooral hoopt op een mannelijke genegenheid van de kant van zijn vader. De film is van „deze” tijd, dwz. van 1955, wat men aan de kleding kan zien, slobberbroeken bij de jongens met vetkuiven, wijd uit staande jurken over de knie bij de Zo verwierf bijv. Douglas Sirk, eens een middelmatig Duits filmer die in ons land „Boefje” maakte en de povere klucht ,,’t Was een April”, bij revisie van zijn Amerikaans! films („Magnifi cent Obsession”, „Imitation of Life”) een nieuwe status als top-regisseur, en ook Nicholas Ray (zijn bekendste film uit de laatste tijd is „55 Days at Peking”) won in aanzien bij „close-reading” van het totaal van zijn filmactiviteiten. Vooral zijn vroegste films als „The live bij Night” (’47), „Knock on any Door” (’49) „Johnny Guitar (’54) en „Rebel without a Cause” (’55) maakten hem tot een „cult”-figuur. meisjes., hoewel de mode van de toe komst zich hier en daar al aandient: blue jeans, korte leren jacks, bizarre hoofddeksels bij de studenten van de High School, benevens korte laarzen. Maar overigens doet de film niet of nauwelijks verouderd aan en zijn huise lijke problemen zijn tot op de dag van vandaag niet opgelost. Achter titels en aankondiging van me despelers in de film komt James Dean al in beeld, struikelend en languit val lend naar de camera toe, zodat zijn gezicht in close-up precies achter de aankondiging van zijn naam komt. Hij is duidelijk stomdronken, amuseert zich even met een speelgoed-aapje dat hij tussen het straatvuil vindt en krult zich dan op in een gemakkelijker houding cm op de keien te gaan slapen. De sirene van een naderende politieauto suggereert al dat hem dat niet zal luk ken. Als de film begint wordt Dean die Jim heet in het door Nicholas Ray geschreven verhaal, door twee agenten de plaatselijke politiepost binnengedra gen. Daar zitten nog twee minderjarigen te wachten op een gesprek met de ambtenaar van de kinderpolitie. Het zijn Judy (Nathalie Wood), een meisje in haar moeilijke jaren dat opgepakt is omdat zij ’s nachts alleen op straat liep en Plato (Sal Minto) die met zijn vaders revolver een nest jonge honden heeft gedood. In de daarop volgende gesprek- Er is dus aan alles gedacht, maar of de Engelsen moeten treuren als Michael Klinger hun land gaat verlaten, wordt door „Shout at the Devil” zeker niet beargumenteerd. Opwindende films voor het nachtelij ke uur vindt men in Lido waar „Het spook van het Rock Theater” op het programma staat, in Frans Hals waar „De Kaping van de Pelham Expres” de 'gevolgen van een treinkaping op boeien de wijze laat zien en in Luxor waar de beste misdaadfilm van de laatste jaren, n.l. „French Connection” met een gran dioze rol van Gene Hackman opnieuw vertoond wordt. In Roxy nog steeds „Siddharta” van Conrad Rooks (destijds bekend geworden door „Chappagua”, een van de eerste ,,trip”-films) waarin een jonge Brahmaan op zoek gaat naar de zin des levens. scherm). Dit eerste deel wordt besloten door een eindeloos durend gevecht op de vuist tussen beide mannen dat gecopie- erd lijkt uit John Ford’s „The quiet Man” (waarin John Wayne op de vuist gaat met Victor MacLaglen). Dan komt een ernstig tussenspel met het binnen dringen van de Duitsers - de film speelt tijdens de eerste wereldoorlog - in de rustige streek, waarbij slachtoffers val len die het nu verzoende duo Moore- Marvin nopen tot tegenacties, bestaande in een twesmans-aanval op een Duits slagschip dat voor herstelwerkzaamhe den in een rivierdelta gevlucht is. Ook hier moet men weer denken aan een klassiek equivalent, n.l. de actie van Humphrey Bogart en Katharine Hep burn in „African Queen”, maar het is een kniesoor die daarop let. Klinger- Hunt zorgen voor veel spanning en vuurwerk en een traan ontbreekt ook niet als Lee Marvin zich opoffert om de aftocht van zijn schoonzoon te dekken. ken blijken alle drie huiselijke moeilijk heden te hebben die variëren van domi nerende en bedilzuchtige ouders tot ou derloosheid en dit gemeenschappelijke euvel zal het drietal straks dichter bij elkaar brengen, straks, dwz. na een lan ge dag vol emotionele gebeurtenissen. Jim die met zijn ouders pas is komen wonen in het stadje, krijgt de ochtend na het nachtelijk gebeuren, ruzie met een groep