Interviews Ab van leperen in bundel FILMS „Filmster is een vak fw of kwCf „MOEILIJKE” FESTIVALFILMS STRAKS IN DE BIOSCOPEN i cornpi j j uit. i| n UITSTEKENDE PUBLICATIE OP FILMGEBIED Pt Bil 1 9*-7 6 OKTOBER 2 9 V R U D A G Matinees lots g 198 Veel informatie en iets te zeggen heb- Speelfilms Omstreden premières V rouwenportretten „Visconti-acteurs” N achtvoorstellinaen WA ,tr Utrechtse Cinemanifestatie ’76 biedt een grote verscheidenheid Michel Simon in „The Train’’. het wel Antonia Brice, de dirigente die in de Verenigde Staten niet mocht optreden. t IN DE AMSTERDAMSE bioscopen bewegen, te Michel Simon en en meest verboden en in beslag genomen film van de Laatste tijd, maar als alles goed gaat in Utrecht te zien op maandag a.s. (in Scala om 10.30 en in Camera om 21.45 en op dinsdag (om 21-15 in Studio). beeld als ze tegen het einde het heeft over de mogelijkheden destijds van een huwelijk met Adolf. in „The ander een helemaal adres, Jur. Zal 12, Hi lout, do, na 18 Groter 'RDIJNE 95 voor gemaal 341 alontafe plavuia int, red >ng woo /ijkerstra in-Noort Ab van opgedragen „aan „Serail” gaat over Eric Sange (Corin Redgrave), schrijver van thrillers die een huis zoekt en dit tenslotte vindt op het Franse platteland, een eenzaam landhuis, bewoond door de blonde Aria ne (Bulle Ogier), de donkere Agethe (Marie-France Pisier) en de huishoudster Celeste (Leslie Caron).Eric’s ervaringen in het huis en met de drie bewoonsters verwerkt hij in een roman en zo ont staat er een combinatie van horror-film en psychologisch drama. Want Eric kan de situatie niet aan. Hij gaat namelijk uit van de werkelijkheid en hij wordt geconfronteerd met een roman-situatie. Met als uiteindelijk gevolg dat Eric de gevangene wordt van de plaats van handeling, het landhuis dat zijn serail wordt. Een vreemde, maar wonderlijk fascinerende film die goed past als ope ning van een festival met niveau en tegelijk nu door de thuisblijvers in Ci- netol genoten kan worden. nen de vrijheid. Waarna als Duitse re presaille bijna evenveel soldaten voor het vuurpeloton de dood vinden. Onder de medespelers vindt men enkele nog steeds bekende namen als James Garner, Steve McQueen en Richard Attenbo rough die onlangs bij „Een Brug te ver” Zo passeren ze de revue, de beken de figuren die op het ogenblik voor een goed deel het aangezicht van de film bepalen: Michael Caine, Alain Delon, Paul Newman, Jack Nicholson, Robert Redford, Jean-Louis Trintig- nant. Zelfs een „coming man” als Gerard Depardieu, nu op het ogenblik vooral hier bekend als de boerenzoon uit „Novecento” ontbreekt niet. Op de vraag of hij het moeilijk vindt rollen te kiezen, antwoordt hij: „Niet wan neer iemand me wil hebben als ac teur. Paul Newman is misschien best een goed acteur, maar hij is in de eerste plaats een marktwaarde, ge vangen in een systeem. Maar als ik praat met mensen als Bertoluci of Sautet of Ferreri of Techine of Rouf- fio, dan heb ik helemaal niet het gevoel dat ik moet kiezen. Dat kan ia alleen maar ja zeggen. Als dergelijke mensen voldoende vertrouwen in me hebben en in mij iets zien dat bruik baar is voor het verhaal dat ze willen vertellen, dan vind ik dat geweldig. Dan ga ik niet moeilijk doen.” de uit de tweede wereldoorlog, „El Ala- mein” met Michael Rennie als Montgo mery en Robert Hossein als zijn Duitse tegenstander Rommel. „Shalako” in Pa lace brengt Brigitte Bardot en Sean Connery samen in een originele western, Lido brengt wat erotiek in het nachte lijk amusement door de vertoningen van „Het Porno-Instituut” en Roxy heeft voor de late uren „Mariken van