Ik wil nog zo ontzettend veel doen9 gina l!gl door Klaas Pieter Rieksen JL a.v KW .a i SF at W/3 Het is makkelijk als je beetje kunt zingen O MBH 24 9 Scheermesje Vreselijk slecht Geen sexbom ;-'X« y Theo Bram John Stijn Streuvels schreef het boek, Hugo Claus maakte een scenario en filmer Fons Rademakers (wiens laatste werk „Max Have- laar” met Peter Faber onlangs uitkwam) maakte er in 1971 een film van. De KRO zendt het produkt, dat uiteindelijk de naam „Mira” kreeg, dinsdag 12 oktober op de televisie uit. „Mira” is de verfilmde versie van het boek „De teleurgang van den Waterhoek” en laat de gebeurtenissen zien in de gemeente Waterhoek, waar de mensen niets moeten hebben van „mensen van buiten”. Ze leven in hun kleine besloten gemeenschapje aan de Schelde en vrezen de bouw van een brug, die de oude veerpont van het gehucht moet gaan vervangen. Alleen al het praten over een eventuele bouw van de brug brengt de bewo ners in beroering en als het geheel dan uiteindelijk toch gebouwd wordt, verandert er veel in Waterhoek. Ss Bevrijdend w wlw - s” 1 MU 1' maakt nu zelf films Doe je concessies als je geld nodig hebt? bZILLLLIt Theo Stokkink Bram van Erkel „Om aan geld te komen doe ik nu wat ongevaarlijke schnabbels. Zoals dat tweede „Ja, ik zat erg in de puree. Ik had een zieke echtgenoot en een kind waar ik voor moest zorgen.” Het ging dus puur om het geld? Maar ondertussen zit je wel in zo’n nutte loze film. Het was op het toneel ook al zo dat ik als eerste met blote tieten liep. Dat was onder regie van Lodewijk de Boer in „De tuin der „In Amerika wil ik niets meer met sex te maken hebben. Als je daar eenmaal zoiets gedaan hebt kom je er helemaal niet meer uit. Ik hoop daar te kunnen bewijzen dat ik het niet nodig heb gehad om een carrière op te bouwen. Ik ben helemaal geen sexbom. In januari van het volgend jaar gaat de KRO van start met een serie onder de titel „The history of the pop”. Deze serie, die „alle" populaire muziek zal omvatten, werd ondermeer gemaakt door Amerika, Duitsland, Nederland en Engeland. In principe zijn er twin tig afleveringen van 50 minuten gepro duceerd. Theo Stokkink zal de Neder landse bewerking voor zijn rekening nemen. Een oordeel over dit gigantisch project kan hij nog niet geven omdat hij nog niet in staat is geweest een aantal afleveringen te zien. Over het tijdstip van uitzending zijn overigens bij de KRO de meningen verdeeld. Er gaan stemmen op die het programma voor acht uur op het scherm willen hebben, daarnaast zijn enkele mensen van mening dat „History of the pop” later op de avond op de buis moet komen. Naast de tv-serie zullen er ook platen en een boek verschijnen. Over de rechten voor de elpees bestaat nog al wat onzekerheid. Men is van plan om een aantal maatschappijen de pla ten in het pakket op te laten nemen, maar de besprekingen daaromtrent zijn nog niet afgerond. De serie Q en Q die de KRO de afgelopen twee jaar op het scherm bracht is, ondanks heftige pogingen daartoe, nog niet verkocht aan het buitenland. Regisseur Bram van Erkel: „Men was over het algemeen wel enthousiast maar de BBC bijvoorbeeld ging niet over tot kopen omdat er te veel geweld in de serie zat. En dat terwijl zij zelf Dokter Who maken, die toch ook zeker niet zonder geweldda dige handelingen is. In Duitsland vond men dat na-synchronisatie te duur zou worden". Van Erkel is overi gens momenteel wel bezig met een nieuwe jeugdserie „De kris Pusaka”, waarvoor de opnames in Indonesië zijn afgerond. Rest de ploeg nog de opnames in Nederland te maken. De KRO zal deze nieuwe serie met onder meer Peter Aryans en Willem Nijholt, begin volgend jaar gaan uitzenden. Bij het opnemen van „De kris Pusaka” heeft men overigens wat meer reke ning gehouden met het feit dat het produkt