Beeldende kunst namens het theater Utrecht wil Beroepsgezelschappen komen steeds minder Appel-museum Voor het Openluchttheater zit er toekomst in het amateurtoneel f ifc w Feike Asma speelt in St. Agathakerk NOORDHOLLANDS PH ILHARMONISCH ORKEST dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT KUNST 11 19 7 6 AUGUSTUS 5 DONDERDAG 10 - C wR Zesde orgeltocht Concertgebouw Haarlem 20.15 uur WINTERSERIES 1976-1977 gastdlrigenten: Otakar Trhlik, Roberto Benzi, Yoav Talmi, Jerzy Katlewicz Young Vie SERIE A losse kaarten 10, SERIE B losse kaarten 8, SERIE C losse kaarten f 7,50 Klimaat f 80,— f 70 f 60,— f 100,— Uitgebreide prospektus met gegevens over programma’s en solisten verkrijgbaar bij het Concert gebouw en de administratie van het N.P.O., telefoon 31 92 48 6 dinsdagavondconcerten op 5 okt., 2 nov., 30 nov., 11 jan., 8 febr., 8 maart solisten: Jean-Pierre Rampal - fluit Alberto Lysy en Herman Krebbers - viool Cora Canne-Meyer, Nico Boer, Bernard Kruysen en Hubert Waber zang Michel Block - piano abonnement 6 concerten 50, Populaire Landenserie - 6 vrijdagavondconcerten op 15 okt., 12 nov., 10 dec., 21 jan., 18 febr., 18 maart solisten: Daniel Wayenberg, Cristina Ortiz en Jan Wijn - piano Jenny Veeninga en Henk Smit - zang Henri Gouder de Beauregard - hobo Edith Volckaert en Theo Olof - viool abonnement 6 concerten f 40, 3 vrijdagavondconcerten op 19 nov., 28 jan., 25 maart solisten: Toos Onderdenwijngaard en Joseph Kalichstein - piano Gljebert Beths - viool abonnement 3 concerten 15, EL;l :aSt ho- Fel. 3 vrijdagavondconcerten op 22 okt., 17 dec., 25 febr. programma: 9 pianoconcerten solisten: Tamas Vasary, Ingrid Haebler en Jörg Demus abonnement 3 concerten f 25,losse kaarten f 12,50 „In het teken van theater” heet de uitvoerige tentoonstelling van beeldende kunst in de schouw burg van Den Helder, t.e.m. 29 augustus. Ruim 150 werken van 65 Nederlandse schilders, teke naars, decor-ontwerpers, beeld houwers van 1900 tot nu. Het is een bijzondere expositie die al lerlei overwegingen oproept. Eén ervan, bij het zien van portret ten van acteurs in hun rollen, geldt het zoeken naar de gren zen van werkelijkheid en illusie. Misschien is het een schijnpro bleem als je stélt dat de illusie door ons „werkelijke” mensen wordt beleefd en dus een werke- lijkheidsfragment is en niet iets dat er buiten of tegenover staat. combinatie-abonnement A B combinatie-abonnement A Mozart combinatie-abonnement B Mozart passe-partout serie A B Mozart Bij aankoop serie A, B of Mozart reduktie serie C ad f 5, SERIE MOZART Hoofdstad Operette BIjOEMENDAAL. „Je mag meedoen, maar je hebt er zelf geen enkel voordeel van en je moet dui zend gulden geven. Niet minder”. Deze krasse woorden worden toege- schreven aan de vroegere wethou der van openbare werken in Bloe mendaal, A. van Geluk. Hij bezigde ze toen hij in de veertiger jaren, na de tweede wereldoorlog, vele be middelde Bloemendalers benaderde om een fikse bijdrage los te peute ren voor de bouw van een open- luchtttheater. Het moest een „ge schenk” van de bevolking worden aan de gemeente Bloemendaal en als reden daarvoor werd het gouden regeringsjubileum van koningin Wilhelmina aangegrepen. Duizend gulden was een kapitaal in die ja ren, maar de wethouder was een vasthoudend man. Bij negentig inge zetenen vond zijn ongewoon verzoek gehoor. Het theater kon zij het toch nog met veel kunst en vlieg werk worden