Ik weiger de keuze van een stuk te baseren op gemakkelijke verkoop Duitse romantiek bij Toonkunst en N.P.O Leidse Schouwburg opgenomen in nieuw Cultureel Centrum I Alias Smith I land Jonesl Vanavond dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! Van Red Band natuurlijk. hensen IA S 1 r’Ewi Ir I f Chalet ©c ©ilentoom” ra 99 Welkom NSMinitrips voor uw extra vakantie BJ I Wkr Daniël Wayenberg als solist THEATER BEHOUDEN DOOR FRAAIE RESTAURATIE de bokkedoorns in het Wethouder van Gelukpark ZEEWEG 53 OVERVEEN I Beeldende kunst uit Joegoslavië Concertpianist Werner Haas overleden i* 50 NS Minitrips 50 tips voor extra vakantietjes „Lied in de Schemering" Paul Steenbergen over KUNST 11 19 7 6 OKTOBER DONDERDAG I 4 ruil RESTAURANT J (21.15- H KRONed.2) 3' Gratis brochure met 50-tal tips bij alle NS-stations, reis bureaus, Rabo-banken en de ANWB. I I I I I I I I I I Helemaal blanco Voor inlichtingen: Jan G. Wester - hoven Telefoon 023-376741 of 023-372226 paarlaarsteeg 1 - haarlem 1 Chantage I I I I I I I I I I door Ko van Leeuwen HAARLEM. „Ik ben een keer lelijk gaan zitten. Kunnen we even een stukje overdoen”, vraagt Paul Steenbergen aan Ellen Vogel, als hij op het toneel van de Stadsschouwburg repe- teert voor de opvoering van „Lied dub in de schemering” van de Engelse auteur Noël Coward. Het betreft maar een minuscuul regie- onderdeeltje, maar Steenbergen is dermate perfectionist, dat zoiets een ontevreden trekje op zijn gezicht doet verschijnen. Over dus. En even daarna, als bevestiging van zijn gelijk: „Juist, deze zit is niet mooi. Dat voelde ik daarnet”. I Restaurant Gratis brochure bij alle NS-stations, reisbureaus, Rabo- banken en de ANWB. ~OÏ 27,t rages Stoel- a. 6| 105, i 24. I Wüstelaan 75 Santpoort Voormalig pied è-terre van Keizerin Elisabeth van Oostenrijk, waar op klassieke wijze specialité s gekookt en geserveerd worden. Recepties, diners, fondue-, barbecue- en cocktail-parties ver zorgen wij exclusief in partijen huis „20e fetoeterij” Suberge banoubö „20e Weriboom” en Bodega „20e lanbauer” 4 (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) P. ZWAANSWIJK ei*-' (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) BI0 Het gerestaureerde interieur van de Leidse Schouwburg. Open Maandags lapiet IJmu Paul Steenbergen, Myra Ward (zijn vrouw), Ellen Vogel en Jaap Wieringa Aperitief om 19.00 uur. Aanvang diner 19.45 uur. Avondkleding gewenst. Reserveren: 023 - 263600 Cs maandags gesloten). Steenbergen: „Mijn vrouw zei direct dat de vrouwenrollen gewisseld moesten wor den. Dat Ellen dus de minnares moest spelen. Ze zei: Ellen heeft alles meer voor die rol dan ik. Nou, dat zie ik als een groots artistiek gebaar. Genoegen te nemen met die veel kleinere rol, dat is volkomen vanuit het vak gedacht. (Glim lacht vriendelijk). Ik denk dat het mooi gaat worden. (Klopt het onmiddellijk af op de onderzijde van de tafel). O, jee, zoiets zeg ik niet graag van tevoren”. werken in de Haarlemse schouwburg in alle rust aan de produktie waarmee zij dit seizoen het land zullen bespelen. Drie jaar geleden zei Steenbergen de Haagse Come- die voorgoed vaarwel, kon niet gaan rus ten en wierp zich samen met zijn vrouw op de vrije, ongesubsidieerde toneelsector. „Ik speel nog steeds met een ongeloof lijk plezier” zegt hij daarover na de repeti tie, in zijn kleedkamer, waar ook een stretcher staat uitgeklapt om de schaarse momenten van rust op door te