Het groene boekje van de kolonel f Rf I De „gek” en „imbeciele clown” van Libië x door Bep Udink I Op het eerste gezicht is Libië geen land dat getiranniseerd wordt door een gek. Ook niet een land dat in afwachting van een staatsgreep of oorlog verkeert. Bij uitspraken van de koning van Marokko als „Gadhaffi is een imbeciele clown” en van president Anwar Sadat van Egypte als „Die gek van Libië, die niet aan mijn wrekende hand zal ontsnappen” is althans niet alles zwart of wit. De 34-jarige leider kolonel Moeammar Gadhaffi heeft een onwrikbaar vertrouwen in zijn eigen woorden en in zijn principes: islam, de bevrijding van Palestina, de Arabische eenheid en de strijd tegen imperialisme en zionisme. Onder controle Gastarbeiders Populair Sovjet-Unie Noeste werker Als Gadhaffi zegt dat hij het terrorisme niet steunt dan is er niemand die méér gelooft in deze woorden dan hijzelf. Hij staat niet te liegen en verpakt „terrorisme” niet in het mooiere woord „vrijheidstrijd”. Voor hem zijn het helden die op hun manier proberen het zionisme en imperialisme aan te pakken. Een discussie met Gadhaffi over de criminele aard van het heden daagse terrorisme, van vliegtuigkapingen en bomaanslagen is al even onmogelijk als een discussie over het bestaan van God. Je gelooft erin of niet. a ,.;X -.1 J 35 Gadhaffi in gepeins verzonken. <9: Gadhaffi regeert als een woestijnkoning Onervarenheid in de internationale politiek en gebrek aan wereldwijsheid maken Gadhaffi en zijn regime agressief. De twaalf jonge officieren, onder wie de toen nog 28-jarige Gadhaffi. die in 1969 in Libië naar de macht grepen komen allen uit de woestijn. In de achterliggende zeven jaar hebben ze zichzelf wegwijs moeten maken in de internationale poli tiek. „In onderhandelingen geven ze blijk van ongekunsteldheid en een gebrek aan kennis”, zegt een westerse diplomaat in Tripoli. „Maar dat gebrek proberen ze te compenseren door een grote agressiviteit. Dat is min of meer een normaal verschijn sel. Als je trots bent, en je wilt geen blijk geven van je onkunde dan blijf je op je eigen standpunt staan”. Maar het regime leert. Het begint al iets professioneler, wat meer wereldwijzer te worden in de internationale politiek. Dat is bijvoorbeeld te merken aan de relatie met Syrië. De Syriërs hebben de Libische premier Addel Salam Jalloed, die deze zomer een pendeldienst onderhield tussen Beiroet en Damascus, kennelijk kunnen overtuigen van hun bedoelingen in Liba non, en dat zij niet bezig zijn het Palestijn se volk te vernietigen. Libië, dat 2,5 miljoen inwoners heeft, beleeft onder Gadhaffi een economische bloei, zonder opofferingen overigens. Het naasten van de oliemaatschappijen had nauwelijks repercussies Tot nu toe heeft Israel geen wraak genomen op Libiës steun aan terroristen, iets wat niet zo moeilijk moet zijn voor de Israeli’s aange zien Tripoli halverwege de afstand tot Entebbe ligt. Waarschijnlijk wordt Israel van tegenacties weerhouden door de Ver enigde Staten die bang zijn dat groeiende olie- en andere economische belangen in Libië geschaad zouden kunnen worden, zo leggen buitenlandse waarnemers in Tripoli uit. De bedoeling van het vasten is zich te verplaatsen in het leven van de armen en hongerigen. Maar 's nachts wordt de schade ingehaald. Volgens enkele winkeliers die ik sprak, verko pen ze tijdens de ramadan anderhalf keer zoveel als anders. Vasten is een bijzonder moeilijke opgave. Van bui tenlanders wordt verwacht dat ze res pect tonen voor de vastenden en niet in hun aanwezigheid, en zelfs niet alleen of