gebouwd. Abonnementsverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijne- straat 13, van 10-15 uur; telefonisch 320994 van 12-15 uur: serie ABM vanaf 17 augustus serie AB vanaf 18 augustus serie AM vanaf 19 augustus serie BM vanaf 20 augustus serie A vanaf 21 augustus serie B vanaf 24 augustus serie M vanaf 26 augustus sene C vanaf 28 augustus. i door Ko van Leeuwen (Van onze kunstredactie) (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) Het Openluchttheater van Bloemendaal tijdens een goed bezochte kindervoorstelling. Alle (ruim elfhonderd) zitplaatsen in het theater bieden een goed zicht op het speelvlak. Het zijn die schijngestalten, die je in de Heidense schouwburg volop te- beeld in Den Haag tegen de gesufesidiie- Als belangrijke boosdoener wordt ook altijd ons wisselvallig klimaat genoemd. De Jong: .Natuurlijk. Dat lijkt ook zo. Maar als we tenugkijken, dan blijkt dat er per vijfentwintig voorstellingen soms Een echt acteursportret is dat van Henk van Ulsen in zijn rol in UTRECHT (ANP). De Belangenver eniging van Winkeliers in Hoog Catha- rijne wil in het Utrechtse winkelcen trum een Karei Appel Museum. HAARLEM. - De zesde zaterdagse or geltocht in Noord-Holland strekt zich op zaterdag 7 augustus uit over drie plaat sen. De orgels zullen bespeeld worden door Klaas Bolt. Om 10.30 speelt hij 1B de Hervormde Kerk van Zwaag, om 11.45 uur Hervormde Kerk Venhuizen. Daarna in drie kerken te Enkhuizen. 14.30 Visserskapel, 15.15 uur Lutherse Kerk en 15.45 uur Zuiderkerk. (ET C&- aa« i er’s seg EL, Ta fel. „Dit idee is bij ons opgeKomen na een interview in een van de Utrechtse kran ten met de in Frankrijk levende kunste naar”, aldus D. J. van den Bos, directeur van Hoog Catharijne en secretaris van de belangenvereniging. De uitvoering van dit plan past geheel in het in de aandacht plaatsen van het winkelcentrum, aldus Van den Bos. Kortom: Beroepsgezelschappen komen steeds minder naar de openluchttheaters- Daarom zegt dé heer De Jong: ,,Ik ben van mening dat er voor ons toekomst zit in het amateurtoneel. Het amateurtoneel zou het openluchttheater kunnen red den”. De moeilijkheid is ook dat openlucht theaters zich niet lenen voor elke opvoe ring. Dat van Bloemendaal oogt prach tig. Een strakke grasmat, omzoomd met hoge bomen, coniferen- Om wille van de akoestiek ligt er tussen speelplan en publiek een idyllische vijver. Een sfeer vol geheel, dat echter voor het moderne toneel z’n beperkingen heeft ingebouwd. eu- I cm. van van ten. 1 eo- •t6, 20- Alles en allen noemen is een ón mogelijke zaak. Wel nog even verwij zen naar het feit dat er ook decor stukken staan opgesteld en maquettes van toneeidecors van de hand van Nicolaa-s Wijnberg, Wim Vesseur en anderen. Zo is er ook een model van een wand met poppenkast voor de kleuterschool -Robbedoes” van Rob Clous en een bronzen koorddanseres van Kees Verkade. De regio is dus niet vergeten bij het zoeken in aller lei theaterfoyers, musea en andere ruimten waar kunst te vi-nden is» die op enigerlei wijze met het theater te maken heeft. Er zijn natuurlijk meer schilders die eerder de mens dan de acteur hebben uitgebeeld. Zo Kees van Don gen met zijn „Oude Clown”. Het is een fauvistisch onthullend portret van eén oude schele man, die aan het circus alleen -nog maar een onge schminkt» herinnering heeft behou den en daar mistroostig aan terug denkt- Enige tijd geleden werd bekend dat Amsterdam het Karei Appel Museum niet zou gaan herbergen. Appel