SEAN CONNERY EN AUDREY HEPBURN IN OUDE ROMANTIEK Onverwacht einde van jeugddromen in in FINS BBS» De keuring slaat weer toe De laatste der schietgiganten INTERPRETATIE VAN FILM-DEAN IS VALS L EERST EEN VERBOD, DAARNA COUPURES AANGEBRACHT ■I - a F W 17 FILMS 19 7 6 V R IJ D A G 2 7 AUGUSTUS Halftinten V. Verkrachting Matinees Het verhaal van de legendarische held en vrijbuiter Robin Hood is diverse malen als stof voor een avontuurlijke film gebruikt. De naam duikt in de Engelse literatuur op, telkens als er in de roerige middeleeuwen sprake was van onrecht en dictatuur. Zich schuil houdend in de wouden van Sherwood met een klein legertje getrouwen, zijn „Merry Men”, strijdt hij tegen onderdrukking, berooft de adel van zijn rijkdommen en verdeelt de buit tussen de kleine luyden en armoedige boeren. Over de vraag of hij ooit echt bestaan heeft, kan men lang discussiëren maar hij komt al voor in een ballade uit 1377 en Walter Scott laat hem optreden in zijn „Ivanhoe”. Chabroi Nachtvoorstellingen «V - 4 -I Robin Hood op leeftijd Sherwood Forest” Charlie Starkweather Martin Sheen als Kit in „Badlands". Men kan zich wel °ngeveer in de :ing. iure rigi- leur gen C°burn die merkwaardigerwijs Provo in de film heet, heeft een appeltje te schillen met Heston die toen deze nog sheriff was, gezorgd heeft dat hij tot wait melancholiek en hier en daar aan doénlijk verhaal over een ouder gewor den Robin die de liefde uit zijn roemrij ke jeugd nog eenmaal ontmoet. levenslange dwangarbeid veroordeeld werd. Door Heston’s dochter, gespeeld door de m°oie actrice Barbara Her shey, te ontvoeren tracht Provo zijn doodsvijand in de val te lokken. Als hij vermoedt dat Heston hem dicht genoeg op de hielen zit °m door een verrekijker te zien Wat er gebeurt, geeft hij drie man van zijn bende toestemming het meisje te verkrach ten in de hoop daardoor zijn achter volger tot machteloze woede en onbe raden daden te brengen. Als Prov° kort daarop erin slaagt de hem be sluipende Heston te overmeesteren, voltrekt hij het vonnis waaraan hij in zijn gevangenistijd met wellustige wraakgevoelens gestalte heeft gege- Verkrachting in De laatste Schiet- giganten. laar 300 itigd IUW, erk- ige- dag ge- 1. Maar het gaat bij de z.g. Tirolerfilms of bij „Deep Throat” o°k niet om de al dan niet aanwezige artistieke ver diensten van de films. Wat ons wel interesseert is of de Centrale Keuring in de laatste maanden van haar be staan nog duidelijke en consequente maatstaven bij haar spaarzaam optre den hanteert of dat ze bij voorko mende gelegenheden alleen nog maar even van haar dreigende aanwezig heid blijk wil geven. Ook de film „Badlands”, gemaakt op de feiten van „de zaak Starkweather” durft nog geen schijn van verklaring aan. De gebeurtenissen worden koel en zakelijk door regisseur Terence Malick op een rijtje geplaatst, waarbij de vijfti ger jaren en het Amerikaanse landschap voor luguber fraaie tegenstellingen zorgt. De film, het debuut van de nu 31- jarige Malick, kent geen emotie en bezit geen drama. Het vertelt de ongelofelijke avohturen van twee kinderen die op reis zijn en dromen van een rustig leventje in Canada. De Amerikaanse auteur William Allen schreef de biografie van Charlie Star kweather, een naam die waarschijnlijk niemand iets zal zeggen, behalve enkele Amerikanen die zich uit de jaren vijftig de jeugdige pathologische „killer” herin neren die in een week tijds tien zinloze moorden beging. Hij was 21 toen hij terechtgesteld werd. Hoe ontstaat een figuur als Starkwea ther die zonder gevoel, dus zonder voor afgaande woede of irritatie, maar ook «onder enige vorm van gewetenswroe- ging-achteraf een reeks moorden begaat, alleen daarna zichtbaar geniet van de bezeten belangstelling die hij krijgt van de kant der publiciteitsmedia. Na 29 januari 1958, de dag van zijn arrestatie, begint de gelukkigste