I 'f Bita Anton Koolhaas schrijft beklemmend over eenzaamheid OUD-EGYPTE HERLEEFT OP PRACHTIGE TENTOONSTELLING IN GRAND PALAIS 1 10 tM zal ifc je brengen?99 f L. r 1 1 „Tbt waar II pw is Mik F Ollli y Ml wg Ie ac H vr g* E Dramatisch door Conrad van de Weetering Iedereen zal bij deze titel meteen denken aan al het goud uit het graf van Toetanchamon dat een paar jaar geleden in verschillende Europese hoofdsteden geëxposeerd werd. Dit temeer omdat het portret van Ramses II dat ons vanaf de affiches in Parijs uitnodigt voor zijn tentoonstel ling er uitziet alsof het van goud is. Maar dat is schijn, het is een wat geel uitgevallen afbeelding van de houten sarcofaag waarin Ramses II ongeveer 1090 v. Chr. (bijna 140 jaar na zijn dood) opnieuw is begraven in een graf dat zo Zinsbegoochelend RAMSES LE GRAND heet de bijzonder boei ende tentoonstelling van Egyptische kunstvoor werpen, die t.e.m. 17 oktober in het Grand Palais in Parijs het bezoek meer dan waard is. te Nieuwe presentatie 9' ,y. Eddy du Perron, die vreemde, verdwaalde jongen uit Indië, ken de uiteindelijk nog maar twee soorten literatuur: de soort die een bereikte rust in stand houdt, en de soort die die rust voortdu rend ondergraaft. Boeken van de eerste categorie kunnen best goed geschreven zijn en plezierig om te lezen maar zij zullen toch zelden voor een tweede keer van de plank gehaald worden. Heel anders gaat dat met de overige boeken die ons onrustig gelukkig maken. Hun uiteindelijke beteke nis is niet eenduidig. Zij zijn voor lezers ware goudmijnen waarin voortdurend nieuwe lagen aange boord kunnen worden. goed verstopt was, dat het pas in 1881 terugge vonden werd. Op de tentoonstelling is weinig goud te zien, er is dan ook een enorm verschil tussen Toetanchamon en Ramses II. De eerste regeerde maar 8 jaar (van 1358-1350 v. Chr.) en zijn graf werd in 1922 ongeschonden ontdekt in het dal van de Koningen op de westelijke Nijloe- ver. De tweede, Ramses II, regeerde 67 jaar (van 1290-1223 v. Chr.), zijn graf werd al vroeg geplunderd (en zijn mummie daarna herbegra ven) maar hij had gedurende zijn lange regering uitstekend voor zijn eigen nagedachtenis gezorgd in een groot aantal beelden en bouw werken, die hij vooral met behulp van door hem overwonnen volkeren overal in het land liet neerzetten. Ontreddering 9 O® I.,. Vc nil Ramses II in Parij s Het albasten portret van koningin Touy, de moeder van Ramses II Vreugdevertoon aan het hot van Ramses kleur wordt belicht. In de eerste zaal bijvoorbeeld schijnt een heel zwak rood licht met daarin vanaf het plafond één witte schijnwerper op het belangrijkste voorwerp, het een land van woestijnen is, wat blijkt uit de rotonde op de volgende etage met foto’s van uitgestrekte zandvlakten. De kleur groen heb ben we gebruikt om de cultuur in Egypte te belichten en de kleur grijs-rose past precies bij de rotsen van Aboe Simbel met zijn zonne tempel. Bijna alle voorwerpen die we pre senteren komen uit het museum van Cairo behalve drie dingen: Het albasten kopje van dé moeder van Ramses, koningin Touy; een reu zenstandbeeld van Ramses uit één van de eerste tempels die hij langs de Nijl heeft laten bouwen bij Gerf Hoessein. Dit beeld is 8.50 meter hoog en werd gered door de Unesco toen de rest van de tempel door de Tot zover Diane Harlé. Ik moet zeggen dat een bezoek aan die foto- een eindeloze zandvlakte loopt, dan opeens een gat in de grond ziet en als je daar naar binnen gaat, vla een lange gang in een koele ruimte komt met prachtige schilderingen op de muren of