klasgenoten die hem willen ontgroenen door zijn durf op de proef te stellen. Dit leidt na een duel met messen tot een behendigheidsrace tussen Jim en Het Shaffy Theater heeft aan zijn veelheid van activiteiten al enige tijd ook het vertonen van ui'tzonderlijje films toegevoegd. Van 15 t.e.m. 21 juli staat op het programma „Themroc” van Claude Feraldo, vertoond in Kriterion en in allerlei alternatieve circuits, maar door velen nog niet gezien die Shaffy Theater nu hoopt te bereiken. „Themroc”, gespeeld door Michel Pic- coli is de arbeider die op een gegeven moment zijn sleurbestaan moe is en gaat revolteren tegen de bestaande orde en in een anarchistische woedebui zijn woning vernielt, zich van alle seksuele taboes bevrijdt en de politie die hem wil stuiten in zijn vernietigingsdrag, vangt en opeet. Een film vol onverwachte en nihilisti sche wendingen, grimmige humor en een ontluistering van de bestaande orde. de klasse-aanvoerder Buzz, waarbij met gestolen auto’s in volle vaart naar een afgrond aan zee wordt gereden en ieder der rijders op het laatste ogenblik uit de auto moet springen, waarna deze over de rand in zee verdwijnt. Wie eerder gesprongen heeft dan strikt noodzakélijk was, verliest en wordt lafaard genoemd. Buzz komt tragisch om bij deze doden race die door de hele klas van sensatie zoekende jongens en meisjes met opwin ding is gevolgd, na afloop overslaand in een redeloze woede tegen Jim op wie ze de dood van hun geliefde klasse-aan voerder willen afschuiven. In het verdere verloop van die avond gaat een drietal klasgenoten in een auto op zoek naar de „schuldige” om wraak te nemen op de dood van Buzz. Maar Jim zit dan al in nieuwe moeilijkheden met zijn ouders die hem willen beletten zich bij de politie aan te geven, zoals hij van plan is. Getroffen door hun lafheid en schijnfatsoen ontvlucht Jim opnieuw het ouderlijk huis, ontmoet Judy die ook weer huiselijke moeilijkheden heeft, „kraken” een leegstaande villa om er de nacht door te brengen en krijgen bezoek van Plato die gehoord heeft van de wraak-actie tegen Jim en hem komt beschermen met de gestolen revolver van zijn vader. Doorzichtige symboliek, omdat uit al les blijkt dat de kleine, eenzame Plato op zoek is naar een vaderfiguur en meent die gevonden te hebben in Jim van wie hij al een heldenfiguur gemaakt heeft. Er gebeuren die avond nog heel In hoeverre dat terecht is kan men nu in de bioscoop testen, want „Rebel wi thout a Cause” is opnieuw uitgebracht en draait sinds donderdag in het Am sterdamse Leidsepledn Theater. Een inte ressante confrontatie met het verleden, vooral ook omdat de film zonder de verlate erkenning van Ray’s verdiensten toch al een zekere reputatie had door de aanwezigheid van de jonge acteur James Dean. James Dean is, zoals men weet, het idool van de opstandige jeugd in de eerste helft van de jaren vijftig geweest, vooral natuurlijk in Amerika maar toch ook wel daarbuiten. Hoewel hij maar 24 jaar oud werd en in drie films optrad, is zijn invloed op het gedragspatroon van de Amerikaanst jongeren zeer groot geweest. Zij zagen in hem het symbool van de onrustige, onbegrepen jeugd-zonder-toekomst en zijn dood in een auto-ongeluk konden zij slechts verklaren als een vrijwillige daad van iemand die zich „in de val” voelt zitten in een uitzichtloos be staan De hysterische verering en legen devorming die losbarstten na zijn dood op 30 september 1955 riepen herinnerin gen op aan wat dertig jaar eerder rond de vroegtijdige dood van Rudolph Va lentino had plaatsgevonden. Maar niemand zou het spektakel na Dean’s dood ooit vergeleken kunnen hebben met de intense, maar naar bin nen gekeerde droefenis en rouw die vier jaar later in Frankrijk heerste na het vroege sterven van Gerard Philippe die op een andere manier een symbool voor de jeugd vertegenwoordigde. wat verwikkelingen. De „wrekers” ko men op bezoek en de gealarmeerde poli tie, gewaarschuwd door de huishoudster die voor Plato moet zorgen dat de jon gen er met een revolver van door is. In het Planetarium dat in het begin van de film al voorkomt en waarin toen de instructeur de wijze woorden gesproken heeft dat in de oneindigheid van het heelal onze menselijke daden ineen schrompelen