Nieu- meghen” gereserveerd, een Nederlandse film van Jos Stelling die op het ogenblik aan zijn Rembrandtfilm bezig is. „Maar weer een andere Visconti- speler, de Amerikaan Burt Lancaster die met Helmut Berger in „Conversa tion Piece” speelde, zegt over zijn collega: „Helmut Berger is een rasac teur met wie ik onmiddllijk vriend schap heb gesloten.” En over Visconti, met wie hij elf jaar eerder al in „II Gattopardo” samenwerkte, onthult hij „Visconti heeft een zeer speciaal ge voel voor wat het meest authentieke van een rol is, de kleinste én meest vluchtige details, waardoor een sfeer ontstaat waarin iedereen creatief kan zijn.” En over zijn eigen, aandeel an de film: „Kijk, ik weet dat het grote succes dat die film heeft, weinig met mijn bijdrage als acteur te maken heeft. Het is misschien mijn mooiste rol en ik heb er de David di Donatel lo (Italiaanse Oscar) voor gekregen, maar Visconti zou van een stuk hout nog een groot acteur kunnen maken. De mensen gaan „Conversation Piece” zien als een Visconti-film als een gegarandeerde mijlpaal in de filmhis torie niet om ene Lancaster.” Het blijft boeiend deze gesprekken die op basis van gelijkwaardigheid worden gevoerd, te volgen, de stand punten te vernemen van waaruit de acteurs hun spelprestaties leveren, hun oordeel te leren kennen over collega’s en over hun verhouding tot de regisseur en zo op een breed terrein iets te horen over het filmvak dat de meesten al jarenlang uitoefe nen. Naast deze door de werkelijkheid ge dicteerde films is er natuurlijk in Utrecht nog een royale collectie speel films die een gefantaseerde realiteit pre fereren. Er zijn er bij van bekende regisseurs, van Joseph Losey bijv, die met „M.Klein” (hoofdrol Alain Delon) aanwezig is, van de Zweed Bo Wider- berg die met een sensationele misdaad film, „Man op het Dak” na jaren van stilzwijgen weer van zich doet horen, van Andy Warhol die met „Bad” komt, een waanzinnig verhaal over een huis vrouw die een bende van meisjes leidt die in opdracht moorden uitvoeren, van Don Siegel die met „The Shootist” zijn hoofdacteur John Wayne nu eens niet in een actiedrama laat optreden, maar hem als ean ten dode opgeschreven man in troduceert die tenslotte voor zichzelf het uur van zijn dood bepaalt. (Op woensdag 3 nov. om 10.30 in Scala en om 20.15 in de slotvoorstellinig van het festival in Camera). Van de nu bekende Martin Scorsese („Taxi Driver”) wordt vroeger werk ver toond „Boxcar Bertha” uit 1972 en „Means Street” uit ’73 (resp. maandag om 24.00 in Camera; en zaterdag om 14.30 in Camera en om 14.45 in Studio). In grote trekken ziet er dus zo het programma van Utrecht uit; gevarieerd, intrigerend en steeds de moeite waard, wat lang niet van alle festivals in het buitenland gezegd kan worden. Hoe Ab van leperen zijn gespreks partner door een doordachte vraag stelling tot verrassende en zelfs droe vige uitspraken weet blijkt voortdurend en meer speciaal uit een antwoord van kort voor zijn dood op de vraag hoe hij zijn dagen doorbrengt: „Heel rus tig. Eigenlijk zou ik gewoon in bed willen blijven liggen en niets doen, niet eens lezen, alleen maar dromen. Rusten, me voorbreidev op de Grote Rust. Ik had tien jaar geleden de moed moeten hebben om me een kogel door de kop te jagen voor ik begon af te takelen. Ik ben laf ge weest, ik heb niet het recht om me over mijn ouderdom, te beklagen. Ik hoop alleen dat ik in alle stilte en eenzaamheid zal sterven, niet tijdens Bthoeke: wollen f rieten IS uit vo ie Jong Wijken Velsen-i te repuibliekje van Mussolini mét vier vrouwen en hun jonge slachtoffers die ze juit