:or BOTS noemt zichzelf stri j dmoment gina H M ff i I 1 SOCIALISTISCHE POPGROEP PREDIKT DE REVOLUTIE H J I.,. 1 .f- ■1 w door Wouter Willem Hendrikse 22 9 s v- >11 Hf Oscar Geen cabaret Aage M. Bewust maken (Studio) Spon-blad □□□OC feil Bij rechtse TROS M 11111 - fepl 1U 'X: - SU iert i tn /an Tg 3 meente worden nuiden MER- .O.M ng of isitie- sn itiatief, van de ring in dat het andere lat een te ver- Dra. rf de rikke nvan toeve oort. en van en van n voor snt een de uit ivering zij) de ma, Theo Reitsma, Fred Racké, Frans Henrichs, Henk Terlingen en Bob de Jong. Henk J. A. Hofland zal een column in het nieuwe blad gaan schrij ven. Ondanks het feit dat veel mede werkers aan „Sport” uit het perso neelsbestand van „Studio Sport” van de NOS worden gerecruteerd, is het niet de bedoeling dat het blad als het „huisorgaan” van „Studio Sport” moet worden gezien. Aage M. met zijn plaatje dat maandag op de markt zal komen. Twee films staan al op de nominatie om de Academy Award 1976 te ontvan gen: „A star is bom” met Kris Kristof- ferson en Barbra Streisand en „AU the presidents men” met Robert Redford en Dustin Hofman. De prijs wordt ieder jaar, sinds 1927, gegeven door de American Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Het beeldje dat verbonden is aan de Academy Award staat beter bekend als een Oscar. Een veel gemaakte vergissing met BOTS is dat het wordt gezien als een cabaretgroep. „Ik kan me dat wel voorstellen hoor. De liedjes hebben wel iets cabaretachtigs, maar dat komt denk ik doordat het Nederlands is. Verder zijn we een heuse pop groep”. Van discriminatie merkt BOTS niet veel, slechts zo nu en dan. „Een voor beeld is dat het wel voorkomt dat we jplei- agen p.a. Meesterinbreker Aage Meinesz heeft opnieuw de aandacht op zich geves tigd door een grammofoonplaat uit te brengen onder de titel „Mijn thermi sche lans”. Aage bezingt op de plaat zijn avonturen met de thermische lans, maar verzekert de luisteraar er meteen bij, dat hij het nooit meer zal doen. De plaat verschijnt maandag in de handel en wordt uitgegeven door de maat schappij Ariola. In zijn club in Goes „BOTS maakt muziek om daarmee de mensen bewust te maken in wat voor een maatschappij ze eigenlijk leven, om de mensen, die daadwerke lijk iets proberen, te laten weten dat er nog anderen zijn die hen onder steunen. We bezingen het leven van alle dag en doen dat niet omdat we er achter staan maar omdat het zo is. We willen graag dat de mensen door het luisteren naar onze liederen gaan nadenken. Het lied is gewoon weer eens een ander medium om iets over te brengen”. Elk optreden van BOTS wordt afgesloten met het lied De Lange Weg, het socialistische volkslied. „O ja, dat wilde ik nog even kwijt. Wil je goed laten doorschemeren dat BOTS geen professionele actiegroep is. We zijn een soort vergevorderde amateur beatband. We leven name lijk niet van wat we met optredens verdienen. Alle bandleden werken normaal. En we geven ons geld ook niet weg. We kijken wel mooi uit. Een keer hebben we dat gedaan. Dat was in Oost-Duitsland na dat festival. We werden uitgenodigd om een radio- optreden te maken en kregen daar tot ons stomme verbazing veel geld voor. Dat is toen naar Vietnam gegaan’. Eind november zal er een nieuw sportblad op de markt komen. De hon derd pagina’s zullen elke maand bestaan uit 3h pagina’s zogeheten cir cuitpapier en de rest zal gedrukt wor den op het mooie „Avenue-papier”. Hei. olad zal 3,95 gulden gaan kosten en krijgt de weinig originele naam „Sport” mee. Vaste medewerkers zijn Mart Smeets, Bert Spaak, Kees Jans- Sanders: „Ik ben toen naar Peter Koelewijn gegaan om eens te praten. Ik kende hem nog van vroeger aange zien ik in zijn Rockets gespeeld had. Hij zag het met ons meteen helemaal zitten. Hij heeft weer contacten met Phonogram gezocht en hun onze nieuwe nummers laten horen. Pho nogram vond het wel goed en gaf te kennen dat het best een lp met ons wilde maken. Ik wil wel even stellen dat we om puur commerciële rede nen naar Phonogram zijn gestapt. Dat zullen we tegen niemand ontken nen”, zeggen Pim en Hans vrijwel in koor. „Dat socialistische stempel kwam pas later. De eerste teksten waren helemaal niet zo links, maar het zat er wel al in. Mijn verleden bij Proloog speelde natuurlijk ook wel een beetje mee. Ik zou overigens onze songs geen protestliederen willen noemen. We tekenen namelijk geen protest aan, we bezingen alleen de misstanden die er heersen”. vertelt