Wayne? UMS r r Rooster Cogburn wellicht laatste rol van „Big John" I IR ate a - Em fee I t r k V lifts I 15 FILMS VRIJDAG 30 JULI 1976 14 De Antimaagd Angstfilm a la Jaws Blanche Prolongaties Legacy De laatste Pasolini Kindermatinees eral, i Acnsterdamfl Nachtvoorstellingen Haanstra-programma Nachtvoorstellingen Waar hebben we dat meer gezien? IN „TRUE GRIT”, een film uit 1969, ging John Wayne als een kei harde sheriff samen met een 16- jarig meisje op zoek naar de moor denaar van haar vader. Zes jaar later, in „Rooster Cogburn” („She riff”) jaagt hij opnieuw op de schuldigen aan een moord, ditmaal C in gezelschap van Katharine Hep burn wier vader eveneens door de boeven vermoord is. Hepburn-Wayne, het is het film- duo van het jaar geworden, niet I door leeftijdsverschil; Wayne is met zijn 68 jaar slechts een jaar ouder dan Katharine, maar wel door het verschil in afkomst, dat de hele film door in verschillend taalgebruik en spraakaccenten merkbaar blijft. Wayne met zijn „mid-West drawl”, Katharine Hepburn, afkomstig uit het meest Engelse deel van de V.S., Boston en omstreken, met haar ge affecteerd Engels-Amerikaans. Twee mooie contrasten, de ruwe bolster-blanke pit en het delicate vrouwtje dat op manieren gesteld is, maar op het laatst in het gevaar uitgegroeid is tot een Amerikaanse pioniersvrouw die geweer en mi trailleur weet te hanteren en zelfs zonder blikken of blozen een slok uit de fles whiskey van Wayne neemt. 1 -v - 1 W -1 -J yJ| Mn»*- 4 ft. en John Wayne Katherine Hepburn van het jaar vormen het filmduo CHARLES BOOST iik in ^4 e en vrouw 13 iar em ers. van tional wordt Dagelijks in Studio Ik, Benji, ben de grootste, en in Palace, eveneens dagelijks om 1.30 en 3.30 uur. „Het Beste uit Walt Disney’s Levensechte Avonturen”, waar in dus een keuze gemaakt is uit Disney’s mooie natuur- en dierenfilms. DEZE WEEK EEN klein maar geva rieerd aanbod Uit premières. Daarvan is de opmerkelijkste „Faustrecht der Frei heit” van Rainer Werner Fassbinder die in Cinetol wordt uitgebracht (de tweede Fassbinder die in dat theater zijn bio- scooprechten krijgt). In de ongeëmotio neerde stijl, kenmerkend voor de actie ve, maar moeizaam tot het publiek doordringende Duitse filmer, vertelt hij ditmaal het verhaal van een arme en te goedgelovige jongen (gespeeld door Fass binder zelf) die via een loterij in een klap rijk wordt en door zijn homoseksu ele vriend die zakenman is, stelselmatig en zonder dat het slachtoffer het merkt, leeggeplunderd wordt. In Du Midi is het hele weekprogramma gewijd aan Bert Haanstra. De hoofdfilm is „Bij de Beesten af’, voor welke film Haanstra hier opnamen van apen schiet. (prachtig camerawers van Harry Strad- ling), van pittige discussies tussen de oorspronkelijk tegen hun zin samenge brachte tegenstrijdige karakters en een onverwachte ontknoping met drijvende dozen dynamiet die het beeld uit „Afri can Queen” in herinnering brengen met de door Hepburn over boord gezette kisten whiskey. En de liefdesverklaring van Eula aan het slot als hun wegen zich gaan schei den is mooi en ontroerend gebracht en is dubbel werkzaam omdat de onverzet telijke „Big John” wel gevoelig is voor haar woorden maar er niet op in gaat. Daarom en ook omdat het niet uitgeslo ten is dat Roester Cogburn wel eens de laatste ro Ivan de zwaar doorgroefde en zware Wayne zou kunnen worden, moet men alleen al gaan kijken in Cinema Ï-Jemational. Overigens de gebruikelijke prolonga ties- One flew over the Cuckoo’s Nest in Roxy, „Genius” met Terence Hill die van Lido naar Studio verhuisd is, de James Bond-film „Diamonds are forever” met Sean Connery in Palace en „De Gendar me van Saint Tropez” met Louis de Funes in Luxor. In Frans Hals blijft „De Omega Man” met Charlton Heston, Lido zorgt voor „Poesjes die men pakken kan” en Luxor brengt de uit '66 