T raditie-Feest-Geschenken Druk popweekeinde bood veel kwaliteit Thin Lizzy zet Trower in de schaduw I Wereld spaarweek «paarbank Kursaal Flyers terug naar rock Mannen persifleerden vrouwenrollen op bijzonder aanstekelijke manier Pittig krakeel in „Een doos vol kruimels” f Requiem van Verdi ontluisterd door teveel uiterlijk vertoon -west nadadand spaarspecialisten sinds 1817 i’ h f f* THE ORIGINAL TROCKADERO GLOXINIA BALLET COMPANY Momenten van schoonheid te danken aan het koor 18 t/m 22 oktober Duitse werkgeversprijs 19 7 6 OKTOBER 1 8 11 maandag KUNST B m oktober In de Wereldspaarweek ontvangt Alles uiteraard zolang de voorraad strekt. op het hoogtepunt van de spaar- week, dinsdag 19 oktober (Wereldspaardag) ontvangt men bovendien als extraatje een handig bloknootje iedere bestaande of nieuwe cliënt gratis de zeer fraaie Spaarbankkalender 1977 •t iedere nieuwe cliënt bovendien een aanmoedigingspremie van f7,50 of een prachtig kunstboek (de eerste storting van minimaal f 50,- mag dan niet binnen twee maanden worden opgenomen) iedere jeugdige spaarder gratis het boekje ’’Fijn buiten” of een serie plaatjes ”Het leven in ons land” AMSTERDAM. Stampend, gillend, juichend en ritmisch klap pend ontving een uitverkochte Stadsschouwburg zondagavond het Amerikaanse Gloxinia Ballet. Een regen van kleine bosjes bloemen suisde door de lucht en de leider (of moet ik zeggen leidster) van de groep ontkwam niet aan een toegift in de vorm van „de Stervende Zwaan”. De grap van de voorstelling is, dat 20 heren, uiterst serieus, klassieke ballerina’s spelen, met spitzen, met damespruiken en hoofd tooien, met tutu’s, met lange kunstwimpers en veel schmink. De meeste stukken stammen uit het begin van deze eeuw of zijn persifla ges daarvan. Ze zijn ontleend aan Anna Pavlova, Isadora Duncan en Adelina Genee. E E I Een scène van het Gloxinia Ballet. f s PIET RUIVENKAMP (ADVERTENTIE) 1 c van 6 1 s Bassae (Tamara Karpova) heeft de beste techniek van allemaal en gelooft er werke lijk in, een ballerina te zijn. Ekaterina Sobechanskaja (Larry Ree) is de oprich ter van de groep (hij begon nu 10 jaar geleden) bedenkt zorgvuldig alle effecten van zijn choreografieën en speelt duide lijk verschillende rollen. Nu eens is hij Anna Pavlova (in de Stervende Zwaan) dan weer stelt hij Maria Taglioni voor (in Harlequinade) en soms gedraagt hij zich nadrukkelijk onhandig alsof hij wil zeg gen: „Kijk ik ben een houterige man, maar ik speel een vrouw”. van gehalte zijn ook de soms zelfs vier stemmige vokalen, die heel wat spanning opleveren. Ik zei het al, niet alles is even leuk, sommige nummers zijn uitsluitend op een enkele vondst gebaseerd zoals de „pas de deux” van de toch al lange Sobechans- kaya die een bijna meterhoge pruik op 'heeft en danst met het kleinste mannetje van de groep als partner. Sommige num mers zijn domweg vervelend, maar ande re zijn weer uiterst geraffineerd opge bouwd. (ritmisch in de muziek) sterren op naait, dan mee voortholt, dan touwtje in springt en tenslotte, na verwonding en sterven, zich onder toedekt. Er is één heer, die uitmunt door het valse-bekken trekken, er zijn er enkelen die opvallend lonken naar het publiek, er zijn er die geen gelegenheid voorbij laten gaan om prettig of minder prettig te lachen, maar twee van de dansers lachen nooit, terwijl er één over een bijzonder smartelijke glimlach beschikt en één steeds als een vis naar adem hapt in navolging van een beroemde ballerina. Gedurende het