Met ingehouden adem naar Tsjechov kijken CROISET GEEFT ZORGVULDIG 1 BEELD VAN SCHRIJVERSLEVEN Uitgeweken Sovjet-musici vonden werk in ons land 4L Reorganisatie Schrijvershuis The Drifters in Beach Club Festival van jeugdtheater Heel veel mannen hebben een afwasmachine verzekerd. Maar niet eens hun vrouw. a, irs DE LAMP HANGT SCHEEF BONT PORTRET VAN RIJKDOM EN KNECHTSCHAP Toch uitbreiding Van Abbemuseum kijkdagen: 17,18,19 september ■■i 19 7 6 VRIJDAG 1 7 SEPTEMBER yiipir m OPRECHT 'de- stem ens iter- ïr- .inga- s ^nda- van .?W' Het klinkt wat cru, maar de feiten liggen niet anders. Bijna iedereen verzekert zich in Nederland tegen financiële tegenvallers. Huis en haard,auto en vakantie,ziekte en ongeval. Ze zijn keurig gedekt. Men vindt dat vanzelfsprekend. Maar het ligt anders als het om een meer emotionele zaak gaat. Als de moeder in een jong gezin zou overlijden. De gedachte daaraan drukt men weg. Naast al het leed, zijn er dan kosten die bijna geen mens kan opbrengen. I)an is het toch ook logisch, dat het leven van de getrouwde vrouw verzekerd wordt. Met de Harte^rouwpolis van de Utrecht. HAARLEM. Anten Pavjovitsj Tsjechov. Jules Croiset vertelt over hem op een manier die een bijzon der veelzijdige indruk geeft van de Russische schrijver en arts. Hij doet dat met een minimum aan techni sche middelen die echter een maxi mum aan zeggenschap hebben. Croiset haalt de toeschouwer daar door in een heel intieme wereld waarin het ingehouden adem kan worden toegekeken hoe schijnbaar zonder veel moeite een mens tot leven komt, behorend tot een we reld die niet meer de onze is. ISIS (ADVERTENTIE) Revue der armoede bij Centrum thoek heeft Travel. (ADVERTENTIE) Daar staat AMEV achter. KO VAN LEEUWEN de klasse in beeld gebracht. Heel na drukkelijk, zoals meestal, is daar ook de uitbuitende bezitter aanwezig. de Tsjechov van de toneelstukken al het nodige afweten. Die stukken hoeft hij dan ook niet te verklaren, ook niet de wijze waarop ze tot stand kwamen. Wel commentarieert hij, steeds, sprekend als de figuur van Tsjechov in eigen gedaan- Ben Hulsman als Jan Dooijes, een van dc veenarbeiders in De lamp hang scheef. Bij de vereniging zijn 37 gezelschap pen aangesloten, waarvan meer dan de helft poppentheaters. Volgens de voorzit ter van de vereniging, Marten Putman bestaan er in ons land ruim 50 gezel schappen. die zich speciaal met het ge ven van kindervoorstelligen bezig hou den. Door die vijftig gezelschappen wor den jaarlijks 12.000 voorstellingen gege ven, waarmee ongeveer 400.000 kinderen bereikt worden. geven met een verduidelijking van de hoofdzaken. In de bekwame handen van Peter Oosthoek is het een smeuige revue geworden. Daarin is het schrijnende van die jaren van uitbuiting wel overeind gebleven, maar door alles heen klinkt een vrolijke relativering. Alsof Oosthoek zeggen wil: zo was het toen in die jaren tachtig, best was het niet, nu is het anders en daarom kunnen we nu ook met enige vrolijkheid kijken naar deze revue van de armoede. HET MOET EEN heidens karwei ge weest zijn, twee van die omvangrijke en bijzonder bewerkelijke avondvullende toneelstukken naast elkaar te regisseren. Maar Oosthoek is erin geslaagd van allebei een voorstelling van waarde te maken. In ..De lamp hangt scheef’’ wordt het werken in de venen beschre ven, de toestanden bij de arbeiders thuis en de verveelde festiviteiten en „dispu ten” in de salons van de bourgeois- notabelen van het veendorpje. De sta king van de veenarbeiders de eerste opkomst van het socialisme (Justesen had zijn stuk graag zien eindigen met het zingen van de Internationale, maar daar heeft Centrum van af gezien) geeft het stuk het reliëf van verzet mee. EINDHOVEN (ANP). B. en W. van Eindhoven hebben de gemeenteraad voorgesteld om ondanks het ontbreken van subsidie in het kader van de aan vullende werkgelegenheid toch over te gaan tot de uitbreiding en verbouwing van het Stedelijk Van Abbemuseum. In februari van dit jaar stelde de gemeen teraad voor dit doel al 4.5 miljoen gulden beschikbaar op voorwaarde dat een deel van dat bedrag zou worden gesubsidieerd. Volgens B. en W. van Eindhoven is het inmiddels duidelijk dat een dergelij ke subsidie niet verwacht kan worden. Daarom