Hedendaags toneel in ouder stuk van Ibsen a overleden p BEELDEN KUNST OP REIS I Rusty Young: Onze muziek is zijn tijd steeds ver vooruit geweest Toneelregisseur Paul Haanstra F Parijs koper-ensemble weinig klanknuance I /paarbank mart naderland spaarspecialisten sinds 1817 I MOOI EVENWICHT IN „BRAND Een eigen huis? De Nutsspaarbank helpt u aan geld F 99 TONEEL OVER SOCIAAL ONRECHT TV Octuor de Cuivre de Paris stelde teleur Multatuliprijs voor schrijver Bob den Uyl Orlando-kwartet won prijs in Rome NVV fuseert vier kunstenaarsbonden A A I Agatha Christie’s allerlaatste boek PI w MSB - Ég wpIb V'tf h ZATERDAG 3 O OKTOBER KUNST 19 7 6 10 Z A I I Lenen is goedkoper dan u denkt onder meer doordat de rente en enige andere kosten van de lening aftrekbaar zijn van de loon-en inkomstenbelasting. o. ondi nogi LÜï Keuze uit vele mogelijkheden en altijd aangepast aan uw budget. I Laai h eens deskundig voorlichten en bel even i oor een afspraak. Enkele telefoonnummers 023 -319201 Hoofdkantuor Afd. Hypotheken 02550-12448 Rayonkantoor IJ mond 072 -22155 Rayonkantoor Alkmaar 02230-13642 Rayonkantoor Den Helder of het kantoor in uw wijk of woonplaats. HAARLEM. De repertoiregezelschappen in ons land en zij niet alleen manifesteren dit seizoen veelvuldig de hang naar oudere kwaliteitstoneelwerken. Brecht is in trek, Tsjechov veelvuldig en ook Shakespeare. Theater uit Arnhem liet de keuze vallen op de Noor Henrik Ibsen en nam een van zijn vroegste stukken op het repertoire: Brand. Het is de getuigenis van een man die wars is van compromis sen, weigert te marchanderen ten opzichte van rechtvaardigheidsge voel. Neen, dominee Brand heeft éénLeitmotiv: Alles of niets. En dat staat zo rotsvast als de Noorse bergen. Als u denkt aan de koop van een eigen buis is het goed eerst eens ie informeren bij de Nutsspaarbank naarde voorwaarden van de financiering. JH I MMra 1 «I ...wil J KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) De saxofoon is nieuw voor Poco. J 1 1 DEN HAAG. Postuum zal deze maand in Engeland, Nederland en vele andere landen het laatste boek van Aga tha Christie uitkomen, zo heeft uitgeverij A. W. Sijthoff in Leiden dinsdag gemeld. De hoofdpersoon hierin is miss Marple, het oude dametje dat bijna even beroemd werd als haar collega Poirot. Gedurende meer dan een halve eeuw schreef Agatha Christie gemiddeld eens per jaar een nieuwe detectiveroman. In haar meest produktieve en succesvolle tijd - tussen 1940 en 1950 - stopte zij echter twee manuscripten in een kluis met de bepaling dat deze pas na haar dood in boekvorm mochten worden uitgegeven. In 1975 week de schrijfster zelf van die bepaling af met de publikatie van „Cur tain” (Nederlandse titel „Het doek valt”). Dat gaat over de laatste moordzaak van Hercule Poirot. Nu, bijna een jaar na de dood van Agatha Christie, zal haar laatste geestes kind in de boekhandel liggen. Titel: „Sleeping Murder” (Engelse, gebonden uitgave van William Collins Sons, Lon den), ofwel „Moord uit het verleden” (paperback van Sijthoff). Paul Haanstra overleed na een langdu rige ziekte. Hij werd 61 jaar. Tal van amateurtoneelverenigingen in Haarlem hebben in de achterliggende jaren onder zijn regie gewerkt. Hij droeg het amateur toneel een warm hart toe en werkte onder meer samen met de Haarlemse verenigin gen Thalia, VZOD/Rokato, De Kennémer Kunstkring en Postaal Genoegen. Voordat Paul Haanstra met zijn toneel- regie een begin maakte speelde hij ook zelf. Een mooie rol vertolkte hij destijds in „U spreekt met uw moordenaar” onder regie van Ton van Otterloo. BRAND is ook een man van idealen, maar hij Weigert die te bereiken langs de brede weg van meeloperij. Zijn karakter is er één van uitersten: Alles of niets ofwel wat wit is kan nooit zwart worden, zoals hij zelf uitroept. En hij is onverzoenlijk wanneer anderen niet aan zijn extreme levensopvattingen tegemoet komen. Zo THEATER heeft van Brand een mooie evenwichtige voorstelling gemaakt waar- weigert hij geestelijke bijstand aan zijn moeder, wanneer deze op sterven ligt, ook al stelt zij hem haar halve fortuin in het vooruitzicht. Neen, ook dan zegt Brand: Alles of niets. In 