Festival stond in teken van behoud van Indiaanse cultuur Meesterlijk orgelconcert door Louis Toebos ch in Rijksmuseum Dubbel-schilderijen Rol Mohammed niet in film i I I I I r r Nederlandse orgelkunst in Grote Kerk Oude muziek in Kees Rosenhart Steve McOueen in naar museum Continental Singers Jaap Wagemakers Dogon-collectie <se Teylers Museum in Waalse Kerk „Entebbe”-film Vijfde orgeltocht van Toer-In Orgelconcert in Sint Bavokerk weer op tournee 2 8 19 76 11 WOENSDAG JULI KUNST i door John Oomkes it 1 fy/. I I» it COIFFURAMA- JEAN PIERRE I f Beeld schrift 4' i I door Hein Steehouwer jp» u gnnwffunw nissen P. Zwaanswijk (ADVERTENTIE) Westerlaani Li ^'6? a Het festival wordt mede mogelijk ge maakt doordat de musici akkoord gaan met minieme vergoedingen. Cobi, met veel gebaren haar relaas ondersteunend: „Er is niemand die daar een punt van maakt, er staat zoveel tegenover. De sfeer, de talrijke kontakten die je legt, de manier waarop de organisatie voor de artiesten zorgdraagt en voor mij per soonlijk de confrontatie met de manier' waarop men in Canada opkomt voor het behoud van de Indiaanse- en Eskimotra- dities. Er waren ook veel Indiaanse- en Eskimodeelnemers”. Cobi vertelt vervol gens uitvoerig waaruit blijkt dat deze zaak leeft in Canada. Zo zijn er nogal wat jongeren die zich dermate solidair voelen met deze bedreigde minderheden dat ze zich net zo kleden en het haar op Indiaanse wijze in een staartje dragen. Enkele bleken zelfs bloedbroeders te zijn geworden. LONDEN (AFP)- De producenten van een film over het leven van Mo hammed’ profeet van de Islam, hebben de titel van het werkstuk moeten wijzi gen na enkele dreigende telefoontjes die bij Londense bioscopen waren binnenge komen. Zelfportret van Herman van Vollen hoven, in zijn atelier een echtpaar schilderende. ffl0SE2§035 Op zich natuurlijk veelzeggend, omdat het illustreert hoeveel er veranderd is ten opzichte van de jaren zestig toen dit soort festivals behoorlijk maatschappij kritisch geladen waren. Dat wil niet zeggen dat Mariposa qua organisatie en sfeer niet ten voorbeeld mag staan voor andere folkfestivals”. „Twee andere winstpunten van Mari posa betreffen het voordeel van een geïsoleerde ligging het is alleen per De collectie omvat kunstvoorwerpen van de stam der Dogon uit Mali in West-Afrika. Deze zal van 16 augustus tot medio september van dit jaar in het museum worden tentoongesteld. Foto’s en andere documentatie over de Dogon, alsmede werk van de kunstenaar zal aan de expositie worden t egevoegd- Jaap Wagemaker, geboren in 1906 in Haarlem, was als schilder autodidact. Na 1955 ontwikkelde hij zich tot een van de belangrijkste materieschilders. In zijn Amsterdamse tijd verzamelde Wagemaker primitieve kunst uit de hele wereld, maar met een uitgesproken voorkeur voor Afrikaanse en Melanesi- sche kunst. Het rijkst vertegenwoordigd in zijn collectie was werk van de Do- gon-stam. Voor alle dames, die een luchtige, zijdezachte, le vendige. soepele, natuurlij ke en duurzame kapselstijl wensen: Mini Vague plus Cobi Schreyer: enige niet-Engelstalige, Europese deelneemster. HAARLEM. Het zondagmiiddagcon- cert in Teylers Museum wordt op 1 augustus uitgevoerd door Mieke van der Sluis, sopraan en Bob van Asperen, cla- vecimbel. Het concert bestaat uit oude liedkunst die in oorspronkelijke stem ming zal klinken. Op het programma staan werken van Frescobaldi, Carissimi, Constantijn Huygens. Purcell, William Byrd en Bassani. HAARLEM. De rust in het huis van Cobi Schreijer valt je gewoon op het lijf. De tuindeuren van haar gezelli ge huiskamer staan half open, maar verkeersgebrul pleegt hier geen aanslag op je oren. Rust is een ideale compensa tie voor een drukbezet leven. Pas keerde ze terug uit Canada, waar ze als enige niet-Engelstalige, Europese artieste deel nam aan het immens grote Mariposa- folkfestival op de Toronto-lslands in het Ontariomeer. Dit festival, dat toe was aan zijn zestiende editie en derhalve kan bogen op een een jaar langere traditie dan het hier bekendere Newport Festi val, was de directe aanleiding tot dit gesprek. Cobi is daarnaast iemand, die