VERVOLGFILM DIE TWEE AVONDEN IN TUSCHINSKI VERGT Nieuw lederen oud hout 10 HUMS DjSKMHW A w I Ègi 18 -F O skp H llilli Bi SKI fh f een interessante de Sede expositie bij Terstal in Haarlem. terstal interieurs b.v C4 J 19 FILRSS 19 7 6 2 2 OKTOBER V R IJ D A G Nachtvoorstellingen .,The Missouri Break” Prolongaties Kerend Kindermatinees mge- uur. 2. i De nieuwste de Sede ontwerpen worden geëxposeerd in combinatie met oude houten meubels uit lang vervlogen dagen. Beide te zien, beide te koop! Tot en met 5 november bij Terstal. De Sede presenteert hier zijn nieuwste modellen fauteuils en banken van o.a. de prachtige 5 mm dikke leer soort, het nekleder. U bent welkom bij Terstal. ihuis ver- idel- km km km km km km km km km km km km NA HET SENSATIONELE SUCCES van „Last Tango in Paris”, vooral ook in de Verenigde Staten, had de regisseur van de film, Bernardo Ber tolucci, niet de minste moeite Amerikaanse producenten voor zijn nieuwe plannen te interesseren. Zowel United Artists als 20th Century Fox en Paramount hadden belangstelling. Op die veilige basis is Bertolucci zijn „Novecento” gaan maken, royaal en zonder zich enige beperkingen op te leggen, zodat er uiteindelijk een film van vijf uur en twintig minuten op tafel kwam te liggen, een wat ongewone lengte voor een bioscoopfilm. In overleg met de maker is dit mammoetprodukt nu in twee delen, resp. van 163 en 157 minuten, opgesplitst, wat de vertoningsmoeilijkheden nau welijks verminderden. Voor Nederland is door Tuschinski, die de film hier voor United Artists uitbrengt, de oplossing gevonden. Eerst het eerste deel dat min of meer een zelfstandige eenheid vertoont, uit te brengen en pas na een maand het vervolg in te zetten. Geen fraaie oplossing omdat op die manier niemand een totaal overzicht van het werk kan krijgen. Na een maand of langer zal geen bezoeker van deel 1 een complete en gede tailleerde indruk van die eerste aflevering in zijn hoofd hebben en hij zal zich dus min of meer op goed geluk in deel 2 moeten storten in de hoop geen aansluitingen te missen. Voor hen is dan nog de enige mogelijkheid dat „Novecento” 1 op het programma is gebleven als het vervolg wordt ingezet, zodat met enige acrobatiek het complete werk achter elkaar ge zien kan worden. km km km km km km Terstal Interieurs B.V. Wagenweg 1, 3 en 15, Haarlem Tel. 023-31 21 72 km km km km km km km km km km Itf ■;i;5 getij Vergeten continent Nachtvoorstellingen Prolongaties I 1 h Bertolucci’s meesterwerk Novecento warmbloedig gefilmd sociaal drama a Is uit ■O kat-en-muis r (ADVERTENTIE) Een scène uit „Het vergeten continent”. MM T iding itge- sver- telt. linair Veel BW»™ Nils Holgersson op de rug van de gans. L? ikens de een Burt Lancaster en Sterling Hayden de grootouders in „Novecento”. Fons Rademakers’ „Max Havelaar” te kent nog voor een week bij in Luxor, ook de Franse comedie met De Funès en Bourvil, „De Eend en de Cadillac” is op het programma gebleven en dus nog in Studio te zien en verdere prolongaties vindt men in Frans Hals waar de James Bond film „Veel liefs uit Moskou” nog vertoond wordt en in Roxy waar „De Tien Geboden” hun succes voortzetten. ssio- 023- n het s 1, de plechtige eed afleggend het niet te trekken voor de eindoverwinning be haald is. Vrouwen beginnen nu ook een rol te spelen, een links-georiënteerde onderwij zeres (Stefania Sandrelli) bij Olmo. een bizarre, onhandelbare en zeer „moderne” schrijfster Ada Fiastri Paulhan (Domini que Sandra) bij Alfredo. Met vaste hand dirigeert Bertolucci de vele mensen en de