vindt het college dat de in februari gestelde v oorwaarde nu maar moet vervallen. Vice-voorzitter van het interimbestuur van Seba is Ernst van Altena. secretaris is Wim Pekking, Kees Hoüerhoek is penningmeester en Luisa Treves is twee de secretaris. Van Altena is sedert 1 januari gedelegeerd bestuurder van de Seba. Hij lichtte toe, dat de reorganisatie nodig is gevonden om duidelijk de ver schillende taken te kunnen scheiden en gescheiden te kune houde, zowel die de behartiging van commerciële belan gen van schrijvers betreffen, als die .de overige dienstverleningen aangaan. Sinds hun ontstaan in 1953 hebben de Drifters tijden van grote opgang maar ook van .teleurstellingen en afgang door gemaakt. Hun grootste succes uit de beginperiode was -.Save the last dance” (1960). maar de formatie die dat num mer bracht bestaat al lang niet meer. Bekende liedjesschrijvers als Mort Shu man, Carole King en Paul McCartney alsmede Neil Diamond hebben voor de groep geschreven, maar ze waren niet in staat het oude succes van de groep op te vijzelen. Pas toen de heren Greenaway en Cook zich voor de groep gingen inspannen kwam daar verandering in. Dat hun opvatting dat de Drifters hun van vroeger bekende stijl weer moesten brengen, voor roem kan zorgen blijkt inmiddels al enige tijd uit de hit „Kissin’ in the backrow of the movies”. PETER OOSTHOEK regisseerde alle bei de stukken en trachtte met suc ces in zijn regie zoveel mogelijk raakvlakken duidelijk te maken. Voor beide koos hij dezelfde regieconceptie: een verdeling in een groot aantal korte maar directe scenes. Beide stukken zijn ook in die richting geschreven als erg I beeldend theater en hebben inderdaad veel affiniteit met elkaar. Maar Oos- Zoals eerder gezegd heeft Croisèt een veelzijdig beeld gegeven van Tsjechov. Hij toont hem beurtelings kwetsbaar, bedachtzaam, melancholiek, strijdbaar en overgevoelig. Steeds duikt weer de onontkoombaarheid van het lot op, de geestelijke vermoeidheid en passiviteit waaraan de mensen tegen het einde van de vorige eeuw leden. Jammer is dat de momenten waarop Tsjechov daar met AMSTERDAM. Als vervolg op „Van de koele meren des doods”, dat woensdag in premiere ging, hield toneel groep Centrum donderdagavond in Cen trum Bellevue „De lamp hangt scheef” van Per Justesen ten doop. Dat betekent de completering van het dubbelportret van de jaren tachtig, dat Centrum met deze twee stukken wil geven. In het eerste volgde we de lotgevallen van een meisje uit de betere kringen: in het stuk van Justesen wordt vooral de ploeteren- Jegoerov geeft op 16 oktober in de oude kerk in Helvoirt met werken van Mozart, Chopin en Debbusy zijn eerste openbare recital in ons land sedert hij zich hier vestigde. Een paar dagen eer der geeft hij twee recitals in het Belgi sche Mechelen met werk van Sostako- vitsj en de twaalf etudes, opus 10, van Chopin. Hij besloot niet naar de Sovjet unie terug te keren toen hij eerder dit jaar een tournee door Italië maakte. Hij won het onlangs gehouden Tsjaikovski- concours. Zo’n concours won ook Loebotski. Hij treedt met Edlina voor het eerst in het openbaar op in ons land tijdens een (Van onze kunstredactie) ZANDVOORT. Voor de Beach Club op het Stationsplein in Zandvoort opent het seizoen morgenavond op spectaculai re wijze. Te gast is dan namelijk de bekende Amerikaanse vocalgroup The Drifters die twee keer op deze avond een optreden zal verzorgen. Het eerste concert begint om 20.30 uur. De begelei- ding wordt verzorgd door een acht man sterk orkest. EENMALIGE /belangrijken r ANTIEK-en 1 1NBOEDELVEILING uit particulier bezit ten oventaan ran G TEKELENBURG, gerer-hladeurwaarder te Haarlem op 20,21 en 22 september a.s. van Merlenlaan 21, Heemstede dagelijks 19.30 -22.30 uur. Geveild worden hólland» en buitenlandse meubelen, zilver, porselein en aardewerken, tapijten, barometers, koper, tin, klokken waaronder een Amsterdam» staand horloge, enz., enz. K dinW 12.00 22.00-. !ond«s 12.00- 18.00 uur J te, zijn manier van arbeiden. Dan blijkt dat hij ogenschijnlijk nauwelijks belang hecht aan zijn toneelwerk, veel meer aan het proza dat maar niet wil vlotten. „En, of ja, dan heb ik ook nog een toneelstuk geschreven” of iets in die trant