Raad voor Kunst De goede vrouw van Sezuan als musical bepleit muziektheater Pim de la Parra maakte met amateur-acteurs plezierige film door en door Surinaams Wan Pipel is BOEKHANDEL H. DE VRIES STUDIEBOEKCENTRUM VAN KENNEMERLAND Woede over ontslagen bij Toneelraad Gispen t lil H siegers haarlem WB Ged. Oude Gracht 2 7 te Haarlem tel. 311440 studie boeken in gespecialiseerde schoolboekwinkel naast heeft voorlate bestellers her examinandi, avondscholieren en andere studenten een huis vol Rechter dringt aan op minnelijke schikking Centrum opent „blauwe zaal” in Utrecht Hl ii 3 12 K: 5® Groot talent Kritiek door Cees Straus JANSSTRAAT 53 TELEF. 327574 322379 de JW Komische aspecten 76 Reële kijk Uitgehuwelijkt (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het rommelt weer eens flink aan het Rotterdam se toneelfront. Elf acteurs en tech nische personeelsleden van de Stichting Rotterdamse Toneelraad zijn er woedend over dat zij met in gang van het nieuwe seizoen ont slagen zijn. De Nederlandse Vereni ging van Toneelkunstenaars (NVT) en de Beroepsvereniging van Thea tertechnici (BTT) hebben scherp te gen dit ontslag geprotesteerd. Weinig afbreuk KANTOORMEUBELEN VOOR EEN JUIST ADVIES Toezeggingen Ag' - CEES HEIJNE LA MAMA SCHITTERT MET BRECHT KO VAN LEEUWEN. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Diana Gangaram Panday: acteren leek, eerst moeilijker. BIJ LA MAMA is deze Brecht behan deld als een komedie die tot musical REGISSEUR ANDREI SERBAN heeft in ons land al eerder blijk gegeven van zijn groot talent. Denk daarbij aan de Diana: „Ten dele. Het beeld van een Hindoestaans meisje dat zich losmaakt van haar familie komt wel meer voor. Veel mensen gaan naar het buitenland, komen daar in contact met andere le venswijzen. Ook zij die vanuit de dis tricten naar Paramaribo gaan - dat is de grote stad voor hen - komen losser ten opzichte van de traditionele verhou dingen te staan. In zoverre is het beeld dat je uit Wan Pipel krijgt wel juist. Toch zal je nauwelijks een Hindoes- taanse familie vinden die een vrouw met een Creool laat trouwen. Wat niet weg neemt dat er Hindoestaanse vrouwen met Creolen trouwen, maar in dat geval is ze eerder gehuwd geweest met het gevolg dat de familie haar heeft laten vallen. Het huwelijksfeest in de film komt erg overdreven over, er wordt bijzonder veel geschreeuwd. Dat zal men normaal nooit doen. Bovendien wordt je altijd erg hartelijk ontvangen, je wordt heus niet weggekeken zoals ze met Ru- bia en Roy doen. Vreemden worden bij een Hindoestaanse bruiloft koninklijk ontvangen”. Vindt ze in het beeld dat het meisje Rubia weergeeft, een reële kijk op wat in dergelijke situaties in Suriname ge beurt?. DEN HAAG. (ANP)— De Raad voor de Kunst heeft minister Van Doorn van CRM geadviseerd de bouw van het mu ziektheater in Amsterdam te verwezen lijken. De financiële gevolgen van de exploitatie voor de kunstbegroting spe len niet voor 1980 als nog dit jaar met de bouw ervan wordt begonnen. Intus sen zijn dan alle kunstbeleidnota’s vast gesteld en zal dus ook de plaats zijn bepaald van de genres muziek- en dans theater met hun mogelijkheden tot ver nieuwingen in het gehele voorzieningen pakket. ROTTERDAM. Een mens kan niet alleen maar goed doen zonder enige concessie. Dat is de essentie van Bertolt Brechts parabelachtige toneelspel „Der gute Mensch von Sezuan’’. Een van de La Mama groepen uit New York streek met deze Brecht voor zes dagen neer in de Rotterdamse schouwburg. De Ameri kanen maakten er met de medewerking van Eric Bentley (vertaling) en Eliza beth Swados (muziekcompositie) een musicalachtige produktie van. Dat werkt heel verademend, en „The Good Woman of Setzuan”, zoals de Engelse versie is gaan heten, plaatst het stuk onder regie van Andrei Serban