'I a ma ,Veel theater-mensen gaan de mist in’ is door Klaas Pieter Rieksen f De mist in „lk vind het helemaal geen punt om herkend te worden. Het is juist het punt dat je niet herkend wordt. Jarenlang speelde ik de rol van Pipo en niemand kende mijn eigen gezicht. Het is natuurlijk flauwekul dat mensen zeggen dat ze er last van hebben op straat herkend te worden. Daar kan ik zo kwaad over worden, dan moeten ze maar niet met hun gezicht op het scherm komen”. Cor Witschge maakt zich wat kwaad. En dót verwacht je eigenlijk niet van deze op het eerste gezicht zo gemoedelijke acteur, die later eerlijk bekent dat hij zich over bepaalde zaken wel degelijk kan opwinden. Zo is het gemeentebestuur van zijn woon plaats, Amsterdam, hem ook een doorn in het oog. „Ik ben beslist geen rechtse man, meer een linkse jongen, maar wat het gemeentebestuur hier allemaal uithaalt is werkelijk ongelooflijk”. Louis Roger Dean en Jerry Opgegroeid in een arbeidersgezin speelde Cor Witschge op vijftienjarige leeftijd zijn eerste rol in „Assepoester” als page bij het jeugdtoneel van Rob Gerards. Later stapte hij naar het volkstoneel van Herman Bouber, waarmee hij tweemaal een tournee door Indonesië maakte. In 1953 speelde hij voor het eerst mee in een tv-stuk „House of the Brave”. Vijf jaar later zou hij in het door Willy van Hemert geregisseerde spel „Sleutels” een rol krijgen. Nog datzelfde jaar, 1958, werd Pipo geboren, een rol die hem, vooral bij het jongere kijkerspubliek, grote bekendheid zou geven. Reclamespots Teleac w I w Cor Witschge geen clown maar acteur i LLLLLILU Louis de Funes I y ji „In Nederland gaan veel theater- Cor Witschge's eerste rol als knielende page in „Assepoester", op vijftienjarige leeftijd. Cor Witschge heeft een wat klem, gedrongen figuur. Het is hem beslist niet af te zien dat hij 51 is. Aan een stuk door zit hij te praten en veront schuldigt zich daarvoor. Hij praat over zijn poezen, zijn huis in Amster dam waar hij werd weggepest door een medebewoner en het gemeente bestuur van Amsterdam. Als hij het over zaken heeft die hem aan het hart liggen kruipt hij op het puntje van zijn stoel en vertelt, soms wat opge wonden, wat hij ervan denkt. Dat is een fantastische vent. In ons land komen de impresario’s pas als je bekend bent en als er geld aan je te verdienen valt. Maar zo’n man moet je van het begin af aan hebben, die moet je begeleiden”. mensen de mist in. Ze laten je maar wat aandobberen. Neem nou een man als Johnny Kraaykamp. Als we het dan toch over een clown hebben dat is dat er wel een. Maar dat is gewoon een slecht begeleid talent. Maar dat is veel te duur. Geelen moet als hij wat geschreven heeft met zijn teksten gaan lopen leuren. Dat is toch een vreemde zaak”. Ondanks het feit dat Cor Witschge in mindere mate wordt herkend door het publiek dan zijn collega’s zorgt hij ervoor dat hij niet in opspraak komt. „Als ik op een gegeven moment m een café zit en dronken ben dan zeggen ze meteen dat ik altijd dron ken in een café zit. Dat kan ik me gewoon niet permitteren. Ze hebben me eens gevraagd om mee op haze- jacht te gaan Ik zag de kop de vol gende dag al in de krant staan. Dag Vogels, Dag Bloemen, Dag Hazen. Ik heb het dan ook niet gedaan, ik kijk wel uit”. De komiek Louis de Funès behoort in Frankrijk tot de meest gevraagde acteurs. Dat is echter niet altijd zo geweest. De grappenmaker zei in een interview dat hij zijn carrière in drie tussenstations kan verdelen. „Het eer ste was de tijd dat ik vroeg: hebt u misschien een rolletje voor me? In de tweede periode zei men: ik heb nog een erg interessante rol voor u. Nu ben ik op het derde station beland. Men komt naar me toe en zegt: beste meneer De Funès, is er niet een film waarin u graag zou willen spelen?” Dean Martin, Frank Sinatra en Jerry Lee Leewis tijdens het optreden in Las Vegas „Ik zou graag een jaartje vast zitten aan een serie, maar dat kan hier niet. Ik ben altijd afhankelijk van die rot telefoon. Ik zit gewoon te wachten tot ze me bellen. In Engeland is dat alle maal anders. Daar leggen ze je gewoon voor een tijd vast en dan kan je daarbuiten niets anders