Romantische expressie bij Catherine Collard Minister ziet ruimere taak voor musea Wie 6'4% rente wenst zonder boete of opzegtermijn neemt de... Balletpersiflages in waterige oplossing Nieuw: Floxil de keelpijnstiller. I I wi V j I fond b i A h CINEMANIFESTATIE UTRECHT 1976 KOMT OP GANG Pianorecital in Kleine Zaal Hatweeoh” bij Scapino Ramblers-oprichter Jacques Pet overleden Stadsgezicht van Hitler geveild ÏROHRini’ mÖtebOfH :j: hi 11 1976 NOVEMBER KUNST -> DINSDAG I door Charles Boost J Spaar bij de Banque via uw bank-, post-, of gemeentegirorekening. Sociale thriller Stijlvolle comedie tv x? BANQUE DE PARIS E I DES PAYS-BAS N.V Ook lachen UTRECHT. Al dadelijk in de eerste dagen van de Utrechtse Cinemanifestatie kwamen twee buitenlandse regisseurs hun ver toonde films nader toelichten, respectievelijk verdedigen tegen aanvallen van de pers en van kri tische bezoekers. In het geval van „Serail”, de openingsfilm van het festival en tegelijk ook de eerste Utrechtse film die in bioscoop- roulatie is gekomen (in Cinétol, Amsterdam), was die toelichting wel gewenst. Niet alleen bleek in de discussie na afloop van de voorstelling dat er zeer uiteenlo pende interpretaties gegeven waren aan de duistere handeling, maar ook dat regisseur Eduardo de Gregorio het niet aannemelijk kon maken waarom hij zijn bedoelingen op een zo gecompli ceerde manier verstopt had ach ter onbegrijpelijke verwikkelin gen en gebeurtenissen dat bijna niemand van het aanwezige gezelschap een duidelijk inzicht in de film bleek te bezitten. Reserve-geldrekening 6 '/4%: Zonder opzegtermijn kimt u bedragen opnemen tot t 3000,-,per maand. 'oor bedragen hoven 1 3000 - per maand gekit een opzegtermijn van 1 maand. In ieder geval berekent de Banque géén retonrrenm over opgenomen bedragen! .-rj&K, (ADVERTENTIE) Nog weinig lijn in festival dat met JOHAN VAN KEMPEN Grada Peskens als Venus in „Hatweeoh”. Of dat inzicht er bij iedereen was na afloop van de persconferentie viel te betwijfelen en dat pleitte toch wel tegen het debuut van De Gregorio dat zich te elitair opstelde tegenover een toekomstig publiek. Dat het bovendien moet stellen zonder de handreiking van de regisseur, die ongeveer hierop neerkomt dat de suc cesvolle Engelse schrijver van detective romans, Eric Sange die na lang zoeken een huis vindt op het Franse platteland, niet opkan tegen het spel dat de drie vrouwen die er wonen met hem spelen. (Van onze correspondent) UTRECHT. Musea moeten niet meer uitsluitend verzamelplaatsen van kunst schatten zijn, maar vooral maatschappe lijke instellingen met vele taken en mogelijkheden voor een breed publiek. Dat zal de essentie zijn van de nota „Naar een nieuw museumbeleid” van minister Van Doorn van CRM. Widerberg heeft naam gemaakt met Want zowel de moord in een ziekenhuis op een politie-functionaris, waarmee de film begint als de beschieting vanaf het dak van een Stockholm’s flatgebouw van iedereen en alles wat met de politie te maken heeft, verwijzen naar de wraakne ming van iemand die zich in het corps onrechtvaardig behandeld heeft gevoeld. De terreuractie die met een reeks salvo’s uit een machinegeweer geheel onver wacht inzet en al dadelijk enige doden op straat eist, laat een heel nieuwe kant van de humane en meestal poëtisch ingestelde filmer zien. Maar Widerberg kan zijn keuze verdedi gen door vast te stellen dat in het werk van Sjöwall en Wahlöo wel degelijk ande re dan sensationele elementen een rol spelen. De omstandigheden waaronder de politie moet werken en die tot het gebruik van geweld