in een geheel nieuw kader. Valse sentimenten zijn daarin kansloos geworden. De groep heeft Brecht van grote afstand bekeken en wist toch de essentie te bewaren. Ik heb toen het script gevraagd en bemerkte dat ik de inhoud makkelijk kon onthouden. Ik vind trouwens dat veel wat in het Hindoestaanse gedeelte van de film gebeurt, ook op mijn familie slaat. Zo ben ik zelf ook op zeer jonge leeftijd naar Hindoestaanse traditie uit gehuwelijkt. Dat huwelijk heeft overi- IN DE GOEDE MENS van Sezuan dalen drie góden (in Rotterdam moest donderdagavond een der góden het we gens omstandigheen laten afweten) af naar de aarde om té onderzoeken of er nog goede mensen zijn. Wanneer zij in Sezuan aankomen blijkt niemand bereid hun onderdak te verlenen, buiten de prostituee Shen Te, een meisje dat be slist niet het harde karakter van een doorgewinterde hoer blijkt te bezitten. Integendeel, zij is heel zuiver van in borst. Wanneer de góden bij haar een nacht onderdak hebben gekregen, wordt zij met zoveel geld beloond dat zij een tabakswinkel kan kopen en voortaan naar hartelust goed kan doen. Een ui terst royale beloning, die toch onvol doende blijkt om alle parasieten die op haar plotselinge welstand afkomen te vreden te stellen. LANG DUURT het niet, of Shen Te is er beroerder aan toe dan voorheen. Tot op het laatst wil zij concessies vermij den, maar alleen gezond verstand en economisch handelen kan haar redden. Daarom vermomt zij zich als Shui Ta, een gefingeerde neef, die een krachtig later zelfs hard zakenmanis. Deze verstandelijke kant van Shen Te, het alter ego van de goede, gevoelvolle mens, betekent echter slechts een vlucht. En Brecht onderschrijft dat gevoel en verstand niet samen gaan. Daarom is er geen prettig einde. Zeker niet voor Shen Te, die goede vrouw die er eigenlijk het slechtst van allen afkomt. De góden vertrekken tenslotte weer van de aarde, wensen haar het beste en daar moet Shen Te het mee doen. kon worden verwerkt. Daarom kreeg de voorstelling een .lichte toets mee, die dikwijls ook heel grotesk aandoet. An drei Serban heeft in zijn regie veel komische aspecten verweven. Hij deed dat op een bijzonder knappe manier, waardoor er zelfs ruimte ontstaat om de meest ontroerende momenten met grote precisie te relativeren. Daarbij denk ik aan het moment waarop Shen Te tijdens een rechtszitting haar bekentenis aan de góden doet. DAN ZIJN WE ook aangeland bij Priscilla Smith, een der belangrijkste actrices van La Mama, die Shen Te speelt. Zij doet dat met grote zuiverheid van gevoelens en afgewogen intonatie; met prachtig beheerste gebaren en be wegingen van haar lichaam. Zo laat zij haar rol uitgroeien tot een creatie die hét middelpunt vormt van de voorstel ling. Heel verfijnd wordt door haar ook de ^scheiding aangegeven tussen goed en kwaad, het naïeve meisje Shen Te en de zelfverzekerde zakenman Shui Ta. MAAR OOK de kleinere rollen zijn goed bezet eri nergens valt een zwakte te ontdekken. Peter John de Vries maakt van de werkeloze piloot Yang Sun, op wie Shen Te verliefd is, een schitterende op geld belust parasiet. Veel werk is gemaakt van de góden. Zij worden vol milde humor gespeeld met blikken van olijkheid en verwondering. Het zijn daardoor w erkelijk volkomen wereldvreemde wezens geworden, die de aarde dan ook haast hoofdschuddend weer verlaten. waarvan de elf de deur is gewezen, namelijk dat er geen werk voor hen is. de jaren ’60 door Jopie Pengel als ver kiezingsleus werd gehanteerd en dat langzamerhand geen uitgangspunt meer is voor een reëel toekomstperspectief. Naast lof bestaat er ook - vaak ge rechtvaardigde - kritiek. Die richt zich vooral op het feit dat De la Parra’s boodschap zo'n 10 jaar oud is. Die bood schap ligt verscholen in de titel: Wan Pipel is Surinaams voor