grote en kleine gebeurtenissen die zijn film tot een ge compliceerd. maar steeds overzichtelijk geheel maken: de familie-verwikkelin- gen bij de grondbezitters Berlinghieri, van wie de grootvader zich tijdens een De nu 54-jarige Arthur Penn heeft zijn naam niet met wildwestfilms ge maakt, al was de eerste proeve van bekwaamheid die hij aflegde een wes tern, „The left-handed Gun” uit 1958, destijds onopgemerkt voorbijgegaan. Pas toen hij zich met „The Chase” uit ’66 en vooral met Bonnie en Clyde” (’67) een grote reputatie in de filmwereld had veroverd, werd die „Left handed Gun” onrust en wraakgevoelens van de boeren opwekt. Vooral de rijke hereboer David Braxton raakt in hoge mate gèï—'eerd en als hij de hand op een der veedieven weet te leggen, hangt hij hem in het openbaar op. verbijsterd heeft men gekeken npn veelheid van mensen, krachten gebeurtenissen die een warmbloedig sociaal drama op gang houden, dat zich in de eerste twintig jaar van deze eeuw n de provincie Emilia heeft ontwikkeld ;ot een harde confrontatie van de „ro den” en de „zwarthemden”. Ook in de lijst van nachtvoorstellin gen is weinig verandering te signaleren. De drie Hitchcocks, een in Cineac Reg. Breestraat en twee in The Movies zijn gebleven en het succesnummer „Airport” van George Seaton met Burt lancaster en Dean Martin is weer eens toegelaten tot de nacht-agenda. De film is te zien in Nöggrath. Van regisseur Seaton is ook de western die City 1 vertoont en die „Showndon” heet. Een van de me despelers is opnieuw Dean Martin die nu Rock Hudson tegenover zich vindt. king en met de politie om de staking te breken, loopt als een rode draad door het eerste deel van „1900” en vormt de onrustige achtergrond van een groeiende vriendschap tussen de beide gelijktijdig geboien kleinkinderen, die van sociale tegenstellingen geen weet hebben. Vol wassen geworden, worden de vrienden gespeeld door Robert de Niro (uit „God father II” en „Taxi Driver”) en Gerard Depardieu (o.m. de man in Ferreri’s „De laatste Vrouw”), twee prachtige acteurs die een grote warmte en genegenheid in hun vriendschap brengen, hoewel ze naar uiterlijk voorkomen en politieke inzichten steeds verder uit elkaar groei en 4M». handelingen en exotische avonturen te blijven kijken. Zoiets roept om wraak, maar Tom Logan aarzelt omdat hij verliefd is op Bracton’s dochter. Inmiddels, hebben de andere boeren Lee Clayton (Marlon Brando), een beroepsmoordenaar aange trokken om de bende van Logan uit te schakelen. Met de komst van Marlon Brando richt zich alle aandacht op deze barokke acteur in de rol van de a- morele „killer" die met veel plezier en fantasie zijn functie uitvoert en alleen niet opgewassen is tegen de speelse en inventieve Logan die een spelletje met hem speelt. verd had. debuteerde de 21-jarige Ber nardo in 1962 met „La Commare Secca”. om twee jaar later geheel zelfstandig zijn eigenlijk debuut te maken met „Prima della Rivoluzione”, waarin de jeugdige hoofdpersoon na een korte flirt met het communisme zich van die poli tieke invloed bevrijdt. Een veelzeggend thema. Evenals zovele van zijn Italiaanse col lega’s heeft ook Bertolucci eerder en meer aanhang buiten de grenzen gekre gen dan in eigen land. „Prima della Rivoluzione” werd een mislukking in eigen land en het heeft jaren geduurd voor de filmer weer aan de slag kon. Vier jaren. om precies te zijn. In die periode maakte hij een documentaire en een bijdrage aan de episodefilm „Amo- re e Rabbia”, waaraan ook Pasolini, Godard en Bellocchio meewerkten. In 1968 werd