SHBK AGENDA
Bram Beekman bleek
uitmuntend organist
Conny Stuart
wil ww over
zomer 1974
BOLS
n
I
Amsterdam gaat
historische voor-
Bols Beerenburg.
Nu lijdelijk
met gratis stenen
driukbekertfe*.
O’
2
Kif
werpen zeven
I
O Wist u dat wi j
IW gratis
V uwgordijnen
op maat maken,
ook velours.
b
1
Gemeentelijk concert in St. Bavokerk
11
Zilveren Masker
voor Nicole Heesters
nieuw
museum in Deurne
Ensemble Egelantier
Verbak*' in Ruïne
in Frans Halsmuseum
57/ X
„De Wieger”
11
KUNST
V R IJ D A G
6
AUGUSTUS
19 7 6
JI
-
1
I
BINNEN DE TREND om be
langwekkende kunstenaars uit de
vooroorlogse periode in herinne
ring te brengen is het nu Bart
van der Leek die de aandacht
vraagt. Het is een welkome aan
sluiting op zowel de Mondriaan-
I
A
•V
Beeld
schrift
door
Hein
Steehouwer
tentoonstelling, enige jaren terug
in het Haagse Gemeentemuseum,
als die van de pre-abstracten
rond 1910, die een interessant
veld van onderzoek blootlegde in
het Utrechtse Centraal Museum,
ook voor enige jaren. Waarom
dan nu pas t.e.m. 5 september
Bart van der Leek in een groot
overzicht „in eigen huis”, het
Kröller-Müller Museum op de
Hoge Veluwe? Omdat hij volgens
de catalogus van de hand van
R. W. D. Oxenaar, de directeur,
een te onbekende en eigenlijk
verwaarloosde figuur is. Om dat
weer goed te maken zal deze uit
stekende tentoonstelling van 24
september t.e.m. 8 november ook
in het Amsterdamse Stedelijk
Museum té zien zijn. Oxenaar is
kort geleden op een proefschrift
over Van der Leek gepromoveerd
en deze dissertatie zal ook in een
handelseditie verschijnen. De
schade wordt dus wel ingehaald.
Bols echte Friesche
Beerenburg is zacht en lekker
maar toch vol en kruidig
Dat mag u verwachten van de
kruidenkenner Lucas Bols.
Na één glaasje van die
kostelijke Bols Beerenburg
weet u dat u de goede
kruik te pakken hebt
11-^
1
Muziek
Toneel en Ballet
Kindervoorstellingen
T entoonstellingen
Bioscopen
Bart van der Leek: volkskunst en raffinement
I
t'
voor
ADVERTENTIE)
zolang de voorraad strekt
het
P. ZWAANSWIJK
(ADVERTENTIE)
(Van onze kunstedactie)
(Van onze kunstredactie)
I
•Xj- -a*:
Een vergaande schematisering, waar
in een ruiter is opgedeeld in wiskun
dige vlakjes in primaire kleuren, een
olieverf je uit de Stijl-periode.
Bovendien, zo betoogde de raadsman
van de bedrijfsvereniging, mevrouw Stu
art had op haar briefjes aan to
vereniging geschreven dat zij in septem
ber weer zou beginnen met de „Planeet”,
dus gaf ze zelf aan dat zë niet werkloos
was, zo concludeerde hij.
„Havenarbeid”, een olieverf uit 1916,
die aantoont hoe Van der Leek toen
schematiseerde om een strikt monu
mentale opvatting te verkrijgen, waar
binnen de figuren van hun individua
liteit zijn ontdaan. Het onderwerp is
sociaal, maar de sociale betrokkenheid
uit een vroegere periode is inmiddels
achter de monumentaliteit zoek ge
raakt.
ming. Denkt men aan het „volkskun-
stige” karakter, dan is primitief wel
licht toch op zijn plaats. Maar dan
mag dat beslist niet worden verstaan
als eenvoudig-volks. Integendeel, ook
al vereenvoudigde Van der Leek in
hoge mate, echte eenvoud is er vol
komen vreemd aan.
Bols Beerenburg.
In de oprechte stenen Bols-kruik.
