Gouden griffel Larens festival heeft bestaansrecht voor schrijver Sessiebon wint jazzconcours Guus Kuijer Rapport noemt stenen Tjerk Vermaning vals Mau Fabri beschrijft ellende rond heroïne in „Het Witte Monster Gelling is aanwinst voor Golden Earring 141 JHII 3 6 MUSEA VOOR DUIZENDEN OPGELICHT Cartoonist Behrendt wint prijs in Canada WAR GEEFT SURINAAMSE AANKLACHT UIT concert in Zand voort Luidruchtig” 19 7 6 MAANDAG AUGUSTUS I 6 KUNST (Van onze kunstredactie) t t Arbeidsliteratuur 1 Zelfkant t t ROTTERDAM De overeen komst met het Engelse woord „oor log” is toeval. WAR betekent ge woon Werkgroep Arbeiderslitera tuur Rotterdam. Een initiatief van de Rotterdamse Kunststinhting, dat is uitgemond in een tijdschrift (le jaargang, nr. 4 is net uit) en een boekenreeks. In die reeks verschijnt een dezer dagen „Het Witte Mon ster”, een beschrijving van het Surinaamse Kruiskademilieu in Rotterdam, opgetekend door de 37- jarige Surinaamse „streetcorner- worker” Mau Fabri. r I Klsi (Van onze correspondent) in (Van onze correspondent) Mark Murphy uitstekend en ont- i de hal En I» B BOUD VAN DOORN Tjerk Vermaning r-archeologie, waarvan vijftien met veel waardering dreigt nu de 47-jarige Tjerk de afgang. jaar voor Minder struikelig gespeelde ZANDVOORT Het geluidsvolume dat de Nederlandse topformatie Golden Earring zaterdagavond In een zeer volle Beach Club produceerde, had een niveau dat de aanwezigen waarschijnlijk niet snel zullen vergeten. Ofschoon de groep slechts de helft van zijn gebruikelijke apparatuur had opgesteld, bleek de zaal tegen een dergelijk geweld niet bestand - zodat plafond en muren al spoedig vrolijk meetrilden op de maten der Earrings die deze avond meh hun nieuwe aanwinst naar Zandvoort waren gekomen :Eelco Gelling.de ex-gitarist van de roemruchte formatie van Cuby and The Blizzards. 1 1 r s i 1 x 1 3 indru- en in nummer Sentimental, was het tempo j AMSTERDAM (ANP) Guus Kuijer heeft dit jaar de gouden griffel voor het beste kinderboek gewonnen. Een jury oordeelde, dat zijn bij Querldo uitgege ven boek .Met de poppen gooien’ in aanmerking komt voor deze jaarlijkse prijs, die woensdag 13 oktober, bij de aanvang van de Kinderboekenweek, aan hem zal worden uitgereikt. De 23ste Kinderboekenweek heeft als thema .je eigen taal’, aldus een mededeling van de Collectieve propagadna van het Neder landse boek. Mau Fabri, de schrijver van „Het Witte Monster’’. Martin Mooy, bestuurslid van de Rotterdamse Kunststichting. Na de uitreiking van de gouden griffel zullen ook negen zilveren griffels (hier voor komen ook vertaalde kinderboeken in aanmerking) en de gouden penseel (aanmoedigingsprijs voor een aankomend illustrator) worden verdeeld. Benadeelden zijn de musea te As sen en Leeuwarden en het provinci aal bestuur van Drente, dat 60.000 van deze artefacten kocht voor vijftig mille, en hem ter stimulering voor zijn speurwerk in de periode 1969- 1972 jaarlijks een ondersteuning van twaalf mille verleende. Tjerk Verma ning zal terecht moeiten staan wegens oplichting. Hoewel de vervalsingen in de we reld van de kunst der archeologie al bijna net zo. oud zijn als het antiek, wordt dit voor Nederland een unieke rechtszaak. Als Vermaning schuldig wordt bevonden, is hij er niet alleen in geslaagd geleerden van naam om de tuin te leiden. Hij heeft van hen in de jaren 1960-1970 zelfs veel lof gekregen. Toen hoefde Vermaning ais „Messi as van de oudheid” maar het Drentse land in te stappen om schimmen en scherven van het stenen tijdperk te vinden. Daara groeidne het wantrou wen, ook van Franse en Engelse ar cheologen. Vermaning achtte zich miskend. Hij had gerekend op een aanstelling in overheidsdienst en op een eredoctoraat. Na 35 jaar amateu- Het wordt niet uitgesloten geacht dat Vermaning medewerkers heeft gehad. Vorig jaar maart is Verma ning al op verdenking van oplichting aangehouden, maar