John Eijlders, heel hartelijk bedankt üi Prachtig concert door jubilerende Jo Juda Nieuw: Floxil de keelpijnstiller. d Avondje onbekommerd plezier JH 85 '**1 Kamermuziek-seizoen in Velsen begonnen PREMIERE VAN NEDERLANDSE OPERASTICHTING KO VAN DIJK HEERLIJK IN LIEFDE HALF OM HALF Cor Dik René Broné f Oud-gitarist Deep Purple in Den Haag Blackmore imponeert met verzorgde rock K DINSDAG 1 9 OKTOBER 19 7 6 KUNST 1 (mnl Z I HAARLEM. Een avondje onbekommerd plezier. Dat is vooral wat Alan Ayckbourn te bieden heeft met zijn blijspel „Liefde half om half”. Hoger rei ken de pretenties niet bij deze Engelse schrijver van vrolijk toneel. De Nederlandse opvoe ring van het stuk ging zaterdag avond in de Stadsschouwburg in première en het werd mede door het spel van een groepje gerouti neerde spelers een vrolijke boel. Het was daarbij niet in de laatste plaats Ko van Dijk die zo’n spelle tje met komische verwikkelingen, en misverstanden een lift wist te geven waardoor het toch boven het gemiddelde pleziertoneel kan uitsteken. AMSTERDAM Het theater stuk „El Cimarron van Hans Wer ner Henze, dat in 1970 op het Aldeburgh Festival voor het eerst werd opgevoerd, beleefde gister avond zijn Nederlandse première in Centrum Bellevue. De Ameri kaanse bariton William Pearson had de rol van „El Cimarron” een wilde voortvluchtige slaaf op zich genomen. Het verhaal, dat in het Duits werd voorgedragen, is ontleend aan Miguel Barnet's levensbeschrijving van Esteban Montejo, een hoog bejaarde Cubaanse dorpeling, die de Spaanse slavernij heeft overleefd en vervolgens getuige is geweest van nog andere vormen van onderdrukking. De begeleiding - van de prozatekst bestaat uit fluit, gitaar en slagwerk. Deze partijen worden gespeeld door Koos Verheul, Dick Hoogeveen en'Michael de Roo. 15 I Henze: recital van vier musici KI J. H. MOOLENIJZER ADVERTENTIE te I P. ZWAANSWIJK KO VAN LEEUWEN f; - AV. - •c g] etr. fina leninge ngen: I laarlem >ok 's a structie waarbij verschillende scènes op het toneel tegelijk te zien zijn. Ze zijn als het ware letterlijk in elkaar geschoven en daarbij dient het voortreffelijke decor van Bob Ringwood ook daadwerkelijk als ondersteuning. In dat decor zijn de ver schillen in milieu en maatschappelijke verworvenheden zichtbaar in een knappe vermenging van meubelen en rekwisieten, die per scène wisselt. REGISSEUR Adrian Brine heeft er een opvoering van gemaakt die vaart zet achter de humor van Ayckbourn. Die humor komt in het Nederlands nog krach tig genoeg over door de spitse vertaling die Jeroen Krabbé, die ook nog meespeelt als een mooie droogstoppel van een boek houder. Onder Brine’s regie wordt over de gehele linie virtuoos gespeeld en zelfs Arnold Gelderman, die in enkele dagen tijd de rol van Hugo Metsers (gebroken been) moest overnemen, valt niet uit de toon. verder alleen nog te danken aan gerouti neerd toneelspelen dat dit niet zo sterke blijspel geen vervelende wending neemt. Tijdens de première waren er momenten dat ik hartelijk moest lachen, anderen hielden dat vrijwel de hele voorstelling voor vol. En het dient gezegd, Lies Fran ken, Pleuni Touw en ook Edda Barends blijken met de reeds genoemde spelers over voldoende blijspel-esprit te beschik ken om een avondje uit in blijheid te laten verlopen. De kleuren van zijn schilderijen zijn mild. De lichte tinten, in landschappen vooral, zijn zeer rijk genuanceerd aan- gebrachtl waardoor een heel levendig en ruimte suggererend algemeen beeld is ontstaan. Weinig detaillering in land schappen, soms gestoffeerd met figu ren, tonen een voorkeur voor een een voudig lijkende opzet. Bij nader inzien blijken echter veel schilderijen heel knap doorgewerkt te zijn in een lichte toets en een karakteristiek penseel- schrift, nergens epaterend en getui gend" van een voorliefde