daterende maar nog altijd genietelijke Engelse komedie „Morgan, a suitable Case for Treatment” van Karel Reisz met David Warner als een miskend en onhandelbaar kunste naar die wanhopige pogingen doet de scheiding met zijn rijke vrouw (Vanessa Redgrave) te verhinderen. In Roxy nog steeds „Siddhartha” naar Herman Hesse en in Palace de kille spanning van „Order to kill”. aan persoonlijke relaties, aan openstaan voor emoties, aan zelfontwikkeling niet toekomen en met lege handen in een leeg leven komen te zitten. Bissy, de vrouw in „Legacy” die we een daglang volgen, is van middelbare leeftijd, rijk, heeft twee kinderen en een man die voor haar sociale achtergrond zorgt. En ze heeft niets te doen. Ze bezoekt haar seniele moeder tegen wie ze niets te zeggen weet, hangt wat rond in haar luxueuze huis met zwem bad, praat urenlang met vriendinnen door de telefoon, geeft zich het air van drukke bezigheden door voorbereidingen te treffen voor een etentje met vrienden, masturbeert uit verveling, maakt ruzie in de keuken, speelt met de gedachte aan zelfmoord en wacht wanhopig op het bellen van de telefoon. x Joan Hotchkis speelt practisch solo deze twaalf uur uit het leven van een eenzame vrouw. Een grandioze prestatie Tegelijk vertoont Cinetol in ?ijn gloednieuw filmhuisje van 47 zitplaatsen (dus niet gallend onder de erkende bio scopen) dé laatste film van de vermoor de Pier Paolo Pasolini „Orestiade Afri- cano”. De film die op „Film Internatio nal” van dit jaar liep, is nog nergens ter wereld in het openbaar vertoond, zodat hier van een wereldpremière mag wor den gesproken. Volgens Fassbinder heeft- hij zijn hoofdpersoon Fox in een homoseksueel milieu geplaatst omdat daar de vriend schapsbanden dwars door klasseverschil- len en standen heen lopen. Fox die uit een kermismilieu afkomstig is, is dus vereerd met de „dure” Eugen die voor hem zijn vriendschap met de rijke anti quair Max opgeeft. De klasseverschillen kunnen dan tijdelijk wegvallen, het klassebewustzijn blijft en zolang hij geld heeft wordt Fox geduld in het milieu van Eugen. Als het geld op is wordt hij uitgestoten. Dezë tragische gang van za ken eindigt met de zelfmoord van de wanhopige Fox, wiens lijk in een metro- gang ’s morgens vroeg van de laatste schamele bezittingen wordt beroofd door een paar schooljongens. Een melodrama tisch verhaal dus dat echter onder Fass binders regie tot een kille werkelijkheid wordt die sterk aanspreekt. X wildwestfilm „Rooster Cogburn”, een onvertaalbare titel, waarvoor men hier eenvoudigweg de vertaling „De Sheriff” heeft gevonden, met als toevoeging - uit vrees waarschijnlijk dat dit eenvoudige woordje te weinig zou aanspreken en de oude Vrijster”. Een naamge ving die mij niet onmiddellijk naar het Allebe Plein zou doen snellen, wat in dit geval toch jammer zou zijn geweest. Zoals op deze pagina wordt uiteelegd. Haanstra-programma Andy Warhol’s „Trash” met Joe Dalle- sandro is in Studio K, de bekende Zwit serse film „ITnvitation” van Claude Go- retta in Kriterion en Paul Mazursky’s „Nex Stop Greenwich Village” in City 4. „De Sheriff” met John Wayne eri Katha rine Hepburn is ook in de nachtvoorstel lingen van Cinema International en IJhi- lippe de Broca’s ,,Le Magnifique” met Jean-Paul Belmondo is al doorgedrongen in het nachtelijk vertier dat Alhambra 2 te bieden heeft. „The Best of Laurel and Hardy” bewijst dat de beide komieken niet klein te krijgen zijn, ook al knip je slordig en onoordeelkundig een vijftien tal hoogtepunten uit even zoveel kluch ten van het tweetal en plakt ze noncha lant aan elkaar. Du Midi heeft het originele idee ge kregen het hele weekprogramma aan Bert Haanstra te wijden. Er zijn iedere dag voorstellingen om 14.00 en 20.00 uur en als voorprogramma bij de hoofdfilm „Bij de Beesten af” zijn enige korte en internationaal