1968 begon het. De legendarische groep Buffalo Springfield ontplofte. Step hen Stills en Neil Young gingen hun eigen weg. Zij zouden grote triomfen gaan vie ren met David Crosby en Graham Nash. Nu ook dit roemruchte kwartet al weer lang uit elkaar gevallen is, is het „hart” van Buffalo Springfield (Stills-Young) nog altijd bijeen. maken. De winst voor Poco zelf is miniem. Het zijn vooral de nazaten die met de eer gingen strijken. In Buffalo zaten ook de gitaristen Richie Furay en Jim Messina. Samen met de pedal-steelgitarist Rusty Young, bas sist Randy Meisner en drummer George Grantham ontstond in Los Angeles Poco. Randy Meisner was al snel vertrokken. Hij ging spelen bij Rick Nelson’s band en later bij de Eagles. Ook Jim Messina zag het na drie langspelers niet meer zitten bij Poco. Hij werd producer, ontdekte Kenny Loggings, met wie hij ook een muzikale band sloot. Het werk van Loggings en Messina is bekend. Sinds kort echter behoort ook deze verbintenis tot het ver leden. Van de oude garde bleef Richie Furay een beetje eenzaam achter. Hij zag al zijn vrienden links en rechts roem, hits en erkenning vergaren. Zijn Poco kreeg bij iedere langspeelplaat weer lovende kritie ken, maar de verkoopcijfers bleven iedere keer weer beneden verwachting. Het werd Furay teveel. In 1973 verliet hij Poco om zijn eigen groep op te richten, samen met Chris Hillman, bekend van Byrds, Flying Burrito Brothers en Manas sas. Kortgeleden verscheen de nieuwste elpee van de Richie Furay Band, „I’ve got a reason”. Bassist Chris Hillman is inmid dels zijn heil alweer elders gaan zoeken. Furay wilde van Poco een rock-and-roll band maken en daar voelde met name Rusty Young, bij wie de countrymuziek met de paplepel ingegoten is mets voor Samen met George Grantham, Paul Cotton (gitaar) en Tim Schmitt (basgitaar) gmg Rusty op de mgeslagen weg verder Nog niet zo lang geleden resulteerde deze samenwerking in de tiende Poco-elpee: Positiever nieuws van een ander front: het hitwezen Rusty maakt er geen geheim van dat hij net is Richie Furay toch wel eens graag een singlehit in Europa wil hebben. In Nederland lijkt dat te gaan lukken met het titelnummer van de nieuwste langspeler Er werden deze week namelijk opnamen gemaakt van Poco voor Toppop. Een uitzending in dit tv- programma, al is het maar als „tip” garan- Tijdens hun verblijf deze week in de hoofdstad ging Rusty Young een aantal platenzaken langs. „Nergens was onze nieuwste plaat te krijgen”, vertelt de Poco-aanvoerder in het Amsterdamse Amstelhotel. De countryrock begon met Poco, hoe wel Rusty het er op houdt dat Buck Owens and the Buckaroos de grondleg gers van deze stroming in de popmuziek zijn. Toch is Poco nooit zo populair gewor den als anderen die zich met deze muziek vorm bezighouden. Hoe komt dat? Rusty: „Misschien zijn we met onze muziek steeds de tijd vooruit geweest. Wat de Eagles nu doen, deden wij al jaren geleden. De jongens van de Eagles kwa men bij onze repetities kijken. Ze waren grote bewonderaars van Poco. Nu hebben ze meer succes dan wij. Daarnaast hebben wij in onze begintijd steeds moeilijkheden met de platenmaatschappij (CBS) gehad, die m werkelijkheid niet veel voor ons deed Nu zitten we bij een andere maat schappij en gaat het allemaal wat beter”. De countrymuziek had Rusty Young al snel in zijn greep. Hij groeide op in Colo rado, waar zijn ouders hem al zeer vroeg met de (steel)gitaar vertrouwd maakten. Toen hij veertien was speelde hij al in een bandje in het gebied in Amerika waar de country- and westernmuziek geboren werd: the Midwest. „Ja, ik vind het een geweldig instru ment. Maar Al zal niet alleen sax spelen. Hij zal zijn activiteiten gelijkelijk verde len over viool en saxofoon”. Er gen i systt onth die j vloei moe (Van onze correspondent) HILVERSUM POCO. In het Spaans betekent het „weinig”. Maar voor de lief hebbers van country-rock betekent dit woord erg veel. Alle grote jongens uit de country-rockwereld van nu hebben op één of andere manier met deze Ameri kaanse groep die zondagavond in de Jaap Edenhal in Amsterdam optreedt, te i e kc. Gi wijd deze acce en s over in bi de 1 2 