de dorpsbevolking kiezen, naar een afgelegen landhuis gaan om zich daar aan allerlei sexuele uitspattingen te buiten te gaan. Terwijl de vrouwen om beurten opwindende verhalen vertellen bedrijven de mannen alle mogelijke vor men van ontucht met de jongens en meisjes die gewillige of weerstrevende slachtoffers worden in hun erotische en sadistische activiteiten. Het geheel vol trekt zich als een somber ritueel waar aan geen der partijen enige vreugde beleeft, zodat voortdurend naar nieuwe prikkels wordt gezocht en het einde zich voltrekt in een reeks moorden en bloe dige martelingen, waarvan de machtheb bers met uitgebluste ogen de afgematte getuigen zijn. Pasolini’s afrekening met fascisme en brute macht is een soort optelsom van alle gruwelen die in en na de oorlog door dictatoren en machtheb bers met kille berekening bedreven zijn, een weerzinwekkende film omdat het onderwerp weerzinwekkend is. Osjimia’s „Rijk der Zinnen” reikt naar een ander uiterste, de eindfase van een grote passie (tussen een dienstmeisje en haar werkgever) die in moord en castra tie haar hoogtepunt bereikt. Een van de De jeugd krijgt in Palace een teken filmfestival gepresenteerd, waarin be- muiden aardfj h Umuids Tenminste twee films komen in Utrecht in première die, als ze al de keuring passeren, de gemoederen bezig zullen houden en tot uiteenlopende reac ties zullen leiden- Dat zijn de laatste film van de ongeveer een jaar geleden vermoorde Pier Paolo Pasolini, „Salö of de 120 dagen van Sodom” die volgens het programma op vrijdagnacht om 24.00 één enkele voorstelling zal beleven en de Japanse film „L’Empire des Sens” („Het Rijk der Zinnen”) van Nagisa Ósj’ima. Maandag in Scala om 10.30 en in Camera om 21.15 en dinsdag om 21.15 in Studio. Pasolini heeft de roman van de mar kies de Sade, „Les 120 Joumees de Sodome” bewerkt en naar deze tijd ver plaatst, d.w.z. naar 1944 toen Mussolini, door SS-officier Otto Skorzeny bevrijd uit zijn gevangenis op de Gran Sasso in de Abruzzen, in het plaatsje Salö bij het Gardameer een laatste fascistisch bol werk opwierp tegen de oprukkende ge allieerde legers- Pasolini vindt niet ten onrechte dat mensen die over absolute macht be schikken gemakkelijker in de categorie sadisten terecht komen en hij laat vier machthebbers in dat zinloze en decaden en Bateau”, dat door Jacques Rivette verfilmd werd. GEEN PREMIÈRES deze week, wel veel prolongaties, zoals in Roxy „The Missouri Breaks” mei Marlon Brando en Jack Nicholson, in Lido „Het vergeten Continent” naar Jules Verne, verder voor de vijfde week Fons Rademakers’ „Max Havelaar” en in Studio de Franse klucht met Louis de Funès en Bourvil die onder de titel „De Eend en de Cadillac” bijna legendarisch is geworden. Met „De dodende Vuist” brengt Frans Hals de karatefilm weer in huis, terwijl Palace naar een zeer oude maar boeiend blijvende oorlogsfilm heeft teruggegre pen, de uit 1962 daterende „The great Escape” van John Sturges. In 2 uur en 3 kwartier een ongewone lengte voor die tijd toont regisseur Sturges ons een grootscheepse ontsnappingspoging „FILMSTER IS EEN VAK”, zo heeft de bekende filmjournalist Ab t van leperen zijn bundel van 14 inter- vieuws met uiteenlopende filmacteurs genoemd, die bij uitgeverij Andreas Landshoff verschenen is. Ab van Ie* peren (geb. 1944) studeerde psycholo gie aan de Rijksuniversiteit in Utrecht, ging in 1965 naar de Neder landse Filmacademie en begon in dat jaar ook met schrijven over film in het toen nog gestencilde „Skoop”. Hij heeft sinds die tijd meegewerkt aan Nederlandse en buitenlandse filmpro- dukties, was