Argentijns
Grappig
Feit
Duurder
STAD
EERSTE NEDERLANDSE GEBIEDSCONFERENTIE IN RAI
Snelbus naar het centrum
DAM
EXPRESS
VOOR
KOPERS
if.
I
n
lil
a
kV
anray
2OU HETM?
TOCH NET W
HANDIG ZJJNJ
X KR*' -L>.
iii
La
1
z
n'
sen
’9-
ONDER REDACTIE VAN KEES TOPS
X
TWIJFELEN EN GELOVEN, in
religieuze zin, lijken twee begrippen
die zo ver van elkaar verwijderd
zijn, dat ze elkaar nooit zullen ont
moeten. Om het dichterbij te halen:
wie niet gelooft, twijfelt - en wie
gelooft, wekt de schijn noöit te twij
felen. Gesprekken met reizigers in
velerlei geloof de agressief ope
rerende Jehova’s getuigen, commer
cieel ingestelde Hare Krishna-aan-
hangers, hinderlijk om je heen
draaiende Unified Family-leden
en kinderlijk naïeve Jesus People
hebben in ons nooit iets anders op
geroepen dan een gedachte van op
perste verbazing: „Die mensen twij
felen niet”. En dan lijk je eindelijk
iemand te ontmoeten die wel twij
felt, heeft hij zijn twijfels alweer
overwonnen
X,
DE VOL&EK/DE DAS-
JA,kO/Z GELD
MATUURLUK 6EKDE&.
AARDAPPELS, MAR22T
IK omte’i
T
i
‘Hl
O
ra-
K.-
DE SCHIPHOLWEEK DIE DEZE
De twijfels van een mormoon
N
Max van der Put: „Wij willen echt niet opdringerig zijn
SHHH
1
een
stroom auto’s. Acht maanden zal de re constructie van het wegprofiel duren.
ittige
De „Dam-Express” gaat in een kwar-
twee lijndiensten in het leven geroepen
om de door het opbreken van het Dam
rak gedurende ruim acht maanden ge
dupeerde winkeliers, restauranthouders
en hoteliers tegemoet te komen.
het Museumplein en vinden daar vlakbij
de smelbussen.
Voorts is de vereniging City Centrum
Amsterdam aan het onderhandelen over
het instellen van een snelle bootverbin-
ding tussen het Havengebouw, waar veel
parkeerruimte is, en het Damrak. Daar
bij wordt gedacht aan een vaarprijs van
een kwartje.
DE NERINGDOENDEN in de Amster
damse binnenstad, die verenigd zijn in
de vereniging City Centrum Amsterdam,
hebben bewerkstelligd dat het Gemeen
telijk Vervoer-Bedrijf met ingang van
11 september op de zaterdagen met snel-
bussen naar de Dam gaat rijden. Er zijn
DE LIEFHEBBERS, die op zaterdag
naar de binnenstad willen om te winke
len. moeten wel betalen voor deze snel-
bussen. Een tweerittenkaart („citykaart-
1
I
Jden
tegen
js of
5 Hr.
jning-
i ver-
„Tja, maar we moeten onze mogelijk
heden en beperkingen onderkennen. Zp-
lang we niet ’s avonds van zes tot elf
uur aan de telefoon zitten om afspraken
te maken, of bezig zijn bezoeken af te
leggen, zult u ons nog wel tegenkomen
op straat?’
U zegt dat u dat straatwerk een aan
vechtbare manier vindt.
met een nog onbekende VIP in de
perskamer.
i door
:aken,
92 53
ekt
>tel
het
ver
bet
en
n.
?e-
toveren. „Tja, wie eten wil, zal moe
ten werken”, mijmert hij. „En nu
weer aan d® slag.”
Zo worden dus die 78.960 mensen,
die volgens dezelfde AIV eind okto
ber 1974 in de Amsterdamse industrie
werkten, gemotiveerd gehouden. Heel
grappig.