met in reliéf uitge hakte tekeningen. Daar rondkij kend is het absoluut onmogelijk te geloven dat je nog maar een paar minuten daarvoor door een zand vlakte liep, en als je later buiten komt, kun je je ook met geen moge lijkheid meer voorstellen dat wat je daarnet gezien hebt, niet een zinsbe goocheling was. De witte ruimte met Mijn helder gekleurde afbeel dingen van de slanke koningin temidden van góden en hiëroglie fen. de vier vierkante zuilen met soortgelijke tekeningen, ze vormen samen illustraties van een prachtig sprookje, dat je met wat fantasie en hulp van buitenaf ook nog zou kun nen lezen. Net zo’n sprookje vormt de beeld- vertelling van de slag bij Kadesj op de derde etage. Ze komt voor in de tempel die Ramses voor zichzelf liet bouwen langs de Nijl bij Aboe Simbel. Voor die tempel, uitgehouwen in de rots, zit Ramses vier keer naast elkaar, steeds ongeveer 22 meter hoog. Tus sen zijn voeten staan zijn vrouw en (nog kleiner) enkele van zijn kinde ren (hiervan is een grote foto op de tentoonstelling). Door een lange gang komt men in een kamer en tegen één van de wanden daarvan komt het stripver- stenen beeld van Ramses als kind onder bescherming van de god Hoe- roen in de vorm van de reuzenvalk horus. En zo is er beneden ook een roton de die doet denken aan tuinen, (met levende planten die in het water staan) want Egypte was een land van tuinen, zoals het trouwens ook a b o ni d; hi v< O( g< w D lij m d< oj hi d< g( ki bl Vi ir a] h. A n: D ai ei d: z< o» (C z< d. VI VI b g' Vc bi ge te ee to di gr vg Ni R< sr vs kt ge g« S] C< iei w. W ik m gr ni ar ee m or di bouw van de Asoean-dam onder water kwam te staan. Het derde voorwerp dat niet uit Cairo komt is het door Kodak-Pathé fotografisch nagebouwde interieur van het graf van koningin Nefertari, de favorie te echtgenote van Ramses. Die graf kamer zelf is nu voor het publiek gesloten want de muren en de prachtige schilderingen zijn al erg aangetast door tijd en vocht. Het is de bedoeling, dat met de opbrengst van deze tentoonstelling, die graf kamer gerestaureerd zal worden”. „Madame Noblecourt heeft niet alleen de persoonlijkheid van Ram ses willen tonen, maar ook het hele leven uit die tijd met zijn intellectu elen, zijn handswerkslieden, zijn kooplieden en ook de familie van de koning, zijn voorouders, zijn vrou wen en zijn meer dan 100 kinderen. De voorwerpen die we tonen heb ben niet allemaal aan Ramses zelf toebehoord, zijn graf is immers leeggeroofd, maar we hebben de strijdwagen genomen van Toetan chamon, die erg lijkt op die welke Ramses gebruikte in de slag bij Kadesj. Ook het bed dat er staat was van Toetanchamon omdat het sterk herinnert aan dat van Ram ses, ook al was dat laatste veel rij ker versierd. Van de juwelen zijn er maar twee armbanden die op naam staan van Ramses, de anderen behoorden aan Seti II, zijn klein zoon, en de gouden en zilveren scha len werden gevonden in graven van de 21ste dynastie waar Ramses ver moedelijk nog uit de periode van de 19de dynastie waar Ramses toe behoorde, want die latere koningen waren erg arm en Ramses was bij zonder rijk. Bij de opstelling hebben we gebruik gemaakt van een nieuwe museumpresentatie waarbij steede één bepaald idee door een bepaalde Dit thema is voor degenen die het werk van Koolhaas een beetje kennen natuur lijk niet vreemd. In zijn vroegere dieren verhalen kwam het al voor, maar veel duidelijker nog bleek het uit latere romans als De hond in het lege huis en Een punaise in de voet. Met name deze romans tonen Koolhaas' thematiek over