Geen extra geld beschikbaar voor cabaret Toneelschuur moet „DE GOLEM uitstellen tot volgend jaar Surinaamse Beklemmend relaas over kritiek op repressie in Chili Wan Pipel Blakey te gast in Jazzcorner Vijftiende Festikon met sociale thema’s D Van Red Band natuurlijk. I jaarmarkt bloemendaal zaterdag <1 ■I Jfk Veilig beleggen in de waardestukken van de 10.000,- Aan toonder Looptijd V O Westland Utrecht iisir £5. Volkstheater speelt Chile 1191973 Meer aandacht voor audio-visuele media 1 Filmacteur William Redfield overleden Tegen verlaagde afgifteprijs I AUGUSTUS 1976 1 9 DONDERDAG KUNST (Van onze kunstredactie) 10P i Tegenvaller ■g ■RT u HAARLEM. De Toneelschuur had het nieuwe seizoen zo graag willen beginnen met een eigen thea- terproduktie. Daarvoor zou per 1 augustus onder leiding van Frans Lommerse een door hem gemaakte bewerking van Gustav Meyrink’s roman „De Golem” in studie genomen zijn. Allerlei om standigheden verhinderden dat en daarom zijn alle twaalf voorstellin gen van deze Toneelschuurproduk- tie zoals ze in Podum, het infor matieblad van de stichting Stads- schouwburg/Concertgebouw, staan aangekondigd vervallen. De pre mière van „De Golem”, waaraan vijfentwintig mensen meedoen, is uitgesteld tot een nader bekend te maken datum. Volgens Frans Lom merse van de Toneelschuur zal dit stuk nu wel in de tweede helft van het seizoen worden uitgebracht, in januari. Opstelling stoelen Ti F |iii Si I ■1276 (Van onze correspondent) (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) ART BLAKEY „The (ADVERTENTIE) - I LEN RS „LOSON vindt het jammer dat di verse Surinaamse overheidsinstanties <le film hebben gesubsidieerd zonder die met kennis van zaken eerst te hebben bekeken. Hoeveel cabaret er komend seizoen in de Toneelschuur zal komen, is nog zeer de vraag. Lommerse: „We hadden gere- EN N TEN at 2$ 24 k 1-24601 staling 9 Volgens de LOSON zijn vele Suri namers na het zien van de film teleurgesteld naar huis gegaan. „Van de problematiek van de Surinamers heeft De la Parra niet veel begre pen”, aldus de organisatie. De bezwa- ten van LOSON gelden vooral de Baan i er, waarop Pirn de La Parra, hinderlijk en oneerbiedig de religieu ze en culturele tradities gefilmd heeft Zonder rekening te houden met hoe het werkelijk in Suriname toegaat”. Frans Lommerse: „Het was de bedoe ling op 1 augustus te beginnen met de repetities. Dan hadden we een hele maand hier in het theater vrijwel onaf gebroken kunnen repeteren. Nu gaan we op 1 september beginnen, maar die maand uitstel weegt heel zwaar. In sep tember begint het nieuwe toneelseizoen AMSTERDAM. De film Wan Pi pel, die regisseur Pirn de la Parra over Suriname heeft gemaakt en die donderdag in première gaat, kwetst de Surinamers, versterkt frustraties en vooroordelen, is beledigend en heeft weinig positiefs. Dat vindt de organisatie van Surinamers in Neder land LOSON, die meent dat premier Arron van Suriname de film nooit in een voorwoord had mogen aanbeve len. ft 0/ Pandbrief biljetten MurtAfhanlzhonk ni/ Verkrijgbaar bij adviseurs voor nypOineeKDanK nv verzekeringen of belastingen en onze kantoren. Gisteravond werd het voor de eerste keer in ons land in het Soeterijn-theater (onderdeel van het Tropenmuseum) in Amsterdam opgevoerd waar het door de sobere uitvoering en het beklemmende relaas dat de spelers naar voren brach ten veel indruk maakte. Beklemmend omdat de leden van dit Chileens volks theater, dat momenteel in ballingschap in Londen leeft, zelf participant in de politiek-soeiale ontwikkelingen tijdens de regering van Allende is geweest, maar ook ooggetuige en slachtoffer -werd van wat daarna is gebeurd. De acteurs van het Teatro spelen eenvoudig zichzelf en hoewel ze misschien tekortschieten in dramatische vormgeving de pretentie daartoe