Julien Clerc prikt door zijn eigen mythes Kwaliteit Aerosmith Traditie Franse chanson is tanend laat te wensen over N Kloosterkerk en kamerlid boos op filmmakers F Pa en ma breien I Scapino door Amerikaanse let op xenas openings- advertentie morgen! let op xenas openings- advertentie morgen! I let op xenos openings- advertentie gestimulerd I I I blij, allebei J o I Bk M M Ml» O B HARDROCK VAN ALLEDAAGS KARAKTER Balletje van Béjart te M in „Bosgeest” wegens ziekte afgelast 1 b CMC 19 7 6 DINSDAG 2 6 OKTOBER KUNST 14 D I door John Oomkes i s DECORETTE „HERKES” DECORETTE „ENGELENBERG” AMSTERDAM „Nou ja, ik vind niet dat je daar een probleem van moet maken. Zoiets doe je gewoon, hè”. Julien Clerc haalt zijn neus op, niet omdat hij zich ergens over ergert, maar doodgewoon omdat ie knap verkouden is. Zijn stem hij spreekt goed Engels, maar met het accent dat je van een Fransman verwacht klinkt erg nasaal. Hij spaart zijn keel niet, praat voortdurend honderduit ten overstaan van ruim twintig vertegenwoordigers van de Nederlandse pers. Zij von den Julien’s nieuwe toernee van tien concerten in Nederland, dat hem zaterdag naar Haarlem voert, kennelijk belangrijk genoeg om even met hem te komen praten. Maar laten we Julien niet onderbreken; hij gaf juist commentaar op de vraag waarom hij bij het eerste VOO-tv- programma zo gemakkelijk zijn platenmaatschappij ten dienste was, toen de Miracles wel problemen gaven. BREIEN IS MODE, mode is nu breien Geloof me, aaar kun je dit seizoen beslist niet meer omheen. Overigens zult u dat wel hebben kunnen afleiden uit hetgeen de couturiers m hun herfst- en wintercollecties zoal voor het voetlicht brach ten. We praten vandaag dus echt niet met elkaar over de ouderwetse, en o zo degelijke breikous. Nee, we gaan wat anders doen. Eendrachtig pak ken we de pennen op en laten die driftig, doch uiterst modieus tikken met als lei draad de haute tricolcollectie van onze inventieve vaderland se couturier Frans Molenaar J 'n winkel vol kleur L? L W 1 - ■•□life' A. SF JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) i (ADVERTENTIES) Tol. 334686. Tevens Talons artikelen. ondet rédaictie van Bé ter Maat WINKELCENTRUM SCHALKWIJK DOELSTRAAT 29 - TEL. 312206 Over het geluid dat uiteindelijk via de enorme installatie wordt geproduceerd, kan ik ook al niet opgetogen zijn. Het klinkt bedompt, slecht uitgebalanceerd en Compositorisch valt het ook nogal tegen. Slechts een ballad, Dream On, heeft een prachtige struktuur en bezit zeggingskracht. De live-uitvoering blijft echter achter bij datgene wat we van de plaat kennen en dat potentieel van een zelfde allure is als bijvoorbeeld Stairway to Heaven van Led Zeppelin. vervormt snel tot een lawaaiige brei, waarin zoals bekend moeilijk iets excepti oneels gedijt. Behalve dan dat de ritme- sektie wat hechter was, betekende Aero smith na de pauze geen aanzienlijke ver betering met wat Phoenix voor die tijd had laten zien. De populariteit en de ermee samenhan gende publiciteit werkt vaak vervlak kend. Een groot publiek moet immers bereikt worden. Daarnaast werkt de eis Op zijn tournee door ons land treedt Julien Clerc komende zaterdagavond op in het Haarlemse Concertgebouw. trui gaan opzetten Het mag voor mijn heer dan misschien wel even wennen zijn, maar uitemdehjk zijn vele schaap herders hem in dat knusse werk al voorgegaan. Waarom dus met: Samen breien, goed voor u? En dat voor 3,25, want dat kost dat leuke breiboek. Tyler snapt er kennelijk niets van, wordt duidelijk van zijn stuk gebracht door de kat-uit-de-boom-kijkerige hou ding van het toch al niet in overweldigen de getale opgekomen publiek. Wat gaat er dan fout? zie je hem denken. Aerosmith heeft toch alles? De kant-en-klare verpak king die „back home” voor uitpuilende stadions zorgt. De poses zijn lekker sexy, de gitaarheld uit de kluiten gewassen. Voorts is het podiumgedrag van Tyler zelf energiek genoeg. Hetzelfde haast vrouwe lijke appeal