Onduidelijk oorlogsverslag uit de Stille Oceaan HUMS g| 1 Ifr MSs! y «A R s Studieportretten van de grote Hollywoodsterren Midway FILMS V R IJ D A G 8 1976 OKTOBER 19 18 ie Fassbinder Filmmuseum Verdrinken so Wispelturig ;s :n n :e :e .V. LEM ie m is sn ie n. in Amsterdam H Kat-en-muisspel 1 Fantasia „Vrouwen” Zouden er veel bioscoopbezoe kers zijn die weten waar Midway ligt en er bovendien van op de hoogte zijn dat die geografische aanduiding een emotioneel geladen begrip voor de Amerikanen ver- tegenwoordigt? Voor de V.S. be hoeft een filmtitel als ..Midway” nauwelijks nadere toelichting, voor deze streken zal de titel hoogstens betekenen dat er sprake is van weer een nieuwe oorlogsfilm die zich ergens ver heeft afgespeeld. N achtvoorstellingen Ma8 'Bw W Midway: Voer voor strategen i: :n t- Charlton Heston in „Midway Filmmuseum toont oude filmglamour ren. anten nz. r 0£i James Dean in „East of Eden” van Kazan. riem dden n n Een uit 1932 daterenede glamour foto van de actrice Joan Crawford. „Een studio had sterren en tussen de films door moesten ze in de publieke belangstelling blijven; per slot van rekening is de bioscoopbezoeker wis pelturig van smaak. Het maken van deze publiciteit vindt plaats door het leveren van verhaaltjes over het fa- 1500,- >400,- 1200,- >800,- lende het 'SYS- een LVO- zitale luto’s keur- Ver- ?n de 0- ;n film De Amerikaanse Intelligence Service schalt, na het ontcijferen van Japanse code-berichten, dat het doel Midway zal worden, maar houdt er rekening mee dat de informatie een misleiding is en dan als poging moet worden gezien om de Amerikanen te dwingen hun krach ten daar te concentreren waar geen aanval zal plaatsvinden. Maar admiraal Nimitz besluit de gok te wagen Midway beide partijen in beeld waarin ideeën uitge wisseld, plannen gemaakt en het voor en tegen van bepaalde beleidsbeslissingen tegen elkaar afgewogen worden. Dat le vert weinig boeiend filmwerk op, ook al is de grootst mogelijke authenticiteit be tracht en men mag aannemen dat het zó allemaal in zijn werk is gegaan. teuze belichtingen en het hier en daar bij werken van de negatieven om on gerechtigheden in buik- of schouder lijn te doen verdwijnen. Zelfs bij Johnny Weismuller die een sportieve houding van Tarzan in een boom aanneemt, moet een aankomend buik je weggeschminkt worden en ook bij andere glamourfoto’s kan men bij nauwkeurig toekijken de streken van een corrigerend penseel ontdekken. meer herkenbaar wie of wat er vergaat, wie aan de winnende hand is en wie er door de explosies beter van geworden is. „Midway” is in wezen een zinloze film die meer dan twee uur duurt, goede acteurs op de been brengt (naast Heston zien we Henry Fonda als admiraal Ni mitz, James Cobum, Glenn Ford, Toshi ro Nifune als de grote tegenstander, admiraal Isoroku Yamamoto, Robert Mi- chum, Cliff Robertson, enz.) technisch knappe dingen doet, maar één ding ver geet, een helder exposé te geven van wat er feitelijk aan de hand is. Dit hele spel van mystificaties dat nu practisch verdwenen is, vindt men uitgekristalliseerd in de tentoonge stelde foto’s in het Filmmuseum. Be studeerde houdingen, het kwasi ont spannen liggen op een divan, flat- Bij elkaar roepen de portretten een nostalgiek beeld op van een periode in de Amerikaanse filmgeschiedenis die definitief lijkt afgesloten, de tijd dat Hollywood omschreven werd als „Droomfabriek” en de betoverende sfeer van zijn films slechts aangeduid kon worden met het magische woord „glamour”. Ieder van zestig foto’s die in dt hal van het Filmmuseum een plaats hebben gevonden is een fraaie illustratie van die tijd, waard om met aandacht en met lichtelijke weemoed bekeken te