Instructieve avond in de Stadsschouwburg Lunchtheater in Toneelschuur Peter en Petronella Nachtwacht Kijkboek over restauratie Hi+i SHOW Mager nichten-cabaret van Neef Diederik 99 KROMMENIE^ Aiphenaar t Kinderlijke grappen over homofilie DEZE WINTER ELKE WOENSDAG ROND DE MIDDAG William Ward en Mieke Visser in Workshop Negen top cassettedecks ter vergelijking KUNST VRIJDAG 2 9 OKTOBER 19 7 6 I 11 Haarlem Voor een redelijk gevulde Stadsschouwburg toonde Toer van Schayk zich donderdagavond een sympathiek verteller over dans. Nu Het Nationale Ballet in Canada en New York optreedt kreeg Toer de beschikking over een aantal jongeren, die niet meekonden, om in een lezing met illustratie van dia’s, dansfragmenten, een filmfragment (Anna Pavlova in de Stervende Zwaan) en enkele korte balletten, de ontwikkeling van de dans zichtbaar te maken. Toer van Schayk is een verlegen stille jongen, die bij voorkeur met neergesla gen ogen, als voor zichzelf, zijn verhaal houdt. Het publiek hing hem echter aan de lippen, want de inhoud van dit verhaal bleek uiterst interessant en werd steeds bijgekleurd met verrassende details. en mee. «h (3) o (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In de Toneel schuur zullen deze winter voor stellingen worden gegeven in de lunchpauze. Elke week zal er op woensdag worden gespeeld en het ligt in de bedoeling dat toneel groep Centrum elke eerste woensdag van de maand naar Haarlem komt. Op 3 november maakt Centrum een begin met de Haarlemse lunchvoorstellingen door in de Toneelschuur de pre mière uit te brengen van de eenakter „Tuig” van Jean Claude Grumberg. De week daarop volgt ,Hot en tot”, het programma van Sara Heyblom, waarin de actrice toneelherinneringen ophaalt. Natuurli jk niet. Toch maakt u er kansop. Sommige winkels lokken u met spotgoedkope aanbiedingen in Novilon. Maar men tracht u iets anders te verkopen. Imitatie-spul. Namaak van Novilon. Dus meestal lang zo goed niet. Vandaar deze waarschuwing. Even L, opletten dus: op echte Krommenie Novilon staat de naam „Novilon” gedrukt. De enige vloerbedekking met het GOUDEN keurmerk van de Ned. Ver. van Huisvrouwen. 23 Beeld schrift j L. 3 1 In het voetspoor van de dans Reconstructie van een klassiek ballet door Het Nationale Ballet. met het lunchtheater. (Foto: Kors van (ADVERTENTIE) “1 jorn l'M' ipers te: (eurig op n de hand ïnsen offerte ituatie 'acht1 RALLÏ geen u 0. Kan» en na Hij vertelde over de vernietigende macht van de Turken waardoor de laatste resten van de Griekse kunst verloren gin gen en de wedergeboorte van die Griekse kunst in de vorm van de Renaissance. Voordien zag je op prenten veel kleine mensjes in een bos met ook nog beestjes en in de Renaissance kreeg je plotseling iemand die je recht aankeek en zei: Hier ben ik. In de tijd van de Romantiek had je te maken met uiterst precieuze dames. Er hoefde maar iets te gebeuren of ze waren geknakt en het flauwvallen was tot een grote kunst verheven. Het klassieke ballet in Rusland beschikte over e 'n verfijnde ballettechniek, die geen foute vergeeft, diamantig hard, heel zuiver. Diagilev wilde met zijn Ballets Ruses aan het Westen tonen wat Rusland pres teerde, nadat voordien Rusland altijd naar het Westen gekeken had. Nijinski werd beschouwd als het achtste wereld wonder (vanwege zijn fabuleuze spron gen). Tamara Karsavina begreep niets van wat ze in het ballet Jeux van Nijinski te doen kreeg, ze moest er namelijk bewe- In de Barok werd de kunst meer thea traal en werden er ook vanaf 1700 rollen door vrouwen gedanst die hun briljante voetjes wilden laten zien waardoor er steeds meer van de rok afging. Lunchtheater in Haarlem is niet nieuw. Wegens de verbouwing van de Toneel