Medeleven met de
de mens
natuur en
Jeugdsentiment als concert
werd eigentijdse belevenis
Verzorging voor hem en
nieuwe krul voor haar
Stemra: heffing
op aankoop van
recorders
bakkers
houthandel
i
Philips
batterijen
die gaan
lang mee.
fiRX bouwsupermarkt
IfV keukencentrum
Sfesg
I
|OI
BAKKERS BOUWSUPStMARKT:
KOOPCENTRUM VOOR DE BOUWWERELD
I
o
NEERLANDS HOOP ONOVERTREFBAAR ALS POPMUSICI
PHILIPS
uw bouwsupermarkt van aHe markten thuis!
■■WK'
19 76
9
SEPTEMBER
KUNST
DINSDAG
1 4
k.
al.
-Tl
i van
richt
and
lt/
rMeer
Is een
een
uwe
ling
iel.
steeds meer het nut en tevens
het plezier van gaan inzien. En,
het zij meteen maar voor alle
duidelijkheid gesteld zulks heeft
niets met het zo gauw in de
mond genomen „verwijfd" van
doen.
Vanaf 17 september aanstaande
kan de aannemer voor meer
artikelen bij ons terecht dan tot nu
toe. Naast zachthout, hardhout
en plaatmaterialen nu ook voor
ijzerwaren, gereedschappen,
keukens enz. Bakker s
Bouwsupermarkt, met ruime
parkeergelegenheid, gunstig
gelegen in het hart van de stad.
Schalkwijkerstraat 1 (hoek Herensingel) Haarlem Telefoon 023 - 322501 j
Miep Perquin
HET BIJ VELEN ZO vastge
roeste denkbeeld dat een goede
haar-, gezichts- en lichaamsver
zorging alleen maar het privi
lege van de vrouw zou zijn,
moeten we zo langzamerhand
toch weleens naar het rijk der
fabelen gaan verwijzen. Ook
zeer veel mannen zijn hier
Beeld
schrift
door
Hein
Steehouwer
■fe-
an
0
„Meisje met diabolo’’, een der olieverven van A
B eerman.
ij’.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
had
coiffeur
I
onder redactie van Bé ter Maat
AMSTELVEEN (ANP). Bij de aan
schaf van een bandrecorder of van een
cassetterecorder zal de koper in de toe
komst mogelijk een toeslag moeten be
talen. Met deze toeslag kunnen de au
teursrechten worden gedekt, die worden
ontdoken wanneer particulieren met hun
band of cassetterecorder auteursrechte
lijk beschermde muziek copiëren.
I
$xxx-
r
JF:
njdag
mild en begrijpend, aangelengd met
een zintuig voor het poëtische. Het is
schilderkunst met een begrijpende
glimlach in een stijl die zich daartoe
leent, iets aan de naïeve of primitieve
kant en toch volkomen professioneel
gebleven. Eenvoudige voorstellingen
in eenvoudige opzet, zonder al te veel
details en duidelijk in vlak en con
tour geplaatst. Waar het landschap
meewerkt onstaat de poëtische sfeer
nog sterker, ook bereikt door de
kleurënkeuze, op elkaar afgestemde
halftinten, het bruin vaak iets over
heersend. Het is heel sympathiek
werk.
Gracht, waar ze haar olieverven ge
durende de maand september expo
seert.
Ze voelt zich aangetrokken tot kin
deren en familiescenes. 'Geen wonder
als men bedenkt dat ze na haar
opleiding aan de Amsterdamse Rijks-
academie en Rijksnormaalschool
aanvankelijk huisvrouw is geworden
tot de kinderen haar handen minder
bonden en ze fe draad met de beel
dende kunst weer vaster in handen
kon nemen. Ze exposeert niet zo
vaak, want ze heeft een kleine pro-
duktie, niet alleen omdat ze tevens
huisvrouw is, maar ook omdat ze
zorgvuldig werkt.