ook eventueel aan het buiten land wordt verkocht. Bram van Erkel: „We hebben er nu voor gezorgd dat er makkelijker kopieën van het materi aal gemaakt kunnen worden en het verhaal van Anton Quintana heeft ook wat meer diepgang dan de serie Q en Q” John Lennon heeft eindelijk zwart op wit gekregen dat hij hoogst offici eel in de Verenigde Staten mag verblij ven. De ex-Beatle verbleef sinds 1968 op illegale wijze in Amerika, hoewel hij, niettegenstaande het feit dat hij regelmatig in het openbaar verscheen, nooit definitief werd uitgewezen. Len- nong had de Verenigde Staten al in o o i r plaatje dat ik gemaakt heb. Die eerste plaat was een uitdaging voor me. Ik stond er eigenlijk wel een beetje raar tegenover, maar ik heb het toch gedaan en ik vond het prima. Ik wil beslist niet zeggen dat ik een zangeres ben, maar het is toch makkelijk als je een beetje kunt zingen. Misschien ga ik nog weleens een musical maken, je weet maar nooit. En dan kan je die ervaring toch wel goed gebruiken”. Van het seximage dat Willeke de laatste jaren heeft meegekregen wil ze maar al te graag af. Mede daarom wil ze evenuteel naar Amerika om zich daar bij haar vriend te voegen. Al toen ik binnenkwam viel het me op. Niet de borsten van Willeke van Ammel- rooy, ze vindt het verschrikkelijk als man nen daar maar steeds naar kijken als ze met haar praten, maar het scheermesje dat ze aan een ketting om haar hals heeft hangen. Het is verzilverd zie ik later. Plotseling vraag ik me dan af of ze bang is om dood te gaan. „Ik vind dat zulke regisseurs mensen beneden mijn stand zijn. Daar wil ik ook echt niets meer mee te maken hebben. En hoe vervelend het ook is geweest, ik heb er toch van geleerd. Ik moet Scorpio (de maat schappij van Pirn de la Parra) nageven dat ze er zulke praktijken niet op na houden. Frankrijk wilde de film „Frank en Eva” kopen als er meer sex in gestopt zou worden. Dat hebben ze toen niet gedaan”. „Ik vind dat als je A zegt, dan moet je ook B zeggen. Ik heb natuurlijk ook een soort verantwoordelijkheidsgevoel. Ik ben er wel door de mist in gegaan, want ze houden echt geen rekening met mij. Ze hebben toch mijn naam erbij gezet. Het gebeurt me nog alleen maar over mijn lijk. Nu weet ik exact wat ik doe. Toen was ik misschien nog te idealis tisch. Ik wilde gewoon eens wat rondkijken in Frankrijk, maar het is daar echt een kolere-zooi. Ze maken een film met veel sex, halen er wat uit als ze hem aan Spanje verkopen en doen er nog wat bij als diezelf de film naar Japan gaat”. „Ze hebben nou toch mijn naam erbij gezet en ik ben ook wel van plan om stappen te gaan ondernemen. Het is een vreselijk slechte film geworden en ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die dit soort tinnef kopen. Ik kreeg voor die film een aardige rol aange boden, maar toen we aan het werken waren begreep ik pas waar het om ging. Daar in Frankrijk weet je toch nooit hoe het wordt. Als ze een paar shots met je doen die er redelijk uitzien, dan kunnen ze daaromheen wel allemaal rotzooi plakken. Ze halen gewoon een la open en stoppen wat sex in een film. Ik hoopte nog dat die film zo slecht zou worden dat hij door niemand gekocht werd”. Centraal in de film staat het leven van Mira, niet wars van sex en bovendien nog fraai gebouwd ook. Ze woont in de wat bekrompen gemeenschap en haar weggaan daar, de pont is inmiddels uit de vaart geno men en de brug is klaar, is vol symbolische bedoelingen. Waterhoek is de wereld niet meer, die ligt nu ook verder, achter de brug. Naast Jan Declair, Roger Bolders en Car los van Lanckere speelt Willeke van Ammel- rooy de hoofdrol in deze succesvolle film. De rol van Mira bracht haar bekendheid in Nederland en de toekomst zal moeten uitwij zen of ook bijvoorbeeld een land als