DRAMA OVER DECADENT MILIEU PRACHTIG VERBEELD Britse vorstin acht Jezusfilm afstotend FUHS T f Filmmuseum opent seizoen met imposante Japan-maand Festikon werpt zich op als geëngageerd festijn r. 1 I 35* MM a Nederlandse film in Toulon bekroond h’ I 4 a V R TJ D A G 1 7 SEPTEMBER 1976 FILMS 19 I OP 17 MAART van dit jaar stierf Luchino Visconti, na vier j aar eerder door een hersentrombose gedeeltelijk verlamd te zijn geworden. De laatste jaren van, zijn leven regisseerde hij opera’s en films vanuit een rolstoel en het waren in artistieke zin verre -van verloren jaren. Als voorlopig laatste film kregen we nog „Gruppo di Famiglia in un Interno”, ook wel „Con versation Piece” genoemd, te zien, maar nu blijkt dat Visconti kort voor zijn dood een verfilming van Gabriele d’Annunzio’s „LTnnocente” prak tisch voltooide. N achtvoorstellingen Esthetische verrukking MAANDAG begint het Neder lands Filmmuseum in Amsterdam een nieuw seizoen met de eerste afleveringen van een indrukwek kende serie Japanse films, samen gesteld door de filmarchieven van Londen en Frankrijk die als eerste de collectie vertoonden, waarna New York en Washington aan de beurt kwamen. Daarna begon dit jaar een tournee van het retro spectief door Finland, Noorwegen, Denemarken, Zweden en België met Amsterdam als voorlopig laat ste gegadigde voor dit voortreffe lijk samengesteld overzicht van een hier vrijwel onbekende film activiteit. S 1 1 i <1 Kr Stijlvol testament van Visconti Tullio en zijn vriendin in LTnnocente. (Van onze correspondent) maar GEPROLONGEERD ’Family Scène uit De Mannen die op de staart van de tijger trapten van Kurosawa. Het Filmmuseum laat deze film in de Japanmaand zien. J Een enkele maal zal de continuïteit van de serie onderbroken worden. Dat Tuilio’s voorstel tot aborteren wordt door de gelovige Giuliana heftig van de hand gewezen en als zijn hoop dat het kind niet levend geboren zal worden (zoals met hun eerste kind gebeurde) niet in vervulling gaat maar zijn vrouw een gezonde jongen ter wereld brengt oeuvre op de index te plaatsen nadat vastgesteld was dat het een hele genera tie moreel gecorumpeerd had. dienen de huwelijksproblemen zich in verhevigde vorm aan. Wat tenslotte leidt tot een geslaagde poging van Tullio om het kind onopvallend te doden en uitein delijk tot zijn zelfmoord. een een die we- ’’Take the en ’’Every- Terug naar de Japanse serie die ko- mde maandag begint met de geschie denis van Japan in films, waarvan op die dag het deel „Van Mythologie tot Voor de vertoning van „The Birth of a Nation” van D. W. Griffith die donderdag vertoond werd met pas sende pianomuziek van ex-bioscoop- explicateur D. Swaab onderbrak de gespannen aandacht voor de actuele realiteit en zorgde voor een soort evenwicht dat ook de vorige Festi- kons al kenmerkte. TOT EN MET zaterdag kan men in het Singer-complex te Laren nog iets meemaken van het 15e nationale filmfestijn dat door het Verenigd Ne derlands Filminstituut wordt gehou den. dit jaar in samenwerking met Fugitive Cinema, Vrouwen Vrije Cir cuit, Cinemien, Amsterdams Stads journaal, Kritiese Filmers, De Rode Lantaarn, Holland Animatie en de Kontaktgroep Audiovisuele Vorming. Tuschinski 2 geeft er deze week de Nederlandse premiere van. D’Annunzio die van 1863 tot 1938 leefde, beleefde zijn literaire hoogtepunten voor de Eer ste Wereldoorlog. Daarna is hij zich intensief met de politiek gaan bemoeien, ijverde voor de deelname van zijn land aan de oorlog 1914-’18 aan de zijde der geallieerden, belette de internationalise ring van Fiume, wat hem de lof en een hoge onderscheiding van Mussolini be zorgde en flirtte enige tijd met het fascisme, maar distantieerde zich op het eind van