dat Mick Jagger heeft, straalt hij ook ujt. Ook de professionele hard- rocktrucs worden uitputtend benut. Feed back, de talking-box (tube), de hoge gillen de uithalen bij de slotakkoorden; niets zou ontbreken als de groep maar kon afwisse len of met een uitgekiende show kon imponeren. Nu verveelt het alleen maar. nauwkeurig opvolgt je vrijwel als een eersteklas vakvrouw of -man naar bui ten kunt treden DEN HAAG Het bestuur van de stichting Kloostergemeentekerk in Dei Haag overweegt een klacht bij B en W ii te dienen over de overlast die de maken van de film „Soldaat van Oranje” zonda( hebben veroorzaakt. De dient schei zaak ke g< best feit Bow met Löcl dat 2 vriei het i heef bewi Mar zijn men autc lana C 1 va he to: op ge FRANS ONTWIERP NAMELIJK voor Neveda veertien gezellige brenno- H der gaa brie D beg hor 14.5 ma bes hij beg Een vijfmansgroep met een normale bezetting: twee gitaristen (Joe Perry en Brad Whitford), een bassist (Tom Hamil ton), een drummer (Joey Kramer) en een zanger annex oogappeltje in de persoon van Steven Tyler. Nog niets bijzonders. In eerste instantie pas je je oordeel daarbij aan. Aerosmith is dus gewoon een stevig rockende, lekker boögiënde band, waar van er dertien in een dozijn gaan. „De traditie van het Franse chanson brokkelt af, precies zoals de waarde van de Olympia minder wordt. Vroeger gold dat als het hoogste dat je als Franse artiest kon bereiken. Het oude systeem, waarin dat zo was, verliest terrein. De jaren zestig hebben niet alleen muzikale invloed gehad, maar ook de concertsitua tie veranderd. Sporthallen worden nu gebruikt als concertzalen”. „De liedjes veranderen omdatik vertel zo vaak dat ik beïnvloed ben door de Beatles of door Dylan. Nou, iemand van de vorige generatie, Charles Trenet bijvoorbeeld was van de swing- generatie en dat kun je merken óók. Over igens heb ik natuurlijk veel aan chanson- OM HET IN DE MODE ZIJNDE zelf-doen nog meer te stimuleren en te perfectioneren heeft de Amsterdamse uitgever H J W BECHT een waarüjk prachtig verzorgd boekwerk het licht doen zien onder de titel „Modern knip pen en naaien, appliqueren en patch work” De titel dekt de lading volko men, want letterlijk mets is er verge ten Het is een soort vakschool in boek vorm geworden. Ai die technische kneepjes die bij het vervaardigen van uw kledingstukken te pas kunnen komen worden aan u geopenbaard. Bovendien wordt alles zo voortreffe lijk uitgelegd en de detailtekemngen werken zo verhelderend, dat als je alles Het PvdA-tweede-kamerlid Molleman vindt het onjuist, dat de Ridderzaal gebruikt is voor het televisie-interview van Henk van der Meyden met Erik Hazelhoff-Roelfzema, de oud- verzetsstrijder en vroegere adjudant van wijlen koningin Wilhelmina, zo blijkt uit schriftelijke vragen die Molleman maan dag aan minister Gruijters van Volkshuis vesting heeft gesteld. DEN HAAG. De voorstellingen die de Haagse Comedie van „De Bosgeest” van A. Tsjechow zou geven op dinsdag 26 oktober in de Stadsschouwburg in Amsterdam en 27 oktober in de schouw burg in Arnhem zijn afgelast. Ze kunnen niet doorgaan wegens ziekte van de actri ce Marjan Brandsma. Voor volgende voorstellingen van dit stuk verwacht het Negenentwintig jaar is Julien nu. Een jonge ster, die bereid is de betrekkelijk heid van zijn beroep in te zien („Vorig jaar ben ik er tussenuit gestapt. Acht jaar hetzelfde doen is afmattend, ik wilde eens ervaren hoe het was om niets te doen”.) Zijn ambitie, typisch gericht op een groot publiek, is er niet door veranderd. „Ik wil optreden, het podium op. Waarom? Ik denk dat ik de mensen gelukkig wil maken”. Apnés-sfci voo-r mijnheer en mevrouw uit de naute trieotcollectie van couturier Frans Molenaar, die hij speciaal voor Neveda ontwierp. Het wachten is op wat kwaliteitstrekjes, als verklaring voor het feit waarom de groep thuis zo ontzettend populair is. Vroeg of laat moet dat er immers bij een live-optreden uitkomen? Nugent was ongekend