schuur zijn er vorig jaar geen voorstellin gen in de middagpauze geweest, maar het seizoen daarvoor was er in de Schuur een begin mee gemaakt. Frans Lommerse, coördinator van de Toneelschuur: „Wij waren de eerste in Nederland die er mee begonnen. De belangstelling was heel ver schillend. Er kwam vooral veel jong publiek van vormingscentra, maar we hopen ook de mensen te bereiken die een uurtje pauze van hun werk hebben. De voorstellingen beginnen om half één en duren meestal een half uur tot drie kwar- De voorstelling deed sterk denken aan de lezingen met demonstratie die Sonia Gaskell vroeger gaf. De eerte daarvan in dezelfde Stadsschouwburg was al in 1948. Fragmenten van Caprice de Cupidon, van Pas de Quatre, van de Notenkraker pas de deux, naast wat modernere balletten behoorden toen ook tot het repertoire. Ook in die tijd waren het jonge mensen die voor het eerst kansen kregen, alleen maakten ze nog geen deel uit van een groot ballet op wereldniveau, met enige miljoenen subsidie. Onder deze omstan digheden is het nog best verdedigbaar dat sommige van de dansers met verbeten bekkies op het toneel stonden omdat hun opdracht nog wel erg moeilijk was, maar het is zeker niet verdedigbaar dat de gebruikte banden een ongelooflijke hoe- Over de Nederlandse balletten die na de pauze getoond werden kregen we niet meer informatie dan de opmerking: We zijn hedendaags geworden. tier. De toegangsprijs is maar een rijks- daalder en wie CJP heeft hoeft maar de helft te betalen. Die krijgt dus bijna toneel voor niets”. toneelgroep Vrij Spel met „De dienstlift” van Pinter en de groep „Het Volk” die „Het verhaal van de dierentuin” van Edward Albee speelt. Overigens zal het niet altijd toneel zijn, wat de Toneel schuur in de lunchvoorstelling biedt. Zo mogelijk zal er ook aandacht worden geschonken aan muziek. is, zoals later in andere rollen bleek, met grote Paula Negriogen, was dit dansje toch slechts een opeenhoping van een aantal poses zoals ze .van Duncan zijn overgeleverd, die nauwelijks geloofwaar- idg maakte dat Duncan met haar optre den altijd een overdonderende indruk creëerde. Nog groter was de verrassing in Nacht- eiland, dat Rudi van Dantzig als eersteling in 1954 maakte. Door haar vitale, dierlijke inzet maakte Jeanette Vondersaar weer alle poëzie zichtbaar die dit werk vroeger in de handen van Hannie van Leeuwen had. Naast haar waren Sophi Meermans en Wim Koehna werkelijk twee ongerepte kinderen. Jaime Petty gaf de drie goed tegenspel, al had hij best nog wat geterg- der op dit noodlot kunnen reageren. Al met al is „In het voetspoor van de dans” een uitstekend initiatief dat zeker in de praktijk nog sterk kan winnen. CONRAD VAN DE WEETERING Willem Hijmans, hoofd voorlichtings dienst van het museum, Luitsen Kuiper, de hoofdrestaurator en Annemarie Veis Heijn, wetenschappelijk medewerkster belichten de historische aspecten van Rembrandt, het schilderij en de tijd waar in het tot stand kwam en uiteraard de herstelwerkzaamheden Daarbij komen naar verwacht werd weinig of geen nieuwe feiten aan het dag licht. Het verhaal van het leven van Rem brandt is reeds in vele boeken beschreven en tal van publicaties hebben ook veel aandacht besteed aan de Gouden Eeuw waarin hij leefde. Wel is het opvallend dat restaurator Luitsen Kuiper alhoewel in dit boek niet voor de eerste keer zo openhartig vertelt over de door hem en zijn staf gebruikte restauratietechnieken. In het verleden werd hierover vaak bij zonder geheimzinnig gedaan, in tegenstel ling met tot buitenland waar het publiek veel beter op de hoogte werd gehouden. Luitsen Kuiper legt op een prettig lees bare manier (het boek is voor een zeer breed publiek geschreven, men hield