Bestaande ruimte werd handig verbouwd Zevende van Dvorak eenzijdig benaderd Louis Fileer en het menselijk drama TlU^ 12.50 MAGISTRAAL VIOOLSPEL ALBERTO LYSY Lucas Kuys Open huis Betere akoestiek Tips Fantasten bij Mokum 19 18 IJmuiden: Santpoort: Beverwijk: Heemstede: Bloemendaal: 1.30 2.10 WsRWKm.'Wfes ISI® Haarlem: Verkrijgbaar aan de kantoren van: HAARLEMS DAGBLAD IJMUIDER COURANT BEVERWIJKSE COURANT SPECIALE AANBIEDING VOOR ONZE LEZERS Deze kleurige maandkalender van de Zaanse Schans is werkelijk een sieraad aan de wand 13 prachtige kleurenfoto's voor to<Stad H2' voor slechts IvivU (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Werklieden zijn momenteel nog nijver in de weer, maar voor aanstaande vrijdag- vond met het allemaal zijn beslag krijgen. Dan gaan de (nieuwe) deuren open van een geheel ver bouwde Zanderzaal in het cultu reel centrum De Egelantier. De Haarlemse Jazz Club krijgt er onderdak in een ruimte die nog slechts vaag aan een periode zal doen herinneren toen het bezoe ken van concerten gepaard moest gaan met het opsnuiven van een ziekenhuisluchtje en een dito sfeertje. KUNST RESTAURANT Verte erwtensoep (ADVERTENTIE) aanwinst voor jazzclub P. ZWAANSDIJK (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Boekhandel J. M de Wh, Bloemendaalseweg 123a. met worst Soms in zo’n bus, hier als gouache geschilderd, toerde Lucas Kuys door Indonesië. Dat het allemaal toch nog zo lang heeft geduurd de zaal zou oorspronkelijk al in begin september worden opgeleverd, vindt zijn oorsprong in het gegeven dat op een zeker moment een aanvullend krediet voor een te ver uitgelopen kostenbereke ning moest worden gevonden. De defini tieve plannen lieten toen te lang op zich wachten, ook al door een wat ongelukkig verlopen coördinatie tussen het stadhuis en Openbare Werken. Maar er is keihard gewerkt sinds de sloop in de derde week van augustus gereed kwam. de boekhandels: Biokker's Boekhandel, Bronsteeweg 4 Boekhandel De Vrê v/h Batavo, Zandvoortselaan 147, Boekhandel J M de Wit, Valkenburgerlaan 48. Boekhandel Broeze, Bloemendaalsestraatweg 127, Boekhandel Erasmus, Hoofdstraat 234. Phoenix Boekhandel, Breestraat 58 Boekhandel Burger, Breestraat 86 Lange Nieuwstraat 247 - IJmuiden Zeestraat 18 Beverwijk Ged. Oude Gracht 82 Haarlem (Centrum); Soendaplein Haarlem (Noord); Californiëplein 17 Haarlem (Schalkwijk); 't Haasje, Bennebroekerlaan 85 Bennebroek; Fa. Roosendaal, Marktplein 140 Hoofddorp Liever had de HJC gezien dat de ramen hadden plaatsgemaakt voor een gesloten Louis Fileer is overigens toch aan de grote literatuur gebonden, want hier in Form hangt ook een serie gouaches, die gebaseerd zijn op de „Lof der Zotheid” van Erasmus, waarin hij met zijn zin voor dramatische expressie uitstekend uit de voeten kan. Soms werkt hij naar het fantastische toe, met gezichten die in vulkaanwolken verschijnen en dan lijkt zijn werk visio nair. Hij vertelde zelf inderdaad door zijn verblijf en de kennismaking met religie en rituele gebruiken tot visionaire ervarin gen te zijn gekomen. Hij paart die in zijn werk echter aan een Nederlands gevoel voor realistische uitbeelding. Dat doet hij overigens heel knap, met een toegift in de richting van het decoratieve. eerste geval trekt hij zijn kleurregisters open, helder en toch in een poëtisch- verfijnd gamma, in het tweede geval werkt hij bijna