F affiniteit met Mahler Basisinkomen Geen subsidie voor Nederlands toneelwerk Veel kwaliteit bij collectie Overtoom in Alkmaar De goede smaak van een kenner George Rober in Galerie De Ark Haitink bewijst weer „uitverkoren” schrijvers Spitsvondige balletpersiflage met veel humor als toegevoegde waarde f S’SMssS*G.BDEROeEx i ^ell^eurenezwTrt 'V'’" °r in en toeeriim I I I DIRK BOGARDE ALS GENERAAL UR CITROËN MEMO ?9, 38 urt) ticulie' va tot vrij I >de Olof en Krebbers solisten in Badings TE 4EN Max Havelaar kreeg juryprijs in Napels Raad voor de kunst wil ook leenrecht goed nieuws van de Citroën agent 1 Eerste lugtige plaatsing” van Toer van Schayk 16 19 7 6 17 OKTOBER DONDERDAG 7 KUNST ISt top AMSTERDAM Met oprecht plezier gepoot een volle stads schouwburg woensdagavond van het laatste ballet dat die avond bij het Nationale Ballet op het reper- door de merkwaardige omstan digheid, dat Maria Aradi de hoofdrol zo messcherp en vol nuances op het toneel zette, dat het corps de ballet er een wat bleke schijn door kreeg. Zoltan Peter moet hierbij trouwens ook nadrukkelijk genoemd worden want de wijze waarop hij Maria steeds weer in de lucht hief en bij stond bij haar pirouetten voeg de een enorme waarde aan haar prestaties toe, terwijl hijzelf op de momenten dat hij alleen mocht dansen ook bijzonder licht en fraai voor de dag kwam. 2CV nog steeds vanaf 6.999,- GS nog steeds vanaf 13.180,- toire stond. Het eerste stuk, Doni zetti Variaties, waarover ik al eens bijzonder enthousiast in deze krant schreef, kwam deze keer wat minder goed uit de verf I” <1 VOOR EXCLUSIEVE HERENMODE raat 26 Maria Aradi en Zoltan Peter in „Eerste lugtige plaatsing” van Toer van Schayk. (ADVERTENTIE) tredim age), JOHAN VAN KEMPEN sn. eding geli AMSTERDAM. Sinds Bernard Hai tink dirigeert, is zijn affiniteit met de muziek van Gustav Mahler bekend. Bij zijn uitvoeringen van diens symfonieën werd al gauw duidelijk dat die affiniteit ook werkelijk achtergrond had. In die zin, dat hij zich door zijn geaardheid voldoen de met deze kunst kan identificeren om alle psychische roerselen die in de com plexe orkestpartituren hun neerslag heb ben gevonden, als weinig anderen en op authentieke wijze - zo ervaar je dat zon der meer - reliëf te geven. Haitink weet bij het tacteren, met effec tieve slag en niet mis te verstane mimiek, aan zijn bedoelingen ten aanzien van de verklanking van de partituur, op een bij zonder expressieve wijze uiting te geven. En ook al duurt zo’n Zesde Mahler ook ruim vijf kwartier: dan nog is er geen sprake van inzinkingen of zelfs maar een Een en ander heeft de Raad voor de Kunst minister Van Doorn geadviseerd. De bewindsman is bereid een proef met dit systeem te nemen. De Raad voor de Kunst vindt ook dat de in te voeren rege ling pas na enige tijd te zijn gebruikt op haar waarde kan worden getoetst. De Boer’s nieuwe stuk is een ad hoe produktie van Lancelot Nederlandse The- aterprodukties, die authentiek Neder lands toneel wil stimuleren. Lancelot is opgericht door twee theaterproducenten in de vrije sector, John de Crane en Gisle- bert Thierens, met het oogmerk toneel werk van Nederlandse auteurs in de vrije sector een kans te geven. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Ondanks de afwij zing van subsidie voor deze produktie, gaat het nieuwe toneelstuk van Lodewijk de Boer „Als jij de bloemen vertrapt, zal ik jou vertrappen” toch in première. Dat zal op 22 oktober gebeuren in Frascati in Amsterdam. Bijna de hele groep acteurs die destijds bij de opvoeringen van The Family was betrokken zal er in meespe len. Lodewijk de Boer schreef het stuk speciaal voor de vijf acteurs Benny Orri, Martine Crefcoeur, Huib Broos, Gees Linnebank en Wim Kouwenhoven. oon sen Hef- Het zoveelste bewijs daarvoor, werd gis teravond geleverd op het eerste- abonne mentsconcert in de B-serie van het Con certgebouworkest. Met de uitvoering van Mahler’s Zesde symfonie, bijgenaamd de „Tragische”, beleefde het vele publiek (alle stoelen waren bezet) beslist een muzikale manifestatie van internationale allure. In het programmagedeelte voor de pau ze, waren Theo Olof en Herman Krebbers (bij hem ditmaal zittend spel, als nasleep van een juist overwonnen ziekte) de solis ten in het destijds (1954) aan hun