tot kleine, onbelangrijke activiteiten, vindt dan dit jeugddrama zijn ontknoping. Onder de beheerste regie van Nicholas Ray is de film een evenwichtig en goed geconstrueerd werkstuk geworden, span nend, vol menselijke conflicten en ster ke emoties en nauwelijks gedateerd. Het weet zich te handhaven tussen andere films over opstandige jeugd, een thema dat toen in de mode kwam en al ver werkt was o.a. in „The wild One” met Marlon Brando (1954) en „Blackboard Jungle” uit datzelfde jaar met Glenn Ford en Sidney Poitiers onder regie van Richard Brooks. En een jaar later zou het opwindend rythme van „Rock around the Clock” heel wat bioscoop stoelen doen sneuvelen. En zo is het verklaarbaar dat „Rebel without a Cause” met de opvallend doordachte regie van Ray, die ook in letterlijke zin „auteur” van de film is, met zijn actueel gebleven onderwerp en de aanwezigheid van een acteur die met drie films de wereld op zjjn hand wist te krijgen, een onverdachte ,cult”-film is geworden. - „Tommy” draait in Studio, Het is een rock-opera, bewerkt naar de originele toneelmusical van Pete Townshend en „The Who” door Ken Russell. Nu is ieder opera-libretto, sec naverteld, een opeenstapeling van onzinnige en patheti sche gebeurtenissen en „Tommy” maakt daarop geen uitzondering. Het verhaal gaat over een jongetje dat in de laatste nieuw” Geprolongeerd zijn de „Hindenburg” in Luxor, „The Genius” in Lido en „One flew over the Cuckoo’s Nest (voor de elfde week) in Roxy. Voor het luchtige vermaak zorgen Frans Hals met „Tiroler Gejodel" en Rembrandt met „Standjes voor bijde handjes”, titels waarvoor toch eindelijk eens een speciale prijs voor de geestigste Nederlandse vertaling van buitenlandse pogingen om leuk te zijn moeten wor den ingesteld. Eric Clapton gaat voor in een genezings dienst voor gehandicapten, terwijl een beeld van Marilyn Monroe in de proces sie wordt meegedragen in de Rock-opera film „Tommy.” Zowel „A History of the Blue Movie” als „French Blue” zijn in de nachtvoor- stellingen, resp. van Cinetol en City 2 opgenomen. Onschuldiger amusement in Cinema International dat een oude klucht van Louis de Funès, „Wie een kuil graaft” vertoont of in the Movies dat met „L’Important c’est d’Aimer” en met „At the Circus” (Marx Brothers) zelfs amusement met niveau rendabel weet te maken. Of in Kriterion dat het zelfs aandurft in de nachtelijke uren Disney’s „Fantasia” uit de sfeer van alleen maar kinderamusement te halen. „Next Stop Greenwich Village” dat van City 3 naar 4 verhuisd is, blijft daar ook (voor de achtste week) op de voorstellin gen die daar vrijdag- en zaterdagnacht om 24.00 beginnen. Op de matinees van Rembrandt zijn Laurel en Hardy aanwezig als „Houten koppen”, terwijl Studio „Benji” prolon geert en Palace voortgaat met „De Avonturen van Alice in Wonderland” van de tekenfilm-tovenaar Walt Disney. ONLANGS SUGGEREERDE het En gelse filmmaandblad „Films and Fil ming" dat het een verlies voor de Engel se filmbusiness zou betekenen als produ cent Michael Klinger het land zou ver laten om ergens verderop (Hollywood) zijn geluk te proberen. Als dat gebeurt, zo zegt het blad dreigend, dan hebben we dat aan ons zelf te wijten. Waarop dat opgewekte schuldgevoel zich zou moeten baseren, wordt er niet bijverteld, maar onbegrijpelijker is de duidelijke voorkeur van het critische filmblad voor producent Klinger en r egisseur Hunt die samen verantwoordelijk zijn voor twee films: „Gold” en „Shout at the Devil”. Over Klinger schrijft „F. and „Deze energieke producent is hard op weg Engeland’s „big-budget mogul” te worden met een persoonlijke inbreng waarop het publiek kan vertrouwen”. Nu bestaat die persoonlijke inbreng er naar mijn gevoel uit dat het duo Klin- ger-Hunt dol is op groots opgezette avonturenfilms en dat zij bij voorkeur, waarschijnlijk vanwege de goedkope ar beidskrachten, in Zuid-Afrika filmen. „Gold” speelde zich grotendeels af in en om de goudmijnen bij Pretoria en ook i „Shout at the Devil” werd voornamelijk in Zuid-Afrika (aan de Transkai-kust) opgenomen. Beide films hebben boven dien gemeen dat Roger Moore die ooit nog eens James Bond heeft mogen voor stellen en verder populair werd in een TV-serie, er de mannelijke hoofdrol