Aan de gezamenlijke binnenstadwin-
keliers zal voorts door de vereniging een
activiteitenplan worden voorgelegd om
het bezoeken van de binnenstad tijdens
de opbreekperiode attractiever te maken-
Zo denkt men bijvoorbeeld aan het hou
den van een rally voor voetgangers,
waarbij uiteraard de nodige „controle
posten” in de zaken van de deelnemende
winkeliers zullen worden gevestigd.
tierdienst rijden van de Jan van Galen
straat en van het Museumplein naar de
Dam en omgekeerd. Daarbij wordt uit
gegaan van het -parkeer en rijd”-sys-
teem: de automobilisten kunnen hun
voertuigen plaatsen op de parkeerterrei
nen aan de Jan van Galenstraat en op
je”) gaat 1.50 kosten. Een normale rit
met het gemeentelijk vervoerbedrijf kost
thans 1.00. Er bestaan plannen van
winkeliers in de binnenstad om deze
citykaartjes bij aankopen aan de klanten
cadeau te doen.
gulden om een uur te kunnen parke
ren. De tweeduizend parkeermeters
staan in het gebied dat wordt be
grensd door de De Ruijterkade, het
Singel, het Koningsplein, de Heren
gracht, de Amstel en de Kloveniers
burgwal Men is met de eerste fase in
dit deel van Amsterdam begonnen,
omdat de parkeerdruk daar het
hoogst is>. Met de ombouw van de
overige 6200 meters zal medio augus
tus worden begonnen.
TER VERDUIDELIJKING: mormonen
zijn, temidden van al die sektenverte
genwoordigers., op straat, te herkennen
aan hun keurige burgermanskostuums,
aan het grote bord waarop de geschiede
nis van het Boek van Mormon in kaart
is gebracht en aan de omstandigheid dat
zij zich (in tegenstelling tot de meeste
andere zendingswerkers) niet pal voor
de passant opstellen alvorens het missie-
vuur te openen.
Max van der Put: „Ja, het doel van de
zending is mensen te bereiken. En
straatwerk is een manier om mensen te
bereiken die je anders niet bereikt. Ik
ben het met u eens dat het een moeilij
ke, aan te vechten manier is. We gaan
ook langs de deuren. Zonder dat we
overigens onze voet tussen de deur zet
ten. Maar die straat hebben we echt
nodig. Daar lopen altijd mensen die een
beetje aan het zoeken zijn. Die worden
aangesproken. Wij zijn er om de mensen
gelegenheden te bieden.”
De rijweg op het Damrak krijgt aan
beide zijden een breedte van 4.50 meter,
terwijl het in het midden gelegen tram-
plateau 6.10 meter breed wordt. Op het
voetpad aan de winkelzijde komen zite-
lementen, terwijl de straatverlichting
een uitbreiding ondergaat in de vorm
van drie-armige bolelementen, dlie als
sfeerverlichting eveneens op het voetpad
worden geplaatst.
geitje” uit Tussen De Rails de
strip die op die pagina is afgedrukt.
Inflatio (woordspeling) is evenals
Engeltje in staat te toveren. En wan
neer een groepje mensen hem zegt,
niet gelukkig te zijn en geld te willen
voor iedereen, zegt hij dan ook:
„Weet je wat? Ik laat het geld ge
woon op hun rug groeien”. Pats. Daar
lopen ze allemaal met het geld op de
rug. Maar, waarschuwt de AIV, dat
lost natuurlijk niets op, want nu
heeft iedereen geld en dus wil nie
mand meer levensmiddelen verkopen.
Het loopt glukkig goed af. Inflatio
wordt tijdig gevonden om het geld
weer van de gebogen ruggen af te
WEEK OP STAD-R'adio Amsterdam
is gehouden, wordt zaterdag besloten
met een directe uitzending (tussen
vijf en zéven uur ’s avonds op 240
meter middengolf) vanuit de aan
komsthal. Daar verwelkomt een mu-
ziekensemble de reizigers, die met
STAD him vakantie- en vliegervarin-
gen zullen bespreken. Tijdens de uit
zending tracht men kontakt te hou
den met het luchtruim. Een Amster
dams lieverdje maakt op dat moment
namelijk zijn eerste luchtreis. Verdei
worden in de uitzending gesprekken
gevoerd met medewerkers van ver
schillende afdelingen op de luchtha
ven, met pioniers uit de luchtvaart er
MAX VAN DER PUT is een mor
moon. Met andere woorden: een lid van
de Kerk van Jezus Christus van de
Heiligen der Laatste Dagen. Een mond
vol, Om een religie aan te duiden die,
volgens Van der Put, door velen slechts
wordt beschouwd als „een verzinsel, om
dat de Amerikanen ook iets wilden heb
ben.” We spreken met Max van der Put
naar aanleiding van de eerste grote bij
eenkomst van Nederlandstalige mormo
nen, die onder de naam Gebiedsconfe-
rentie 1976 het komende weekeinde zo’n
3000 tot 3500 broeders en zusters naar de
Amsterdamse RAI zal voeren.
