Oosthoek levert knappe regie in Koele meren des doods Shaffy-programma in Kunst tiendaagse 3 voor jonge Musici uit DDR vrije tijd vragen asiel jeans naar in BOEKMANSTICHTING: AMBTELIJKE STRUCTUREN HOUDEN VERANDERINGEN TEGEN Meer kunstenaars in BK-regeling r hensen ^AvebÖ^ Gevestigd in de voormalige Bank van Lening. Kleine Houtstraat 70, Haarlem, tel. 320885. Geopend maan dag t/m zaterdag van 11.00 - 23.00 uur. Zondags gesloten. RESERVEREN GEWENST. n 4J" I 3 MO FILM, TONEEL EN BEWEGINGSKUNST leest a eral, Arbeidsovereenkomst acteurs ontbonden door kantonrechter eest veral 12.50 10.- p.p. eest 1 c o „Konfrontatie 20” ■PHI Ml 21 1 6 DONDERDAG SEPTEMBER 19 7 6 KUNST A Q IK (Van onze Haagse redactie) Beleidsprocessen 2? ■OW v - HOLLANDSE BIEFSTUK ’I I ZEEUWSE MOSSELEN Discrepantie veral. paarlaarsteeg 1 - haarlem Geen sanienhang AMSTERDAM In zijn roman „Van de koele meren des doods” beschrijft Frederik van Eeden het korte maar breekbare leven van de psychotische vrouw Hedwig. Een vrouw uit de gegoede stand in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het is een doortimmerde beschrij ving en toen Van Eeden’s boek ver scheen, werd het tot groot onge noegen van de schrijver aanvanke lijk beschouwd als een psychia trisch studiewerk. Nu, driekwart eeuw later, is Van Eeden’s boek door de schrijver Ton Vorsten- I J bosch voor het toneel bewerkt. A Onder regie van Peter Oosthoek cr- ging het stuk, onder dezelfde titel, woensdagavond bij toneelgroep ---. pende theaterervaring, niet alleen I Centrum in première in Centrtim Bellevue. Het werd een aangrij- door de inhoud, maar vooral door de knappe vormgeving die Oost hoek bereikt heeft. Daarbij denk ik ook onmiddellijk aan de meer- malen overrompelende wijze waar- L op Ansje Beentjes de hoofdfiguur Hedwig speelt. Van Eeden als aangrijpend toneel (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN. (ADVERTENTIE) aantonen. Verse 2 ons botermalse van CRM heeft nauwelijks vat op beeldende kunstbeleid voor met alles d'r op en d'r an voor 9 17.30 uur 13 17.30 uur van de een iets met weet ren blijven zoals ze zijn, hoeft niemand, „de illusie of de vrees” te koesteren dat er drastische veranderingen voor de po sitie van de beeldende kunstenaar moge lijk zijn. zalen van het Shaffy Theater. Voor de juiste speeldata kan het theater gebeld worden (tel. 020-231311). Open Maandags: verhouding niet gekookt in witte wijn en geserveerd met een heerlijke mosterdsaus. Zoveel u wilt voor Als je wilt weten hoeveel volwassen weggebruikers ons landje telt dan is dat een hele uitzoekerij. Gerekend naar leeftijd zijn het er 9 miljoen. Maar ga je af op gedrag dan komen de problemen. Moet je nou bijvoorbeeld de mensen die vreselijk kwaad worden als ze een bekeuring krijgen tot de volwassen weggebruikers rekenen? Ol niet? De politie Ook de rol van de minister van CRM in de beleidsprocessen t.a.v. de beeldende kunsten is minimaal. Een aardig detail is dat in 1972 van alle uitgaande post met het kenmerk „Beeldende Kunsten en Bouwkunst” slechts 1 procent de hand tekening droeg van de minister van CRM. Bovendien concludeert Fenger dat ambtelijke structuren binnen het minis terie van CRM de uitvoering van be paalde door de minister gewenste be leidsveranderingen meer of minder kun nen tegenhouden. Ook worden voor de hand liggende „instrumenten" om zo’n beleid uit te voeren dikwijls niet ge bruikt. en verantwoordelijk gesteld kan woi ,’en voor overheidsbemoeienis met beeldende kunsten Afdeling Beeldende Kunsten en Bouwkunst van CRM voldoet niet aan deze voorwaarden”. Fenger beschrijft vervolgens de voor- en nadelen van dit gebrek aan coördina tie en samenwerking tussen hogere en lagere overheden. Tot de voordelen re kent hij dat op deze manier nooit een soort „staatskunst” zal kunnen ontstaan en dat de beeldende kunstenaar „baas in eigen huis” blijft. Een belangrijk nadeel is echter dat er nimmer een dergelijke discussie kan ontstaan over de positie van de beeldende kunsten in het pakket van collectieve voorzieningen. Bovendien zal