doen. Maar dan betalen ze daar ook naar. Ik heb het hier wel eens meegemaakt dat er iemand niet op de generale repetitie verscheen. Die moest ergens in het land een schnabbel doen. Dat kan toch niet, dat is toch onmoge lijk”. In de Londense Pinewood studio’s zijn de opnames van start gegaan voor de tiende James Bond-film. De film heeft de titel gekregen: „The spy that loved me.” De hoofdrollen zullen wor den vertolkt door Roger Moore (wie kent hem niet als Ivanhoe of the Saint) en Barbara Bach, een 27-jarige actrice, die in New York werd geboren en tegenwoordig in Rome woont. In de film speelt ze de rol van Anya, een zeer fraai gebouwde Russische topspionne. Frank Sinatra haalde deze week een aardige grap uit. Samen met Jerry Lee Lewis trad hij op in Las Vegas en liet plotseling Dean Martin op het toneel verschijnen. Lewis en Martin hebben vroeger veel samengewerkt. Zij ver schenen weer sinds 20 jaar samen op het toneel, nadat zij jaren als komisch duo hadden samengewerkt. Jerry Lee Lewis was duidelijk onder de indruk van Sinatra’s grapje en de Voice” zelf had er ook plezier in. Pipo. ongekend populair „Weet je waarom het zo fijn is om Centraal Station te doen, de mensen zien nou eindelijk eens mijn gezicht op televisie Met Pipo word ik door een uur schminken volkomen onher kenbaar Er zijn mensen die tegen me zeggen dat ik een clown ben, maar dat is helemaal niet zo, ik ben mijn hele leven al acteur geweest”. Toch kan er nog veel meer verande ren volgens Cor Witschge. De teksten voor kinderprogramma’s zijn ook niet altijd even sterk. Witschge: „Neem nou Harrry Geelen, de man die de teksten voor Q en Q schreef. Zo’n vent moet je een jaar kunnen inhuren en hem dan teksten voor kinderprogramma’s laten schrijven. Oordelen over het niveau van de kinderprogramma’s op de vaderland se buis is voor Cor Witschge een moeilijke aangelegenheid omdat hij niet vaak achter het televisietoestel zit. Toch gelooft hij dat er in de afgelopen jaren wat verbetering in is gekomen. „Er wordt wel wat meer aandacht aan de kinderprogramma’s besteed. Daarbij komt natuurlijk ook, dat de acteurs vroeger niet in een kinderserie wilden spelen. Dat vonden ze minderwaardig. Nu staan ze te dringen, nu willen ze allemaal best een rol hebben. Kijk maar naar series als Hameien en Q en Q. Geen acteur tegenwoordig die het nog min derwaardig vindt om in een serie voor kinderen mee te spelen”. Hoe het met Pipo in de toekomst moet is nog een wat duistere zaak. Na de vijf afleveringen die de VARA momenteel op het scherm brengt, ze werden overigens al geruime tijd geleden opgenomen, is de voorraad op en het ziet er voorlopig niet naar uit dat er nieuwe afleveringen wor den gemaakt Wat Cor Witschge betreft is dat ook niet mogelijk omdat hij tot juni volgend jaar via de Thea ter Unie vier maanden te zien zal zijn, met onder meer Andrea Domburg, in een stuk van de Nederlandse schrij ver J. Bernlef. „In Nederland word je zo gauw in een vakje gestopt. De mensen vmden mij een clown en geen acteur Er zijn veel circussen geweest die mij voor de voorstelling gevraagd hebben, maar dan moest ik wel als Pipo optre den. Daar had ik geen trek in. Ik wil best een clownsnummer .doen, maar dan samen met echte clowns. Dat kost tijden instuderen en daar heb ben de heren dan geen trek in Het is ze alleen om de commercie te doen Pipo heeft mets met het circus te maken. Ik ben een echte praatclown Ik werk aan het toneel en ben acteur”. Voor het wel of niet succesvol zijn I van een zaaloptreden kent Cor Witschge maar één criterium: de kin- deren zelf. „Als ze het niet leuk vin den dan komen ze echt niet meer. Ik krijg wel eens ouders bij me die er niets aan vinden Dan zeg ik maar één ding: de voorstelling is er ook niet voor u maar voor uw kind. Eri kinde ren zijn ontzettend oprecht, daar twijfel ik geen moment aan”. „Ik kan echt met rondkomen van het geld dat ik bij de televisie verdien Je krijgt er wel je bekendheid mee, maar je kan er beslist niet van leven. De ene keer heb je genoeg werk, maar de volgende keer zit je maan- I den thuis Je moet wel andere dingen j gaan doen, het land in, of iets voor