toont meer dan een gebruiksvoorwerp De magische wereld van het Schotse Findhorn „In de kaart gekeken” JO fa 4 Planten bekeken van alle kanten Heksenkruid Heksenjong l 20 door John Oomkes - II Onbekende afkomst het kaarten is desondanks een al sinds mensenheugenis wijdverbreid tijdverdrijf voor jong en oud, arm en rijk. In Museum Willet-Holthuysen (Herengracht 605) is de duur van de tentoonstelling over Europese speelkaarten van de vijftiende eeuw tot heden verlengd tot en met 22 augustus aanstaande. „In de kaart gekeken" is het motto waaronder een goed opgezette verzameling een verras send aantal bezoekers bleek te kunnen aantrekken. Behal ve dat er een doorsnee van de geschiedenis van de ontwikkeling van de speelkaart wordt geboden staat met name de positie van Amsterdam daarin centraal. Zo’n expositie kan echter om heel wat meer redenen interessant zijn. door planten betekent is een tweede vraag. Het kan ook een volstrekt onbewust automatisme zijn, dat al te menselijk als „gevoel" wordt verklaard. Hoe het zij, sterker staaltjes dan in „De magische wereld van Findhorn” las ik niet eerder. Amsterdam als centrum DE LAATSTE JAREN is een zeer grote belangstelling ontstaan voor de invloed van de aanwezigheid van de n^ens op planten. „Planten hebben gevoel” is een veel gehoorde kreet. Of dat „gevoel* een min of meer bewust reageren en werkelijk beleven van emoties - I Op de avond voor zijn poging het snelheidsrecord voor vaartuigen te verbeteren las snelheidsduivel Donald Camp bell in 1967 zijn doodsaankondiging tijdens een ordinair kaartspelletje Hij trok dezelfde kaarten als Koningin Mary van Schotland op de avond voor haar executie Campbell verongelukte de volgende-dag, zijn Bluebird sloeg te pletter. Weliswaar hecht niet iedereen zo’n groot geloof of belang aan het kaartspel hoewel de tarot bijvoorbeeld al eeuwenlang wordt gebruikt bij toekomstvoorspellingen ----- ÈSF- k HEIN STEEHOUWER Het aantal mensen dat zo nu en dan eens een kaartje legt is enorm. Niet alleen wordt veelal de TV weer eens beu gekozen voor de alternatieve verstrooiing van een kaartavondje, worden in heel wat bruine café’s en koffiehuizen de kaarten geregeld geschud, ook het aantal kranten dat er een bridge- rubriek op nahoudt is legio. Kaartspelen behoort ongetwijfeld tot de meest verbreide vrije-tljdspasseringen, niet alleen in Europa maar met een wereldwijd verspreidingsgebied. door de Islamieten doorgegeven, Al ver voor 1300 wordt er in Italië papier vervaardigd. Een veilig uitgangspunt biedt ons deze kennis niet, omdat de eerste vermelding van het kaartspel pas dateert van 23 maart 1377. Op deze datum worden speelkaarten in het raadsprotocol van Florence verboden en hoewel we over meer vermeldingen uit de vijftiende en de eerste helft van de zestiende eeuw beschikken blijft het beeld van de eerste ontwikkelings- en verspreidingsfase van de Europese speelkaart uiterst incom pleet en fragmentarisch. Vroege bronnen leren dat de huidige vorm van het kaartspel, bestaande uit 52 kaarten, toen al bestond; hoewel ook uitgebreidere kaartspellen met vijf of zes koningen en respectievelijk 65 of 78 kaarten voorkwamen. Eén van de (incompleet) bewaard gebleven, handbeschilderde pronkspellen van de Duitse adel, het zogenaamde Ambraser Hofjagdspiel (1440-1445), is op deze tentoonstelling te zien. Ze toont afwijkingen in aantal en kleur. Dit spel, hoewel niet voltooid, laat behalve de oorspronkelijke pentekeningen, ook een weinig voorkomend detail zien. De randen van het papier waarmee de kaarten aan de achterzijde werden beplakt, zijn over de voorkant naar binnen gevouwen en vormen als het ware Heksenkruid bevat veel dubbel-illustraties, een kleurenfoto naast een tekening, In dit geval de gele plomp voorstellend Een heel andere benadering van de band tussen mens en vegetatie vinden we in „Heksenkruid”, met als ondertitel „De toverkracht van kruiden” door Anton van Oirschot en Frans Nolté, aangevuld met impressies van Carole Vos en tekeningen van Geert Hüsstege, bovendien verlucht met een groot aantal foto’s in zwart-wit en kleur Het is een door Uitgeverij Helmond in Helmond heel goed verzorgd boekje geworden, te koop voor 12,50. Carole Vos, de vrouw van Anton van Oirschot, heeft aan „Hesenkruid” meege werkt omdat ook zij een grote belangstel