niet tot zijn meesterwerken Jeugdige violist in virtuoze vertolking Opleiding voor museumkader Ted Nugent lijdt aan bloedarmoede Prokofiev's sprookjesopera behoort zeker In het weekend koken maakt nog geen moeder van u, meneer. Haagse Comedie met „Rosencrantz en Guildenstern zijn dood” s II Bijna pijnlijk harde muziek in Paradiso :RS ZONDER DIEPGANG „DE LIEFDE VOOR DE DRIE SINAASAPPELS Verdiende ovatie in Nieuwe Kerk W” J I 13 19 7 6 KUNST 1 1 SEPTEM BE R ZATERDAG I Ml n ürRECHT d Moeder zijn betekent veel meer. Het is in feite een onbetaalbare baan.Ook financieel gezien. Dat blijkt maar al te zeer, als zij er niet meer zou zijn. Zorg daarom voor een goede verzekering. Praat met elkaar en met uw verzekeringsadviseur over de Hartetyrouwpolis van de Utrecht, de speciale verzekering voor de getrouwde vrouw. DEN HAAG. Voor een pu bliek dat allereerst ervaring dient te hebben in het bijwonen van Sha- kespeare-voorstellingen en in het bijzonder met Hamlet, voert de Haagse Comedie na acht jaar weer eens de variatie van Tom Stoppard op drama op. Stoppard schreef zijn „Rosencrantz en Guildenstern zijn dood” met alle eerbied voor Sha kespeare; het was hem er echter om te doen twee rollen die in „Hamlet” bijna als nauwelijks be langrijke figuren .worden gespeeld op het eerste plan te schuiven. Ro sencrantz en Guildenstern zijn Hamlets makkers, zijn studievrien den, aan wie het vreselijke dat zich van de Deense prins heeft meester gemaakt - een opdracht de dood van zijn vader te wfekén en het besef daartoe niet in staat te zijn - geheel voorbijgaat. Zij blijven ste ken in onbenulligheid en als zij al iets vermoeden of beseffen, dan is dat in elk geval steeds te laat. EL d» I Twee onbenulligen uit Hamlet ngere Jules Royaards en Gaston van Erven als Guildenstern en Rosencrantz (foto Cor Mulder). JOHN OOMKES 99 De 124 Adriaa van Liempt en de Engelsman Olivier in „De Liefde voor de drie sinaasappels” (foto Jaap Pieper). jr: JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) ijks- iste Daar staat AMEV achter. J. H. MO0LENIJZER 742 sheet zelf >chu- wij u JE WEET natuurlijk niet in hoeverre de. naar je gevoel zo juist toegepaste effecten in dynamiek, vertraging, enzo voorts, zijn overgenomen van de leraar of andere voorbeelden, of het gevolg zijn van eigen beleving van de compositie. Juist in een dergelijk overbekend mees terwerk is dat moeilijk te doorgronden. Maar ook al zou het allemaal aangeleerd zijn, dan wijst dit navoelingsvermogen, waardoor Mendelssohns concert op vol komen muzikaal-natuurlijke wijze tot leven werd gewekt, op een buitenge woon artistieke geaardheid. In een soe pele maar hechte eenheid met het or kest, werd zo een uitvoering gegeven waarin de toehoorder echt werd „meege nomen”. De ovatie na afloop was danook welverdiend. van wat er rondom hen gebeurt, dat maken zij eendrachtig op bijna aandoen lijke wijze waar. De derde rol in dit stuk die belangrijk is, is die van de leider van de toneelspelers. Eric van Ingen speelde die rol acht jaar geleden al; nu doet hij het opnieuw met veel routine als een intrigerende buitenstaan der. De overige rollen zijn slechts nood zakelijk voor het totaalbeeld als verge- DE ORKESTWERKEN, die het solo concert omsloten, kregen ditmaal niet helemaal de intensiteit als waar het NPO vóór de vakantie toe in staat bleek. Niettemin kwam het bij de ter opening gespeelde Figaro-ouverture, een van Mo zarts meest spontaan en onbezorgd klin kende orkestcomposities, tot een ver zorgde realisatie. En dat geldt ook voor de na de pauze uitgevoerde, minder luchtige, maar zeker niet minder spon taan gecomponeerde en van grote blij heid vervulde Vijfde Symfonie van Schubert. Ook voor dit programma-aan- deel toonde het publiek zich zeer erken telijk. Ondanks het uitstekende spel en de