toen achtte de officier van justitie zich in deze inge wikkelde materie niet bevoegd. De hulp van het gerechtelijk laboratori um werd ingeschakeld. Vermaning heeft daarna een aanklacht wegens smaad ingediend tegen het hoofd van het BAI van de universiteit te Gro ningen. prof.dr. H. T. Waterbolk en zijn rechterhand drs. Stapert. - band zeer in de smaak van het nietzo talrijke publiek viel, bleek uit de bede om een toegift, wat Sander Sprong hul peloos deed uitroepen: „Wat moe-’k- nou-doen?” Het werd wederom heel toe passelijk .Double Exposure. De stenen moeten zijn aangevoerd. Misschien wel uit Nieuw-Guinea, waar nog stenen bijlen worden ge bruikt? „Nee ze hebben de kenmer ken van de Nederlandse typologie. Dat moet Urk zijn, waar bij de drooglegging van het Ijsselmeer een heel véld is bloot gekomen. Dat is nu een geologisch reservaat. Die vuur- steenknollen hebben de invloed van weer en wind ondergaan, maar het laagje patina is natuurlijk maar dun. Ze moeten in de vorm zijn geslepen”, aldus Stapert. De Haarlemse formatie Cake (Rob ten Bokum gitaar ;Rob Donselaar,zang en clarinet ;Gregory Elias,drums en Julio Richards op bas) stonden in het voor programma met een 20 minuten durend optreden Hun repertoire bestaat nog grotendeels uit van anderen overgeno men bekende nummers die in een reg- gae-vorm worden uitgevoerd. Cake be schikt over voldoende kwaliteiten, maar zal zich pas met eigen werk kunnen waarmaken. Na een redelijk korte pauze-de orga nisatie bleek voorbeeldig te kunnen wer- ken-trad de Earring aan. Naast klassie kers als Sleepwalking-Radar Love Van illa Queen werden nummers van de nieuwe,in oktober op te nemen elpee gespeeld. Zeer opvallende nummers wa ren mnder andere Sueleen,Faded Jeans en Conman. Door de zeer professionele wijze waarop de show werd gebracht, had de groep snel een behoorlijke greep op het publiek. Er heerste een ontspan nen sfeer in de zaal waar echter een goed functionerende airconditioning op De zilveren griffels zijn dit jaar voor Max Bolliger (titel boek: De kleine reus), Jantien Buisman (Kees en Keetje), Paula Fox (Duvelstoejager op een sla venschip), Lynn Hall (Maak me niet kapot), Russell Hoban (Hoe Tom won van kapitein Najork en zijn gehuurde sportlingén), Eduard Klein (Severino) Anke de Vries (Het geheim van Mories Besjoer), F.K. Waechter en B. Eilert (De kroondieven) en Diana Lebac(Nancho van Bonaire). Lidia Pöstma is de winnares van de gouden penseel voor haar illustraties in de uitgave .Sprookjes en vertellingen van H.C. Andersen’. zitten de verslaafden, Hollandse jongens die me thadon komen halen. Ik herken ze, het zijn Kruiskadeboys. Ik weet ook dat ze bevoordeeld zijn tegenover de zwarte boys. Ze kennen geen drempelvrees. Als ze stelen en ze worden gesnapt, dan worden ze anders beter behandeld dan de zwarte junkies”. En: „Als een Surinaamse junkie me thadon wil, wordt eerst zijn hele leven nagegaan. Meestal wordt hij ook niet geloofd. Zoals alle Surinamers ziet hij er immers „nice’ uit. Hij draagt mooie kle ren en zijn haren en zijn gezicht zijn onberispelijk. De werkers van de GGD zijn helemaal gewend aan de traditione le Hollandse junkie: vette lange haren, puisten in het gezicht en vodden aan het lijf”. AMSTERDAM (ANP) Frits Beh rendt, politiek tekenaar »an het dagblad Het Parool, heeft een prijs gewonnen op de dertiende internationale salon van cartoons van de Canadese o rganisatie „Man and his world” in Montreal. De Deen Poul Hoick won de hoofdprijs. Aan deze salon van cartoons hebben 659 politieke tekenaars van dagbladen uit 59 landen deelgenomen. Fabri, vooral werkzaam onder heroi- neverslaafde jongeren, kwam een paar weken geleden in het nieuws, toen hij na e en relletje voor een cafe werd gearresteerd. Hij werd beschuldigd van „wederspannigheid”, inaar zegt zelf, dat hij alleen de boel wilde sussen. Na een week hechtenis werd