Ik heb veel geleerd van het verleden
PRIOR
gina
LT
Till
door
Klaas
Pieter
Rieksen
F i
het fijn
te
om
Het enfant teribble” van de zesti-
Nee, ideologieën hebben het leven
van Karei Prior nooit kunnen vergal
len, tenslotte werkte hij voor de
VARA, de AVRO, de TROS (waar hij
momenteel weer een radioprogram
ma maakt), de VPRO en de Evangli-
sche Omroep, om er maar een paar te
noemen.
Karei Prior: „Ik vind dat zeer spor
tief van de TROS. Bij de AVRO ben
ik met veel minder roerigheid wegge
gaan en daar hebben ze de deuren
definitief voor me gesloten. Achteraf
hoorde ik dat de toenmalige TROS-
directeur Landré een rol speelde in
mijn verdwijnen. Maar dat was dan
voorgenommen
houden”.
Na dertig jaar in het Gooise wereld
je te hebben gewerkt zegt Karei Prior
nu: „Ik hou ontzettend veel van mijn
werk en wat voor een functie ik heb
dat interesseert me niet. Ik ben geen
streber. Ik wil alleen wel geld verdie
nen en dat mag tenslotte”.
Willy
Willy van Hemert, de regisseur van
grote successen als Bartje en grote
floppen als De Dynastie der kleine
Luyden, gaat voor de KRO-televisie
drie toneelstukken van Marcel Pagnol
regisseren. Hoofdrolspelers worden
Coen Flink en Ko van Dijk. De drie
toneelstukken, die samen een trilogie
vormen, heten César, Fanny en Mari
us. In de maanden oktober, november
en december zal de kijker getuige kun
nen zijn van deze serie.
Ende, de producent van de André van
Duin-revue en diens tv-shows, die in
Amerika kennismaakte met films vol
hoogtepunten, zoals onder meer de
film „The best of Elvis Presley”. De
film bestaat uit zes lachscènes van
André van Duin met Frans van Dus-
schoten en Corry van Gorp en twee
showscènes, waaraan wordt meege
werkt door Donald Jones, The Robert
Kaesen Dancers en het orkest van
Coen van Orsouw jr. Daar tussendoor
komt Van Duin op het doek als Dik-
Voormekaar, die allerlei verschillende
Nederlanders interviewt.
Ondanks het feit dat Prior veel
voor de tv heeft gedaan vindt hij het
toch prettiger werken bij de radio.
„Bij de radio kan je lekker actueel
zijn, inhaken op bepaalde dingen.
Lekker ontspannen werken, dat is
toch zalig werken. Dat kan bij de tv
„Dan moet je alleen maar declara
ties ondertekenen en dat wil ik beslist
niet. Ik ben te individualistisch om
me met al die vergaderingen bezig te
houden. Je moet me gewoon laten
dartelen, ik wil niet vastzitten. Je
hebt nou eenmaal mensen die zo’n
hoge functie niet meer ambiëren, zo
een ben ik er. Dat is goed”.
Vrienden
„Ik heb eigenlijk weinig vrienden
overgehouden”, zegt Prior wat zuch
tend. „Dat heeft niets met de omroep
te maken, maar met het hele leven.
De laatste 20 jaar wil iedereen meer
hebben en hogerop komen. Daarvoor
gaan ze over lijken, dan kijken ze je
niet meer aan”.
Kevin
Kevin Ayers, Brits muziekvemieu-
wer met Caraïbische inslag, ofwel de
levensgenieter die ondanks zijn notoi
re vrijbuiterij met de regelmaat van de
klok een muzikaal product afscheidt,
is de komende week weer in ons land.
Als onderdeel van een Europese tour
nee, die hem voorts onder meer naar
Noorwegen, Denemarken, Duitsland
en Frankrijk voert, geeft hij hier drie
concerten: woensdagavond in het Rot
terdamse Exit, donderdagavond in De
Piek te Vlissingen en vrijdagavond
(vanaf tien uur) in de Amsterdamse
muziektempel Paradiso.
9 9
produkt, daar komen veel conflicten
uit voort”.
Het wóórd geld komt nogaleens
Vier jaar later was het weer raak.
Ditmaal was het de TROS waarmee
hij overhoop lag. Na uit zijn functie
als hoofd van de afdeling televisie te
zijn ontheven werd hij enige weken
later „wegens ernstige beleidsfouten”
ontslagen. Een ontslag dat werd
gevolgd door een proces van Karei
Prior tegen deze maatregel. Het
mocht niet baten.
