Hoe Martin Scorsese Bennie Hermann leerde kennen Mooie maar vervelende show in „De Blauwe Vogel UMS IBS! Vogeihandler in première i o e Een ongelukkige Amerikaans-Russische co-produktie -J Alleen de titel suggereert eigentijdse problematiek n o.a v. 7l C 74 2, Min ■6 73 28 7i FILMS 19 7 6 AUGUSTUS V R IJ D A G 2 0 Bewuster verliefd 3.V. Misgeboorte Pim de la Parra is teruggekeerd naar het land van herkomst, naar Suriname waar hij 35 jaar geleden geboren is en waar hij tot zijn twin tigste is blijven wonen. Hij is er te ruggekeerd met de camera in de hand en wie mocht denken dat deze confrontatie na jaren een film vol jeugdsentiment, nostalgieke beelden en herinneringen aan „tempo doe- loe” zou hebben opgeleverd, zit er ver naast. Pim de la Parra is geen beschouwelijke filmer, geen docu- mentarist of probleem-zoeker. Hij filmt voor zijn plezier en natuurlijk voor dat van anderen. En daarvoor heeft hij een verhaal nodig, een ver haal met kop en staart en liefst met vrouwen en liefdesverwikkelingen. Samen met Rudi Kross, met wie hij ooit, vijftien jaar geleden, het sce nario voor zijn eerste film „Mega lopolis I” schreef, heeft hij nu zo’n verhaal gemaakt. Een liefdesdrie hoek, ditmaal in Suriname geloca- liseerd waarbij alleen in de titel een suggestie van eigentijdse pro blematiek gegeven wordt, het nog niet te verwezenlijken Surinaamse ideaal van één volk, wan pipel. Diepzinnig Spelenderwijs P if ■f w dorsten, MARTIN SCORSESE leven de Fee Elizabeth Taylor in „De Blauwe Vogel” CHARLES BOOST astigd bouw, skerk- Dage- :erdag ir ge en. en bedriegers bezig ziet elkaar onnodig in de wielen te rijden. Een „andere” maar daarom nog geen „mindere” Hitch cock. :hting. i dure i origi- ailleur lingen Daar 300 ll ide 3 GLS 8.000 100% ringen ig en I. 023- Het is de vijfde operette die onder leiding van de Weense gastregisseur Alexander Pichler door de hoofdstad Operettè wordt uitgebracht. De rol van Adam de vogelhandelaar word gezon gen en gespteld door Jaccö van Renesse. Na de voorstellingen in Amsterdam duurt het tot augustus volgend jaar voor het gezelschap weer in Amsterdam kan spelen. Voor de Hoofstad Operette is alleen plaats als andere gezelschappen met vakantie zijn. Het gezelschap is geen vaste bespeler van de Amsterdamse Stadsschouwburg en heeft daardoor vrij wel geen enkele kans in de hoofdstad te spelen. Het verhaal is diepzinnig en het thema is het vermogen om tot de essentie der dingen door te kunnen dringen. Maar in de versie van Cukor is een kinderlijk sprookje ontstaan met een onwaarschijnlijke toverfee van Elizabeth Taylor die twee kin dertjes meeneemt op een nachtelijke toer en hen het vermo gen geeft via een lichtgevende diamant mensen en dieren, maar ook ongrijpbare dingen als licht en water en wellust door te lichten tot hun wezen. Wat er op neerkomt dat water materialiseert in een danseres die stromend water in bewe gingen nabootst en Ava Gardner die de wellust vertegenwoor digt en een orgie van etende en minnende mensen aanvoert. Ook de hond en de kat en zelfs brood en kaas krijgen men selijke representanten. Waartoe dit alles moet leiden is niemand duidelijk, in de eerste plaats de beide kinderen niet die een opwindend maar onbegrijpelijk nachtje-uit hebben met fee Taylor die tegelijk „het licht” voorstelt. Het is alles met veel vertoon van glinste rende costuums en talrijke trucages gedaan, maar» het is te naïef voor volwassenen en te onbegrijpelijk voor kinderen. Een mooie maar vervelende show waar