hij vrijgelaten. Die gebeurtenis heeft de belangstelling' nog eens opnieuw doen oplaaien voor de problemen in en om de Kruiskade. Mar tin Mooy, literair medewerker van de Kunststichting: „Mau kwam toch al als geroepen met zijn boekje. Het past pre cies in de WAR-doelstelling: actuele dingen brengen, die te maken hebben met de werksituatie van mensen. Of zoals in dit geval, met het ontbreken daarvan”. groep van „Links Richten” draaiden veel intellectuelen en beroepsschrijvers meer, die daprin wel domineerden. In onze WAR-groep proberen we dat soort in vloed zoveel mogelijk te beperken. Het gaat dan wel langzamer, het resultaat kan soms onbeholpen lijken, maar dat geeft neits”. De WAR-groep kost de gemeente Rot terdam een 30.000 per jaar aan subsi die. Dat geld gaat vrijwel geheel op aan drukkosten, want de medewerkers zien af van honoraria voor hun bijdragen. Wel krijgen enkelen via andere bronnen van de Kunststichting een stipendium om bepaalde taken te verrichten. Mooy: „Een man als Wim de Vries, die bij Fokker werkt, zet dat geld heel cons ciëntieus in vrije tijd om. Hij koopt er vrij mee om te kunnen schrijven”. Hoe lopen de WAR-publikaties eigen lijk? Mooy: „Vrij goed, hoor. In biblio theken en in de boekhandel. Maar ze worden naar onze mening toch nog te weinig door de gewone arbeider gelezen. We hebben vooral veel respons bij men sen met een wat bredere, politieke be langstelling. Daar hebben we natuurlijk wel mee te maken, dat tegenwoordig bij de arbeider vaak de sociale belangstel ling ontbreekt. We gaan proberen dat te doorbreken door bijvoorbeeld in de wij ken boekjes te laten maken door men sen van buurtgroepen”. Het boekje van Mau Fabri is het tweede in de WAR-reeks. Het eerste was een bundel met twee verhalen van Ber- tus Meijer, een over de werksituatie in een warenhuis en een over de Rotter damse arbeider Lou Vlasblom, die in de jaren dertig van de hefbrug (67 meter) over de Koningshaven sprong om aan werk te komen; een stukje Rotterdamse geschiedenis met een nogal dramatisch vervolg, omdat een paar dagen later een andere werkloze, die hetzelfde wilde proberen, zichzepf de dood in joeg. WAR is een jaar geleden op poten gezet als uitvloeisel van een al langer bestaande activiteit van de Kunststich ting: de begeleiding van mensen, die in hun vrije tijd schrijven. Dat gebeurde aanvankelijk (1970) door schriftelijke adviezen, later werden „workshops” ge formeerd, die elke 14 dagen bijeenkwa men. Uit die workshops is een groepje komen bovendrijven, dat als gemeen schappelijke noemer had, dat men voor namelijk gemotiveerd was door het werk wat men deed of had gedaan. Juist in die tijd was ook het VARA- programma Van Onderen bezig te wer ken met de arbeiders-dichters Pierre van Vollenhoven en Wim de Vries. Bei den, respectievelijk Rotterdammer en Dordtenaar, traden toe tot de WAR- kem, die op het moment verder bestaat uit de schildersbaas in ruste Henk Bruintjes (illustrator), de gepensioneerde werfbaas Marinus van der Schee, de gepenioneerde huisschilder Bertus Mei jer, de huisvrouw Janneke Vervelde en de lerares Hetty Vogelesang. Voor Meijer en Bruintjes is het wer ken aan WAR een beetje nostalgie. Bei den hebben in de dertiger jaren meege werkt aan het tijdschrift „Links Rich ten”, een schepping van Jef Last, Mau- rits Dekker en Freek van Leeuwen. Onder de medewerkers bevond zich ook de schrijver van het aangrijpende „Wij slaven van Suriname”, A. de Kom. Zijn er overeenkomsten aan te wijzen tussen „Links Richten” en het WAR van nu? Mooy: „Eigenlijk niet. Allereerst was de situatie anders: je had het beginnend vrijheidsstreven in Indonesië, de crisis, het opkomend fascisme en om zo’n ASSEN. Honderden, mogelijk duizenen vuurstenen werktuigen uil de pre-historie, gevonden door de amateur-archeoloog Tjerk Vermaning op ruim 120 vindplaatsen in Noord- Nederland.z ijn vals. Dat