De groep van Kevin komt in dezelfde
bezetting als die tijdens het recente
optreden, op 1 juli, in de Arnhemse
Stokvis-hal. Dat wil zeggen: George
„Zoot” Money op toetsen; Charley
McCracken, bas; Rob Townsend,
drums; Andy Summers, lead-gitaar en
Ayers zelf op lead- en (voornamelijk)
slaggitaar. Ook deze maal ontbreekt
Kevin’s vaste solo-gitarist Ollie Hal-
sall, die nog wel op zijn platen mee
speelt maar geen tijd meer heeft voor
live-optredens sinds hij met zijn eigen
groep Boxer op pad is.
Naar alle waarschijnlijkheid zal
Ayers zijn befaamde oude songs afwis
selen met materiaal van zijn nieuwe
elpee Yes we have no mananas (So get
your mananas today”). En na de Euro
pese tournee? Wel, dan zal hij wel weer
onderduiken, onvindbaar voor platen-
mensen en andere lieden die hem
nodig hebben. Dat is Ayers’ levens
stijl: soms is hij meer dan een jaar
zoek. Dan geeft hij zich ergens aan de
Middellandse Zee over aan zijn favo
riete sport: snorkelen.
Prior kijkt zeker niet met rancune
terug op zijn vroegere omroepjaren.
Hij zegt: „Je moet niet over de dingen
door blijven zeiken. Ik heb Albert
Mol eens uit een programma
geschrapt toen hij niet op de generale
repetitie verscheen. Ik was woest,
maar toen we elkaar een paar dagen
later weer ontmoetten was alles weer
prima. Ik vergeet snel”.
André
Op woensdag 11 augustus gaat in het
Amsterdamse Rembrandtpleintheater
de „André van Duins Pretfilm” in pre
mière. De film bestaat uit een aantal
hoogtepunten uit de tv-shows van Van
Duin, aangevuld met verschillende
theateropnames. Vanaf donderdag 12
augustus draait de film in 25 biosco
pen in de grote steden van Nederland.
Al geruime t.jd bestond het idee een
speelfilm met André van Duin te
maken, maar daarvoor kon Van Duin
de eerste twee jaren geen tijd vrij
maken. Daarom werd besloten een film
met hoogtepunten uit te brengen. Het
idee is afkomstig van Joop van den
Het duurde ongeveer ’n jaar totdat
er toch weer een vacature bij de
AVRO ontstond: Karei Prior was niet
langer hoofd van de afdeling tv-
amusement. Reden: Prior wilde
direct betrokken blijven bij de uit
voering en produktie van program
ma’s, iets dat door zijn vele organisa
torische werk niet meer mogelijk
was. Karei Prior bleef werken voor
de AVRO maar niet voor lang. Een
jaar later, in 1966 barstte de bom en
sloot hij definitief zijn periode bij
deze omroep af.
Karei Prior is veel veranderd in de
afgelopen jaren. Hij lijkt uitgeblust.
Is „Kom er maar eens uit” een slim
me manier om weer in de hoogste
regionen van de omroep terug te
keren? De wederopstanding van een
gevallen ster? Karei Prior’ „Ik heb
veel geleerd van het veleden. Ik werk
nu lekker en waarom zou ik dat dan
weer vergallen. Ik vind nu dat
meningsverschillen binnenskamers
moeten blijven. Vroeger heb ik me te
veel met sensatiejournalisten ingela
ten. Dat doe ik nu zeker niet meer. Ik
ben nog steeds wel impulsief, maar
anders. Ik wil alleen nog maar lekker
werken. Ik hoef geen hoofd van een
afdeling meer te worden of zoiets”.
„Ik heb het allemaal wel gehad.
Misschien heb ik al die narigheid wel
aan mezelf te danken, maar soms
denk ik wel eens dat ze mij altijd
moesten hebben. Als ik een andere
bril opzet dan zien ze het al. Ze hou
den me altijd in de gaten en mis
schien trek ik de moeilijkheden wel
naar me toe. Een man als Willem
Duys heeft twee engeltjes op zijn
schouders, die kan geen kwaad doen
en ik heb dan waarschijnlijk twee
duiveltjes op mijn schouder”.
O
terug in een gesprek met Karei Prior.
Is het zo belangrijk voor hem? „Geld
is voor mij helemaal niet belangrijk.
Kijk, als je een produktiebureau hebt
(Prior was enige tijd directeur van
zijn eigen bureau Karei Prior produc
ties) en voor je personeel moet zor
gen, dan is het geld natuurlijk erg
belangrijk. Persoonlijk vind ik mijn
gezondheid veel belangrijker. Daar
naast moest je je financieel natuur
lijk ook wat kunnen permiteren. Dat
is zo”.