zegt Tsjechov regelmatig. Voor de toeschouwer zijn dat even vele mijlpalen in de Russische literatuur: beginnend bij Ivanov, de fiasco van De Bosgeest dat hij later zal herschrijven als Oom Wan- ja, De Meeuw dat geheel anders wordt ontvangen als hij heeft verwacht. De drie Gezusters en De Kersentuin. Maar ook blijkt hoe gevoelig Tsjechov was voor de wijze waarop zijn toneel stukken werden uitgevoerd. Speciaal in het geval van Ivanov wordt „de dames en heren tonelisten” de kritiek niet bespaard hetgeen ook geldt voor de Moskouse regisseur Stanislavski. Behalve de feeks toneelwerken heeft Croiset ook het leven van Tsjechov zo veel mogelijk chronologisch willen vol gen. Dat loopt van de jeugd „tegen het decor van kerk en Winkel” naar een wut latere leeftijd, „ik nader de dertig, zal het me ooit gelukken een goed stuk te schrijven?”. Via de dood van zijn broer Kolja, een longaandoening en een reis naar het strafoord Sachalin (waaruit een reisverhaal zal ontstaan) naar het con tact met verschillende schrijvers. HET WELSLAGEN van deze voorstel ling is in grote mate afhankelijk van de muzikale inbreng er zijn ongeveer twintig liedjes die onder leiding van Bob Zimmerman gaaf verzorgd wordt. Zijn medemuzikanten Hans Meydan en Charles Toet bewegen zich ook vaak binnen het toneelbeeld en dat werkt heel betrokken. thoek heeft ze door regie .benadering en decor, veel meer naar elkaar toe laten groeien. DE LAMP HANGT SCHEEF is een vrolijk relaas van de armoe geworden. Een terugblik naar een tijd dat de karakterisering „verschoppeling” nog duidelijk herkenbaar was. We zien het beeld van de armoede en van de sociale misstanden van weleer. Dat is ook het kenmerkende van deze voorstelling: het portretterende karakter dat Oosthoek er aan schonk. Geen uitgebreid realistisch verhaaltje, maar een schetsmatig aange- Andere leden van deze herstructure- ringscommissie worden gezocht in verte genwoordigers van de zusterorganisatie Bureau Uitvoering Muziekauteursrechten (Buma), van Stichting tot Exploitatie en Bescherming van Auteursrechten (Seba), een vertegenwoordiger van de werkne mers van het Schrijvershuis en een organisatiedeskundige. Jules Croiset als Tsjechov aan zijn bureau gezeten. (Foto Rob Veen) LAREN-NH (ANP) Vier Russische musici die zich dit jaar in ons land hebben gevestigd, zijn aan het werk. Dr. De Koos van de concertdirectie uit La ren heeft dit meegedeeld. Dit bureau treedt op als algemene vertegenwoordi ger van de musici: de 22-jarige pianist Joeri Jegoerov uit Amsterdam, de 45- jarige violist Mare Loebotski uit Am sterdam, die met de pianiste Ljoeba Edlina uit Hilversum een duo vormt en de 52-jarige violist Rostislav Doebinski, die met de pianiste is gehuwd. AMSTERDAM (ANP’. Het Schrij vershuis van de Vereniging van Letter kundigen vakbond van schrijvers wórdt grondig gereorganiseerd. Een college van vijf personen gaat voor 1 januari een nieuwe organisatie ontwer pen. Voorzitter wordt dr. Gerrit Borgers, voorzitter van het .fonds voor de letteren en directeur van het letterkundig mu seum in Den Haag. CENTRUM LAAT er een heerlijke voorstelling van zien, overbevolkt met humoristische vondsten. Evenals in „De Koele Meren” wordt ook hier achter- grondprojectie gebruikt om de plaats van handeling aan te geven. Er is ook hier weer evenals in De Koele Meren sprake van een scala van prachtige scenebeelden, die elkaar in bonte afwis seling opvolgen. In veel kleinere rollen leveren de meeste Centrumspelers gaaf werk en er wordt zowaar een beetje boers dialect gesproken, gelukkig net geen boerenimitatie, maar er is weinig voor nodig om lat zo te lateh worden. Schitterend in deze voorstelling is Els van Rooden als Emily, de weldadig- heidsvrouw, kostelijk Lou Steenbergen als de bombastische operette-achtige h^- zarenkommandant. Jacques Comman deur speelt er een door iedereen geac cepteerde dronkelap in, een rol die als verbindend element gebruikt wordt en waarin hij heel fraai zingt, een rol die ook beschouwend werkt, en daardoor parallellen heeft met de zieke man Joob die Commandeur in „De koele meren des doods” speelt. IN DEZE opvoering bewijst het decor van Paul van den Berg weer zijn uitste kende diensten. Met deze twee toch zo