zich zeer actief bezighoudt met zaken als vrouwenemancipatie en politieke stellingname. Dat stak ze ook nu niet onder stoelen of banken. Dat het gesprek daardoor wat van de hak op de tak springt, mag duidelijk zijn. Als ik opmerk hoe rustig het in haar huis is, volgt een bewogen tirade tegen het hedendaagse trekje om achter grondmuziek („James Last en zo. Die ingeblikte, afgevlakte muziek”) alle rust te laten verdrijven. „Ik kan d’r niet tegen. Je degenereert muziek. Je doet afbreuk aan de funktie van muziek. Ik kan niet en een gesprek voeren en naar muziek luisteren. Het benauwende is dat je tegenwoordig overal achtergrondmu ziek aantreft. In de winkels, de resn.au- I rants, de warenhuizen, noem maar op”. Laten we ons even tot Mariposa bepa len. Bij het tot standkomen van de contacten tussen de festivalorganisatie en Cobi en de realisatie van haar reis naar Canada speelden ene Klaas van Graft en mevrouw Van Schaik van de afdeling Buitenlandse betrekkingen van het Ministerie van CRM een essenële rol. Van Graft is een Nederlandse Cana dees, die veel voor het welvaren van Mariposa heeft overgehad; eerst als deelnemer, later als subsidie-specialist. Hij regelde Cobi’s deelname aan Maripo sa. waarna CRM haar overtocht finan cieel steunde. Cobi: „Mariposa heeft een magische aantrekkingskracht op het publiek, maar ook op de artiesten. Alleen al op de sfeer kwamen ze af. Zo kon het gebeu- HAARLEM. HAARLEM. Kees Rosenhart zal zaterdagavond vanaf acht uur een orgelconcert geven in de met kaarsen verlichte Waalse Kerk aan het Begijnhof- Het is het vierde concert in de serie van zes, telkens op iedere laat ste zaterdag van de maand. Al deze concerten hebben gemeen, dat een toccata van Goeg Muffat (1653-1704) en een sonata van Mendelsohn (1809— 1847' op het programma staan. Verder worden werken van Christian Ritter, Nicolas de Grigay en Joh. Seb. Bach ten gehore gebracht- NEW YORK (UPI). Acteur Steve McQueen, het prototype van de „harde jongen”, krijgt een hoofdrol in de film die Warner Brothers wil gaan maken van de Israëlische bevrijdingsactie op het Oegandese vliegveld Entebbe. De produktiemaatschappij heeft dat dinsdag in New York bekend gemaakt. McQueen speelt in de voorgenomen rolprent generaal Dan Shomron. onder wiens bevel een Israëlische commando- eenheid ca. 100 gijzelaars bevrijdde uit de handen van pro-Palestijnse terroris ten. Warner Bros deelde mee dat voor de film, die nog geen titel heeft, een budget is uitgetrokken van 10 tot 12 miljoen dollar, De regie komt in handen van Franklin Schaffner, onder wie McQueen al de titelrol speelde in de avonturen film >,Papillon”. Ik werd eraan herinnerd bij het bezichtigen van de uitvoerige ten toonstelling van „Centsprenten” in het prentenkabinet van het Rijksmu seum, waar honderden Nederlandse volks- en kinderprenten uit vroeger eeuwen worden getoond. Het is een heel aantrekkelijke tentoonstelling, niet alleen voor kenners, maar voor iedereen die het geduld heeft om behalve de prenten ook de bijschrif ten te lezen of die de uitmuntende catalogus a 15,00 aanschaft om het thuis nog eens allemaal door te ne men. Met de kinderen kan men er ook naar toe, want er zijn nadrukken van sommige prenten gemaakt. Er staan schoolbanken klaar en de kin deren kunnen in het kabinet zelf zo’n prent inkleuren. Ze kunnen ook meedoen aan een wedstrijd in het zelf geheel vervaar digen van prenten, die door een des kundige jury zullen worden beoor- ROTTERDAM (ANP). Het Museum voor Land- en Volkenkunde in Rotter dam heeft een kleine, maar niet onbe langrijke collectie Afrikaanse kunst ten geschenke gekregen. Deze is afkomstig uit de nalatenschap van de in 1972 overleden kunstenaar Jaap Wagemaker. De schenking is gedaan door het Rotter damse bedrijf Van Rietschoten en Kou wens B.V., die de kunstvoorwerpen met dat doel van mevrouw Wagemaker kocht. HAARLEM. De organist Louis Toe- bosch, die dinsdagavond liet gemeente lijk orgelconcert in de Grote of Sint- Bavokerk heeft gegeven, had daarvoor een programma met werken van Neder landse componisten samengesteld. De grote zorg, waarmee Toebosch zijn keuze heeft