Haagse Comedie voert vergeten Tsjechov krampachtig op Kraftwerk boeit en verveelt tegelijk Sammy Davis jr. professioneel Behartigenswaardige kijk op sport a Kees Verwey in Sint-Niklaas J 15 S tij Ivo l en direct spel van Rosenhart Deiangnjker dan podiumprestatie Concert in Amsterdam Bach-cyclus in Waalse Kerk geopend Ann Hasekamp in Elektra vervangen Sri m I Wdl KUNST I 3 19 7 6 MAANDAG SEPTEMBER 1 1 J I „SPORT VERBROEDERT” is de Olympische slogan, een oude kreet die steeds meer in diskre diet is geraakt. Het oude Grieken land kende reeds zijn uitwassen op sportgebied ondanks het ge heiligde karakter van de Olym pische spelen. De topsport is een wedstrijd van wereldomvang ge worden in het bergafwaarts hol- Beetd- schrrft DEN HAAG. Anton Tsjechov’s toneelspel „De Bosgeest” eindigt blij. Ook al heeft één van de be langrijkste figuren zelfmoord ge pleegd, voor de anderen gaat het leven verder. De bejaarde profes sor in het stuk krijgt zijn jonge vrouw die bij hem wegliep terug en er volgen twee huwelijksaankon digingen. Als dat geen feestelijk slot is! Vergeet het maar, door die vermeende zonneschijn heen kun je de bui al zien aankomen. Eén van de twee huwelijken, dat tussen de losbol F j odor en het tot o verblij ven gedoemde sloofje Joelja, bete kent slechts een vlucht uit de wer kelijkheid, terwijl de verzoening tussen professor Serebrjakov en zijn jonge vrouw Jelena niet meel is dan een lotsaanvaarding. Jelena is ongelukkig met haar veel oudere man, zij beseft ten volle dat dit zo zal blijven, maar heeft de moed niet kunnen opbrengen hem voorgoed te verlaten. **4J len en wel naar een finish met als spandoek erboven: „Sport verloedert”. Topsport is zaken doen in het groot op nationalis- ’ische basis met de gezondheid van de deelnemers als inzet. Win nen, winnen, winnen, ten koste van wat of wie dan ook in dienst van een almachtige staat of in dienst van sponsors, in dienst van een egoïstische prestatiedrang binnen een maatschappij die van die drang toch al bol staat. De wetenschap helpt eraan mee, medici begeleiden de do ping gebruikers of trachten mid delen te vinden die net nog door de beugel kunnen om sportlieden tot nog hoger prestaties aan te jagen. De „sportheld” is een ding geworden, een object temidden van allerlei machinaties om hem heen, uitgedacht door meestal autoritaire lieden „die het zo goed met de sport menen”. - 5Sv Weinig vreugde in De Bosgeest JOHN OOMKES (Van onze kunstredactie) Trins Snijders als Jelena en Pim Dikkers als de oude professor in De Bosgeest. (Van onze kunstredactie) verband In j R Een der wanden van het mini-stadion van Pieter Zwaanswijk. door Hein Steehouwer En al hadden Rosenhart’s vingers dit maal vooral in het gedeelte voor de pauze, niet de trefzekerheid die we van hem gewend zijn; de uitwerking van de bewerkingen in „vrije stijl” en evenzo de geniale canons in alle intervallen, was er niet minder om. Grote waardering ten aanzien van de concertgever sprak uit het langdurig ap plaus waarmee het publiek op de uit voering reageerde. Hierop koos Rosen- hart dan nog de 25ste variatie uit, om als innig besluit te dienen van dit exclu sieve recital. Juist deze 25ste variatie was als toegift de begrijpelijke en eigen lijk zelfs enig mogelijke keuze. Want dit chromatisch-melodische trio, is het emo- :-ï voelens blijk geeft, vervalt dan in ou derwetse theatrale gebaren. Marjon Brandsmu speelt Sonja grotendeels op een huilerig toontje, maar geeft bij haar liefdesverklaring aan de bosgeest toch blijk mooi en zuiver te kunnen acteren. De enige die met ingehouden toon Tsje chov speelt is Pim Dikkers. Hij bouwt zijn rol van onverzettelijkheid in de oude professor prachtig op, zonder veel uiterlijk vertoon. Bas ten Batenburg is binnen deze toneelfamilie eveneens een verademing als de bosgeest en Sacco van de Made levert in een ondergeschikte rol een positief