eerste halve uur van de voorstelling had ik kramp in mijn kaken van het lachen, later werd dat wat minder, maar het publiek bleef van begin tot eind opgetogen en liet dat luidruchtig merken. De auteur was zelf niet aanwezig, toen de voorzitter van het culturele comité van het BDI, Berthold von Bohlen und Hal bach, hulde aan hem bracht op een bijeen komst ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het werkgeversverbond. r 1 s i i s e t i I t i Het Gloxinia ballet zal tot en met 7 november te zien zijn in het Mickery thea ter en komt op 10 november in de Toneel schuur in Haarlem. CONRAD VAN DE WEETERING d e u i. I- n i- 0 0 5 1 1 f 1 z f i n e c. e 5 O e s 1) 0 l- s. g tenor Veriano Luchetti heeft zijn uiterste best gedaan het publiek op deze zaterdag avond ervan te overtuigen, dat het om hem ging en niet om Verdi. Hij trachtte voortdurend de andere solisten te over stemmen en dat lukte hem over het alge meen aardig. Daarbij bekommerde hij zich niet om bijzaken als zuiverheid en dynamiek. Zelfs Riccardo Muti schroom de niet om zich te buiten te gaan aan een uiterlijke schijnvertoning, die met muzi kale expressie weinig van doen had. Hij ging er in het Sanctus zo snel vandoor, dat wij de indruk kregen dat de duivel hem op de hielen zat. Het concertgebouworkest bewaarde zijn kalmte en kwam zonder ongelukken door de tumulteuze klankla- wines heen. En als er momenten waren van majesteitelijke klankschoonheid, dan waren die te danken aan het koor, dat Verdi de eer heeft bewezen, die hem toe komt. I. H. MOOLENIJZER AMSTERDAM. De gedachte om Ver di te eren, vijfenzeventig jaar na zijn sterfdag, met een grootse uitvoering van zijn Messa da Requiem, is op zichzelf prijzenswaardig. Het Concertgebouwor kest had daartoe de jonge Italiaanse diri gent Riccardo Muti en vier vermaarde solisten uitgenodigd en zich verzekerd tan de medewerking van het Groot Omroepkoor van de NOS (dirigent Mein dert Boekel) en van het Nederlands Vocaal Ensemble (dirigent Marinus Voor berg). Alle factoren waren dus aanwezig om van deze herdenking een evenement te maken de grote Italiaanse toondichter waardig. De NOS had dringend verzocht van deze eenmalige gebeurtenis een televisie opname te mogen maken. Dit verzoek is natuurlijk ingewilligd, maar daarmee is deze herdenking grondig bedorven. Welis waar had de NOS bij voorbaat zijn ver ontschuldigingen aangeboden, indien er mogelijk enig ongerief voor het publiek zou ontstaan, maar had daaraan tegelij kertijd de vrijheid ontleend om het podi um en de zaal van het Concertgebouw te ontluisteren door het aanbrengen van nodige en onnodige attributen tot meerde re glorie van het televisiebeeld. Verdi was een eenvoudig mens, wars van uiterlijk vertoon. Hij stelde er geen prijs op om vereerd te worden en liet zelfs in zijn testament vastleggen, dat een twee de klas begrafenis voor hem genoeg was. Diep getroffen door de dood van de door hem hooggeachte dichter Allessandro Manzoni, componeerde hij het Requiem, dat hij met zijn hartebloed geschreven heeft. Een sobere en sfeervolle uitvoering van dit aangrijpende werk zou op zijn plaats geweest zijn, maar daar heeft blijk baar niemand aan gedacht. In het felle licht van een honderdtal schijnwerpers mocht het publiek kijken naar een smake loos opgedirkt podium. Een arcade met roodpluche gordijntjes en kitscherige kroonluchters moesten de indruk geven, dat men gezocht had naar een stijlvolle aanpassing, maar het was een bedroeven de