bepaald, heeft er mede toe geleid, dat dit concert is uitgegroeid tot een grootse manifestatie van Nederland se orgelkunst, artistiek nog geïntensi veerd door het meesterlijke orgelspel van Toebosch zelf. De organist begon het concert met de vertolking van een eigen compositie „Orgelspiegel” genaamd, in 1975 als opus 109 gecomponeerd in opdracht van de Nederlandse regering. Toebosch was gevraagd een werk te schrijven, waarmee speciaal de klank- kwaliteiten gedemonstreerd konden wor den van het orgel in de Sint-Michaëls- kerk te Zwolle, dsft daar in de jaren 1718 tot 1721 gebouwd werd door Hans Jürgen en Fanz Casper Schnitger, zonen van de beroemde orgelbouwer Arp Schnitger. Vier manualen heeft dit or gel: voor het hoofdwerk, het rugpositief, festival hebben verscheidene artiesten met de organisatoren enkele tiental len vrijwilligers -zitten napraten. Had dit festival wel voldaan aan de ver wachtingen? Wat waren de reakties van de kant van het publiek? Was er veel respons? Waarop werd gereageerd? Bij het beantwoorden van deze vragen viel over het algemeen de veelal louter con sumptieve neiging van het publiek op. Zo’n festival zou toch veel meer publiek- reacties moeten activeren en meer be dacht moeten zijn op respons?” Gr. Houtstr. 71 rd., HAARLEM. Tel: 321614 boven Hunkemöller. ren dat Gordon Pightfoot, Leonard Co hen of een Joni Mitchell ongenood plot seling kwamen opdraven. Dat had echter vervelende consekwenties voor andere artiesten, die gelijktijdig optreden, want op Mariposa wordt gewerkt met een zevental podia. Iedereen liep dan naar het podium waar de ster optrad. De organisatie vermijdt dat tegenwoordig door professionele artiesten alleen te laten optreden als zij inderdaad geboekt zijn; bovendien richt het boekingsbeleid zich niet op de publiektrekkers. De be kendste artiesten waren dat jaar Taj Mahal en Steve Goodman. Daarnaast is er voor amateurs wel gelegenheid om podiumervaring op te doen”. pont bereikbaar („heel wat anders dan De tekening die de omslag van het pro- in Cambridge waar de stad vlakbij het grammaboekje van de zestiende editie festivalterrein ligt, met alle nadelen van het Mariposa-festival siert. vandien”) en de manier waarop de organisatie rekening houdt met wat er in eigen land wordt gepresteerd op folk- gebied. („Op Nederlandse festivals komt het eigen talent er niet aan te pas”). Bovendien werd er dit jaar speciaal rekening gehouden met de kinderen. Vrijwel alle artiesten traden ook in de „children’s area” op”. Naast wat kritische kanttekeningen in de marge van dit festival plaatst Cobi Schreijer ook een opmerking die, de houding van het festivalpubliek in het algemeen betreft. „Na afloop van dit deeld. Alle kinderen tussen vier en veertien jaar kunnen hun tekening voor 15 augustus insturen. Deelname- formuiieren worden in het kabinet door de suppoost verstrekt. Natuur lijk zijn er prijzen aan verbonden. De tentoonstelling duurt t.e.m. 3 oktober en het is de bedoeling dat prenten van de winnaars in het kabinet 'ver- den opgehangen. De catalogus leert dat juist portret ten van de Oranje-stadhouders als prent aan de ingang staan van eer traditie die enige eeuwen heeft ge duurd. Ze werden verspreid, hetzij om onze stadhouders te eren, hetzij als „propaganda” voor het oranjehui". Van die prenten is natuurlijk een flink aantal in het prentenkabinet te zien. Daarvoor bestond er reeds een an dere prentkunst, gewijd aan het leven van heiligen of met bijbelse voorstel lingen. Die hadden echter een ander doel dan de latere volksprenten. Ze werden in de huiskamers opgehangen ter bescherming tegen ziekten of voor een ander doel. Ze vervulden een religieuze functie. Op sommige oude schilderijen zie je in het interieur zo’n prent opgenomen. Ook al oud zijn prenten met de zo geheten „trap des ouderdoms”. De levensgang van de mens van kind tot grijsaard is dan afgebeeld op een stijgende en weer afdalende trap. Tal van kunstenaars hebben dergelijke afbeeldingen vol gens dit patroon gemaakt en het soort moet vanaf het begin van de zeventiende eeuw heel populair zijn geweest. Hierboven zijn de drie