niemand erg gelukkig mee zal zijn geweest. Een inventieve Walt Disneystudio had van deze stof, maar dan grondig omgegooid en bewerkt, mis schien iets kunnen maken, de plechtige samenwerking tussen Russische en Amerikaanse filmploegen heeft dit verhinderd. Misschien omdat ze er van beide kanten iets moois en dieps van hebben willen maken ten einde de culturele vriendschap in een film van blijvende waarde om te zetten. En niets is dodender voor een film dan dit soort goede voornemens. Wan Pipel niet meer dan plezierig vermaak Natuurlijk komt in de film dit ver deeldheid ter sprake en ook de min of meer gedwongen emigratie naai- de lage landen maar De la Parra maakt er niet al te veel probleem van doet er in ieder geval niet te gewichtig over ,en laat er de handeling niet n o tm enswaard door vertragen. Hij maakt tegen een exoti sche achtergrond en met Surinaamse spelers (alleen Wïlleke van Ammelrooy vertegenwoordigt het blanke ras) een vlotte overwegend humoristische speel film die zelfs met dt omschrijving ze- dencomedie” te zwaar belast wordt. Drie films, „Wan Pipel” van Pim de la Parra, „Family Plot” van Alfred Hitch cock en de „Pretfilm” van Andre van Duin houden deze week 65 bioscopen over het hele land verspreid bezet, dat is ongeveer eenzesde van ons totaal bio- scoopbestand. Voegen we daar nog bij de 20 bioscopen die deze week, in prolonga ties van soms 19 weken, „One flew over the Cuckoo’s Nest” vertonen en het zevental theaters dat „The Genius” aan houdt, dan kunnen we concluderen dat een op de vier bioscopen in ons land een van de vijf genoemde films draait. Wat iets zegt over de geringe doorstromings- mogelijkheid voor nieuwe films, al moet er bij vermeld dat bij de „long-runners” van deze week tenminste 2 premières zijn die beide ook Amsterdam hebben aangedaan. 74,1 al G radio jitvoe Morii vlazd; tic, b| Uitroer 1300 :ar. b| 1650 >j. 7| gmoo 130i Liilers mag 1 1301 f 650 lantie aaarn verduidelijking van het verloop der ge beurtenissen kijkjes achter de facades van Surinaamse gezinnen, wat een beter begrip van dt Nederlander voor zijn voormalige rijksgenoten alleen maar kan bevorderen. Tegen vele verwachtingen in is „Wan Pipel” een genoeglijke film geworden die de problemen met een lach hoopt te relativeren. Dat hij in de eerste plaats de Surinamtrs hier en over zee zal aanspreken staat wel vast maar dat hoeft volstrekt niet in te houden dat de „buitenstaanders” geen contact met de film zouden hebben. Wie al dan nie gedwongen geïnteresseerd is geraakt in wat er tussen Nederland en Suriname bezig is zich te ontwikkelen, zal in ”Wan Pipel” geen antwoord krijgen op al zijn vragtn maar wel een beter inzicht in wat een volk beweegt en motiveert met wie we nu eenmaal banden hebben die het historisch gezien nooit bewust ge wild heeft. AMSTERDAM (ANP). De Hoofd stad Operette geeft het komende seizoen in meer dan honderd verschillende schouwburgen en zalen ongeveer twee honderd voorstellingen van Carl Zeilers operette Der Vogeihandler. De landelij ke première is zaterdagavond 28 augus tus in de Amsterdamse stadsschouwburg waar de operette twaalf maal te zien zal zijn. Andere premières in de hoofdstad zijn het hiernaast gesignaleerde „Blauwe Vo gel”, een misgeboorte uit een Ameri- kaans-Russisch filmhuwelijk, dat Midi heeft aangedurfd en de vele malen aan- gekondigde harde porno-film ..Deep Throat” waaronder Parisien en Leidse- plein Theater (bien etonnes de se trou- ver ensemble) gezamenlijk hun schou ders