Concertvorm vermag niet steeds te boeien VERVELING UIT BOEDAPEST Edwin Starr valt op door eigen wijze van entertainen Bachbeleden in markante geïnspireerd besloten Softsoul van Marvin Gaye niet altijd even constant Strijkers terug van toernee PANTY U f speelstijl Nederlander spoorde Picasso’s op Concertserie St. Bavo lil I I 1 ■F Elephant Theatre in De Drie zusters Koopman in Waalse Kerk Diefstal uit Pausenpaleis Avignon opgehelderd Meer voorstellingen in Openluchttheaters X Bartelink speelt eigen „zaligsprekingen” Sv? MH Hi OKTOBER MAANDAG 1 1 19 7 6 KUNST ik I d-W HU1 as- 4 WW* F-.< -r "IgT xa Barteljorisstraat 30 Haarlem 70 den. - 12 kleuren M J AMSTERDAM. Een opera in concertvorm is als een zwembad zonder water. Het kan heel mooi zijn, maar je komt er niet opge- frist vandaan. Niet alleen de toe schouwers hebben het moeilijk, maar ook de zangers worstelen met problemen. Wat moet je doen, als je een liefdesverklaring moet afleggen terwijl je achter een lessenaar staat met nog min der dan een vierkante meter ruimte? Hoe moet je daarop rea geren als je het onderwerp bent van deze hartstochtelijke verkla ring en je zelf ook achter een lessenaar staat? Wat moet een lijk' zijn om haar op de planken van'het theater te zien, dat zou een beleving op zichzelf zijn. Heribert Steinbach, haar oprechte minnaar Adolar, deed in stem- middelen niet voor haar onder, maar hij leed zichtbaar en hoorbaar onder een gebrek aan ruimte. koor doen, dat verondersteld wordt uitbundig te reageren op de gebeurtenissen, maar dat gedwöngen is om meer dan drie uur keurig netjes op een stoel te zitten? I ‘4 r-j K 1 W.: jÉ 1 i ■fc Ims 1 Solisten in Euryanthe bleken ideale keuze Scène uit „De drie zusters", een opvoering door het Elephant Theatre uit Boedapest. (Mickeru-foto) J. H. MOOLENIJZER (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN.: "ij JAAP STORK JOHN OOMKES Mountain high enough. Met een partner wist Gaye nou eenmaal altijd al goed raad. En hoe kunnen de toeschouwers zich inleven in een scène, die zich afspeelt op een woeste hoogvlakte, of in een grafkel der, terwijl er helemaal niets te zien valt? Het is een onwezenlijke situatie. Het kan Vergezeld van een stevig musicerend combo ritmesectie, orgel en twee saxen overtuigt Starr niet zozeer door een opvallend goed stemgeluid maar wel door niet anders of de verveling komt om de hoek kijken, alle goede bedoelingen ten spijt. Aan de solisten lag het niet, want men had geen betere keus kunnen doen. Sabi ne Hass is een ideale Euryanthe met alle kwaliteiten die een operazangeres moet hebben. Zij heeft een grote stem, maar zij weet zich te beheersen, Euryanthe is ten slotte de onschuld zelve. Wat zou het heer- Janet Coster, een Engelse mezzo, die aan de opera in Keulen verbonden is, heeft laten horen hoe de rol van Eglantine gezongen moet worden. Zij is de onmisba re, valse verraadster vol venijn en laag hartigheid, maar dat verhinderde haar Vanaf dat moment duurt het wel even voordat Gaye weer wat zelfverzekerder overkomt, ondanks de routineuze gebaren waarmee hij zich van flink wat kledij ontdoet tijdens het sensuele Let’s get it on. Trouble Man komt er gelukkig wel gaaf uit. Gaye geeft met name de oude saxofo nist alle ruimte en dat leidt tot een jazzy middenstuk dat het oor streelt. Al in het begin van het concert brak zijn stem een paar maal en je kunt tijdens een aankondiging zelfs even wat kortademig heid bespeuren. In de daarop volgende medley van oude successen als Youre a wonderful one, Little Darlin, I heard it through the Grapevine, Hitch Hike, Ain’t that peculiar, Too busy thinking bout my De man, die poseerde als de vertegen woordiger van een rijke Amerikaanse kunstminnaar en contact opnam met de internationale bende die de schilderijen gestolen had, werd slechts aangeduid als een Nederlandse industrieel die voor een maand zijn fabriek verliet om het spoor te volgen van de kunstwerken. Uitgerust met