ontbreekt overigens komt het uiteindelijke beeld zeer waarheidsge trouw over, mede door de documentaire achtige aanpak door middel van ge schreven teksten en dia’s die 'het stuk beheerst. Leden van het Teatro Popular Chileno geven een beeld van een collectieve volks keuken zoals die momenteel in hun land bestaan. Scène uit het collectief gemaakte Chile 1191973. Tot de in Laren te vertonen hoofd films behoren „Lies my father told me” (Jan Kadar, Canada), „The night of counting the years” (Shadi Abdelsalam, Egypte); „De aarde is een zondig lied” (Rauni Mollberg, Finland); „Take it as a man, madam” (Rode vrouwencollectief, Denemarken); „Het huis in de Chelouch- straat” (Moshe Mizrachi Israël); „The candidate” (Michael Ritchie. Ver. Sta ten); „Auander Anapu” (Rafael Cordiki, Mexico) „In den vreemde” (Schrab Shadid Saless, Iran West-Duitsland; „Kwartaalbalans” (Krystov Zanussi, Po len); „lm Lauf der Zeit” (Wim Wenders, West-Duitsland), „Nashville” (Robert Altman, Ver. Staten); „Pas si mechant que qa” (Claude Goretta, Zwitserland); „Alice doesn’t live here anymore” (Mar tin Scorsese, Ver. Staten); „John Gluck stadt” (Ulf Miehe, W. Duitsland) „De Masai” (Chris Curling, Engeland); „Scènes uit een huwelijk”, „Een les in liefde” en „Glimlach van een zomer nacht” (Ingmar Bergman, Zweden); „Le Bonheur” (Agnes Varda, Frankijk); „Le fantóme de la liberte” (Bunuel, Frank rijk) „Nordsee ist Mordsee” Hark Böhm, West-Duitsland) en „The lefthanded gun” (Arthur Penn, Ver. Staten). kend op een aparte subsidiepot voor de programmering van de cabaretzaal. Maar cabaret moet nu worden ingepast in onze bestaande begroting voor de nadere theateractiviteiten. Dat is een behoorlijke tegenvaller. In alle commis sies was er de hoogste prioriteit aan gegeven, maar toch heeft het voorstel het bij B. en W. helaas niet gehaald. Dus dat betekent: ook dit seizoen geen extra geld beschikbaar voor kleinkunst. Maar het zou natuurlijk schandalig zijn die zaal leeg te laten staan. Daarom willen we toch proberen wat voorstel lingen daar te plannen. En d>at betekent dan weer dat we ons beleid om subsidie- redenen niet helemaal kunnen uitvoeren. Voor het seizoen 1976-77 maakt de Toneelschuur weer deel uit van de sa menwerking die het Mickery theater uit Amsterdam organiseert, het Mickery circuit. Dat betekent dat in de Schuur ook een aantal buitenlandse voorstellin gen van Mickery zullen komen. Ter gelegenheid van het Open Huis van de Toneelschuur, op 11 september, zal er in de Schuur ook beeldende kunst te zien zijn. Dan zal het projekt ..Sport- blik” daar worden opgesteld. Het is een gezamenlijk werkstuk van drie Haar lemse kunstenaars, Pieter Zwaanswijk, Gerrit van Dijk en Victor de Beijer. Door gebruik te maken van een aantal technieken uit de beeldende kunst bren gen zij hun sport-visie naar voren. Het gaat daarbij om begrippen als heldenve rering, manipuleren van publiek en sport als uitlaatklep. Het standpunt van de drie kunstenaars is dat sport meer is dan een onschuldige tijdpassering waar' het lichaam wel bij vaart. Zij maakten voor hun kunstwerk gebruik van film, geluid, schilderijen, licht en objecten. „Sportblik” is te zien van zaterdag 11 tot en met zondag 19 september, dagelijks van 10-15 uur en ’s avonds van 19-23 uur. Top Drop verstrekken aan Chili. Dat dat een noodzaak is lichten de Chilenen na af loop toe: Nederland is immers een be langrijke afnemer van koper en fruit en doet omvangrijke investeringen in Chili. Het Teatro Popular Chileno geeft nog vier voorstellingen in het Soeterijn-thea ter: vanavond, morgen en zaterdagavond om 20 uur en zondagmiddag om 15 uur. CEES STRAUS NEW YORK. De Amerikaanse ac teur William Redfield die o.a. de rol van „Harding’ vertolkte in de veelbekroonde film „Onè flew over the cuckoo’s nest”, is