Ze bereikt een heel aparte sfeer in
haar werk dat als onderwerp spelen
de kinderen heeft, poserende familie-
groepjes, jongens die een meisje na
fluiten en dergelijke „gewone” tafe
reeltjes, die ze uit de gewoonheid tilt
door haar kijk op het leven. Die is
AMSTERDAM. Tegen het einde
van Hoezo jeugdsentiment? gistera
vond in Carré belijdt Freek de Jonge
nog even waarom dit eenmalige concert
door Neerlands Hoop in samenwerking
met een aantal bekende Nederlandse
musici werd opgezet. „De Nederlandse
Rock is een incidentele gebeurtenis.
Slechts een tweetal namen (Peter Koele-
wijn en Bob Bouber) zijn eraan verbon
den. Er is geen toekomst voor en geen
verleden. Maar we verlangen naar die
muziek. We zouden willen dat meer
componisten zich op de Nederlandstalige
Rock zouden richten. We verlangen er
naar, al was ’t maar voor onze kinde
ren.”
ÖSg >Z-XZ-Z-...WW; -Xx-z XX
1
ROODNORMAL DUTY GOUD HEAVY DUTYZWART DOUBLE DUT Y
Een der zeefdrukken „Het landschap
onder de vogelwolk” van Harrie
Gerritz.
het dichtst tegen de wikkels zitten,
wondt het schuim opgespoten wat
dan twintig minuten moet inwerken-
De inplant van het haar krijgt dus
nu het allereerst de schuimlaag te
verwerken. Het haar neemt evenwel
aan de Hamelinkstraat als begelei
ding van een expositie daar door
Wim van Straten van de Planologi
sche Dienst in de hal t.e.m. 1 oktober
ingericht. En al het daar aanwezige
werk beklemtoont de „belijdenis” van
Harrie Gerritz, die zijn opleiding ont
ving aan de Arnhemse academie en
daarenboven gefascineerd is door de
bekende druksels Van Werkman. Een
catalogus onthult verder dat hij later
Gauguin ontdekte, Van Gogh, Klee,
Het bovenstaande is een fragment
van een brief van Harrie A. Gerritz
uit Woezik in het Land van Maas en
Waal. Hij is 36 jaar een boeiende
kunstenaar en zoon van een slager en
veehandelaar. Misschien dat daarom
koeien-in-beeld hem interesseren, lie
ver in de grazige weiden die h ij
zeef drukt dan geslacht bij zijn vader
thuis.
De brief ligt in gedrukte staat te
lezen in het Gebouw Noord-Holland
I
draaid, waarbij de haarpunten altijd
nooit meer op dan het nodig heeft,
zodat de haarpunten -en nu als
leek gesproken „met zachtheid
zijn behandeld”. Ook voor geverfd
haar is dit systeem uitstekend. Nog
een pluspunt, er komt geen warmte
aan te pas en mocht u geen stilzit-
stertje zijn dan kunt u gedurende de
inwerktijd lekker heen en weer lo
pen.
Het krul- en fixatieschuim wordt
met een speciale spuit opgebracht,
zodat de handen van de dames en
heren die het karwei moeten klaren
in het geheel niet met de vloeistof in
aanraking komen. Het haar heeft na
de behandeling een gelijkmatig krul-
resultaat en behoudt een goede glans.
In dit pakket behoren tevens een
versteviger en lak. De kundigheid en
de fantasie van uw kapper zorgen er
dan verder voor dat u met een mo
dieus kapsel de deur uitgaat.
Gisteravond had de enige voorstelling
eigenlijk moeten we het concert blij
ven noemen plaats in theater Carre.
Het werd een unieke happening, waar
van een zeer enthousiast publiek haast
niet genoeg kon krijgn. Een eenmalig
concert, want zoals Freek het uit
drukte „als je vijfhonderd keer hebt
gedaan waar je goed in bent, dan wil je
wel eens een keer dat doen waar je
minder goed in bent.”
