Concertgebouworkest terug
van succesvolle tournee
Concertgebouw steunt
Kamerorkest in nood
Goldschmeding
’nhuis vol muziekplezier
Muziek voor de familie Kegge
met Liesbeth, Rogier en Thijs
Nieuw: Floxil
de keelpijnstiller.
WOL
3
-4
H
BEWEGINGSGROEP BART STUYF IN DE TONEELSCHUUR
INTROSPECTION-ARTIESTEN BIJEEN IN CONCERT
MINISTER BOOD GEEN INSPRAAK
G
SEPTEMBER
DONDERDAG
3 0
19 7 6
KUNST
19
NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST
i
I
-
VOOR EXCLUSIEVE HERENMODE
HAARLEM De voorstelling
die Bart Stuyf woensdagavond
met zijn 10 dansers voor een
beschamend klein publiekje in de
Toneelschuur gaf bevat in ieder
geval een aantal momenten van
pure schoonheid. De titel is
„Eventail” wat in het Frans
„waaier” betekent en uitgespro
ken dient te worden als van
taai” al zal iedere opmerkzame
lezer me ogenblikkelijk voor de
voeten gooien, dat er in het woord
taai helemaal geen voorkomt.
De voorstelling kwam tot stand
met subsidie uit de experimen
tenpot van het ministerie van
CRM, wat inhoudt, dat de groep
verder vrijwel geen inkomsten
heeft en dus van een minimumbe
drag moet zien rond te komen
zodat alle dansers er nog wat
anders bij moeten doen omnniet
van honger te verkommeren.
Van Victor tot Vivaldi
Bij Goldschmeding vindt ieder
een installatie voor zijn eigen
droommuziek. ’n Enorme
keus dus. Zorgvuldig ge-
selecteerde merken.
Maar vooral:
"7 technische perfectie.
In stereo of quadro.
3 Voor ein-de-loos genieten.
De serviceafdeling
Ik zit op dezelfde golflengte.
Zw Met vakkundige (gratis)
Ij plaatsing. Met blijvende
begeleiding. Daaraan
herkent u de speciaalzaak
En méér dan 100 laar
vakmanschap.
BB
(ADVERTENTIE)
onaardse schoonheid
Links op deze foto Bart Stuyf met zijn waaier, rechts Robert Vos. Deze foto geeft beter
de verhoudingen weer dan welke beschrijving ook.
(ADVERTENTIE)
Otterloo. (foto Gijsbert Hanekroot).
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
>1
I
GROTE MARKT 8, HAARLEM, TELEFOON 023 - 32 48 80
JOHN OOMKES
p
goldschmeding]
Die liefde en zorgvuldigheid zijn teke
nend voor de hele presentatie. Het spel
zou in de allerbeste betekenis van het
Tijdens het tournee heeft het orkest elf
maal de Zesde symfonie van Mahler uitge
voerd, waarvoor met name in de kranten
erg veel waardering werd getoond. Het
orkest had voor deze tweede tournee in dit
seizoen twee programma’s. Naast deze
Bart Stuyf houdt ervan lang op zijn
ideeën te broeden. Aan deze voorstelling
werkte hij negen maanden. Ieder stukje
decor en elk kostuum is volledig onder
eigen beheer tot stand gekomen. Alle stel
lages en hoepels zijn uitsluitend van hout
vervaardigd. Er komt geen spijker aan te
pas. En alle oudrose kledingstukken van
de dames hebben in de loop van de tijd al
vele kleurbaden doorlopen vóór men met
deze tint eindelijk tevreden was.
Itsluitend bij uw
drogist en apotheek
GROTE HOUTSTRAAT 59
HAARLEM,
TELEFOON 023 32 19 65.
Het Concertgebouworkest zal voorlopig
in Nederland blijven. De volgende tour
nee wordt gemaakt in mei van het volgend
jaar. Dan gaat het orkest naar Japan.