duidelijk. Uitgangspunt is de menselijke eenzaamheid die opgeheven kan worden door liefde en tederheid waaruit dan weer een innig gevoel van geborgenheid voort vloeit. De dramatische wending komt als de spelers de indruk, het gevoel hebben dat de liefde oneigenlijk is of was, waar door afbraak, leegte en eenzaamheid de plaats innemen van liefde, tederheid en geborgenheid. Niet voor niets schreef ik hierboven „spelers” in plaats van personen Het gaat Koolhaas niet zozeer om min of meer toevallige romanfiguren, dat zijn zelfs soms wat bloedeloze mensen zonder in ieder geval een duidelijke fysieke gestalte, het gaat hem veel meer om de situatie, om het gegeven. De m'ensen zijn daardoor veeleer zinnebeeldige personen die nu eenmaal noodzakelijk zijn om het zinne beeldige verhaal vorm te geven. Hieruit volgt ook dat Koolhaas de mens niet echt nodig heeft om zijn thematiek te verwoor den Niet voor niets zullen in zijn volgende roman geen dieren of mensen, maai plan ten de hoofdrol spelen Bovengenoemde deelthema s een geliefde op zoek naai de identiteit van de verdwenen minnares en een hoofdper soon die zich pijnlijk bewust wordt van het oneigenlijke in de relatie moet aan gevuld worden met een derde segment het inzicht dat handelingen na de dood voortbestaan, dat het leven dus invloed Een keuze uit al deze herinnerin gen maakte madame Christiane Desroches Noblecourt, hoofd van de afdeling Egyptische oudheden van het Louvre, die in 1972 o.a. een prachtig albasten kopje van konin gin Touy, de moeder van Ramses II, uit haar graf in het dal der Konin ginnen gehaald heeft (aanwezig op de tentoonstelling). Haar assistente, de van oorsprong Egyptische archeologe Diane Harlé vertelde me over de opzet van de expositie het volgende: grafisch nagemaakte grafkelder, me het gevoel gaf weer in het dal der Koninginnen te zijn, waar je eerst door de gloeiende hitte over deze golf en van de verwoesting die zij met speels gemak aanricht, superieure pagi na’s. Met kennelijk genoegen laat hij de nietigheid van de mens en van het mense lijke uitkomen. Alle pogingen het geweld te keren doen lachwekkend aan en als lezer zie je het noodlot angstwekkend snel naderen. De vloedgolf sleurt het huis van de Borets mee Mevrouw Boret en Jacque line worden nooit meer teruggevonden, althans niet levend. Luc klyi beginnen aan zijn jarenlange speurtocht naar de ware aard van hun verhouding, naar de ware gevoelens van Jacky. Maar vooralsnog is hij daar niet aan toe. de dood open zijn gebleven. Vragen als: of hij zelf Jacky niet geconstrueerd heeft, of haar liefde niet een door haar geweten bedrog is geweest. Als een moderne Orfeus roept hij zijn vrouw op uit het dodenrijk voert in zijn dromen hele gesprekken met haar Het enige waar hij ten leste achtei komt is dat hij haar verra den heeft vooi huize Boret dat ze jaren lang van elkaai ideaalbeelden nebben geconstrueerd zodat de uiteindelijke vraag moet luiden: wie is nu eigenlijk wiens creatie? Al zijn gezoek, zijn getob, zijn gemijmer jarenlang, slagen er met in hem haar te doen hervinden Integendeel, hij verliest haar definitief omdat hij Het nieuwe boek van Koolhaas Tot waar zal ik je brengen? (uitgave van Van Oorschot) behoort voor mij ondubbelzin nig tot de laatste categorie. Na eerste lezing weet je al dat de structuur, de wijze dus waarop alles met alles samenhangt, het waard is opnieuw bekeken te worden. Als je dat doet zie je ai heel snel de onderliggende verbanden, de verwijzin gen. de toekomstvoorspellingen, de rust punten en de versnellingen. En