gerenommeerue films uit Haanstra’s „begin”-periode bijeengezocht, n.l. de dierentuinfilm „Zoo”, de water- spiegeling-film „Spiegel .van Holland” (het eerste grote succes van Haanstra) en „Rembrandt, schilder van de Mens”, een veelvuldig in het buitenland ge vraagde documentaire over onze be roemde schilder, speciaal in zijn relatie tot het menselijk portret, waarvoor hij zelf meer dan eens model stond. Een uniek programma ook voor de jeugd die op niveau beziggehouden zal worden. Nachtvoorstellingen bende die in het voordeel wapens en springstoffen is. Opvallende punten van zijn verder nog dat in schappelijk avontuur de vrouwen de manpen in schietvaardigheid gaan overtreffen en dat haar oorspronkelijke afkeer voor vloeken en drinken langzaam overgaat in een geslaagde imitatie van deze man nelijke ondeugden. The Movies heeft in zaal I als nacht- voorstelling „A Night at the Opera”, een klassieke Marx Brothers, in zaal 2 het niet minder klassieke „The Freaks” van Tod Browning, een historisch genoteerde griezelfilm uit de jaren dertig, waarin uit zonderlijke figuren die als kermisattrac ties plachten te fungeren - dwergen, Siamese tweelingen en andere mismaak ten - een gruwelijk drama van liefde en wraak spelen in hun prive-leven. Erg nieuw en verrassend doet „She riff” dus niet aan, maar als op zichzelf staande western heeft de film zijn ver diensten van romantisch landschap Met aldus voorbereidingen te treffen voor een film die nooit gemaakt zal worden, verduidelijkt Pasolini dat de Griekse tragedie aan geen tijd en aan geen plaats gebonden is en een eeuwig heidswaarde bezit. Hij ziet moderne Af rikaanse steden die Troje zouden kun nen voorstellen en als het om oorlog gaat - de oorlog van Troje - grijpt Pasolini 'terug naar journaalopnamen van de strijd in Biafra, gewonden, do den, terechtstellingen. En in gesprekken met studenten van de Livingstone Uni- versiteit probeert hij te peilen in hoe verre zij zich verwant voelen met de karakters van de eeuwenoude tragedie. Dit „dubbelspel” wordt met grote scherpzinnigheid door Pasolini gespeeld, en het is een geluk voor Amsterdam dat het nu naast de „kleine” Movies een tweede „circuit”-theatertje bezit in Cine tol waar dit soort typisch buiten het bioscoopbestel vallende films gezien kunnen worden. Al is het maar door 3 maal 47 mensen per avond, want de voorstellingen zijn er om 20.00, 22.00 en 24.00 uur. Vooraf aan de „Orestiade” gaat nog een kort interview met de filmer dat buitengewoon instructief is en de ondoorgrondelijke Pasolini dichterbij brengt. hem steeds Stacy Keach Een tweede overwinning van „Film International” is de vertoning door het Leidseplein Theater van een daar des tijds vertoonde film „Legacy” van de vrouwelijke regisseur Karen Arthur. Een vrouwenfilm? Nee, zest Karen Ar thur. Vervang de dagelijkse dingen die een werkende man om zich heen heeft met de huishoudelijke potjes en pannet jes waarmee de vrouw zich regelmatig bezighoudt, dan gaat „Legacy” zowel over rriannen als over vrouwen. Want wat de film laat zien is dat beiden de dag met zoveel bijzaken vullen dat ze Voor wie nog niet na een ontmoeting uitgekeken is op „Emmanuelle” zoals gespeeld door onze landgenote Sylvia Kristel, zal het een geruststellende me dedeling zijn dat er een vervolg gemaakt is, „Emmanuelle 2” die als extra attrac tie de ondertitel meegekregen heeft „De Antimaagd". Emmanuelle 1 keert na al haar erotische avonturen terug naar haar man in Hong Kong, niet om uit te rusten, want het lieve liefdeleventje be gint nagenoeg onmidddellijk wet, Em manuelle met een plotseling opduikende ■smokkelpiloot, de 'jonge Christopher; haar man met vriendin Laura die bo vendien heel genereus de jonge blonde maagdelijke Anne-Marie introduceert. Van Hong Kong krijgen we nog wat toeristische bezienswaardigheden