tijd van zijn leven Hij krijgt eindelijk de aandacht die hij (onbewust) in zijn korte leven gemist heeft. Hij wordt eindelijk de held die hij 'misschien steeds gehoopt heeft te zullen worden. Het gaat hier om een harde wes tern van Andrew V. McLaglen, waar in Charlton Heston als gepensioneer de sheriff en James Cobum als een ontsnapte en levensgevaarlijke gevan gene elkaar naar het leven staan. Zijn biograaf, William Allen, legt ver band tussen Starkweathers gedragspa troon en de indruk die het filmidool James Dean in die jaren op de verwaar loosde en op school getreiterde jongen gemaakt moet hebben. Op zichzelf is die indruk niet uitgesloten. De hele Ameri kaanse jeugd van die tijd heeft aan een James Dean-syndroom geleden, heeft de manier van lopen, van praten, van een sigaret opsteken, van haardracht en zich kleden overgenomen Van de filmheld die in drie films, „East of Eden”, „Rebel without a Cause” en „Giant”, een nieuw beeld creëerde van de moderne Ameri kaanse jeugd. Een jeugd die snel en gevaarlijk zou moeten leven en een grote distantie zou moeten bewaren t.o.z. van de oudere generatie met haar voor- liseren en over de onoverbrugbare af stand tussen ouderdom en jeugd of tus sen droom en werkelijkheid waartussen, zoals een later dichter zou opmerken, zich practische bezwaren kunnen voor doen. Dat „Robin en Marian” tegelijk de terugkeer naar het witte doek betekent van Audrey Hepburn die na een afwe zigheid van acht jaar een rijpe vertol king van Marian geeft, is een bijkom stigheid die voor velen een reden te meer kan betekenen om de film te gaan zien. ven: de langzame dood van de she riff. Hij doet dit door hem met revolverschoten steeds net niet dode lijk te treffen. Terwijl enige Amsterdamse biosco pen ongesto°rd niet gekeurde porno films vertoonden en zelfs het gere nommeerde Leidsepleintheater, eens beschermd gebied voor de kunstzinni ge film, er niet meer voor terugdeins de samen met Cinema Parisien „Deep Throat” op het programma te nemen, een klassiek vo°rbeeld van „hard corn” porno, terwijl dus iedereen dacht dat onze Centrale Keuring on opvallend zichzelf opgeheven had werd het publiek plotseling opge schikt door de mededeling dat >,The last hard Men” door een keuringsver bod getroffen is en uiteindelijk in tweede instantie met enige (kleine) coupures vertoond mag worden. gedaohtengang verplaatsen die de keurders tot deze ingreep bracht: bei de fragmenten zijn in wezen van een pervers-sadistische inslag. De maatre gel valt nu alleen op omdat er de laatste jaren zoveel pervers geweld en al dan niet vrolijke verkrachtin gen door de keuringszeef zijn gegaan dat het gebeuren in „De laatste Sohiietgïganten” niet opvalt als ver houdingsgewijs extreem. De coupures van enkele meters kunnen daar nau welijks principiële veranderingen in hebben aangebracht. Laten we voor opstellen dat de western van Andrew McLaglen z°on van de bekende in ,59 overleden acteur Dishonored”. ,.The Informer”, „The quiet Man”) een vrij waardeloze en onoriginele film is die voornamelijk uit cliche’s bestaat- erd. Maar Starkweathers, interpretatie van de film-Dean en diens idealen is zo vals als alleen in een ziek brein kan opkomen. Ook zonder het bestaan van Dean, was Starkweather waarschijnlijk de willekeurige, ongemotiveerde moorde naar geworden zoals Amerika er meel heeft gekend. Een liefdeloze jeugd, ver nederingen op school, emotionele achter lijkheid, een kortsluiting in de hersenen waarbij het gevoel wordt uitgeschakeld, een onbeheerste geldingsdrang; een op telsom van mentale lidtekens kan een optreden als dat van Charlie Starkwea ther misschien verklaren. Maar wat te zeggen van een gezonde samenleving die in brieven vraagt om haarlokken en handtekeningen van de gevangene die op' zijn executie wacht? Richard Lester’s „Robin en Marian met Audrey Hepburn en Sean Connery, op deze