hebben gezet. Men kent waarschijnlijk al de korte inhoud: Roy Ferrol (Borger Breeveld) die al vijf jaar in Nederland woont, waar hij ekonomie studeert en met Ka rina (Willeke van Ammelrooy) samen woont, krijgt bericht uit Paramaribo dat zijn moeder stervendt is. Hij keert hal soverkop naar huis terug en is net op tijd voor de laatste uren aan het sterf bed. Na de begrafenis tracht Roy’s vader zijn zoon zo vlug mogelijk terug te krijgen naar Nederland om er zijn stu dies af te maken, maar Roy is na zijn vijfjarige vrijwillige verbanning bewus ter dan tevoren verliefd geworden op zijn eigen land en heeft geen haast het opnieuw in de steek te laten. Bovendien heeft hij intusstn de hindoestaanse Ru- bia Soekdew (Diana Gangaram Panday) leren kennen, is verliefd op haar gewor den en krijgt daardoor zowel problemen met zijn vader als met Rubia’s familie die geen „gemengd” huwelijk wensen. Tot overmaat van ramp vliegt Roy’s Amsterdamse vriendin die ongerust 'is Pim, vers terug uit het Caraïbische gebied, heeft zich gehaast deze onte rechte veronderstelling schriftelijk te rectificeren en hij doet dat zo uitvoe rig en zo boeiend dat het jammer zou zijn zijn versie van de ontmoeting Scoresese-Herrmann niet in grote lij nen over te nemen. De zaak zit nl. zo: De mannen van „Scorpio Films” hadden Bennie Herrmann al eerder leren kennen via Francois Truffaut, voor wie de componist de muziek van de in ”66 gemaakte „Fahrenheit 471” verzorgd had. Die eerste kennisma king was uitgegroeid tot een grote vriendschap en zo verzekert Pim in zijn brief: ik geloof niet dat er in Bennie’s leven de afgelopen negen jaar twee filmmakers zijn geweest die hij meer mocht dan Wim en Pim. Wij zagen in hem een vader. Hij was een paar keer in Amsterdam heel vorstelijk door ons ontvangen en zijn huis in Londen (en eerder ook in Hollywood) stond altijd open voor ons. We belden en schreven veel met elkaar.” In het voorjaar ’74 werd Scorsese’s „Mean Streets” in Cannes vertoond en van die gelegenheid maakte de filmer toen gebruik om met zijn vriendin bij Pim thuis te komen eten en te praten over zijn volgend pro ject, „The Taxi Driver”. Pim vond het een film die de muziek van Her rmann best kon gebruiken en hij belde zijn muzikale vriend onmiddel lijk op in Londen en arrangeerde een ontmoeting van Scoresese met Her rmann. De samenwerking ging echter niet door omdat er geen financiers Maurice Maeterlinck die in 1862 in Gent geboren was en in 1949 in Nice overleed, was een Belgisch-Franse schrijver die vooral bekend is geworden door zijn symbolisch mysterieuze toneelstukken als „Pelléas en Mélisande” en door zijn diepte- psychologisch sprookje „l’Oisseau Blue” (1909). Pas veel later kwam hij meer met de voeten op de grond en ging hij het leven van bloemen en dieren beschrijven („La Vie des Abeil- les”, „La Vie des Fourmis”, „(’Intelligence des Fleurs”). Wie op het idee is gekomen uit dit voornamelijk zweverig werk „De Blauwe Vogel” te kiezen om er in een eerste film- samenwerking tussen USA en USSR een duur en groots op gezet kijkspel van te maken, is niet bekend. Maar het idee vond aan weerszijde van het Ijzeren Gordijn opmerkelijk in stemming en niemand minder dan George Cukor, inmiddels 75 jaar en internationaal bekend door zijn „My Fair Lady”, kreeg de eervolle opdracht met een gemengde ploeg van Rus sen en Amerikanen aan de slag te gaan. Al deze interne problemen zijn in „Wan Pipel” spelenderwijs verwerkt in de handeling, een handeling die boven