worden. Het' nieuwe filmprogramma van de NOS, „Cinevisie”, zal op zondagavond om 21.10 flitsende aandacht aan deze op merkelijke tentoonstelling besteden. Bezoekers van het Film-museum kunnen van 5 oktober t.m. 29 oktober in het Amsterdamse Vondelparkpa- viljoen hun hart ophalen aan een unieke collectie filmstudio-portretten uit Holywood, foto’s van film-per- soonlijkheden uit ie periode 1925-’4O. ,De studio-portretten”, zo lezen we in de programma-toelichting, ,zijn van beroemde fotografen (Hurrell, Bach- rach) die er bij het portretteren niet ap uit waren een scène-foto uit een film van de acteur of actrice te ma ken, maar die een soort romantisch „ikoon” wilden scheppen om aan de ontzagwekkende adoratie van de mas sa tegemoet te komen. Zij lieten hun fantasie de vrije loop bij het maken van hun foto’s die dienden voor de publiciteit. Zij gaven hun sterren een stukje opgelegde persoonlijkheid, zo wel los van elk dramatisch gegeven als van elke schijn van aardse akti- viteit, een soort „bijna goddelijkheid”. Zij boden een droom aan die in de bi oscoop voor geld te koop was”. Cinetol 2 begon op 7 oktober een Fassbinder-maand, een klein Fassbinder - festival dus waarop achtereenvolgens vertoond worden, „Der Handler der Vier Jahreszeiten”, „Die bittere Tranan der Petra von Kant” (van 14 oktober af), „Alle Turken heten Ali” (van 21 oktober af) en „Effie Briest” (Van 28 oktober af). Elke avond zijn er drie voorstellingen. De tentoonstelling in het Filmmu seum die tot stand kwam in samen werking met het kulturele centrum „De Koningswei” te Tilburg (dat de expositie-primeur had) bestaat uit 60 grote foto’s van beroemdheden als Greta Garbo, Jean Harlow, Joan Crawford, Louise Brooks, Mae West, Maurice Chevalier, William Powell, Cary Grant, Fred Astaire, Douglas Fairbanks jr„ Johnny Weismuller, Marlene Dietrich, Norma Shearer en talloze anderen. De collectie, afkom stig uit de privé-verzameling van John Kobal, een Engelsman die in de zestiger jaren voor de BBC inter views maakte met filmpersoonlijk- heden en in dank daarvoor studio- portretten vroeg. Hij kreeg ook de originele negatieven en liet daarvan de uitvergrotingen maken die nu ge ëxposeerd zijn. Over het ontstaan van het begrip „star” en „glamour” zegt John Ko bal: „Aan het eind van de twintiger jaren was Hollywoods filmindustrie een van de belangrijkste industrieën van de wereld, de auto-industrie lag daarbij ver achter. De overweldigen de belangstelling voor films beteken de dat honderden brieven elke week de studio’s binnenstroomden. Op die manier waren de filmmaatschappijen volledig op de hoogte van de smaak van het publiek en met deze kennis werkten ze nog harder om alles te verbeteren, te verfijnen, te perfec tioneren. Zé wisten precies hoe ze aan de gang moesten gaan, wat ze moesten produceren, hoe ze hun waar aan de man moesten brengen” Voer voor strategen dus maar niet voor bioscoopbezoekers die leken op dit gebied zijn en al gauw verdrinken in namen en getallen en gelaten wachten op de grote klap dié straks moet vallen. Zelfs de ingelaste „story line” van vader en zoon Garth (Charlton Heston en Edward Albert) die op hetzelfde vlieg- kampmoederschip de strijd meemaken nadat een huiselijke twist is ontstaan als jonge Tom met het weinig opwekkende nieuws komt dat hij verloofd is met een, inmiddels in een kamp ondergebracht Japans meisje. Slechter moment om zijn vader te vragen diens hoge militaire rang aan te wenden om aan de interne ring van het meisje een einde te maken, is moeilijk denkbaar. Niettemin doet Charlton Heston die voor hetere vuren gestaan heeft, zijn best en al komt hij niet levend uit de strijd, op de kade van Honolulu wordt Tom