onberispelijke zangtechniek van vrijwel alle solisten en figuranten, konden wij niet in het sprookje geloven. Ook het Rotterdams Philharmonisch Orkest on der de voortreffelijke leiding van Hans Vonk en het Nationale Ballet konden daar niets aan veranderen. ophouden en wij ook niet, maar daarna was hij niet zo geestig meer, daar gaf Prokofiev hem ook heen kans voor. Mary Willems reed in haar heksenrol een aardige scheve schaats (op een rol schaats), maar zoiets is maar een keer leuk. Tom Haenen (Klaverkoning) kwam wat stemkracht tekort, maar hij was tenslotte maar een goede, oude koning. Adriaan van Limpt kreeg als Truffaldi- no gemakkelijk de lachers op zijn hand. Arnold van Mill overtrof hem nog in potsierlijkheid een helse keukenmeid met basstem daar is iedereen bang voor. Roberta Alexander was een lieve droomprinses, maar ook een gemene, watervlugge rat en dat had niemand verwacht. OVERTUIGEND succes of een grote doorbraak leek er echter niet in te zitten en Nugent besloot de job solistisch aan te pakken. Twee niet eens zo gekke albums verschenen en het balletje begon te rollen. In interviews kwam Nugent naar voren als een vreemde, vrijgevoch ten vogel, die zijn verbondenheid met de natuur bij voorkeur illustreerde door achteloos te vermelden dat hij zijn da gelijks vlees zelf schiet. IN DE PERSONEN van Gaston van Erven (Rosencrantz) en Jules Royaards (Guildenstern) krijgen de twee belang rijkste rollen uitstekend gestalte. Steeds opnieuw de verbazing en het onbegrip ning, waarin het verzoek tot zijn execu tie staat, verwisselt. In de nieuwe brief zijn Rosencrantz en Guildenstern de slachtoffers. Ook daar komen zij dankzij hun onbenulligheid achter, maar zij aanvaarden dit lot boven een leven in ledigheid. museumvoorwerpen en moet ook inzicht hebben in wat er onder het publiek leeft aan behoeften en verlangens met be trekking tot de musea. Verder moeten museummedewerkers kennis hebben van de tactische en technische gebruiksmo gelijkheden van een museum. De hogere-beroepsopleiding voor mu seologie, zoals de opleiding officieel heet, kent twee selecties: een voor het eerste jaar en een na het eerste jaar, waarbij de student kiest voor een van de twee hoofdrichtingen: beheerstechnische rich ting (verzorging, beheer, presentatie van de verzamelingen) of de educatieve rich ting (begeleiding zowel in als buiten schoolverband). De opleiding heeft ver schillende stages en wordt afgesloten met een eindtest. Tot de vakken die op de opleiding gegeven worden, behoren moderne talen, museologie, organisatie leer, recht en wetskennis verzorgings- vakken, materiaalkennis, technische vaardigheden en documentatieleer. com- municatieleer, personeelszorg. Ted Nugent Grange - bas en Cliff Davies - drums* duidelijk wat ze op hun lever hebben: simpele, in aanzet niet ondermaatse rock. BERNARD GOSS heeft van deze in tellectuele visie op Shakespeare zo goed mogelijk een beweeglijke voorstelling gemaakt. Hij liet de personages overko men als mensen die voor mensen van deze tijd in al hun zwakheden herken baar zijn. Vooral de toneelspelersscène laat niets aan duidelijkheid t e wensen over. Daarin wordt de moord van Clau dius op Hamlets vader en de wanhoop van Hamlet helder weergegeven. Tege lijkertijd onderstreept deze scène daar door het onbegrip van de twee hoofdfi guren uit dit stuk. lij king met Shakespeare’s stuk, doch van enige uitwerking is nauwelijks sprake Zij worden bij de Haagse Comedie naar verdienste vervuld. Rozencrantz en Guil denstern is een voorstelling voor de echte liefhebbers van Shakespeare, die voor een originele visie op een van de boeiendste drama’s van de Engelse meester best een avondje over hebben. KO VAN LEEUWEN. NOG GEEN reden om de bijkans twee meter lange Nugent eens live te bekij ken ligt in het feit dat de