wilde aan de hoofdstad zijn verzameling schil derijen, gouaches en keramiek schenken als de gemeente Amsterdam de stichting van het museum op zich zou nemen. De weerldberoemde kunstenaar heeft in 1970 voor het laatst in Utrecht geëx poseerd. Zo is dat eigenlijk ook het geval met het Openluchttheater in Bloemendaal. Een theater dat meestal slaapt in de rust van een schitterende natuur. Op enkele zomeravonden of -middagen na, als er echt voorstellingen zijn. De heer C. de Jong is daar de man die jaarlijks een groot aandeel heeft in de program- mavoorziening. Hij treedt op -namens de speciaal voor dit theater in leven geroe pen stichting. Al pratend mijmert hij over de tijd dat de grote gezelschappen de openluchttheaters nog graag bezoch ten. De Jong: „Ik herinner me nog dat we in het begin van de vijftiger jaren een week achter elkaar The Young Vic had den. Dat was een evenement- Daarvoor kwamen ze uit het hele land en elke avond was het helemaal uitverkocht. Maar nu komen de gesubsidieerde gezel schappen niet meer. Ze hebben niet meer die drang van spelen van een verplicht aantal voorstellingen. Vroeger hadden we de Nederlandse Comedie, to neelgroep Theater en het Nationaal Bal let. Maar nu is het een hele toer om voor elkaar te krijgen dat men bijvoor- Een portret van een model is te vens een mentaal zelfportret van de maker. Het is al vaak geschreven- De ■kunstenaar ziet zijn model deels als een zelfprojectie waarin hij dingen van zichzelf herkent en reageert daarop. Met de acteur die een rol vertolkt is iets dengelijks aan de hand. Hij projecteert zich op een figuur die alleen bestaat in de fantasie van de toneelschrijver vermengd met wat de acteur daarin ziet en geleid door de inzichten van de regisseur waar kan maken door inlevingsvermogen, kennis, kunde, schmink, aankleding, theatereffecten, weerklank bij het publiek dat hem kan opjutten of frustreren kortom alle middelen. N-u gaat bijvoorbeeld Ante Kater in zijn expressionistische stijl a-an het werk. Ko van Dijk is zijn model» maar niet de werkelijke Ko van Dijk alleen, doch tevens diens geschminkte zelfprojectie op zijn rol. In dit geval is Danton zijn hoofdfiguur die tot een onthoofde figuur werd tijdens de Franse revolutie. Maar het gaat niet om de echte Danton- doch om de idee die de toneelschrijver Georg Büchner, een iets latere tijdgenoot, zich omtrent Danton had gevormd. Of liever, Büchner had iets te vertel len en perste de historische Danton in zijn schema, nogal los van het feit of a-an de laatste psychologisch recht werd gedaan of niet- maker in het rollenspel dat hij Trijfel noemt zich dezer weken nogal druk maakt: het Droste-cacao- bus-verpleegster-effiect. Echter niet direct herkenbaar en lineair-imitatief, maar vermomd in schijngestalten die samen een beeld vormen. genkomt. En reken erop dat het boeit. Natuurlijk zijn er veel portret ten van acteurs en actrices, al dan niet in hun rollen. Van Hans Roy- aards is er het prachtig mild geschil derde portret van zijn moeder Jac queline Royaards-Sandberg- ten voe ten uit. Het is amper een portret van een actrice te noemen, eerder een hommage aan zijn moeder zonder theatereffecten. Zij is uiteraard vaker geportretteerd, onder meer heel sub tiel als tekening door Paul Citroen. Huub van Lith creëerde naar haar gestalte een bijzonder innemende bronzen plastiek, hier ook te zien. Het programma voor dit lopende sei zoen in Bloemendaal biedt weinig