gina
1
Leuke dingen voor de mensen
S
■l
IF
'5
door
Wouter
Willem
Hendrikse
Hf
ft I
'X
,\k
Thijs
Wiekent Kwis
y
Open School
Televisie
Begin
„Grote Drie”
Liz Taylor
- V:
VOO
ÖW$Ö The
E'
||O
5. I
■Bi
Paul van Vliet slachtoffer
van zijn eigen satire
i
■■•’i
Fred Oster
Thys van Leer
Introspection komt op de televisie.
n
Liz Taylor
figuur te hebben. De actrice heeft nu
het plan om in Monte Carlo een insti
tuut voor voedingsleer te openen om
welgestelde lotgenoten te helpen
van de overvloedige pondjes af te
komen. Haar wetenschappelijke part
ner is de Newyorkse slankheidsexpert
dr. Lou Scarrone.
Als de dieetkliniek in het vorsten
dom aan de Rivièra een succes wordt,
overwegen Liz en dr. Scarrone ook
elders in Europa dergelijke instituten
te beginnen.
shows brengt. Vorig jaar trad hij
zelfs op in Canada en Engeland.
Vooral bij de Britten bleek Van Vliet
erg in te slaan. „Ik heb in Londen een
avond opgetreden en men was wild
enthousiast. De hele zaal was uitver
kocht, dus ik zag wel perspectieven.
Helaas werd ik min of meer overval
len door de crisis in Engeland. Er zou
een televisieshow met me worden
gemaakt. Door de energieschaarste
die plotseling optrad werden de uit
zendingen fors ingekort en de buiten
landers geweerd. Dat televisifepro-
gramma ging dus mooi niet door.
Daarna heb ik nog wel eens aanbie
dingen uit het buitenland gehad. Pro
ducers die het allemaal erg goed von-
zijn over deze weigering, maar er in te
berusten.
Het NOS-bestuur heeft zich dezer
dagen in zijn openbare vergadering
akkoord verklaard met het aanvragen
van radiozendtijd ten behoeve van de
Open School 1977. Er ontstond enige
discussie omdat de NOS een project
voor „Open School-achtige” uitzen
den en zeiden iets voor me te regelen
in het buitenland en daarna niets
meer van zich lieten horen. Ik maak
me dan ook geen illuies meer wat een
carrière in het buitenland betreft.
Misschien dat ik nog wel eens wat in
Duitsland ga doen. Herman van Veen
is bezig om het een en ander voor me
uit te zoeken daar. Ondanks het feit
dat ik het dan niet „gemaakt” heb in
dingen ter stimulering van de belang
stelling voor de start van de open
school in oktober 1977, niet reeds dit
jaar begint.
De AVRO-televisie zal in het komen
de winterseizoen twee spelprogram-
ma’s uitbrengen die wij al kennen en
die volgens de „modale kijker" bijzon
der populair zijn. Het eerste program
ma is de „Wiekentkwis", door Fred
Oster gepresenteerd wordt, en het
Deze behouden zich het recht voor,
mede het eigen standpunt kenbaar te
maken. De concept-brief zal in de vol
gende bestuursvergadering opnieuw
aan de orde komen.
Paul van Vliet heeft in elke show
wel een raar mannetje. De Boer,
een brief. Heel subtiel zegt hij dan
wat ie niet goed vindt en overlaadt
me dan met excuses”.
tweede programma is „Puzzeluur".
Voor de presentatie daarvan zal Ruud
ter Weijden zorg dragen.
Paul van Vliet staat tot en met 28
augustus nog in De Brakke Grond
met zijn Engelse show. Daarna zal
het programma misschien „het land
ingaan”. ’’Mijn zakelijk leidster is nog
bezig om af te tasten of we wel
genoeg publiek kunnen krijgen in
andere steden. In Amsterdam is het
natuurlijk geen kunst om een volle
bak te hebben. We zullen nog wel zien
wat we gaan doen. Ik denk wel dat ik
doorga met die toeristenshows. Het is
ontzettend moeilijk om je in de aard
van het land in te leven. In de show is
een nummer dat The Holy Cup heet
en over voetbal gaat. In Amerika
kennen ze dat haast niet en ze snap
pen er daarom niet veel van. De
Engelsen vinden het prachtig, maar
zien het stuk over die boer niet zo
zitten. Bij de Amerikanen valt dat
juist weer erg goed. Maar dat zijn
bijzaken. Wat nu het belangrijkste
voor me is, is dat Rob van Kreeveld
zo snel mogelijk weer opknapt”.