Ameri ka interesse voor haar heeft. In dat land wil ze nog wel gaan acteren, in Nederland ziet ze meer mogelijkheden in het schrijven van scripts en het regisseren van films. Voorlo pig is de film „It’s me”, die ze samen met Frans Zwartjes maakte, haar laatste pro dukt. Willeke: „Ik speel een actrice die in een kamer zit. En dan gebeuren er allerlei din gen, situatieveranderingen. Ik heb goed gewerkt met Frans, Ik had een enorme eigen inbreng en dat was erg fijn. Toen de film klaar was hadden we het idee dat het nóg beter kon en misschien gaan we in de toe komst wat vaker met elkaar samenwerken”. Daarnaast is Willeke bezig met het ver vaardigen van korte filmpjes, de eerste moet zo’n vijf minuten gaan duren, die voor speel films in de bioscoop gedraaid kunnen wor den. Ze schrijft zelf de scripts en doet ook de regie. Willeke: „Een speelfilm zie ik als een boek, zo’n kort filmpje als een gedicht. Voor mijn eerste produkt moet je je een hele toffe sfeer voorstellen en dan wordt iemand opeens aan het verleden herinnerd zonder dat hij het wil. Daar gaat het zo’n beetje over en ik geef ook een oplossing om aan die herinnering te ontkomen”. Willeke heeft een roerige tijd achter de rug. Zeker haar Franse avontuur achter volgt haar nog een beetje. In de film „Nelly: pile ou face” (een sexfilm die in Nederland veelbetekend werd vertaald met: „Kruis of munt”) speelde ze zo’n vier jaar geleden een wulpse huishoudster. Deze film werd onlangs nog in Amsterdam vertoond. „Weet je wat het is”, aldus Willeke van Ammelrooy, „eigenlijk wilde ik halverwege de opnames weggaan. Maar dan moest ik wel mijn huis verkopen, omdat ik dan in ernstige financiële moeilijkheden zou komen. Ik heb toen contractueel mijn naam laten veranderen in de hoop dat ze die film niet naar Nederland zouden halen. Mijn naam komt ook niet op de affiches voor”. „Nicolai van der Heyde heeft me eigenlijk zo van het toneel geplukt. Voor ik Mira deed heb ik veel ervaring opgedaan in een zestal korte speelfilms. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd. In mijn tijd werd je op de Toneelschool echt afgeleverd als actrice voor een zaal, die keurig sprak en veel maniertjes had geleerd. Het heeft me een hele tijd gekost om die dingen af te leren”. „Met roken kom je gewoon door bepaalde frustraties heen. Ik was onzettend a- muzikaal, maar in Marokko heb ik leren bongo spelen. Je gaat dingen doen waarvan je altijd dacht dat je ze niet kon. Je merkt dat je eigenlijk meer kan. Het werkt enorm bevrijdend en daar ga je zonder te roken dan gewoon op door”. „Je gaat steeds een stapje verder. In een film moet je ook wel eens zingen. Ik preten deer echt echt niet een zangeres te zijn, maar zo’n plaatje als „Alleen de Zee” dat ligt me toch wel. Het is meer een praat-plaat. Zo blijf je leren. Dat is hartstikke leuk. Filmen is eigenlijk eeh prima vak, omdat je voor de gekste dingen kan komen te staan. De ene keer moet je leren paardrijden de andere keer waterskieën. Dat is toch lekker”. Met twee Nederlandse regisseurs die recent een film op de markt brachten (Fons Rademakers: Max Havelaar en Pim de la Parra: Wan Pipel) heeft Willeke gewerkt. Ze zegt daarover: „Fons komt duidelijk van de toneelkant. Daar heb ik goed mee gewerkt. Ik had geen hulp aan hem en ik had geen last van hem. Dat was goed. Pim is heel anders. In Wan Pipel geeft hij bijvoorbeeld een visie waar ik het niet mee eens ben. Hij vindt dat iedereen in Suriname mag komen, behalve de Nederlanders. En dat kan natuurlijk niet. Hij wil dat alle Surinamers terug gaan naar hun land en zelf blijft hij hier. Los van alles vind ik dat Wan Pipel zijn beste film tot nu toe is”. Ik vind het overigens ook de beste film die ik van jou gezien heb. „Ja, maar weet je wat het is. Films worden