een volk, met andere woorden de Surinamers moeten een worden in hun verscheidenheid. De manier waarop dat volgens de cineast moet gebeuren, wordt als tamelijk naïef beschouwd, een oordeel dat gezien het simpel aandoende verhaaltje wel enige waarheid bevat. De Creool Roy Ferrol moet nog enke le jaren in Nederland blijven om zijn studie af te maken als hij het bericht ontvangt dat overkomst naar Suriname dringend gewenst is in verband met feit dat zijn moeder op sterven ligt. Zijn Nederlandse vriendin Karina leent hem haar spaarcentjes en Roy kan naar Pa ramaribo terug. De afspraak luidt dat weer zl terugkomen, maar hij een zo Het doet echter weinig afbreuk aan het plezier dat Wan Pipel geeft. Af ge zien van een soms stuntelige regie wordt er door de Surinaamse acteurs zeer aan vaardbaar gespeeld.. Is de Nederlandse Willeke van Ammelrooy de enige be roeps in het gezelschap, de overige spe lers hadden zelfs nauwelijks acteererva- ringen: Borger-Breeveld als Roy Ferrol, Diana Gangaram Panday als Rubia en Emanuel van Gonter en Sieuwpal Soek- halafl, als hun respectievelijke film va ders. De 28-jaar oude Diana Gangaram Panday woont in een rustige buitenwijk van Paramaribo samen met haar dochter in een specifiek Surinaams huis: hoog torenend over de weg, op palen en met de verandah, die huizen in de tropen -■■■ ’.'-tv»- Blijkbaar heeft dit zo veel indruk op de Toneelraad gemaakt zij het zekere voor het onzekere nam: De rechter moest nu al uitmaken dat zij haar personeel terecht de laan heeft uitge stuurd. NVT en BTT hebben een ver weerschrift ingediend waarmee zij wil len bereiken dat de ontslagen ongedaan gemaakt worden. Nu heeft de kantonrechter in Rotter dam er woensdag bij de Stichting Rot terdamse Toneelraad en de Nederlandse Vereniging van Toneelkunstenaars (NVT) op aangedrongen in verband met de ontslagen van elf acteurs en het niet- acterend personeel tot een minnelijke schikking te komen. De ontslagen - elf, onder wie de acteurs Pieter Lutz, Tatiana Radier, Jo han Sirag en Hugo Koolschijn, zijn allen werknemer bij het Rotterdams Stadsto neel. Vorig jaar werd door de Toneel raad echter besloten het Stadstoneel met ingang van 1 september 1976 op te heffen. De activiteiten van het Stadsto neel werden gestaakt om, zoals werd meegedeeld, „budgettaire redenen”. Gebrek aan geld zou er eveneens de oorzaak van zijn dat de Stichting Rot terdamse Toneelraad, juridisch werk geefster ook van het Rotterdams Stad stoneel, het komend seizoen niet zodani ge activiteiten kan ontplooien dat alle acteurs die nu nog in dienst van het Stadstoneel zijn, aan het werk ts hou den. De gedupeerden zijn echter van me ning dat op geen enkele wijze is aange toond dat er geen werk voor hen zou zijn. De Toneelraad heeft voor 1976-’77 verschillende activiteiten op het pro gramma staan, zoals de uitvoering van „Het Liefdesconcilie”. Maar wat heeft de Toneelraad tot stomme verbazing van de ontslagenen gedaan?. Ze heeft voor dit stuk andere acteurs geëngageerd. Daar mee ontkracht de Toneelraad volgens de NVT haar eigen argumenten, op grond gens maar acht maanden geduurd”. Wat vindt ze van het acteren onder Pim de la Parra? Diana:„Het was de eerste keer dat ik speelde,m aar het is meegevallen. Ik had het moeilijker gedacht. Alleen hei gege ven dat de film niet in chronologische volgorde is opgenomen, heeft me parten gespeeld,ik had zo geen enkel overzicht van wat er in het verhaal gebeurde. Tegen Pim heb ik gezegd dat ik de vrijheid moest hebben om de teksten te kunnen wijzigen als ik vond dat ze slecht uit te spreken waren. Als regis seur had hij overigens weinig met me te maken. Zijn mede-regisseuse Olga Mad sen was voor mij belangrijker, maar de meeste steun heb ik toch aand e came raman gehad die me voortreffelijk ge