Aage, dat hij eigenlijk hele maal geen plaat had Willen opnemen. „Maar op dit moment word ik geleefd. Ik heb er geen idee van wat er allemaal om me heen gebeurt. Ik heb die plaat niet gemaakt, omdat ik dan weer in de publiciteit kom, maar omdat ik nu eenmaal geen nee kan zeggen. Ik heb wat dat betreft een erg vriendelijk karakter”. De plaat van Aage is een onvervalste meezinger. „Liever had ik een ander genre, gezongen. Muziek, die wat meer swingt of zo. Met de titel ben ik het eigenlijk ook niet helemaal eens. Ze hadden de plaat beter de „V D-boogie” of de „Nederlandse Middenstandsbank-jazz” kunnen noe men. Maar ach, het kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Als er maar wat mee te verdienen valt”. Aage is best bereid achter de inhoud van de tekst te gaan staan. „Dat hoor je toch altijd hè? Dat de artiest achter zijn tekst staat. Nou, als dat moet wil ik dat best doen”, zegt hij in onvervalst plat Haags. Of Aage zijn carrière als artiest zal voortzetten, is afhankelijk van het succes van de plaat. „Als er wat mee te verdienen valt, wil ik best nog eens een plaat maken. Ook lijkt het me wel aardig in AVRO’S Toppop of in Losse Groeven van de TROS te verschijnen”. BOTS bespeelt het hele Nederland se taalgebied. Van Kortrijk tot Delf zijl. Zo nu en dan is er ook nog een buitenlands tripje. Zoals onlangs naar Oost-Duitsland. Sanders: „We zijn toen opgetreden op het Internati onale festival voor het politieke lied. Je kan je dan gaan afvragen wat voor zin het heeft om in het Nederlands voor Duitsers te zingen? Welnu, we hebben de teksten van de liedjes die we zouden brengen laten vertalen, op papier gezet en uitgedeeld. Onze con tacten met de DDR zijn erg goed. Die De Nederlandse pop kent vele variaties. Een van de meest bijzondere is die wel van de socialistische popgroep BOTS. Een Nederlandstalige beatband met linkse teksten en een rechtse opzet. BOTS bestaat pas twee jaar. In 1974 kwam de groep voort uit de Eindhovense formatie Fanfare, die zich vooral toelegde op de zogenoemde symfonische rock. Pim Woudenaar, weggie (roadie) bij BOTS, terwijl hij tevens samen met BOTS-opperhoofd Hans Sanders het impresariaat van de groep beheert: „Die groep liep voor geen meter. We zaten tot onze oren in de schulden, dus er moest heel snel iets gebeuren. In die tijd schreef Hans al voor toneelgroep Proloog Nederlandse teksten. Het leek ons ook wel eens aardig om wat in onze moerstaal te gaan doen. Met twee nummers zijn we toen naar Phonogram gestapt. Die vonden de nummers niet zo best, maar ze zagen wel wat in een geheel Nederlands repertoire met dergelijke liedjes”. mensen spreken me aan. De manier van vechten voor hun idealen. Het politiek bewustzijn is daar veel en veel groter, vind ik. Natuurlijk wor den die mensen daar ontzettend geïn doctrineerd. Maar dat doen ze hier toch ook, al gaat het dan veel meer in het geniep. De Oostduitsers denken tenminste niet altijd op de eerste plaats aan zich zelf. Het Nederlands socialisme houdt niets meer in dan verhoging van het minimumloon”. Aldus dan Sanders over het Oosteu- ropese socialisme. ziet: 40 percent schoolgaande jeugd, 40 percent werkende jeugd en 20 per cent de wat ouderen. Maar dat is maar een gissing natuurlijk, het is vreselijk moeilijk te zeggen”. BOTS bracht tot dusverre twee langspeelplaten uit. Er is veel vraag naar een derde. „Ik zou niet kunnen zeggen wanneer die komt. Misschien volgend jaar september, misschien ook niet. Ik ben hard bezig nummers te schrijven en het gaat nu eindelijk weer eens een keertje lekker. Boven dien moeten we goed oefenen en dat is hier in Eindhoven ontzettend moei lijk. Je kan vrijwel niet aan normale repetitieruimte komen. Verder wil ik zeggen dat men maar rustig moet wachten tot er weer een nieuwe lp komt. We zijn tenslotte geen toeleve ringsbedrijf. Wat wel binnen afzien bare tijd op de markt zal komen is BOTS maakte zijn eerste televisie optreden bij de rechtse TROS- omroep. „Daar hebben we wel wat moeite mee gehad, maar nadat we er lang over gepraat hadden bleek er toch meer vóór dan tegen te zijn. Ik moet wel eyen zeggen dat de TROS wel de laatste omroep was waar we naar toe zijn gegaan. Eerst hebben we bij de KRO geprobeerd om in de Van Speyk Show te komen. Ook met de VARA hebben we contact gezocht maar daar zag men er evenmin iets in. Phonogram heeft in die tijd wel ontzettend z’n best gedaan ons in een „links” programma te krijgen. Maar uiteindelijk bleek de