twee dure auto’s (Mercedes) om een betere indruk te maken en met 15 miljoen gulden aan valse bankbiljetten, ging hij De Hongaarse spelers die oorspronkelijk in een theater in Boedapest werkten, zijn als vlucht voor de censuur in hun land in januari van dit jaar naar Frankrijk ge ëmigreerd en werken nu vanuit Parijs. Ze waren al eens eerder in Mickery vorig jaar, maar er was iets niet in orde met enkele visa, zodat zij toen niet in ons land konden blijven optreden. Omdat de voor stelling naar de mening van Mickery toch belangrijk genoeg was om haar aan een breder publiek te tonen, is de groep nu opnieuw uitgenodigd. In Amsterdam is een serie opvoeringen gegeven, in Haar lem blijft het bij een eenmalige vertoning. HAARLEM De Toneelschuur doet dit seizoen weer mee met het Mickery- circuit en dat betekent dat een aantal voorstellingen die in het Amsterdamse theater aan de Rozengracht plaatsvinden ook naar Haarlem komen. Zondagavond was er zo’n produktie te zien. Het Elep hant Theatre, een theatercollectief uit Hongarije (Boedapest) gaf een opmerke lijke eigen visie weer op de De drie zus ters van Anton Tsjechov. Een korte, verto ning die als enige pluspunt een zeer har monieus toneelbeeld oplevert. Toch, de wijze waarop hij Distant Lover ten slotte zingt, is een aardig bewijs hoe goed Gaye kan zijn. Nu was hij tijdens dit concert niet even constant, maar een beter luisterend publiek had hem geholpen om er meer van te maken. Als extra voorzorg hadden politieman nen, die zich onder het personeel van een hotel in de naburige plaats Marignane bevonden, reeds eerder de leden van de Tijdens de laatste ontmoeting tot uitwis seling van kunstwerken en geld op woens dag j.l. in Marseille werd Donadmi in de auto van de industrieel gearresteerd ter wijl de kunstexpert uit de vrachtwagen van de bende kon worden bevrijd. Voor de dieven liep het minder goed af. Een van hen kreeg kort na zijn arrestatie ,een hartaanval. De anderen kunnen hoge gevangenisstraffen krijgen voor het ple gen van de diefstal en het toebrengen van lichamelijk letsel aan drie wachten in het museum van Avignon waar de diefstal plaatsvond. Een zeer geïnspireerde compositie, dat dient gezegd, waarin voortdurend de sterk suggestieve sfeertekening opvalt, welke volkomen in harmonie is met de beelden die in de tekst worden opgeroe pen (de armen van geest, de treurenden, de zuiveren van hart etc). Overigens is deze muzikale tekstbenadering totaal niet vooropgezet programmatisch, zoals bij Marcel Dupré in zijn „Le chemin de la Croix” veel eerder het geval is. Met warm getimbreerde stem en geken merkt door een grote zeggingskracht wer den De Zaligsprekenden door Cilly Dor- hout voor de vele bezoekers ten doop gehouden, waarbij Bernard Bartelink op ongetwijfeld ideale wijze de vocaal- instrumentale dialoog completeerde. Daarvóór had de zangeres haar uit- drukkingsrijke stemgeluid al laten horen in een uitvoering van het jubelende „Exal- ken mannen die om een theeservies zitten. Zij roken, drinken thee met wodka en zeggen de tekst na die via een geluidsin stallatie wordt voorgezegd, in het Hon gaars, deels in het Frans. Even terzijde, binnen een lichtcirkel, speelt op de grond een klein meisje. De industrieel zou inmiddels zijn terug gekeerd naar zijn fabriek van 300 werkne mers, bijna een half miljoen rijker. De politie bewaart een volledig stilzwijgen over zijn identiteit en verblijfplaats, er op zinspelend dat men mogelijk nog eens van zijn diensten zou kunnen profiteren. bende gefotografeerd toen aan een diner onderhandeld werd over de uitwisseling. Bijna een uur lang zijn we getuige van het opzeggen van de teksten, die we in het Nederlands op papier meekrijgen. Ze worden monotoon, zonder emotie voort gebracht. Alleen de stem van de souffleu se klinkt in dat melodieuze Hongaars als of een documentaire film uit het Oost blok van commentaar wordt voorzien. Over alles heen is er dan nog diner- dansant