Het dunkt me verkeerd om deze vrij
willekeurige selektie van Nederlandse
liedjes tussen pakweg halverwege de
jaren vijftig en de jaren zestig anders te
zien dan een hommage aan hen die het
schrijven van een goed lied overigens
niet alleen binnen de rock onder de
knie hadfen. Heel gemakkelijk valt im
mers het woord nostalgie. Dat is zeer
duidelijk niet de bedoeling van Neer
lands Hoop. Met de steun van routiniers
als Jan de Hont (gitaar), Jons Pistoor
(toetsen), Wim Essed (bas), Jos Hermeler
(slagwerk) sessiemusici van naam,-
Tom Barlage (sax) van Solution, en de
achtergrondvo kalen van de zusjes Patri
cia en Yvonne Paay, Bastina Arnold en
Jaap Schilder, Cees Veerman en Arnold
Mühren van de Cats worden zeer eigen
tijdse versies van oude successen van
Armand, Bob Bouber, Ramses Shaffy,
Peter Koelewijn, Mies Karsemeijer,
Boudewijn de Groot en anderen ten
beste gegeven. Vaak zijn de arrange
menten zo verbluffend, dat je met enige
verwondering de opvallend natuurlijke
verhouding van tekst en melodie consta
teert. Het laatste restje vooroordeel tegen
het Nederlandse als zijnde een inade
quate taal om je gevoelens in een liedje
uit te drukken verdwijnt. En naast het
respect voor de goede muziek van toen
zie je plotseling veel duidelijker waarom
Neerlands Hoop dit programma opgezet
heeft ter aanmoediging van Nederlandse
tekstdichters.
In het keldertje van de SBK is,
eveneens deze maand uit, een verza
meling poppen van Miep Felix-Per-
quin te zien. Ze hebben karikaturale
gezichtjes en ouderwets aangeklede
lijfjes. Ze lijken het meest op mario
netten en een zo’n dergelijke pop is
er dan ook bij. In het algemeen zijn
volkse typetjes uitgebeeld, oude
mensjes op een bankje bijvoorbeeld,
maar ook een straatmuzikant en der
gelijke. De nadruk ligt op het mede
leven met ietwat gehavende figuren,
uitgebeeld in een humoristische stijl,
Het is allemaal heel leuk en knap
gedaan, zonder dat er sprake is van
veel ophef of pretentie.
Tocht blijft de Nederlandse Rock
de realiteit moet onder ogen worden
gezien een kunstmatig verschijnsel
zolang de muziek niet de algemene ge
voelens van een generatie vertolkt. Zo -
iets is ook af te lezen uit de belangstel
ling voor dit zo unieke concert; hele
maal uitverkocht was Carré niet. Een
Nederlandse toernee met deze show zou
zelfs neerkomen op een aanzienlijk risi
co.
Daarbij komt dat een concert waaraan
Neerlands Hoop zijn medewerking ver
leent, nooit een eerlijke weergave is van
de kwaliteit en de mogelijkheden van
een Nederlandstalig concert met een
dergelijk repertoire. Daarvoor is met
name Freek teveel een theaterman
Soms zelfs overschaduwt hij met zijn
eigen sublieme en komische bijdragen
zozeer de factor muziek, dat het lijkt
alsof Hoezo jeugdsentiment; een voor
beeld is voor Nederlandstalig totaalthea
ter. Zelden zal een doorsnee-zanger bij
voorbeeld in staat zijn om dezelfde in
telligente presentatie aan de dag te leg
gen als hij. Neem de manier waarop de
Jonge zijn medemusici voorstelt: „Op
bas, met de S van stuwend en de Z van
zzzwing, Wim Essed” Of; „Als we Chick
Corea konden splitsen in Noord- en
Zuid-Korea, dan was Jons Pistoor Zuid-
Korea.
Als uitvoerend artiest is De Jonge hoe
dan ook uniek en niettegenstaande het
feit dat zijn korte „conferences” soms
wat afbreuk doen aan het totaalidee,
weet hij door zijn grenzeloze inventivi
teit en zijn gevoel voor tempo toch de
muziek tot zijn recht te laten komen.