hij weer in staat gesteld een lange speelfilm te maken: „Partner”, naar een roman van Dostojevski die het niet veel verder gebracht heeft dan een vertoning op het festival van Venetië. Maar daarna kwamen kort na elkaar in ’69 en ’70 „Strategi del Ragno” („De Strategie van de Spin”) en „II Confor- mista” (De Conformist), die beiden sterk anti-fascistische tendenzen vertoonden en de aandacht van het buitenland weer op Bertolucci vestigden. Maar de grote doorbraak, kwam in 1973 natuurlijk met „Laatste Tango” al gebeurde dit mede door de scheefgetrokken publiciteit die vooral de nadruk op het porno-achtige aspect van de film legde. Men zou in dit geval eerder hebben moeten spreken van een door het gegeven voorgeschreven openhartigheid in erotische aangeleen- heden. „1900” is de enige belangrijke premiè re op de Amsterdamse bioscoopagenda van deze week, maar is gelukkig niet de enige belangrijke film die gezien moet worden. Alhambra bijvoorbeeld prolon geert Ingmar Bergman’s schokkende „Face to Face”, Alhambra 2 heeft voor de 12de week „AU the President’s Men” aangehouden, in Calypso is nog altijd Kubrick’s „Barry Lyndon” te zien en in Calypso Club Volker Schöndorffs naar Heinrich Böll gemaakte „De verloren Eer van Katharina Blum”. Geprolon geerd blijven ook „Max Havelaar” in City I, Visconti’s laatste film „L’Inno- cente” in Tuschinski 3, „Cousin Cousine” in De Uitkijk, „A Woman under the Influence” in Studio K, „Murder by Death” in Kriterion en „Go West” met de Marx Brothers en Wim Wenders „Im Lauf der Zeit” in The Movies, ’n Rijke keuze dus uit een aanbod van films die ver boven de middelmaat liggen. VOOR DE WARE filmliefhebber zal dan een zit van ö'/a uur geen bezwaar zijn. Vooral niet omdat Bertolucci, al thans in het eerste deel zich een begena digd verteller toont, die zijn gecompli ceerde stof levendig, vol boeiende details en met grote overtuigingskracht op het doek brengt en geen inzinkingen of dode plekken in een film toelaat. Veel van de kwaliteiten die Bertolucci in deze film toont, betekenen geen nieuws voor wie de filmcarrière van deze leerling van Pasolini gevolgd heeft. Nog geheel onder invloed van zijn leer meester. die hem zelfs het scenario gele- In Lido kan men een nachtelijk duik nemen in de „Poel der Wellust”, Frans Hals gaat door met de vertoningen van „De Uitbrekers” en in Roxy is Andy Warhol’s parodie op „Dracula” nog aan bod. Wie vrijdag- of zaterdagnacht tijd heeft moet naar Luxor gaan om te genieten van de wonderlijke vertedering die van „Huil niet met je Mond vol” uitgaat. Het verhaal speelt zich af in 1916, we zijn dus midden in de eerste wereldoor log en al dadelijk handelt het om een Amerikaans vrachtschip dat door een Duitse onderzeeër tot zinken wordt ge bracht. De enkele overlevenden van de ramp weten zich op uiterst geraffineerde wijze van de U-boot meester te maken en de bemanning te dwingen naar een Amerikaanse haven te koersen. Door sabotage van de Duitse tnariniers en door enkele onverwachte avonturen op zee, raakt de duikboot uit zijn koers en belandt bij een mysterieus eiland, ergens in de buurt van de Zuid-Amerikaanse kust. Via een ondergrondse rivier bereikt men de binnenzee van een atol-achtig eiland waar de geschiedenis heeft stilge staan. Een zeer aardse, amusante en mense lijke film is „Huil niet met je mond vol” („Pleure pas la Bouche pleine”) van de Franse filmer Pascal Thomas die de alledaagse belevenissen van een Frans dorpsmeisje op ontwapende manier ver- Er is weinig echt „verhaal” in Wel niemand zal