bovendien rekening met een boekenclub die garant wilde staan voor een grote afname) uit hoe hij tewerk is gegaan. Bij het publiek levende mystificaties omtrent het doubleren waarbij de niet gehele juiste term verdoeken nog wel eens wordt gebruikt brengt hij tot hun juiste pro porties terug. ER IS DUS sprake van een fikse dosis gemotiveerdheid bij het brengen van zijn programma. Deutekom heeft gekozen voor een gemakkelijke amusementsvorm, maar er zit weinig artistiek avontuur in wat hij doet. Uitgedost in glitterkleding hangt hij op kinderlijke wijze de nicht uit met alle voor de handliggende grappen over homosexualiteit die hij bedenken kon. Wel ontwapenend en vriendelijk stelt hij zich op tegenover zijn publiek, maar hij toont daarbij weinig echte zeggings kracht. En dat bij een onderwerp dat hem niet alleen na aan het hart ligt, maar dat ook een scala van mogelijkheden biedt. Dat hebben de acteurs van de Gay Sweat shop uit Londen onlangs nog bewezen in Mickery. Peter van der Linden, zoals Petro nella Wijnekus hem zag als sprookjes verteller. Een enkel attribuut vergezelt hem op de schilderijen, die verder op zijn .10001 Tel. 02 haepma- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het kon niet uitblij ven: na de geruchtmakende beschadiging door een geestelijk gestoorde man, de zeer voorspoedig verlopen restauratie en alle publiciteit van kranten en RTV, daaromheen, is thans een kijkboek ver schenen over Rembrandts Nachtwacht (een uitgave van Sijthof). Het boek is van de hand van drie stafleden van het Rijks- museum waar zoals bekend dit beroemde schilderij ook geheel in eigen beheer her steld is. KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023-320244 lingen. n, icht. hout en. ALS NEEF DIEDERIK zingt Dick Deu tekom een aantal liedjes. Hij heeft een goede zangstem, maar dat kan de magere inhoud van de teksten niet versluieren. Soms denk je dat even de zon in zijn humorvervlakking doorbreekt, dan is er even tijd voor een glimlach, maar niet meer dan dat. Een aardig choreografisch nummer doet hij met een koffieservies en na de pauze komt hij heel even sensueel over wanneer hij twee stoelen met elkaar in contact laat komen. Dan prikt hij even gevoelig door. Maar het is allemaal veel te weinig om zo’n heel programma te recht vaardigen. Voor mij liep het hele pro gramma uit op een teleurstellende erva ring. Heel jammer, want door zijn ver schillende nummers heen laat Deutekom wel talent doorschemeren. Hij kan zingen, dansen en treedt zijn publiek onbevangen tegemoet. Misschien dat een kundig regis seur en een puntiger tekstschrijver dan hijzelf voor verbetering kunnen zorgen. KO VAN LEEUWEN Tandberq TCP 330 3 motoren; 20-20.000 Hz; wow& flutter 0.1%; signaal/ruis met Dolby 65 dB; azimuth instelling; afstandsbediening Yamaha GL 800 aparte vormgeving; 30-15.000 Hz; wow&flutter 0.06%; signaal/ruis 58 dB; schuifregelaarsals alle Yamaha apparatuur 2 jaar garantie Yamaha- Sansui- Thorens- Shure Ortofon- BenW-Akai-Interaudio Bose- AR-Technics- Dual- Lenco (ADVERTENTIE) veelheid ruis lieten horen en veel te hard waren afgesteld (de impressionistische muziek van Debussy voor Nachteiland klonk bijna oorperforerend hard). Lommerse vertelt dat er ook aan gezel schappen die ’s avonds in het Schuurpro- gramma optreden zal worden gevraagd of zij interesse hebben in een pauze- optreden.. In elk geval zal The Salt Lake Mime troupe in de tweede helft van het seizoen nog een keer naar Haarlem terug komen en dan ook tussen de middag spe len. Voor de eerste maand komt Centrum inclusief Sara Heyblom twee keer. De andere woensdagen worden gevuld door UITU IRADIOs je kort» antage aame 8i 25643» tr. 33, Hl 3-20221 Rudi van Dantzig