aandeeld als levenswijze pachter van de watermolen. EEN VERGISSING is het decor van Harry Wich. De plaats van handeling in dit stuk is deels buiten, deels binnen. Wich schiep een toneelbeeld dat daar weinig duidelijkheid in verschaft. Een decor met een Wagner-achtig zwaar zwerk dat al te nadrukkelijk overheerst, ook in de scènes die zich binnenshuis afspelen. Je ontkomt dan niet aan de indruk dat de zware meubels gewoon in de tuin zijn neergezet. Al met al vind ik deze Tsjechov-opvoering al te traditio neel van uiterlijke presentatie en niet erg gelukkig uitgevallen. KO VAN LEEUWEN hun gezichten (bewust) geen emoties ui ten en meestal trouwens niet in het schemer te zien zijn. Af en toe is zoiets irritant. Het ontbreken van een dynami sche podiumact versterkt voorts de in druk dat de opbouw van het programma er eigenlijk niet toedoet. Elke song lijkt immers op de vorige. Bovendien werkt het herhalen van een paar regels tekst op den duur slaapverwekkend. Uitgevoerd werd een doorsnee van hun werk, waarbij het laatste album Radioactivity veel aandacht kreeg. Daar naast waren Europe Endless en Tanz für uns Fest de aardigste songs. Waar om Kraftwerk echter opgezadeld is met een progressief imago, ontgaat me ten ene male. Akkoord, het is muziek waar op het heerlijk trippen lijkt, maar van enige muzikale vernieuwing of een se rieuze ambitie daartoe is helaas geen sprake. Zoals in de Kunst der Fuge en het Musikalische Opfer, spreekt uit deze dertig variaties het meest fantastische contrapuntische denken. Maar sterker dan in de genoemde twee monumentale werken, staat bij deze Goldberg-Varia- ties de techniek van het contrapunt in dienst van de gevoelsuitdrukking. En het was daarom een positieve ervaring dat Kees Rosenhart dit aspect in belangrijke mate door middel van expressief maar nergens overdreven rubatospel, wist te onderstrepen. HAARLEM. Zondag is in het Stede lijk Museum van het Belgische Sint-Ni klaas, Zamanstraat 49, een tentoonstelling van olieverven, aquarellen en tekeningen van Kees Verwey geopend. Het is een uitgebreid overzicht, daar t.e.m. 24 okto ber te zien. De schepen (wethouder) van kuituur, de heer F. Willockx sprak het openingswoord, Hans Redeker, kunstcri ticus van de NRC hield een inleiding. De tentoonstelling wordt begeleid door de catalogus met levensbeschrijving van Lambert Tegenbosch, enige tijd geleden reeds verschenen en nu als herdruk op nieuw in boekvorm verkrijgbaar. AMSTERDAM, ziekte van van Klytaimnestra in Elektra van Davis had het allemaal strak in de hand. Wat hij ook deed, zoals Baretta’s Theme, een Sinatra-medley en Beatle- songs, het golfde allemaal even professi oneel over de hoofden van het publiek, waarin de landelijke jetset weer een voorname plaats innam. Hoogtepunt werd een act die Davis in zijn eigen land allang niet meer ten tonele voert: de weergaloze imitaties van mensen als Nat King Cole, Marlon Brando en Dean Martin. Het grote inle vingsvermogen dat Sammy Davis bij de ze artiesten etaleerde, deed je bijna zijn eigen woorden vergeten. De uitspraak dat „Frank Sinatra the chairman of the board” is en hijzelf „de joodse prins” die in de schaduw van Sinatra staat. Voorafgegaan door een driedelige Toc cata in G (BWV 916), die hij als „inspe- ler” had gekozen en waarvan het eerste deel gekenmerkt wordt door steeds her haalde, dalende akkoordreeksen; vond Rosenhart direct een stijlvol evenwicht in de openingssarabande, afkomstig uit Anna Magdalena Bach’s Klavierbüch- lein, maar hier door de componist Aria genoemd en als uitgangspunt genomen voor zijn in variatietechniek gegoten fantasie. DIT IS ëën van de facetten die regis seur Wim van Rooij over het hoofd gezien heeft bij zijn voorstelling van dit toneelspel, dat de voorloper is van het dramatisch veel sterker „Oom Wanja”. De Haagse comedie gaf zaterdag in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de