de zaal verlaten met een lichte nieuwsgierigheid hoe het nu verder zal gaan met Olmo, Alfredo, Anita, Ada en Attila en met al die prachtige typen van mannen en vrou wen, die hun toestand van onderdruk king zat zijn. In drie uur tijds heeft Bertolucci van al die acteurs, actrices en figuranten levende mensen gemaakt en tegelijk zijn eigen standpunt duidelijk bepaald. Een standpunt, dat merkwaar digerwijs niet gedeeld zal worden door de geldschieters in New York en Holly wood, die misschien gehoopt hebben dat Bertolucci van hun vorstelijke bijdragen in de kosten een vijf uur lange tango in Parijs zou hebben gemaakt. Pascal’s film, maar nij heeft een ver rukkelijke kijk op de mensen, in dit geval op de dorpsbewoners in een afge legen hoëk van Frankrijk die onder de aandachtige camera een eigen verhaal leven vol komische en aandoenlijke evenementen die je de hoop geven dat ook films zonder geweld, sensatie en sex, nog een kans maken. ZO STAAN ongeveer de zaken als het doel’ valt na het eerste bedrijf. Min of meer verbijsterd heeft men naar en Van geheel ander formaat is de nacht film in Palace die „Het vijfde Offensief” heet, een Joegoslavische produktie met internationale medewerking, o.a. van Ri chard Burton die niemand minder dan partijleider Tito speelt. De film gaat om het grote offensief van de Duitsers tegen Tito en zijn partisanen bij de rivier Sutjeska, een beslissend offensief dat in mei 1943 begon en in het voordeel van de verzetsstrijders afliep. Veel mas- sascènes dus, veel spannende strijd en veel patriotisme. EEN DERGELIJKE openhartigheid komt men ook tegen in „Novecento”, hoewel ze daar een logischer gevolg is van de plaats van handeling, het Noord- italiaanse platteland met zijn dicht bij de aarde levende berenbevolking en zijn niet minder aardse landeigenaren, die zich de taal van het volk aangeleerd hebben of uit dat volk voortgekomen zijn. „Novecento” begint in 1900, het jaartal dat de titel van de film in het buiten land is geworden. Bij het aanbreken van de nieuwe eeuw worden er in de Itali aanse provincie Emilia (waar ook „Pri ma della Rivoluzine” en „Strategic del Ragno” zich afspeelden) twee jongens geboren: Alfredo, de kleinzoon van de oude grootgrondbezitter Alfredo Berling hieri (Burt Lancaster) en Olmo, de kleinzoon van de pachter Leo Dalco (Sterling Hayden). Berlinghieri is nog het model van een populair doende heer en meester die aan het landvolk cham pagne uitdeelt om met hen op zijn lang verwachte kleinzoon te kunnen drinken. De weigering van zijn pachter Dalco om aan dat schijnheilige spelletje mee te doen, levert een indrukwekkende opna me van het zwoegende landvolk met de rug naar een batterij volle champagne flessen, die doelloos in de zon staan. Maar tegelijk geeft die weigering het kerende getij aan, het begin van verzet tegen de feodale heren, die hun onderge schikten slavenarbeid laten doen legen een geringe vergoeding. Dat groeiend verzet, eindigend in een algemene sta- Met voorwereldlijke dieren en een drietal pre-historische volksstammen be leeft het gemengde gezelschap de meest wonderlijke avonturen, waarbij de be kende vulkanische uitbarsting als deus ex machina weer present is. Het onder werp dat al eerder in 1925 en 1960 verfilmd is bezit in zijn nieuwe versie zoals die deze week in Lido te zien is, rede’ijk voldoende spanning om geboeid naar het rijk assortiment van oorlogs- Voor de jeugd brengt Palace „Nils Holgerssons wonderbare Reizen”, een Zweedse verfilming van net klassieke kinderboek van de Nobelprijs-winnares