had voor Jeanette Vondersaar een solo ontworpen op muziek van Brahms, die een indruk moest geven van hoe Isadora Duncan ongeveer gedanst zou hebben. Hoewel Jeanette Vondersaar een bijzonder vitale danseres Petronella werkte tot voor kort in een poëtisch-surreële stijl als fijnschil- deres. Het poëtische is m deze zes schil derijen bewaard gebleven. Het ging ten slotte om de uitbeelding van een sprookjesverteller in het costuum van een soort Harlekijn met een hoge hoed en een pluutje. Bovendien ligt het sur reële min of meer besloten in elk sprookje. Petronella behoefde dus niets toe te voegen aan de figuur, die ze schilderde in zes „standen’, die haar hadden getroffen toen zij Peter aan het werk zag. gingen in maken uit de tijd waarin ze leefde (ontleend aan het tennisspel) en dat waren danseressen toen absoluut niet gewend. En Balancine maakte het lichaam van een danseres tot een geome trisch instrument voorzien van humoristi sche of tragische trekken. Hij vond de Russische stijl niet geschikt voor Ameri kanen en ontwierp daarom een Ameri kaanse stijl. Het merkwaardige is, dat Jeanette Von dersaar in de andere rollen die ze deed zelf wél een overdonderende indruk maakte. Met name in Kwintet van Hans van Manen, waar ik vorig jaar bij de première niet zo hoog over opgaf, danste deze Amerikaanse nu zo overtuigend, dat er nog maar nauwelijks enige aandacht voor haar vier partners overbleef en dat het werkstuk ver boven zichzelf uitgetild werd. AULT okt. 1 Jluut g» dig on» i. Vrgp, ■straat* Tel. 02 (Van onze kunstredactie) HAARLEM William Ward en Mieke Visscher, die beiden bij de internationale theatergroep Camera Obscura (Franz Marijnen) spelen, beginnen op dinsdag 2 november met een workshop in de Toneelschuur. Deze workshop, waaraan iedereen kan meedoen, zal elke dinsdag avond gehouden worden en begint om 20 uur. Gekoppeld aan de workshop zullen Wil liam Ward en Mieke Visscher op 6 novem ber een opvoering geven van hun voorstel ling Sigismundo ceases to count. Elisabeth Hoytink en Onno Molenkamp in de eenakter „Tuig”, waarmee de Toneel schuur op 3 november een begin maakt Bennekom). Nog tot en met zondag zijn ze te zien op de eerste verdieping van de Toneel schuur in Haarlem: zes schilderijen met hetzelfde onderwerp. Petronella Wijnekus varieerde dit onderwerp, de acteur en mimespeler Peter van der Linden in zijn solorol in „De tuin van het paradijs”. Namens de Toneelgroep de Appel uit Scheveningen vertelde en speelde hij hier dit voorjaar 14 sprook jes van Hans Christiaan Andersen. Petronella zag hem die sprookjes spe len in de Toneelschuur en was er ver rukt van. Het plan rees om een serie schilderijen te maken. Ze ging vijf maal kijken, sprak met Peter van der Linden, maakte foto’s van hem en ging aan het werk. Een half jaar werkte ze dag en nacht. 6, bj. eii eri. 5. rernni 50. 'c? 68, a 16001 mot. dt uil mog< d, welee - Op AMSTERDAM. „Mancevrouw in mij” dient als ondertitel voor het pro gramma Neef Diederik’s Nichtenwerk Chantant dat Dick Deutekom momenteel (tot en met zaterdag a.s.) in het Shaffy theater brengt. Deutekom is homofiel en wil dat in theatervorm uitdragen. Zijn contacten met Jenn Ben Jakobv, vroeger verbonden aan het Open Theatre, leidden ertoe dat hij met zijn huidige solo- programma kwam. Bij Jakobv nam Deu tekom deel aan een workshop. Over Neef Diederik zegt hij: „Ik denk dat ik dit programma begonnen ben vanuit de frus tratie die ik in die workshop opliep”. AWASAi nov. .800 kj 110, Has 5. VER STÏ 3 zito j. '67. ft el. 02 ID CAPI 00 km.i puntgs absok tech 650. 