aanblik. Helaas moet ik hier aan toevoegen, dat AMSTERDAM. Josephine van Gas teren weet als eenfenix te herrijzen uit de beroeringen, die onze wereld aanbiedt. Nu is Broadway-blijspellen-Neil Simon haar zeker terwille geweest met zijn tra gikomedie „The gingerbread lady”, want hij overwoog bij het schrijven daarvan stellig dat ruzie de meest gedegen basis voor drama is. De laatste tijd was de Amerikaan meer geroutineerd dan geïnspireerd aan het werk geweest, maar de tragische onder toon van dit spel heeft toch weer laten herinneren aan zijn beste tijd. In een vrije produktie, waarin de Belgi sche regisseur Jo Dua met een pittige stijl de mogelijkheden goed aangreep, kon Josephine van Gasteren gisteravond in het Nieuwe De La Mar-theater alle kansen grijpen in „Een doos vol kruimels”. Som mige vrouwen worden nog mooier als zij kwaad zijn. Het is bezwaarlijk om ze die staat gedurig toe te wensen, maar de aan alcohol verslaafde ex-zangeres Evy Meara leeft als een mislukkelinge, die door man en minnaar verlaten is, in die staat. Met een prachtig gram pokerfase (en dus ook veel snedigheden van Simon bij de hand) wordt ze na een ontwennings kuur thuis ontvangen door twee andere ontspoorden, een acteur, die vergeefs naar een engagement onderweg is en een vrouw die op kosmetische basis aan de eeuwige jeugd schildert. In feite is Evy bang om zich in genegenheid te laten gaan en heeft zich met bittere cynismen gehar nast. Zij had met haar rol terecht veel succes. Niet alleen middels de tirades, maar ook in de tragiek van hulpeloosheid, die zij kon suggeren. Gelukkig waren in deze vrije produktie ook de rollen om haar heen- op niveau bezet. Met hulp van Willem Nijholt en Hetty Verhoogt kon het krakeel volledig worden uitgespronnen. De lieve onschuld deed aandoénlijk en fris zijn intrede met de dochter zoals die door Marja Lieuwen werd gespeeld. Josephine Soer ging krui dige taal niet uit de weg en Hep van Delft gaf kleurige tonen aan het decor. Kilburn and the high Roads opzien baar den. De Kursaals bestaan naast Birch uit Richie Bull (bas, banjo), Vic Collins (pedal steelgitaar), Graeme Douglas (gitaar) en zanger en „gezicht van de groep” Paul Shuttleworth. De Kursaals hebben dan wat afstand genomen van wat countryachtige trekjes, het parodistische element zoals in het bovengenoemde Third Finger blijft ook nu ruim vertegenwoordigt. Het niveau van hun composities billijkt ook niet dat we de Kursaals dan ook maar meteen moeten afschrijven, integendeel. De groep heeft haar lot in eigen hand. Zaterdag avond verliep het evenwel tot halverwege wat stroefjes, alhoewel er voor de ruim driehonderd aanwezigen daarna genoeg genietbaars overbleef. De grappige act van Shuttleworth, die het bovendien bestaat om zich tweemaal om te kleden, zorgt voor een welkome komische noot in deze show die opge bouwd is uit oud en nieuw materiaal. One Arm Bandit en Ugly Guys zijn erg hard, Yellow Sox, Pocket Money, Third Finger Left Hand, Street of Music, When the Band’s on the Stand klinken maar middel matig, maar daarna keert het tij. Two left Feet is komiek, Drinking Socially (aan een heuse bar), Radio Romance, Palais de Danse (prachtige Latijns van sfeer) en het bluegraas-speciaaltje van Richie Bull worden met veel vaart en verve gebracht. Het slot is weer van een twijfelachtige kaliber. Fall in the Rain en Cruisin’ for Love missen pit, maar de solo van Vic Collins in Modern Lovers, die een „tube” op zijn pedal steel heeft aangesloten, maakt