wie weet wat je een volgende keer niet allemaal ontdekt! Wat hier dan ook volgt is slechts een interpretatie als hypothese op basis van een enkele malen gelezen tekst. Neem nu bijvoorbeeld de eerste pagina. Een echtpaar, Luc en Jacqueline of Jacky, komt ergens bij de Franse westkust bij hun gehuurde bungalow aan. Hier zullen zij voor het eerst sinds jaren weer eens samen, zonder hun kinderen, hun vakan tie doorbrengen Het hele huis blijkt ech ter totaal leeg te zijn Geen meubel te vinden, van bestek ontbreekt ieder spoor, geen radio, zelfs de telefoon is uit de muur getrokken Bij eerste lezing merk je natuurlijk wel zinnen op als omdat deze eerste teleurstelling hen in een situa tie plaatste, die nog helemaal onbekend was doch naai' te vrezen viel ellendig en ingrijpend zou zijn. Maar toch niet zoals die nu al bleek een onheil dat als een guillotine door de rede van hun samenle- Allereerst is daar natuurlijk de ontred dering, de volgende ochtend, als hij Jac queline onvindbaar weet. Op een weerga loze manier beschrijft Koolhaas hoe Luc zich voelt wegzakken in een inmense leeg te. Als hij na die eerste ochtend in zijn hotel terugkeert, treft hij daar zijn landge note Marianne wier man waarschijnlijk het zelfde lot heeft ondergaan Wat dan volgt, vind ik erg knap. Koolhaas is een meestel in het balanceren tussen senti mentaliteit goedkope effecten en waar achtigheid Wellicht liggen die zaken dan ook niet zo heel ver van elkaar maar zij verschillen toch wel wezenlijk Luc en Marianne paren zoals Koolhaas dat noemt, die dag tweemaal De eerste keer wild en hartverscheurend, als dieren, om zodoende voor zichzelf weel wat van het leven terug te vinden De tweede maal gaat het ei heel wat mindei rauw aan toe In een poging door middel van een beves tiging van liefde hun bestaan te hervin den. komen zij tot het inzicht dat het geen zm heeft te proberen mee te sterven In toenemende tederheid weten zij dat slechts die hen op de been zal kunnen houden Wat mij betreft had het boek hiermee kunnen eindigen. Het tweede gedeelte vind ik weliswaai bij vlagen hetzelfde hoge niveau halen als het knappe eerste maar veel vakei vond ik het over bodrg en langdradig In dat tweede gedeelte dat de vele jaren beschrijft na die gruwelijke dagen in Frankrijk probeert Luc met zich zelf, met Jacqueline en met hun relatie in het reine te komen Hij tracht antwoorden te vinden op de essentiële vragen die door haal voor van de slag bij Kadesj. Om het te kunnen volgen hebben archeologische tekenaars het nage tekend en een beetje uit elkaar gehaald zodat het op volgorde kon worden gelegd. De Egyptische tekst werd vertaald in het Frans en zo konden we in Parijs lezen, hoe Ramses II in 1285 v. Chr. de Hettie- ten te lijf wilde. De Hettieten waren toen een volksstam met een bijna even hoog ontwikkelde cultuur als de Egyptenaren en hun koning Moewattali was al eens verslagen door Seti I, de vader van Ramses. Hij hoopte dat de jonge Ramses weinig ervaring zou hebben en een gemakkelijke prooi voor hem zou zijn. Toen het Egyptische leger naderde stuurde Moewattali twee spionnen naar ze toe met het ver haal dat ze zich Haver bij Ramses wilden voegen omdat het bij de Het tieten maar een slap zootje was. Het Egyptische leger werd daardoor in slaap gesust en was dan ook zo overdonderd toen de Hettieten aan vielen, dat ze halsoverkop op de vlucht gingen. De legende nu vertelt, en het staat in prachtige tekeningen uitgehakt in de rotsen, dat Ramses II op zijn strijdwagen, gewapend met pijl en boog, in zijn