Selma Lagerlöf die van 1858 tot 1940 leefde, ontelbare romans, verhalen en sprookjes schreef, maar het meest be kend werd door het een tiental jaren terug verfilmde jeugdboek, waarin de Kleine Nils vliegend op een grote wilde gans veel boeiende en leerzame avon turen beleeft. feest van de pachters ophangt koestal, waardoor later Alfredo zwakke en decadente erfgenaam van een onrustig bezit wordt; de oproerige kern rond de hevig levende Olmo, die geen gezag boven zich duldt en aanvoerder m de boerenstand wordt; de groei van de laffe en kruiperige Attila (Donald Su therland) die iedereen naar de ogen kijkt en op het einde van het eerste deel rijp is voor het fascisme. Terwijl de eerste slachtoffers van het nieuwe regime, die in een aangestoken brand van het communistisch partij huis om het leven zijn gekomen, ter aarde worden besteld, laat Attila zich als eer ste een zwart hemd aanmeten, daarbij nog eens van de plank gehaald en ont dekte men een klein meesterwerk in zijn genre. De première van deze week is natuur lijk Bertolucci’s „1900” die met veel rcc’ame in Tuschinski is binnengehaald met als slagzin „In Nederland zonder coupures”. De film die op deze pagina uitvoerig aandracht krijgt, duurt 2 uur Cr x3. minuten en is het meest ambitieu ze project dat Bernardo Bertolucci tot nu toe onder handen kreeg. De filmer zelf schreef in samenwerking met Fran co Arcalli en Giuseppe Bertolucci het scenario en werkte, doordat hier sprake was van een internationale coproduktie met een rijk gevarieerde „cast”, waar voor Amerika top-acteurs als Burt Lan caster, Sterling Hayden. Robert de Niro en Donald Sutherland leverde en Frankrijk o.m. Gerard Depardieu af stond. Door het camerawerk van Vitto rio Storaro en de muzikale begeleiding ^an componist Ennio Morricone is er een feilloze uiterlijke verzorging ont staan van een uitzonderlijk mooie film die op treffende wijze een sociale situa tie uiteenzet waaruit slechts onheil en rampen geboren kunnen worden. Wat dar ook gebeurt. Naast het vele geweld kent Arthur Penn’s film ook zijn humoristische frag menten, zodat er een goede balans ont- staat. Maar zijn grootste attractie blijft liggen in het samenspel tussen twee formidabele acteurs die ieder hun eigen gang gaan in de hun toebedeelde rollen en om beurten zorgen voor grappige en dramat sche wendingen in een niet zo sterk scenario dat hun daardoor alle vrijheid geeft tot aanvullingen en im provisaties. „The Missouri Break’ speelt om- in Palace te zien is Penn teruggekeerd naar zijn vroegste liefde, met dit ver schil dat hij nu geen onopvallende film hoefde te maken en geld genoeg ter beschikking kon krijgen om twee ponu- laire sterren aan te trekk-.n, M.m I - Brando ën Jack Nicholson, twee sterke persoonlijkheden die c n c: beheersen. Naar een roman van Edgar Rice Bur roughs, de schepper van de Tarzan- figuur (in 1914 verscheen een eerste roman in die reeks, „Tarzan of the Apes”) heeft regisseur Kevin Connor een groots opgezette avonturenfilm, „Het vergeten Continent” gemaakt. Want naast de 23 romans die hij aan zijn Tarzan-creatie wijdde, heeft de succes volle auteur Burroughs ook nog aan dacht besteed aan het science fiction genre, wat o.m. „The land hat Time forgot” heeft opgeleverd, dat hier „Het vergeten Continent” is gaan heten. „The Missouri Brea’::.” r R om streeks 1880 in de staat Montana waar Nicolson als Tom Logan con het hoofd van een stelletje veedieven staat dat de m 4è>™ ss «sétefe. if „„Ss;

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19