Hoogtepunten van deze tournee waren
de twee concerten in Wenen en het gala
concert in Bonn, waarbij ook prinses Bea
trix en prins Claus aanwezig waren.
symfonie van Mahler werden ook werken
van Beethoven, Brahms, Mozart en van de
Nederlandse componist Leon Orthel ten
gehore gebracht.
speels en logisch consequent, dat ik me
geen ander land kan voorstellen waar het
zou kunnen zijn ontstaan.
Bij een tweede waaierdans, deze keer
uitgevoerd door twee spelers die nu eens
parallelle figuren met hun instrument uit
voerden, dan weer als twee kemphanen
tegen elkaar ingingen, kwam veel meer
vaart en risico te pas dan de eerste keer.
Opvallen daarbij was het verschil in de
wijze van hanteren tussen Bart Stuyf en
Robert Vos, waarbij de laatste als een
echte bespeler van de waaier tevoorschijn
kwam, terwijl Stuyf meer tot één geheel
met de grote witte vleugel vergroeide. De
muziek bij het hele spel was in het begin
van Gyorgy Ligeti en later van de Engelse
rockgroep Genesis, in beide gevallen op
de band uitgevoerd. De muziek van Gene
sis vond ik vooral in het fragment vóór het
grote waaierduel nogal irriterend worden,
Ligeti paste uitstekend.
In de stellage liggen niet alleen horizon
tale loopplanken, maar ook schuin naar
boven lopende, wat onder meer de moge
lijkheden biedt om de dansers op allerlei
niveaus te brengen. Het komt niet dage
lijks voor, dat je de bewegingen van dan
sers nu ook eens van onderen af kunt zien.
Want temidden van al deze dingen zijn er
ook nog dansers die daarmee en met hun
eigen lichaam en voeten, tastend en vol
verwondering een inventief spel spelen.
Al deze elementen komen uitgebreid
aan de orde, maar het allermooiste heb ik
nog niet genoemd. De grote verrassing
van deze voorstelling was het spel met de
twee meter lange witte waaiers. Zo’n
waaier is zwaar en daardoor moeilijk han
teerbaar maar hij krijgt een onaardse
schoonheid als je hem langzaam als een
zweefvliegtuig op de onderliggende lucht
laat balanceren. Hij krijgt iets van een
golvende rupsbaan als je hem snel rond
draait, iets van een enorme witte vlinder
als je hem verticaal naar boven tilt en ook
nog af en toe iets van een fier gespreide
pauwenstaart. Toen de speler met de
waaier, Robert Vos, aan het eind van zijn
solo, zijn „eventail” langzaam op de grond
in elkaar liet zakken, was het net alsof je
het leven zag verdwijnen uit een trillend
prachtig wezen.
De steun van het Concertgebouw kan
belangrijk zijn voor het Nederlands
Kamerorkest. Het gebouw vormt zoals
bekend de thuisbasis van het orkest en
geldt bovendien als het belangrijkste
muziekcentrum in den lande. De heer
Bevaart is sinds enkele jaren directeur
van het Concertgebouw Daarvoor was hij
lange tijd zakelijk leider van het Kamer
orkest.
Overigens heeft het orkest te verstaan
gekregen om op zeer korte termijn zijn
commentaar op de plannen te geven. Deze
termijn wordt in de brief van de minister
die de nota begeleidt, op tien dagen
gesteld.
Van alle concerten in ons land geeft het
Kamerorkest ongeveer 65 percent in de
grote en minder grote gemeenten in de
Randstad, de overige 35 percent betreffen
uitvoeringen in een twintigtal gemeenten
buiten de Randstad. Het zijn vaak plaat
sen die geen accommodatie voor de grote
symfonieorkesten hebben. Met het per
centage van 35 wil het orkest de minister
bewijzen dat het ook buiten de Randstad
in een noodzaak voorziet.
De orkestleden roepen collegae-musici
op hun solidariteit door middel van een
protest te laten blijken. Men moet zich
daarvoor richten tot het Nederlands
Kamerorkest, Concertgebouw,
Amsterdam.