filmcriticus bij De Volkskrant, het Utrechts Nieuwsblad, NRC Handelsblad en Vrij Nederland, zat korte tijd in de redactie van „Filmfan” en schreef monografieën over Jean-Luc Godard en Eric Ron- mer. Opmerkelijk veel aandacht wordt in Utrecht besteed aain het verfilmde vrou wenportret, eigenlijk een TV-genre dat het op het grote scherm echter ook heel goed doet. Judy Collins en Jill Godmi- low maakten bijv, in 1974 „Antónia: Portrait of a Woman”, (dinsdag om 14.30 in Camera en woensdag om 14.45 in Studio), een fascinerende reportage over een uitzonderlijke en moedige vrouw, Antonia Brtco die in Rotterdam werd geboren en op haar vijfde jaar naar Amerika emigreerde. Daar studeerde zij muziek en voelde zich aangetrokkén tot het diirigentschap, een wens die ze in Amerika n'iet kon vervullen. Vrouwelijke dirigenten wer den diaar niet tot het concertpodium toegelaten. In Duitsland waren ze des tijds minder conservatief en in 1930 dirigeerde Antonia het Berlijnse Phil- harmonisch Orkest, een evenement waar de hele 'internationale muziekpers op af kwam. Antonia Brico stond plotseling in het middelpunt van d-e belangstelling en met enige moeite mocht zij nu ook in New York een concert leiden, van het Metropolitan Orchestra, waarna haar de toegang tot het podium weer werd ont zegd- Van dat ogenblik af is Antonia Brico tegen deze vorm van discriminatie gaan vechten onder het motto.„een orkest is mijn instrument en dat instrument wordt mij onthouden”. Zij is zich in Denver gaan vestigen, geeft pianolessen om in haar onderhoud te voorzien en heeft een gemeenschapsorkest opgericht van semi-professionele musici, het Brico Symphony orkest dat zij alleen mag dirigeren. Dat werd de enige mogelijk heid om „haar instrument” te bespelen. Via oude foto’s, krantenknipselen en actuele filmbeelden, begeleid door een door haarzelf verteld levensverhaal wordt de toeschouwer een blik gegund in het bestaan van een bijzonder opmer kelijke vrouw die nu, op de leeftijd van 74 nog niets van haar strijdlust verloren heeft, vooral als het gaat om discrimina tie van vrouwen. In „Grey Gardens” die op zaterdag (morgen dus) om 24.00 in Camera te zien is, worden op een vergelijkbare manier twee vrouwen geportretteerd, moeder en dochter Bouvier Beale diie enkele jaren terug in het nieuws waren gekomen omdat de County Health Department het tweetal in een verregaande staat van verwaarlozing en vervuiling had aange troffen- Twee excentrieke dames dus, bovendien familie van Jacqueline (Bou vier) Kennedy die twee bekende docu- mentaristen, David én Albert MaYslas opmerkzaam maakte op het bestaan van haar tante en nicht. Vijf weken is een filmploeg bezig geweest in het huis met zijn 28 kamers om achter het mysterie te komen van dit wonderlijk samenwo nen van moeder en dochter die elkaar haten, liefhebben en verzorgen en er een onorthodoxe wijze van leven op na hou den. De film van de gebroeders Maysles die naam maakten met hun reportage over de Rolling Stones in „Gimme Shel ter”, is een onthullend verslag over een afwijkend leefpatroon en de oorzaken die tot deze breuk met de gewone maat schappelijke orde hebben geleid. Maar fascinerender nog dan deze re portages over nu levende mensen is de vijf uur durende film van Hans-Jürgen Syberberg over „Winifred Wagner und das Haus Wahnfhied,' 1914-1975” een bij na continue conversatie met de schoon dochter van de componist Richard Wag ner. Winifred was Engelse van geboorte, maar ging na. de dood van haar ouders op vierjarige leeftijd naar Berlijn, waar zij verder opgroeide op haar achttiende jaar trouwde ze met