Oxenaar noemt Van der Leek een
„primitief van de nieuwe tijd”, d.w.z.
de tijd waarin hij leefde en vooral
tussen de twee wereldoorlogen. Nu
gaat het er maar om wat je onder
primitief wil verstaan. Is het een
tendens in de richting van het naïeve,
dan is primitief een onjuiste bena-
In „De Wieger” zijn naast een aantal
werken van de enkele jaren geleden
overleden Wiegersma een groot aantal
schilderijen te zien van Nederlandse
schilders uit de periode 1918-1940. Bo
vendien is er een omvangrijke collectie
volkskunst geëxposeerd. Vanaf 10 augus
tus is het museum van dinsdag tot en
met vrijdag geopend van 10.00 tot 12,00
uur en van 14.00 tot 17.00 uur en op
zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00
uur.
naar men hoopt
voorwerpen zal achterhouden. Een
dewerker van de Archeoloog-
zal steeds bij de zeven staan.
De zeeimstallatie zal voor het eerst
worden gebruikt in het archeologisch
interessante gebied rond de Nieuwmarkt-
waar zich vroeger voel scheepswerven
bevonden
blokjes of stukjes papier mochten
gebruiken om voorstellingen te ma
ken. In andere gevallen herinneren
meer realistische voorstellingen van
Van der Leek aan kruissteekpatronen,
die ver voor de oorlog gebruikelijk
waren, verstandelijke oplossingen dus
voor vormproblemen die uit het ma
teriaal voortvloeiden.
Met dat alles wil ik natuurlijk niet
zeggen dat de kunst van Van der
Leek van dezelfde orde was. Integen
deel, vooral decoratief gezien kwam
hij vaak tot zeer imponerende oplos
singen in werken die nog altijd bij
zonder boeien en een stralende in
druk kunnen maken binnen de ma
thematische beperkingen die hij zich
oplegde. Zijn werk is beslist niet
gedateerd en navolgers van een twee
de generahie hebben hem dan ook
niet overtroffen. Van der Leek is tot
aan zijn dood in die stijl blijven
werken.
Eerder kun je in veel werken een
uiterst raffinement bespeuren binnen
de schematiseringen, die dan niet
heeft geleid tot primitiviteit maar tot
een heel aparte verfijning van esn
totaal eigen type, de praktisch onna
volgbare „Van der Leck-stijl”. Want
dat is wat je overhoudt na bezichti
ging: de indruk dat Van der Leek
binnen een ruimer gebied de „enig
echte” is geweest.
UTRECHT (ANP). De Nederlandse
cabaretière Conny Stuart (pseudoniem
voor C. van Wijngaard) heeft donderdag
voor de Centrale Raad van Beroep in
Utrecht gezegd nog steeds te staan op
een werkloosheidsuitkering over de peri
ode 2 juni tot 15 september 1974. „Afge
zien van de drie weken vakantie en de
wachtdagen”, zo verduidelijkte zij.
Voortreffelijk geregistreerd, met alle
duidelijkheid geformuleerd en opge
bouwd en gedragen door een ritmiek
van onwankelbare standvastigheid werd
de grootse vertolking van Bram Beek
man tol een schitterende bekroning van
dit middag-orgelconcert.
HAARLEM. - Het concert bij kaars
licht, komende zaterdagavond in het
Frans Halsmuseum, zal deze keer ver
zorgd worden door het Barok Ensemble
De Egelantier. Er zullen werken ge-
zijn tijdgenoten. De musici van De Ege-
speeld worden van Bach, zijn zonen en
lantier zijn Jacq. Ogg, clavecimbel; Wil
bert Hazeltet, traverso; Christiaan Nor
den. gamba. Het concert begint om 20.30
uur.
De Centrale Raad van Beroep zal
binnen zes weken bepalen welke raads
man m deze zaak het meest applaus' zal
krijgen.