muziek per piano'. Met de keuze van de probleemloze Voluntairy in D van Stanley (gespeeld op koororgel) bevond Bernard Bartelink zich voor velen op bekender terrein en natuur lijk zeker met Francks meesterlijk ver tolkte creaties als de Fantaisie in A (jam mer alleen van die afschuwelijk bibberen de tremulant) en de Final in Bes, muziek die eenvoudig voor dit orgel geboren is. Eerste violist Nap de Klijn vertelde dat hij met zijn drie collega-musici in totaal 35.000 kilometer had gevlogen in zestig vlieguren, dat zij vijftien uren in een trein hadden gezeten, zestien uur in bussen en dat zij aldus reizende Mexico hadden bezocht plus dertien landen in Zuid- Amerika Naast Nap de Klijn spelen in het strijk kwartet Gerard Hettema (tweede violist), Gerrit Oldeman (altviool), en Michel Eerst in het recente werk, dat van de jaren zeventig, herken je de meester. Een selectie uit What’s going on, maar ook een serie duetten met Florence Lyle die ook wat dansjes deed zijn uitstekend. Uitgebalanceerd klinken levenskrachtige versies van You’re All I Need to get by, Ain’t Nothing like the real Thing, Your precious Love, It takes Two en Ain’t No De spelers bedoelen met deze summiere weergave alleen de kern van het oor spronkelijke avondvullende toneelstuk te raken. Die komt neer op verveljng en VitzichtlöCfêhèid. Ep ii$erdaa<r,,als-jé eer-'- maal aan het mooie toneelbeeld gewend geraakt bent en zo lang duurt dat niet blijft er slechts verveling over. De mooiste momenten beleefden we tij dens de scène van Euryanthe, die alleen achterblijft in de onherbergzame een zaamheid van de woeste hoogvlakte. In deze aria werden wij verrast door een prachtig geblazen fagotsolo, die de verla tenheid verhevigde en daarmee werd aan getoond, dat Carl Maria von Weber in genialiteit niet onderdoet voor zijn meer gespeelde kunstbroeders. Hans Vonk heeft met het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor gezorgd voor een uitstekende uitvoering. een bank in Parijs een aantal van de bankbiljetten, die met echte vermengd waren, te controleren. De industrieel stond er op dat er gijzelaars werden uitge wisseld. De politie had voorts veel zorg om te voorkomen dat, als er iets mis ging, het valse geld in handen van de bandieten zou blijven. The Elephant Theatre toont een zeer arrogante visie op het oorspronkelijke stuk van Tsjechov. Uit het totaal is alleen de tekst van de zusters zelf gelicht en aan elkaar geplakt. De zusters worden gespeeld door drie in witte kleding gesto- Na een introductie van zijn 40-mans sterke orkest waarin dadelijk de routi ne van een oude grandioze tenorsaxofo nist opvalt, schuift Marvin Gaye het podi um op in een even fantastisch als belache lijk bont pak. Dadelijk na Let’s get it out en Come get to this loopt het zelfs voor de heel wat manse Gaye uit de hand als hij niet begrijpt waarom het publiek schreeuwt. Hij meent dat het om Let’s get it on vraagt en legt zijn toehoorders uit dat hij eerst kalm en relaxed wil opbouwen voordat de wilde funk aan de beurt komt. De agitatie is echter ontstaan omdat een groepje staande toeschouwers het zicht wegneemt voor anderen achter hen. Een van de nadelen van deze hal. Voor de Franck-minnenden een reden temeer om de pompeuze klanken van de Final te beschouwen als klaroengeschal voor het komende César Franck- concours, dat vanaf 20 okt. in deze kerk zal worden gehouden. tabo te, Deus meus, rex”, een verklanking van enkele verzen uit de 144e Psalm door de destijds aan de Parijse Notre-Dame verbonden Barokcomponist André Cam- pra. De orgelbegeleiding hierbij muntte uit door veelvuldige klankkleurwisselin- gen, die echter ook onwillekeurig een wat dominerende rol gingen spelen. niet iedereen te verbluffen met een wellui dendheid tot in de hoogste regionen. Lieu- we Visser (Koning Lodewijk VI van Frankrijk), had met zijn koninklijke bas weinig moeite om de situtatie te beheerden. AMSTERDAM Zaterdagavond was het