monochroom in tal van schakeringen van bijna dezelfde kleur. Soms verschijnen er gezichten in een onei genlijke sfeer (onder water bijvoorbeeld) en dat geeft aan zijn werk een surrealis tisch cachet mee. Veel minder verfijnd, maar wel vol ideeën blijft de jonge Groningse autodi dact Lammert Boerma. Hij plaatst eenza me vrouwen in absurde situaties, die hij oproept door middel van onmogelijke weerspiegelingen in water, een sloot, een plas en dergelijke. Er zijn heel boeiende vondsten bij. Minder boeiend zijn naakten in eenzame grauwe straten en dergelijke, dat is eerder vertoond. Naar de stijl is Boerma modem-figuratief, groot gehou den vormen en weinig detaillering en hier en daar met nog een duidelijke verwijzing naar het feit dat hij bepaald niet acade misch is gevormd, maar al doende aan het leren is. eek. geld aan- npe- 1NS. oor- aad- Zijn werk is niet alleen kleurig om der wille van de stijl, maar ook door de Indo nesische onderwerpen. Eén van zijn goua ches noemt hij „Kitsch-landschap”, omdat de kleuren daar nu eenmaal zuur stokachtig kunnen zijn en hij zich daar aan gehouden heeft. Het oude kantoortje is nu omgebouwd tot drankopslag en de toiletten, vroeger nogal een teer punt vanwege het gebrek aan comfort, doen niet onder voor die in een chique restaurant. Vernieuwde Zanderzaal Het bovenstaande, dat bij veel kijkers al wel bekend is, valt opnieuw te constateren in Galleria Forni, Rosmarijnsteeg 7 in Amsterdam, waar t.e.m. 17 november het werk te zien is. Wat mij het meest trof ook in vernieuwende zin was een goua che met fantastische figuren, ontleend aan Cervantes’ Don Quichotte. Luis Fileer vertelde er zelf over: „Voor Rob van Reijn en zijn groep ontwerp ik nu de costuums en de decors voor diens pantomime- opvoering van de Don Quichotte, die 9 maart 1977 in première gaat. Daaruit ont staan natuurlijk ook schilderijen. De decors zijn deels ontleend aan het werke lijke landschap in de La Mancha, waar het verhaal zich afspeelt, deels zijn ze visio nair, zoals dat in het verhaal passend is. Ik ga veel meer uit van mijn gevoel voor dramatiek dan van precisie in de weerga ve van landschappen in de decors. Rob van Reijn speelt zelf de rol van Sancho Panza in de serie vertellingen die door de groep van ongeveer 15 man worden uitge beeld Het is mijn eerste theateropdracht, ik ben er helemaal gelukkig mee” muur, maar de zaal moet ook overdag gebruikt kunnen worden door andere instellingen. Er ligt een plannetje van de muziekschool die de ruimte wil gebruiken voor de opleiding lichte muziek en waar schijnlijk zal ook Jeugd en Muziek eens op het podium plaatsnemen. Architect Bern- son van Openbare Werken heeft er trou wens ook op een paar andere punten mee rekening gehouden dat de zaal een multi functionele taak heeft. Voor de HJC houdt het in dat de affiches niet langer tegen de wand geplakt kunnen worden, maar aangebracht moeten worden op los se borden. Zodat er overdag niets op hoeft te wijzen dat hier op vrijdag en of zater dag naar jazz wordt geluisterd. voor iedereen die de nieuwe zaal eens wil bekijken, houdt de HJC vrijdagavond vanaf 22 uur open huis. De toegang is dan gratis en er kan geluisterd en gekeken worden naar een optreden van de beide huisorkesten, te weten The Roaring Seven Jazz Band met zang van Marianne Nauta en The Limehouse Jazz Band. Beide orkesten brengen, maar dat is