Intensievere beleving bij André Gouw Viool en cello als een hechte eenheid Optreden van Camel hinkt op twee gedachten Gnadiges Fraulein een zeurderige vertoning Annie Woud viert 75e verjaardag Jan Willem van Vugt in Nieuwspoort J J 8 Leden Kern Ensemble tonen grote techniek LEERLINGEN THEATERSCHOOL SPELEN TENNESSE WILLIAMS Politieke en andere tekeningen O’S V. B 9 Prestigeverlies Spandoeken J >1 f SOMS ONDANKS bedenkingen heb ik het werk van de jonge Haar lemse surrealist André Gouw altijd gewaardeerd. Het hield beloften in, de ene keer meer in de tekeningen, de andere keer in de schilderijen. En in elk geval kon hem een groeiende vaktechnische knapheid nooit worden ontzegd. Beloften zijn er om te worden ingelost en daarom deed het me deugd om te kunnen constateren dat André Gouw nu op weg is naar een veel intensiever be leving van de innerlijke factoren die hem drijven. Het is dus een goede tentoonstelling bij Heerkens Thijs- sen aan het Houtplein, t.e.m. 16 oktober a.s. Li'. 3 BH 5 M A A N U A Cr UK* 7466 7725 „Das reine sitzen und stehen”, een der schilderijen André Gouw. JOHAN VAN KEMPEN Focus minder gedifferentieerd VA Zelfportret door Jan Willem van Vugt. KO VAN LEEUWEN. MH ook lovend in deze kolommen gerecen seerd. Titels bij tekeningen als „Van Keme- nade aan de was”, „Lubbers, BTW en de inflatie”, soms ook alleen maar namen als „Vondeling”, Wiegel’ en anderen, to nen Van Vugts politieke interesse dui delijk aan. Ze zijn geïinspireerd op de Nederlandse politiek, die door hem zeer puntig en toch mild op de hak wordt genomen. Sterker nog en niet mild is hij als het gaat om tekeningen die de ellen de in Chili en dergelijke tot uitdrukking brengen. Dan is Van Vugt zeer duidelijk humanistisch links. Anja van 't Hoenderdaal als de gewonde variété-artieste In Gnadiges Frdulein. (Foto Bob van Dantzig) be- haar (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Jan Willem van Vugt. ook onze politieke tekenaar, exposeert enige weken in het Internationaal Pers centrum Nieuwspoort aan de Hofsingel. Nu en dan worden daar in de bar en in een der zaaltjes exposities ingericbt van beeldende kunst, die iets met het nieuws en de kranten te maken heeft. Vrijdag middag is deze expositie geopend. hun spel kenmerkende klankesthetische eigenschappen - alle delen in een welo verwogen karaktertekening naar voren te brengen. Via fluweelzachte flageolet ten tot de meest agressieve pizzicatie, hielden zij de dramatische spanning ten einde toe vol. Een doorleefde en tempe ramentvolle vertolking. Na de pauze volgde het viool-celloduo van Bohuslav Martinu. In het algemeen wordt de betekenis van Martinu’s com poneren de laatste jaren flink overschat. En, op het sfeervolle preludium na, zo werd men ook hier weer geconfronteerd met etude-achtig maakwerk, alle inzet van de uitvoerenden ten spijt. Heel wat beter was het gesteld met de creatieve kwaliteit van het laatste pro gramma werk: het Duo van Zoltan Ko- daly. Want al is Kodaly in dit van vorm niet zo sterke Opus 7 soms wat wijdlo pig, je voelt toch direct dat je te maken hebt met een componist die wel eventjes wat meer te zeggen heeft dan een aca demicus als Martinu. Beuling en Mason maakten zich er ook in de minder geïn spireerd geschreven passages niet vanaf en zorgden in de gave uitvoering vrijwel steeds voor de benodigde intensiteit. Wat Maurice Ravel doet met deze twee instrumenten, in zijn aansluitend gespeelde Sonate voor cello en viool, is fabelachtig vanwege de suggestie van orkestrale veelstemmigheid die hij steeds weet op te roepen. Bob