Voorbeelden van volmaakte en verin
nigde koraalbewefkingskunst schonk
Beekman zijn toehoorders met vier ko-
raalvoorspelen van Johann Sebastian
Bach, te weten twee met de prachtige
melodie van „Liebster Jesu, wir sind
hier”, een over „Jesus Christus, unser
Heiland” met een verrassende omspeling
van de melodische kerngedachte, en ver
der een stoer geaard voorspel voor „Ein
feste Burg ist unser Gott”.
kan worden, heeft hij met het door hem
gegeven concert overtuigend aangetoond,
niet alleen met de gave speeltechniek,
die hij voor de vertolking van zo ver
schillend geaarde orgelwerken kon be
nutten. maar ook met de kunstzinnige,
diep-peilende muzikaliteit, waarmede hij
aan zijn spel inhoud gaf.
Een levensblij, fantasierijk Preludium
en Fuga in E grote terts van Johann
Sebastian Bachs voorganger en ook tijd
genoot Vincent Lbeück werd de joyeuze
inleiding van het concert, mede door een
doeltreffende registratie met kernachtige
prestanten en tongwerk-timbreschake-
ringen.
«4
Bram Beekman behoort tot de steeds
in aantal toenemende groep van jonge,
bijzonder begaafde Nederlandse organis
ten. Dat hij terecht hiertoe gerekend
Mr. Van Wegge begreep niet waarom
Ronnie Bierman en Willem Nijholt, die
in dezelfde musical stonden en in de
zelfde periode zonder werk zaten wel
een uitkering van de bedrijfsvereniging
hadden gehad. Dat kwam, zo legde mr.
P. F Mullier. raadsman van de bedrijfs
vereniging, uit, omdat uit een nader
onderzoek door de bedrijfsvereniging
was gebleken dat er voor hen een aan
zienlijke vermindering van de werkgele
genheid in die periode had plaatsgevon
den, ondanks het feit dat zij wel aan tv-
spots en dergelijke meewerkten.
Rijksacademie. beide in Amsterdam,
met o.a. prof. Allebe als leraar. Het
was in een tijd waarin de invloed
van figuren als Antoon Derkinderen
groot was.
Bart van der Leek is ook ander
szins beïnvloed, namelijk door de
Egyptische kunst, die hij zeer bewon
derde en door omgang met de voor
uitstrevende Utrechtse architect
Klaarhamer. Misschien was van nog
groter invloed dat Van der Leek in
zijn jeugd in glasschildersateliers
heeft gewerkt, later ook esn decora-
tie-atelier. Dat heeft hem allemaal
gedreven in de richting van een mo
numentale opvatting, niet alleen in
zijn vroege ontwerpen voor glasven-
sters en wanden. Zijn tekeningen en
latere olieverven zijn die afkomst
evenzeer blijven verraden, zowel in
zijn vormtaal als in het gebruik van
enkele primaire kleuren - rood, geel
en blauw - tegen een gebroken witte
achtergrond.
Daarbij kwam de grote belangstel
ling voor architectuur, die Van der
Leek had, en die hij in een flink
aantal gebouwen en huizen heeft
kunnen uitleven door er kleurensche
ma’s voor te ontwerpen op basis van
zijn ideeën over ruimte en kleur.
Vooral in de tijd dat hij medelid was
van de Stijl heeft hij die ideeën
ruimschoots schriftelijk kunnen ver
spreiden.
Tot 1 juni van dat jaar. zo verklaarde
haar raadsman mr. J. M. van Wegge,
had de cabaretière samen met onder
meer Willem Nijholt en Ronnie Bierman
gestaan in de musical „Wat een planeet”.
In haar contract was echter een bepa
ling opgenomen waarin stond dat zij
zich dr.e maanden na 1 juni beschikbaar
moest houden voor de mogelijkheid om
In september verder te spelen, aldus
haar raadsman.
JJeerenbuig
Wesleikerk (Prinsengracht 281): zaterdag 7
augustus, 20.15 uur: Orgelconcert door Gert
Muts. Maandag 9 aug. 20.15 uur: Orgelcon
cert door Piet Post.
Lutherse kerk (Kattengat-Singel)Zondag 8
aug. 11 uur: Koffieconcert door Frans Mul
ler en Heddy Lester.
Stadsschouwburg (Leidseplein, tel. 242311):
T.e.m. zondag 15 augustus, dagelijks 20.15
uur: Hoofdstad Operette: Carl Millöcker
„Der Bettelstudent’’.