verwelkomd door een op vrije voeten gestelde Haruko Sakura. Een dubbele happy ending dus, zowel op militair als op liefdesgebied zijn overwinningen geboekt. Dit, er met de haren bij gesleepte ro mantische intermezzo bewijst al de on zekerheid van de makers of zij de aan dacht met alleen maar de strijd om Midway kunnen vasthouden. Die slag, hoe spectaculair ook (vooral door Sen- surround), mist logische opbouw en een duidelijke uiteenzetting van de opeen volgende gebeurtenissen. Slagschepen vergaan, vliegtuigen storten neer, bom men en torpedo’s veroorzaken brandende chaos, maar het is op het laatst niet cockiaanse suspense met in de hoofdrol len Romy Schneider en Rod Steiger. In Luxor een keuze uit „The Best of the New York erotic Filmfestival”, in Frans Hals een karatefilm, in Lido dat ’s avonds de thriller „The Man from the Organisation” met Roger Moore en Sta cy Keach op het programma heeft, ver toont in zijn nachtvoorstellingen van vrijdag en zaterdag „Bloedlink” en Pala ce brengt dan „Born Losers” met Jane Russel. STUDIO laat de kinderen op de mati nees genieten van de Nederlandse jeugd film „Pietje Bell”, Palace zet hun „Ro binson Crusoe” voor. als aanvalsdoel te beschouwen en daar naar te handelen. Dit kat-en-muisspel in de Grote Oceaan wordt besloten met een beslissende vloot en luchtstrijd die van 4 tot 6 juni 1942 bij Midway plaatsvond, met grote verliezen aan beide kanten maar uiteindelijk eindigend in een grote overwinning van de numeriek sterk in de minderheid verkerende Amerikaanse strijdkrachten die daarmee voor een keerpunt in de oorlogvoering in de Paci fic zorgden. Commentaar van Nimitz na de over winning: „Waren we nu beter dan de Japanners of alleen maar gelukkiger?” De slag om Midway dat zo makkelijk een tweede Pearl Harbor had kunnen worden, is natuurlijk de apotheose van de film die Jack Smight (o.a. „Airport 1975”) voor de „Mrisch Corporation” maakte. Maar een groot deel van „Mid way” wordt gereserveerd voor de stra tegische zetten die bedde partijen in hun respectieve „War room” met speel- goedmodellen op een tafel of met ver plaatsbare knipsels op gedetailleerde oceaankaarten uitvoeren. Om beurten EEN ANDERE interessante reprise is te vinden in Roxy waar Walt Disney’s krijgt. „Fantasia” is Disney’s meest am bitieuze productie geweest. In 1940 reali seerde hij deze reeks van korte teken films waarvan ieder als illustratie van een populair-klassiek stuk muziek be schouwd kon worden, zoals de „Noten kraker suite” van Tchaikovsky, „De To- verleerling” van Paul Dukas, de „Dans der Uren” van Ponchielli en Schubert’s „Ave Maria”. De muziek werd uitge voerd door het Philadelphia Orkest on der leiding van Leopold Stokowski en al naar de aard van het muziekstuk maak te Disney en zijn medewerkers er grap pige of „artistieke” tekenfilmpjes bij. Als stalenboek van tekenstijlen en veelsoor- In Cinetol een film die vorig jaar op het festival van Arnhem de aandacht trok, de Noorse film „Hustruer” („Vrou wen”), Op een schoolreünie ontmoeten drie voormalige klasgenoten elkaar, drie totaal verschillende vrouwen die er van de toevallige ontmoeting, voor het eerst na tien jaar, een dagje-uit van gaan maken. Niet altijd een vrolijk dagje, want er komen zelfbekentenissen, ruzies en conflicten van die door de vrouwelij ke regisseur An ja Breien met veel Zijn onderwerp, ontleend aan een ro man van W. K. Arsenjef en door hem zelf totz scenario bewerkt vertelt over een Russische expeditie die in het begin van deze eeuw onbekend gebied in Oost- Siberië verkent en in kaart brengt. Op haar zware en moeilijke tocht krijgt zij steun van een Mongoolse woudloper die het wilde landschap kent als geen ander. Er