in de auto roken. Maar na een uur of vier ’s middags is het goed te merken hoe moeilijk het vasten is tij dens een dag werken Er hangt dan een sfeer van vermoeidheid, agressiviteit Moeammar Gadhaffi is de man die wikt en beschikt in Libië. De revolutionaire commandoraad (RCC) waarvan alleen de twaalf officieren die in ’69 de staatsgreep pleegden, lid kunnen zijn, is slechts een facade om zijn bewind er niet als een eenmansdirecteur te laten uitzien. De geschiedenis van de RCC is als het ver haal van de tien kleine negertjes: er blij ven er steeds minder over. Twee van de oorspronkelijk twaalf RCC-leden zitten in de gevangenis of onder huisarrest vanwe ge een poging om Gadhaffi ten val te brengen; twee wonen in ballingschap in het buitenland (één van hen is Omar Moheishi, die in Egypte boekjes open doet over Libië). Een ander RCC-lid is jaren geleden door een auto-ongeluk om het leven geko men. Twee anderen worden nooit meer in het openbaar gezien en van de vijf overi- en nervositeit in de lucht en in de kilometerslange files wordt er onge duldig op elkaar gescholden. Het groene boekje wordt gepresen teerd als „de laatste theoretische oplos sing voor alle regeringsprobleinen”. Over parlementen schrijft Gadhaffi: „Het bestaan van het parlement bete kent de afwezigheid van het volk, want De enige bedreiging kan komen vanuit De oppositiepartijen proberen de regerende partij te wippen en doen dat door de andere partij te ondermijnen Stel, dat de Westduitse bondskanselier Helmut Schmidt premier Joop den Uyl zal uitmaken voor een idioot, en dan niet één keer maar tien keer. De gevolgen voor de Nederlands-Duitse betrekkingen zouden niet te overzien zijn. Maar hier, in dit deel het leger, maar dat is ook goed onder Gadhaffi’s controle, die familieleden en leden van zijn staf op hoge posities heeft geplaatst. Wellicht dat dit regime net zo aan zijn einde komt als het begon: een of andere ontevreden officier waar niemand nog ooit van gehoord heeft, staat op en grijpt de macht. Over zijn eigen theorie schrijft Ga dhaffi: „Deze nieuwe theorie is geba seerd op de autoriteit van het volk, zonder vertegenwoordiging of afvaar diging. Het maakt direct de democratie op een openlijke en effectieve wijze mogelijk”. „Volkscongressen zijn de enige manier om volksdemocratie te verkrij gen. Alle andere dan deze (dat wil zeggen Gadhaffi’s soort van volkscon gressen) zijn ondemocratisch”. Hoewel dat volgens Gadhaffi niet zo is, kan men uit de volgende passage uit het „groene boekje” weinig anders concluderen dan dat zijn systeem ook is gebaseerd op vertegenwoordiging en afvaardiging. „Het volk is verdeeld in volkscongressen. Ieder volkscongres kiest zijn werkcomité. De werkcomi- té’s samen vormen de volkscongressen voor ieder district. De burgers die lid zijn van deze volkscongressen behoren tot verschillende categorieën, zoals arbeiders, boeren, studenten, kooplui, handwerkslieden en ambtenaren. Ten slotte is er het algemene volkscongres waarin de eerste volkscongressen, de Traditionele wetten leggen morele straffen op. De traditie is gevangen in religie. De meeste materiële straffen in de godsdienst worden uitgesteld tot de dag des oordeels. Het grootste deel van de traditionele straffen zijn instructies en antwoorden op vragen. Deze wetten tonen het juiste recept voor de mens”. volkscomité’s en de vakbonden zitting hebben”. Libië heeft zelf nog altijd één politie ke partij, de Arabisch Socialistische Unie, de enig toegestane. De Libische economie drijft op buiten landse gastarbeiders Om het nieuwe