SCHIPHOL (ANP) Het Amsterdam
se Concertgebouworkest is woensdag
middag uit München op Schiphol terug
gekeerd van een zeer succesvol verlopen
tournee door België, Oostenrijk en West-
Duitsland. Het orkest heeft in bijna drie
weken tijd 16 concerten in vijftien ver
schillende plaatsen gegeven. Alle concer
ten stonden onder leiding van Bernard
Haitink.
De voorstelling „Eventail” werd tot nu
toe gedurende 14 dagen in het Amster
damse Shaffy-theater vertoond waarbij
de zaal regelmatig uitverkocht was. Tot
aanstaande zaterdag krijgen Haarlem
mers de kans deze groep dagelijks in de
Toneelschuur te zien. De voorstelling
duurt niet lang, van half negen tot 10 uur,
maar verdient ook in Haarlem iedere
avond een uitverkocht huis.
CONRAD VAN DE WEETERING
l>!
■f:
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Het Nederlands
Kamerorkest heeft in zijn strijd om het
bestaan de steun gekregen van het Con
certgebouw in Amsterdam In haar adhe
siebetuiging schrijft de directie van het
Concertgebouw bij monde van de heer J.
Bevaart dat zij met teleurstelling en ver
ontwaardiging heeft kennis genomen van
de plannen van minister Van Doorn om
het Kamerorkest op te heffen en om met
de vrijgekomen financiële middelen de
kamermuziek te stimuleren.
Ook wel eens zondags wakker gewor
den omdat de buurman zijn ontbijt op bed
nuttigt met het gemompel van Willem
Duys op de achtergrond? Hoe je echter
over hem denkt, de man heeft zoveel
invloed dat hij sterren maken en breken
kan. Thijs van Leer, Rogier van Otterloo
en anderen danken de gigantische ver
koopcijfers van de beide Introspection
albums voor een groot deel aan het onver
bloemde promotiegebabbel van Duys.
Een voordeelaanbieding met Thijs van
Leer, Letty de Jong, Rogier van Otterloo,
Toots Thielemans, Liesbeth List, het trio
Louis van Dijk en als premie het snelle
gesnater van Hans van Willigenburg doet
het prijsbewuste Nederlandse publiek in
drommen toestromen, moet de organisa
tor vervolgens hebben gedacht. Mooi niet.
De prijsbewuste Nederlander telt geen
vijfentwintig piek neer om in de Doelen
op vijftig meter afstand te zien wat hij in
de huiskamer zoveel goedkoper close in
beeld krijgt.
De adviesnota van minister Van Doorn
moet overigens eerst nog in het kabinet
worden besproken en komt dan in de
volksvertegenwoordiging ter behande
ling. Tegen die tijd is zeker een jaar ver
streken, aldus de orkestdirectie en rond
die periode zal er sprake zijn van een
nieuwe regering waarin naar verwachting
minister Van Doorn niet zal terugkeren.
Voorlopig gaat het orkest dan ook door
met het maken van plannen voor komen
de seizoenen Dat van 1977-1978 is al rond,
besprekingen met solisten en dirigenten
voor het seizoen daarop zijn al gaande.
woord typisch „Hollands” genoemd kun
nen worden. Het is vooral in het begin wat
bedachtzaam maar toch ook weer zo
Naar gisteren van de zijde van het
orkest werd meegedeeld heeft de minister
het ensemble geen enkele vorm van
inspraak in zijn plannen geboden. Vorige
week kreeg de orkestdirectie het verzoek
om afgelopen maandag naar het ministe
rie van CRM in Rijswijk te komen. Daar
werden de plannen in de adviesnota mee
gedeeld. Hoewel het in zulke gevallen
betamelijk is de betrokken vakbonden
over ophanden zijnde ontslagen in te lich
ten, is dat deze keer niet gebeurd. De
ANOUK, bond van de uitvoerende kun
stenaars, heeft dan ook hierover zijn woe
de uitgesproken.
als bezielde zangeres een gevoelige knauw
toe te brengen. Haai mimiek, presentatie
en dictie zijn alleen bij vlagen nog te
herkennen. Een glitterjapon is bovendien
ook niet je dat.