pagina nader bekeken, kan men deze week vinden in Cinerama, terwijl de „De Laatste der Schietgiganten" waarmee de Keuring het even moeilijk had, in Cityl te zien is. Vlakbij, in City 3 gaat nu al voor de zevende week een film waarmee de Keuring helemaal niets te maken had, n.l. „French Blue’’, even harde porno als „Deep Throat” waarmee het Leidseplein Theater waarschijnlijk hoopt de wansuccessen van de meer artistieke films (waaraan het tenslotte zijn reputatie te danken heeft) goed te maken. Burt Reynolds, de laatste he-man van Hollywood en de slechtste acteur, is waarschijnlijk tot de ontdekking geko men dat de diverse regisseurs van zijn films onvoldoende aandacht aan zijn mannelijke tors besteden en is bij de verfilming van „Gator”, een willekeurige schietfilm, maar zelf in de regiestoel gaan zitten. „Come and get him”lu idt dei nviterende ondertitel van de film die in Cineac Damrak te zien. omstandigheden wat tegenzaten. Bij dezè gang van zaken is een verder handhaven van de theorie dat er sprake is van een identificatie met de filmheld Dean, vol strekt onhoudbaar. Onlangs is diens „Re bel without a Cause” nog eens in de bioscopen vertoond en toen kon het iedereen duidelijk worden dat James Dean een alles behalve moorddadige of zelfs maar agressieve figuur speelde, al verzette hij zich tegen het „establish ment” (dat toen nog niet zo heette) en zette hij zich af tegen een ouderlijke levenswijze die iedere zoon of dochter van die leeftijd in hoge mate zou irrite ren. James Dean kan men hoogstens beschouwen als een voorloper van een jeugdrevolutie die in het midden van de zestiger jaren haar hoogtepunt en een uiteenzetting van haar eisen zou krijgen. En veel meer dan een recht op een eigen leven kon uit die eisen niet wor den afgelezen. Het recht op moorden stond noch in 1955, noch in 1965 op het verlanglijstje. In Haarlem een bioscoopagenda die overloopt van prolongaties. De Suri- naamse film „Wan Pipel” van Pim de la Parra in Lido, Hitchcock’s „Family Plot” in Luxor, „Papillon” in Frans Hals „Drie Dagen van de Condor” met Robert Red ford in Palace en natuurlijk als blijven de prolongatie „One flew over the Cuc- koo’s Nest” in Roxy. In de nachtvoorstellingen eveneens wat prolongaties, maar ook enkele nieu we gezichten als de in ’68 gemaakte spaghetti-western „Wanted” met Mont gomery Wood in Frans Hals en het vervolg op „De Apenplaneet” dat als opwindende titel meekreeg „De Apen grijpen de Macht” in Palace. In de nachtvoorstellingen van Lido zijn de ,,Y- essongs” gecombineerd met een film over het optreden van de Rolling Stones. Op de zaterdag-, zondag- en woens- dag-matineesv an Studio (aanvangstijd 2 uur) komt Popeye in „Met Spinazie meer mans”. Palace geeft op dezelfde middagen, echter om 1.30 „Winnetou in de Dodenvallei”.. De film heeft van de historisch schim mige Robin Hood een mens van vlees en bloed gemaakt en hele generaties bio- scoopgangers geloven in hem als een geschiedkundige figuur. In de eerste plaats denken zij hem natuurlijk in de gedaante van Douglas Fairbanks die hem in 1922 onsterfelijk maakte in een film van Allan Dwan, waarin „Robijn der Wouden”, zoals onze zuiderburen hem zo dichterlijk noemen, geplaatst werd tegen een achtergrond van de kruistochten en de machtsstrijd tussen Richard Leeuwenhart (gespeeld toen door Wallace Beery) en prins John. Het werd een van de grootste historische kijkspelen uit die tijd, maar daarvoor was Robin Hood al in 1909, 1912, 1913 in kartere filmpjes te zien geweest, terwijl daarna in latere jaren de onverschrok ken held opnieuw diverse malen in films geëerd werd. Door Enrol Flynn bijv, in „The Adventures of Robin Hood (1938), door Jon Hall in „Prince of Thieves” (1948), door Richard Todd in „The story of Robin Hood and hls Merrie Men” (1952), door Don Taylor in „Men of (1956) en door Ri- zichtige god en vaderland