vijf jarenplan, dat Libië onafhankelijk van voedselimporten moet maken, tot een goed einde te kunnen brengen, zijn in 1980 160.000 buitenlanders nodig. Men ver wacht dat binnen vijf jaar 40 percent van de werknemers uit buitenlanders zal bestaan. Aangetrokken door de hoge lonen en goede sociale voorzieningen komen ze uit alle windstreken: meer dan de helft van de buitenlanders is Egypte naar, de rest zijn Tunesiërs, Soedanezen, Pakistani, Taiwan-Chinezen, Joegosla- ven, Amerikanen, Britten en Italianen. De olie zal eens opraken en Libië probeert die tijd voor te zijn door de industrie en de landbouw te activeren. In de Libische praktijk echter komt dit systeem erop neer dat bijvoorbeeld hoofden van scholen en rectoren van universiteiten of anderen die toch al een hoog aanzien hebben, worden afgevaardigd. En als het algemene volkscongres bijeen is, zit kolonel Ga dhaffi achter het toetsenbord en zet de microfoon af van de man van wie hij weet dat hij kritiek heeft. Op het gebied van de financiering van Palestijnse en ander vrijheidsbewegingen worden de Libiërs wat verstandiger. Het troetelkind van Gadhaffi, het Volksfront voor de bevrijding van Palestina ondèr leiding van Habasj, moet tegenwoordig verantwoording afleggen van zijn uitga ven. Gadhaffi meent dat het te luxueus met zijn centen is omgesprongen. Premier Anwar Sadat van Egypte doet erg zijn best Gadhaffi kwijt te raken. Niet omdat Gadhaffi gek zou zijn, maar omdat de Libische leider hem hindert in zijn toenaderingspolitiek tot het Westen en zijn pogingen om samen met de Verenigde Staten het conflict rond Palestina op te lossen. Maar Libië heeft geen georgani seerde politieke beweging die het Gadhaf fi moeilijk kan maken. Er zijn demonstra ties geweest op universiteiten, waarbij enige tientallen studenten zijn omgeko men of gewond geraakt. De aanstichters zitten nu in het cachot. Veel eerder komt de Russisch-Libische verhouding voort uit een samengaan van Moeammar Gadhaffi heeft in navol ging van wijlen Mao Tse Toeng „het groene boekje” geschreven. Het eerste deel is nu in druk verschenen en Ga dhaffi heeft er zijn gedachten over zijn Derde Weg, de weg tussen kapitalisme en communisme in neergelegd. Zijn theorie is het zoeken naar oorspronke lijkheid, die hij heeft gevonden in de islam en in de traditionele bedoeinen- organisaties. Beide spreken een Libiër aan omdat het lan nooit beïnvloed is geweest door wereldlijke of godsdien stige hervormingsbewegingen en waar de maatschappij eeuwenlang tot in onze tijd op het stammenverband steunde. Gadhaffi ziet de instelling van een volkscomité en volkscongressen en terugkeer naar de islam als dé oplos sing van alle bestuurlijke problemen. belangen. Ze willen de Amerikaanse aan wezigheid in de Middellandse Zee en de Amerikaanse invloed in het Midden oosten verdringen. Ook Gadhaffi’s steun aan heden als veldmaarschalk Idi Amin van Oeganda wordt door westerse diplo maten in Tripoli als overdreven beschre ven. „Er zijn veel beloften gedaan maar er is weinig van terecht gekomen”, aldus de waarnemers. Volgens hen zijn de MIG- straaljagers die Gadhaffi Amin zou heb ben beloofd na de blamage op het vlieg veld van Entebbe, nooit in Oeganda aan gekomen. Alleen zijn ogen flitsen heen en weer langs de prachtige zwarte Afrikaanse dansers op het toneel. Er is weinig protocol om hem heen, er zijn zelfs weinig veilig heidsagenten. Mensen die hij wellicht alleen maar van gezicht kent, kunnen onder de voorstelling een praatje met hem maken. Het is als in de woestijn waar het stamhoofd