voorlopers geschets van de echte „centsprenten”, eenvoudige houtsneden, in grote opla gen gedrukt. Ze waren bestemd voor de kinderen, ook al liep er wel eens een verdwaalde prent voor volwasse nen door, oorspronkelijk bijvoorbeeld als illustratie afkomstig uit een boek. De moraliserende strekking was dan ook bruikbaar voor het kind. Want heel veel van die prenten bevatten wijze lessen of waren op een andere wijze dienstbaar bij de opvoeding thuis en op school. De oudste prenten, die inderdaad voor het kind werden vervaardigd zijn uit het laatste kwart van de 17e eeuw. Kinderen bewaarden die prenten in een houten kistje. Zo’n kistje hing op school tegen de wand en voorbeelden ervan worden ook op deze tentoon stelling getoond. Het moesten goedkope prenten zijn, Cobi Schreijer enthousiast over Mariposa-festival grote aantallen vervaardigd, soms heel goede, maar ook nogal onbehol pen. Vaak staan daar „leerrijke” tek sten onder. Eigenlijk dus niet zo’n heel groot verschil met onze huidige prentenboeken. Dan waren er de stripverhalen, veel prentjes op een vel, met soms bijbelse voorstellingen, maar ook met populaire verhalen die herinneren aan Jan Klaasen en Katrijn uit de poppenkast. Kinderspelen en -feesten werden natuurlijk uitgebeeld, beroe pen natuurlijk, maar soms ook fabels en sprookjes, allemaal tot lering en vermaak van de jeugd. Het is een rage geweest, die enige eeuwen heeft geduurd, totdat boekjes voor kinderen betaalbaar waren, zoals de geïllus treerde gedichtjes van Hieronymus van Alphen en andere brave dichters, die in moraliserende regels hebben getracht om de kinderen in het goede spoor te houden. Althans het spoor dat men in die tijd voor goed hield. Wie dat in het prentenkabinet wil volgen kan volop zijn hart ophalen en zich soms grotelijks verbazen. het bovenwerk en het borstwerk. Een pedaal met twaalf registers is daar eveneens aanwezig. Deze vijf „werken” hebben met hun verscheddenhied van klankkleuren een functie in de composi tie van Toebosch. Nu zij werd uitgevoerd op het orgel van Christian Möller was de organist hiervoor aangewezen op vier werken met vrijwel een zelfde aantal sprekende stemmen. Zo diende het stuk nu als „spiegel” voor het Haarlemse orgel. Wat hierin aan klank gereflecteerd werd, was verrassend door een veelkleurige schoonheid, zowel afkomstig van de af zonderlijke registers, als van de talrijke combinaties, die de organist hiervoor vond en die daarbij uitnemend dienst baar gemaakt werden aan de muzikale gedachten, welke de compositie inhoud hebben gegeven. Toebosch kent ongetwijfeld het wezen van het Möller-orgel en de akoestische gesteldheid van het kerkgebouw. Op grond van die kennis heeft hij niet alleen voor zijn eigen werk, maar ook voor de andere composities van zijn programma steeds weer een registratie van optimale werking toegepast. Prach tig doorzichtig door heldere, glanzende tekening van de structuur klonken zo de fraaie variaties over de melodie van „Mein junges Leben hat ein End” van Jan Pieterszoon Sweelinck de Sweelinck variaties van Ton de Leeuw met heen wisselende muzikale spanning en de ver kwikkende kemachtige orgelbewerkin- gen van Psalm 7 van de zeventiende- eeuwse Amsterdamse organist Anthoni van Noordtt. Ook de zo geslaagde „Partite diverse sopra O, nostre Dieu, et Seigneur amiab le” van Anthon van der Horst gaf door een perfecte, vaak virtuoze en meesle pende uitvoering gelukkige musische er varingen. Louis Toebosch toonde aan het slot van het concert zijn meesterschap met een indrukwekkende improvisatie, opgebouwd met een fraai ontwikkelde Passacaglia en een fugatisch-contra- punctische sluitstuk, dat de grandioze bekroning werd van een subliem orgel concert. HAARLEM- Zaterdagmorgen 31 ju li, begint om half elf de vijfde orgel tocht van de Toer-in, ditmaal geleid door de organist Kees Klein. De eerste kerk die wordt bezocht is de Hervormde Kerk in Aartswoud en daarna volgen de Hervormde Kerk in Kolhorn, de r.k. kerk In ’t Zand, de Hervormde kerk in Hippolytushoef en de Michaelskerk in Oosterland. Als steeds moet de tocht door de deelnemers op eigen gelegenheid