veel goed. Toch overtuigen de Kur saals uitemdelijk net niet met Speedway, Little does she know en een rommelige versie van Cross Country. JOHN OOMKES De goedgevulde Olga Plushinskaya speelt in romantische balletten het dikke meisje, dat wel nooit verder zal komen dan het corps de ballet; ziet er soms uit als een wit geschminkte vette Japanse wor stelaar en zet twee overtuigende persifla ges van Isadora Duncan op het toneel. De earste is de dans van de Russische vrou wen, gebonden en geslagen (het bloed loopt* haar uit de mondhoeken), zich bevrijdend en daarna zwaaiend met hamer en sikkel. De tweede rol is „De bevrijding van het Amerikaanse volk” met een Amerikaanse vlag, waar ze eerst Emerald, Still in Love with you (erg knap ken naar dit niveau. Opmerkelijk goed en gevoelig a la Bad Co.), het snelle The Boys are back in Town, Rosalie, Shalalala en het luidkeels door de zaal meegezongen Baby drives me crazy beëindigen een voortreffelijke korte set, die te goed was om voor voorprogramma door te gaan. De overgrote meerderheid van de bijna uitverkochte Nieuw Rai was natuurlijk voor gitaarfreak Robin Trower gekomen, die het zanger James Dewar gemakkelij ker heeft gemaakt door ex-Sly The Family Stone-bassist Rustly Allen aan te trekken. Behalve dat deze precies zo’n betonnen ondergrond weet te leggen als Dewar vroeger deed in samenwerking met drummer Bill Lordan, komt Dewar nu niet meer tot zijn recht dan toen. Voorop staat dat Trower ooit in Pro- col Harum natuurlijk een meer dan verdienstelijk gitarist is. Een veelgetrok- ken vergelijking met Jimi Hendrix loopt niet alleen mank omdat deze over meer techniek bezat, maar ook meer bezieling legde in zijn spel, althans emotierijker improviseerde. Trower weet bovendien niet goed boven zijn egotripperige hou ding uit te komen. Zijn soli doen zelfs nu en dan tekort aan de eenvoudige omlijs ting van de songs, waardoor eenvormig heid niet vermeden kan worden, want zeer weinig solisten kunnen nu eenmaal door hun spel continu de aandacht vas thouden. Afgezien van Long Misty Days en in Out of Fear verveelt Trower. Earl en Ernie Cate herschiepen Para diso gisteravond in een swingende boel. De eeneiige tweeling uit het zuiden van de VS weet in samenwerking met Ron Eoff (bas) en Terry Cagle (drums) te zorgen voor funk van de bovenste plank. Helaas maakte ik alleen de finale van hun concert mee, zodat ik de opbouw ervan niet kan beoordelen, maar zeer weinig groepen rei- Het concertgebouworkest onder leiding van Ricardo Muti tijdens de uitvoering Verdi’s Requiem. DUISBURG. (DPA) De in balling schap levende Russische schrijver Alexander Solzjenitsyn heeft zaterdag in Duisburg de letterkundige prijs van het Westduitse Werkgeversverbond (BDI) ten badrage van 25.000 mark (ruim 25.000) gekregen. ook mijn hooggestemde verwachtingen in muzikaal opzicht niet in vervulling zijn gegaan. Wie verantwoordelijk is voor de keuze van de solisten kan ik niet bevroe den, maar zelden heb ik een quartet gehoord dat zo weinig gevoel had voor samenwerking. De Roemeense sopraan Eliana Cotrubas was de enige met de juiste instelling. Zij liet zich niet verleiden tot dramatische effectjagerij, maar jam mer genoeg schoot zij tekort in technisch opzicht. De hoge bes in het „Libera me” het meest aangrijpende hoogtepunt in haar solo werd te laag ingezet en bleef te laag, maar ik kan mij voorstellen, dat zij in deze hinderlijke omstandigheden geen meesteresse meer was over haar eigen