VOOR HET GEVAL het ,u mocht
interesseren, tot slot het volgende
feit: op vrijdag 6 augustus is het
precies, zestig jaar geleden dat de
laatste Amsterdamse paardentram
(die van het traject Nassauplein-Slo-
terdijk) werd vervangen door een
elektrische. Waarmee u weer hele
maal bij bent.
NAAST DE AANLEG van de nieuwe
trambaan worden ook de ondergrondse
leidingen en kabels op het Damrak aan
gepast of vernieuwd- Hiertoe behoort
ook een deel van die ondergrondse wa
terloop. die het open water van
Damrak met dat van het Rokin
bindt. Als de werkzaamheden op
Damrak zijn voltooid, wordt het voetpad
voorzien van een sierbestrating bestaan
de uit grote tegels onderbroken door
bepaalde patronen van granietkeien. De
laad- en losstroken aan de winkelzijde
worden uitgevoerd in zwarte koperslak-
keien, waarin de gele letter L de functie
van deze strook onderstreept.
MOKUM HEEFT de primeur in
Nederland van het Argentijnse res
taurant. Los Gaucos opende het afge
lopen weekeinde in de Geelvincksteeg
zijn poorten. Het restaurant, uiter
aard gespecialiseerd in Argentijnse
vleesspecialiteiten, is ingericht als
een Zuid-Amerikaans Gaucho-dorp.
In de keuken wordt elk stuk, speciaal
uit Argentinië geïmporteerd vlees
naar de wens van de klant op maai
gesneden, voordat het op de houts-
kool-grill, voor de klant zichbaar,
wordt bereid. Behalve het klaar te
maken vlees, is ook het bedienend
personeel geheel Argentijns, gehou
den. De lekkerbek vindt de Geel
vincksteeg vlak bij de Munt en het
restaurant op nummer 6. De Argen
tijnse open keuken is geopend van
het middaguur tot middernacht.
HET VERKEER DAT normaal ge
bruik maakt van het Damrak, wondt nu
in Noordelijke richting omgeleid via de
Nieuwezijds Voorburgwal en in Zuidelij
ke richting via de route Martelaars-
gracht-Spuistraat. Alleen de trams, het
bedienend verkeer, taxi’s en toeristen-
bussen wonden nog tot het Damrak toe
gelaten.
gn en
eisen
mdige
WAARMEE WE KOMEN op het voor
velen eveneens aanvechtbar® punt van
het opdringen van hulp aan mensen die
daar niet om hebben gevraagd. Max van
der Put trekt een vergelijking met een
Japanse camera (die van Japan naar
Nederland is gebracht zodat wij er niet
De toekomstige wegindeling op het
Damrak is ontworpen in overleg met het
wijkcentrum d’Oude Stad en City Cen
trum Amsterdam. Bij de nieuwe wegin
deling wordt de vrije trambaan aange
legd op een verhoogd plateau zonder
IN DE LOOP van deze maand
zullen al tweeduizend parkeermeters
in het centrum zijn aangepast aan de
verdubbelde tarieven. In plaats, vau
één gulden, betaalt men nu twee
misgaat in. het persoonlijk leven, dan
moet je de basis van. je geloof weer
controleren. Je kunt geen stenen uit het
fundament bovenop leggen. Iedereen
heeft dingen waar hij van baalt. Je
maakt teleurstellingen door; of je stelt
zelf teleur, of iemand stelt jou teleur.
Het eerste probeer je weg te moffelen,
bij het tweede moet je niemand veroor
delen, maar trachten de menselijke
zwakheid er doorheen te zien.”
voetgangersbermen. De nieuwe trambaan
wordt iets ten oosten van de huidige
baan aangelegd, zodat aan de winkelzij
de van het Damrak voldoende ruimte
beschikbaar komt voor het laden en
lossen. De tramhalte op het Damrak
richting Munt wondt verbreed en ver
lengd en de tramhalte richting Centraal
station, die nu nog op het Rokin ter
hoogte van de VW ligt, wordt ver
plaatst naar het Damrak bij de Bijen
korf. De bestaande halte ter hoogte van
het Beursplein komt daarbij te' verval
len.