worden gemaakt- De kosten bedragen f 5. kinderen en CJP-ers 2,50. Opgeven is tevoren niet nodig. die naar onze maatstaf meestal ruim een cent hebben gekost. Een flink aantal uitgevers in Amsterdam, som mige ook in Haarlem, hield zich bezig met de uitgave van dit centsgoed. Door de grote oplagen werd eraan verdiend. In de vroegere drukkerijen werkten veel ambachtslieden met houtblokken voor boekdruk en zij zullen het wel zijn geweest die hun kennis en kunde hebben aangewend om de talloze blokken voor de pren ten te snijden. Er waren vermoede lijk weinig kunstenaars onder, zoals echte graveurs of etsers,- want de uitvoering van de prenten is meestal tamelijk grof, ook al zijn er voor veel prenten wel goede voorbeelden geweest, die in het blok werden na gesneden. Vermoedelijk was het een kwestie van snel produceren om er aan te kunnen verdienen, zelfs als het om reprodukties ging van illus traties die oorspronkelijk door kun stenaars worden, gemaakt. Het was dan ook een soort anonieme volks kunst. Op de bladen vindt men wel de uitgevers genoemd, zelden of nooit de bloksnijders of andere eventuele kun stenaars. Het terrein was onoverzien baar. Er zijn prenten van dieren in Uit de titel „Mohammed, boodschapper Gods”, hadden orthodox-islamitische kringen afgeleid dat een acteur de pro feet zou gaan voorstellen. Zoiets is vol gens de Islam heiligschennis. De ongerustheid in die orthodoxe kringen berust overigens op een misver stand. De persoon van de profeet komt niet in beeld, want het verhaal wordt verteld via de figuur van Mohammed’s neef Hamza. Deze rol wordt gespeeld door Anthony Quinn. Na overleg met de ambassades van Koeweit en Libië hebben de producenten van de film, om alle misverstanden te vermijden, de titel gewijzigd in „De Boodschap”. De film gaat donderdag in première. HET WAS 1933. Op de Nederlandse scholen werd herdacht dat Willem van Oranje, dé Vader des vaderlands, 400 jaar daarvoor was geboren. Daar bij ging - althans op mijn school - de uitreiking gepaard van een kleu- renreproduktie van het bekende por tret dat Van Mierevelt van hem schilderde. In de oorlogsjaren ver schenen nu en dan illegaal rijmpren ten, voorzien van een illustratie. Soms waren ze tegen de bezetter gericht, soms ook niet. Ter herden king van bepaalde jubilea gebeurt het nog wel eens, maar de moderne pos ter heeft het uitgeven van losse pren ten zo goed als verdrongen, of liever, een ander gezicht gegeven. HAARLEM. Het gemeentelijk con- eert in de Sint Bavo op de Grote Markt f brengt donderdagmiddag (29 juli) om drie uur Ewald Kooiman achter de toet- sen van het Müllerorgel. Hij speelt wer ken van Euohache du Caurroy, Joh. Ernst Bach, Joh. L. Krebs, Joh. Chr. Kellner, Michel Corette en anderen. Dinsdagavond a.s. zal Lynne Davis om acht uur haar concert in de Sint Bavo geven. Erg belangrijk voor Cobi Schreijer was de mogelijkheid om kontakten te leggen met de Canadese beweging voor vrouwenemancipatie. „Zoals je weet ben ik al lange tijd aktief op dit gebied. Ik bestudeer al enige tijd de stand van zaken in de vrouwenbewe ging, want het ligt in mijn bedoeling een boek te schrijven over vrouwen liederen. De situatie in Nederland, Zweden en West-Duitsland ken ik goed. Het lijkt erop alsof er een stilstand in de beweging is ingetreden, daarom is kontakt met onze zusteror ganisaties in Amerika en Canada zo belangrijk. Overigens was het onthul lend dat naast het thema van behoud van de culturele erfenis van de min derheden de vrouwenemanciaptie zij het slechts zijdelings het enige actuele, maatschappelijke probleem was dat op dit festival aandacht kreeg”. SASSENHEIM. De bekende Ameri kaanse groep de Continental Singers is met eigen orkest weer op tournee door ons land. De Singers brengen een pro gramma van evangelische songs, waar mee ze in de hele wereld veel succes hebben tijdens hun optreden in kerken en zalen. Op 2 augustus treden ze op in de Gereformeerde kerk aan de Julianalaan in Sassenheim. Het concert begint om acht uur, de toegangsprijs bedraagt 4. In Aalsmeer treden ze 31 juli op.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11