voor vakman schap. In stillevens met meestal weinig voorwerpen, soms een enkele bloesem tak, treft de bezonken stemming in wat gedemptere kleuren dan vaak in de landschappen Als tekenaar bleek Cor Dik te kun nen beschikken over een rijk arsenaal Uitsluitend bij uw drogist en apotheek Veel jaren gingen voorbij met benau wende tijden van deportatie en bedreigin gen, die Juda’s ondergang en zelfs dood hadden kunnen betekenen. Juda ont kwam aan de gruwelen van de hel der vernietiging, beproefd weliswaar, maar zijn kunstenaarschap was ongebroken. Weer konden velen naar zijn gelouterd spel luisteren, zoals zaterdagavond in Vel- sens Stadhuis, waar hij met zijn eminente partner aan de vleugel Sumiko Nagaoka VELSEN. De voor het nieuwe seizoen samengestelde kamermuziek-serie van de Velser kunstkring „Voor Allen” werd zaterdagavond begonnen met een concert, dat door de Nederlandse violist Jo Juda tezamen met de Japanse pianiste Sumiko Nagaska in de Burgerzaal van Velsens Stadhuis werd gegeven. Voor Jo Juda was het een van de con certen van de tournee, die hij thans door ons land maakt ter gelegenheid van zijn gouden jubileum als concerterend kunste naar. aan vaardigheden en een zeer karakte ristiek handschrift, dat je soms zelfs in staat stelt om de voorstelling te verge ten om de wille van de treffende lijn voering. Deze zeer aantrekkelijk expo sitie duurt tot en met 14 november aanstaande. Dat laatste is niet zo verwonderlijk. Hij heeft zich namelijk geworpen op het zeer vlot weergeven van allerlei situaties bmnen het sportgebeuren, soms aangelengd met wat beschaafde erotiek als hij een vrouwelijk naakt Een sneeuwgezicht in olieverf van Cor Dik. Uiteraard veel wit, wat bruin in het dorre riet en de schaatsende figuur in mild-rode maillot. schildert in combinatie met een race auto of anderszins. Broné schildert in een heel vlotte en spontane stijl, grote vegen en toch heel raak karakterise rend. Er zit en dan vooral door de opbouw van composities, die vaak uit fragmenten van allerlei sportgebeu- rens zijn samengesteld een flinke scheut pop-art in zijn werk, maar met tendenzen die eveneens aan de nieuwe figuratie zijn ontleend. Hij is dus een realist die de verworvenheden van een aantal stijlen van de laatste jaren op een heel aannemelijke wijze tot een persoonlijke manier verwerkt. Soms doet hij aat heel knap in de kleur, zoals bijvoorbeeld in een aquarel met de bekende coureur Jackie Stewart als onderwerp. In ander werk blijft hij wat dat betreft wel eens onder de maat met versmeerde kleuren Dan blijkt zijn werk al te afficheus en te modieus te zijn afgestemd op een publiek van trendsetters in wier midden hij zich vermoedelijk zéér wel bevindt. De bekroning van de avond kwam met de sublieme vertolking van de Sonate in A grote terts van César Franck, groots in haar ontstuimige vervoeringen, aangrij pend door verinniging en haar sfeer van weemoed en heimwee naar geluk in ver stilde klanken van melodieën en harmoni eën. Jo Juda en Sumiko Nagaoka lever den met deze onvergefelijke uitvoering een grootste prestatie, die hun uitzonder lijk artistiek en technisch meesterschap glanzend bevestigde. Na de pauze waren het echte dansen, waarvoor het duo aandacht vroeg, name lijk de bekende zeven Roemeense dansen van Bela Bartók, volksmuziek, geadeld door Bartoks geniale geest. In de uitvoe ring nu gebracht in de sfeer van voor naam en beheerst kunstenaarschap. een onvergetelijk schoon concert gegeven heeft. Na de Chaconne betrof dit eerst het Duo in A grote terst opus 162 van Frans Schu bert, een van melodische lyriek vervuld werk. In de bezielde zang van de viool en de uitdrukkingsrijke klank van de vleugel kregen de melodieën de innige mededeel zaamheid van een lied, maar ook de sprankeling van wegflitsende scherzo- tonen