zijn leven van deze beweging. Hij stierf als een zonderling in zijn pompeuze villa aan het Gardameer. Het verhaal van „LTnnocente” is een doorzichtig melodrama, maar past daar door emotioneel in de tijd waarin het ontstond. Het huwelijk tussen Tullio Hermil (Giancarlo Giannini) en Giuliana (Laura Antonelli) is op dood spoor ge raakt en Tullio vindt het een vanzelf sprekende zaak dat hj voor iedereen zichtbaar een verhouding heeft met gra vin Teresa Raffo (Jennifer O’Neill). Zijn vrouw begint Tullio pas weer te interes seren als zij regelmatig gezien wordt met de mode-schrijver Filippo d’Arborio (Mare Porei) en er ontstaat een nieuwe sterk erotische genegenheid tussen de echtelieden. Totdat blijkt dat Giuliana zwanger is en het te verwachten kind van niemand anders dan van de schrij ver kan zijn. zeggen om zich voor beschikbaar te stellen. Visconti heeft dit drama over hartelo ze. egoïstische en onnutte rijken die hun leven met spel vullen prachtig verbeeld, zowel in hun uiterlij-k bestaan van deca dente intellectuelen als in de evocatie van een cynische levensstijl die een gevoel van grote leegte achterlaat. Mis schien dat d’Annunzio’s roman nu on leesbaar is, als- te sterk gebonden zijnde aan een voorbije tijd, maar Visconti’s filmverbeelding is van een actuele kracht en van een artistieke potentie die „LTnnocente” tot een van de mooiste en aangrijpendste films van het ogenblik maken. Een voortreffelijke afronding van een dertigjarige activiteit op filmge- bed. Naast L’Innocente’’ van Visconti in Tuschinski 2 als belangrijkste première deze week, vallen nog enige andere nieuwe films te noemen, zoals de grie zelfilm „Murder by Death”, een verfil ming door Robert Moore van een blijs pel van Neil Simon met een schitterende bezetting, waarin Alec Guinneess, Peter Falk, Peter Sellers, Truman Capote en Elsa Lancaster voorkomen en die te zien is in Rembrandtplein Theater en Cinera ma. De gedachte dat een film over het geslachtsleven van Gods Zoon in En geland gemaakt zou kunnen worden 'met behulp van Britse acteurs, heeft de gemoederen van de Britse bevol king deze lange hete zomer nog meer verhit. Zowel eerste minister Callag han, als de aartsbisschop van Canter bury werden overspoeld met brieven van protesterende burgers. Bucking ham Palace ontving 150 protesten. Cambridge University, waar Thor sen later deze maand een lezing zou houden, zegde de afspraak enkele we ken geleden al abrupt af. De vakbond van film- en toneelspelers zag zich echter in een moeilijk parket ge plaatst. Een woordvoerder zei dat hij er persoonlijk tegen was dat de film Frans Hals komt in de nachtelijke uren van vrijdag en zaterdag met een neger-thriller waarin de bekende neger- acteur Jim Brown, geassisteerd door Fred Williams en Jim Kelly hardhandig optreedt tegen een racistische bende als uitkomt dat deze door het vergiftigen van waterleidingen de negerbevolking wil elimineren. Gordon Parks jr. regis- „Scrim” werd door Jacob Bijl geschre ven en geregisseerd en geproduceerd door Theo Knippenberg. De film kwam tot stand in opdracht van het ZDF> het tweede Duitse TV-net en de Zweedse televisie. De rolprent werd inmiddels vertoond via de Duitse televisie en wordt op 30 september in Zweden uitge zonden. De film krijgt deze maand een Nederlandse bioscooproulatie in het cir cuit van Film International Nederland. Verder in City 2 „Meningen van een Clown’ naar het bekende boek van Heinrich Böll en in het Leidseplein The ater „De Babysitter” van Rene Clement. Clement die ooit het meesterwerkje „Jeux interdits” maakte, is zich de laat ste jaren vooral op een gemakkelijk soort sensatiefilms gaan toeleggen, een genre waartoe ook „De Babysitter be