kunnen leiden en ook de socia le situatie van het corps waardoor mis standen in de hand worden gewerkt zijn aspecten van het vak die door het schrij versduo niet over het hoofd worden gezien en die dan ook terecht een duidelij ke plaats in de film van Widerberg hebben gekregen. In „De Man op het Dak” (de eigenlijke titel moet zijn „De verschrikke lijke Man uit Saffie”) bepalen die aspec ten zelfs min of meer de handeling. Ook in dit voyante filmwerk toont Widerberg zich een bekwaam filmer die massascènes aan kan en grootscheepse ongelukken geloofwaardig weet te enscè- neren. (er stort zelfs een aangeschoten helicopter op straat). Maar tussen de bedrijven door vindt hij tijd om mensen te observeren en hun reacties in ongewone Het is ook lachen geblazen bij Lina Wertmüller, Zwitser van origine, wonend in Italië die is gaan filmen nadat zij assis- algemene douchescène. Binnen diezelfde terminologie zou men het eindresultaat kunnen vangen onder: Een waterige oplossing van balletpersiflages. Natuurlijk waren daarbij ook de uiter lijke kenmerken van de Romantiek aan wezig, maar die stonden hier slechts ten dienste van de karakteruitbeelding. Elke pianistische hoogstand was steeds gemoti veerd vanuit de compositorische inhoud. Beethoven was echt Beethoven, Brahms ook werkelijk Brahms en Schumann hele maal Schumann. Wat een begrip en inle vingsvermogen bij deze Franpaise voor iedere eigengeaarde creatieve geest; voor de innerlijke en daarmee samenhangende uiterlijke aspecten van de muziek van de verschillende componisten. Want toen Catherine Collard, als antwoord op een uitermate enthousiaste waardering van het publiek, Debussy’s „Feuilles mortes” als toegift de zaal instuurde, voelde je tegelijk met de muzikale overrompeling daardoor, ook weer even spijt dat ze van die Franse kunst niets in haar programma had opgenomen. I itsluitend bij uw drogist en apotheek. Die muzikale geaardheid van deze pia niste was dan al, in de grootst mogelijke innigheid, maar met een duidelijk gevoel voor klassiek evenwicht, tot uitdrukking gekomen in de met parelende virtuositeit gespeelde Sonate opus 109 van Beetho ven. Catherine Collards toucher, rijk aan kleurwisselingen, in een stralend forte en een wel heel bijzonder, fluwelig pianissi mo, bleek evenzo een ideale omstandig heid te scheppen voor de verklanking van Schumanns werk. Door uiterst contrast rijk spel, vol subtiele nuances, kwamen niet alleen de Drie Romances opus 28 volledig tot hun recht, maar werd zelfs de minder sterke Sonate opus 22 een door en door interessante belevenis. situaties vast te leggen, zoals hij in de eerste helft van zijn film heel weinig tijd nodig heeft om de hoofdfiguren in het drama in hun eigen omgeving te tekenen en hun een eigen gezicht te geven. Humor van een fijnere orde vinden we tenslotte in Eric Rohmers’ verfilming van „Die Marquise von O” naar een novelle van Heinrich von Kleist. De markiezin van wie in de titel sprake is, is een alge meen geachte weduwe met twee kinderen die bij haar ouders inwoont. Het verhaal speelt in 1799 en de Russen vallen de vestingstad aan, waar de markiezin en haar familie woont. De Russen zijn aan de winnende hand, de markiezin vlucht en wordt overvallen door Russische soldaten die haar willen overweldigen. Een knappe officier van het vijandelijke leger weet dit te beletten en brengt haar veilig terug naar huis. PARIBAS De musea zullen er. volgens Van Doorn, aan moeten bijdragen elkaar en de wereld beter te begrijpen. Een museum moet niet een zaak zijn van meer hebben, maar