ge toond, zoals een massage-instituut, een bordeel en een acupunctuur-salon, waar zowel Emmanuele als haar man de on schuldige Anne-Marie in diverse soorten liefde inwijden, waarna de sceances op Bali worden voortgezet. Ook daar wordt gezorgd dat de aspirant reiziger naar het oosten enkele bezienswaardigheden te zien krijgt, zodat de film, ook ditmaal begeleid door de zoet-vloeiende muziek van Francis Lai, als een pikante reisfol- der omschreven zou kunnen worden. Deze week in Frans Hals. De eerste die er plezier in had „beauty and the beast” samen te brengen war t John Huston die in „The African Queen” - ook weer Katharine Hepburn met een E sterk contrasterende acteur samen liet spelen, in dat geval met Humphrey Bo- t gart. En als men zich die film in de herinnering terugroept lijkt „Rooster Cogburn” een blauwdruk van Hustons I film. Er is alleen verschil in tijd en plaats. I „The African Queen” speelde in Zuid- Afrika bij het begin van de Eerste Wereldoorlog, „Rooster Cogbum” of la- ten we hem kortaf de Nederlandse, titel „Sheriff” geven, vindt omstreeks 1880 plaats, kort na de Amerikaanse vrijheid soorlog. De plaats van handeling is er- gens in het midden-westen met bossen, rivieren en Indianen-reservaten. Een troepje schurken heeft een militair kon- vooi overvallen en wapens en spring- 1 stoffen buit gemaakt. Daar gevreesd wordt dat ze die ingrediënten zullen gebruiken bij een spectaculaire bank roof, wordt Deputy Marshall Cogbum die door zijn al te hardhandig optreden uit de dienst ontslagen is, snel weer tot sheriff beëdigd om achter de bende aan te gaan. Als hij de missiepost van zuster Eula (Katharine Hepburn) die in een India- nen-reservaat ligt, aandoet, komt hij net te laat. De boeven hebben Indianen vermoord, tenten verbrahd en Eula’s va der gedood. Een soortgelijk begin als bij „The African Queen” waar de Duitsers de boosdoeners zijn en zuster Katharine beroofd wordt van haar dominee-broer en alleen op de wereld komt te staan in gezelschap van de onaantrekkelijke ka pitein van een smerig stoombootje dat daar ter plaatse de verbindingen tussen de verschillende nederzettingen onder houdt. In beide gevallen gebeurt het onvermijdelijke: de beide alleen staande vrouwen hebben geen andere keuze dan zich onder bescherming van de toevallig passerende en weinig aantrekkelijke mannen te stellen en er het beste van te hopen. In de film van Huston komt dat erop neer dat. de ongelijke partijen elkaar vinden in hun haat tegen de Duitse barbaren, in „Sheriff” storten ze zich min of meer eensgezind in het ongewisse avontuur van de achtervolging van de Het thema van „Rooster Cogbum” doet sterk denken aan een eerdere film van Katherine Hepburn. In „The African Queen” vormt zij met Humphrey Bogart een koppel met sterke contrasten. John Wayne steekt in „Rooster Cogburn" net zo tegen haar af. In „Orestiade Africano” is de filmer voortdurend aan het woord, uitleggend wat hij in Afrika aan het doen is en waardoor de keuze van zijn opnamen bepaald wordt. Hij doet het voorkomen dat hij de „Oresteia” van Aeschylus in Afrika wil filmen, legt de reden uit waarom juist Afrika als lokatie is geko zen, en verklaart bij iedere opname welke functie het juist gefilmde beeld in het geheel zal vervullen. Hij is op zoek naar gezichten, landschappen en karak ters die hij geschikt acht binnen het kader van de tragedie. En zo ontdekt hij in toevallige ontmoetingen zijn hoofdfi guren al: Agamemnon, Orestes, Kly- taemnestra en zelfs de Furiën ziet hij in door de storm bewogen struiken en bomen. overeenkomst het gemeen- vredelievende listigheid en overtreffen haar oorspronkelij ke af keer Cinema Quirinus International de nieuwe aanwinst van het Haarlemse bioscooppark (in de Lange Veerstraat) dit tot nu toe met non-stop-voorstel- lingen van min of meer