ling heeft voor hekserij en alles wat daar aan verwant is. Daarom in het boek een paar van haar langere gedichten, o.a. „Ik ben een heks” Carole, die een hele serie kinderboekjes maar ook romans en novellen op haar naam heeft staan, is helemaal een „natuurmens”, met inbegrip van haar hang naar bovennatuurlijke gebieden. Zij kan zich in hoge mate vereenzelvigen met de natuur rond het kasteel Nemerlaer in Haaren, waarin ze met man en kinderen woont. Die omgeving noodt tot studie van spoken, heksen en natuur. Haar dichtbundel „Heksenjong” is daar een neerslag van en doet naar inhoud en aard vrij sterk denken aan de bekende „Toovertuin” van Hendrik de Vries, ook al is de verwoording van de motieven heel anders, eerder overgegeven gelovig, dan romantisch zoals bij De Vries. Omdat het plantenrijk in dit bundeltje een grote rol speelt neem ik een gedichtje eruit over: levend hier en groetend aarde bloemen vogels grassengeur levend hier en eenzaamheid is goed. levend hier en in de wolken geestenspel en warme warme zon maar in de verte komen mensen aan. een lijstje om de afbeelding. De weinige voorbeelden van alledaagse, door het volk gebruikte kaartspellen uit de vijftien de en zestiende eeuw waarover ze kunnen beschikken, zijn uitgevoerd in houtsnede, een lang gebruikte techniek. Overigens is het kaartspel door de eeuwen heen niet altijd even positief ontvangen. Met name als er om geld werd gespeeld, reageerden kerkelijke en wereldlijke overheden met soms zeer strenge verbods- en beperkingsbepalingen. In Zurich bestond in 1382 nog een speelverbod, maar in 1413 werd het de mannen tijdens bruiloftsfeesten toegestaan om te kaarten in aanwezigheid van hun vrouwen. Kennelijk werd er dan geen geld over de balk gegooid. In de zestiende eeuw ontwikkelde Frankrijk zich als het beeldbepalende land. Toen was het kaartspel inmiddels al in heel Europa geliefd. Via de handelswegen had het snelle weg gevonden. Lyon was het eerste centrum. Betere papiersoor ten en geavanceerde productietechnieken zijn hierbij van invloed geweest. Later verschoof de handel zich naar Rouaan, waar een grote speelkaartenindustrie opbloeide. Ook in Ant werpen ontstond er een grote speelkaartenmakerij; een van de grotere fabrikanten, Johannes Maillart produceerde in 1545 al tienduizenden spellen per jaar. Met de bezetting van de stad invloed van de genoemde natuurkrach ten. Hij noemt de tuin een „kosmisch krachtpunt”, wellicht veroorzaakt door een bijzondere constellatie van het aard magnetisme. De tuin ligt immers vlak bij een onderaards breukvlak in de rotsbo dem. Daar kan het aardmagnetisme sterk afwijkend zijn en in eventuele samenhang met de invloed van maan en planeten (zie de oneindig herhaalde z.g. stijgproeven van de antroposofen) merkwaardige groeiverschijnselen veroorzaken. Wat kan waar zijn? Als een aantal men sen met een onverwoestbaar geloof in hun persoonlijke contact met planten aan het werk gaat, dan zie je inderdaad wonder baarlijke resultaten. Dat het opgemelde geloof wellicht een beminnelijk zelfbe drog is inzake de goddelijke stemmen, devi’s, natuurgeesten en de grote god Pan is bijzakelijk. Een visionair voorstellings vermogen op dit terrein is juist een voor waarde om de kracht van het „geloof” op peil te houden. Gaat het bovendien om een groep mensen, dan kan zoiets als „De magische wereld van Findhorn” ontstaan. De keerzijde van beide medailles (of is het psychosomatisch gezien eigenlijk niet één medaille?), is natuurlijk dat er ook mis bruik van is gemaakt door gifmengers en door verslaafden aan narcotica. En al die gebieden lopen door elkaar heen. Hoe nu de verbanden liggen tussen planten en hekserij wordt door Anton van Oirschot (die onder meer ook „Spoken en kastelen” voor Spectrum in Utrecht schreef) kruid voor kruid uitgelegd. Hij vertelt welke kruiden werden gebruikt voor heksenzalven en artsenij en wat hun uitwerking is. Nolté voert andere informatie aan, de beschrijving van planten, bloeitijden, bloeiwijzen, zodat het boek ook een lei draad voor het determineren is, wel te verstaan alleen met betrekking tot exem plaren die volgens het volksgeloof met hekserij te maken hebben genad. Ondanks uitgebi "id speurwerk kunnen de onderzoekers de vraag sinds wanneer er speelkaarten voorkomen, noch die waar zij