ieder de gelegenheid geeft om met hem onder zijn tent te praten. Over partijen: „Partijen zijn de moderne vorm van dictatuur. De partij is geen democratisch instrument omdat het bestaat uit mensen die dezelfde belangen hebben, of dezelfde achtergrond, of hetzelfde geloof. De bedoeling van een partij is te regeren, dat wil zeggen ook over niet-leden van de partij die die niet dulden. Gadhaffi’s populariteit in binnen- en buitenland wordt onderschat. In eigen land heeft hij ervoor gezorgd dat niet alleen de rijke upper-ten in een auto kan rijden, maar iedereen. En in het Midden oosten spreken zijn simpele opvattingen voor de wereldvraagstukken, terugkeer naar de islam en de eenheid van alle Arabisch sprekende volkeren, zeker aan bij de eenvoudige boeren. Wel kan Sadat Gadhaffi kopzorgen geven door de stammen in de oostelijke provincies Cyrenaica op te zetten. Deze stammen trekken heen en weer over de grens tussen Libië en Egypte maar zijn echter net zo vatbaar voor anti-Sadat- gevoelens als voor anti-Gadhaffi- gevoelens. Het wederzijds geschil tussen Gadhaffi en Sadat gaat buiten alle gren zen van beschaving. Hoe ruim je het ook neemt. gen is het alleen Gadhaffi die het beleid bepaalt. De anderen, inclusief eerste- minister Jalloed, zijn slechts dienaars. Ze hebben weinig in te brengen. In persoon lijkheid torent Gadhaffi hoog uit boven zijn RCC-collega's. Hij geeft de toon aan met zijn betrekkelijk sobere leven en hij weet de massa te bespelen. van de wereld, zijn woorden geen con tract. Overigens begint Gadhaffi al een beetje toenadering te zoeken tot Egypte. Hij heeft een aantal Egyptische saboteurs amnestie verleend en Sadat gevraagd eens met hem te praten. „De Arabische wereld is als een roomskatholiek huwe lijk”, zegt een diplorrïaat, „men kan niet scheiden”. Zijn grootste islamitische populariteit heeft hij gewonnen door zijn toverdoos: de Jihad (heilige oorlog-kist, waaruit bevrijdingsbewegingen overal ter wereld worden gefinancierd). Iedere Libiër betaalt 20 gulden per maand. De pot is er in de eerste plaats voor het Islamitisch Zendings Centrum, gevestigd in een oude Italiaanse katholieke kathedraal in het centrum van Tripoli. Deels wordt er ook de bouw van moskeeën in het buitenland mee betaald. Over de wet zegt het groene boekje: „Men kan overal ter wereld worden geregeerd door mensen gemaakte wet ten. Deze hebben de natuurlijke wetten verdrongen. Deze door mensen gemaakte wetten zitten vol met mate riële straffen voor de mens maar de traditionele wet (hij bedoelt de koran) kent dit soort straffen bijna niet. Gadhaffi heeft voor honderden miljoe nen guldens wapens gekocht in de Sovjet- Unie; zijn afkeer van communisme is bekend, maar de Russische staat is de enige die hem de wapens wil verkopen die hij hebben wil. Met deze aankopen is Gadhaffi nog geen Russisch agent gewor den en het is nooit bewezen dat de voor malige Amerikaanse luchtmachtbasis Wheelus nu in een Russische basis is ver anderd, zoals president Sadat beweert. Gadhaffi met links van hem zijn vader, rechts en onder zijn ooms, die allen nog in tenten in de woestijn leven. Met de komst van Gadhaffi is god teruggekeerd in Libië. De koran, het heilige boek van de islam is het wet boek. Dat zegt bijvoorbeeld dat er geen alcohol gedronken mag worden. In Libië is dan ook nergens wijn, of whisky e.d. te koop. Men geniet hier van thee, mineraalwater en heerlijke cocktails van verschillende vruchten sappen. En aan de ramadan, de islami tische vastenmaand die eind augustus begint en tot omstreeks 25 september