de 46-jarige Sieg fried op aandiringen van 'diens moeder Cosima Wagner, vrouw van de grote Richard die vreesde dat de lijn der Wagners als leiders van de Festspiele in Bayreuth na Siegfrieds dood niet verder doorgetrokken zou worden. Nu zette Wi nifred na de dood van haar man in 1930 de traditie voort, daarbij in niet geringe mate gesteund door Adolf Hitler voor wie zij al bij een eerste ontmoeting in 1923 de grootste bewondering en gene genheid opvatte. Syberberg die in vorige films als „Ludwig, Requiem für einen jungfrau- lichen König” en „Karl May” de oor sprongen van het Duitse nazisme tracht op te sporen, heeft in „Winifred” een magistraal portret getekend van een eer zuchtige, sterke en monomane vrouw, een intrigante zoals alleen nog te vinden was in de Wagner-kliek, waarvan ieder lid aanspraak maakte op de eer en roem van de Bayreuther Festspiele. De vijf uur film wordt praktisch gevuld met een lange monoloog van Winifred, op gang gehouden door de listige vragen van Syberberg waardoor ze waarschijn lijk meer zegt dan ze kwijt wil. Bijvoor- Vita” en somde allemaal acteurs op die hij niet geschikt voor de rol achtte van Paul Newman tot Ge rard Philipe en iedereen die hij noemde vond ik een betere acteur dan ikzelf was. En ik heb alleen maar toegestemd, niet omdat ik ge loofde dat ik het kon, maar omdat ik geen nee durfde te zeggen tegen Fel lini”. En over zijn affaires met vrou wen: ’,Ik ben geen playboy, daar heb ik geen tijd en energie voor. Dio mio, ik ben vijftig, als ik een keer sex heb gehad, moet ik drie dagen bijkomen. Ik heb nooit begrepen waar ik mijn image als „latin lover” vandaan haal. Het is de sentimentaliteit van de Amerikanen dat ze in mij een Valen tino zien.” MET „EEN EROTISCH SPROOKJE”, zoals de openingsfilm „Serail” van Eduardo de Gregorio wel omschreven is, is de zesde Cinemanifesta tie Utrecht woensdagavond begonnen. Met een Amerikaanse legende, „The Shootist” (hoofdrol John Wayne) zal ze een week later, op woens dagavond 3 november worden besloten. Tussen beide uitersten in heeft zich dan een kort en krachtig filmfestival afgespeeld dat een gevarieerd overzicht heeft gegeven van wat zich momenteel op cinematografisch ge bied afspeelt. Diverse filmstromingen en regisseursopvattingen hebben dan de revue gepasseerd, er zijn films vertoond die passen binnen het routinebeleid van onze bioscopen, maar meer nog films die gedurfder van aanpak zijn, traditionele kijkgewoontes doorbreken ben over onze huidige samenleving. Het aardige van dit Utrecht is dat veel van de films een vrijwel onmiddel lijke openbare roulatie kunnen krijgen en dat deze garantie niet ten koste van de programmering is verkregen. Er blij ken gélukkig nog importeurs en biosco pen te zïjn die niet bang zijn voor ^„moeilijke” en controversiële films. Met. name Cupido, met als directe „outlet” het Amsterdamse Cinetol, The Movies (importbureau èn bioscoop) en Concorde hebben het door toezeggingen om ver schillende films van de Cinemanifestatie in omloop te brengen programma-leider Hans Saaltink mogelijk gemaakt diens eigen keuze te volgen. Met als gevolg een filmmanifestatie van hoog niveau met een rijke keuze uit on-alledaagse produkties. Van de nü gebundelde interviews met filmspelers is een aantal ver schenen in „Filmfan” en „Vrij Neder land” en voor deze uitgave bij ge werkt en aangevuld met biografische en filmografische gegevens. Dat heeft een bijzonder leesbaar en interessant filmboek opgeleverd, vooral omdat Van leperen door zijn wijze van vragn stellen aanzienlijk meer uit zijn sujetten haalt dan wat levensbij