hoort. seerde dit brok nogal onwaarschijnlijke sensatie onder de titel ’’Three the hard Way”. In Luxor een griezelfilm, ”De Wraak van de levende Dode”, in Lido wat porno bij ”De Porno-Familie” en in Palace nog eens ’’Borsalino” met Alain Delon en Jean-Pierre Belmondo als twee chique Marseillaanse gangsters uit de jaren twintig. Zijn drama’s en romans uit het einde van de vorige eeuw spelen zich voorna melijk af in decadente, rijke kringen, waarin men zich hyper-egocentrisch op stelde. ook tegen kerk en geloof waar door het najagen van zinnelijke genoe gens en schoonheidsidealen door geen morele bezwaren geremd werden. „LTn nocente” in 1892 verschenen, is een goed voorbeeld van deze literaire periode die aanleiding werd d’Annunzio’s complete blijven deze week Darryl F. Zanuck’s ”De langste Dag” in Palace, Hitchcock’s ’’Family Plot” (voor de vijfde week) in Luxor en Martin Scorsese’s ’’Taxi Driver” met Ro bert de Niro in Studio. Ook Andre van Duin ’s ’’Pretfilm” blijft goede zaken doen in Lido. De aardigste aanwinst van het Haarlems programma is ’Love and Death” met de solo-komiek Woody Allen in Roxy. In deze film wordt het onwaarschijn lijke verhaal vertelt van een filmactrice die zich op haar ontrouwe vriend, de rijke Amerikaan Franklin, wil wreken door zich uit te geven als babysitter en zodoende binnen te dringen in Franklin’s huis. Hij ontvoert zijn enig zoontje, bedingt een hoge losprijs en weet de schuld van de kidnapping handig in de schoenen van haar vriendin, de francaise Michèle te schuiven. Maar de misdaad wordt bestraft en de onschuld Michèle (gespeeld door Maria Schneider, bekend uit „Last Tango” en „Profession Repor ter’ van Antonioni) wordt beloond in deze conventionele thriller. Tenslotte krijgt men in Roxy een nieuwe kans om de veel geroemde ’Chi natown” van Roman Polanski te zien met Jack Nicholson (uit ’’One flew over the Cuckoo Nest”) een misdaadfilm die in 1935 speelt en herinneringen oproept aan films, al dan niet gebaseerd op romans van Raymond Chandler, waarin de in 1957 overleden Humphrey Bogart optrad. De zaterdag is gewijd aan de ani matiefilm, met het accent op de Ne derlandse teken- en truefilm die dan ook rijkelijk vertegenwoordigd is. Commercials uit .de Toonder en Gees- ink-studio’s, bekende tekenfilms van Ronald Bijlsma als „Brainwash” en „Het Duel'’, werk van de Haarlemse kunstenaar Gerrit van Dijk en Ru pert van der Linden. „Zipstones” van Rob Bongers en „Between the Lights” en „Keep on turning” van het duo Jacques Verbeek en Karin Wiertz passeren dan de revue, nadat dus eerst het buitenland zijn kunnen op dit gebied heeft kunnen demonstre ren. Een en ander wordt begeleid door een tentoonstelling, „Animation gebeurt op 27 september als aandacht besteed wordt aan de animatiefilms van de Belgische cineast Raoul Servais, op 12 oktober als de prijswinnaars van het festival van Oberhausen (korte films) een beurt krijgen en op 19 oktober als Werner Herzog’s „Jeder fijr sich und Gott gegen alle” vertoond wordt, beho rende tot het pakket films dat het Rotterdamse Film International in rou latie brengt. En dinsdag 5 oktober is gereserveerd voor enige Amerikaanse films die als aanvullende illustratie kun nen dienen voor de op die dag geopende tentoonstelling „Hollywood Glamour”. Dat is een expositie van studiofoto’s van de beroemdste Hollywoodsterren uit de periode 1925-1940, de tijd van stars en filmglamour. Het tentoongestelde mate riaal bestaat uit meer dan 60 grote foto’s, gemaakt naar bestaande negatie ven uit een prive-collectie en de op die dag vertoonde films zijn een in ’43 door Wilhelm Thiele gemaakte Tarzan-film met Johnny Weismuller en de compila tiefilm „The Golden Age of