een weloverwogen planning van de bestedingen in het kader van BK geen schijn van kans krijgen. Als de structu- MUZIKAAL (om een beetje compleet te blijven) zorgt Bob Zimmerman voor een mooi'evenwicht, met assistentie van Henk Guittait. Zimmerman maakte de muziek. Paul van den Berg zorgde voor DE BEWERKING die Ton Vorsten- bosch gemaakt heeft, wijst al bij lezing op aantrekkelijke theatermogelijkheden. Het stuk is fragmentarisch van con structie, maar de verschillende episodes in het leven van Hedwig zijn toch zo achtereen geplaatst dat er een duidelijk totaalbeeld is blijven bestaan. In Peter Oosthoek is daarna een regisseur gevon den die met dengelijke gecompliceerde gegevens iets fundamenteels kan doen. MÜNCHEN (AFP) Twee leden van het Oostduitse „Gewandhaus Orchester” uit Leipzig, hebben besloten, niet naar de DDR terug te keren. Dat is bekend- 1 gemaakt door het Beierse ministerie van binnenlandse zaken. Na afloop van een optreden in het Oostenrijkse Linz, verlieten de twee in- strumentalisten hun collega’s en meld den zich bij de Westduitse grenswachten in Passau. De identiteit en de beweegredenen van de twee musici zijn nog niet bekendge maakt. Ansje Beentjes als Hedwig in de armen van Rltsaart, de musicus gespeeld door Rutger Weemho ff. Op de voorgrond Jacques Commandeur als de zieke man Joob. 1 ROTTERDAM (ANP). De kanton rechter in Rotterdam heeft woensdag de arbeidsovereenkomsten van zes acteurs van het stadstoneel Rotterdam per 1 oktober ontbonden. Doordat het Stadsto neel per 1 september heeft opgehouden te bestaan werden achttien medewerkers van het Stadstoneel overbodig. Maar daar blijft het bij. In elk geval zijn er geen zogenaamde „geïnstitutiona liseerde” directe verbindingen met de gemeenten als het gaat om het voeren van een algemeen BK-beleid. Er is daar door dan ook sprake van een grote discrepantie tussen het denken over het beeldende-kunstbeleid in Rijswijk (waar CRM zetelt) en de feitelijke situatie in de regio. „Het ontbreekt in deze situatie met name aan een instantie, die bevoegd is Een daarvoor uitgebreid Resistentieor- kest brengt samen met Chaim Levano werken van de componist Kürt Schwit ters. Daarnaast wordt ook nog „salon- muziek” uit Schwitters tijd (1887-1948) gespeeld. Dan staat er nog een Mario nettenprogramma genoteerd van Jan Goes en Feieke Boschma, in samenwer king met Margit de Vries. Margit is oud medewerkster van Funhouse. Twee kinderprogramma’s zijn in het totale aanbod van deze tien dagen Shaf fy opgenomen. Theatergroep Genesius neemt onderwerpen bij de kop waarop een zeker taboe rust voor" kinderen. De stukken die Genesius speelt heten „Daarover praat je niet” en „Ik ben geen kind meer”. Het Japanse poppencircus Bambi speelt twee korte verhalen in de sfeer van de traditionele poppenspel kunst uit dat land. Tijdens de Kunst-tiendaagse is dit ge hele programma verdeeld over de vier uJ' De is voor I sterk toegenomen. In een jaar tijd deden Tl kunstenaars voor het eerst een beroep op de regeling. Opvallend is dat de toename zich niet, zoals gebruikelijk, beperkte tot de jongeren maar zich uitspreidde over nagenoeg allé leeftijdscategorieën, met name die ran 45 tot en met 54 jaar. Het aantal verstrekte kunstopdrachten door de gemeente Den Haag groeide aanzienlijk. Daarnaast signaleert Fenger dat bin nen en rondom CRM een groep mensen met verschillende belangrijke functies zich zodanig tegen het BK-beleid van andere departementen (BKR, percenta- geregehingen. enz.) afzet het creëren van een soort gemeenschappelijke „vij and” dat er binnen CRM het verte kende beeld ontstaat dat dit ministerie het toch maar goed doet en het beste voor heeft met de beeldende kunste naars. CRM moet oppassen dat de con currentieslag met de Beeldende Kunste naars Regeling geen hoofddoelstelling in het CRM-beleid wordt. Ten slotte wijst Fenger op de grote verdeeldheid tussen de verschillende kunstenaarsorganisaties. De geringe nei ging tot samenwerking tussen organisa ties als de BBK, BBK’69, de Bond van Beeldende Kunst Arbeiders en nog