SANTPOORT. - Tenorsaxofonist Har
ry Verbeke komt aanstaande vrijdaga
vond met zijn kwartet spelen in de
Ruïne van Brederode. Het is het derde
evenement van Ekstavo ’76. Het optre
den begint om half negen. Verbeke
wordt bijgestaan door Roelof Cloeten
(piano)- Max Bolleman (slagwerk) en
Henk Haverhoek (bas). Kaarten a 3,50
zijn aan de poort van de Ruïne ver
krijgbaar.
Natuurlijk begon Van der Leek
niet abstract. Hij was eerst een „ge
wone” realist, beriep zich korte tijd
op Jan Toorop in diens lineaire, sym
bolische periode en ging later steeds
samenvaittender werken. Hij bleef
aanvankelijk een realist met veel so
ciaal besef, die groepen arbeiders en
volksfiguren uitbeeldde.
Het gevoelige met een contrastrijke
driedeligheid opgebonwde Benedictus uit
Max Regers „Zwölf Stücke fr die
Orgel”, opus 59, bracht met alle cöntra-
punctische ontwikkeling toch een ro
mantische sfeer, welke hierna een zeer
intensieve verheviging zou krijgen bij
Beekmans uitvoering van het slotnum
mer: de Fantasie en fuga over het
koraal „Ad nos, ad salutarem undam”
van Franz Liszt, een haast orkestraal
gedacht orgelwerk van monumentale
grootheid en verbluffende klankkrachta-
potheosen. Onbegrensd lijkt de fantasie,
waarmede Liszts inspiratiebron gevoed
werd voor de heroïsche thema’s en de
romantische lyriek van verstilde melo
dieën en voor de „registerinstrumenta-
tie” van deze tweedelige orgelsymfonie.
u Speciaalzaak in gordijnen en vitrages
Kleine Houtstraat 42 Haarlem
Tel. 023-323925 -
's Maandags gesloten
Haarlems Gordijnenhuis
Geleidelijk aan vereenvoudigde hij
zijn schilderijen tot steeds semi-ab-
stracter beeldopstellingen. Die voer
den hem vanaf 1916 in de richting
van de ideeën van de Stijl. Hij ont
moette toen Piet Mondriaan, maar na
enige jaren scheidden hun wegen
weer omdat de geestelijke uitgang
spunten toch te veel verschilden. Van
der Leek was toen inmiddels allang
de „twee-dimensionale kubist”, zoals
men hem ook zou kunnen noemen.
Hij liet steeds meer realistische de
tails in zijn witte achtergronden ver
zinken om tenslotte enkele kleur-
vlakjes te behouden, compositaire
hoofdmomenten.
Soms gingen die vereenvoudigingen
heel ver. Dan doen ze wel eens
denken aan vroegere schoolse leerme
thodes, waarin kinderen uitsluitend
driehoekjes, vierkantjes en andere
wiskundig bepaalde en gekleurde
AMSTERDAM (ANP). Met een reus
achtige zeefinstallatie gaat de Archeolo
gische Dienst in Amsterdam •anaf sep
tember de grond onderzoeken toe vrij
komt bij het metrowerk. De dienst i
hoopt met dit unieke apparaat waarde
vol archeologisch materiaal te behouden,
dat anders verloren zou gaan,
De „schatgravende” machine is vijf
meter lang en drie meter breed. Zij
heeft twee grote zeven. De grond die
onder de rea jssonr r.j xomt, moet
(.cis' de zeven passeren, die stenen en
waardevolle oude
m°-
as. i
Leidseplein Theaer (Leidseplein, 235909): Jack
Nicholson' In „Carnal knowledge”, oeg. 18j.
Dag. 14.30, 19.30 en 22 uur, zo. 13.30, 15.45.
19.30 en 22 uur.
Nöggetah (Reg. Breesr. 34, 230655): Jack
Nlcholsson in „One flew over he cuckoo’s
nes”, oeg. 18j. Dagelijks 13 15, 16, 18.45 en
21.30 uur.