dien voortdurend inzicht geeft in de onderlinge familiale verhoudingen en een stuk Surinaams leven laat zien zoals de bezoekende Nederlanders hoogst zel den te zien krijgen. Behalve een be scheiden, maar boeiend verfilmde en in wezen zeer menselijke intrige, geeft „Wan Pipel”, nlfet als documentaire inlas, maar als noodzakelijke intermezzi ter M. Bj 28. I. Een meer feestelijk onthaal krijgt de bezoeker van Cinerama waar „Holly wood, Hollywood” bedoeld is als een vervolg op „That’s Entertainment. Esn gevarieerde compilatiefilm dus met hoogtepunten uit wat MGM in de derti ger jaren aan amusement te bieden had. Bijna alle groten uit de filmhistorie passeren in korte en langere fragmenten de revue: Fred Astaire natuurlijk en Gene Kelly, Greta Garbo, Clark Gable en John Barrymore, Laurel en Hardy en de Marx Brothers Bing Crosby, Joan Crawford en Jeanette MacDonald, Frank Sinatra en Mickey Rooney en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Het enige bezwaar bij dit soort films is dat je je in een overdadjg restaurant voelt, waar in je even van de lekkere hapjes mag proeven die dan te vlug weggehaald en door nieuwe vervangen worden. In zaal 2 van Cinetol draait het gru welijk tijdsbeeld „Badlands”, een koel verslag van enige dagen uit het leven van een psychopaat die een spoor van gevoelloos uitgevoerde moorden trekt door midden-Amerika. Meer over dit aangrijpende verslag van een ware ge beurtenis in een volgend filmverslag. Twee belangrijke premières komen op het juiste moment het wat eentonig wordend Haarlems bioscoopprogramma verlevendigen. De Surinaamse film „Wan Pipel” van Pim de la Parra in Lido en Hitchock’s laatste thriller „Fa mily Plot” in Luxor zullen komende week voor de filmvrienden die naar iets nieuws dorsten, de grootste attracties vormen. Dat zijn „Wan Pipel” (waarover op deze pagina meer) in Calypso en Flora, twee van de 23 vertoningspunten in ons land voor deze Surinaamse film van Pim de la Parra en Hitchcock’s „Family Plot” dat in 17 theaters loopt, wat Am sterdam betreft in Cinema International en Tuschinski I. „Family Plot” is, schre ven we vorige week, een ongewone Hitchcock in die zin dat r minder lijken, minder bloed en minder suspense in voorkomen. Maar daarvoor in de plaats is een misdaud-comedie gekomen waarin „Hitch” op een voortreffelijk scenario van Ernest Lehman een intrige rend spel met de toeschouwers bedrijft die twee groepen van kleine misdadigers 975.. 350.. moj :hest van het „Taxi Driver”-project te vin den waren. Eerst moest Scorsese „A- lice doesn’t live here anymore” ma ken, waarmee hoofdrolspeelster Ellen Burstyn een Oscar won, om voldoen de naam te krijgen waardoor finan ciering van „Taxi Driver” geen pro bleem meer was. En ook stond hij toen sterk genoeg om als eis te stel len dat Herrmann de „score” bij die film zou maken. Het werd de laatste opdracht die Bennie Herrmann zou vervullen. Scoresese’s film moest tweemaanden eerder dan gepland, worden uitgebracht en dit betekende dat Herrmann onder hoogspranning kwam te werken. Hij haalde de tijds limiet maar stierf kort daarop van uitputting in zijn slaap. Een in vele opzichten betreurenswaardige dood, vooral ook omdat Herrmann, zoals Pim de la Parra schrijft met zijn muziek voor „Taxi Driver” weer in het zadel zou komen en zich zodoen de zou kunnen revancheren op „Hitchcock en Truffaut die hem zeer slecht behandeld hadden”. Tot zover De la Parra’s rectificatie die tegelijk een indruk geeft van de activiteiten van het