is éen con clusie van de 29-jarige wetenschappe lijk medewerker van het Biologisch- Archeologisch Instituut in Groningen, drs. Dick Stapert. Het gerechtelijk laboratorium heeft dit in een rapport van de rechter-commissaris mr. Oordt in Assen onderschreven. Ver- manings bewering, op „dorpen” van Neanderthalers te ®ijn gestuit, wordt onwaar genoemd. deze avond geen luxe zou zijn geweest. De Earring besloot het optreden met een dubbele toegift en bewees met Eelco Gelling een gelukkige indruk te kunnen wekken. Na afloopp verklaarde Earring-gitarist Barry Hay naar aanleiding van de keuze in de Beach Club te spelen dat het de Golden Earring op het ogenblik vooral gaat om Gelling goed te laten inspelen en dat de club volgens de groep een zeer goede naam heeft. Over hef vertrek van Robert Jan Stips die vorig jaar onder meer met de Earring naar Amerika is geweest, zei Hay: „Eigenlijk is Robert Jan een jaar langer gebleven dan wij ver wachtten. Zijn vertrek is erg soepel verlopen en we mogen nog steeds een beroep op hem doen als we hem nodig hebben in de studio. We gaan vier okto ber voor 16 dagen de studio in,de plaat komt eind november op de markt. Van het succes daarvan laten we het afhan gen of we naar Engeland en of Amerika gaan”. Het vertrek van Gelling uit Cuby and The Blizzards verliep minder soepel. Gelling:,, Vooral Cuby (Harry Muskee) reageerde zeer gei' notioneerd.vond dat ik een slap karakter had en zo. Overi gens had ik al plannen om Cuby te verlaten. Ik wilde met een soloproject beginnen. Maar bij de Earring is dat niet meer mogelijk. George Kooymans en ik hebben al een jaar geleden over mijn komst gesproken, maar de een voor de ander dacht dat het niet serieus was. Nu ben ik erg gepukkig met deze sensa tionele groep te kunnen spelen, de com binatie van twee sologitaren doet het erg goed”. LAREN. Van de negentien groepen of solisten die hadden ingeschreven voor het Laren Razz Podium, is de Rotter damse funky-bopformatie Sessie Bon als beste uit de bus gekomen. De jury, die bestond uit Aad Bos (voorzitter), Nick Vollebregt, Nol van Bennekom, John Muis en Henk Kleinhoul, bleek unaniem een voorkeur te hebben voor Sessie Bon. De persprijs, die beschikbaar was gesteld door de Gooi- en Eemlander, belandde bij de Antilliaans-Tilburgse formatie Latin Touch n de solistenprijs werd terecht toegekend aan de bassist Ton Rossen van het trio Arnhem. Fabri heeft het boek welbewust bij de Kunststichting in de War-reeks willen laten uitgeven. Mooy: „We hebben aan geboden om te bemiddelen bij een gewo ne uitgever, maar dat wilde hij niet”. Fabri: „Ik wil dat het in de eerste plaats bij de gewone mensen, de gewone arbei der, terechtkomt. Het enige nadeel van de War is misschien dat het zich tot Rotterdam en omstreken beperkt. De situatie die ik beschrijf, is namelijk in de rest van Nederland precies hetzelfde, geen haar beter. En niet alleen in de grote steden, nee, ook in de kleinere plaatsen”. ..Het Witte Monster” is een blik op de Kruiskade door Surinaamse ogen gezien. Fabri, die 18 jaar geleden als versteke ling naar Nederland kwam, liep allang rond met het idee zijn ervaringen te boek te stellen. Uiteindelijk is hij daar- bij gestimuleerd en geholpen door de 27- jarige Rien van Wegeren, kennis van Fabri en werkzaam als documentalist bij het Werkcentrum Internationale Solida riteit, dat is verbonden aan het Museum voor Land- en Volkenkunde in Rotter dam. Het boek is vooral een aanklacht ge worden tegen de inadequate bestrijding van de heroïneverslaving. „Het Witte Monster” slaat dan ook niet alleen op de heroine zelf, maar ook op „de blanke”, die „al die rotzooi laat gebeuren”. De Kruiskade is in een paar jaai- tijd ver worden tot een bikkelharde zelfkant van fe maatschappij, waar junkies, rusteloos op zoek naar geld voor de „pak fang”, zoals de heroine in jargon heet, steeds agressiever