brengen. De overschakeling van het grote gezel schap, waarvan hij na de dood van Cees Laseur (in januari 1960), alleen de koers bepaalde als directeur en artistiek leider, heeft hij goed kunnen opvangen. Dege lijkheid en perfectie, daar ging Steenber gen steeds vanuit en nu hij in de vrije sector bezig is, verandert daar niets aan. Degelijkheid, perfectie en vooral ook stijl, vallen al te ontdekken tijdens zijn repeti ties. Ook het decor, dat een luxe hotelsuite voorstelt (ontworpen door Hans Christi- aansen) beantwoordt daaraan. In zijn oorspronkelijke vorm dateert de Leidse Schouwburg uit 1705. De laatste ingrijpende verbouwing was in 1865 ver wezenlijkt naar een idee van de toenmali ge stadsarchitect Jan Willem Schaap. De jongste restauratie gold het terugbrengen van het theater van ruim een eeuw gele den. Leiden nam er de architect Onno Greiner voor in de arm, die al bezig was met het aanpalende nieuwe onderdak voor de grootste Volksuniversiteit van ons land, de Leidse die zo’n 13.000 leden telt uit een gebied met 200.000 inwoners. Zelf doet Paul Steenbergen de regie van „Lied in de Schemering”, waarin hij ook de hoofdrol speelt. „Ja, maar ik heb daar bij bijzonder veel steun aan Jaap Wierin ga. Hij regisseert mee, als ik speel. Dat doen we zo al jaren en het gaat uitstekend. Maar als je zelf speelt, moet je het kunnen opbrengen op bepaalde momenten je oren voor de andere rollen als regisseur te sluiten.” De architect lichtte een week voor de officiële heropening van de schouwburg een en ander toe. Hij kon daarbij ook zijn stelling kwijt, dat hoe armer de bevolking wordt, hoe groter haar belangstelling is voor culturele zaken. Hij wees hierbij op de omvang van de Volksuniversiteit in Leiden en het feit, dat Leiden een van de armste gemeenten van het land is. Over de schouwburg deelde hij mee, nergens in West-Europa de gelijke te heb ben gevonden van het prachtige theatertje in Leiden. De vorm en de maten werden gehandhaafd. De schilderingen op het plafond en balkonranden zijn ter plaatse gerestaureerd. Het gehele toneelhuis werd afgebroken en door een nieuw vervangen. LEIDEN (ANP). De oudste schouw burg van ons land is gerestaureerd en opgenomen in het nieuwe Cultureel Cen trum in het hart vanide binnenstad van Leiden. Koningin Juliana zal er 15 okto ber bij zijn als het vernieuwde theater wordt heropend met de musical „Wie betaalt het gelach” van Watze Tiesema, uitgevoerd door amateurs. Vanaf 17 oktober wordt „Lied in de Schemering” zeven maal in de Stads schouwburg opgevoerd. De officiële pre mière is op 21 oktober. Aanstaande zater dagmiddag komt Paul Steenbergen in de schouwburg een toelichting geven op het stuk. De toegang is dan gratis. Werd dit aspect van de Leidse schouw burg zorgvuldig bewaard, de toestand van de ruimten er omheen werd ingrijpend veranderd en „opengebroken”. Geschei den toegangen - opdat het schellinkjespu- bliek zich niet zou kunnen mengen met dat van de betere standen - bestaan niet meer. Architect Greiner vertelde, dat het een haartje scheelde of de Leidse Schouw burg was verloren gegaan. De plannen voor een niéuw onderdak voor de Volksu niversiteit waren al rond. Eerst toen bleek dat een nieuw Cultureel Centrum met Schouwburg te duur zou worden. Dit gevoegd bij de mogelijkheden om met zes miljoen gulden subsidie van Monumen tenzorg van sociale zaken voor aanvullen de werkgelegenheid maakte restauratie haalbaar. 