een twintigtal kleinere instellingen die BK- belangen behartigen, is een belangrijke hindernis voor een gezamenlijke strate gie. Er moet, hoognodig een vorm van samenwerking komen, waarmee politie ke druk kan worden ontwikkeld op een breed front en toegang kan worden verkregen tot de verschillende departe menten die met de beeldende kunsten te maken hebben. Een werkzame verhouding met de vakbeweging ziet Fenger niet zitten: vooral beeldende kunstenaars zijn daar voor een te zelfstandige groep, die in het algemeen zeer overtuigend in staat is haar eigen woord (je) te doen. Ook zij weten de politieke wegen wel te vinden. Opgaan in een grote politieke organisatie zal volgens Fenger ongetwijfeld verlies aan identiteit betekenen. SCHIEDAM (ANP). „Konfrontatie 20„ heet de tentoonstelling die van 10 september tot 11 oktober in het Stede lijk Museum van Schiedam is te zien. Ze omvat werk van vijf Joegoslaven, een Japanner en een Nederlandse. Schilde rijen worden getoond van Greet van Amstel en van Minoru Agata. Joegosla vische miniaturen, schilderijen, tekenin gen en grafiek zijn er van de hand van Dusan Gavela. Slobodan Jo vic Eti, Milo- sav Lazarevic, Ninislav Sibalic en Miha- jo Djokovic Tikalo. Voor hen werd op 28 mei jl. door hel gewestelijk arbeidsbureau een ontslag- vergunning verleend. Zes acteurs, onder wie Pieter Lutz, Josephine van Gasteren en Johan Sirag waren het met het ontslag niet eens en tekenden protest aan. Hun actie wordt ondersteund door de Nederlandse Vereniging van Toneel kunstenaars. De protesterende acteurs zijn van me ning dat de Toneelraad Rotterdam (een gemeentelijke instelling die elk jaar di verse toneelgroepen, zoals het Stadsto neel, engageert en in staat stelt om produkties uit te brengen) hun een rol had kunnen aanbieden in nieuwe produkties van het komend sei zoen. De NVT zal aanstaande vrijdag mee delen of ze in beroep zal gaan tegen het vonnis van de kantonrechter. geteistrde Hedwig prachtig over te brengen. Het vergeefs zoeken naar gees telijk houvast in haar wankel zieleleven weet Ansje Beentjes soms ontroerend, dan weer heftig te benadrukken. Yolly van Kan speelt Hedwig II en bewaart als verteller mooi afstand van de dra matiek waaraan Beentjes gestalte moest geven. Een moeilijke rol, temeer omdat zij bijna voortdurend en dikwijls zwijgend aanwezig moet zijn. Voorts analyseert Fenger de invloed van de politieke partijen op het beelden de-kunstbeleid. Die is verwaarloosbaar, al is de belangstelling vanuit de Tweede Kamer voor de beeldende kunsten de laatste vijf jaar toegenomen, waar schijnlijk als een gevolg van de kunste naarsacties van 1969. Met name PvdA, CPN, KVP, DS'70 hebben een relatief groot aandeel in de kamer- en commis- siediscussies. Echter ook de politieke partijen begaan voortdurend de vergis sing eisen te stellen aan de minister die voor de dagelijkse praktijk van de beel dende kunstenaar de minste pijlen op zijn boog heeft, namellijk die van CRM. Dit is een van de belangrijke conclu sies uit een door drs. Pim Fenger (35) ■verrichte „Beleidsanalyse beeldende kunsten" die dezer dagen bij de Amster damse Boekmanstichting, het sociaal wetenschappelijk studiecentrum kunst en cultuur, is verschenen. DEN HAAG In naani voert het ministerie van CRM een beleid ten aanzien van de beeldende kun sten, maar in de praktijk heeft het er door gebrek aan bevoegdheden en instrumenten nauwelijks vat op. Andere ministeries, zoals die van Sociale Zaken, Onderwijs, Volks huisvesting en Buitenlandse Za ken, hebben voor de praktische en vooral materiële uitvoering van het beeldende-kunstbeleid veel meer betekenis. 