en de vreugde van de dans van de finale. DAT EEN DERGELIJKE blijspeluit- voering op mij toch geen echt uitbundige uitwerking heeft, komt wellicht omdat er toch te veel grappen voorspelbaar zijn. De samenbundeling van twee kamers waarin zich gelijktijdig scènes afspelen verliest al spoedig haar verrassingseffect en het is EN NU COR DIK, de bekende Zaan- kantse schilder, die vorig jaar op 69- jarige leeftijd is overleden. Hij had een naam in de kunstwereld, veel exposi ties en zijn werken hangen in een flink aantal musea. Terecht, want zijn werk heeft een heel speciale atmosfeer, mee gebracht uit een laat- impressionistische zienswijze, maar in toon gezet door zijn beschouwelijke karakter. RENÉ BRONÉ, wonende in Huizen, exposeert tot en met 5 november in de hal van het Gebouw Noord-Holland aan de Hamelinkstraat. Hij is helemaal een schilder van deze tijd, die ook illustraties voor weekbladen maakt, ontwerpt, fotografeert, zeefdrukken maakt en volgens een folder ook kunst ex- en importeert. Zijn werk blijkt vooral in Amerika gezocht te zijn. - - Het werk van Hans Werner Henze is gegoten in de stijl van het recitative accompagnato d.w.z. dat de spreek- zangstem wordt ondersteund door de instrumentalisten, die woorden en zinsne den onderstrepen en soms ook zelfstandig optreden. Hiermee grijpt Henze terug naar de oervorm van de opera der moni- die (alleenzang) uit de 16e en 17e eeuw, die zich ook voortzette in de kerkmuziek. De vorm die hij gekozen heeft is in zekere zin te vergelijken met de recitatieven uit de Matthaus Passion, zij het dan. dat Bach’s verhaaltrant melodieuzer is en begeleid wordt door clavecimbel, orgel en strijkor- LIEFDE HALF OM HALF gaat over baas Frank die amicaal omspringt met zijn ondergeschikten. Alleen weet hij niet dat een daarvan een slippertje met zijn aantrekkelijke vrouw gemaakt heeft. Ayckbourn laat het daar niet bij, want hij heeft in dit blijspel gezorgd voor een con- i ITEENV dgieterl rd in he oude >-16811 behoort nu tot het verleden, maar het is de vraag, zo zegt Esteban, of er een eind is gekomen aan de onderdrukking van de zwarten door de blanken. Dit probleem is nu actueler dan ooit, maar toch zou ik „EI Cimarron” niet Willen rangschikken onder de zogenaamde geëngageerde” muziek. Uit de hele stijl en opzet van het werk spreekt een objectief realisme, dat met politiek niets te maken heeft. John Eijlders heeft dit niet alleen te danken aan het feit, dat hij de kunst werken goed wist te kiezen, maar ook omdat hij van mensen houdt. De ope- ningsmiddagen van elke nieuwe expo sitie waren een bijzonder gezellig tref punt voor veel mensen, die in deze galerie vrienden of goede kennissen werden. Hij heeft, zo handelende, velen aan zich verplicht. Ik ben hem daar persoonlijk dankbaar voor in het besef dat zó een galerie drijven een kunst op zichzelf is. Ik hoop dat zijn opvolger op zijn eigen wijze uiteraard de band die John Eijlders tussen zijn bevriende cliënten en de galerie smeedde, in stand zal kunnen houden. Zandvoort kan een galerie als deze moeilijk missen. JOHN EIJLDERS heeft zijn galerie in Zandpoort overgedragen aan zijn buurman, de antiekhandelaar Bob Kion. Beide zaken zijn nu in open verbinding en Bob Kion blijft de gale rie exploiteren, voorlopig met John Eijlders als adviseur naast zich. Zater dagmiddag jl. werd dit officieel bekend gemaakt bij de opening van de eerste expositie onder het „nieuwe bewind” van schilderijen en tekenin gen van Cor Dik. Voordat ik die bespreek eerst een woordje over John Eijlders, die zich als gevolg van het klimmen der jaren nu heeft terugge trokken in een flat. niet alleen aan voormalige Deep Purple- fanatici. maar trekt hij ook een soms heel jong, nieuw publiek aan. Dat gebeurt op een voor hardrock natuurlijk wijze. Blackmore wil