ontstaat een hechte vriendschap tus sen kapitein Arsenjew, leider van de expeditie, en deze Derksoe Oezala die van onschatbare hulp is en hem het leven redt als zij beiden verdwaald ra ken op een bevroren meer. De film is wijdlopig en breedsprakig, heeft prachtige natuuropnamen en niet minder indrukwekkende beelden van het menselijk gevecht tegen de natuur krachten. Maar de drie uur die Koerosa- wa nodig heeft om dit alles te vertellen weet hij niet met voldoende spanning en menselijk drama te vullen om van een meesterwerk te kunnen spreken dat men van hem geneigd is te verwachten. milieleven van de sterren, hun kin derjaren, hoe elk Amerikaans kind de meest gedistingeerde vrouw van de wereld kan worden en dergelijke, bla-bla. Met name de fan-magazines bevredigden een grote behoefte, want iedereen wilde lezen over de godde lijke wezens die ze in de bioscoop ge zien hadden. De studio-portretten hadden niets te maken met de film kunst, maar alles met Hollywood. El ke studio in Hollywood beschikte over vier of vijf studio-fotografen en het was hun werk elke ster te foto graferen zo gauw zij of hij vijf mi nuutjes vrij was. Ze moesten de image van een ster fotograferen zoals die door het publiek was opgebouwd en de studio verpakte dit en verkocht het dan. Wat je te zien krijgt op de foto is niet de ster die gefotografeerd wordt, maar je ziet een acteur of ac trice die een rol speelt, de rol n.l. van „ster zijn” Pas daarna spelen ze de rol van een ster die een rol speelt”. De intrige speelt zich af in 1917, het jaar dat de V.S. zich mengde in de eerste wereldoorlog en plaats van han deling is Monterey in Californië, waar Raymond Massey een ijsfabriek heeft en proefnemingen doet om groente op ijs te conserveren. Deze bijkomstige omstand- heden verlenen de film een grote leven digheid, evenals de liefdesproblemen van de beide jongens die verliefd zijn op Abra (Julie Harris). Als film debuut van James Deam waarmee deze wereldbe roemd werd en een korte filmcarriè re kon opbouwen die slechts twee jaar duurde en drie films opleverde, is „East of Eden” van historische betekenis ge worden. En voor de eventuele bezoekers van Cinema International in Amsterdam, van Arena in Rotterdam, van Metropole in Den Haag of Eindhoven en van Catharijne in Utrecht waar deze week „Midway’5 start, zal het nauwelijks dui delijk worden waarom juist voor deze episode uit Wereldoorlog 2 zoveel drukte gemaakt moest worden. En drukte in een dubbele betekenis, want hier en daar, waar de zaal ervoor uitgerust is, wordt de film begeleid door het „Sen- surround”-systeem, voor het eerst toege past bij „Earthquake”, waarbij geluids- en grondtrillhngen bij iedere bominslag, bij ieder gebruik van luchtafweerge schut, bij iedere voltreffer en ontplof fing een lijfelijk meeleven garandeert. Maar nu terug naar de filmtitel. Mid way is een klein eilandje, (5 vierkante km), atol-vormig dat tot de Hawaiï- groep behoort en ongeveer halverwege ligt op de denkbeeldige lijn die van Luzon op de Philippijnen naar San Francisco getrokken kan worden. Sinds 1867 staan de Hawaiï-eilanden waartoe ook Honolulu met het befaamde Pearl Harbor behoort onder beheer van de V.S. die er verschillende vlootbasis ge vestigd hebben. Zes maanden na de Japanse verrassingsaanval op Pearl Harr bor voerde luchtmachtgeneraal James Harold Doolittle een raid uit op Tokyo, meer om het Amerikaanse moreel wat op te vijzelen dan uit strategische over wegingen. Maar op Pearl Harbor hield de Ame rikaanse legerleiding er daarna ernstig rekening mee dat Japan met een vergel- dingsaanval op een van de steunpunten in de Stille Oceaan zou antwoorden, alleen al om de smaad van de aanval op