opgedra gen Concert voor twee violen en orkest van Henk Badings. Ook hier goed vak- Het tweede werk op het programma was Epitaaf, dat me nu nog leger voor kwam dan een maand geleden. In mijn kritiek van toen (10 september) schreef ik overigens over de muziek van Ligeti bij dit ballet, dat die bestond uit veel aanzwel lend en wegstervend geruis en veel onaan genaam snerpende tonen. Deze keer viel het me op dat die tonen helemaal niet zo onaangenaam zijn als ik toen wel dacht, maar uitsluitend zo werken omdat de cho reograaf die klanken juist om deze effec ten heeft gebruikt. De werkelijke relatie tussen dit geluidsdecor en de daarbij uit gevoerde bewegingen is echter een uiterst oppervlakkige en die muziek is aanmerke lijk rijker en zelfs optimistischer dan hij in relatie met dit ballet lijkt. Maar nu dan, het oprechte plezier, de milde glimlach, de grote verrassing van Toer van Schayk. De vorm balletpersifla ge is al zo oud als de dans zelf, maar wanneer het gebeurt als in „Eerste lugtige plaatsing” met een rijkdom aan vakken nis en humor, in een vorm, die zonder die toegevoegde waarc® van de persiflage ook nog een fraaie choreografie oplevert, dan wordt het wel meer dan een gemakke lijke grap. Het stuk wordt geacht zich af te spelen omstreeks 1813. In die periode (april 1814 tot maart 1815) verbleef Napoleon op Elba, wat blijkt uit het tijdelijk weghalen van diens portret door één van de dansers. Het toneel stelt een bruine dansstudio voor zoals je die nog vindt op zolders van oude Franse theaters. De muziek is het nonet in F, dat Louis Spohr in 1813 modellen 1977 maak een proefrit a la Citroen Nonfiguratief moet het werk worden genoemd van de uit Ronse afkomstige kunstschilder Armand Demeulemeester, terwijl de uit Leuven afkomstige Jan Cob- baert niet alleen schilderijen brengt maar ook keramiek en grafisch werk. Twee Brabantse Vlamingen voltooien deze expositie. Maurice Haccuria brengt bronsplastieken en grafisch werk, terwijl Martin Baijens silhouetachtige schilderij en brengt die heel sterk aan de Japanse knipkunst doen denken. De culturele attaché van België in Nederland, de heer P. De Meulenaere, zal vrijdagavond 8 oktober om 20.30 uur deze tentoonstelling openen. De expositie is tot 30 oktober te bezichti gen. De openingstijden zijn dagelijks van 13.30 tot 17.30 uur, behalve maandag en dinsdag als de galerie is gesloten. De groep „uitverkorenen” zal vermoe delijk niet groot zijn als de norm wordt gehanteerd die de afdeling Letteren van de Raad voor de Kunst wenst. De afdeling wil ook dat, zeker in de proefperiode, de maximale omvang van de groep wordt bepaald. Ze adviseert de groep te beper ken tot twintig* a dertig personen. Is er minder kwaliteit, dan kan het bedoelde basisinkomen aan minder schrijvers wor den toegekend. De kwaliteitsnorm dient voorop te blijven staan, aldus de afdeling Letteren. (Van onze correspondent) DEN HAAG. De film „Max Have laar” van Fons Rademakers heeft tijdens het internationale festival voor Europese films, dat van 25 september tot 2 oktober 1976 in Napels werd gehouden, de „specia le prijs van de jury” gekregen. GROTE HOUTSTRAAT 59, HAARLEM, TELEFOON 023 32 19 65. n. ,e taal. 22068 DEN HAAG De Raad voor de Kunst heeft minister Van Doom (CRM) aange raden zo spoedig mogelijk in overleg te treden met de betrokkenen om de basis te leggen voor een wettelijk geregeld leen recht voor boeken. Met dit advies steunt de Raad de afdeling Letteren, die al eer der tot deze conclusie gekomen is. Eerder ging de Raad voor de Kunst al akkoord met de verlangens om te komen tot een leenrecht, doch problemen van administratieve aard hadden tot gevolg dat er slechts een leenvergoeding tot stand kwam. géén prijsverhoging Overtoom’s voorliefde uitgaat, is ook terug te vinden bij de Cobragroep. Van haar belangrijkste representant, Asger Jorn, kon Overtoom in de tijd dat deze nog tamelijk onbekend was een reeks etsen kopen die nu een veelvoud van de oude waarde zou opbrengen. Corneille is eveneens aanwezig en van zijn tijdgeno ten moeten ook Pieter Defesche, Jaap Nanninga, Wim Steyn, Toon Wegner en Kees van Bohemen worden genoemd, die allen, zij het in hun eigen stijl, abstracte „kleurenlandschappen” hebben gemaakt. Binnen deze voorkeur is niettemin toch