Ex
erva
van
seiz<
aan;
ken.
ken
niet
gulc
mid
wer
noo
i:
e
n
i
De
aanv
jaar
maal
goed
Maai
voor
were
vaka
kort
deel
nu C
Müll
van
sure
Maa
reve
scha
dat;
mut
nen
wen
het
krat
Ger
ster
tal
hij
von
teer
vaa
to
d<
gl
B
zi
ai
al
V
i<
n
1
o
ii
S
le
nn
nr
ir
w
V
fl
b
p
z<
d
o
V
vt
V
M
w
De A VRO heeft kennelijk deze stap
moeten nemen omdat er groot gebrek
was aan vaderlands amusement bij
deze omroep. Zoals bekend hebben de
Mounties indertijd besloten naar de
TROS over te stappen, omdat ze bij die
omroep meer shows konden maken.
Vanaf dat moment heeft de AVRO
naarstig gezocht naar een passende
oplossing. De beide spelshows kwa
men vervolgens uit de bus.
Introspection is een buitengewoon
succesvolle plaat van Thijs van Leer,
waar ruim 300.000 exemplaren van ver
kocht zijn. Tot de tv drong dit werk
van fluitist Van Leer nog niet door,
maar de afgelopen dagen heeft de
TROS in Belgiè een vijftal nummers
gevisualiseerd. Gelardeerd met inter-
vieuws die door TROS-regisseur
Ralph Inbar met de muzikant ook in
België gemaakt zijn, zal het program
ma op 26 september worden uitge
zonden.
Televisie is een gebied waarop Van
Vliet zich niet wil wagen. „Nee, ik
kijk wel mooi uit. Als ik dat zou doen
zou ik de poten onder m’n eigen stoel
vandaan zagen. Ik kan wel in
pakken als ik mijn show op de buis
zou brengen. Je merkt het al met het
uitbrengen van een plaat. Die lp
NoordWest is kapot gedraaid op de
radio. Ik wacht dan ook altijd zolang
mogelijk met het op de markt bren
gen van een nieuwe plaat. Als ik nu
een flitsend tekstschrijver zou zijn
lag het allemaal veel gemakkelijker.
Dat ben ik dus niet. Ik doe zeker een
jaar of twee, drie over het schrijven
van een nieuw programma. Mijn ide
aal is om nog eens een avondvullend
totaalprogramma te brengen. Dus
waar alles ineen past. Ik heb nu onge
veer 50 minuten, maar daar moeten
er nog wel 50 bij. Het zal niet mee
vallen”.
LZJXLLLlt
Een van Paul van Vliet’s bekendste
nummers is dat van de slimme boer.
Alle stedelingen die tegenwoordig
naar het platteland vertrekken wor
den min of meer belachelijk
gemaakt. Sinds enige tijd kan Van
Vliet zich zelf ook rekenen onder die
genen die hij belachelijk wil maken.
Een grote boerderij in Breukelen is
hier de oorzaak van. „Ja inderdaad,
ik geef het grif toe dat ik slachtoffer
ben geworden van mijn grappen,
maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er
niet om kan treuren. Breukelen ligt
lekker centraal in het land en boven
dien is het zo heerlijk rustig wonen
daar. Ons huis in Den Haag houden
we toch nog voor een deel aan, want
ik wil niet helemaal uit die stad weg.
Ik ben er tenslotte geboren”.
In de vroege beginjaren trad Paul
van Vliet op samen met zijn vrouw
Liselore en Ferdinand Hugas in zijn
eigen theater Pepijn. Een omge
bouwd pakhuis in Den Haag, waar
van de opzet was, en is, dat iedereen
altijd zomaar binnen kan lopen. En
dat er naast optredens en dergelijke
ook nog nevenactiviteiten zouden
zijn: zoals een gezellig café. Na een
aantal jaren samen te hebben
gespeeld gingen Liselore en Paul
ieder hun eigen weg op toneelgebied.
„Artistieke echtscheiding werd dat
toen genoemd. Nog steeds zijn er
Wie terug wil naar het begin van
Paul’s leven als cabaretier moet ver
terug. Zelf zegt hij dat hij eigenlijk al
op zijn derde of vierde jaar is begon
nen. „Toen gaf ik thuis al voordracht-
jes op familieavonden tussen de
schuifdeuren. Later op school had ik
mijn eigen cabaret, de Baret
genaamd. Na school ben ik amateur
toneel gaan doen, wat ik heb voortge
zet in militaire dienst. Ik heb altijd al
cabaretier willen worden”. Toch
heeft Van Vliet een graad in de Rech
ten. „Ik was daarmee bezig en had
nog maar twee jaar voor de boeg toen
ik besloot beroepscabaretier te wor
den. Ik vond het zonde om te stoppen.