3 van de 1-pct-regeling; ook tussen ge meenten en de onderafdeling amateuris tische kunstbeoefeing van CRM is regelmatig „Samenspraak” over subsi dies. Films die op het programma staan zijn: „La Régie du Jeu” van Jean Re noir, een film die in 1939 werd gemaakt en waarin Renoir zijn grote liefde voor vrouwen uitdrukt, „Citizen Kane” met Orson Welles, „Jeder für sich und Gott gegen alle” van Wim Wenders, „Alle Turken heten Ali” van Fassbinder, „Dil- liger is dood” van Marco Ferreri, „II Caso Mattei” van Frencesco Rosi, „Fal- sche Bewegung” van W. Herzog en „Landschap na slag” van Adrej Wajda. het toneelbeeld, een decor dat er heel esthetisch uitziet maar bovenal doelma tig isi Achtergrondprojectie illustreert de omgeving waarin de verschillende scènes zich afspelen en daarvoor zijn ook al weer schitterende beelden geko zen. Er zullen vast wel kleine zwakke plekken te ontdekken zijn in deze voor stelling. maar die zullen mijn geestdrift moeilijk kunnen temperen. DE KOELE MEREN is op deze wijze een verbijsterende weergave geworden van een leventje vol mislukkingen en tragiek. Het naïve meisje Hedwig wordt als kind geconfronteerd met de dood van haar moeder. Er komt een feeks van een huishoudster de dienst uitmaken en niet lang daarna, op 16-jarige leeftijd doet Hedwig haar eerste zelfmoordpo ging. Hedwig blijft in leven, een leven waarin zij driemaal een grote liefde meent te ontmoeten, doch waarmee zij - zelf geen weg weet. Zij is geen ziekelijk wezen, heeft Van Eeden er zelf van gezegd. Hij geeft voor haar labiele gees tesgesteldheid de volgende verklaring: „Zij is door uiterst fijne en edele be werktuiging veel meer aan schadelijke invloeden blootgesteld dan de grove ge middelde mens”. Maai' Hedwigs denkwe reld wordt ook gevangen in een religieus web, dat bij positieve uitslag wordt ver taald in „geloofsmoed en Godsvertrou wen”. Hedwigs frustraties worden ge voed door haar- overtuiging dat er niets schoners bestaat dan een lichamelijke zuiverheid en ook maar de geringste aandacht voor het seksuele klinkt in die zin afschuwelijk. Haar huwelijk met Gerard geeft aan die opvatting voedsel, maar haar verhouding met de muziek kunstenaar Ritsaart, die meer in de richting van een „compleet huwelijk” gaat, moet stranden omdat Hedwigs in nerlijke gevoelens tegen dit alles niet bestand zijn. Zij wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen gedach ten en gevoelens. Dat ontaardt in een volkomen geestelijke ontreddering en verslaafdheid aan morfine. Het moet tenslotte het Godsvertrouwen zijn dat Hedwig doet genezen; Van Eeden laat religie een hoofdrol spelen. Er is naar het oordeel van drs. Fenger I .tussen de verschillende departementen, E ’die bemoeienis hebben met beeldende kunst, nauwelijks sprake van enige sa- ’menhang of overleg. Het ministerie van [Sociale Zaken heeft de verantwoorde- J lijkheid voor de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), „Buitenlandse Zaken” is belast met de coördinerende rol op het gebied van de internationale culturele verdragen en tentoonstellingen, het gros Heel zijn groot talent heeft Oosthoek ingezet om dit theaterwerk tot in details te doorgronden. Hij is met grote voor zichtigheid bijna chirurgisch te werk gegaan om „De koele meren des doods” scène voor scène gestalte te geven. Het resultaat is een vloeiend geheel, filmisch van aard en vol warme verrassing. Oost hoek en Vorstenbosch hebben elkaar hier bijzonder goed aangevoeld. Met wat de bewerker maakte kon de regisseur dramatisch iets doen. Knap is de wijze waarop de rol van Hedwig gesplitst is, verdeeld over twee actrices, waarbij de een als verteller, vertolkster van gevoe lens optreedt, terwijl de ander daar practisch gestalte aan geeft. Het geeft de vrouw Hedwig als het ware een terug blik op zichzelf en maakt de confronta tie met haar verdeeld gevoelsleven voor de buitenstaander het publiek waarneembaar. van het kunstonderwijs valt onder het ministerie van Onderwijs, de departe menten van Volkshuisvesting en Onder wijs bepalen het beleid ten aanzien van de zogenaamde „percentage-regelingen” en het ministerie van CRM ten slotte stimuleert de kunstzinnige vorming en tracht een beleid te realiseren dat de relatie tussen kunstenaars en samenle ving moet bevorderen (tevens verant woordelijk voor verdeling en beheer kunstvoorwerpen afkomstig uit BKR). Hoewel het ministerie van CRM qua positie in de rijksoverheid een centrale rol zou moeten vervullen, zijn er in