in speelt. Van spelen is overigens nauwe lijks sprake, omdat Moore geen acteur is I met veel mogelijkheden. Niettemin valt er aan „Shout at the Devil” in Palace heel wat af te kijken omdat de film volgestopt is met grotere en kleinere avonturen die, hoewel zon der veel samenhang, toch de aandacht wel bezighouden. Als in „Gold” is er gewerkt naar een roman van Wilbur Smith die over veel fantasie blijkt te beschikken en steeds wel voor een sen- I sationeel intermezzo weet te zorgen. In de eerste helft van de film is de I haat-liefde verhouding tussen de avon- I turiers Lee Marvin en Roger Moore I aanleiding tot allerlei incidenten, mede I veroorzaakt door Moore’s liefde voor I Marvin’s dochter Rosa (Barbara Parkins, I ook al een oude bekende van het TV- HET IS ER DAN eindelijk van geko men: City is overgegaan tot de vertoning van de hard-porno film „French Blue”, wel niet in zijn eerste theater zoals aanvankelijk het plan was, maar iets minder provocerend in City 2. We heb ben nog niet zo lang gelden uitvoerig de film besproken en ook de motieven die ertoe hebben geleid om in een van de eerste premièretheaters het taboe van de pornofilm te doorbreken. Het ging om het principe dat wat In de bocht van de Nieuwendijk (Parisien en Centraal) en in de sextheatertjes op de Walletjes oogluikend werd toege staan, n.l. ongekeurde films vertonen, ook mogelijk moest zijn in de in het oog vallende theaters van „standing”. De vertoning van „French Blue” is dus een soort testcase. Het betekent niet dat City 2 of 3 een permanent sex- of pornothea- ter wil worden, de filmtheaters willen eenvoudigweg een gelijke behandeling, waarbij alle verantwoordelijkheid voor het vertoonde bij de directies komt te liggen. Het risico dat het theatqr, in dit geval City, zijn oorspronkelijk „image” bij het publiek gaat verliezen, komt dus nu te liggen op het vak van eigen bedrijfsvoe ring. Als de vertoning van de uitgespro ken „hard-core” pornofilm die nu is ingezet, tenminste met rust wordt gela ten en geen optreden van bijvoorbeeld ds officier van justitie in Amsterdam uitlokt. Het is jammer dat de inzet van deze principiële strijd e>en naar ons ge voel verkeerd gerichte film is, die geen enkel aspect vertoont, waardoor hij zich zou kunnen onderscheiden van wat aan de lopende band in de obscure theatert jes in de Amsterdamse rosse buurt wordt vertoond als opwekking tot ver dere activiteiten ter plaatse. Maar in principe verandert dit bezwaar niets aan het gerechtvaardigd verlangen tot ge lijkberechtiging dat al in zekere zin door Cinetol verwezenlijkt is door de verto ning van de ongekeurde „History of the Blue Movie” die nu ongehinderd zijn derde week is ingegaan. Corso van het Tuschinski-concern is zich intussen al aan het oefenen voor een nieuwe status door zich opzichtig in te werken met de wat lichtere Tiroler porno, zoals deze week met „Dolle Pret in een Tiroler Bed”. Zo kunnen de Amsterdamse concerns, ieder beschik kend over een veelheid van kleinere theaters, hun bioscoop-park verdelen on der het zo uiteenlopende uitgaande pu bliek dat vele smaken en voorkeuren vertoont, waaronder zeker ook een voor liefde voor zachte of harde porno. Tot dat ook hier de verzadiging en de verve ling weer een andere bedrijfspolitiek afdwingt. Behalve „French Blue” kan men ook het 20 jaar oude „Rebel wi thout a Cause” (op deze pagina uitvoerig besproken) tot de Amsterdamse premiè res van deze week rekenen, evenals de klucht „Veel gedonder in Hong Kong”, een rommelig Frans geheel met de vier Chariots, ditmaal als geheime agenten die een spoor van vernieling achter zich laten. Hier en daar dreigt de klucht leuk te worden als Nixon en koningin Elisa beth van Engeland, donor imitator» ver bluffend gelijkend ten tonele worden gebracht maar zelfs Mickey Rooney die de Engelse koningin ontvoert omdat hij een geheime passie voor haar heeft op gevat, weet de willekeurige opeenstape ling van grappen niet verteerbaar te maken. wereldoorlog geconcipieerd wordt, va derloos is als hij op Victory Day gebo ren wordt, na enkele jaren moet wennen aan een tweede vader en daarna getuige i weer door ver- „Rebel without a Cause F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19