Het Introspection-materiaal wordt na
de pauze gebracht. Voordat Van Leer
opkomt hebben de arrangementen van
Van Otterloo het karakter van knap inge
blikte muziek. Even kunstmatig als een
draaiorgel of een cassetterecorder. Een
druk op de knop en spelen maar. Dan is
het even grappig als Rogier wil beginnen
en niet doorheeft dat een paar musici nog
moeten binnenkomen. Geen probleem;
nieuwe druk op de knop en daar klinkt het
Rondo. Met Van Leer hij heeft het
rozige gelaat van een dertiger gekregen en
beweegt zich stijfjes in een snedig, stijlvol
neo-klassiek kostuum heeft het alle
maal wat meer diepte. Toch komt men
niet verder dan vrij stipte en dus gladde
uitvoeringen van de diverse werkjes van
Bach, Fauré, Van Leer en Van Otterloo.
Dankzij de muzikale kracht van Toots
Thielemans wordt vervolgens voorkomen
dat de show uitdraait op een zoete suiker
spin van amusement. Alhoewel ik ook
hem liever zonder orkest zie optreden; de
gedeelten waarin alleen het ritmecombo
en de fender rhodes hem begeleidden,
waren uit de kunst.
„Een vlekkeloos verlopen tournee”, ver
telde de zakelijk leider van het Concertge
bouworkest Adolf M. van Dantzig na aan
komst van zijn orkest op Schiphol.
„Het succes van het Amsterdamse
orkest uitte zich niet alleen in een enthou
siast publiek na afloop van de concerten,
maar ook in lovende recensies in de kran
ten”, aldus Van Dantzig.
en dirigent Rogier van
De concerten van het Kamerorkest heb
ben steeds bewezen, aldus de heer
Bevaart, bijzonder veel publiek te trek
ken. Opheffing van het ensemble leidt tot
een onaanvaardbare verschraling van het
muziekaanbod in Amsterdam. „Het
publiek kan bovendien nergens anders
naar toe want overal zitten de zalen vol”,
aldus wordt in de adhesiebetuiging
gesteld.
ROTTERDAM. De kijkdoos is drie
dagen lang realiteit. Een voornamelijk
vaderlandse keur van artiesten, ruwweg
een mêlee van „Introspection” en de
(andere) vaste gasten van Music-All-In
minus Pim Jacobs zelf trekt door
Nederland, ten behoeve van dat deel van
onze bevolking dat dit soort easy-
listening-muziek spannend genoeg vindt
om ervoor uit de tv-stoel te komen. Dat
zowel het Amsterdamse Concertgebouw
eergisteravond als de Doelen gisteravond
niet waren uitverkocht, zegt genoeg over
de door het televisie-medium aange
kweekte luiheid. Tegelijkertijd is het
toch wel een hele geruststelling als eens
een keertje blijkt dat het met de „vertros
sing" wel losloopt.
Bovendien zo blijkt na een korte blik
op de wel toegestroomde bezoekers
krijgt elke muziek zijn eigen publiek.
Zo te zien is deze ratjetoe geen muziek
voor Jan Modaal, meer om met Hilde
brand te spreken voor de familie Keg
ge. Een klankbord dat voor de staaltjes
van bestudeerde techniek van Louis van
Dijk ’s mans hémden flikkeren over de
toetsen óf beleefd applaudisseert en er
geen snars van begrijpt óf hardop zijn
bewondering voor diens hoogdravende
techniek spuit. Van Dijk gaat helemaal op
de reclametoer door in een „en-dan-is-er-
koffie”-arrangement van Judy Collins’
Send in the Clowns wat hoge toontjes
rond te strooien.
Het aandeel van Liesbeth List is zo
mogelijk nog bedroevender. Na een
daverende aankondiging van Van Willi
genburg (verschrikkelijk hoe vaak die
man het woordje verschrikkelijk gebruikt
als hem even geen passende superlatieven
te binnen willen schieten) weet Liesbeth
binnen vijfentwintig minuten haar naam
We hebben te maken met een aantal
fraai geconstrueerde houten stellages die
soms doen denken aan wandrekken in een
gymnastiekzaal en soms aan bouwstellin-
gen. Verder met vier enkele decimetes
brede hoepels in maten variërend van 1 m.