tW' hai kei roe ve-, O] „Th ontl Die van ilA I I deert in vrijwel alle gevallen een plaatsje op de hitlijsten. Rusty Young blijkt een rustige prater te zijn. Terwijl de andere leden van zijn groep een kaartje leggen of experimente ren met kapitale fotocamera’s, vertelt hij over de nieuwste aanwinst van Poco, Al Garth. „Al is werkelijk een erg goede muzikant. Hij speelde viool en saxofoon in de band van Loggins en Messina. Als sessiemuzikant heeft hij al op verschillen de albums meegedaan. We krijgen nu meer mogelijkheden, vooral tijdens live-' optredens”. Maar je zou aan zo’n internationaal geo riënteerd ensemble toch andere eisen wil len stellen dan aan een goed getrainde politiekapel, in de zin van klankverfijning en artisticiteit in repertoirekeuze. En dat, als vanzelf opgeroepen, exclusieve aspect kwam in het musiceren niet duidelijk naar voren. Zeker, er was wel een streven naar diversiteit in het programma. En er klonk naast werk van bijvoorbeeld Gabrieli, ook een koraalvariatie van Hen drik Andriessen. Zeer prijzenswaardig, daar niet van. Maar er was toch moeilijk aan de indruk te ontkomen, dat het hier vrijwel louter en alleen ging om gelegen heidsstukjes, voorbijvliegende niemen dalletjes en geforceerd aandoende arran gementen. Wat dat laatste aangaat spande het als „Contrasts” gedoopte verzamel- werkje van omgeschreven composities van Bach wel de kroon, in een belachelij- (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Woensdag is in zijn woning in Haarlem de heer Paul Haan stra overleden. Paul Haanstra genoot vooral bekendheid door zijn grote betrokkenheid bij het Haarlemse ama- teurtoneelleven. Ruim veertig jaar spen deerde hij bijna al zijn vrije tijd aan toneel en kleinkunst. in elk melodramatisch effect is uitgeban nen. De figuur van Brand is terug gebracht tot de essentie en wel zodanig dat je bijna vergeet dat het om een domi nee gaat. Toegegeven, het gegeven van dit stuk, die onverzoenlijkheid, hoeft niet inherent te zijn aan het ambt van predi kant. Maar toch is het van Ibsen hier de religieuze opvatting die bepalend lijkt voor het handelen van de hoofdfiguur. In de voorstelling van Theater ligt de nadruk daar niat meer zo. Dramaturg Karei Mul ler en regisseur Jochen Neuhaus hebben samen een bewerking gemaakt waarbij, de zaken waar het om gaat helder en zonder onnodige franje worden gedramatiseerd. Daardoor ontstaat er een Ibsenvoorstel- ling die niet gedateerd aandoet, ook al is het stuk meer dan honderd jaar geleden geschreven. DEN HAAG Het Orlando- strijkkwartet uit Hilversum heeft het internationaal concours voor strijkkwar tetten, dat woensdagavond in Rome werd beëindigd, gewonnen. De prijs bedraagt 6.000 gulden. Aan het winnen van het concours is tevens een tournee door Italië: verbonden. ERIC van der Donk speelt dominee Brand en hij geeft die onverzettelijke, onverzoenlijke man toch iets van twijfel mee. Het is vooral innerlijke twijfel die door de maskering van zijn gedrag in zijn spel voelbaar gemaakt wordt. Dat is een mooie prestatie van Van der Donk en het schaart hem in de rij van de betere acteurs. Ook Bernhard Droog laat uitste kend spel zien als de districtscommissaris, die in het stuk Brand’s morele tegenhan ger is. Edmond Classen is mooi terugge houden als de onuitstaanbare hypocriete deken en Margreet Blanken speelt Brands vrouw krachtig genoeg om geloofwaardig te zijn. CHRISTIAN Steiof ontwierp voor deze voorstelling een decor waar ik nog wel De muzikale voorkeur van Rusty Young is nogal uitgebreid: „Ik hou van alle vor men van countrymuziek. Alleen de muziek uit het Zuiden, Marshall Tucker Band enzo. die ligt me niet. Aardige jon gens wel hoor”. ke stemvoering. Het prettigst en stylis- tisch het meest aanvaardbaar van alle gespeelde bewerkingen, klonken naar mijn idee nog de dansen van Praetorius. Toch was er, ondanks het prima sluitend samenspel onder Crombeen’s bezonken directie, overal minder nuance en klank- raffinement dan waarop je bij dergelijke spelers automatisch bent voorbereid. En er kwam nog bij dat de Kleine Zaal van het Amsterdam Concertgebouw, die voor dit evenement werd gebruikt, geen