dinsdag in New York op 49-jarige leeftijd overleden. Hij leed al twee jaar aan leukemie. Ondanks deze fatale ziekte was hij blij ven werken. Een week geleden werd de laatste hand gelegd aan zijn laatste film, waarin hij met Jackie Gleason speelde. Andere recente rolprenten waarin Redfield optrad, waren „Death wish” met Charles Bronson, „For Pete’s sake” met Barbare Streisand en „The hot rock” met Robert Relford. Ray Kaarts Dixie Six, vorig seizoen een trouwe gast in de Jazzcorner, is voor woensdag gevraagd te komen spe len. Kaart, die zes jaar lid was van de Dutch Swing College Band, heeft van zijn Dixie Six een uitstekend ingespeeld dixielandorkest gemaakt. (Van onze correspondent) LAREN Voor de 15e keer wordt van 14 tot en met 18 september in Singer te Laren de jaarlijkse manifesta tie van het Nederlands Filminstituut ge houden. Ook ditmaal staan tientallen speelfilms en korte films op het pro gramma, gegroepeerd rondom vier the ma’s menselijke relaties, derde wereld, 200 jaar Amerika en maatschappelijke bewustwording. Daarnaast zijn er echter nog verschil lende andere workshopactiviteiten te verwachten. Vorig jaar was er bijna niets op dit gebied, maar dat hing samen met de verbouwing van de Toneel- schuurruimten. Lommerse. „Er wordt nu al gewerkt aan een nieuw kinderboeken- weekprogramma, waarmee mensen van ons voorstellingen gaan geven in ver schillende bibliotheken. Verder doet Nancy Gould, die vroeger bij La Mama zat, een workshop die erg op de techniek geënt is en iemand van Camera Obscura gaat iets a la Grotowsky doen. Daar naast komen er nog een kinder-works- hop en een die geleid zal worden door Elias van Zanten van Centrum. Iedereen kan aan deze activiteiten meedoen. Ze kunnen zich hier bij de Schuur opgeven. De workshops beginnen in oktober”. Voor de maand september de To neelschuur opent 11 september met feest in alle zalen is het programma door het uitstel van »,De Golem” wat. inge krompen. Van 13 tot en met 19 septem ber speelt Centrum de nieuwe eenakter „Spiegels” van Dimitry Frenkel Frank. Toneelgroep Baal uit Amsterdam komt van 22 tot en met 25 met herhalingen van „Getrommel in de nacht” van Brecht en dan komen er nog twee cabaretgroepen: Natascha Emanuels met „Een vrouw is ook maar een mens” en cabaretgroep Inkeep met het programma „Met of zonder”. De donderdagavond is met ingang van heden bestemd voor de liefhebbers van soft-swingmuziek waarvoor de Rob Pointl-Bert Nieborg Combination met Hans Keune. piano is aangetrokken. De vrijdag is weer bestemd voor Martin Haak met een percussiegroep. Als bij zondere gast is ditmaal de Amerikaanse jazzmusicus Art Blakey met zijn Jazz- messengers uitgenodigd die momenteel op tournee door Nederland reist. Het ontwerp voor het decor van „De Golem”, waarmee de Toneelschuur nu in de tweede helft van het seizoen zal komen. HAARLEM Jazzcafé At the Jazz- corner aan het Spaarne in Haarlem begint deze week het nieuwe seizoen met een programmering die nog de vaste trekken van het afgelopen jaar laat zien. Nieuw is wel het optreden van een nieuwe dixielandformatie van Hans Her- warth, The Oldtimers Jazzband, die ko mende zaterdagavond voor het eerst zal optreden. Het trio van T jailing Hoogerhuis vormt zondagavond de kern voor de wekelijkse jamsessions. Een ieder die een instrument bespeelt wordt uitgeno digd mee te doen. Uitgezonderd de don derdag- en zondagoptredens die om 21.30 uur een aanvang nemen, beginnen alle avonden om 22 uur. wer wordt wat de martelingen betreft niets onthouden, zij het dat vaak een gestyleerde vorm wordt gehanteerd. Chile 1191973 eindigt met enkele in drukken die het werk van het onder grondse verzet geeft, van de collectieve volkskeukens waar de bevolking nog steeds gemotiveerd kan worden in de strijd tegen de