zover. Eindelijk kon onder het tot vervelens toe gebruikte motto „swing mee met Marvin Gaye” aan de lijve ondervon den worden hoe professioneel de inmid dels al 37-jarige ongekroonde koning van de sensuele softsoul live uit de voeten kan. De Jaap Edenhal was opmerkelijk goed gevuld en werd op temperatuur gebracht door Edwin Starr. Ja, Koopman’s spel is éf, zeker. Want het evenwicht waarmee deze clavecinist op dit concert in de Bach-cyclus een uit voering gaf van „Die Kunst der Fuge”, stelde die super-geniale verzameling com posities in klaarhelder daglicht. Terwijl je eerst toch wel even bang was dat door zijn haast spastische manier van spelen, de daaraan verbonden hoekigheid in muzikale aanpak dan ook alle souples se zou uitsluiten die op zoveel plaatsen vereist is, kwam je al luisterend heel gauw tot een geruststellende conclusie. Veel delen kwamen door die markante speel stijl namelijk juist heel goed tot hun recht. En in het algemeen was er nog genoeg elasticiteit om overgangen vloeiend te doen verlopen en om ook het uiterlijk onderhoudende, muzikanteske aspect te bewaren. Zo kon je alle grillige lijnenspel van Bach’s onuitputtelijke creativiteit en naar eenzame hoogte gestegen muzikale intelli gentie, in alle rust, maar met een blijvend gevoel van sensatie vanwege de eindeloze stroom polyfone verrassingen, aan je geestesoog voorbij laten trekken. Dat er bij zo veel, in gecompliceerd verband genoteerde inventies, een stuk of wat noten tussen wal en schip raken bij de uitvoering, is onvermijdelijk. Dat het er evenwel in dit voortvarende spel slechts zo weinig waren die niet op de terechte plaats kwamen, is ongetwijfeld te danken aan de kwalitatief uitstekende, technische bagage, waarover deze Prix d’Excellence- winnaar beschikt. Steeds het juiste tempo te kiezen en daarbij spanning te behou den, zoals hier gebeurde, wijst bovendien op een stabiel uitbeeldingsvermogen. Ton Koopman roerde in zijn mondelin ge toelichting nog het feit aan, dat Die Kunst der Fuge zeker niet Bach’s ver meende „zwanenzang” is. Door histori sche onderzoekingen in de laatste jaren is komen vast te staan dat de componist er na 1748 niet meer aan heeft gewerkt. En voorts bleek uit die intensieve research dat Bach er mogelijk reeds in 1718 aan is begonnen, terwijl ook het thematisch gemiddelde in de richting van de ont staanstijd van het „Wohltemperierte Kla vier” wijst. Hoe het ook zij: met de monumentale Kunst der Fuge heeft de grootmeester der barokke polyfonie zijn geloofsbelijdenis bij uitstek nagelaten. Ton Koopman heeft I er, in het laatste gedeelte (op een tweede clavecimbel) voortreffelijk geassisteerd door zijn echtgenote, Tini Mathot, op voorname wijze uitdrukking aan gegeven. JOHAN VAN KEMPEN waarbij de grappige introdukties je al voldoende voor de man innemen om de rauwe, lijfelijke soul ook te kunnen waar deren op zijn primaire geneugten. Soul muziek is nu eenmaal onverbetelijke dansmuziek. Dat komt er bij Starr lekker uit. Zelfbewust vertolkt hij songs als She keeps on going all up, 25 Miles from Home, War, I just wanna do my Thing en Accident. Een amicale jongen. SCHIPHOL (ANP) Vermoeid, maar boordevol nieuwe indrukken, is het Nederlands Strijkkwartet zondagmiddag op Schiphol terug gekeerd van een zeven weken durend mammoettoer- nee door heel Zuid-Amerika. Het is te hopen, dat hij bij de Nederland se Operastichting een boekje opendoet over de zangeressen waarmee hij gezon gen heeft in deze Euryanthe. Ladislaus Konya, een Roemeense bariton, kon mij niet helemaal overtuigen van de roem die van hem uitgaat in tegenstelling tot Wen- dela Bronsgeest, die meer verdiende dan het eenvoudige rolletje van Bertha, het landmeisje. concerten, onder andere in Oranjestad op Aruba. De reis was georganiseerd door een Braziliaans-Argentijns impressariaat, maar kon alleen worden gemaakt dankzij de subsidiepot van CRM. HAARLEM. Ton Koopman is als cW- vecinist net een harlekijn. Zijn