Parlsien (Nieuwendijk 69, 248933): „The privae
afernoons of Pamela Mann”, oeg. 18J Dag.
11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uiir, zo.
vanaf 13.30 uur.
223542): Roger Moore in „The man from the
organization”, toeg. 14j. Dag. 14.15, 19.15 en
21.45 uur. zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur.
Rialto (Ceintuurbaan 338, 723488): Donald Su
therland in „M-A.S.H." toeg. 18j. Dag. 19 en
21.30 uur, vr. za. 24 uur.
Rivoli (Ceintuurbaan 338, 723488); James Dean
in „Rebel without a cause”, toeg. 14J., dag
19.30, 22 uur, zo. zo. mldaag 14,30 uur.
Roxy (Kalverstr. 224, 232809)Terence Hill tn
„The Genius”, toeg. 14j„ dag. 13.15, 16, 18.45
en 21.30 trur.
Royal (Nieuwendijk, 154, 244144): Clint East
wood in „Voor een paar dollars meer”,
toeg. 14j„ dag. 13.15. 16, 18.45 en 21.30 uur.
Studio K (Roetersstr. 231708): Peter Falk
in ,,A woman under the influence”, toeg.
18j. Dag. 20.30 uur Elke middag 14.30 uur
„The best of Laurel Hardy”, toeg. a.l.
The Movies (Haarlemmerdijk >61. 245790): Zaal
I: The Marx Brothers In ,.A night at the
opera”, toeg. a.l Dag. 14, 19.45 en 22 uur.
Zaal 3; „lm lauf der Zeit”, toeg. 18j. Dag.
20.15 uur.
Tuschinski I (Reg. Breestr. l'2&, 62633): Robert
Redford in „All the president’s men”, toeg.
14j. Dag. 14.30, 18.45 en 21.30 uur, za. en zo.
13.15, 16, 18.45 en 21.30 uur.
Tuschinski 2: Steve McQueen in ,,Papillor
toeg 14j. Dag. 14 en 20 uur.
Tuschinski 3: Steve McQueen in „The twagnjr
ficent seven’’, toeg. 14j. Dag. 14 3?, 19.00 en
21.30 uur. za. en zo. 13.30, 16, 1“ en 21.30 uur
Tuschinski 4: Fellini’s „Ronaa toeg. 18). Dag.
14.30, 19 en 21.30 uur za en zo. 13.30, 16, 19
en 21.30 uur.
Tuschinski 5: Fer uuaei in „Met z'n neus in
de boter”, toes. a.l. Dag. 14.30, 19 en 21.30
uur, za. en zo 13.30, 16, 19 en 21.30 uur
De üitkljk (Prinsengracht 452, 237460): „Cousin
Cousine’’. toeg. 14). Dag. 14, 19 en 21.30 uur,
13. 15.30, 19 en 21.30 uur.
toen hij de artistieke
Hij deed het toch,
van de Rijksschool
en later de
Stadsschouwburg: Vanaf maandag 16 augustus
t.e.m. donderdag 26 aug. dagelijks 20.15
uur: Internationaal Folkloristisch Dansthea-
Carre (Amstel 115-125, tel. 225225): T.e.m. 29
augustus, dagelijks (beh. ’s maandags) 20.15
uur: Herman van Veen: „En nooit wee
rom”.
Nieuwe de la Mar Theater Marnixstr., 404, tel.
233462): T.e.m. 12 september, dagelijks (beh.
’s maandags) 20.15 uur: Freek de Jonge en
Bram Vermeulen: Neerlands Hoop Inte
rieur”.
Theater De Brakke Grond (Nes 53-55, tel.
240394)T.e.m. 28 augustus, dagelijks (beh.
zondag en maandag) 21 uur: „A Dutch
Treat by Paul van Vliet”, m.m.v. combo
o.l.v. Rob van Kreeveld.
Shaffy Theater (Keizersgracht 324, tel. 231311):
17 augustus, t.e.m. 4 september, dagelijks
(beh. zondag en maandag) 20.30 uur, con
certzaal: Toneelgroep Baal: Getrommel in
de nacht’’, van Bertolt Brecht.