de radio”. Nu, na 18 jaar Pipo, zegt de 51- jarige Cor Witschge: „Ik heb het nooit vervelend gevonden om die rol te spelen, nu nog niet. Het is fijn om te doen en ook als ik in het land als Pipo optreed heb ik er nog steeds plezier in”. Van woensdag 15 september af zal Teleac beginnen met een nieuwe tele- visiecursus van 25 uitzendingen over moderne elektronica. In deze cursus zal een uiteenzetting worden gegeven over de belangrijkste wetten achter de elektronica en de elektronische basis elementen. Zowel de fabricage als de toepassing van de basis-elementen zoals transistoren, diodes en thyristo- ren. wordt geïllustreerd en gedemon streerd, terwijl uitvoerig wordt toege licht hoe de werking ervan is en welke functies ze kunnen vervullen, aldus Teleac in een toelichting op de nieuwe cursus. Aan de hand van een studie boek wordt de theorie uiteengezet, zodat de cursisten de in de lessen behandelde stof thuis kunnen bestude ren. Het werken met elektronische basis-elementen kan de cursist in praktijk brengen met behulp van een experimenteerdoos met handleiding. Volgens Teleac kunnen hiermee proef jes worden uitgevoerd en kunnen ook apparaatjes worden gebouwd, De cur sus is geschikt voor iedereen die een middelbare opleiding heeft gevolgd en nog enige kennis bezit van wiskunde en chemie of die in zijn werk, studie of hobby enige kennis van elektronica kan gebruiken. Maar ook voor elektro- monteurs met VEV-diploma en zwakstroom- en radiotechnici met een tets verouderde opleiding, maar die meer inzicht willen krijgen in de half- geleidertechniek is de cursus geschikt. Moderne elektronica zal worden gepresenteerd door Herman Steeneken en zal inclusief experimenteerdoos f 205 kosten. De kosten van de cursus zonder doos is slechts f80 aldus Teleac. De STER blijkt dan ook voor vele Nederlandse acteurs een aardige bij verdienste te zijn. Cor Witschge: „Ze zeggen wel eens: moet die man nou in een reclamespot optreden? Ja, dat moeten veel acteurs omdat er brood op de plank moet komen. Ik kan het me gelukkig permitteren om te wei geren. Ik heb geen kinderen, maar als ik het geld echt nodig zou hebben dan zou ik wel moeten en dan zou ik het ook doen. Ik heb nog nooit WW hoe ven halen dus wat dat betreft zit het wel goed”. Over de gesubsidieerde toneelge zelschappen zegt Witschge: „Je ziet wel eens dat een groep helemaal geen mensen trekt en dankzij subsidies maar door kan gaan. Dat is natuur lijk niet altijd goed te praten. Aan de andere kant is het wel nuttig dat die gesubsidieerde gezelschappen van tijd tot tijd stukken op de planken kunnen brengen die het publiek niet zo gauw te zien krijgt. En dat is natuurlijk een goede zaak”. Op de zaterdag- en woensdagmid dagen is Cor Witschge een druk bezet man. Dan pakt hij zijn spullen in de auto en vertrekt naar een van de uithoeken van ons land om daar voor kinderen een voorstelling te geven. „Het werken met kinderen is eigen lijk ontzettend fijn”, zegt hij; „maar het is daarnaast ook wel erg vermoei end. Het is zo moeilijk om ze te laten luisteren. Dat is bij volwassenen al vaak erg lastig, laat staan bij kinde ren. Je kan wel steeds weer iemand achter een boom verstoppen en dan aan de kinderen vragen waar hij zit, maar dat is natuurlijk niet alles. Je moet ze ook naar een stuk tekst kun nen laten luisteren”. Roger Moore en Barbara Bach De serie „Centraal Station”, die door de KRO en de BRT in co productie werd gemaakt en waarvan weer nieuwe afleveringen zijn opge nomen, was een welkome afwisseling voor Witsche. Hoewel de kwaliteit zo links en rechts nogal eens werd bekri- tiseerd hebben de Nederlandse en I Belgische omroep het toch aange- durfd een nieuwe serie verhalen over I de spoorwegrecherche op het scherm te brengen. Witschge zegt: „Ja, het is natuurlijk niet wat ze in Amerika maken. Maar het is wel puur Hol lands. Natuurlijk zitten ze met geld- I gebrek te sukkelen om zo’n serie te maken. Daarnaast hebben we in Hol land en België ook geen onuitputtelij ke bron van tekstschrijvers. Dat blijft toch altijd een grote moeilijkheid”. lli!,. UB

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 25