zijn ontstaan, niet met zekerheid beantwoorden. De opvat ting dat de Europese speelkaarten en die in het Verre en Nabije Oosten zich onafhankelijk van elkaar hebben ontwikkeld, staat lijnrecht tegenover de mening dat we de speelkaarten, zoals zoveel zaken aan het Oosten China en India te danken hebben. De Saracenen zouden het spel vervolgens hebben doorgegeven aan de Italianen, die over uitgebreide handelscon- tacten in de Islamitische Oriënt beschikten. De verbreiding van het kaartspel houdt ontegenzeglijk verband met die van papier, overigens eveneens een uitvinding van Chinese origine. De kennis hoe papier te maken, werd in ieder geval aantoonbaar duin- en strandgebied met als belangrijk- voor Satan versleten en diens faunen, ste gave een enorme toewijding en een groot geloof in bovenaardse leiding. Ver der stortte hij een enorme hoeveelheid natuurmest op het zand, een humusbed van ongeveer zes centimeter. Eileen Caddy is een wonderlijke vrouw, - wier leven zoals het boek vertelt wordt geleid door een goddelijke stem. Ze noteert die en er zijn hele boeken uit ontstaan. De notities leren haar precies wat ze in de tuin, tegen ieders beter weten in, moet kweken. Bij hen voegde zich in het begin Doro thy Macleans, ook een helderhorende vrouw. Ze spreekt met wat zij devi’s noemt, eigenlijk een hindoe-term voor engelen Voor Dorothy zijn het de ziele- krachten van de planten, die zich hoor baar maken. Dan is er ook nog een Robert Ogilvie Crombie, een oude magische heer, die niet alleen natuurgeesten ziet, maar boven dien een levendig contact onderhoudt met de grote god Pan door het christendom Over de merkwaardige gemeenschap in Schotland, die in het kustdorpje Eindhorn een „wondertuin” onderhoudt is al vrij veel gepubliceerd. De TROS heeft er een uitzending aan gewijd. Er groeien kolen van 20 kilo, riddersporen bereiken een hoogte van 2.5 meter, ’s winters komen in de sneeuw rozen tot bloei. Groenten zijn er in 65 soorten, kruiden 42, fruit 21, en dat allemaal in een ijzerhard klimaat waarin de Schotse boeren zelf bijna niets uit de grond krijgen omdat het koud is, veel regent en Noordatlantische stormen waai en. De publikaties waren nogal onsamen hangend en sterk beïnvloed door bijna legendarische verhalen. Wie nu een geregeld verslag wil lezen kan terecht in „De magische wereld van Findhorn”, geschreven door Paul Haw- ken voor Uitgeverij Becht in Amsterdam vertaald door Frank de Jong. Het bevat een inleiding van Simon Vinkenoog. Helaas ontbreken in dit boek, dat 19,75 kost, de broodnodige foto’s als bewijsvoe ring Wat vertelt Paul Hawken? Hij is er geweest en heeft kennis gemaakt met een in Findhorn nu gevestigde commune van enige honderden mensen, meestal wonend in caravans rond de wondertuin. Ze kweken niet alleen planten, maar heb ben er ook een pottenbakkerij, ze weven, wonen er conferenties bij en volgen cur sussen op het gebied van de parapsycho logie en esoterische leringen, ze mediteren en doen natuurlijk aan yoga, maar alles zonder een bepaalde leer te propageren. Het begon anders, als een eenzaam avontuur Eerst waren er Peter Caddy en zijn vrouw Eileen. Na een nogal onstuimig leven als RAF-officier (belast met revi- tailleringszaken die hem in India en Tibet brachten tijdens de wereldoorlog) ontdek te Petei een bepaalde lijn in zijn leven, die hij moest volgen Na twaalf ambachten en dertien ongelukken kwam dan zijn tuin- dersleven in Findhorn, een onooglijk oord in Schotland Meer door nood dan door roeping gedreven ging hij tuinieren in een Planten en kruiden zijn vanouds toege past in de geneeskunst. Daarnaast zijn hun sappen, extracten en zaden zo oud als de mensheid is gebruikt om de geest te beïnvloeden en bovenzinnelijke bewustzijntoestanden te bewerkstelligen. door de Spanjaarden in 1585 was de rol van Antwerpen uitge speeld en vangt het hoofdstuk Amsterdam aan. Beïnvloed door het zogenaamde Rouaanse beeld, dat als voornaamste kenmerk bezit, dat de figuurkaarten voorzien zijn van een naam, maakten Amsterdamse kaartenmakers furore. Het Hollandse papier was van een zeer goede kwaliteit en een uitgebreide handelsvloot voorzag zelfs verre afzetmarkten van kaartspellen. Jacques van Leest en Pieter Meffert maakten deel uit van de eerste lichting kaartenmakers in de zeventiende Ook Pan