Reuling en Ronald Masin wisten er in de uitbeel ding ook wel raad mee. Hun hoog ont wikkelde techniek bood voldoende vrij heid om - met behoud van de verfijnde, DE PRESTATIES van de acteurs die Gnadiges Fraulein spelen, lopen nogal uiteen. Anja van ’t Hoenderdaal speelt de titelrol. Heeft daarbij weinig omgang met tekst, maar levert in haar stil spel trefzekere tragiek. Zij ziet er fraai gro tesk uit met haar bloederige vogelver- wondingen. Helaas valt er van de overi gen weinig boeiends te vertellen. De clichématige typeringen blijven steken in spel dat beneden het acceptabele verkeert. Daardoor onstaat een eentonige zeurderige vertoning van een groepje dat niet bij machte is enige dramatische spanning op te roepen. Jammer van alle moeite, die toch wel achter de gehele voorstelling te ontdekken valt. Op dat laatste werd ook gezinspeeld door burgemeester H. Vonhoff van Utrecht. Hij is meermalen „slachtoffer” van Van Vugt geweest, iets waar hij eigenlijk blij mee was omdat hij, blij kens zijn openingswoord niet alleen de knappe tekenstijl zo bewondert. Hij was dankbaar voor het f?'t dat Van Vug. zijn getekende politici toch echt mensen laat blijven, geen karikaturen van zich zelf. Ondanks de scherpte van veel teke ningen is er een ondertoon van mildheid en humanistische zachtmoedigheid, die begrip tussen links en rechts in de politiek mogelijk maken. Na de veel respect afdwingende pres tatie, die het weergeven van al deze notenrijke partituren die het programma inhielden toch betekende, leken de con- certgevers nog steeds onvermoeibaar. Zo moest er nog als toegift een bewerkelijk duo van Halforsing klinken: een heel rare, maar als het zoals hier met veel overtuiging gebracht wordt, ook wel weer amusante Passacaille op een thema van Handel. Alsof de beide musici zich nog niet van genoeg kanten hadden laten zien. ROTTERDAM. Voor een korte toer- nee van vier concerten was de Engelse symfonische rockgroep Camel dit week end in ons land. Vorig jjaar december debuteerde de viermans groep hoopvol; al was de publieke belangstelling toen niet om over naar huis te schrijven. HAARLEM. Viool en cello, zonder meer. Een exclusieve en geen algemeen geliefde combinatie; gezien de geringe publieke belangstelling, zondagavond in de Egelantier, voor het duo Ronald Ma sin en Bob Reuling. Deze twee virtuoze instrumentalisten (leden van het veel vuldig in binnen- en buitenland optre dende Amsterdams Kern ensemble), zorgden niettemin voor een boeiend reci tal. Zo zal de muzikale genieting er voor het handjevol aanwezige liefhebbers, op dit concert onder auspiciën van de stich ting Jeugd en Muziek Haarlem gegeven concert, niet minder om geweest zijn. Het is 1972 gecomponeerde en aan Mason en Reuling opgedragen tweedeli ge Duo van Geza Frid, vormde de inlei ding van het programma. Ook in dit aantrekkelijke opus 80, spiegelt Frid zo als gewoonlijk bepaalde aspecten van de geest van de door hem zo bewonderde Bartók. In het wat fragmentarisch opge bouwde Andante en evenzo in het daar opvolgende en meer doorstromende Al legro, toonden de beide uitvoerenden strijkers veel begrip voor de aard van het werk en brachten zij, in hechte eenheid, op artistieke wijze reliëf in hun partijen aan. van een grappige animatiefilm tijdens Chord Change en van prachtige beel den tijdens gedeelten uit de Snow Goose. Tegen het eind "komt Camel gelukkig nog tot boeiend, bezield musiceren. Het samenspel van geluid en beeld tijdens het Dunkirk-thema verdient zelfs alle be wondering; zelden wordt een zo grote mate van timing en effect