9 17.30 uur 13 1 7 30 uur >te JNI /oor naakt, 1 Zwa ivr. sen '1 - 1126 Heeft Steenbergen er voordeel van dat hij deze rol eerder speelde? „Nou, heel ondet in me 32 of riem, s bel J. Bai STOF) nderde n bora huis Rl 32, Hl 5. 'OND euze onz Belti 0-206 Paul Steenbergen ervaart het werken in de vrije sector niet als onplezierig: „Het betekent dat ik toneelspeel. Maar eigen lijk ben ik een echte repertoire-acteur. Vandaag een blijspel, morgen een drama. Dat mis ik nu wel eens. Maar als ik zo eens terugkijk, dan kan ik alleen maar zeggen: Ik ben een heel gelukkig mens. Met Myra speel ik al bijna vijfentwintig jaar samen, ja, ik mag terugzien op een heel fijn leven. Alleen, bij de keuze van je stukken is het nu veel moeilijker. Grote risico’s kun je niet nemen. Maar ik weiger toch beslist de keuze van stukken te baseren op gemak kelijke verkoop. Als ik daaraan niet zou kunnen ontkomen, dan zou ik stoppen.” Ka traat 6. Rl voor hoeve irijzen, OO pa 6,00 5,50 tgesnt en dl vroren vrijblï ik koel! STOF! dassiek 125 sa OO kleur relstoffe Jtstraat I7770 verhulz irs BAI selonti 65, kriel 50, 2 5. tel. 58 OELST omtiinal 1-37643! „Lied in de schemering” speelt zich af in een luxe hotel in Zwitserland. Een beroemd schrijver, die daar met zijn vrouw verblijft, krijgt plotseling bezoek van een vroegere maitresse. Zij chanteert hem met liefdesbrieven die hij eens aan haar geschreven heeft, maar ook met een zelfde soort brieven die hij aan zijn vroe gere secretaris schreef, met wie hij een homoseksuele verhouding had. Zijn voor malige minnares dreigt de brieven te laten publiceren en de schrijver vreest voor zijn goede reputatie. Ellen Vogel speelt de rol van de minnares Carlotta; Myra Ward, die deze rol destijds bij de Haagse Comedie vertolkte, speelt nu zijn vrouw. Jaap Wie ringa doet de kleine, maar belangrijke rol van de hotelbediende. Over het stuk zegt Paul Steenbergen: „Het is een stuk van een waardevol auteur. Het heet officieel een comedie, maar het handelt over het tragische con flict van verhoudingen. Hoe je middenin de maatschappij kunt staan en toch oog kleppen kunt dragen. Vooral uiterlijk is die vent die ik speel eigenlijk een heel onaangenaam mens. Maar dat is hij ook wel geworden door dat grote zieleconflict. Dat steeds maar verborgen te moeten i.pr.st n gasc pr ƒ1 t. pr. f houden, een heel leven lang, dat moet een man als mens schaden.” „Als ik zulke dingen lees van creatieve ménsen, vooral op literair gebied, dan denk ik dat mensen die het meest eerlijk zijn geweest alleen maar zichzelf hebben kunnen blijven. Wars van alle verkoopar gumenten zijn er maar weinigen die echt groot geworden zijn. De man in dit stuk is altijd maar bang geweest voor zijn reputa tie. Hij had menselijker moeten zijn en daarop vallen de beide vrouwen in het stuk hem ook aan. Op zijn vermogen om lief te hebben, en dat hij geen kans gaf. In zijn jeugd, met die verhouding met zijn secretaris, heeft hij bewezen dat hij dat vermogen wel bezit. Overigens, het con flict rond de homoseksualiteit is wat afge- zwakt, omdat de laatste jaren in Engeland de gedachte daarover geaccepteerd is, officieel. Noël Coward ïnoet voor dit stuk de schrijver Somerset Maugham in gedachte hebben gehad. Een man van ook niet geringe reputatie.” AMSTERDAM Van 16 Oktober 16.00 uur tot en met 6 november wordt bij kunsthandel M. L. de Boer aan de Keizers gracht in Amsterdam een tentoonstelling gehouden van schilderijen, gouaches