hoe dan ook imponeren; en ook al is zijn muziek nu niet beslist mijn meug, ik moet ruiterlijk bekennen dat het hem lukt. Zijn stijl is gevarieerd; nu eens snel, dan weer lyrisch, komisch of melo dieus, maar altijd verzorgd. Een en ander onderscheidt hem in positieve zin van Robin Trower, die zondagavond veel meer de indruk wekte routineus zijn lesje af te draaien. Bovendien heeft Blackmore altijd iets onvoorspelbaars in zijn spel. De ritmesektie met een afgemeten en luidruchtig slaande Powell weet van wan ten, de zang van Dio heeft niveau, maar de presentatie laat te wensen over. Nu wordt er veel opgevuld door de uitgekiende belichting. De spots hangen in een frame dat een halve cirkel vormt, bespannen is met een witte, transparante kunststof en als zodanig een regenboog voorstelt. Elek tronisch vernuft maakt het mogelijk dat de regenboog van binnenuit door middel van talloze lampjes telkens anders belicht wordt Een zorgvuldig samenspel zorgt voor een aantrekkelijke visualisering van de opbouw van de songs. Tot de sterkste momenten van de show behoren Mistreated - plotseling realiseer je je hoe Blackmore in al zijn poses een onderkoelde agressie uit Sixteenth Century Greensleeves, de mooie ballad Catch the Rainbow en het snelle en afwis selende Man on the silver Mountain Blackmore’s Rainbow is er weliswaar nog niet helemaal - je zou haast zeggen geluk kig niet, want nu wordt er met inzet gespeeld maar erg lang zal het niet meer duren voordat de groep tot de top van dit idioom valt te rekenen. JOHN OÜMKES kest. Een ander punt van overeenkomst is, dat William Pearson het verhaal van Este ban Montejo voordraagt op dezelfde objectieve manier als de evangelist ons het lijdensverhaal van Christus vertelt. Juist door de toepassing van deze sobere stijl heeft Henze bereikt, dat het verhaal John heeft in de zes jaren, dat hij zijn galerie dreef in Zandvoort cultureel werk van de eerste orde verricht. In Zandvoort werd uiterst zelden beel dende kunst geëxposeerd. John was bij mijn weten de eerste galerie houder en tal van Zandvoorters, maar ook anderen ver daarbuiten, waren hem dankbaar voor de gelegenheid die hij hen bood om vaak uitstekend werk te zien. Hij zag kans heel bekende schilders en beeldhouwers aan te trek ken, vaak ook minder bekende. En in die laatste gevallen zag hij toch hun kwaliteiten en dal stempelde hem tot een galerie-houder van het goede ras. In tal van Zandvoortse huizen hangen nu veel meer goede schilderijen en staan veel meer plastieken, dan men voor mogelijk zou hebben gehouden op het moment dat John Eijlders met zijn galerie begon Zijn zaak heeft als het ware een culturele uitstraling. DEN HAAG Over Ritchie Blackmo re. oud-gitarist van Deep Purple, wordt verschillend gedacht. Zijn stijl van spe len wordt agressief en opzwepend genoemd, onlangs schijnt hij zelfs een stevige rel tijdens een concert in Man chester te hebben veroorzaakt door zijn stukgeslagen gitaar in het publiek te slin geren. Anderen uiten' echter terecht bewondering voor ’s mans grote techni sche gaven en vindingrijkheid. Gistera vond concerteerde Ritchie Blackmore’s Rainbow in een matig bezet Congresge bouw. waar de lauwe sfeer eerst goed halverwege zijn optreden verdreven werd. De jonge, Australische „high-energy” groep ACDC is bij nader inzien een ver keerde keus als voorprogramma geweest. Afgelopen zomer heeft deze hardrock- groep enige erkenning geoogst dankzij succesvolle optredens in het betere Engel se clubcircuit. Het veelvuldig toeren heeft, sinds ik ze augustus jongstleden in de Marquee-club zag, niet geleid tot een ver dere ontwikkeling van het vrij simpele, maar opwindende podiumgedrag. De gitarist, gekleed in het traditionele colle- getenue, beweegt zich als een waanzinnige over het podium. Het is het enige