ook plaats voor de geometrisch-abstracte vormenwereld van Ben Akkerman, de ikoontjes van Ansje Ypelaar en een fors touwobject van Marije den Hartogh. Een waar avontuur dus, daar in het Stedelijk Museum en nu niet gezien vanuit het standpunt van een enkele of een groepje kunstenaars maar vanuit het oogpunt van een verzamelaar die dezelfde kunstenaar alleen maar met integriteit benadert. CEES STRAUS nen di jevast krij mtel uier 'alitei e klei arine et euren 10 to Zate' 3 u. De Raad voor de Kunst heeft over de subsidie-aanvraag, die Lancelot voor „Als jij de bloemen vertrapt” bij CRM deed, gunstig advies uitgebracht. CRM zal ondanks dit positief advies geen subsidie voor deze produktie verlenen, om de een voudige reden dat er geen geld is. Ook de Amsterdamse Kunstraad staat positief tegenover subsidieverlening voor een speelperiode van vijf weken in Amster dam, doch ook daar is geen geld beschik baar. Ondanks deze afwijzingen gaat Lan celot toch door. öriekei n inza papie ddoen. Be moment van spanningsverlies. Vakmanschap was er ook volop in de uitvoering. Krebbers en Olof dus aan de ene kant en het Concertgebouworkest onder Haitink aan de andere kant, deden er geen twijfels aan bestaan dat zij zich er met succes voor inzetten om het werk in ’t juiste licht te plaatsen. En speciaal van wege die positieve vertolkingsomstandig- heden, ging je automatisch denken: er moet nu maar eens een andere Nederland se componist met een dubbelconcert voor de dag komen. De beide vioolsolisten lie ten in hun kwalitatief hoogstaand (samen)-spel uitkomen, dat zo’n composi tie bij hen in ieder geval in de allerbeste handen is. belangrijk te noemen. Daar is allereerst een groot gedeelte werk van leden van de Groningse kunstenaars.,bent” De Ploeg. Wat Overtoom, vaak zeer recent, heeft weten te verwerven is stuk voor stuk veel represenatiever dan wat het Groningse museum momenteel in het Dordrechts museum in een overzichtstentoonstelling van De Ploeg laat zien. Anderzijds wekt Overtoom de aandacht op voor kunste naars als Jan Altink en ook Johan Dijk stra die vanuit de provincie tegen een jarenlang durend onbegrip moesten strij den dat vooral bij de museumdirecteuren in het Westen des lands manifest is. Het expressionisme van De Ploeg dat in de verzameling van Overtoom met een kwali tatief zeer hoog gehalte aanwezig is, wordt ■nog steeds niet voor vol aangezien. Van deze vooroorlogse stroming is bij voorbeeld een figuur als Jan Wiegers met zeer sterk werk vertegenwoordigd die de nare smaak die hij in Dordrecht naliet, volledig doet wegspoelen. Het heftig en hevige koloriet waarnaar als een rode draad een uitstekende kwaliteit bevat die een waar pleidooi is voor de kunst van de betrokken maker in het algemeen. (Van onze correspondent) BOXTEL. In galerie „De Ark” in Boxtel begint vrijdag 8 oktober een opmerkelijke tentoonstelling van een vijftal Belgische kunstenaars. In de eer ste plaats wordt het werk tentoongesteld van de in 1968 overleden Vlaming George Rober, die, hoewel uit Brussel afkomstig, in Haarlem heeft gewoond en jarenlang gewerkt. Van zijn hand zijn verschillen de schilderijen, voornamelijk landschap pen, op deze tentoonstelling aanwezig'. ALKMAAR Hans Overtoom, leraar logopedist uit Bergen aan Zee, is als collectionneur uit het goede hout gesneden. Hij bouwt de laatste twaalf jaren aan een verzameling die heel duidelijk een beeld geeft van zijn voorkeuren, maar die tevens manschap in de compositie, zij het op een ander niveau, maar nergens de geniale vonk. Badings schreef en schrijft uitein- delijk klassiek gestructureerde muziek, die hij door gebruik van gemaniereerd toegepaste intervalssystemen van een modern jasje voorziet. Het orkest was gisteravond perfect in vorm en reageerde sensitief op de spiritu eel geladen directie. Met als resultaat een transparant geheel, waarbij de meest monumentale passages van deze „noodlots”-symfonie gedifferentieerd ble ven. De soms extatisch opgezweepte strij- kersgroepen en de hier zo enorm belang rijke blazers (vooral aan het koper wor den zware eisen gesteld), vormden samen ,met de (via geraffineerd gebruik van plaatklokken, koebellen en dergelijke) mysterieuze effecten oproepende slag-’ werkers, voor een boeiend, steeds maar wisselend