80 tot 80 cm en twee enorme waaiers. Je
kunt boven op die hoepels gaan staan en
ze dan, al achteruitlopend, langzaam
vooruit laten rollen. Je kunt er ook in gaan
staan, of bij de kleinere opgerold in gaan
zitten om ze dan door het uitvoeren van
bepaalde bewegingen tot een snelle
draaiing te brengen. Tenslotte kun je ze
een duw geven, waardoor ze nu eens zelf
standig voortrollen, dan weer (in een
schuine stand gebracht) tollend en wagge
lend tot stilstand komen.
Voor het 130 man tellende gezelschap
werd deze tournee dinsdagavond officieel
besloten met een souper in Augsburg, hun
aangeboden door Bernard Haitink. De
enige die daarbij ontbrak was de eerste
concertmeester Herman Krebbers. Hij
moest wegens een infectieziekte die hij in
Oostenrijk had opgelopen, zijn tournee
afbreken. Zondag is hij in Nederland
teruggekeerd en inmiddels opgenomen in
het Centraal Israëlitisch Ziekehuis in
Amsterdam.
Het Nederlands Kamerorkest wordt
voor ruim 90 percent (te weten 2,6 miljoen
gulden) door het Rijk, die het zelf m 1955
heeft opgericht, gesubsidieerd. De
gemeente Den Haag betaalt voorts een
gering percentage, maar deze regeling
heeft tot gevolg dat het Rijk met het
ensemble praktisch baas in eigen huis kan
zijn.
Floxil zuigtabletten helpen snel, voordat uw keelpijn
erger wordt.Twee krachtig werkende antiseptics bestrijden
uitbreiding van keel en mondholte- infecties.
II kunt weer slikken en praten zonder pijn.
Floxil. Aangenaam zacht van smaak.
24 Zuigtabletten in handige
do, irdrukstrips. f 3.85.
dirigent- ANDRÉ VANDERNOOT
SEIZOEN 1976-1977
SERIE A
Concertgebouw Haarlem 20.15 uur
1 ste concert Beijneshal Stationsplein
6 concerten op de dinsdagavonden
5 oktober, 2 november. 30 november,
11 januari, 8 februari, 8 maart.
gastdirigenten OTAKAR TRHLIK, ROBERTO BENZI, YOAV TALMI
solisten: 1EAN-PIERRE RAMRAL fluit
ALBERTO LYSY, HERMAN KREBBERS viool
CORA CANNE-MEYER, NICO BOER, BERNARD KRUYSEN,
HUBERT WABER zang
MICHEL BLOCK piano
abonnement 6 concerten f 50,(a.i.) losse kaarten f 10,— (a.i.)
Kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange
Begijnestraat 13, van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur.
JZ'/S
De nieuwe samenwerkingsvormen
zoals de minister die wil, aldus de heer
Bevaart, gaat het Rijk scheppen geld
meer kosten dan thans aan de orkesten
wordt uitgegeven. Hij wijst de plannen
mede daarom categorisch van de hand en
ziet in de handelwijze van de minister
trouwens een gebrek aan juiste kennis.
Op welke gegevens baseert de minister
zijn uitspraak dat in westelijk Nederland
een overcapaciteit aan muziek wordt
geboden? aldus de heer Bevaart. Het
tegenovergestelde is juist waar Het Con
certgebouw kan niet eens voldoen aan alle
vraag naar zalen en bovendien zijn de
allermeeste uitvoeringen steeds of goed
bezet of uitverkocht.
Dat zich in het westen van het land een
concentratie aan orkesten voordoet ligt in
het feit dat zich daar ook het meeste
publiek bevindt, voortvloeiende uit het
eenvoudige gegeven dat de meeste men
sen in de Randstad wonen.
K“"-ken(,.d.T^T'EHERFST76
9end rustige dessin^ tvXïen^'^''19’ o^-
n' 0Pgesneden revers n driedelige model
idealer voor Burberrys Ori'
Taylor, M/üsonTG^'
„Even tail”
s X I