Commedy”, waarin sterren voorkomen als Lauren en Hardy, Harry Langdon, Jean Harlow en Carole Lombard. historie” vertoond wordt, waarna dins dag de opkomst van het boedhisme in „De Sage van de grote Boeddha” behan deld wordt, op woensdag in „Het Ver haal van Prins Genji”, een blik geslagen wordt op het leven in Japan in het midden van de 10de eeuw. Donderdag wordt het feodalisme verbeeld in de speelfilm „Sansho, de Baljuw”, terwijl de machtsstrijd tussen adel en Samurai (het leger) het thema vormt van „De Mannen die op de Staart van de Tijgers trappen” die in het vrij dagprogramma loopt. Dat gebeurt tegelijk met een in zijn onbeholpenheid aangrijpende docu mentaire over de aardbeving van 1923 waarbij in Tokyo bijna een half miljoen huizen in de as werden gelegd en 90.000 mensen om het leven kwamen. Het verwerken van en historisch the ma in een speelfilm blijkt een uitmun tende methode om de geschiedenis te dramatiseren. Vooral omdat door minitieuze regie indrukken van voorbije periode worden gegeven velzeggndr zijn deean ellenlange tenschappelijke betogen terwijl de speel- film-vorm iedere opzet om belerend te werken wegneemt. Zo krijgt men onop vallend inzicht in de uiterst gecompli ceerde en rijk geschakeerde Japanse his torie, terwijl men tegelijkertijd prachli- ge staaltjes van Japanse filmkunst te zien krijgt. Dat het werk van d’Annunzio door zijn prachtlievende fin de siecle-milieus en zijn agnostische en libertijnse opvat tingen iemand als Visconti zou aanspre ken, stond bij voorbaat vast. „LTnnocen te” is dan ook in de eerste plaats een verrukking voor het oog geworden, want de camera van Pasqualino de Santis komt nauwelijks buiten de fraai en overdadig gedecoreerde interieurs van de paleizen van de Romeinse adel en de parkachtige tuinen daaromheen. Kos tuums en stijldetails zijn met grote ver fijning aangepast aan de sfeer van de aflopende negentiende eeuw en niets is verwaarloosd om een indruk te geven van de decadente en exorbitante wijze waarop de Italiaanse superrijken wisten te leven. Al die kunstmatige opwinding valt echter weg bij de simpele maar nog zeer werkzame humor van de drie Marx Brothers in „Go West”, een film uit 1940 en hier nooit eerder vertoond die de volstrekt onberekenbare broers naar het westen laat trekken omdat daar het goud voor het opscheppen ligt. The Mo vies brengt deze luchtige première. Noto rious „Go West” is ook te zien in de nachtvoorstellingen van The Movies, evenals Hitchcock’s „Notorious” die overdag en in het weekend ’s nachts op het programma van Kriterion voorkomt. Andere interessante reprises in het nachtgprogramma zijn „Taxi Driver in Calypso Club, „Rollerb'all”, een toe komstvisie van Norman Jewison met James Caan in Nöggerath, Marco Fer rel’s „La grande Bouffe” in het Leise- plein Theater, een andere futuristische film, „Westworld” met Yul Brynner in Cinema International en Lindsay Ander son’s kostschool-oproer If” met Mal colm McDowell in Studio K. Iets moeilijker maakt het zich Lamont Johnson die in „Lipstick” het probleem van de verkrachting aan de orde stelt. Chris McCormick (Margaux Heming way) wordt door de muziekleraar van haar jonger zusje Kathy verkracht, brengt de zaak voor de rechter maar krijgt na een pijnlijk proces waarin de advocaat van de tegenpartij stelt dat zij een gewillig slachtoffer is geweest, geen gelijk. Als kort daarop Kathy eveneens het slachtoffer van de muzikale eroto maan wordt kent Chris’ wraakgevoelens geen grenzen en schiet zij de knappe maar pathologische musiscus dood. La mont Johnson weet wat filmen is, maar het scenario dat hij ditmaal te verfilmen kreeg, levert een onnatuurlijk groot aantal sensaties die voor drie of vier