man allerlei technische hulpmiddelen schuwt en alle snaarscherpe geluiden met blote handen uit zijn krachtig versterkte gitaar wringt. Een meer dan redelijk gevuld Paradiso wachtte het gisteravond alle maal rustig af. EEN LANGE schim maakt zich los uit de donkere, amorfe achtergrond. De hel barst los en als de spot aanfloept zien we Ted zijn bek vertrekken alsof hij tonnen verzet. Zijn haarband is niet bij machte zijn enorme haardos in te to men, als hij die wild heen en weer slingert bij de begintonen van Strangle hold, dat de VU-meters op het mengpa neel boosaardig rood doet opflikkeren. Bijna pijnlijk hard maken Nugent Co. (Derek St. John - tweede gitaar, Rob ONDER LEIDING van Andre Vander- noot, die ondanks een zichtbare blessure aan de rechterhand zijn intenties toch goed op het orkest wist over te dragen, soleerde de vijftien jaar jonge Van Zwe den in Mendelssohns Vioolconcert. Bij het beluisteren van zijn genuanceerde spel, waarin ook een behoorlijke portie temperament aanwezig is, werden vorige indrukken omtrent dit viooltalent nog eens onderstreept. Zekerheid, vergevor derde virtuoze techniek en een uitge sproken goede muzikale smaak. En al wil de intonatie in snelle figuraties’soms nog wel eens even aan exactheid tekort komen; al het overige wijst juist op een heel delicaat gehoor, ook ten opzichte van de vanuit de partituur gewenste dynamische schakeringen. Prokofiev kwam niet verder dan de oppervlakte. Hij heeft de uiterlijkheid van het sprookje naar alle kanten over dreven, maar heeft zich verre gehouden van diepere gevoelens. De muziek en de instrumentatie hebben grote allure, maar het libretto blijft een arm ver haaltje. Rhoda Levine, die de regie in handen had, heeft alle registers van haar vindingrijkheid opengetrokken om het gebrek aan diepte te verhullen in een reeks van fratsen en grappen, die onweerstaanbaar lachwekkend waren. Robert Israël, die de decors en kostuums ontwierp, is in zijn speelse fantasie nog verder gegaan. Nog nooit heb ik zoveel uiteenlopende figuren in volslagen zotte kledij op het toneel zien rondlopen. Het meest hebben wij gelachen om de schle mielige, zieke Prins (Alexander Oliver), die niet kon lachen. Hij is een groot acteur, zong zijn tekst in het Nederlands en was goed te verstaan en dat is een hele prestatie voor een Engelsman. Toen hij eenmaal begon te lachen kon hij niet ONVERDROTEN gaat het voort. Just what the Doctor ordered is nog sneller en ligt dankzij een paar onvervalste Chuck Berry-licks lekker in het gehoor. De monotonie kondigt zich echter met Are You Ready? al aan. Éen lange solo met nogal wat feedback weet nauwelijks te imponeren, maar met wat eigenaardig voetenwerk weet Ted het nog aardig te verbloemen. Een van zijn fraaiste bewe gingen lijkt op die van een baseball pitcher. Hey Baby is een kordate boogie, die het definitieve oordeel nog even weet uit te stellen, maar met Hammer down kunnen we er niet meer omheen. Nugent zoekt het in bloedarm effectbe jag, zonder te doseren, want zijn thema’s zijn te simpel. Wat daarna komt, beves tigt de indruk dat Nugent met weinig fantasie te werk gaat. Jammer. AMSTERDAM. Amerika’s arsenaal aan pure heavy-metal bands is kennelijk onuitputtelijk. De ene opgefokte forma tie heeft in Europa nog niet zijn hielen gelicht, of de andere „hype” wordt al tot monsterachtige afmetingen opgeblazen. Waarom hard-rock-acts het overigens zo goed doen in een reactionaire tijd laat zich slechts raden. (Van onze kunstredactie) LEIDEN Deze week is in Leiden de eerste hogere beroepsopleiding voor mu- seutnniedewerkers in ons land van start gegaan. De driejarige opleiding op de Reinwardt-academie richt zich in het bijzonder op het middenkader en bereidt de studenten voor op administratief-ver- zorgende of educatief-begeleidende ta