van meer zijn. AMSTERDAM. Het bleek zondag middag bij het Scapino Ballet, dat een grote hoeveelheid erg aardige vondsten bij elkaar nog altijd geen leuk totaal hoeft op te leveren. HATWEEOH is de scheikundige formule voor water (H2O) en het ballet van die naam had dan ook erg veel met water te maken: Mist, drup pels, waterlelies, „Watergate", brand weer, een regendans en tenslotte zelfs een Bij de Zweedse filmer Bo Widerberg was na afloop van zijn „De Man op het Dak” minder behoefte aan uitleg over de inhoud van zijn film dan wel over de vraag waarom hij als „sociaal” filmer overgestapt was naar een meer sensatio neel en spectaculair genre waartoe „De Man op het Dak” gerekend kan worden. Het is op zich al opmerkelijk dat zo’n talent uit de Franse school (leerlinge van Yvonne Lefébure en Yvonne Loriod) zó overtuigend met een hele avond Duitse romantiek uit de hoek kan komen. Brahms was daarbij, qua artistieke bele ving wel de top. Haar doorleefde en span- ningsrijke voordracht van de Sechs Kla- vierstücke opus 118, betekende een muzi kale gebeurtenis waarbij je de adem inhield. De Ballade, de Romance en ieder Intermezzo eruit, kreeg een enorme inten siteit vanuit een sterk bewogen aanpak. Een emotionele benadering overigens, die ver verwijderd is van elke sentimentali teit. K.-n.iup.irk i| I l.i.irk-ni tel 023-119006 Minister Van Doorn memoreerde dat er thans 130.000 jeugdmuseumkaarten een initiatief van de Museumvereniging uit 1904 m omloop zijn Voor de grote verdiensten van de Nederlandse Museum vereniging overhandigde de bewindsman namens de Koningin de gouden museum penning aan de vereniging Als schrijver heeft Eric Sange alleen te maken gehad met concrete gebeurtenis sen en reële situaties. Als hij denkt in de drie sterk contrasterende vrouwen die onverwacht zijn mede-bewoonsters zijn geworden, gemakkelijke stof voor een nieuwe roman te vinden, verstoren ze die illusie door hem op allerlei manieren om de tuin te leiden en hem dusdanig in verwarring te brengen dat hij: nauwelijks meer in staat is een letter op het papier te krijgen. De schrijver die meester is in het genre dat hem op de bestseller-lijst gebracht heeft, faalt volkomen als hij een serieuze roman wil schrijven naar aanlei ding van zijn belevenissen in het myste rieuze landhuis. (ADVERTENTIE) Het lachen vergaat je overigens niet in Utrecht. Hans Hylkema zorgde er voor tijdens de openingsvoorstelling met zijn korte film „De Speelmeters”, waarin kin deren die geen speelruimte vinden in de met auto’s volgepakte binnenstad, zich een parkeerruimte toe eigenen door een paar kwartjes in de meter te doen. Daar is een automobilist het niet mee eens en er ontstaat een verhitte discussie als hij toch wil inrijden en de kinderen op hun recht blijven bestaan. Als hij tenslotte met veel motorlawaai zijn territorium verovert, beleven de kinderen in hun op kookhitte gebrachte verbeelding een machtige wraakactie op de automobilist in kwestie en op alle autobezitters, waardoor de stad één groot speelterrein wordt. Een koste lijk filmpje met een maatschappelijke boodschap die door de 30-jarige Hylkema met speelse humor en een voortreffelijke regie van de kinderen licht gehouden en daardoor effectief gemaakt is. films als „Ravenkwartier” uit ’63, „Elvira Madigan” uit ’67, „Adalen 31” die twee jaar later gemaakt werd en vooral „Joe Hill”, een arbeidersdrama uit de geschie denis van het Amerikaanse socialisme. En nu komt hij ineens met de verfilming van een deel uit de ook in ons land bijzonder populaire reeks Zweedse politieromans van Sjöwall en Wahlöo met inspecteur Beek als verbindende hoofdfiguur. Het lijkt op een noodsprong, vooral ook omdat de film tot stand is gekomen met de in Zweden vaak te hulp snellende televisie (die Immers ook bij Ingmar Bergman meer dan eens reddend is opgetreden). Scène uit Wilderbergs „De man op het dak". MnsUi\l,iiii I illdhoveli Niiinicüi Floxil zuigtabletten helpen snel, vóórdat uw keelpijn erger wordt. Twee krachtig werkende antiseptica bestrijden uitbreiding van keel- en mondholte-infecties. 