Theater Frascati (Nes 61-63. Tel. 232904): Tot
zondag 5 september, dagelijks (beh. maan
dag) 20.30 uur; Absurdities”, .Amerikaanse
Show.
Theater-Cafe „De Suikerhof”( Prinsengracht
381, tel. 227571): iedere zaterdag vanaf 20.30
uur: Internationaal Amusement.
TM Junior (Linnaeusstr. 2, tel. 924940): T.e.m.
zondag 8 augustus dagelijks (beh. ’s maan
dags) 13.30-16.30 uur: „Een wereldreis in
zakformaat”, vakantieprogramma voor kin
deren van 6 tot 14 jaar.
Openluchttheater Vondelpark (tel. 731499):
Woensdag 11 augustus, 14.30 uur: Internatio
naal Folkloristisch Danstheater: Volksdan
sen met en voor kinderen. Woensdag 18
augustus, 14.30 uur: Limburgs Jeugdtoneel:
„De Gelaarsde kat”.
Amsterdams Marionettentheater (Brouwers-
gracht 51, tel. 64983): zaterdag 7 en zondag 8
augstus,14 uur: Marionettenspel: „Het
sprookje van de gouden spin’’.
Rijksmuseum (Stadhouderskade In het
prentenkabinet tot 3 oktober „Centspren
ten”. Geopend dagelijks 10-17 uur, zon- en
feestdagen 13-17.
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): zie Van
Gohg.
Amsterdams Historisch Museum (Kalverstr.
92)T.e.m. 24 oktober „Amsterdams in de
put”, opgravingen rond het Damrak een
archeologische bijdrage aan d*e vroegste
geschiedenis van Amsterdam. Geopend da
gelijks 9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17
uur
Toneelmnseum (Herengracht 168): T.e.m, 2S
augustus „Komt dat zien. De Amsterdamse
kermis in de negentiende eeuw”. Geopend
dagelijks 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17
uur.
Tropenmuseum (Linnaeusstr. 2): Tot 1 sep
tember „Lirima, Indiaanse wevers in de
Andes” en „Cartoonisten uit Latijns Ameri
ka’ Geopend dagelijks 10-17 uur, zondagen
12-17 uur.
Maar was Bartv an der Leek zo'n
vergeten figuur? Ik meen van niet,
want hij wordt in vele boeken ge
noemd. Het is echter wel waar, dat
er geen grote samenvattende studie
over hem bestond, zoals over zajn
Stijlgenoot Mondriaan.. En wie kent
de uitstekende collectie in Kröller-
Müller niet, waarvoor de grondslag
al is gelegd door de bekende kuns
thistoricus Bremmer, gefinancierd
door mevrouw Kröller-M Her?
Bart van der Leek (1876-1958) was
een kind van zijn tijd en tevens een
pionier, ook al had hij medestanders
in het Utrecht waar hij als zoon van
een huisschilder werd geboren. Hij
had de bekende moeilijke jeugd, veel
armoe en weinig instemming van zijn
vader toen hij de artistieke kant
wilde opgaan,
werd leerling
Kunstnij verheid
HAARLEM. De organist Bram
Beekman, die donderdagmiddag het gro
te orgel van de Grote of Sint-Bavokerk
op het gemeentelijke orgelconcert be
speelde, is afkomstig uit Vlissingen. Hij
is in deze stad organist van de Gerefor
meerde Kerk.
Alhambra I (Weteringschans 134, 233192); Jack
Nicholson in „One flew over the cuckoo’s
nest”, toeg. 18j. Dag. 14.15, 18.45 en 21 30 uur.
zo. 13.15, 16, 18.45 en 21.30 uur.
A«h-2: Peter Sellers in „De muis ciir
brulde”, i^eg. a’.l. Dag. 14 30, 19.15 en 21.4;
uur, zo. 13.4a. 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstr., 400, 234876):
James Coburn in Skyriders”, toeg. 18j, D»g.
14.15, 19 en n' zo. 13.15, 15.45, 19 en
21.30 uur.
Calypso (Marnixstr., 402, 66227): Robert de
Niro in „Taxi driv .r”. toeg. 18j. Dag. 14.8Ü.