door mannen geschreven en de dialogen zijn dan vaak niets. In Frank en Eva heb ik nog wat kunnen veranderen. Later kon dat bij Pim niet meer. In Wan Pipel geeft hij ook een bepaalde visie op de Nederlandse vrouw die voor het eerst in de jungle is. Ze is voor alles bang. Nou ik was er voor het eerst en ik zou zo weer terug willen. Het was werkelijk fantastisch. Maar dan laat Pim je overko men als een dom wijf wat er helemaal niets van begrijpt. Maar ja, hij heeft nu zijn grote ei gelegd. Daar is hij nou eindelijk vanaf”. „Door die drugs ben ik er ook achter gekomen waarom water zoiets angstigs voor mij was. Op het moment dat ik rookte wilde ik altijd het water in. Toen herinnerde ik me dat ik als driejarig meisje bijna eens ben verdronken. En dat was toen een zalig gevoel, dat wegglijden. Ik besefte helemaal nog niet wat doodgaan was. Ik had die drugs niet nodig om de wereld te ontvluchten. Het is meer een soort zelfonderzoek geweest”. Willeke komt tijdens ons gesprek in haar Amsterdamse woning vrij zelfverzekerd over. Ze weet wat ze wil en zegt: „Het is allemaal wel eens anders geweest. Ik heb een tijdje als een hippie geleefd, in commu nes. Ik ben naar Marokko gegaan, heb veel drugs gerookt. Het was eeh soort jezelf ont- dekKen. Ik probeerde een eigen wereldje te zoeken, maar vond op een gegeven moment toch dat ik terug moest naar de maatschap pij. Ik zou best veel willen veranderen, maar dan moet je wel bij jezelf beginnen”. „Ik had er echt angst voor. Ik dacht ook steeds dat mijn man zich van kant wilde maken. Hij is nu dood en nu ik met een dode te maken heb gehad, heb ik er niet zo’n probleem meer mee. Ik ben meer gaan rela tiveren. Ziek zijn, of gehandicapt. Dat lijkt me veel erger. Daar ben ik wel echt bang voor. Vooral als je nog zo’n hoop wil doen in je leven. En ik wil nog zo ontzettend veel”. Dat scheermesje? „Ik krijg er een enorme kick van. Of misschien draag ik het ook wel omdat ik het vreselijk eng vind. Ik zag het in Marokko en heb het toen gekocht. Nu heb ik ze ook in Amsterdam zien liggen. Leuk om iemand kado te doen”. I 1968 moeten verlaten vanwege een Marihuana-zaak in Engeland. Vier jaar later beschuldigde de regering Nixon hem ervan fondsen te verstrek ken aan jongeren die de Nationale Conventie van de Republikeinen ten tijde van de presidentsverkiezingen moesten verstoren. Die feiten konden echter door de afloop van de Watergate-affaire worden ontzenuwd. En daarmee bleek dat Lennon echt niet staatsgevaarlijk is, zoals de Ame rikaanse immigratiedienst eerder van mening was. lusten” bij Studio. Maar dan zie je later een stuk in Vrij Nederland dat vrijwel helemaal over dat bloot gaat. Over het toneelstuk schreven ze een paar regels, en daar ging het nou juist om, het was een fantastisch stuk. Dat ik daar bloot rondliep deed er helemaal niet toe”. Ze vindt overigens dat er veel belangrijke- re dingen zijn om over te praten, de Toneel school en de Filmacademie bijvoorbeeld. „Ik zou zo graag zien dat die twee eens wat meer samen gingen werken. Toen ik op de Toneelschool zat kwamen we één keer in het jaar bij de Filmacademie op bezoek en zij bij ons. Kijk, een acteur komt van de Toneel school en een regisseur van de Filmacade mie. Als die twee dan moeten samenwerken in een film, dan klikt dat gewoon niet. En dat terwijl er toch ontzettend veel talent in Nederland rondloopt. Maar in Nederland hebben we gewoon geen mensen die acteurs voor een film kunnen regisseren”. „Als ze vanaf de school al samenwerken dan gaat dat allemaal zeker veel beter. Het zou toch prima zijn dat je op de Toneel school al leerde hoe je bij de tv, de film en op het toneel moet acteren”. Willeke van Ammelrooy t. Mp--'W' v r 'k ,fl|

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 25