eentje de Hittieten te lijf ging en ze een gevoelige neder laag toebracht Het fort Kadesj werd weliswaar niet ingenomen, maar de eer was gered, de naam van Ramses voor eeuwig gemaakt en de strijd eindigde in een 0-0 stand. Pas 28 jaar later zou er vrede komen tussen de twee volkeren en wel door een huwelijk van Ramses met een jonge Hettletischa prinses (1257 y. Chr.). Ramses liet dit verhaal niet alleen in Aboe Simbel in de rotsen hak ken, maar ook in Luxor en in Ramesseum. Hij bouwde niet alleen nieuwe tempels, maar voltooide ook veel tempels waar zijn voorvaderen al aan begonnen waren. Hij liet zijn zegel uithakken in oudere tempels die al lang voltooid waren en het hele land was bezaaid met zijn standbeelden. De tentoonstelling in Parijs geeft een uitstekend beeld van de goddelijke macht van deze man. Bij de expositie worden ook twee films vertoond, één over de verplaatsing van het reusachtige tempelcomplex bij Aboe Simbel (vanwege de Asoean-dam) en één over de beelden en hun achtergron den die er nu in het Grand Palais te zien zijn. Het is zeer aangenaam om in een bloedheet Parijs, waar iedereen zich met moeite zwetend voort sleept, deze Egyptische expositie in een perfect gekoelde ruimte te beleven. Er zijn dan ook soms 12.000 bezoekers per dag, maar omdat alles zo ruim en overzichte lijk opgesteld is, hoeft men toch nooit in de rij te staan. Verder is er een goedvoorziene cafetaria in huis en opvallend veel politiebewaking voor de deur. De toegang is 10 franc, een bij de tentoonstelling behorende catalogus kost 50 franc maar voor 2 franc kan men ook „le petit journal” krijgen, met een gro te hoeveelheid informatie over Ramses en zijn tijdgenoten. Voorlopig zijn er nog geen afspraken gemaakt om de exposi tie elders te laten zien, maar zoals madame Harlé zei: „Het grote werk is gedaan, voor ieder ander wordt het veel gemakkelijker om hem te vertonen dan voor ons”. Wie weet? - uiteindelijk tot het inzicht komt dat hij haar al veel eerder verloren had. Hem resteert een ongeneeslijke eenzaamheid. Er komen in deze roman vanzelfspre kend andere personen voor. Daar is op de eerste plaats de jonge energieke zaken man André, projectontwikkelaar, van wie Luc het huis gehuurd heeft aan de Franse kust. André is het type dat wel meer voorkomt in Koolhaas' werk: zogenaamd rijk, handig, zakelijk volstrekt onbe trouwbaar, zonder geweten. Koolhaas beschrijft hem en de mensen rondom hem als dorre stukken hout waaruit ieder greintje echte vitaliteit verdwenen is. Zij zijn voor het eigenlijke verhaal niet erg belangrijk. Wel zorgen zij ervoor dat het geheel in een wat ruimer kader wordt geplaatst. Het moet voor Koolhaas een vorm van ontspanning zijn geweest deze mensen op papier te zetten. Zijn stijl is dan ook in die stukken vaak heel wat luchtiger en speelser dan op andere pagi na's waarop hij welhaast als bezeten voortschrijft. Op de tweede plaats moet ik mijnheer Boret noemen. Ook zijn vrouw is door de vloedgolf meegesleurd. Beide vrouwen hebben in de korte tijd dat ze elkaar ontmoet hebben veel gemeenschappelijks ontdekt Hun echtgenoten lijken ook wel wat op elkaar. Ook Boret probeert als Luc achteraf zijn vrouw te reconstrueren, en dat dan heel letterlijk. Van een laatste foto die reddingsploegen van haar gemaakt hebben - men neemt althans aan dat zij het is laat hij talloze vergrotingen maken in de ijdele hoop daardoor dichter bij zijn vrouw te komen. Hij slaagt daarin nog mindei dan Luc en komt met al zijn zielig getob niet verder dan de allereerste dag na haai