kunnen. De Hongaarse mezzo sopraan Julia Hamari had te weing laagte en de bas Ruggero Raimondi bleek een expert te zijn in het „opslepen” van zijn te zwaar aangezette middenregister. De Natuurlijk is alles niet even goed, maar de voorstelling heeft een enorme vaart, de pauzes tussen de negen nummers zijn geen seconde te lang en er is veel variatie. Het meest boeiend vond ik het grote ver schil in de benadering van vrouwenrollen door al die mannen. De neger Antony AMSTERDAM Aan interessante con certen geen gebrek. Aanstaande donder dag ondergaat Jan Akkerman zijn nieuwe vuurdoop, terwijl gisteravond in de Nieu we RAI de van oorsprong Ierse rockgroep Thin Lizzy onverwacht gemakkelijk een weinig geïnspireerde Robin Trower van het podium speelde, die tia amper vijftig minuten van mening was dat hij genoeg had verricht. Een ongewoon snelle tram- aansluiting bood tenslotte de mogelijk heid van het bijwonen van de finale van het enige concert in Nederland dat de Cate Brothers gisteravond laat in Para diso gaven. Om maar met de deur in huis te vallen, ik verwacht niet dat dit jaar nog een hardrockformatie zal weten te tippen aan het peil dat Thin Lizzy momenteel demon streert. De groep rond bassist-zanger Phil Lynot blijkt niet alleen in staat frisse ideeën betreffende de hardrock aan te dragen, maar ook een hecht team te vor men dat leider Lynott in staat stelt uit te groeien tot een frontman van bijzondere allure. Zijn charisma en warme karakter zijn bepaald onloochenbaar. Hij houdt de aandacht doorlopend gevangen, is een van de weinige rockzangers wiens woor den men doorlopend goed kan verstaan en heeft een groot overwicht op het publiek. Brian Robertson en Scott Gorham vor men een gitaristenkoppel dat wat dubbel loopse soli betreft doet denken aan Wish bone Ash, maar niet zo overheersend optreedt. Brian Downey op drums vult Lynott knap aan. De opkomst van Thin Lizzy is overdonderend; een vuurwerk- knal waar je niet van terug hebt. Een sterke spot wordt door de zilverzwarte bas van Lynott gereflecteerd en het spel kan beginnen. Jailbreak en Massacre lig gen iets teveel in eikaars verlengde, maar AMSTERDAM Succes in dit stadium van hun carrière is zeer belangrijk voor de overlevingskansen van de Kursaal Flyers zo leert een kort gesprekje met drummer Will Birch. De Kursaals gaven zaterdag avond in Paradiso een concert, dat aan toonde dat de groep wat terugkomt op haar pluriforme stijlopvatting en duide lijk rockachtiger musiceert dan voorheen. Op het eerste oog komt zo’n constate ring neer op een stap terug terwille van de commercialiteit alleen. De noodzaak van het streven naar een duidelijker muzikaal beeld maakt Birch kenbaar, als hij vertelt over de plannen voor hun vierde album (nummer drie Golden Mile is net uit). ..Die plaat moet songs bevatten die hande len over de angst van mijn leeftijdsgeno ten; de vrees om zich te vestigen, om zich te conformeren. Op Golden Mile staat al zo’n soortgelijk nummer: Third Finger, left Hand”. Het gaat over het type van het aantrekkelijke vrouwtje dat eerst lonkt, maar vervolgens slim afwimpelt door haar trouwring te tonen. Vreemd genoeg lijkt het alsof de Kur saals zelf bereid zijn concessies te doen uit angst voor het zich vestigen Begrijpelijk want de groep is eigenlijk de laatst over geblevene uit de pub-rock-hausse van 1974, toen soortgelijke bands als Chilliwil- li the ho’ -opens, Brinsley Schwarz en j. z-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11