Scorpio-duo buiten hun eigen film-besognes. Want ook Scorsese zelf heeft aan Pim nog het een en ander te danken. Na zijn Amsterdamse pe riode ging hij terug naar Hollywood waar hij meewerkte aan de montage van „Woodstock”. Daarna bracht Pim hem in contact met Roger Corman door deze een aanbevelingsbrief te schrijven, daarin verwijzend naar „Obsessions” die Corman gezien had. Het contact Corman-Scorsese leverde in eerste instantie wat „lullig werk voor weinig geld”, maar resulteerde tenslotte in Boxcar Bertha”, Scorsese’ eerste speelfilm die overigens weinig bekend en in ieder geval hier nooit vertoond is. Maar het was de eeste stap op de weg naar succes en het is toch wel strelend voor je chauvinis tisch gevoel te weten dat daaraan twee eenvoudige Nederlandse filmers die toch iets verder kijken dan de Duivendrechtse Kade, het hunne heb ben bijgedragen. Enige tijd geleden berichtten we op gezag van Wim Verstappen dat Mar tin Scorsese, regisseur van „Alice doesn’t live here anymore” en van ■- „Taxidriver” een jaar of tien geleden in Amsterdam woonde en Pim de la Parra geassisteerd had bij het schrij ven van het draaiboek voor diens film „Obesession”. Daar „Obsession” („Het Gat in de Muur”) zich boven dien gelukkig mocht prijzen een „musical score” van niemand minder dan Bennie Herrmann te krijgen, de componist o.a. van verschillende Hitchcockfilms, schreven we veron- derstellenderwijs dat waarschijnlijk Scorsese destijds het contact tussen Pim en de naar ons gevoel onbereik bare Herrmann tot stand had ge bracht. Willeke van Ammelrooy en Borger Breeveld in „Wan Pipel”. geworden over het lange wegblijven van haar grote liefde, naar Paramaribo. Maar ook zij weet Roy niet tot andere gedachten te brengen. Na een moeilijk afscheid op het vliegveld Zanderij gaat zij alleen terug naar Nederland. Merkwaardigerwijs faalt De la Parra even bij de inzet van de film. De opnamen van woelig water bij stroom versnellingen in de rivitr (symbolisch bedoeld of als plaats-aanduiding?) herin neren even aan Herman van der Horst’s „Faja Lobbi” en de korte daarop volgen de scene van de stervende moeder die om haar zoon vraagt, wordt larmoyant door spel en regie en dreigt zelfs als lachwekkend uit de hand te lopen. Httzelfde geldt voor de aansluitende geografische oriëntatie via een stukje wereldkaart met een stippellijntje dat van Amsterdam naar Paramaribo loopt. Een hachelijke introductie van een film die er alleen maar bij gebaat zou zijn als de handeling logisch en direct was begonnen in Amsterdam bij Roy die het fatale telegram ontvangt. Wat daar nu aan voorafgaat is franje die gemist kan worden en die de bezoekers alleen maar in een verkeerde sfeer brtngt. Want pas daarna krijgt Pim de la Parra greep op zijn onderwerp en volgt hij vlot en met veel plezier de onwillige Roy die na vijf kille jaren in Holland overweldigd wordt door de zon, de kleuren, zijn levendige landgenoten en de mooie Ru- bia dit voor hem wil breken met haar familie voor wie de raciale vooroordelen van de hindoestani tegen de creolen blijven gelden. Tenzij hun voorkeur uitgaat naar An dré van Duin’s „Pretfilm” in Studio, die overal in Nederland volle zalen trekt, tot de NOS zal hebben uitgemaakt of een televisiefilm die uiteindelijk met de technische medewerkers en het tech nisch apparaat van de NOS tot stand is gekomen, zo maar een zelfstandig leven kan gaan leiden als bioscoopfilm. Ter wijl tenslotte ook de Bioscoopbond een uitspraak zal moeten doen over deze