holpen heeft bij het acteren. Afgezien van het acteren zijn er tus sen Pim en mij veel problemen geweest. Kijk, hij en zijn vrouw Lies hebben het idee dat alle mensen van de crew een grote familie moeten vormen. Je zou je problemen kunnen uiten, naar Pim mo gen toestappen als je met moeilijkheden zat. Dat bleek heel anders uit te pakken dan ik had gedacht. Ik ben als modern meisje wel het een en ander gewend, maar de stijl van leven zoals Pim de la Parra die in mijn ogen voorstaat, daar kies ik niet voor. Bovendien werd het helemaal niet prettig werken toen Bor ger Breeveld aanpapte met Pims vrouw waardoor hij in een bevoorrechte positie kwam en overal als zijnde belangrijk werd gezien. Willeke van Ammelrooy heeft dan veel voor me gedaan, ook wat de kleding betreft”. Scène met de drie góden in „The good women of Sezuan”, gespeeld door La Mama uit New York. Naast deze juridische redenen zijn er nog redenen van morele aard, die de ontslagen volgens NVT en BTT onaan vaardbaar maken. Verschillende acteurs zijn bijvoorbeeld in de loop van dit toneelseizoen toezeggingen gedaan over deelname aan stukken voor het toekom stig repertoire. Zo verzekert de 22-jarige acteur Cees Heyne die, nog maar een jaar in dienst is van de Toneelraad, dat hem mondeling is toegezegd dat hij een rol zou krijgen in Het Liefdesconcilie en in De Pest. De acteur Cees Waterbeek, zo ver klaart hij, is zelfs ontslagen tijdens ziek te. „Het zijn allemaal symptomen van een "ongelooflijk kwalijk beleid”, aldus Heyne. Onfatsoenlijk is ook dat de Toneelraad Rotterdam pas tegen 1 maart de ontsla gaanvragen bij het arbeidsbureau heeft ingediend. Cees Heyne: „Het ontneemt je bijna de mogelijkheid nog bij een ander gezelschap te solliciteren. Rond die tijd zijn de meeste acteurs en actrices voor het nieuwe seizoen reeds geëngageerd. Netjes is als een ontslag tegen december wordt bekendgemaakt”. De Nederlandse Vereniging van To neelkunstenaars, die de belangen van de acteurs behartigt, zal met haar advocaat overleggen of zij zal ingaan op het voorstel van de Rotterdamse kanton rechter om naar een minnelijke schik king te zoeken. Door de NVT en een acteur werd de behandeling van de zaak, woensdag, die na een uur werd afgebroken, als „slordig en rommelig” bestempeld. Op 23 augus tus zullen de beraadslagingen voor het kantongerecht worden voortgezet. PARAMARIBO. Wan Pipel, het nieuwste filmprodukt van Pim de la Parra beleeft momenteel in Suriname gouden tijden. De film ging in de tweede week van juli te gelijkertijd in vier grote‘"bioscopen in Paramaribo in première en had op het einde van de maand al ruim zeventigduizend bezoekers getrok ken. Dat betekent dat een op de vijf in Suriname verblijvende Surina mers Wan Pipel heeft gezien. Voor Scorpio Productions moet de Ne derlandse première (vanaf volgende week donderdag gaat de film in 22 steden draaien) een hoopvol perspectief bieden want het lijkt er op dat de grote Surinaamse gemeenschap in. ons land zich eveneens moet voelen aangesproken door de duidelijk op hun geboorteland geënte situaties. Want Wan Pipel is een doör en door Surinaamse film en daaraan moet alle succes worden toegeschreven. Ofschoon door De la Parra zelf van origine een Surinamer - opgezet als een. film met een boodschap, is Wan Pipel jn Surina me een film waarin volop wordt gela chen. De pikante grapjes - in de Neder landse ondertitels nogal preuts ver taald - zijn niet van de lucht en bij elke shot die op lokatie is opgenomen,is er wel een plaatselijke bektodheid te zien. steeds hebben. Hoe raakte Diana bij de film betrokken? „Ik kwam in 1974 na een verblijf van drieëneenhalf jaar in Duitsland, waar mijn man een horecabedrijf had geleid, in Suriname terug. Nadat hij me verla ten had ben ik eerst gaan werken, maar