première van dit „vergeten” stuk van Tsjechov. Het is een voorstelling gewor den die niet in alle opzichten geslaagd is; zelfs op verschillende punten te- leurstslt. Wellicht misleid doordat de auteur zelf veel van zijn stukken die ernstig van toon zijn blijspelen noemt, heeft Van Rooij „De Bosgeest” ook als zodanig aangemerkt. Daar heeft hij zijn regie op ingesteld en dat leidde t ot onder de loupe. De oude hoogleraar is ontevreden met zijn bestaan en niet gelukkig getrouwd. Jelena, zijn jonge vrouw, is teleurgesteld in haar huwelijk. Zij koestert liefde voor haar zwager Jegor, die zich yan het leven beneemt. Leonid Zjeltoechin, een rijk maar lelijk landeigenaar is verliefd op Sonja, de dochter uit het eerste huwelijk van de professor, maar Sonja trouwt met de bosgeest. Leonids zuster Joelja, het sloofje, trouwt tenslotte met de vrou wenjager Fjodor en dat is voor beiden de vlucht uit de werkelijkheid. De bos geest zelf is een idealist die moet ont dekken dat zijn morele beginselen bin nen dit Russisch milieu niet zijn vol te houden. Dat geeft alemaal weinig reden tot probleemloze vreugde. REGISSEUR Wim van Rooij mag dan benadrukken naar een blijspel toe te hebben gewerkt, de voorstelling op zich kan dat niet onderschrijven. Zo ontstaat er vooral in het derde bedrijf een dra matische verwarring, die ontaardt in veel gehuil en gehol Wim van den Heuvel spreidt dan als Jegor een pathos ten toon waarbij emotie van binnenuit niet meer geloofwaardig is. Zelfs Trins Snijders (Jelena), die eerder in het stuk zo ontroerend van haar innerlijke ge- Een „sportheld” in zijn kleedkamer onder het opschrift „Sport macht fret”. AMSTERDAM Als een robot rea geert Wolfgang Fluhr op de monotone ritmes. Zijn in witte handschoenen ge stoken handen worden als willoze mari onetten op en neer bewogen alsof een onzichtbare meester aan de touwtjes trekt. Het podium is spaarzaam verlicht - blijft soms zelfs langdurig schemerig - maar als de spots even wat feller stra len, wordt je vier in ouderwetse, grijze of zwarte kostuums gehulde figuren ge waar. Kraftwerk leek zaterdagavond in Paradiso op een scène uit Metropolis, de historische rolprent van Fritz Lang. Eigenlijk is de boodschap achter de muziek van de Duitse electronicagroep Kraftwerk belangrijker dan wat er op het podium of de plaat wordt gepres teerd. Het motto „Mensch und Maschi- ne”, of liever andersom, lijkt centraal te staan. De verslavende werking die de voortdurende automatisering op de sa menleving heeft wordt door Kraftwerk weliswaar uiterst illustratief weergege ven, maar dat neemt niet weg dat een serie songs met de radioactiviteit of de radio als thema de aandacht nauwelijks gevangen kan houden. Zelfs een passen de belichting en sublieme achtergrond dia’s kunnen het gevoel van overbodig heid niet bij je wegnemen. Florian Schneider en Ralf Hüter ma ken al jarenlang elektronische muziek. Zij profiteerden vorig jaar van de door braak van de vrij zweverige Duitse syn- thesize.r-pop, die in Klaus Schulze en Tangerine Dream ietwat andere repre sentanten kent. Hun Autobahn werd een internationale hit. Kraftwerk werd toen enige tijd later uitgebouwd tot een vier- mans formatie, met een tweetal electro- nische drummers (Wolfgang Fluhr en Carl Bartos) die samen het zo typerende ritme leveren, dat vaak merkwaardig contrasteert met de ijle, galmende soli van Hüter en Schneider.. Het stereotype van de muziek verveelt en boeit tegelijkertijd. Thema’s worden veel herhaald. De intentie waarmee dit gebeurt is niet waarneembaar, omdat lotte een agressieve karikatuur wor ded van zichzelf, een soort sportbeest. Er is nog een deelnemer aan dit gezamenlijke kunstwerk. Dat is Jaap Hey, die de organisatie op zich nam laar buiten toe. Een uitmuntende toestand als deze, heel knap uitge dacht en uitgevoerd, zeer boeiend, raak en behartigens-waardig, moet