geeft goede raad. En zie daar uit aller medewerking ontstaat dan een wondertuin, die er onloochenbaar is en waar inderdaad alles groeit en bloeit op een volkomen onvoorstelbare wijze. De oude vraag doemt op: wat is waar heid? Bij nader onderzoek zijn „goddelijke stemmen” steeds ingevingen van het onderbewustzijn, die zich hallucinatoir van buitenaf schijnen te realiseren. Het bestaan van entiteiten, zijnde onbeli chaamde wezens, wil ik niet ontkennen. Daarvoor zijn te vaak geestverschijnin gen gerapporteerd. Maar dat alle op dit gebied denkbare wonderen zich voortdu rend opeenstapelen in Findhorn lijkt me evenzeei strijdig met de natuurwetten als met een synchronistisch a la Carl Jung te verklaren verschijnsel. De schrijver twijfelt ook zelf aan de door de bewoners van Findhorn gegeven verklaringen ook al erkent hij de won derbaarlijke groei in de tuin en de I in i i i i I I I Peter Caddy en zijn vrouw Eileen, de grondves ters van Findhorn, gefotografeerd (door Oer Dijkstra) tijdens een bezoek aan Amsterdam. Gezicht op de Amstel bij de Omval met, later toegevoegde, speelkaarten, en minder bekwame hand, drie kaarten geëtst Het is mogell/k dat met 1645. Rembrandt van Rijn opzet op deze wijze de plaat onbruikbaar is gemaakt, zodat geen Op de gesleten koperplaat voor Rembrandts ets, werden in een vreemde afdrukken gemaakt konden worden van de oorspronkelijke ets. eeuw. (Van Leest verhuurde ooit een huis aan de Rozengracht aan Rembrandt, wiens etsplaat „Gezicht op de Amstel bij de Omval” later onbruikbaar werd gemaakt doordat een vreemde en minder bekwame hand er drie kaarten in etste). Maffert exporteerde in grote aantallen naar Noord-Duitsland, waar men in de volksmond tot laat in de negentiende eeuw sprak van „Peter Mafferts Boek” in plaats van speelkaarten. Na opheffing van het Edict van Nantes, dat opheffing van godsdienstvrijheid voor de Franse hugenoten inhield, kwam de Rouaanse kaarten maker Jean Fouquet naar Amsterdam. Hij ontplooide zich tot een van de grootste fabrikanten. Zijn nakomelingen hebben zijn kaartenmakerij uitgebouwd tot een van de grootste van Europa. Op de tentoonstelling zijn enkele voorbeelden van zijn werk te zien, die aangeven hoe zeer het Franse kaarttype hier was ingeburgerd. Vanaf 1700 gaat het in Amsterdam bergaf. Elders in Europa - België en Duitsland - komen kaartenmakerijen tot bloei. In 1969 beëndigde de laatste Nederlandse en Amsterdamse kaartenmakerij, de Speelkaartenfabriek Nederland, zijn pro- duktie. Voor en na de Tweede Wereldoorlog heeft deze produ cent perioden van voorspoed gekend. De speelkaarten waren van een dermate hoge kwaliteit, steendruk en offset hadden hun intrede gedaan, dat het lukte zich een behoorlijk marktaandeel te veroveren. Op „In de kaart gekeken” is de grote verscheiden heid van de produktie van de Speelkaartenfabriek Nederland zeer goed vertegenwoordigd. Het leerzame van deze expositie ligt niet alleen in de unieke geschiedkundige doorsnee of in de presentatie van een stukje Amsterdamse huis, tuin en keukengeschiedenis. De indeling van kaartspellen naar onderwerp levert vaak de interessantste gezichtspunten op; het toont aan dat kaartspellen niet alleen om amusementsredenen werden ontworpen, vaak speelden wel degelijk het leerzame facet een rol. Zo zijn er kaartspellen waarop allerlei historische, culturele of sportgebeurtenissen of zelfs klederdrachten staan afgebeeld. Ook satire, reclame of erotiek spelen wel eens een rol. Het politieke kaartspel „Kleur bekennen” (uitg. Proost en Brandt N.V., 1972), waarop Biesheuvel de rol van joker vervult, is een van de vele, vaak onverwacht mooie kaartspellen, die je doen glimlachen. „In de kaart gekeken” levert je een aardige troef achter de hand op, wanneer een dagje Amsterdam dreigt te verregenen en het vertier binnenshuis moet worden gevonden. De meeste gedichten zijn langer, verha lende over een meisje „Groenkind”, dat als een „heksenjong” is geboren. Voor wie zich kan inleven in de magische band die er tussen de mens en de natuur kan bestaan, is het een boeiend en goed geschreven bundeltje. Het is een uitgave van Stichting Nemerlaer, Haaren (N.B.), tel 041X7-1279 of 1767, en daar of in sommige boekhandels 6,90 te bestellen. <1 1 k s - J, s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21