1’ kunt weer slikken en praten zonder pijn, s' Floxil. Aangenaam zacht van smaak. s' 24 Zuigtabletten in handige In 1960 moest hij zich in verband met zijn gezondheid beperken tot het meewer ken aan radio-uitzendingen. Zes jaar later beëindigde de heer Pet zijn lange muzika le loopbaan die hem ook bekendheid bracht als een van de eerste en beste banjospelers van ons land. In „De Verleiding” spitst de handeling zich toe op de acteur Giancarlo Giannini, een Chaplineske figuur die dan ook in de film steeds lijdend voorwerp is. Is hij geen j slachtoffer van de bazen, van de vak bondsbonzen of van de maffia, dan is hij het van de vróuwen die een dominerende rol in zijn leven spelen. Op die basis is een film opgebouwd die overwegend kluchtig is en nauwelijks ruimte laat voor een bepaalde tendens. AMSTERDAM Het bestaat dus toch nog: echt romantisch pianospel. En dan niet met de uitwassen van de romantische stijlperiode, waarin zo dikwijls het accent lag op virtuoos vuurwerk, maar in de zin van de meest expressieve gevoels overdracht. Dat die geestelijke kwaliteit ook nog het kenmerk kan zijn van het pianospel van iemand uit de jonge gene ratie, werd gisteravond bewezen door Catherine Collard in het door haar in de Kleine Zaal van het Amsterdams Con certgebouw gegeven recital. (Van onze correspondent) LAREN. In Laren is op 73-jarige leeftijd overleden Jacques Pet, een van de oprichters van het dansorkest The Ramblers. Bassist-gitarist Pet was samen met Theo Uden Masman en Kees Kranenburg man van het eerste uur en trok met het succesvolle orkest heel Europa door. Hij zei maandag, bij de viering van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Museumvereniging in het Utrechtse Spoorwegmuseum, dat de nota volgende maand aan het parlement wordt aange boden. Het idee is veelbelovend: Mevrouw *Mary Siegel) komt thuis in haar keuken (zie het ballet Strangers), gooit haar bood schappen neer en nestelt zich in een stoel. Mijnheer komt thuis (Robert Craset) en danst rond als in „Le spectre de la Rose" op „Aufforderung zum Tanz” van C. M. von Weber. Na het dansen geeft mevrouw hem een brief en die leest hij voor. Het is een opdracht van het Scapino ballet tot het maken van een ballet over water. Om op ideeën te komen sluit hij zich op in de badkamer (zie Strangers) en daar krijgt hij bezoek van Venus (Grada Peskens) die verschijnt in een goedgelijkende kopie van de oesterschelp op het Venusschilde- rij van Botticelli (door mijnheer „Vermi celli" genoemd - grapje!). Venus danst temidden van mist en regendruppels, bei den uitstekend te herkennen aan hun kos tuum, maar absoluut niet aan hun passen. Het eerste idee dat mijnheer door zijn muze (Venus) krijgt is een waterleliebal- let, wat door hemzelf achteraf: ouderwets, niet leuk en lief genoemd wordt. Tweede idee is „Watergate”: een stel detectives lopen rond met zaklantarens en worden betrapt. Het resultaat wordt achteraf besproken door choreograaf en Venus: Het heeft niets met water te maken (en was ook niet leuk). Derde