bereikt. Ronduit voortreffelijk is de toegift AMSTERDAM. Verdeeld over het hele seizoen voeren leerlingen van de Amsterdamse theaterschool een aantal toneelstukken van de Amerikaanse schrijver Tennessee Williams op. Dat gebeurt onder regie van Hidde Maas, Tom Janssen en Will Spoor. Van de negen produkties die gemaakt zullen worden is „Gnadiges Fraulein” de eer ste. Het stujc dat geregiseerd werd door Tom Jansen, wordt momenteel in het Shaffy Theater opgevoerd en blijft daar tot 10 oktober. Lady Fantasie, hoewel het de aandacht vestigt op een andere zwakke stee. In strumentaal klopt bij Camel alles tot in de puntjes, maar de zang van Latimer komt over als overbodig. De oplossing komt neer op een keuze tussen volledig instrumentale muziek of het aantrekken van een capabele zanger. Hinken op twee gedachten is verder uitzichtloos. JOHN OOMKES GNADIGES FRAULEIN toont een tragische episode uit het verworden le ven van een eens zeer beroemd variete- artieste. Eertijds moet zij een schitte rend nummer gehad hebben, maar nu verblijft zij op de Grote Slaapzaal van een goedkoop logement, temidden van zwervers. Zij mag daar blijven onder voorwaarde dat zij voor de logemen- thoudster vis probeert te verschalken bij de visafslag. De artieste ondervindt bij haar jacht op vis vooral moeilijkheden door de voortdurende aanvallen van de coocalonies, gigantische visetende vogels die het schiereiland waar dit alles zich afspeelt teisteren, en die de beklagens- waardige vrouw tot bloedens toe ver wonden, Een bloedspoor brengt een ver slaggeefster van een plaatselijke krant er toe zich in het lot van de Gnadiges Fraulein te verdiepen. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Morgen, hoopt de faamde altzangeres Annie Woud 75e verjaardag te vieren. Helaas moet het feest een besloten karakter hebben want mevr. Woud werd onlangs vanuit de verpleeginrichting Zuiderhout voor een overigens niet gevaarlijke kwaal op genomen in de Mariastichting. Het zijn vooral de oudere concertbe zoekers en muziekminnaars bij wie de naam Annie Woud een bekende klank heeft. Ze debuteerde in Haarlem in 1925 tijdens een concert dooi- de koninklijke liedertafel Zang en Vriendschap dat voor lezers van onze krant werd gege ven. Dat was het begin van een glanzen de carrière die haar op vele internatio nale podia bracht, zoals die van Wenen. Augsburg, Basel, München en Edin burgh. In de Schotse hoofstad zong zij in 1952 tijdens een festival in het Mag nificat van Rudolf Mengelberg met be geleiding van n het Concertgebouworkest onder leiding van Kubelik. Annie Woud zong met een bijzonder fraaie stem en etaleerde een bewogen en aangrijpende voordracht hetgeen op tal loze uitvoeringen van koren en op lie derenavonden tot uiting kwam. Naast een podiumcarriere heeft ze ook naam gemaakt als pedagoge, eerst aan de Toonkunst muziekschool in Leiden, later aan het conservatorium in Maastricht. Daar heeft ze enige tijd gewoond, voor dat ze weer terugkeerde naar Haarlem. Er is nog een reden dat het nu juist de tekeningen van Jan Willem van Vugt zijn, die hier ieders bewondering wekken omdat hij niet alleen heel knap en fantasierijk tekent, maar ook om de aard van zijn (politieke) humor. Hij heeft de contourennota van minister van Kemenade geïllustreerd. Aangezien er veel banden bestaan tussen Nieuwspoort (grenzend aan het Binnenhof) en zowel politici als departementsambtenaren, groeide het plan een deel van die teke ningen hier op te hangen. De expositie is overigens aangevuld met tal van andere tekeningen, ook niet-politieke. Voor