dood. Van verwerking is derhalve geen sprake Tot waar zal ik je brengen? Is als geheel een boeiende roman, geschreven door iemand die moet overlopen van inspiratie, gelet op de simpele vermelding achterin: geschreven in december ’75 Hieraan zul len we dan maai de kleine stilistische missers en de soms wat duistere zinsbouw wijten Uitvoerig daarop ingaan vind ik kleingeestig vooral omdat ze staan temid den van vele pracntige pagina s Ik vind het met Koolhaas beste werk, dat predi kaat handhaaf ik voor Vanwege een tere huid Ik vind het wel een boek om vaak te herlezen, en dat is niet niks WIM VOGEL uitoefent op onze staat na de dood. Dit laatste element zorgt dan vooral voor het orfische karakter, maar dan in filosofi sche zin. Tot waar zal ik je brengen? is vooral het relaas van de man, van Luc. Waar onmid dellijk aan toegevoegd moet worden dat de schrijver als alwetende verteller heel nadrukkelijk aanwezig is, voortdurend commentaar levert op de gebeurtenissen, allerlei sinistere voorspellingen doet waardoor het geheel een duidelijk nood lottig en onafwendbaar karakter krijgt. Wat voor de buitenwacht een pracht van een huwelijk lijkt gezegend met drie kin deren, blijkt voor de betrokkenen een duistere zaak vol twijfels en onuitgespro ken onzekerheden. De beginsituatie, de aankomst in het lege huis vervreemdt ze van elkaar, doet beiden denken aan omstandigheden jaren geleden waarin het niet vanzelfsprekend was dat ze samen waren. Beiden hebben echter jarenlang in de illusie willen geloven dat de een de eenzaamheid van de andei definitief ver dreven had. De existentiële eenzaamheid keert, in ieder geval voor Jacky, in dat lege huis, met dat lege strand ervoor waarop geen mens te zien is, met één klap terug. Al snel wordt duidelijk dat ze in dat lege huis niets te zoeken hebben. De situatie wordt er niet aangenamer op als blijkt dat er zwaai weer op til is. Alle hotels zijn overvol. Luc weet met moeite een plaatsje te krijgen in een aftandse zaak, voor Jac queline wacht een gerieflijk bed bij een particulier enige kilometers verderop, bij de familie Boret. De scheiding krijgt dus steeds meer gestalte. Terwijl de storm voortdurend in kracht toeneemt, uitgroeit tot een waanzinnige orkaan, brengt Luc Jacqueline kruipend door greppels vol met brandnetels en vuil en scherven, tij dens een tocht die erg veel weg heeft van een afdaling in de onderwereld, tot, ja, tot waar zal hij haar brengen? Hij brengt haar maar niet tot voor de deur, ze vindt het wel alleen verder menen ze, maar in feite heeft hij naar gebracht tot aan de poort van de dood Ze Komen temidden van het geraas van de orkaan, tot een dramatisch afscheid, als een afscheid voor goed En zo zal net ook gaan De orkaan veroorzaakt namelijk een geweldige vloedgolf Koolhaas levert door middel van de beschrijving van het ontstaan van ven flitste”. Bij tweede lezing, als je weet dat de zintuiglijke leegte van de beginsitu atie zich weldra ook emotioneel en psy chisch zal manifesteren, wordt je aan dacht getrokken door typografisch geïso leerde zinnetjes als; „Hij keek niet om en zij zweeg” of „Luc stapte het huis binnen. Een soort portaal”. Mededelingen die het orfische karakter van het boek, een gelief de op zoek naar een gestorven minnares, al introduceren en die tevens aangeven dat de geconstateerde leegte slechts een voorproefje is van de definitieve chaos. Kop ven Ramses II, gered uit de tempel die door de aanleg van de Asoeandam nu onder water Is. •■■’WÉ

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 18