1 Sansui SC 2000 30-16.000 Hz; wow flutter 0.1%; signaal/ruis met Dolby 60 dB Akai GXC 710D 30-17.000 Hz; wow&flutter 0.08%; signaal/ruis met Dolby 60dB Technics RS 671 20-18.000 Hz; wow&flutter 0.06%; signaal/ruis met Dolby 62 dB Technics RS 630 USD 20-16.000 Hz; wow&flutter 0.1%; signaal/ruis met Dolby 59 dB Akai GXC 310D 30-19.000 Hz; wow&flutter 0.055%; signaal/ruis met Dolby 61dB National RS 269 US 20-15.000 Hz; wow&flutter 0.1%; signaal/ruis met Dolby 55 dB Epn klasse apart Tandberq. TCP 310 3 motoren; 30-16.000 Hz; wow& flutter 0.1%; signaal/ruis met Dolby 65 dB Wie denkt over een cassettedeck, doet er goed aan nü bij ons langs te komen om maar liefst 9 topklassers te bekijken, te be luisteren en te vergelijken Boordevol technische en bedie- ningssnufjes en aansluitbaar op elke installatie. Stap ook over op de moderne manier van muziek afspelen. Prijzen tussen 525 en 2395. 1000 1 Tel. 021 haepma- Him. T 304, h io, vr.p inus 13« gekeu' Peug» >d. vr.p rweg 13 1-37874' De éénakter „Tuig”, die op 3 november in Haarlem zijn landelijke première beleeft, wordt geregisseerd door Jacques Commandeur. Elisabeth Hoytink en Onno Molenkamp spelen de twee rollen van het stuk. Jacques Commandeur: „Het is een stuk dat eigenlijk over alledaagse discri minatie gaat. Waaruit ook blijkt hoe gemakkelijk een mens discrimineert, waaruit ook naar voren komt hoe een mens zich over iets heel onbelangrijks zo kan opwinden dat er verschrikkelijke din gen gebeuren. Dingen die hij zelf niet gewild heeft. In dit stuk is sprake van een escalatie van drift, van emoties en het einde is fataal. Het duurt nog geen half uur”. Commandeur, die ook meespeelt in het Dubbelportret van Centrum, ziet regie als een leuke afwisseling. „Maar ik zou het spelen er nooit voor willen opgeven”, zegt hij„Ik ben ook niet geschikt voor de regie van een omvangrijke produktie, waar veel organisatorisch werk aan vast zit. Zoals Peter Oosthoek nu gedaan heeft met De koele meren en met De lamp, dat zou voor mij teveel zijn. Zo’n éénakter, dat is erg leuk. Je werkt maar met een paar mensen en in korte tijd kun je dan heel veel doen”. In Amsterdam draait Centrum al enige tijd met lunchtheater in Centrum- Bellevue. De belangstelling is daar goed, vertelt Menso Carpentier Alting, zakelijk leider van het gezelschap. Is er voor de spelers verschil of er overdag of ’s avonds gespeeld wordt? Jac ques Commandeur: „Ik vind er een wezenlijk verschil in voor de acteur. Voor al als je een avondvoorstelling achter de rug hebt. Het werkt heel gek op mij. Zelf heb ik met „Keefman” meegemaakt dat het ook een heel positieve uitwerking op je spel van ’s avonds kan hebben. In Utrecht had ik ’s middags „Keefman” gespeeld en ’s avonds, na De Koele meren des Doods Wit u rommel op de vloer? 9 Het boek, dat verlucht is met veel zwart wit- en kleurenillustraties zal vanaf vol gende week in de winkel liggen voor de prijs van 19,50. De oplage bedraagt 30.000 exemplaren. zei een collega tegen me dat het die avond zo lekker gegaan was met me. Maar ja, „Keefman” was misschien wel vermoei end geweest, maar het had ook een gewel dige warming-up betekend”. Het is heel mooi geworden, hartelijk aanbevolen ook voor niet Toneel- schuurbezoekers. Overdag kan men er ook terecht. achtergronden bevatten ze ook niet, wel veel ruimte, lucht en licht. Ook de figuur van Peter is heel licht gehouden, alles zoveel mogelijk blank geschilderd in een glaceertechniek, die Petronella steeds beter blijkt te beheersen en die inmiddels van haar een knappe schil deres hebben gemaakt, die uiterlijk met heel weinig middelen veel bereikt. Inderdaad uiterlijk, want het is een stijl die zo luchtig lijkt als een aquarel, maar waarop in olieverf in haar tech niek van laag-over-laag schilderen hard moet worden gezwoegd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23