en litho’s van de Joegoslavische kunstenaar Bata Mihailovitch. Ooit had het theater 900 zit- en staan plaatsen. Nu zijn er nog ruim 500 zitplaat sen. Het is daarmee een klein theater gebleven met bijzonder mooie verhoudin gen en een grote intimiteit, aldus de heer Greiner. De schouwburg is zuiver op de menselijke stem gebouwd, geschikt voor toneel en cabaret en geen zaal voor muziek van meer dan een enkel instru ment.. De bezoeker zal in de Leidse schouwburg ternauwernood opera’s en musicals kunnen genieten, men kan slechts hopen, dat ze te verdragen zijn, aldus architect Greiner. Hij dacht wel, dat het theatertje speciale aandacht zal krij gen, bijvoorbeeld van het Holland Fes tival. De spelers van „Lied in de schemering". Onder: Myra Ward en Paul Steenbergen; daarboven Jaap Wieringa en Ellen Vogel. chef-kok culinair willen laten Ge» Mm /laisc lur 22 99 A’O 5-Ki grad age lime ft in I omg i pet 5. te NANCY (REUTER) De Westduitse concertpianist Werner Haas is woensdag in de Franse stad Nancy overleden aan verwondingen, die hij had opgelopen bij een auto-ongeluk. Haas is 45 jaar geworden. De in Stuttgart wonende pianist was met name bekend door zijn vertolking van de pianowerken van Debussy en Ravel. INNEN howcol lie kien 150, ec. ai 510. JXSPRI i rubbeir iweg BEVERWIJK. Het eerste van de serie concerten, die voor het nieuwe sei zoen door de afdeling Beverwijk van de Maatschappij tot Bevordering der Toon kunst in samenwerking met het Noord- hollands Philharmonisch Orkest werd samengesteld, werd woensdagavond onder leiding van de dirigent André Van- demoot in de Vredevorstkerk te Bever wijk gegeven. Op dit concert werd speci aal aandacht gevraagd voor composities van Duitse componisten, hetgeen met zich meebracht, dat men voor de samen stelling van een programma een keuze kon doen uit een ontzagwekkend groot aantal meesterwerken uit de stijl perioden, die de ontwikkelingsgeschiede nis der toonkunst kent: de renaissance, de barok, de „Empfindsamkeit”-periode, de romantiek vanaf de tweede helft der acht tiende eeuw tot de beginjaren van de twintigste eeuw. Dan de moderne muziek stijlen voor zover het dan meesterwerken betrof. Voor dit concert had men zich bepaald bij de romantiek der negentiende eeuw met de keuze van de Ouverture voor de sprookjesopera „Obéron” van Carl Maria von Weber, het geliefde Pianoconcert in a kleine terts opus 54 van Robert Schumann en de vierde Symfonie van Johannes Brahms. Deze drie werken vormen ook het pro gramma van het eerste concert van de zogenoemde „Populaire landen-serie” van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat aanstaande vrijdagavond in Stop hoest xa.n. L-. K 4- dffl iss sa» bank -7555. stelling! sregisten iv. wink el. 025 2 tl O, sell Plain en. 751 188w nruil verzo lodig i van G iaat H Negen jaar geleden speelde De Haagse Comedie „Lied in de schemering” ook al. Paul Steenbergen stond in dezelfde rol als nu en ook Myra Ward speelde er in mee. Steenbergen: „Het was het idee van mijn vrouw dit stuk nu weer te gaan spelen. Ik moet zeggen dat ik het een geweldig goed idee vind) En omdat we wisten dat Ellen Vogel vrij was hebben we haar gevraagd mee te doen. Ze had zich er al eens over uitgesproken dat ze graag eens met ons wilde werken. Het is verdomd fijn dat ze meedoet.” De gevel van de oude vest werd ooks grondig onder handen genomen. Naast en achter de schouwburg lag vroeger een Carmelitessenklooster