zonderheden, amoureuze confidenties of roddels over zijn collega’s. Boven dein is zijn keuze van acteurs al zo selectief dat onbenullige praatjes bij voorbaat zijn uitgesloten. acteur zonder ervaring. Maar hij had die rol echt geconcipieerd als typische ster-springplank, pasklaar gemaakt en die jongen echt geleidIk weet niet of dat de film ten goede is gekomen of dat Helmut Berger het eigenlijk wel waard was Dirk Bogarde die ook Damned” speelde, heeft een kijk op de Italiaanse filmer. „Maar Visconti is op de set een absolute alleenheerser, hij zal eventueel over lijken gaan om de film gemaakt te krijgen zoals hij wil. Het is een aiTogante klootzak in veel opzichten, maar hij was zeer correct tegen zijn acteurs Toen ik het scenario las, vroeg ik aan Visconti of de rol van de jonge Martin (Helmut Berger) niet Zo heeft ieder interview behalve bijzonderheden o vei' de ondervraagde en massa informatie over andere mensen in het bedrijf en over het bedrijf-zelf, over collega’s, over regis seurs en over het vak van filmma- ken. De acteur van tegenwoordig is wezenlijk anders dan de vaak ijdele en onaantastbare godheid uit de jaren twintig en dertig. Hij erkent de bete kenis van de regisseur in het geheel, kent zijn eigen beperkingen en kan meepraten over de technische kant van het vak dat hij uitoefent. Zo kan men bij Paul Newman lezen over de verschillen van aanpak bij regisseurs als Hitchcock met wie hij „Torn Curtain” maakte) en Huston („The Life and Times of Judge Roy Bean” The Mackintosh Man”) en bij is het wat stil geworden door de veler aandacht trekkende Cinemanifestatie in Utrecht. De enige première die te mel den'valt, heeft Cinetol en dat is tegelij- I kertijd de openingsfilm van de Cinema nifestatie. „Serail” is het debuut van Eduardo de Gregorio die vooral bekend heid kreeg als scenarioschrijver, o.a. van „De Strategie van de Spin” (in samen werking met de regisseur Bertolucci), verder van „La Cecilia (eveneens te zien in Utrecht) en van „Celine et Julie vont leperen heeft zijn boek aan Luchino Visconti „aan wie talloze acteurs en filmlief hebbers zoveel te danken hebben”. En het kan haast niet toevallig zijn dat een groot deel van de geïnterviewde filmspelers (er komt geen actrice in zijn boek voor) ooit eens onder Vi sconti gewerkt heeft. Zoals Helmut Berger die de rij opent en denkend aan zijn rol in Vinconti’s „The Dam ned” zegt: „Bij een film van Visconti leer je evenveel als bij vijf films van andere regisseurs. Hij heeft zulke prachtige decors dat je alleen al daardoor in de stemming komt. Ik hou zo van mooie dingen. Hij repe teert de complete scène waardoor de acteurs helemaal op elkaar ingespeeld zijn en daarna gaat hij met iedereen individueel praten, verandert details, geeft suggesties, maar repeteert dan niet meer, zodat het spontaan is voor de camera’s. Hij neemt de hele scène aan een stuk op, met drie of vier camera’s tegelijk, zodat je altijd in continuiteit werkt. John Wayne in „The Shootist”. contact met Federico Fellini: „Fellini vroeg me voor „La dolce Ook ’s nachts in Frans Hals een episo- Panther” optreden en wat Luxor betreft die gaat ook op de matinees gewoon door met „De Eend en de Cadillac”. Engelse officieren. Via drie tunnels pro beren niet minder dan 250 gevangenen te ontsnappen, wat maar gedeeltelijk gelukt. Enkele tientallen slechts herwin- zijn voor de collega’s. Ik wil van mijn dood geen spektakel maken dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken, want die rol zou gespeeld worden door een bginnend

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21