TROS toch bij zonder geschikt voor ons te zijn. Ten eerste waren zij de enige omroep met een programma voor alleen Neder landstalige liedjes en ten tweede heeft de CPN een keer een opinieon derzoek gehouden naar het aantal van zijn kiezers, dat naar de TROS keek. Het bleek dat het overgrote merendeel meestal op de TROS afstemde. hLCLUbLCt Het meest zijn we eigenlijk wel afgeknapt op de VARA. Deze omroep wil dan zo graag als socialistisch door het leven gaan. Nou, vergeet het maar. Toen op 1 mei van dit jaar onze tweede lp op de markt kwam had de VARA notabene zendtijd. Zoals iedereen wel zal weten is 1 mei een socialistische feestdag, de dag van de arbeid. Om dat te vieren had de VARA in Rotterdam een grote mani festatie op touw gezet. Wat zou nu mooier zijn dan ons daarin te laten optreden. Maar nee hoor, de heren wilden niet. Ze vonden ons blijkbaar te links. De VARA durfde het niet aan ons voor al die salon-socialisten te laten optreden. Ze gaven de voor keur aan Heintje. Zo kwamen we voor de tweede keer bij de TROS terecht”. „Wat we ook een keer hebben gehad: dat de mensen na afloop van een optreden hun woede koelden op onze bus. Tijdens dat optreden waren er al veel vervelende dingen gebeurd, zoals het brengen van de Hitlergroet en er doorheen schreeuwen. Afschu welijke infantielen”. BOTS speelt voornamelijk voor het jonge publiek. Variërend in de leef tijd van 15 tot 25 jaar. „Je zou kunnen stellen dat ons publiek er als volgt uit een single. Een carnavalsliedje, het „frikandellenlied” genaamd. Ik geloof wel dat het een hit gaat worden”. Hans Sanders gelooft nog steeds in revolutie. „Inderdaad, ik geloof zelfs dat het onontkoombaar is. Het is hard nodig want deze maatschappij moet wel veranderd worden. Nu denk ik niet dat Nederland zelf ooit een revolutie zou kunnen bewerkstel ligen. Waarschijnlijk zal het ergens anders in West-Europa beginnen en dan overslaan naar ons land. Hier wordt alleen maar getheoretiseerd. In bijvoorbeeld Portugal is de revolu tie voortgekomen uit onderdrukking. Je kan moeilijk zeggen dat we hier in Nederland onderdrukt worden. Waarom dan toch die revolutie? „Het gaat slecht met alles. Het economisch bestel stort in elkaar, en noem maar op. Ik hoef geen gewelddadige revo lutie. Als het geleidelijk kan, mij best. Maar we moeten wel bouwen aan een andere maatschappij. Dat is ook de ontwikkeling van BOTS. BOTS is een strijdmoment”. In een interview in de HP werd op een gegeven moment geschreven dat na elk optreden een discussie met het publiek volgt. „Dat is zo’n stuk onzin dat nodig uit de wereld moet worden geholpen. Natuurlijk doen we dat niet. Ik denk niet dat het publiek daar zoveel trek in zou hebben en wij zien daar eigenlijk ook niets in. Het komt wel voor dat we aan het opruimen zijn en er nog enkele toeschouwers zijn nagebleven. Daar praten we dan mee of later in de kroeg, maar een georganiseerde discussie is er zeer zeker niet”. bepaald nummer op de plaat te zetten of zoiets. Men zegt weleens: jullie gebruiken een kapitalistische platen maatschappij om hogerop te komen. „Nee, dat is helemaal niet waar. Je kan het beter omdraaien. Zij gebrui ken ons om meer winst te kunnen maken”. niet in kazernes mogen spelen. We zijn een keer door de WDM uitgeno digd om op een of andere manifesta tie op te treden. Nou dat ging mooi niet door. We kwamen het kazeme- terrein niet eens op. Later hoorden we via-via dat we nooit voor het leger zouden mogen spelen. Ik denk dat ze ons geestondermijnend vonden”. BOTS laat zijn platen uitbrengen door Philips: een van de grootste mulinationals in de wereld. „Dat zijn we ons zeer goed bewust. Maar Pho nogram is tenminste een eerlijke pla tenmaatschappij. We liebben gewerkt bij Polydor, maar dat deed niets voor je. Je kreeg een contract, maar het bracht geen plaat van je uit. Al die tijd kon je niets doen. Boven dien zijn we, zoals ik al eerder zei, naar Philips gegaan om zuiver com merciële redenen. Misschien dat we het niet gedaan hadden als we toen in een verder stadium waren geweest. Twee jaar geleden stonden we met de rug tegen de muur. Maar aan de andere kant ben ik wel heel blij dat we het gedaan hebben. Phonogram laat ons helemaal vrij. We worden bijvoorbeeld niet verplicht een Links boven: Kris Kristofferson en Barbra Streisand in „A star is bom”. Daarnaast Robert Redford (rechts) en Dustin Hoffman in „All the presidents men.” -:1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23