rauw, Blue Oyster Cult toonde hier vorig jaar over afwisseling te beschikken en zelfs Kiss bracht een wal gelijke show, maar wel eentje die je met stomheid slaat. Het komt er nu niet van. De afmaker ontbreekt bij Aerosmith. De beslissende tik wordt niet uitgedeeld. Il NIET ALLEEN HET MAKEN van kleding wordt in dit boek behandeld, doch appliqueren en patchwork komen eveneens aan bod. Behalve het fabriceren van wandversieringen en lappendekens kunt u met deze technie ken nog heel wat meer uitrichten. Andere voorbeelden zult u hiervan aantreffen. De prijs van dit kloeke boekwerk is 65 gulden. Niet mis zult u denken, maar bij net intensief vervaar digen van al hetgeen dat ik u mocht opsommen hebt u dat bedrag zo terug verdiend Daar komt dan nog het ple zier aan al die creatieve uurtjes bij plus net veel grotere plezier dat je beleeft ais je trots het uiteindelijke resultaat van al die huisvlijt aan huisgenoten en vriendinnen kunt, tonen Dat is toch ook wel wat waard, met? I Dat alles vindt men bij de Kloosterkerk nog niet zo erg. Buitengewoon hinderlijk was wel de geluidsoverlast. Ds. G. Kals- beek moest tijdens het gebed en de schriftlezing de dienst onderbreken omdat op dat moment buiten Duitse mili-1 tairen, het Horst-Wessellied zingend, voor bijtrokken. ROTTERDAM. Het is een uiterst klein ballet dat Scapino zondagmiddag in de Rotterdamse Schouwburg in pre mière bracht, maar het zou erg belangrij ke gevolgen kunnen hebben. De choreo grafie is van Maurice Béjart en hij maak te het twee jaar geleden voor zijn 'eigen groep in Brussel op de pianovariaties over „Ah, vous dirai-je, maman” van Mozart. Er staan drie ballerina’s in en één van deze drie, de Amerikaanse Patricia Ren- zetti steekt qua techniek en lijn met kop en schouders boven de andere dansers van de groep uit. Haar aanwezigheid in het Scapinoballet kan dus letterlijk „voor beeldig” gaan werken. Ze is jong, heeft na opleiding en enige ervaring in de Ver enigde Staten één jaar in Dortmund gedanst en kreeg in het nieuwe werk van Béjart meteen een uitstekende gelegen heid om zich van haar beste kant aan het Rotterdamse publiek te presenteren. Béjart laat een eenvoudig thema met gemakkelijk herkenbare bewegingen (je been vóór optillen en je handen daaron der bij elkaar brengen, met gestrekte kni eën voorover buigen tot je met je handen op de grond komt) op de muziek van Mozart in combinatie met steeds weer andere bewegingen uitvoeren. De ene keer wordt het thema bijgekleurd door steeds weer pirouetten, dan weer met klei ne sprongetjes, bij een volgende variatie met heupbewegingen, en ook wel met het zitten op stoelen. De drie ballerina’s proberen elkaar con tinu te overtroeven en hoewel Patricia Renzetti met haar klassieke donkere kop je en haar hoge benen, met haar scherpe techniek en fraaie lijn de hoogste troeven kan gooien, gaven Mary Siegel en Debo rah Lynn ieder met hun eigen kwaliteiten, haar toch goed partij. De muziek werd gespeeld door Rob Versloot, die voor deze gelegenheid ver kleed was als een oude pianolerares. Mag Patricia Renzetti als ballerina al een uitdaging betekenen voor de andere dansers van de groep, de logische struc tuur van „Ah, vous dirai-je, maman” vormde een nog sterkere uitdaging voor de andere werken op het programma. Het meeste daarvan werd gedegradeerd tot flauwekul, soms flauwekul met wel aardi ge invallen, maar dan toch. CONRAD VAN DE WEETERING dellen voor het hele gezin Deze Leidse fabrikant liet die modellen vervolgens in zijn modenummer 12 kleurrijk afdrukken en de beschrijvingen ervan, in, verschillende maten, werden er bij gevoegd. Enthousiaste breisters kun nen nu aan de slag, want jumpers, mutsen, shawls en zelfs een jurk zullen zij erin aantreffen De tendenzen uit Molenaars couturecollectie zijn er in verwerkt Duidelijk komt dat tot uiting bij de jumpers en zeker met minder bij de jurk met de opvallende biousende bovenstukken en strakke boorden van af de taille tot