de praktijk tussen de betrokken departe menten slechts betrekkingen, die van volstrekt formele en vrijblijvende aard zijn. Er zijn te veel verschillende deel- bureaucratieën; de afzonderlijke depar tementen hebben te maken met hun eigen „klanten”. Ook de contacten tussen centrale overheid en gemeenten wat betreft de uitvoering van het beeldende-kunstbe leid laten zeer veel te wensen over en zijn er soms zelfs niet. De gemeenten staat het volledig vrij op eigen wijze inhoud te geven aan het BK-beleid, met uitzondering van sommige aspecten van de uitvoering van de Beeldende Kunste naars Regeling. De centrale overheid kan niet tegen de „autonome kracht” van de gemeenten op: de betrekkingen tussen beide overheden liggen dan ook niet bepaald voor het oprapen. Er is behalve met Sociale Zaken (BKR) eigen lijk alleen enig contact met het ministe rie van Onderwijs over de uitvoering Grote verscheidenheid is er in Shaffy op toneelgebied. „Gnadiges Fraulein” heet het eerste projekt naar Tennesse Williams. Gedurende een heel seizoen zullen Hille Maas, Will Spoor en Tom Jansen met leerlingen van de theater school een aantal stukken van Williams regisseren. Dit is het eerste en Tom Jansen heeft het geregisseerd. Het Kathe- ater speelt „Rosé”, een barokke theater- belevenis naar teksten van Jean Genet met als basis dromen van een gevange ne. Het Project-theater speelt Arrabal, en wel „De architekt en de keizer”, Mulit Media (Bart Stuyf) speelt Even tails, een bewegingsspel waarin vooral gewerkt wordt met wisselende stemmin gen, zonder een concreet thema te han teren. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Steeds meer oude re, gerenommeerde kunstenaars in Den Haag doen een beroep op de Beeldende Kunstenaars Regeling. Dit blijkt uit het jaarverslag 1975 van de gemeentelijke dienst voor arbeids voorziening in Den Haag. Door de verslechterde economische toestand is in 1975 het aantal nieuwe aanvragen voor een BKR-voorziening AMSTERDAM. De Amsterdamse Kunst-tiendaagse is voor het Shaffy Theater aanleiding geweest zelf een in teressant keuzeprogramma samen te stellen. Zowel op het gebied van theater als film valt er van 17 tot en met 26 september veel te zien. DE OPVOERING die onder Oosthoek tot stand kwam heeft mij beslist over rompeld. Er is sprake van prachtig en- semblewerk in relatie tot enkele diep- doorvoelde individuele prestaties. De ta bleaux vivants die bijvoorbeeld gemaakt zijn van de salonscènes en de begrafe nisscène aan het slot zijn treffende voorbeelden hoe door simpel aangeven een treffende sfeer kan worden bereikt. Peter Oosthoek heeft in deze produktie opnieuw blijk gegeven een groot regis seur te zijn, die in staat is met gezelschap zonder echte sterren groots te bereiken. MET GROOT RESPECT heb ik bin nen dit alles de bezielde creatie Ansje Beentjes gevolgd. Deze nog jonge toneelspeelster heeft zich bijna fanatiseh in de rol vastgebeten en weet de ver schillende stemmingen van de geestelijk een van de VAN DE OVERIGE rollen bijna het hele gezelschap speelt mee noem ik graag Jacques Commandeur als de zieke man Joob, bij wie Hedwig zich op neutraal terrein voelL en bij wie zij enig houvast tracht te vinden. Commandeur maakt er een nuchtere kerel van, die de loutering door zijn lotsaanvaarding als gewenste straf van God met grote over tuiging speelt. Knap is ook Jules Hamel als Hedwigs echtgenoot Gerard, die zijn impotentie bepleisterd heeft met een burgermansmoraal die zuiverheid moet Hamel speelt zijn rol voelbare innerlijke spanning en zowaar te bereiken dat dit in de tekst toch schetsmatig aangegeven karakter door zijn vertolking het eigen leed uit draagt. Verbórgen menselijke tweestrijd klinkt ook uit de mond van Els van Rooden als zuster Paula, de strohalm waaraan de in het hospitaal opgenomen Hedwig (dan weet gaaf gespeeld door Yolly van Kan) zich vastklampt. Els van Rooden speelt die rol heel nadrukkelijk en een verborgen warmte verschijnt nog juist zichtbaar aan de oppervlakte.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21