ik kreeg al spoedig een verkeersongeval. Op de eerste dag dat ik weer in de bar van het Torarica-hotel stond, waar ik werkzaam was, kwam Borger Breeveld op me af. Hij vroeg of ik interesse had om in de film mee te spelen. Hij heeft me uiteindelijk uitgekozen uit maar liefst 85 meisjes. Overigens was deze start voor Borger dezelfde als die in de film waarin hij met mij kennismaakte. Hij had aanvan kelijk weinig moed, maar was er van overtuigd dat hij mijn gezicht moest hebben. Roy weer zl terugkomen, maar raakt door zijn oude vaderland en nieuwe - Hindoestaanse - vriendin geboeid dat hij besluit te blijven. Dat alles! nweerwil van het feit dat Karina hem achternakomt, maar het tenslotte moet afleggen tegen haar rivale Rubia. De symboliek ligt voor de hand:als de verschillende rassen maar samengaan en als de blanke hen vrijlaat is een goede toekomst verzekerd. Een beeld dat al in UTRECHT (ANP). - De als theater ruimte omgebouw’de „blauwe zaal” van de Utrechtse stadsschouwburg zal op woensdag 8 september worden geopend. Ter gelegenheid daarvan zal toneelgroep Centrum de landelijke premiere opvoe ren van „Spiegels”, Jiet nieuwe stuk van Dimitri Frenkel Frank. De blauwe zaal is een middelgroot amphitheatei' dat ongeveer 400 bezoekers kan bergen. De afdeling opera en danskunst van de Raad voor de Kunst acht een eigen huisvesting van de Nederlandse Operas tichting van het allergrootste belang voor de ontwikkeling van de Nederland se operacultuur. In de huidige situatie wordt de ontplooiing hiervan afgeremd en worden artistieke gaven verspild, al dus het advies. Voorkeur wordt gegeven aan een ei gen gebouw voor de Nederlandse opera stichting en het Nationaal Ballet boven het zoeken naar andere oplossingen. Daarbij is gewezen op gedachten over een nieuw muziektheater in Rotterdam en over uitbreiding van bestaande mu ziektheater in Rotterdam en over uit breiding „van bestaande voorzieningen in Scheveningen. Het motief voor de keus voor Amsterdam is, dat het aanbod moet plaatshebben daar waar er de meeste j vraag naar bestaat en dat is Amsterdam. 1 De Raad voor de Kunst wijst ook af. dat de instemming van voorgaande mi- i nisters van CRM met de bouw van het muziektheater slechts zou berusten op „wishful thinking” van de gemeente Amsterdam en overige rechtstreeks be trokkenen. Toezeggingen en beloften heeft men wellicht te lang in een goed vertrouwen als onomstotelijke bewijzen gezien van een beleidsbeslissing van de minister. Ze hebben evenwel meer dan positieve verwachtingen gewekt, aldus de Raad voor de Kunst. ontroerende Medea van enkele jaren ge leden. Van deze tot musical omgewerkte Brecht heeft hij een uiterstbeweeglijke maar heldere voorstelling gemaakt. Met veel choreografische aandacht is er tel kens voor een schitterend toneelbeeld gezorgd. Daarbij zijn de verschillende groepjes acteurs knap op elkaar af ge stemd. De hele opvoering is trouwens van een bijna ongekende souplesse en bezit een verbazingwekkend creatieve uitstraling. DE SPELERSGROEP wordt virtuoos terzijde gestaan door vijf muzikanten die de prachtige muziek van Elizabeth Swados schitterend uitvoeren. Er is een eenheid van klank en ritme die in wisselwerking met de acteurs vaart in de opvoering brengt. Daardoor is het niet verwonderlijk dat de voorstelling voorbij is, voordat je er erg in hebt. Er wordt overigens achter elkaar doorge speeld, zonder pauze, en dat is zonder meer een goede beslissing. DEZE TONEELSPELERS uit New York, die deze „Good woman” in een vernuftig decor met veel bewegende deuren en luikjes van blank hout en linnen spelen, blijven tot en met 17 augustus in ons land. Steeds jn de Rot terdamse schouwburg. Ze zijn een rit naar de Maasstad ten volle waard.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13