Alle ruimte dus voor bekwame instru
mentalisten als Jan de Hont en Tom
Barlage om met splijtende soli en vak
kundige accenten op te vallen. Opmer
kelijk genoeg bleken de podiumversies
aanzienlijk gegroeid te zijn ten opzichte
van de inmiddels uitgebrachte elpee.
Beestjes was bijvoorbeeld veel heavier.
(Kleine, Kokette) Katinka van Joop
Stokkermans is warempel met een reg-
gaesausje overgoten, maar ook je bent
niet hip een leuk duet van Patricia
en Freek geeft blijk van een krachti
ge interpretatie. Na een parodietje op
Frans Nienhuis valt zelfs pure funk te
ontdekken in het oude Het-succes Ik
heb geen zin om op te staan, waarin de
agressie knap door de afwisseling van
gitaar en de hese stem van Bram Ver-
meupen wordt opgebouwd. Voor de pau
ze volgt nog Oh, Marijke dat door de
Jonge geactualiseerd wordt tot Oh,
Christina.
Na Picknick komt een werkelijk on
navolgbare gospelsversie van Bloemen
kinderen dat samen met „Peter” het
dynamisch hoogtepunt van Hoezo jeugd
sentiment? vormt. Peter krijgt behalve
een homofiele teneur een arrangement
dat afgekeken is van Lou Reed’s Walk
on the wild Side.
De finale wordt een dolle boel dankzij
ik ben zo blij dat mijn neus van voren
ziet en niet opzij, een Willem-Duys per
siflage en een stampende rock roll-
medley. waarin het werk van Peter
the Rockers natuurlijk alle aandacht
krijgt. Na twee toegiften lijkt vooral De
Jonge nog niet van ophouden te willen
weten.
Kritische kanttekeningen betreffende
de geluidskwaliteit (te weinig power;
slecht uitgebalanceerd) en de bepichting
doen gezien het eenmalige karakter van
de show helaas niet ter zake. Oprecht
spijtig vind ik het daarentegen niet in
staat te zijn anderen aan te raden deze
show te gaan zien. Het was een beleven
is. JOHN OOMKES
‘K
■Z<:Z
Matisse, Picasso en de hevige kleu
renpracht van de Cobra-groep.
Va al die invloeden is overigens
weinig te bespeuren in zijn grote
serie kleurige zeefdrukken, of het
moest om Werkman gaan, maar dan
gekoppeld aan verworvenheden die
aan de Pop-Art enigszins verwant
zijn. Een voorkeur dus voor duidelijk
omlijnde vormen, het samenstellen
van een blad uit fragmenten die teza
men een compositie opleveren, een
„vlakke” opzet door middel van in
het algemeen weinig perspectivische
ruimtewerking, het „stapelen” eerder
van beeldelementen boven, dan illu-
sieverwekkend achter elkaar.
Binnen dat beeldend-technische en
compositorische kader vinden we in
deze zeer sympathieke zeefdrukken
dan alle onderwerpen die het Land
van Maas en Waal oplevert: zaaiende
boeren, koetjes in de wei, boerderijen
in de verte, weiland in avondlicht
(heel knap gerealiseerd met weinig,
maar sterk aansprekende kleuren) en
al het andere typisch landschappelij
ke gerief, dat niet alleen in Woezik
maar ook in de Hollanden en Fries
land te vinden is.
Uit alles spreekt de behoefte tot
een grote directheid, geen overbodige
details en spontaan creatief vermo
gen, dat ondanks zijn eigen voorkeu
ren mij vaak doet denken aan het
werk van schilders als Lucassen en
de Belgische „Xeervelder School”,
nieuwe figuratie dus, die destijds in
Haarlem in de Vis- en Vleeshal zo
vaak bewondering wegdroeg en
waarbinnen het werk van Gerritz
doeltreffend zou passen.
Spreekt uit het werk van Gerritz
bovenal de liefde tot de natuur, bij
An Beerman gaat het om een mede-
dogende liefde tot de mens, zij het
dat die door haar vaak ook in het
landschap wordt geplaatst. Dat valt
te constateren in het bovenzaaltje
van de Stichting Beeldende Kunst
aan de Haarlemse Gedempte Oude
heeft Michel Centen, zich aan de
goegemeente presenterend onder de
naam Michael Hair and Men’s Items,
in de Bouwes Passage 42 te Zand-
voort een salon geopend waar de
heer der schepping zich van top tot
teen onder handen kan laten nemen.