worden geëxposeerd door instellingen die het kunnen betalen of die er subsidie voor over hebben. Zoiets te organiseren kost een enorm aantal brieven met vaker néé dan ja. Ook die brieven kan men er lezen en ontdekken hoe moeilijk het is om een boodschap, die de moeite waard is, ook aan den volke te tonen. In Em men is het geheel reeds geëxposeerd in de Muzeval, in Tilburg in de Koningswei, nu hier in de Toneel schuur. Ik hoop van harte dat er nog veel exposities mogen volgen en dat deze in de komende weken heel druk mag worden bezocht. In die tribune is een opening naar een kleedhokje. Wie daarin kijkt ont waart onder een oplichtend opschrift ‘Sport macht frei” (een verwijzing dus naar de nazi-cultuur) een levens grote plastic „sportheld”, een moder ne gladiator die zo straks het sport veld zal betreden. De bloederig uit ziende gedaante is versierd met lede ren beschermingsmiddelen, die er eerder als sinistere wapens uitzien. Deze figuur is vervaardigd door het drietal gezamenlijk, met Victor de Beyer als maker van de lederen at tributen. Verlaat deze tribune en zie om in verbijstering. Boven de ingang wor den di’as geprojecteerd van de hand van Gerrit van Dijk. Bijna alle beel den tonen een naakt meisje dat door de al genoemde leder waren wordt getormenteerd. Het totaal lijkt op een „sportieve” martelscè ne, waarin het verband tussen sport, agressie en ver wrongen erotiek bijzonder knap wordt gelegd. Het mini-stadion wordt geflankeerd KIJK Het bovenstaande is zo onge veer de boodschap van de Haarlemse door een object van Victor de Beyer dat hij Speelkooi heeft genoemd. In het halfduister betreedt men die kooi, waarin touwen en lussen hangen, be kleed met leer. In beide traliewanden zijn metalen koppen van sporthelden opgesheld. Eén ervan kan in bewe ging worden gebracht als een soort automaat met ingebouwde herrie en lichtjes. Het geheel lijkt op een tech nocratische onderwereldscè ne. Hef is nog niet op, want de kooi is tioneel hoogtepunt van het geheel, en alszodanig representatief voor de geest van dit meesterwerk. JOHAN VAN KEMPEN HAARLEM. Bach schreef zijn in 1742 uitgegeven Clavieruebung nr. 4 voor zijn leerling Goldberg, die een betrekking had als prive-klavecinist bij graaf Kaiserling. Deze Russische gezant in Dresden leed aan slapeloosheid en trachtte zich de eindeloze nachten te bekorten door het luisteren naar Gold berg’s klavecimbelspel. Om voor dit doel weer eens een „modern” stuk aan zijn repertoire toe te voegen, vroeg Goldberg aan zijn leermeester een nieuw werk te willen schrijven. Zo is de „Aria mit verschiedenen veraenderungen”die Bach schreef om aan dit verzoek te voldoen, als compositie bekend geworden onder de naam Goldberg-Variaties. Zel den treft men dit werk op een concert programma aan, maar zondagmiddag zorgde Kees Rosenhart voor een integra le uitvoering op het openingsconcert van de Bach-cyclus in de Waalse Kerk. met Ann Hasekamp, zal de rol de voorstelling Sophokles door het pu- bliekstheater, gespeeld worden doorJo - sephine van Gasteren. Zij repeteert op dit moment ook voor haar rol in- John de Crane’s produktie: „Een doos vol kruimels” van Neil Simon. AMSTERDAM. Sammy Davis jr. heeft gisteravond in het Concertgebouw in Amsterdam een sfeer gecreëerd, waarop menige nachtclub eigenaar ja loers zou zijn. Hij deed exact datgene wat volgens zijn eigen zeggen, de eigen schap van een professionele' entertainer moet zijn: „Somebody who gives his guts to his audience". Dat betekent zo veel als iemand die zijn hart open en bloot op het podium legt en dan nog genoeg achter de hand heeft om te kunnen doorgaan. kunstenaar Pieter Zwaanswijk- Victor de Beyer en Gerrit van Dijk, vastge legd in hun tentoonstelling in een der zalen van de Toneelschuur aan de Smedestraat in Haarlem, daar tot en met 19 september te zien. Die exposi tie wordt door mij zéér