geschikte ruimte is voor dit soort (soms oorverdovende) muziekmakerij. Al met al een tegenvaller. JOHAN VAN KEMPEN AMSTERDAM. Het Parijse Koper- ensemble „Octuor de Cuivre de Paris”, onder leiding van Marc-Anton Crombeen, stelde teleur. Niet zozeer wat de instru mentale kwaliteit betreft, al had je je daar ook zelfs nog wel meer van kunnen voorstellen. Want het octet bestaat ten slotte uit allemaal eerste klas blazers, die belangrijke plaatsen bezetten in de grote Parijse orkesten (Opera-, radio-, Lamoureux-). Degelijk spel was dus op zijn minst te verwachten en dat werd ook geleverd, vooral door de trombonegroep. Dat was dan speciaal te merken in het, overigens oervervelende trombonekwar- tet van Daems. De hal van het Parijse metrostation Miromosnil, is veranderd in een kunst- gallerij. Een aantal miskende beeld houwers, dichters en andere kunste naars exposeren er temidden van loketten en reizigers. IBSEN stelt in dit stuk onverzoenlijk heid als wit tegen het zwart van de toe geeflijkheid. Daarom zal een man als Brand nimmer toegeven en daarom gaat hij ook aan zijn eigen fanatisme ten onder. Maar dan heeft hij zijn zieke zoontje al aan zijn ideaal opgeofferd en ook zijn vrouw is een vroegtijdige dood gestorven. De extreme, bijna anarchistische houding van Brand wordt door Ibsen geplaatst tegenover de grijze onverschilligheid van het boerenvolk waartussen hij leeft. Ibsen zelf gelooft evenmin in de halsstarrigheid van de hoofdfiguur in zijn stuk, als hij waardering heeft voor de houding van de andere kerknotabelen of boeren in zijn toneelwerk. In volle duidelijkheid wijst de auteur extremisme naar welke kant dan ook af. vraagtekens bij zet. Zo is er een achter wand met ramen die naar mate de voor stelling verloopt stuk voor stuk gesloten worden. Waarschijnlijk symbolisch bedoeld, maar het is visueel wel een kille symboliek. Luc van Mello en Theo de Groot zijn de twee opruiende seizoenarbeiders die in het toneelstuk „De lamp hangt scheef” van Per Justesen de Drentse veenarbeiders tot verzet manen. Op deze foto zijn ze te zien in een vrolijke scène met Henriëtte Tol. „De lamp hangt scheef” wordt momenteel samen met „De koele meren des doods” van Ton Vorstenbosch (naar Frederik van Eeden) opgevoerd in de Toneelschuur in Haarlem. Samen vormen de stukken een dubbel beeld uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Nog tot en met zondag 7 november geeft toneelgroep Centrum en per dag af gewisseld een opvoering van. UTRECHT (ANP). Op 31 oktober zal een nieuwe NW-kunstenaarsbond wor den opgericht. De nieuwe vakvereniging zal ontstaan door een fusie van vier bon- den, te weten de reeds bij het NW aange sloten kunstenaarsbond ANOUK, de beroepsvereniging voor mimebeoefe- naars, de beroepsvereniging van theater technici en de Nederlandse Vereniging van Toneelkunstenaars. De kunstenaars vakvereniging in oprichting heeft reeds de toestemming van de verbondraad van het NW tot de vakcentrale toe te treden. Ook zal de nieuwe bond via het NW deel i uit maken van de FNV. rot ■p „Rosé of Cimaron”. En weer verscheen daar de bekende reactie: de plaat werd door de meeste recensenten juichend ont vangen, maar verkopen, ho maar. Ook voor cabaret had de overledene grote interesse. Al op jeugdige leeftijd trad hij zelf op en op kleinkunstconcour- sen in hotel De Leeuwerik kwam hij meer malen voor een prijs of een eervolle ver melding in aanmerking. Zulke resultaten waren dan te beluisteren in radio- uitzendingen. De begrafenis van Paul Haanstra is aanstaande maandag op 13 uur op de begraafplaats Westerveld in Driehuis. Op verzoek van de overledene zullen er geen toespraken worden gehouden. AMSTERDAM Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst heeft besloten de Multatuliprijs 1976 7.000) toe te kennen aan de schrijver Bob den Uyl voor zijn verhalenbundel „Gods wegen zijn duister en zelden aangenaam”. Het fonds volgde hiermee het advies van een commissie, bestaande uit Rudolf Geel, Alfred Koss- mann en Rein jan Mulder. Het werk van Den Uyl wordt een hoogtepunt in het oeuvre van de schrijver genoemd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 10