opwindende hoogtepunten zorgen, maar de geloofwaardigheid van het geheel niet bevorderen. Een mooie rol is weggelegd voor Anne Bancroft die als verdedigster in het eerste proces de zaak voor Chris McCormick bijna tot een goed einde weet te brengen. TOULON (ANP). De film Scrim van de Nederlander Jacob Bijl, met in de hoofdrollen Geraldine Chaplin en Jessamin Staercker, is op het twaalfde internationale filmfestival van Toulon (Frankrijk) de „Prix special du Jury” toegekend. Op dit festival werden de afgelopen week meer dan 60 films uit de hele wereld vertoond. Een maandlang, van 20 september t.e.m. donderdag 28 oktober zullen met vijf voorstellingen per week 22 grote speelfilms en documentaires doorge draaid worden in het Filmmuseum dat aan deze manifestatie uiteraard een klei ne tentoonstelling van Japanse bioscoop affiches koppelt. Thorsen, die enkele weken geleden vanuit Kopenhagen nogal onheus werd onderworpen aan een vraagge sprek met een Britse tv-commentator, die hem praktisch iedere keer de mond snoerde wanneer de filmmaker een vraag wilde beantwoorden, zodat alleen blijk werd gegeven van de morele verontwaardiging van de on dervrager, heeft echter verklaard aangenaam verrast te zijn door de nu ook koninklijke belangstelling voor zijn project. Hij - hoopt nog steeds later deze maand naar Londen te komen. Woody Allen, bekend uit komische films met een lichte trieste ondertoon als ’’Play it again, Sam”, money and run’, ’’Sleeper” thing you always wanted to know about Sex but were afraid to ask”, speelt in ’’Love and Death” een Russische boeren zoon ten tijde van Napoleon’s invasie in Rusland. Boris, zoals Woody in de film heet, moet noodgedwongen dienen en zo begint zijn spel met liefde en dood. De liefde krijgt gestalte in de aanminnige figuur Sonja (Diana Keaton), de dood komt als natuurlijk voort uit de oorlogs situatie die Boris ongewild de gelegen heid geeft als held op te treden en zelfs betrokken te raken bij een samenzwe ring tegen het leven van de Franse keizer. Er komen in de film erg mooie grappen voor die aan de humor van Buster Keaton doen denken, o m wie men ook niet altijd luidkeels hoeft te lachten. Verder is er in Frans Hals nog een nakomertje van de karaterage te zien die ’’Terugkeer van de Stalen Arm” heet. Art”, waar werkmateriaal te zien is van Nederlandse animatiefilmers en een beeld gegeven wordt van het veelomvattende werk dat aan het maken van een tekenfilm voorafgaat. Festikon gaat steeds meer een ei gen rol spelen tussen de andere film festivals en filmmanifestaties. Het kiest voornamelijk zijn films om ver banden te leggen tussen film en maatschappelijke en politieke ont wikkelingen, zodat het langzamer hand het meest „geëngageerde” festi val in ons land gaat worden. Hoewel dat woord misschien wat zwaar klinkt voor de Hilversumse film-vijf- daagse die met luchtige lunchpauze- programma’s en films van de Marx Brothers ook voor minder gecompli ceerd filmamusement zorgde. LONDEN. Koningin Elizabeth heeft zich nu ook gemengd in de zaak van de Deense filmmaker Thor sen, die van plan is in Engeland een film te maken over het seksuele le ven van Jezus Christus. In een offi ciële verklaring heeft de koningin, blijkbaar in haar capaciteit als hoofd van de Church of England, laten weten dat zij het idee even „afsto tend” vindt als haar onderdanen, maar dat de toelating van Thorsen tot haar eilandenrijk behandeld moet worden volgens de wetten van het koninkrijk. Ze verwees de afhande ling van het vraagstuk naar Je mi nister van Binnenlandse Zaken. werd gemaakt, maar dat hij zijn leden-acteurs het recht niet kon ont rollen daarin 1 D

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19