met weeshuis. Dit complex is in verbinding met dat van de schouwburg gebracht. In de voormalige kapel is een zaaltje ingericht dat geschikt is voor theatre-en-rond, kamermuziek, film etc. Overigens bevonden zich in de panden tal van ruimten als foyers, een foyer-kantine, garderobes, cursuslokalen, expositiezalen. De Leidse Volksuniversi teit is in het vroegere klooster onderge bracht. Ze kreeg een ingang aan de Haze- windsteeg. de Beijnes-hal aan het Stationsplein te Haarlem zal worden gegeven, ook met de befaamde pianist Daniël Wayenberg als solist in Schumanns pianoconcert. In de Vredevorstkerk heeft deze meester- pianist een prachtige vertolking van het concert gegeven en daarbij door melodi sche zegging en bezielde vleugelklank de innige poëzie, de lyriek van Schumanns werk tot uitdrukking gebracht naast de vervoering van een diepe bewogenheid en de bhj heid van een zonnige levensvreug de, alles vervat in de essentie van onbelas te, pure muziek. Daniël Wayenbergs spel kenmerkte zich door een uitmuntende technische beheer sing, geleid door een artistiek inzicht, dat elke uiterlijke schittering van virtuositeit bande. Bij deze interpretatie zorgden diri gent en orkest bij de begeleiding van de solist voor een lofwaardige vertolkings- eenheid. De ouverture voor „Oberon” was aan het pianoconcert voorafgegaan in een constructieve uitvoering, waarbij alle in de muziek opgenomen sfeer-facetten van de wonderbaarlijke elfen-geschiedenis tot klinkende werkelijkheid werden. Werken van componisten van ^de romantiek zijn dikwijls het slachtoffer geworden van „hinein interpretirungen”, van gefantaseer en veronderstellingen omtrent hetgeen met de muziek wel bedoeld zou zijn. De vierde symfonie van Brahms is aan een dergelijke benadering niet ontkomen. Dirigent Vandernoot heeft bij de uitvoe ring in Beverwijk van het werk geen dra ma gemaakt gelukkig en er evenmin op aangestuurd de symfonie in dienst te stel len van een subjectieve bevrijdings- ideologie. Het was louter muziek, die met de ver tolking gebracht werd, hier en daar voor wat klankverhoudingen betrof niet geheel naar wens, maar als geheel genomen werd toch een uitnemende indruk gegeven van de wezenlijke kunstzinnige betekenis van deze muziek, die met zo zeldzaam, groot vakmanschap geschreven wérd. 4 v gek, ik heb dat ^llemaal volkomen naast me neergelegd. Ik ben weer helemaal blanco begonnen en het is alsof dat onbe wust is gebeurd. Vroeger, als ik in het buitenland een goede voorstelling zag en wij gingen dat stuk in Den Haag spelen, dap kon ik het niet regisseren. Het beeld dat ik ervan gezien had, bleef me maar voor ogen staan, dat liet me dan niet los. Het zal toch heel anders worden nu. Myra speelt een andere rol, Ellen doet mee en Jaap. Het decor is heel anders. Maar dit stuk is op zichzelf zo sterk, dat deze nuan ceringen misschien niet eens zo erg zullen opvallen”. huimpl >er in idig •n, ai-lee< luren i if ƒ1 a soc Wij m alle rn oelen, ,,SCH acht M WIE i matn ded luiden. min» hel, fl na 18 a <erk, RIF iet toet» i. Tel. 02 ir WINTEI lertskra! aKjes, W ikken. Tl prettige gasten die zich door onze i ver wennen met een excellent wilddiner bij kaarslicht en stemmige muziek op vrijdag 22 oktober. Grofgebreide „acryl" ringel col met opgestikte borstzak in een prachtige pi kleurenkombinatie Maten S-M-L. t. Oude' houM n oudew al. 025 WW I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11