MAX VAN DER PUT, 24 jaar oud,
heeft enige tijd zijn twijfels gehad over
zijn levenswijze in die kerk. Op zijn
vierde kwam hij automatisch in het
geloof terecht doordat zijn ouders mor
monen werden. Dat ging voor hem goed
tot zijn zeventiende, achttiende jaar. „Op
school was ik de enige mormoon. Juist
in de tijd dat iedereen in de klas rookte
en dronk. M'n klasgenoten maakten dan
pok wel opmerkingen op mijn levens
wijze. En toen ging ik me afvragen, hoe
zit dat nou? Sta ik achter mijn leefwijze
en zijn de aanvallen van m’n klasgeno
ten terecht?
„Er waren trouwens nog meer twij
fels. Als ik mormoon bleef, zou dat
inhouden dat ik twee jaar weg moest
om zendingswerk te doen. En ik wilde
juist medicijnen gaan studeren. Ik had
het idee dat het stom was om niet door
te gaan ma de middelbare school. Dat er
een gat in zou vallen. En toen ik merkte
dat koffie helemaal niet zo schadelijk is,
dacht ik ineens: die Joseph Smith (de
grondlegger van de kerk) heeft wel
leuke dingen gezegd, maar zo’n profeet
was hij toch ook weer niet.”
„ENFIN, IK HEB toch voor deze ma
nier gekozen. Ik heb niet gedronken en
niet meegefeest, maar voordat ik vertrok
naar de zending in Londen, heb ik me
twee maanden helemaal losgemaakt van
de hele beweging, ben naar Israel ge
gaan en héb in een kibboets alles over
wogen. En na een half jaartje van diepe
twijfel, had ik helemaal geen twijfel
meer.”
Toch zijn er nog steeds momenten van
twijfel bij Max van der Put. „Als er iets
We gebruiken geen alcohol, we roken
niet, drinken geen koffie en thee en zijn
zeer conservatief op seksueel gebier’. w
inhoudt dat seksuele omgang voor hei
huwelijk niet wordt toegestaan. Het hu
welijk is heilig voor ons. En tenslotte
moet iedere mormoon tien percent van
zijn inkomsten afstaan aan de kerk.
„Om op zo’n weggelopen kind terug te
komen, we proberen dus nooit iemand
los te maken van zijn omgeving. Zo
iemand moet eerst terug naar huis.”
DE AMSTERDAMSE Industrie
Vereniging heeft de humor te hulp
geroepen in haar streven zieltjes te
winnen voor de, naar ons idee toch
vrij algemeen heersende, opvatting
dat een mens moet werken om geld
t® verdienen en te kunnen uitgeven.
Voor degenen die het met dat princi
pe niet eens zijn, zo meldt de AIV, is
de achterpagina van het jaarverslag
over 1975 bestemd. „Inflatio weet
raad” heet met een olijke knipoog
naar het ook al raad wetende „En-
voor naar Japan hoeven) en zegt: „De
mensen zijn op zoek naar de zin van het
leven. Je kan het leven zien als een
schip. Daarmee kun je varen. Dat kan
iedereen. Maar bij velen ontbreekt de
bestemming. Dan is het allemaal zinloos.
Onze godsdienst kun je zien als een
kaart die aangeeft hoe je kunt varen.”
Nu zijn er (zie de aanhef van dit
verhaal) vele kaarten. En de „verkopers”
van al die kaarten maken de indruk
elkaar Zoveel mogelijk klanten te willen
afpakken. We weten dat dat niet sympa
thiek klinkt, maar zo komt het nu
eenmaal over.
Max van der Put: „Het klinkt inder
daad niet zo sympathiek maar ik geloof
wel dat ik begrijp wat u bedoelt. Maar
u moet proberen te begrijpen dat als je
de overtuiging hebt dat onze manier van
God afkomstig is en we ontmoeten ie
mand die op zoek is naar God, dat we
hem danop onze manier proberen te
helpen. Wij hebben een zekere verant
woordelijkheid tegenover de mensen om
ons heen. Nee, we willen echt niets
opdringen, met dat straatwerk. Er is
alleen geen manier die effectiever is.”
BIJ BEPAALDE RELIGIEUZE groe
peringen stranden nogal eens jonge
mensen die door het een of ander de
kluts kwijt zijn. Die labiele mensen
kunnen natuurlijk gemakkelijk worden
beïnvloed.
Max van der Put: „Dat komt bij ons
niet voor, omdat juist in onze boodschap
het gezin centraal staat. Als er dus
iemand van huis is weggelopen, dan
proberen we zo snel mogelijk die gezins-
band weer te herstellen. Kijk, wij heb
ben nogal strenge regels; regels ook, die
voor weinig mensen aantrekkelijk zijn.
Het Damrak zonder de gebruikelijke
w
Kt