klankenpatroon. Ondanks alle immense dynamische contrasten binnen het excentrieke laat-romantisch orkestco- loriet, bleven de instumentale groepen en individuele partijen onderling opmerke lijk fijn afgewogen. Dirk Bogarde als generaal Browning tij dens de opnamen voor de film „Een brug te ver". De scène werd in de buurt van Wamsveld opgenomen en toont het moment waarop de generaal de waarschu wing voor SS-divisies rond Arnhem negeert. Overtoom verzamelt met een hartstocht die hem vrijpleit van enig snobisme. Niet de kunst met een voorspelde beleggings waarde interesseert hem, maar de werke lijke uitdrukkingskracht is van belang bij het verwerven. In welke omgeving dan zo’n werk terecht komt, is voor hem van veel minder belang. De kamers van de bungalow van de familie Overtoom zijn, wat de rijkdom van de schilderijen anders zou doen vermoeden, niet overdadig en luxueus bemeubeld. Een groot gedeelte van de collectie Overtoom is de komende weken te zien in het Stedelijk Museum in de Doelenstraat in Alkmaar. Overtoom brengt hiermee zijn verzameling voor het eerst in het openbaar, nadat daar lange tijd is op aangedrongen. Een verzamelaar laat ten slotte wat hij soms met grote (financiële) moeite heeft aangeschaft, niet zo snel uit zijn huis gaan, ook al is het maar voor tijdelijk. Om verschillende redenen is de collectie Overtoom uit kunsthistorisch oogpunt DEN HAAG (ANP). Auteurs die tijd vrij willen maken voor literair werk, kunnen dit gemakkelijker doen via een nieuw systeem van uitkeringen aan schrijvers dat het Fonds voor de Letteren heeft voorgesteld. De afdeling Letteren van de Raad voor de Kunst vindt dat daarbij sprake is van een basisinkomen en niet meer van een toelage. Toekenning van dit inkomen zou onder voorwaarden moeten geschieden. De eerste en belang rijkste moet zijn, dat zo’n inkomen gaat naar hen van wie zonder meer werk van hoge kwaliteit kan worden verwacht. schreef en dat Beethoven toen veel hoger aansloeg dan zijn eigen werk. Er werd in die tijd heel anders gedanst dan nu maar ook toen waren er verschil lende stromingen. Aan de ene kant was er het „genre noble” dat de oude passen en vooral de symbolen in ere wilde houden, aan de andere kant de moderne richting, die toen „genre grotesque” heette en een eerste voorzichtige poging deed om pp de spitzen te klimmen. Het is ronduit schitte rend, vermakelijk en verrassend te zien hoe Maria Aradi vol verwondering voor het eerst merkte dat het echt mogelijk was om op spitzen te staan, waarna ze aan de lopende band allerlei vondsten deed van passen die je ook nog op die spitzen kon uitvoeren. Ze was dus eigenlijk spitsvon dig bezig. Het publiek in de zaal was opgetogen. Nog een schepje daar bovenop deed Toer van Schayk, toen hij daarna Sonja Mar- chiolli samen met Henny Jurriëns liet ontdekken wat ie, als je dan toch spitzen aan hebt, zoal voor nieuws met een part- f ner samen kunt uitvoeren. Het geniale van Van Schayk is hier, dat hij bij deze experi menten allerlei fraaie partnercombinaties laat proberen en mislukken, die-later in andere balletten wel gelukt zijn. Het hele werk zit boordevol spottende stijlbloemp jes; De tnalle armbewegingen met de duim tegen de wijsvinger aangeperst en daarna het wapperend losschudden van de daardoor verkrampte handen: een paar sprongen bijvoorbeeld met één of twee opgetrokken voeten) overgenomen uit Balanchine’s Donizetti Variaties. Het steeds weer vervallen in poses; de Grieks aangedane dames; de oude stijlfiguren met pofrokken en harpje of bliksemsym- boól; het stof onder de hoed van de ouder wetse danser; het spel met de lauwer krans en het piepende wagentje; het over lopen van het ene naar het andere kamp en de redenen daartoe, het is allemaal teveel om op te noemen. De titel van dit verrukkelijke ballet is „Eerse lugtige plaatsing” en betekent zoveel als de eerste plaatsing oftewel de eerste positie in de lucht, dat wil zeggen op de tenen. Met een variatie op deze titel zou ik willen zeggen: Als dit de eerste „lugti ge” plaatsing van Toer van Schayk is, dan wacht ik met ongeduld op een tweede, derde en zo mogelijk nog verdere „lugti ge” plaatsingen. CONRAD VAN DE WETERING {ADVERTENTIE) CoxMoore, OD .n Kl^*' ^«nark, Bley|e,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17