een deel zijn ze bij onze lezers bekend omdat ze in deze krant zijn afgedrukt, dan wel van een tentoonstelling enige jaren geleden in Galerie Eylders, toen Leek het er vroeger wel eens op dat André Gouw zich teveel liet drijven op rationele ideeën, die niet altijd kleurrijk in beeld kwamen maar nogal vlak ble ven, nu is zijn laatste werk anders geworden. Hij heeft kennelijk de weg naar onderbewustzijn, droom en associa tievermogen beter leren kennen. Daarbij is zijn palet veranderd. Hij durft nu een koloristischer kleurgebruik aan met fel lere accenten. De dramatische expressie heeft daar veel bij gewonnen. Ook in tegenstelling tot vroeger is nu het invoeren van meer verscheidenheid aan elementen. Naast de mens komen er nu fabelwezens in voor, soms bepaalbaar half vogel, half mens, soms onbepaalba re figuren, die toch aan de mens herin neren. Daarnaast spelen portretten of fragmenten daarvan ook hun rol. Het meest opmerkelijke is het beeldend ge bruik d at hij maakt van een amorfe materie, die het midden houdt tussen gaterige spons en koraal. Hij past het toe of hij een soort gesteente schildert waarbinnen zijn figuren half zijn gevan gen of waaraan ze zich trachten te ontworstelen. Dit „droomgesteente” toont in veel werk hetzelfde aanzicht, maar het kan alle kleuren hebbeh. Het geeft aan veel voorstellingen een dramatische dreiging mee, soms geaccentueerd door de koppen van roofvogels, maar ook dreigende luchten. In grote trekken lijkt het erop of Andre Gouw zijn picturale blik heeft verruimd. Soms onderken je invloeden van de Weense Fantastisch Realisten, soms komt iets van de grote Max Ernst om de hoek kijken en ook is de mytho logie deelgenoot geworden in het beeld- spel, bijvoorbeeld de Egyptische Horus- valk in het hierbij gereproduceerde schilderij. Toch is al het werk ondanks bespeurbare invloeden heel persoonlijk gebleven. Het meeste werk is van het laatste jaar. Enkele oudere olieverven tonen het verschil met de nieuwste aan. Ook enkele tekeningen laten zien hoe sterk Andre Gouw is gevorderd. Vooral Van Leer heeft nu nogal wat prestige te verliezen. Hij moet zich bin nen Focus nieuwe stijl eerst maar weer eens bewijzen. Per slot van rekening zette hij Akkerma bewust aan de kant en maakte hij zich in de ogen van enkelen verdacht door zijn betrokken heid met het „middle of-the-road”-re- pertoire van de overigens enorm succes volle Introspection-albums, waarvan we - tussen twee haakjes - eind deze maand een tweetal concerten kunnen verwach ten. Het bepaald niet in grote aantallen opgekomen publiek kijkt aanvankelijk de kat uit de boom. Logisch, want wat er op het podium gebeurt, ligt niet zo eenvoudig in het gehoor. Langzaam wordt er uit wat losse akkoorden een schema opgebouwd, omgekeerd, ver traagd of plots versneld. Er wordt angstvallig geconcentreerd gemusiceerd. Gebleven is de rustiek van het oceaan achtige geluid van de leslie’s en de continue onderstroom van de diepe bas van Ruiter. James is een voorzichtige creatieve- ling, die als het moet een spetterende roffel in huis heeft en stevig kan steu nen in de fellere gedeelten, zoals in Tribune. Gedurfd en fris van de lever klinkt het snelle, akoestische Sneazing Buil, een compositie van Catherine, waarin de fluit van Van Leer haast een folky atmosfeer schept. Naast enkele oudjes als House of the King en Sylvia blijkt uit een paar nieuwe composities dat Focus zich ontwikkelt naar een minder gedifferentieerde, maar toch ze ker zo interessante stijlopvatting dan vroeger. In een ander stuk van Catheri ne wordt een