dienend ge drag. James Deans filmcarrière duurde maar twee jaar en hij was 24 toen hij in een te snelle auto verongelukte. Dat gebeurde in 1955. Twee jaar later schoot Starkweather een pompbediende dood en ging er vandoor met een beetje geld dat in de kas was om er cadeautjes van te kopen voor zijn 14-jarig vriendinnetje. Die was niet onder de indruk toen ze het verhaal hoorde en hielp Charlie zelfs twee maanden later met het uit- Chard Greene die na Sword of Sher wood Forest” (1961) er nog een tvserie van 165 afleveringen uitsleepte. En dan noemen we nog maar niet eens de films waar de zoon van Robin en zelfs zijn dochter de zaken van vader voortzette zoals in de Engelse film ,.Son of Robin Hood”, uit 1959, waarin de zoon uit de titel een dochter in travestie bleek te zijn en door June Laverick werd ge speeld. Na deze beknopte voorgeschiedenis ligt het voor de hand dat een fervent bio scoopbezoeker zich gaat afvragen hoe het nu eigenlijk met Robin Hood zelf af Mep. Schrijver James Goldman heeft op die vraag een antwoord gevonden in zijn „Robin and Marian”, een fantasie met historische motieven zoals hij zich die ook permitteerde in „The Lion in Winter”. Hij vond de voormalige Beatle- filmer Richard Lester die de laatste tijd met zijn „Drie” en „Vier Musketiers” en met „Royal Flash” toch al zo amusant bezig was de geschiedenis te parodiëren, bereid de regie op .zich te nemen. Wat ditmaal niet tot een historische val- en smijtfilm aanleiding gaf maar tot een Een eerste reactie is natuurlijk de vraag met wat voor s°ort abjecte film we hier te maken hebben die zo onverwacht Ie morele aandacht en keurende coupure-sohaar van onze Keuring weer in actie gebracht heeft. Sean Connery als de oude Robin Hood. fenen in de landstreek. Als het volk opnieuw een beroep doet op de man over wie nog steeds roemruchte verha len de ronde doen, kan Robin niet weigeren. Maar eerst ontmoet hij zijn jeugdliefde Maid Marian die (uit teleur gestelde liefde) in het klooster is gegaan en Abdis van de Kirkly Abbey is gewor den. Als op bevel van koning John de geestelijkheid met verbanning bedreigd wordt, redt Robin zijn Maid Marian uit het bedreigde klooster en dit forceert een confrontatie met zijn oude tegen stander, de Sheriff van Nottingham. De abdis is gelukkig in het klooster niet verzuurd, ze legt haar habijt graag af om haar achterstallige liefde in te halen. Maar de liefde is van korte duur. Met zijn armzalige, met stokken en hooivorken uitgeruste volgelingen durft Robin Hood geen treffen aan met het leger van de Sheriff van Nottingham (Robert Shaw) en hij stelt voor de oude vete te beslechten met een strijd van man tegen man, wat een langdurig zwaardgevecht tussen de beide oplevert. Waardoor enkele jeugddromen en ver wachtingen een onverwacht einde krij gen, of beter gezegd een uiteindelijke oplossing vinden. Een ongewone intrige die uitgaande van een' romantische veronderstelling, uitgroeit tot een beschouwing over de onmogelijkheid vroegere idealen te rea- Het werd een film in halftinten, heel menselijk en met wat weemoed over de dingen die voorbij zijn. Sean Connery en Audrey Hepbum spelen de beide titel rollen en vooral Connery die te veel het stempel van James Bond opgedrukt heeft gekregen, laat zien wat een prach tig acteur hij is, voor wie daaraan althans nog na „The Man who would be King” mocht twijfelen. De film begint als Robin Hood en zijn trouwe vriend Little John (Nicol Willi amson) als officieren in dienst van Ri chard Leeuwenhart (Richard Harris te rugkeren van de kruistochten en na de dood van hun koning de vertrouwde omgeving uit hun jeugd Sherwood Forest opzoeken. Als het bericht zich verspreidt dat Robin Hood terug is na een afwezigheid van twintig jaar. komen oude vrienden als de monnik Tuck en Will Scarlett hem opzoeken. Uit hun verhalen blijkt dat weinig veranderd