even boven de knie en alle hoogte hier tussenin DE DIVERSE GEBRUIKTE wol- soorten zijn bij de patronen aangege ven en ais u de dikkere kwaliteiten kiest, wel, dat spaart u zowat een jas uit Gezellige warmte maakt u op deze manier voor ai even gezellige pnjzen En terwijl moeders voor haarzelf en tevens ijverig voor de Kinderen zit te breien, kan paps alvast oest zijn eigen Aanstaande zaterdag 30 oktober (aan vang 20 uür) treedt Julien Clerc op in het Concertgebouw in Haarlem. „Je bent niet zo belangrijk in het leven. Alle grote mensen die ik ken blijven juist eenvoudig. Het is vaak de enige manier waarop je je staande kunt houden. Als ster het leefpatroon wordt je opgedron gen voel je je al zo vaak geïsoleerd”. Zo, denk je dan, de naam van het lastige ventje, het enfant terrible, wordt ver stoord. En Clerc heeft een reputatie het de niets vermoedende verslaggever of foto graaf knap lastig te kunnen maken. Voor dat je evenwel constateert, past enige rela tivering. Clerc’s opmerking betekent dan ook niet een ontkennig van zijn gedrag, maar een bevestiging van het gegeven dat iedereen die door de mallemolen van de populariteit gedwongen wordt zich te gedragen zoals anderen dat wensen, bij tijd en wijle dwars gaat liggen ter bescher ming van het eigen individu. niers te danken. Brèl, Brassens, een Léo Ferré Die man had een persoonlijk heid, dat was een performer, ook al had hij alleen een microfoon en een pianist nodig”. dat leesstof niet te moeilijk mag zijn, ook nogal eens mee om de artiest simpeler af te schilderen dan hij in wezen is. Dat dat ook het geval is met Julien Clerc behoeft geen betoog. Telkens weer duiken stroperig-mythische verhaaltjes op over zijn moeilijke jeugd, zijn individualisme en zijn aandeel in de Franse editie van Hair, die de aanloop vormde voor zijn latere carrière. Een vermeende romance met Prinses Caroline van Monaco wordt diep uitgespit. Gemakshalve wordt daarbij voorbij gegaan aan het feit dat het driemanschap Clerc-Maurice Vallet-Etienne Roda-Gil (twee tekstschrijvers die al bijna tien jaar met hem samenwerken) muziek maken die meer waardering verdient dan het gemiddelde hitje. Goede teksten over onderwerpen als vrijheidsdrang, milieu of de manier waarop een kind tegen allerlei zaken aankijkt gaan gepaard met krachti ge en mooie melodiën. Liedjes die huizen hoog uitsteken boven het peil van het populaire Franse vuilnis. „Ik weet dat ik moeilijk in te delen, te classificeren ben”, beaamt Julien, daar mee de vinger op de volgende gevoelige plek leggend. „Ik vind dat er eigenlijk geen muzikale grenzen mogen zijn, maar helaas zijn die er wel degelijk. De mensen noemen me ook geen chansonnier, omdat ik niet duidelijk vanuit de traditie van „La chanson francaise” opereeer, maar chan teur, zanger. Aan de andere kant rekenen i ze me dus kennelijk ook weer niet tot de I pop of rock; in dat geval voegen ze er nog iets aan toe: chanteur du pop of gebruiken ze de Engelse term: popsinger”. Ijspret voor beide seksen in deze fijne dikke, doch modieuze truien, eveneens van Frans Motenaai uit zijn haute trieotcollectie voor Neveda. Zondag werden in de Haagse binnen stad opnamen gemaakt voor de film naar het gelijknamige boek van Eric Hazelhoff Roelfzema. Daarvoor waren bepaalde straten voor alle verkeer gesloten. Het bericht van die afzettingen bereikte de Kloosterkerk eerst laat, zodat niet meer iedereen kon worden ingelicht. AMSTERDAM. Al die hardrock bands die de laatste twee maanden heb ben opgetreden toch wat teveel van het goede bieden een aardige mogelijkheid tot vergelijking. Gisteravond trad een van de topacts in dit genre voor het eerst in Nederland aan; in de Nieuwe Rai Con certzaal concerteerde Aerosmith om pre-' cies te zijn. Amerikaans, hard, getruct; alles wat doorgaans van toepassing is op heavy metalgroepen zou ook nu wel weer karakteristiek blijken te zijn. getroffen. ''AL- 7

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 14