toneel- Slechts een beroepsvoorstelling met daarnaast een mogelijk interessante op voering van eeh omvangrijk stuk van Solzjenitsin door' amateurtoneelspelers uit Heeswijk. Vaste jaarlijkse troef is het optreden van de Dutch Swing Colle ge Band en enkele folkloristische dans groepen uit het buitenland. De Jong: „Maar je kunt toch geen tien folklore- groepen in het programma zetten? Voor het eerst hebben we dit jaar geen voor stelling van de Hoofdstadoperette. Er is daarvoor altijd heel veel belangstelling,' maar we konden het gewoon niet meer betalen. Het is te duur geworden”. Een echt budget is er voor het Open luchttheater Bloemendaal niet. Er wordt rekening gehouden met een zeer beperkt bedrag waarmee alle voorstellingen be taald moeten worden. De uitkoopsom voor de Hoofdstadoperette zou daarvan bijna het derde deel opslokken. Begrij pelijk dat de gedachten dan uitgaan naar voordeliger oplossingen, maar dat heeft al gauw kwaliteitsverlies tot ge volg en zo komt de cirkel tragisch rond» „Ach, u moet het zo zien, zo’n open luchttheater is er om het publiek zomers een aantal prettige avonden te bezor gen”, zegt de heer De Jong. „Maar daarom moeten we er wel naar streven de zaak cultureel een beetje op peiï te houden. Ik denk bijvoorbeeld aan de amateurtoneelgroepen hier uit de omge ving. Ze mogen hier zo spelen, dat kost ze niets. Integendeel zelfs- we willen er best nog wat voor doen ook. Maar ze komen niet. Die mensen zijn de hele winter met toneel bezig en zomers gaan ze met vakantie. Maar dan denk ik toch» zou het niet mogelijk rijn dat er een club van toneelspelers is die speciaal voor het openluchttheater een produktie maakt? Ze zouden hier dan een aantal keren kunnen spelen. In het verleden zijn er wat dat betreft erg. leuke dingen geweest. In 1973 speelde een groot gezel schap van Haarlemse amateurs hier „Fanfareila” en dat was een succes. Waarom kan dat nu niet meer?” een overduidelijk drama hetzij de vrouw, hetzij de rol en laat een interessante invuloefening door de beschouwer toe. Die is wellicht inüri- gerender dan de Theo Mann-Bouw- meester van Lizzy Ansin-gh in pastel, een deftige dame tonende „met alles erom en eraan.” twee niet konden doorgaan. Het .weer krijgt’ wèi 'de schuld; ma&r‘ we een in programma' hebben waarvan men zegt: Dar W’TK-’fflF’WSS graag zien, dan komen de mensen toch. Maar trekt het niet zo erg. tja, dan zeg je al gauw dat het weer niet zo mooi is en dat de mensen dan geen plannen maken”. Het Bloemendaalse Openluchttheater is er een van de negenendertig die over ons land zijn uitgestrooid. Het voorzag zeker in de eerste jaren van zijn bestaan in een behoefte en veel interessante gezelschappen vertoonden er hun kun sten. De laatste jaren echter hebben de openluchttheaters in Nederland het steeds moeilijker gekregen. De publieke belangstelling is drastisch geslonken. Sommige theaters moesten steeds meer overschakelen o p kindervoorstellingen omdat de avondvoorstellingen voor vol- eens vijfentwintig voorstellingen openluchttheaters. Dat lukt' eenvoudig niet. Ook de sociale voorzieningen voor toneelspelers zijn beter geworden, ze hoeven nu niet meer zo nodig. Dat is aan een kant gelukkig- maar voor de programmering van de openluchtthea ters is het treurig. Vroeger kwamen hier diverse balletgroepen. Daar hoef je nu niet mee mee aan te komen. De belang stelling voor ballet is enorm terug gelo pen". Theo Mann-Bouwmeester kom je hier natuurlijk