In 1960 kwam Prior weer in het
nieuws door een conflict in de samen
stelling van een bevrijdingsprogram-
ma. Vier jaar later boodt hij de
AVRO zijn ontslag aan, omdat er
onenigheid was over zijn salaris, on
enigheid die overigens werd opgelost.
Verkeerde stoel
„Ik denk weleens dat bijna ieder
een bij de omroep op de verkeerde
stoel zit omwille van de poen. Een
goeie cameraman kan op een gege
ven moment niet méér gaan verdie
nen. Dan moet hij wel iets anders
gaan doen, regisseren of zo. En dan
heb je weer een man die niet goed
voor zijn vak is. Als je bij een hoop
kerels diep in hun hart kijkt dan
zouden ze wel weer programma’s wil
len gaan maken in plaats van allerlei
vergaderingen af te lopen. Veel pro
grammamakers zijn nu chef van een
afdeling en vergaderen alleen nog
maar. Ze houden geen feeling met het
ger jaren? „Ach, dat kan je zo noe
men ja. Maar anders dan een jongen
als Henk Terlingen. Die komt steeds
in het nieuws door zijn uitlatingen en
ik had steeds conflicten over pro
gramma’s. Ik moest steeds weer pro
gramma’s verdedigen tegenover
mensen die er niets van af wisten”.
En dan, zes jaar later, kom je de
naam van Karei Prior opeens weer
tegen in de omroepbladen. Niet als
hoofd televisie amusement, maar als
eenvoudig presentator van een een
voudig programma onder de titel
„Kom er maar eens uit” van de
TROS-radio. Alles lijkt vergeven en
vergeten. De man die eens furore
maakte binnen de omroep maakt nu
een onopvallend, maar goed gewaar
deerd radioprógramma.
Het hernieuwde contact tussen de
TROS en Karei Prior ontstond tij
dens een proces (kan het niet anders),
waarbij Prior een van de getuigen
was. Ook TROS-voorzitter Minderop
was aanwezig en sprak woorden van
de volgende strekking: „Je had hier
directeur tv kunnen zijn. Wat heb je
toch dom gedaan. Ik zou er beslist
geen bezwaar tegen hebben als je
weer eens iets voor ons zou gaan
doen”. Enige tijd later maakt Karei
Prior enkele malen per week een
praatje met een bekende Nederlan
der in zijn programma „Kom er maar
eens uit”, dat in september weer van
start gaat.
nooit. Ik ben overigens overtuigd van
het feit dat de radio weer wat terrein
wint van de televisie. Het zal nooit de
tv overvleugelen, maar de radio komt
weer wat terug”.
„Natuurlijk zitten mij bepaalde
figuren niet erg lekker, maar ik denk
altijd: als er gerechtigheid is dan krij
gen die dat wel weer eens op hun
brood. Er zijn ook een hoop mensen
die mij een rotzak of een lui vinden.
Dat is zeker zo. Maar er is bijna
niemand die vindt dat ik geen capaci
teiten heb en dat vind ik veel belang
rijker”.
hoogte te houden van de zoveelste
ruzie met een van zijn bazen. Al in
1957, toen Prior van de VARA over
stapte naar de AVRO, kwamen de
gemoederen danig in beroering. De
overstap van de Showboat naar de
Bonte Dinsdagavondtrein werd hem
niet door iedereen in evenveel dank
afgenomen. Reden genoeg voor een
journalist om in de krant op te mer
ken: „Banden die onlosmakelijk
schenen, worden om het gewin maar
rustig gestaakt en door andere ver
vangen, alsof er geen ideologische
schotjes meer in Hilversum
bestaan!”.
Eén ding mag opvallend heten als
je het omroep-leven van producer-
regisseur en presentator Karei Prior
bekijkt: hij is nooit te beroerd
ook een man die veel alleen wilde
doen en dat levert conflicten op”.
De roerige tijd van de thans 52-
jarige Karei Prior lijkt achter de rug.
Zodra in het gesprek zijn huidige
werkgever ter sprake komt, is hij op
zijn hoede en overdenkt nauwkeurig
zijn antwoorden. Prior: „Je moet niet
vergeten dat ik een stuk ouder ben
geworden en daardoor een stuk rusti
ger. Kijk, ik ben typisch een vent die
zich bepaalde dingen aantrekt en ik
moest ook altijd zo nodig voor ieder
een opkomen. Dat doe ik niet meer,
tenslotte kwam er ook nauwlijks
iemand voor mij op. Ik heb me nu
MMi
flik
r*:
T
L/X LLL
tts~u
daar
weer,
meneer
r
is rustig:
gr
At
HL