voor dracht is eigenlijk niet om aan te zien, vanwege de overvloed aan niet ter zake dienende bewegingen. Maar zijn spel is df. Dat kun je waarschijnlijk het beste beoordelen als je (zoals ik zondagmiddag deed op het door Koopman gegeven reci tal in de Waalse Kerk) je verdekt opstelt achter een paar rijen hoofden van andere toehoorders, zodat je door de overmatige fysieke expressie van de concertgever in elk geval niet van de klinkende muzikale materie kan worden afgeleid. Euryanthe is een mooie opera, dat wil ik niet ontkennen, maar hij is te lang. Dat heeft Weber ook ingezien en daarom heeft hij coupures aangebracht, die zaterdag middag ook werden toegepast, maar toch werd het een vervelende aangelegenheid in het Concertgebouw. Baby en How sweet it is oogt de spoeling dun en is de kwaliteit niet overtuigend. Wat de gespeelde orgelwerken op dit concert betrof, ook hier enige originalitei- ten in de vorm van de zelden gehoorde „Fugue” en „Choral” van Honegger, wat ook gold voor Litaize’s tintelende „Jeux de rhythmes”. Via fascinerende registra ties in deze stukken, waarvoor de organist in zijn spel een warm pleidooi hield, bewees hij alle positieve hoedanigheden van het imponerende instrument geheel en al te doorgronden. HAARLEM. De organist van de Rooms-Katholieke Basiliek Sint-Bavo, Bernard Bartelink, viel zaterdagmiddag de eer te beurt om op „zijn” Adema-orgel de wekelijkse concertserie van dit sei zoen in deze kerk muzikaal af te ronden. Om dit recital extra luister bij te zetten had hij de medewerking verkregen van de in deze ruimte niet onbekende altmez- zo Cilly Dorhout, die voor een primeur zorgde met de voordracht van een in Haarlem nog niet ten gehore gebracht werk van Bernard Bartelink zelf: „De Zaligsprekingen”, gebaseerd op de tekst in het Evangelie van Mattheus hoofdstuk 5, vers 1-12. BLOEMENDAAL (ANP) In 23 van de 28 Openluchttheaters in Nederland zijn dit zomerseizoen 310 voorstellingen gege ven die door 218.098 personen werden bezocht. Hiervan waren 119 voorstellin gen voor kinderen met een bezoek van 70:412. Het. bezoekersaantal nam toe in vergelijking met 1975, namelijk bij de Kindervoorstellingen met een gemiddelde van 468 in 1975 naar 592 dit jaar en bij de overige uitvoeringen van 627 naar 773. In dit aantal zijn echter ook kerkdiensten in theaters opgenomen Deze gegevens zijn zaterdag bekend gemaakt op de jaarvergadering van de vereniging „Het Nederland Openluchtthe ater in Bloemendaal” Door het uitzonder lijk goede weer deze zomer in het gehele land, kon 92,8 procent van alle geplande voorstellingen doorgaan. Het grootste aantal voorstellingen werd gegeven in Amsterdam, Vondelpark namelijk 82 en in Den Haag 51. Op de derde plaats volgt Lieshout met 18 voorstellingen. Marvin Gaye tijdens zijn optreden in de Edenhal. (foto Kuno Gommen) op ?oek naar de in januari uit het Pausen paleis in Avignon gestolen doeken Zijn weg voerde naar Dusseldorf, waar hij m contact kwam mét Gerard Donadini, een van de woensdag in Marseille gearresteer de bandieten. Werkend met toestemming van en in samenwerking met de Franse, Nederland se en Belgische politie, verzekerde de man zich van de diensten van een Nederlandse kunstexpert die de echtheid van de goua ches, pastellen en tekeningen verifieerde die Picasso in de laatste jaren voor zijn dood in 1973 voltooide. De Belgische politie was zo behulpzaam dat de Procureur des Konings acht met zorg uitgekozen, speciaal voor dit soort zaken opgeleide politie-officieren zond. Beide partijen gingen uiterst voorzich tig te werk. De bende zond een man om op MARSEILLE (AFP-UPI). Een Nederlandse industrieel, die uit was op de beloning van 800.000 francs (bijna een half miljoen gulden), was de man achter het terugwinnen van de 118 gestolen wer ken van Pablo Picasso ter waarde van vijf miljoen gulden woensdag j.l. en de arrestatie van de zeven daders.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11