verschillende toneelwerken wordt het wel duidelijk dat dit basisdecor dat ook voor De koele meren gebruikt wordt eigenlijk voor vrijwel elke toneelpro- duktie kan dienen. Croiset is er vanuit gegaan dat we van AMSTERDAM (ANP). Met de be doeling het peil van het jeugdtheater te stimuleren zal van 19 september tot en met 28 november in 31 steden van ons land het jeugdtheater festival 76 worden gehouden. In al die steden zullen min stens drie voorstellingen op een dag worden gegeven: voor de allerkleinsten (meestal poppentheaters), de wat grotere kinderen (soms ballet) en de oudste groep. De serie voorstellingen begint op 19 september in de Stadsschouwburg in Sit- tard en eindigt op 28 november in Delft. Aan de programma’s zullen tientallen gezelschappen meewerken. Het festival wordt gehouden door de anderhalf jaar geleden weer tot leven geroepen vereniging van Nederlandse theatergezelschappen voor de jeugd, die daartoe een belangrijke subsidie van CRM heeft gehad. revolutionair elan tegen ingaat (zijn keuze voor het Marxisme) te weinig motivering mee krijgt eh zodoende zijn politieke stellingname onder het Tsaris me te weinig contour geeft. Zonder een moment te verslappen weet Croiset de toeschouwer in zijn wereld te betrekken en er deelgenoot van te maken. Hoewel het verhaal een fragmentarische opzet draagt, zijn de overgangen nooit storend, vloeien ze eer der in een logische vorm in elkaar over. Het besloten karakter dat een solo voorstelling als deze heeft en dat boven dien nog versterkt wordt door het feit dat Croiset een verteller is die weinig met stemverheffing werkt, maakt het eigenlijk noodzakelijk dat zo’n productie niet binnen de entourage van de schouwburg wordt gehouden. De Toneel schuur zou stellig een betere omgeving zijn waar de bezoeker bovendien dichter op het podium kan zitten waar hem niets van de prachtige gezichtsuitdruk kingen van Croiset hoeft te ontgaan. De aankleding en het toneelbeeld (van Nol Tilanus) maken een bijna volstrekt elementaire indruk. Er staat een bu reautje met boeken dat wijst op Tsje- chov’s schrijverschap, maar de meeste fragmenten spelen zich af in een geheel grijs gehouden blokkenstellage. Croiset zelf is ook voortdurend in het grijs of zwart gekleed (hij draagt een prachtige Russische doorknoopjas, ze moesten maar eens in de mode komen) of bij uitzondering blauw. Bijzonder geraffineerd is de manier waarop hij in zijn uiterlijk de voort gaande ouderdom van Tsjechov sugge reert Met enkel een wisselend kleding stuk en dito kapsels en grime raakt de schrijver zichtbaar meer getekend. Het is een van de vple facetten die de zorgvuldigeheid bepalen waarmee Crpi- set deze voorstelling neerzet. ..Over Tsjechov gesproken” blijft t.e.m. zaterdag in de Haarlemse schouwburg. CEES STRAUS zondagmiddagconcert op 14 november in VARA-studio 2 in Hilversum. Zij verto- len er de sonate in d, KV 526 van Mozart. Eerder, 20 oktober, spelen ze voor de radio in het Westduitse Keulen, waar de grote sonate in a van Faure de hoofdmoot vormt van het programma, waarop ook een werk van Alexander Schnittke staat. Doebinski is benoemd tot tweede eer ste concertmeester van het omroepor kest. Hij leidde vele jaren het Borodin- strijkwartet, waarin zijn echtgenote wel als soliste optrad. Doebinski is van plan ook in ons land een kwartet op te riqhten. De violisten en de pianiste mochten enige maanden geleden naar Israel emi greren. In Wenen maakten zij bekend naar ederland te willen. Naast de uitvoeringspraktijk koesteren de musici ook pedagogische bezigheden. Loebotski is intussen benoemd tot leraar aan de conservatoria in Amsterdam en Rotterdam. Jegoerov is inmiddels aange steld als leraar aan het conservatorium in Amsterdam. DeSeba is te beschouwen als een orgaan van de vereniging van letterkun digen en vakbond van schrijvers. De raad van beheer van de Seba heeft tot de ingrijpende herstructurering besloten. Tijdens de overgangsperiode is de voor zitter van de vereniging en vakbond, Daniël de Lange, ook voorzitter van het bestuur van de Seba. In deze functie treedt hij in de plaats van mr. H. A. Keuls, die tot 1 januari van dit jaar directeur van de Seba was.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13