aanbevolen, niet alleen om die boodschap (waar van de woorden hierboven overigens van mij zijn en hen niet alle mogen worden uangerekend). Hun visie richt zich namelijk niet alléén op de top sport, maar ook op het publiek dat zich aan de topsporters vergaapt, zich ermee identificeert en de sport ge bruikt als een bliksemafleider om er zijn agressie op af te reageren, alsof dat een zaligmakend doel is. Daarin betrekken de genoemde kunstenaars zowel de tribuneklanten als de kij kers naar TV-sportprogramma’s. Hoe ziet hun „environment" eruit. Je stapt de donkere zaal van de Toneelschuur binnen en vervolgens een daarin opgesteld „mini-stadion". een soort theatertje zoals dat vroeger op kermissen te vinden was. Je wordt eerst verblindt door fel licht, daarna xlinkt het in een stadion gebruikelij ke gejoel en geschreeuw. Je kijkt om je heen alsof je zelf topvoetballer bent en dan zie je een geschilderde bevolkte tribune. Dat er een aantal bekende Haarlemse gezichten te her kennen valt is aardig, maar niet be langrijk. Wel telt mee, dat in de expressionistische stijl van Piet Zwaanswijk die gezichten verbijste ring uitdrukken, agressie, domme be wondering en al die karaktertrekken die bloot komen te liggen als mensen zich laten mee slepen door een spor tevenement. Over de kleurige en felle stijl van Piet Zwaanswijk behoef ik hier verder niet te schrijven, men kent die en kan nogmaals constateren dat die uitnemend geschikt is om zijn kijk op de maatschappij tot uitdruk king te brengen. irritante tweeslachtigheid die ook een stempel drukt, op het spel van de ac teurs. Het stuk mag dan „blij” eindigen, het bezit toch een tragiek die tot uit drukking komt in de menselijke verlan gens die onvervuld blijven. Het ver meende vrolijke slot betekent niet dat die dramatische aspecten plotseling zijn weggevallen. Ze zijn alleen maar ver doezeld, want ook bij deze Tsjechov schuilt de tragiek in de droefenis over wat juist niet gebeurt. Daaraan gaat de regie bij deze voorstelling van zaken voorbij en dat geeft deze opvoering van „De Bosgeest” een wat krampachtige indruk mee. DE BOSGEEST in is in veel opzichten identiek aan „Oom Wanja” en dat is niet verwonderlijk. Het stuk werd bij de eerste opvoering in Moskou afgekeurd. Tsjechov nam het terug en gebruikte nagenoeg dezelfde personages en intrige om „Oom Wanja” te schrijven. In dit vroegere stuk zijn de karakters wat minder gedetailleerd dan in „Oom Wan ja” maar wel komt Tsjechovs maat schappij-milieu-kritiek er meer in naar voren. De zegsman daarvoor is de arts en landeigenaar Mischa Choesjtsjov, die de bijnaam bosgeest kreeg vanwege zijn liefde voor de natuur. Hij plant ook nieuwe bomen en beschermt de bestaan de bossen. Ook bij de andere landeigenaren dringt hij er steeds op aan de bossen te sparen „opdat men duizend jaar na ons misschien echt ge lukkig kan zijn”. ANDERE KRITIEK die in het stuk geuit wordt richt zich steeds op het eigen bestaan. Bij de oude professor op zijn leven tussen mensen die hij bene den zijn niveau vindt. Bij zijn in huis wonende zwager Jegor (de man die uit teleurstelling zelfmoord pleegt) omdat zijn liefde voor Jelena een onmogelijke is. Daarom is de blijheid in dit stuk ook niet reëel, zij dient als camouflage om het leven draaglijk te maken. NEMEN WE de personen die bepalend zijn voor de sfeer in „De Bosgeest” even de ingang tot een nieuw tafereel, een uit pitriet gevlochten surreëel aan doende „televisiekijker”. samenge groeid met zijn stoel en starende naar een TV-toestel waarop zich weer een film afspeelt. Gerrit van Dijk maakte deze video-band heel vernuftig. Ze toont een lief klein jongetje met een voetbal onder de arm geklemd, alles in tekenfilmstijl tegen een achtergrond van sportfoto’s. Het getekende jongetje zie je ouder worden, aan sport gaan doen en tens- k -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11