onderdrukkers waarna een pleidooi volgt om geen hulp meer te Ofschoon de titel slechts een moment uit de Chileense geschiedenis noemt (dat even goed een breekpunt is geworden) is het stuk uit vier tijdsbeelden opge bouwd. Daar is allereerst de proloog van de staatsgreep waarip tevens een schets is opgenomen van de politieke ontwik kelingen die daaraan zijn voorafgegaan. Er wordt minder nadruk gelegd op het gebrek aan eenheid binnen de leidende Unidad Popular (dat later ondermijnend zou werken) dan op de heftige reacties van de bourgeoisklassen die gestoken in luxe kleding en met een vette wel- vaartsglimlach protesteren tegen hun vermeende armoede. Deze lijn wordt consequent doorge trokken naar de periode van na de staatsgreep en de dood van Allende, die naar verhouding de minste aandacht krijgen omdat hierover wel het meeste bekend is. Meer informatie wordt gege ven over de repressie van de Chileense elite zoals de junta en haar naaste medewerkers zichzelf graag placht te noemen. De Chileense acteurs kunnen dit gedeelte waar ze nog steeds het meest bij zijn getrokken niet anders dan heftig-emotioneel spelen. De toeschou- en dan is de zaal gewoon niet altijd meer vrij. Daardoor zullen de repetities over een langere periode moeten worden verdeeld. Maar dat betekent niet dat „De Golem” niet komt. Er is alleen sprake van uitstel”. Het lag in de bedoeling dat er overdag stukje voor stukje aan het decor (ont worpen door de eigen technische groep onder leiding van James van Gennip) zou worden gebouwd, ’s Avonds konden de spelers dan repeteren. Zo zou het projekt in nauwe samenwerking met de technische groep van de Toneelschuur in een maand tijd naar de eindfase groeien. „De Golem” zal worden opgevoerd in de grote zaal van de Toneelschuur. Frans Lommerse: „De opstelling van de zit-elementen zal heel anders zijn dan gewoonlijk. Er zullen verschillende speelplannen komen. Het grootste brok decor komt centraal te staan. Verder zullen er tussen het publiek ook nog enkele, kleinere speelplannen komen. Daarom is het nodig dat er verschillende gangen tussen de zitplaatsen zijn. De plastic kuipjes zuilen van de houten blokken verwijderd worden bij deze voorstelling. Het publiek komt dus ge woon op het hout te zitten. De acteurs zitten in hun decor ook gewoon op hout”. De kostuums voor deze produktie zijn ontworpen door Carole Vogez. Er zal levende muziek zijn; niets zal op de band worden vastgelegd. Deze uitge stelde voorstelling vormt eigenlijk een der belangrijkste onderdelen van het workshopprogramma van de Schuur. AMSTERDAM. Over drie weken, op zaterdag 11 september, zal al weer voor de derde keer het feit herdacht worden dat op diezelfde datum in 1973 een groep militairen in Chili met daad- werkelijke steun van de Verenigde Sta ten de regering Allende ten val bracht en een begin maakte met een bloedig bewind dat zijn weerga nog steeds niet heeft gevonden. Voor verschillende thea tergroepen is dit gegeven een uitgangs punt geworden voor toneelprodukties. Het thans in ons land verblijvende tea tro Popular Chileno heeft dat ook ge daan middels èen collectief gemaakt stuk onder de eenvoudige titel Chile 1191973. Nog meer dan vorig jaar wordt aan dacht besteed aan de betekenis van de audiovisuele media in onderwijs, sociaal en cultureel werk. Zo wordt op de ochtend van de openingsdag het project „Zelf werken met beeld en geluid in de ondrwijzersopleiding” gepresenteerd en wil men de sluitingsdag van Festikon als een speciale „onderwijsdag” beschouwd zien. Geïnteresseerden kunnen van vele praktijkvoorbeelden van audio-visuele vorming kennis nemen. De zaterdag geldt bovendien als de „dag van de animatiefilm” met onder meer zeer re cent materiaal uit eigen land. i I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15