ken in musea of bij overheidinstanties die met het museumwezen te maken hebben. De toelatingsvoorwaarden zijn mini maal havo-diploma, bij voorkeur met twee moderne talen of een moderne taal en geschiedenis of een daarmee gelijk te stellen opleiding. De opnamecapaciteit voor dit studiejaar is beperkt: slechts 48 van de circa 300 belangstellenden kon den tot de opleiding worden toegelaten. De museummedewerker staat globaal tussen de museumbediende en het we tenschappelijk personeel. Hij-zij is nauw betrokken bij de presentatie van de NIET GEMEEN met Pavlovs Dog, Ae- rosmith. Angel en andere vierkante cre aties van slimme platenmagnaten heeft Ted Nugent, die gisteravond in Paradiso optrad, in ieder geval dat hij niet „uitge dacht” is. Hij heeft er een respectabele loopbaan als onvermoeibare podiumar- tiest opzitten. Hij vulde meer dan een decennium avond aan avond alle grote zalen in het Midden-Westen, vergezeld van zijn Amboy Dukes, die met de kennelijk lichter ontvlambare Amerika nen geen enkele moeite hadden. HAARLEM. Het Noordhollands Philharmonisch Orkest speelde gistera vond in betrekkelijk kleine (aan de ruimte aangepaste) formatie, in de Nieu we Kerk. Op dit late Zomerconcert, dat qua programma al twee maanden gele den in Zandvoort had gekonken, waren nu ook de Haarlemmers in de gelegen heid kennis te maken met de nog zeer jeugdige violist Jaap van Zweden. AMSTERDAM. De Nederlandse première van „De liefde voor de drie sinaasappels” heeft aan het licht ge bracht. dat wij hier niet te doen hebben met een meesterwerk van Prokofiev. Zeker niet wanneer wij maatstaven hanteren, die ontstaan zijn uit de erva ring, opgedaan bij het luisteren naar zijn grote orkestwerken. Prokofiev com poneerde deze sprookjesopera tijdens een tournee door Amerika toen hij optrad als pianovirtuoos. Hij liep al tegen de dertig en voelde zich sterk tot de opera aangetrokken. Hij heeft geprobeerd om van een Italiaanse klucht („Fiaba dell’a- more delle tre melarancie” van Carlo Gozzi), een komische opera te maken, maar hij is in zijn goede bedoelingen blijven steken. DIT MENSELIJK onvermogen toont Stoppard een Tsjechisch-Engelse to neelschrijver vooral aan in zijn Sha- kespearevariant. De Haagse, Comedie gaf er in ’68 onder regie van Paul Steenber gen een voorstelling van die veel waar dering ondervond.en nu heeft de Engel se regisseur Bernard Goss een soort kopie gemaakt van de voorstelling die hij in Londeen met de Young Vic maak te, vorig seizoen nog op het repertoire. Vrijdag was de Haagse-Comediepre- mière in het HOT theater. ROSENCRANTZ en Guildenstern be vat vooral Engelse humor. Het is geen zwaarwichtig stuk, maar i n de eerste plaats een avondje schermen met woor den op de manier die de Engelsen cross talk noemen. Daarnaast is het wel inte ressant om te zien wat er van de eigenlijke Hamlet overblijft, wanneer de problematiek van andere figuren uit dit stuk de gedachtenwereld van de buiten staander lees toeschouwer in be slag nemen. Er treedt dan een sterke relativering op. Stoppard heeft de trage die van Shakespeare eigenlijk heleemaal gehandhaafd, alleen wordt deze nu be naderd vanuit de „bijfiguren” Rosen crantz en Guildenstern, de twee edelen die van de koning opdracht krijgen Hamlet naar Engeland te brengen, met het doel dat de prins daar zal worden vermoord. DAAR ZIJN Rosencrantz en Gujlden- stern zelf niet i n gekend, zij vormen slechts het middel. In Stoppards stuk ligt dat iets anders. Daar raken de twee edelen volkomen in verwarring, wanneer zij aan boord van het schip naar Enge land achter het doel van hun missie komen. Voor een oplossing hoeven zij echter niet te kiezen, want die krijgen zij geserveerd door Hamlet zelf, die in hun slaap de brief aan de Engelse ko-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13