de Japanse hoofdstad uit te wissen. De vraag was alleen waar Japan zou toe slaan. De Amerikaanse vloot was na Pearl Harbor duchtig gedecimeerd en er waren onvoldoende reserves om in het uitgestrekte oceaanigebied te patrouille ren. Alleen een concentratie van al het beschikbare potentieel had kans een vij andige aanval te weerstaan. En daarvoor was nodig precies te weten welk doel de Japanse vloot- en luchtmacht had uitge kozen. warmte en gevoel voor humor bekeken worden. „The Duchess and the dirt Water Fox” in Rembrandtplein Theater is een vrolij ke avonturenfilm die zich tussen George Segal en Goldie Hawn afspeelt in de tijd van het wilde westen. Een „Embrio” tenslotte die in Cineac Damrak te be zichtigen valt, is een waanzinnige scien ce-fiction film van Ralph Nelson waarin Rock Hudson de geleerde speelt die op jacht is naar embryo’s die hij buiten het lichaam van de moeder in snel tempo tot volwassen mensen wil doen opgroei en. Met alle nadelige en griezelige gevol gen van dien. Vermelding verdient nog dat „Fiddle on the Roof” („Anatevka”) terug is in Du Midi en dat een nieuwe Asterix, „Asterix verovert Rome” uit de tekenka mers van Rene Goscinny in België is gerold en nu te zien is in City 2 en Saskia. tige, inventiviteit op het gebied van animatie is „Fantasia” nog steeds een interessant, hoewel hier en daar sterk naar de Kitsch neigend werkstuk. Prolongaties ook in Palace, waar de reprise van Cecil B. de Mille’s „De Tien Geboden” nog een week verlengd wordt en in Luxor waar Fonds Rademakers „Max Havelaar”, zojuist in Napels op het internationaal festival voor Europese films onderscheiden met de „speciale prijs van de jury”, zijn succes voortzet. DE BESTE nachtvoorstelling is te vin den in Roxy dat op het late uur „On- schuldigén met vuile Handen” van Clau de Chabrol vertoont, een film vol Hitch- „EAST OF EDEN” is de reprise van een boeiende film met James Dean en gemaakt door Elia Kazan, regisseur van „klassieke” films als „Tramlijn Begeer te", „On the Waterfront”, Viva Zapata” (alle met Marlon Brando), „Baby Doll” en „The Arrangement”. In „East of Eden”, deze week in Studio, gemaakt naar een roman van John Steinbeck speelt James Dean die in deze film als acteur debuteert (1954), de rol van mis kende zoon die alles doet om de gene genheid van zijn vader (Raymond Mas sey) te winnen, maar hierin o.m. tegen gewerkt wordt door zijn broer Aron (Richard Davalos). Er is op de Amsterdamse filmaganda behalve de lange oorlogsfilm „Midway" (op deze pagina besproken) nog een andere productie die er de tijd voor neemt, nl. de Russisch-Japanse co-pro- duktie „Dersoe Oezala”, door niemand minder gemaakt dan door Akira Koero- sawa, de beroemde Japanse regisseur, makero.m. van „Rashomon” (1950), „De zeven Samurai” (1954), „Throne of Blood” (1957), „High and Low” (1962. 5 Nieuw in deze categorie zijn „Andrei Roublev”, het Russische meesterwerk van Tarkovsky, ’s nachts in Studio K, en „Drive he said” van de acteur Jack Nicholson met Karen Black in Rivoli. Ook een tijd niet op het programma was „Westworld” van Michael Crichton met Yul Brynner en Richard Benjamin, een science fiction produkt, nu te zien in Nöggerath. Het Nederlands Filmmuseum blijft doorgaan met zijn Japanse serie, maar onderbreekt die a.s. dinsdag met de Prijswinnaars van Oberhausen 1976, wat een programma van eep 12-tal korte films oplever,t uit Joego-Slavië, Polen, Columbia, Frankrijk, West-Duitsland, Finland en Engeland. Woensdag en donderdag weer Japans werk, waarvan vooral belangwekkend „De Oorlog in de Stille Zuidzee”, een propagandafilm uit 1942. komen de hoofdkwartieren van ■i O

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19