ook tegen, de ster van de vorige generatie, onder meer in voortreffelijk gehanteerd krijt-en- aquarel van Jan Sluijters. Deze heel expressieve schilder zocht nog een andere weg om aan de ,,acteurs-idee” gestalte te geven. Namelijk in e«n heel boeiende en felle olieverf Actri ce”. daarbij in het m-idden latende om welke vrouw of rol het ging. Het is LISSE. - Met een programma van Franse orgelmuziek uit de periode die ligt van Cesar Franck tot heden, concer teert Feike Asma op zaterdagavond 7 augustus in de St. Agathakerk te Lisse. Asma speelt werken van Langlais, Cou perin, Franck, Guihnant, Mulet, De Saint Martin en Dupre. f Een blik op de expositie: geheel links de bronzen koorddanseres van Kees Verkade. Geheel rechts het portret van Caro van Eyck door Sierk Schröder. u In het onlangs verschenen boekje „Nederlandse Openluchttheaters”, sa mengesteld door oud-burgemeester Meij- boom van Diever, wordt verhaald over de moeilijkheden waarmee dergelijke veelal lommerrijke theaters te kampen hebben. Een boekje dat verder droge informatie geeft over elk openluchtthea ter op zich, doch dat geen enkele oplos sing voor de problemen biedt- Wel komt er in tot uiting dat de meeste van deze theaters hun bestaan danken aan het enthousiasme van slechts enkelen. Dart laatste geldt overigens niet al leen het leven aan gene zijde van het voetlicht» vanuit de zaal gezien. Ook het publiek trekt mentaal een ander pakje aan. En dat is dan weer bijzon der treffend geschilderd door een man als Louis Fileer, die pauze-pu- bliek laat zien. Hij brengt dat op doek in een manier die evenzeer aan Van Dongen als aan Daumier herin nert, maar dan in een toets die er zonder Willem de Kooning en Karei Appel evenmin was geweest. Daar mee bedoel ik niet dat Fileer en een hier eanweriige man als Kurt Löb is aan hem verwant imitatie be drijft. Integendeel, hem drijven uit gangspunten en eigenschappen die ook anderen groot hebben gemaakt en bij hem tot een bijzonder boeiende synthese zijn uitgegroeid, een volko men persoonlijk» zaak. Hij is even persoonlijk als de mer kwaardige Ferdinand Erfmann, die theater bezoekende travestieten mannen in jurken uitbeeldde in een stijl zowel herinnerend aan de naïeven als aan de korte „klassicisti- sche” periode van Picasso, maar dan in een schijn-nuchtere eigenzinnige vertaling. En zo is er dan in Den Helder rollenspel in allerlei soorten te vinden. Het is de moeit» waard» zowel voor liefhebbers van theater als de beeldende kunsten- wa-ssenen te slecht bezocht werden. Die algemeen tanende belangstelling deed êrde gezelschappen zegt: Jullie spelen zelfs sommige openluchttheaters geheèl verdwijnen. Daarover doordenkende: Wie wordt nu eigenlijk uitgebeeld? Arie Kater schildert Ko van Dijks gezicht, voor zover de schmink d«t toelaait. Hij beeldt dus in verf andere verf (schmink) uit, belevendigd door de onuitwisbaar zware trekken van Ko van Dijk, die zich daarachter ver schuilt om niet te rijn wie hij is, omdat hem is opgedragen Büchners idee over Danton tot leven te bren gen. Het lijkt allemaal heel ingewak- kéld, maar het is in feite een soort effect als dat waarover Nico Scheep- ..Dagboek van een gek”, geschilderd door Sierk Schröder. Het is wat mo dieus en toch spontaan-naak een „rol len, portret-” De Caro van Eyck daar naast en van dezelfde hand is eigen lijk indringender maar los van enigerlei rol geschilderd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11