Wat gaat dat voor hem inhouden.
Web hij kan zich bijvoorbeeld na de
sauna' compleet met dompelbad en
douche heerlijk ontspannen bij een
lichaamsmassage. Voorts vindt hij bij
Michel ook een solarium en onze
mannen kunnen zich naast een mani
cure ook nog een gezichtsmassage en
masker laten geven.
Nu zal er bij veel heren, zeker ten
aanzien van de drie laatstgenoemde
behandelingen, wel enige drempel
vrees bestaan. Doch die schroom zal
gauw genoeg worden overwonnen als
ze van vrouwlief te horen krijgen
hoe verrukkelijk een dergelijke be
handeling wel is. Wij voelen ons toch
ook als herboren als we bij onze
schoonheidsspecialiste vandaan ko
men. Onze levenspartner hoeft dan
echt niet te denken aan make-up.
maar de huid van zijn gezicht en hals
zijn bij een goede massage en een
masker ten zeerste gebaat. Dat is dan
ook de reden dat Michel Centen ex
tra de nadruk op het woord verzor
ging wil leggen. Ja, en dat mijnheer
dan ook nog met kerug gekapt hoofd
het pand in Zandvoort kan verlaten
u uiteraard al begrepen, want
dat is in de naam van Michels salon
verweven.
Nog meer nieuws, maar nu voor
het haar van haar, dr Duitse firma
Goldwell trok mij daarvoor aan de
haren. Zij lanceert het zogenoemde
bioform systeem en omschrijft dat
als een omwenteling op permanentge-
bied. Het is een behandeling op
schuimbasis, hetgeen inhoudt dat de
vloeistof de hoofidhuid niet bereikt en
dat voorts de haarpunten niet extra
gaan krullen.
Wat gaat uw coiffeur nu doenó
Nadat hij de wikkels heeft inge-
De stichting Stemra studeert op de
mogelijkheid om dit systeem - dat over
igens in Duitsland al janen wordt toege
past - ook in Nederland in te voeren
Dit maakte de stichting maandagmiddag
bekend op een bijeenkomst in het Cutu-
reel centrum in Amstelveen, naar aan
leiding van het 40-jarig bestaan van de
Stemra.
De stichting - die zorgt voor de incas
so en verdeling van auteursrechtgelden
op platen en geluidsbanden en gelieerde
instanties zoals de vereniging voor au
teursrecht, is tot dit voorstel gekomen
naar aanleiding van een rapport, dat in
opdracht van de Stemra door de stich
ting voor economisch onderzoek van de
Universiteit van Amsterdam is ingesteld
naar het maken van geluidscopdeën op
banden en cassettes.
Volgens het onderzoek wordt dit jaar
tussen de 6-5 miljoen uren en de 13
miljoen uren muziek door particulieren
gecopiëerd. Dat komt neer op tussen de
10 en 19,5 miljoen langspeelplaten- Hier
mee gaat voor belanghebbenden bij au-
teurscechtelijke beschermde muziek mo
gelijk zo’n 20 miljoen gulden aan rech
ten verloren. Ter vergelijking: in 1975
incasseerde de Stemra 27 miljoen gulden
aan auteursrechten op de verkoop van
muziek, banden en langspeelplaten. Naar
aanleiding van het rapport is de Stemra
tot het voorstel gekomen een heffing in
te voeren op de aanschaf door particu
lieren van bandrecorders. Een heffing,
verwerkt in de aankoopsprijs van appa
raten. naar voorbeeld van een praktijk
die reeds lange tijd in de Duitse Bonds
republiek met medewerking van de ap-
paratenindusitrie en apparatehhandel be
staat.
Om dat hele verzorgingsfeest nu
eens goed aan de man te brengen
i*"