Vrienden en kennissen zeiden in die
dagen ook dat ik het af moest maken.
Misschien zou ik wel ontzettend de
mist in gaan. Gelukkig heb ik het er
tot nu toe redelijk vanaf gebracht.
Het enige wat ik aan mijn studie te
danken heb is dat ik mijn theaterbu
reau Pepijn nu goed kan leiden. Ik
kan tenminste contracten lezen”.
Paul van Vliet is door de „Grote
Drie” (Wim Kan, Toon Hermans en
Wim Sonneveld) in zijn beginjaren
goed ontvangen. Vooral Wim Kan
volgde, en volgt, met grote aandacht
Pul’s programma’s. „Hij is eigenlijk
een soort vader voor me; zo noem ik
hem dan ook. Hij noemt mij altijd
zoon. Herman van Veen en ik zijn zijn
twee zonen. Als Wim Kan een show
het buitenland, heb ik er toch heel van me heeft gezien schrijft hij altijd
veel van geleerd. Je leert ander
publiek kennen, en wat het voor
naamste is, je gaat meer op je taal
letten. In het Engels moet ik elk
woord kiezen, en proberen het zo
goed mogelijk uit te spreken. Ik
mensen die denken dat we gewoon
ook uit elkaar zijn. De teksten van
Liselore en mij liepen teveel uiteen.
We hebben nog getracht het te onder
vangen door voor de pauze mijn tek
sten op te voeren en na de rust die
van Liselore. Maar dat ging totaal
niet. Liselore heeft echt haar eigen
publiekje, dat ook speciaal voor haar
komt. Bovendien zagen we elkaar
teveel. Ook privé bleven we toneel
spelen. „Liselore begint binnenkort
een nieuw programma in Pepijn met
de titel Klein Concert 2. Gitarist Har
ry Saksioni begeleidt haar op muzi
kaal gebied. „Ik zelf heb geen echt
eigen publiek. Ik breng, zoals ik dat
zelf altijd maar noem, luchtig zomer-
amusement; iets waar je met de hele
familie naar toe kan gaan”.
Paul van Vliet is de enige cabare
tier in Nederland die ook Engelse
De Hollywood-diva Liz Taylor weet
wat het betekent problemen met haar
De NOS heeft het verzoek van de
VOO om andere radio-uren op Hilver
sum 3 en 4, afgewezen. Het indelen van
de radiozendtijd is uitermate moeilijk
en het nieuwe schema was juist gereed
toen de drie-uren zendtijd van de VOO
alsnog moesten worden ingepast zegt
de NOS. De NOS-programma-
commissaris radio heeft de VOO laten
weten, dat NOS noch omroepen ervoor
voelen, opnieuw uren te gaan verwis
selen. De VOO zegt teleurgesteld te
Radioprogramma-commissaris mr.
W. Wagenaar lichtte toe, dat er overleg
is geweest met de Belgische omroep
BRT, om gezamenlijk een uitzending
te wijden aan het juiste gebruik van de
Nederlandse taal uit te voeren. Dit
project eist echter lange en intensieve
voorbereiding. Men hoopt er in de loop
van 1977 in beide landen mee te kun
nen starten. Het NOS-bestuur stelde
de verzending van een brief aan de
regeringscommissaris over de begro-
tingsbepd'rking uit, omdat de omroe
pen op enkele punten nader willen
overleggen met elkaar Opgemerkt
werd, dat de NOS in haar brief niet
alleen over de eigen begroting spreekt,
maar ook over die van de omroepen.
Bram de Hippie en majoor Kees zijn
daar goede voorbeelden van. „Ik ben
dol op vreemde figuren. Ik bedenk
eerst het mannetje en ga daarna din
gen verzinnen die bij hem passen.
Dus hoe hij loopt, praat, denkt enzo
voort. Daar ben ik tijden mee bezig
en dat groiet in de show door. De zin
„Dat zijn leuke dingen van de men
sen” schoot me pas na een paar
weken voorstellingen te hebben
gehouden, te binnen. Toevallig zat
toen Toon Hermans in de zaal. Na
afloop zei hij dat hij die zin het beste
uit de hele show vond. Hij zei dat hij
zo ontzettend jammer vond dat hij
het zelf niet bedacht had. Ik vind dat
je altijd eerst het mannetje moet ver
zinnen en later pas de teksten. Fons
Jansen doet dat niet. Die bedenkt iets
leuks en gaat dan zoeken naar
iemand die dat gezegd zou kunnen
hebben. Vind ik fout, maar iedereen
heeft zo z’n manier van werken”.
I
fn
geloof wel dat dat doorspeelt in het
Nederlands”.
,v v
jfc.
-