idee: vuurmeis- jes dansen een charleston en worden ach ternagehold door brandweermannen. Volgend idee: een dominee met dopelin- gen dansen een gospelsong (zie Apalachi- anspring van Martha Graham). Volgend idee: Indianen voeren een regendans uit. Dan wordt de choreograaf verliefd op Venus, maar die laat hem in de steek want Hugo Claus, Karei Appel en Peter Schat wachtten ook allemaal op haar inspiratie. De laatste drie zullen vermoedelijk meer aan deze muze hebben dan Job Sanders (de choreograaf van dit geheel) want ook in dit water-ballet kwamen de leuke momenten hoofdzakelijk uit de tekst en de muziek (collage van Roel Polak) en vaak ook uit de aankleding (van Frank Rosen). Rest mij nog te zeggen, dat Grada Peskens en Robert Craset hun rollen best aardig speelden, maar ja. een ballet zou het toch ook een beetje van de dans moe ten hebben en die viel deze keer wat mager uit. Jammer van het leuke idee. CONRAD VAN DE WEETERING BANQUE De visie die uit de nota naar voren komt, zo verklaarde de bewindsman, kan voor een belangrijk deel gezien worden als een verdergaan op de weg die de musea in de afgelopen decennia zelf hebben ingesla gen. Verzamelen, conserveren en weten schappelijk bewerken, zijn nog steeds pri maire museale taken, maar de betekenis van het museum wordt toch vooral bepaald door de wijze waarop het museum zijn verzameling en kennis daar van dienstbaar maakt aan de samenle ving. Dan blijkt de markiezin Von O. zwanger te zijn. Zij weet zeker niets onvertogens gedaan te hebben en kan niet begrijpen wie de vader zou kunnen zijn. Haar vader gelooft niet in haar onschuld en stuurt haar het huis uit. Pas als de markiezin een advertentie plaatst in de plaatselijke krant, dient zich de vader aan, wat nog lang niet het einde van alle moeilijkheden betekent. Een stijlvolle comedie, door Rohmer, met volledige handhaving van de oorspronkelijke tekst, met verfijnde humor en een scherpzinnige inleving in de verleden tijd tot leven gebracht. Een klein meesterwerk en een sieraad voor de zesde Utrechtse Cinemanifestatie die nog meer pijlen op haar boog heeft. MÜNCHEN (DPA) Een Westduitse verzamelaar heeft zaterdag op een veiling in München ruim 8000 gulden neergeteld voor een aquarel „Stad aan een rivier”, dat Adolf Hitler in 1916 schilderde. Het tafelzilver van rijksmaarschalk Goering ging voor 6100 mark van de hand. Volgens een zegsman van het veilinghuis blijft de vraag naar voorwerpen die aan de nazi- tijd herinneren „onveranderd goed”. xp oeicAVE av oeift I -I I tente geweest is bij Fellini’s „87:”. Dat is dus meer dan tien jaar geleden, maar pas i onlangs is Lina doorgedrongen tot de openbaarheid nadat enkele van haar films met succes in Amerika zijn ver toond. Een van die successen was „Mimi i metallurgico ferito nell'onore”. nu vrij vertaald in het Nederlands met „De Ver leiding van Mimi de Bankwerker”. De film is al weer vijf jaren oud maar hij geeft een goed inzicht in de werkwijze van Lina Wertmüller die een geëngageerd filmster is maar haar sociale boodschap pen in slapstick verpakt. I I (ADVERTENTIE) Puur of als basis van een longdrink. JONGE en VIEUX voor rond de twaalf gulden BESSEN en CITROEN voor rond een tientje te koop bij 600 "DELCAVE” slijters en wijnhandelaren, herkenbaar aan het vignet op de deur 4 - d.lll) IkIItull ulJu! I AI I11 lull) BluJ.i - i )oiJlucllt V ïroiïiiïguii I A’ii I l.i.m I l.i.iiluin - I kuilen - I Icii^uIg Roermond l\i»iiuiJ.iin I ika lit - uiil< „duistere films” begon V X U -U

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11