akkoordenschema spiraals gewijze uitgewerkt, wat een verrassend effect sorteert. Het hoogtepunt van het concert vormt een weemoedige. psalmachtige song (waarin de regels „Brother, do you see that the times are bad? I need Love” diverse keren herhaald worden). Knap gitaarwerk en goede zang overtuigt het publiek, dat om meer vraagt. Dan knipt een onzichtbare hand het licht aan en weerklinken de standaardklanken van Toots Thielemans. Hoe fijntjes. „Les extremes se touchent”, heet het. Met andere woorden: de karakters van Akkerman en Thijs van Leer botsten zozeer, dat hun heterogeniteit neerkwam op een haat-liefdeverhouding, die prach tige muziek voortbracht, maar ook een rivaliteit creëerde die vroeg of laat wel moest leiden tot het vertrek van een van hen. Het verlies van een van de knapste rockgitaristen werd gecompen seerd door het aantrekken van de- Belgi sche jazz-rockgitarist Philippe Catherine. Bassist Bert Ruiter bleef. Nieuw daaren tegen is slagwerker Ritchie James. AMSTERDAM Voor het eerst na drie jaar afwezigheid trad Focus gistera vond in de Nieuwe Ral Concertzaal op. Slechts met moeite is er een naam van een andere Nederlandse groep te beden ken die zoveel internationale erkenning kreeg voor hun vernieuwingsdrang. Op zich reden genoeg om te gaan kijken of er nog creativiteit in Focus schuilt, maar het ontbreken van Jan Akkerman werk te de vooroordelen daarbij natuurlijk in de hand. Dit maal was Camel meer in trek. De grote zaal van de Doelen was zaterdag avond weliswaar niet helemaal uitver kocht, maar de groep is het B-circuit duidelijk ontgroeid. Als nieuwe promotors zich aan het grotere werk gaan wagen, dan kan dat met wat aanvangsproblemen gepaard gaan. Vrijjdagavond moesten zo n duizend bezoekers in de Nieuwe Pul in het Bra- Bantse Uden tot hun machteloze woede aanhoren dat het concert geen doorgang kon vinden omdat het podium voor Camel te klein was, om maar iets te noemen. In Rotterdam zag je bovendien de voort schrijdende commercialiteit treffend in beeld gebracht: vier spandoeken met de naam van een bepaald merk nicotine. Het is niet te hopen dat dit soort recla me even normaal wordt bij concerten als bij sportwedstrijden. The Snow Goose, uit een uitstekend concept-album, betekende zoals bekand de definitieve doorbraak voor Camel. De mogelijkheid om het nieuwere materiaal van het Moon Madness album te me ten aan het niveau van The Snow Goose deed zich nu voor handen. De vergelij king biedt weinig houvast. Vooruitgang kan je in ieder geval niet vaststellen. Als geheel bevat Moon Madness zwakkere composities, waarin het zweverig-lieve voortkabbelen op wat armoedige melo dische gegevens opvalt. Het toch al niet zo dynamische podiumgedrag van de groep wordt zelfs uitetrst oninteressant. Alleen gitarist Andy Latimer trekt zo nu en dan een scheef koppie. Gelukkig blijft de aandacht gevangen door de dit keer werkelijk sublieme pro jectie, waarbij gebruik gemaakt wordt REGISSEUR Tom Jansen heeft veel gedaan om de opvoering een essentieel karakter te geven. Het thema, uitbuiting om in eigen behoeften te voorzien, ligt duidelijk genoeg, maar het lukt de spe lers nauwelijks daar in redelijke kwali teit gestalte aan te geven. Als speelvlak dient een middenpodium van beperkte afmeting, waar zich voornamelijk de dialoog tussen de logementhoudster en de verslaggeefster afspeelt. Links en rechts daarvan bevinden zich achter gaasdoek de kamer van de logemen thoudster en de slaapzaal met zwervers. X f „WW f/ f l f f '/M r» W 4 van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 9