ongewone gang van zaken, waarbij met wat knippen en plakken en overbrengen op de filmband wel heel goedkoop en met voorbijgaan van de gebruikelijke filmkanalen een Nederlands produkt tot stand is gekomen dat bovendien over vloedig kan profiteren van de ongegê- neerde reclame-methodes van een zend gemachtigde. Terugkerend tot de „echte” films, over „Wan Pipel” heeft men al een reactie kunnen lezen van Cees Straus die de film in Paramaribo zag en verder vindt men op deze pagina nadere informaties over deze eerste Surinaamse films die het ter plaatse uitnemend doet en ook hier naar het zich laat aanzien meer dan gewone belangstelling zal trekken. Ook over Hitchcock’s „Family Plot” is hier (de vorige week) al uitvoerig geschreven. We hebben toen het knappe scenario geprezen dat twee afzonderlijke „plots” geraffineerd in elkaar laat ingrijpen, zodat iedere ontwikkeling vafi de ene intrige een vooruitgang van de hande ling van het andere „plot” veroorzaakt. In het ene verhaal zoeken het media mieke meisje Blanche en haar vriend naar een verdwenen neef van een rijke dame die bij haar dood dit enige fami lielid universeel erfgenaam wil maken, in het parallel-verhaal is de neef onder valse naam betrokken bij kidnapacties en verdenkt hij het tweetal dat naar hem zoekt ervan, een verlengstuk van de politie te zijn. Een komedie van vergissingen onder misdadigers dus die naar Hitchcock luchtig en met enige zwarte humor in beeld is gebracht en uiteindelijk perfect amusement oplevert. Hoewel er minder lijken zijn en er minder bloed vloeit dan we bij de mees ter van de misdaad-thriller gewend zijn. Een derde première vinden we deze week nog in Palace, waar „Drie Dagen van de Condor”, op het programma staat, een uiterst ingewikkelde film over C.I.A.-methodes, over de wijze waarop deze staat in de staat een eigen politiek nastreeft en hoe ze bij reorganisaties en gevaar voor onthullingen van beroeps moordenaars gebruik maakt. Robert Redford is de individualist die zich niet aan de regels van het spel houdt en vogelvrij door de stad zwerft op zoek naar een onderduikadres, nadat het ca- mouflage-instituut van de C.I.A. waar hij argeloos werkzaam was, uitgeroeid is. Een angstwekkende drama over politiek gangsterdom dat gemaakt is door de eigen filmmaatschappij van Redford (Wildwood Enterprises) die in haar „A1I the President’s Men” op zo’n perfecte manier het binnendringen van de C.I.A. en andere geheime organisaties in het politieke leven in de openbaarheid brengt. Prolongaties vindt men in Roxy („One flew over the Cuckoo’s Nest”) en in Frans Hals („Papillon” met Steve McQueen), terwijl in Cinema Quirinus Internationaal op zaterdagnacht en zon dagavond een reprise te zien valt van een van de beste Buster Keaton-come- dies „The General”, waarin de komiek met het houten gezicht betrokken raakt bij de Amerikaanse Burgeroorlog en in z’n eentje een voorwereldlijk treintje bedienend dat tussen de fronten rijdt, voor een treffende overwinning zorgt. Filmhumor op z’n best. NACHTVOORSTELLINGEN Steve McQueen is ook te zien in de western „Nevada Smith” die Palace ’s nachts vertoont, verder accentueren twee griezelfilms het later vertoningsuur in Frans Hals waar „Het mysterie van de Zeven gouden Vampiers” en in Luxor v waar „The Night of the Living Dead” vertoond worden. En dan is Diana Ross nog te zien en te horen in „Lady sings the Blues” waarvan Roxy een nachtelij ke vertoning geeft.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15