wat vermag te boeien, want verder slaat een en al eentonigheid de klok. Snel wordt de installatie van Rainbow in gereedheid gebracht, maar het duurt tot Sint-Juttemis voordat Blackmore en zijn kornuiten het podium oplopen Als je nou het publiek wilt ergeren, dat is dit een effektieve manier Blackmore is na het doodlopen van Deep Purple met een behoorlijke nieuwe groep op de proppen gekomen Jimmy Bam bast. Cozy Powell (bekend van heel wat sessiewerk) drumt. Ronnie James Dio zingt en Tony Carey beroert de toetsen. Vreemd genoeg appelleert Blackmore William Pearson als „El Cimarron” van Esteban sterk dramatisch op ons overkomt. Hij dringt ons geen mening op. maar geeft alleen de feiten weer en die liegen er niet om. Het onmenselijke bestaan van de zwar te slaven op de suikerplantages van Cuba - -• - V Het eerste werk van het hiervoor samengestelde fraaie programma was de Chaconne in g kleine terts van de in 1665 geboren Italiaanse componist en viool- pedagoog Tommaso Antonio Vitali. Het prachtige variatie-werk getuigt van een volstrekte doorgronding van de bespelings-geheimen en van de toonvor- mingsmogelijkheden van de viool, maar ook van de gelukkige geïnpireerde fanta sie van de componist en de vlucht van de Chaconne met muziek van een verrassen de gevoels-rijkdom. Met het zo wisselende expressieve element hadden violist en pia niste zich met een gelijke relatie vereen zelvigd. Zo kwam een vertolking tot stand, die gekenmerkt werd door een zeldzame eenheid van muzikale benadering en waarbij een smetteloze technische spelbe- heersing de muzikale essentie openbaarde in vele facetten van een zuivere bewogen heid. Vijftig jaar lang heeft Jo Juda de toon kunst gediend als solist en als concert meester van belangrijke orkesten, het laatst, tot zijn vijfenzestigste jaar, het Concertgebouworkest. Tallozen heeft hij van zijn prachtig spel laten genieten op de vele concerten in Nederland en in den vreemde tot ver buiten Europa gegeven op een niveau, dat hem als een groot meester liet kennen. ILMSHl i. Uitsl.l >t.dams( ime part sexart. I films ei Floxil zuigtabletten helpen snel, vóórdat uw keelpijn erger wordt. Twee krachtig werkende antiseptica bestrijden uitbreiding van keel- en mondholte-infecties. - U kunt weer slikken en praten zonder pijn. Floxil. Aangenaam zacht van smaak. 24 Zuigtabletten in handige doordrukstrips. f 3,95 In dynamische zin voortreffelijk aange past had Sumiko Nagaoka de vleugel bij de begeleiding van deze compositie uit de pré-barok-periode laten klinken. Trou wens ook haar piano-spel bij de vertolkin gen van de overige werken van het pro gramma muntte uit door een uitnemende sterkte-dosering. Het was jammer, dat de tekst in het Duits werd gesproken. Een Nederlandse vertaling zou veel suggestiever geklonken hebben. Een ander nadeel was, dat Pear son zijn tekst aflas uit een partij van enorme afmetingen, die op een lessenaar voor hem stond. Natuurlijk moest hij rekening houden met zijn begeleiders, maar toch moet zo’n partij eigenlijk uit het hoofd worden voorgedragen. Ook een minder gecompliceerde begeleiding zou een winstpunt zijn, want de instumentalis- ten moesten herhaaldelijk van het kastje naar de muur rennen om de verschillende trommen en gongen te bedienen. Het meest geslaagd vond ik de delen waarin Pearson alleen door de gitaar werd begeleid. Hiermee wil ik niet zeggen, dat Michael de Roo als slagwerker tekort schoot, integendeel, hij was bijzonder accuraat en behendig, maar met een paar trommen en bekkens minder was ik ook tevreden geweest. Koos Verheul blies op alle soorten fluiten die er bestaan, van basfluit tot politiefluit. Mooi was het niet dat geklapper en gesputter, maar wel functioneel en daar was het Henze om begonnen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15