duurt, wordt streng de hand gehouden. De Palestijnen zelf zouden hem gevraagd hebben niet tussenbeide te komen in de slag om het vluchtelingen kamp Tal Zaatar deze zomer in Beiroet. Damascus heeft Beiroet iets warmer kun nen maken voor de gedachte dat het voor de Palestijnen beter is Syrië als bondge noot te hebben dan zich tot de laatste man dood te vechten. Want sinds de „bemidde ling” in Libanon zijn de aanvallen in de Libische media op Syrië getemperd, en het Syrische regime wordt niet langer veroordeeld wegens zijn ingrijpen in Libanon Gadhaffi is een noeste werker. Hij slaapt nauwelijks nog en ziet er slecht uit. Opvallend is zijn lichtgeel geworden huid en zijn lusteloosheid, als hij in een speci aal voor hem neergezette grote fauteuil zit tijdens het feest van politie-officieren in de tuin van het voormalige paleis van de kroonprins. Onder het geknal van vuur werk en het geroep van „El Fatah, El Fattah, El Fattah” (waarmee niet de Palestijnse organisatie wordt bedoeld maar de Libische septemberrevolutie; maar het begin van de maand september heet in het Arabisch el fattah) komt Gadaffi, gehinderd door de samengedron gen menigte, naar voren. Als hij eindelijk rustig kan zitten hangt zijn hoofd, met het tegenwoordig naar voren gekamde krulli ge haar, vermoeid tegen de leuning. De olie zorgt nog altijd voor 80 percent van de inkomsten, maar ook de Libische economie heeft grote zeggenschap in industrie en handel, die soms zonder baar geld zitten omdat het hoofd van de stam, kolonel Gadhaffi af en toe vergeet, of weigert te tekenen. In het kader van de zelfverzorging moesten alle Libiëers onlangs 50 gulden extra van hun salaris afdragen. Van dit geld krijgt ieder gezin een kippenhok en kippen zodat iedereen voor zijn eigen eieren kan zorgen. teneinde diens ongeschiktheid te bewijzen. Volgens de moderne demo cratie controleert het parlement de regerende partij. De meerderheid in dat parlement bestaat echter altijd uit leden van de regerende partij. Aan de ene kant is Gadhaffi makkelijk benaderbaar, maar aan de andere kant is „Ze hebben goede ideeën, maar ze doen het vaak te onoordeelkundig”, zeggen kri tische economen over de Libiërs. Als voorbeeld wordt het landherwinningspro- ject in Kufra aangehaald. Daar is midden in de woestijn een prachtige groene oase geschapen met behulp van irrigatie. Het water wordt van grote diepte waar het duizenden jaren bewaard is gebleven tus sen aardlagennaar boven gepompt. Maar deze bron zal binnen twintig jaar leeg zijn. echte democratie bestaat alleen door deelname van het volk, en niet vanwe ge de activiteiten van vertegenwoordi gers (parlementariërs). De tegenwoor dige democratieën geven parlementa riërs dus een heiligheid, een onaantast baarheid die andere individuen niet hebben. Als een parlement wordt geko zen op basis van partijen dan is het een parlement van de partijen en niet van het volk. Het vertegenwoordigt de par tij, en niet het. volk. Vertegenwoordi ging is vervolging en bovendien aan gezien het systeem van gekozen parle menten is gebaseerd op propaganda om stemmen te winnen is het dema gogisch”. 1 hij de man die in zijn eentje het land regeert en mensen wekenlang op hem kan laten wachten vanwege zijn grilligheid en vreselijk chaotische werkwijze. Ten slotte zegt Gadhaffi: „Theore tisch presenteert het groene boekje de oprechte democratie. Maar m de prak tijk regeert altijd de sterkste, dat wil zeggen dat het sterkste deel van de maatschappij datgene is wat regeert

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17