pornografisch sexfilms het programma gevuld heeft, is er toe overgegaan de zon dagavond voortaan te reserveren voor filmwerk met wat meer niveau. Dit experiment begint aanstaande zondaga vond om 19 en 21.15 uur met „Blanche” van de in Frankrijk werkende Poolse filmer Walèrian Borowczyk. Ook ih het werk van deze Pool zijn sterk erotische aspecten te ontdekken, men denke slechts aan zijn „Contes immoraux” en vooral aan La Béte”, het minst misschien nog in zijn enkele jaren geleden gemaakte „Blanche” die toe» op de Utrechtse Cinemanifestatie een en thousiaste pers kreeg. Blanche is de jonge vrouw van een zeer oude middeleeuwse kastelheer (de laatste rol van de Franse acteur Michel Simon) die wel begrijpelijk maar in dit geval zonder enige reden jaloers is op zijn knanpe vrouw. Dit drama van de jaloezie bereikt zijn hoogtepunt als de kasteelheer bezoek krijgt van de koning en zowel deze als zijn page (Jacques Perrin) verliefd worden op Blanche. Mi chel Simon laat dan uit wraak de page inmetselen in de tussenkamer waar hij op de nog altijd onschuldige kasteel- wacht. De prachtige en rijke decors de schitterende opnamen van kasteel en park, de ondragelijk worden de spanning tussen de bezoekers die hun hoofse manieren manieren blijven be houden, vormen een dramatisch kijkspel van de eerste orde. Voor wat meer stoer kost moet men deze week in Lido zijn, waar „Grizzly” van William Girdler vertoond wordt, een „angstfilm” met als griezelig centrum een geweldige en bloeddorstige grizzly beer. Dat scenarioschrijvers Harvey Flax man en David Sheldon naar „Jaws” gekeken hebben, staat wel vast, inplaats van de vraatzuchtige haai, een niet min der gevaarlijke beer,inplaats van de vrije zee- die volgens de burgemeester open moet blijven voor de verkoeling zoekende burgerij-, het natuurreservaat ..National Park” waar de beer vrij rond loopt en waarvan de directeur de sluiting niet wil overwegen, maar enige onervaren jagers er op uitstuurt om het gevaa in d^ k’em te smoren. De politie man in „Jaws” die het strand tijdelijk voor het publiek wil sluiten, is in „Grizzly” de opzichter van het National Park die vergeefs met zijn directeur over de te nemen maatregelen vecht. Uiteindelijk, als er onnodig veel slach toffers gevallen zijn, krijgt de opzichter de kans per helicopter het langzamer hand gehel onhandelbare dier te doden met een uit Vietnam overgebleven raket. En dat die dodelijk kunnen zijn, daar kunnen ze in Noord-Vietnam over meepraten. De film heeft'zijn spannende momen ten, maar kan -het niet halen bij het origineel; vooral ook omdat regisseur Girdler niet met spanningseffecten weet om te gaan en .geen kans ziet ons te interesseren in de verschillende hoofdfi guren van zijn film die bijna allen cliché-karakters vertonen.; en tegelijk een compliment voor haar schrijverschap, want Joan Hotchkis schreef het scenario dat ze baseerde op een toneelstuk waarin zijzelf ook weer de centrale figuur speelde. Een veelzij dig talent waarvan men zeker kennis moet nemen via een bezoek aan het Leidseplein Theater. In City de dolle Franse klucht „De 7de Compagnie is weer boven water”, een rommelig vervolg op „Waar is toch die verrekte 7de Compagnie gebleven”. Robert Lamoureux regisseerde weer en het resultaat levert het bekende ver moeiende effect op dat optreedt als mensen zich leuk wanen en van geen ophouden weten. Rembrandtplein Thea ter gaat weer op de schiet- en autorace- toer in „The Man from the Organizati on”, een film van Maurizio Lucidi met Roger Moore, wiens gebrek aan talent als acteur hem steeds populairder maakt, en Stacy Keach en nog wat Italianen. Voor de origineelste combinatie acteurs moet men naar Cinema Interna- waar John Wayne gekoppeld aan Katharine Hepburn in de van veel i t 'a A A <4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15