19.30 en 22 uur, zo. 16, 19 30 en 22 uur.
Calypso Club: e U’ 14,
19.15 en 2145 uur, zo. '.1 I. 11 -*n 21 45
■iur. vr. za. nacht 00.15 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan 282, 723620): „Romy
Schneider in „L’important c’est d’aimer”.
Toeg. 18j. Dag. 19.15 en 21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk 67, 248933): „3x2
sex”, toeg. 13j. Dag. 11.15, 13, 14.45, 16.30,
18.15, 20 en 21.45 uur, zo. vanaf 13 uur.
Cineac Damrak I (Damrak 63, tel. 245648): The
Beatles „Help”, toeg. a.l Dag 11 30 13 20
17 30, 19 30 i. n 2130
Cineac Damrak 2: Gene Hackman in „The
French connection I”, toeg. 14j. Dag. 1> en
21.15 uur.
Cineac (Reg. Breestr., 31, 243639)Peter Sellers
in „The party”, toeg. a.l. Dag. 19 en 21.30
uur.
Cinema Int. (Aug. Allbeplein 4, 151243): John
Wayne in „De Sheriff”, toeg. 14j. do. vr. za.
zo. 19 en 21.30 uur. ma. di. wol 20 uur.
Cinetol (Tolstr. 160, 722291): „Fax’s genadeloze
vrijheid”, toeg. 18j. Dag. 19.30 en 22 uur.
vr.za. 22 en 00.30 uur. Zaal 2: „Orestiade
Africana”, toeg. 18j. Dag. 20 en 22, en 24
uur.
City I (Leidseplein, 234579)Raquel Welch in
„Mother, jugs and speed”, toeg. 14j Dag.
14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15
en 21.45 uur.
City 2: „French blue”, toeg. 18j. Dag. 13.30, 16,
19 en 21.30 uur. vr. za. nacht 24 uur.
City 3: Louis de Funes in „De bedrieger
bedrogen”, toeg. a.l. Dag. 14. 18.45 en 21.15
uur, zo. 13.15, 15.45, 18.45 en 21.15 uur.
City 4: „Next stop Greenwich village”, toeg.
18j. Dag. 14.45, 19.30 en 22 uur, zo. 14, 16.30,
19.30 en 22 uur. vr. za. nacht 24 uur.
Corso (Kalverstr., 122, 234561): „Dolle pret in
een Tiroler bed”, toeg. 18j. Dag. 13.30, 15.45,
19 en 21.30 uur.
Desmet (Plantage Middenlaan 4a, 226551): Pe
ter Fonda in „Easy Rider”, toeg. 14j. Dag.
19.30 en 21.45 uur.
Du Midi (Apollolaan, 723653): William Holden
in „The wild bunch”, toeg. 18j. Dag. 14 en
20 uur.
Flora (Amstelstr. 24, 230469): ,,De 7e compag
nie is weer boven waer”, oeg. a.l. Dag.
19.30 en 21.45 uur
Krierion (Roeerssr. 34, 231708): Wai Disney’s
„Fanasia”, oeg. a.]. Dag. 14, 19.30 en 22
uur.
HAMBURG (DPA). Nicole Hees
ters, dochter van de bekende uit Neder
land afkomstige acteur Johan Heesters,
krijgt van het Hamburgse Volkstoneel
het „Zilveren Masker” voor de beste
actrice in het jaar 1975-1976.
Naar een woordvoerder dinsdag mee
deelde, wist de sedert 1972 aan het
gezelschap Thalia-theater verbonden ac
trice „met fascinerend temperament” het
publiek voor zich te winnen. Met name
worden haar rollen genoemd in Sweet
Charity en als Maria Stuart. De. onder
scheiding zal in oktober aan Nicole
Heesters worden uitgereikt.
DEURNE (ANP). In Deurne is
nieuwe gemeentemuseum „De Wieger”
ondergebracht in de vroegere woning
van Hendrik Wiegersma, die als arts in
de zuidelijke Nederlanden grote bekend
heid genoot en die ook als schilder een
zekere vermaardheid verwierf.