optreden in kleine berovin gen. De Deze prijs, in het kacjer van de mani festatie Toer-In, beschikbaar gesteld door de culturele raad Noord-Holland. bestond uit een zeefdruk van de kunste naar Landsaat, „Witold luistert naar de Poolse Pianisten,” geheten. Aad Bos ventileerde in zorgvuldig ge kozen bewoordingen de lage dunk die de jury had van het totale aanbod Nederlands talent op dit jazzpodium en stelde vast dat het gros van de deelne-* mers niet represntatief kon zijn wat --1"'~J KT~"1' niet represntatief kon zijn voor er op jazzgebied in Nederland plaatsgrijpt. Dat illustreerde de ellende waarin de jury vijf dagen lang gewen teld was, die op zuiver kwalitatieve normen zelfs groepen en solisten die qua hulpverlening is volgens Fabri „een verouderde machine”, waarin alleen individuele helpers en helpsters soms goed werk doen. Uit het boek: „Voor de GGD is de heroine nog steeds iets onbe grijpelijks. Men heeft er geen greep op, omdat heroine nog helemaal buiten de grenzen van de traditionele problemen staat". Met de elektronenmicroscoop dekte Stapert dat op de stenen van Vermaning niet de kenmerken voor komen die op de elf bijlen die in Noord-Nederland en Brabant gevon den zijn wel voorkomen. Wel hebben de voorwerpen van Vermaning een patina, maar de snijkanten zijn dui delijk geslepen, zegt Stapert. Die zijn te glad. Het patina, dus de verouder- ingsglans, moet er zijn opgebracht, meent Stapert. Het is zo’n dun laagje, dat het niet chemisch te onderzoeken was. hoewel dat alsnog wordt ge poogd. Het lijkt een laagje van een aardolieprodukt, hoewel het ook vet van de menselijke huid kan zijn. De glans was er namelijk „van af te spoelen”. werd uitstekend vertolkt door Ruud Brink, Ferdinand Povel en Piet Noord- ijk. Het intermezzo met de zanger Mark Murphy bleef bij veel geschreeuw weinig lol. Dat het optreden van de big muziek kennelijk op het verkeerde con cours opereerden, toch lang in de race hield. De winst van Latin Touch was daar het bewijs van. De groep was gekozen „omdat zij weliswaar in het vage grens gebied van de jazz opereert, maar dat doet met een gestructureerde muziek”. Gedeelten uit deze in Nick Vollebregts jazz-cafe uitgevochten finale zullen worden uitgezonden in week afleverin gen van het NOS-radioprogvamma Jazz in Actie, op zondag 22 augustus en zondag 5 september van 23-25-23.55 uur. Winnaar Sessie Bon krijgt nog en uitzending apart. Over het algemeen kan gezegd worden dat er genoeg motieven zijn om het Larense Jazz Nestival voort te zetten. Hoewel het dit jaar wegens geldgebrek niet tulke klinkende Amerikaanse na men als anders bevatte, was het kwali tatief hoogst geslaagd. De Nederlandse musici weerden zich kranig en tilden het festival naai' een hoog peil. Voor de slotavond stond in het pro gramma Eddie Lockjaw Davis vermeld, maar die bleek niet voorhanden te zijn. De in de lijst van namen niet voorko mende Sander Sprong daarentegen stond wel degelijk voor de tot heus jazz-orkest getransformeerde Skymasters. Deze big band besteeg het podium na een voort reffelijk optreden van Ferdinand Povel met het rio Rob Madna. waarin een geïnspireerde Koos Serierse zuiver en mooi klinkende bas-solo’s de zaal inzond. De Skymasters gingen explosief van start met een stuk Double Exposure. Direct bleek zonneklaar dat dit orkest, met uitstekend maeriaal als Pie Noord ijk, Ferdinand Povel, Henk Eiker - bout, Rudy Brink, Bart van Lier, eigen lijk niet falen kan. Toch leek de ver moeidheid sommige solisten parten te spelen. Het orkest had al van ’s morgens 10 uur af gerepeteerd en het repertoire is nog jong. Sander Sprong soleerde heel fijn in Blue and kwekkend moordend Cherokee, met Wim Overgaauw in de hoofdrol. In een prima vorm bleek trombonist Bart van Lier te steken. Het saxofoonstuk Gear Up van Rob Pronk „Beneden in 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 7