is in Robin’s afwezigheid. Het volk wordt nog steeds onderdrukt, nu door de dwaze koning John, terwijl de sheriff van Nottingham en zijn edelen nog altijd een willekeurig bewind uitoe- Beide scènes, de verkrachting en de voltrekking van het vonnis (die overigens niet de dood van Heston ten gevolge heeft) hebben de Keuring eerst tot een verbod van de film en later tot het doen aanbrengen van enige kleine coupures doen besluiten. moorden van haar eigen familie, moeder, stiefvader en halfzusje. Hier was de reden een huiselijke ruzie, ontstaan om dat de ouders bezwaar maakten tegen de omgang van hun minderjarige dochter met de weinig sympathiek uitziende Charlie. En toen begon de bloedige tocht van het geestelijk en moreel gestoorde duo met gestolen auto’s en moordend als de In Cineac Damrak 2 een recente film van Chabrol, „Nada”, over de ontvoering van een Amerikaanse ambassadeur in Parijs tijdens diens wekelijks b ezoek aan een zeer exclusief bordeel. Een jacht op de ontvoerders die gevaarlijke anarchisten blijken te zijn, loopt uit op moorddadige schietpartijen waarbij de schuldigen maar ook de hardvochtige commissaris Goemont die de genadeloze jacht op de ontvoerders heeft geleid, de dood vinden. De intrige, ditmaal afkom- stig van Jean-Patrick Manchetta, is te chaotisch en verward om serieus geno- Z men te worden, zodat men moet conclu deren dat Chabrol een bepaald soort politiefilms wil parodiëren, een opzet waarin hij maar matig slaagt. Pim de la Parra’s „Wan Pipel” is in Calypso en Flora gebleven, Andre van Duin heeft al meer dan een kwart miljoen bezoekers van zijn Pretfilm la ten genieten (gerekend over heel Neder land natuurlijk) en hij gaat dus onver- i droten voort in Rembrandtplein Theater, „Al the President’s Men” is geprolon geerd in Tuschinski 2 en Alhambra 2 en - Cinetol lanceert in zaal I de Nederland- se première van Jean-Luc Godard’s „Numero Deux”, die de teruggetrokken meester in Grenoble in een eigen kleine studio gemaakt heeft, een monoloog over de dingen die hem bezighouden, verbeeld als in een puzzle van grotere en kleinere 7 beelden. Een stortvloed van woorden, een stortvloed van beelden en veel ge duld bij de kijkers die een samenhang willen ontdekken en beloond worden als ze die vinden. „Badlands” Twee onvergetelijke kindergezichten, dat van Martin Sheen als Charlie (in de film heet hij Kit) en van Sissie Spacek als Caril (in de film Holly). In enkele idyllische taferelen suggereert „Bad lands” dat Kit en Holly best een geluk kig leventje hadden kunnen leiden als er maar niet’ steeds volwassenen door hun wereldje waren gelopen. Vandaar mis schien hun moordzucht. Het zoveel geroemde ideaal van ge vaarlijk leven kwam in „Rebel without a Cause” alleen maar neer op het mee doen van de „rebel” met de z.g. „Chic- ken-race”, een testcase voor persoonlijke moed waaraan Dean zich tegen zijn zin en tegen zijn principes in onderwierp. Dat in zijn kort bestaan (en daarna) James Dean in veel uiterlijke dingen het gedragspatroon van de Amerikaanse pu ber heeft beïnvloed, staat vast, maar zeker niet in de negatieve zin die Willi am Allen indirect suggereert. Voor Charlie Starkweather is Dean ongetwijfeld een idool geweest. Er be staat een foto van hem waarop hij tracht te kijken en zijn sigaret in de linker mondhoek houdt op de wijze die uit „Rebel without a Cause” is gecopie- In Studio K de beste policier van Melville, „Le Samourai” met Alain en Nathalie Delon. In The Movies twee ,7 films van Bunuel, „Un Chien Andalou” en L’Age d’Or” plus „The Freaks” in het kleine zaaltje. Retour op het programma „Wat zien ik.van Paul Verhoeven in Cinema International en „The last Pic ture Show” van Peter Bogdanovich in Alhambra 2. Verder „Next Stop Green wich Village” in Rivoli en „Taxi Driver” in Calypso Club. 77

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17