elk HJC-lid wel bekend, meer dan goede oude stijlmu- ziek. The Limehouse speelt de authentie ke zwarte jazz uit de jaren 1900-1910, de Roaring brengt werk uit de jaren ’20 en jonger. In grote trekken is de programmering van de afgelopen jaren gehandhaafd, dat Heeck: „We hebben uitgerekend dat de netto bruikbare zaaloppervlakte ongeveer gelijk is gebleven, maar door een veel handiger indeling lijkt het alsof er veel meer ruimte is.” Dat komt ook omdat het podium als een soort erker een flink stuk de tuin insteekt. Ze zijn er nog niet op de openingsavond, maar over een paar weken hangen er donkere gordijnen voor de ramen die ter voorkoming van mogelij ke geluidslast dubbelglazig zullen zijn. Lucas Kuys laat in Arti et Amicitiae, Rokin 112 in Amsterdam een heel ander type expressie zien, enkele zalen vol. Het is een grote collectie gouaches, aquarel len, pastels, tekeningen en foto’s, zowel in kleur als zwart-wit. Het is allemaal gemaakt naar aanleiding van een reis door Indonesië, met name Oost-Java en Bali, waar de meest dwingende indrukken werden opgedaan. De veranderingen zijn zo groot dat van een ware metamorfose mag worden gesproken. Allereerst is er een nieuwe ingang gecreëerd. De clubbezoeker gaat nu niet meer naar binnen op het adres Groot Heiligland 47, maar op no. 37 in dezelfde straat. Dat scheelt tien nummers, maar in feite is het maar een deur terug in de richting van de Gedempte Oude Gracht. Wie de Zanderzaal betreedt, ziet aan zijn rechterhand allereerst de ver nieuwde bar. Vandaar kan men de gehele verlichting regelen, aparte apparatuur voor de zaal en voor het podium, beide met weerstanden. Links van de entree zijn HAARLEM De muzikale leiding van het concert, dat dinsdagavond door het Noordhollands Philharmonisch Orkest in het Haarlems Concertgebouw werd gege ven, was toevertrouwd aan de Tsjechische dirigent Otakar Trhlik. In voorgaande jaren heeft Trhlik reeds voor enkele con certen als gast-dirigent met het orkest samengewerkt. Dit seizoen worden met hem drie programma’s van verschillend karakter gebracht, maar in elk hiervan is Tsjechische symfonische orkestmuziek opgenomen, waarmee de dirigent „par droit de naissance” een bijzonder contact ontwikkeld heeft. Dit zal dan mede bepaald zijn door een persoonlijke muzi kale gerichtheid. Kuys is een vakman-graficus, opgeleid aan de Rotterdamse Academie. Hij is in 1942 geboren. Zijn werk is modern- figuratief in vaak ongebroken kleuren, helder dus en met een zweem naar het foto-realisme, zonder daaraan te veel op te offeren De grote vormen en lijnen prevaleren boven de details en dat bij een knappe beheersing van tal van grafische middelen. De Boekhal, Kruisstraat 40; Boek en Blad, Gen Cronjéstraat 122; Boekhandel Bruna, Gen. Cronjéstraat 43; Boekhandel Haco, Spaarnwouderstraat 108-110; Boekhandel Raaijen, Andalusié 43; Boekhandel Veko, Zijlstraat 98-100; Boekhandel Vernout, Warmoesstraat 10; Boekhandel H de Vries, Ged. Oude Gracht 27; Vroom Dreesman, Ged. Oudegracht; Boekhandel H. Coebergh, Ged. Oudegracht 74. Vroom Dreesman, Lange Nieuwstraat 22-111; Boekhandel Erasmus Lange Nieuwstraat 243; Boek- en Tijdschriftenhandel Schellings, Kennemerlaan 31; Bruna boekhandel. Lange Nieuwstraat 495; de in grijs-wit gespoten (voorschrift van dé brandweer) kantoorruimten en recht daartegenover het podium waarboven een rek hangt. Dat rek zorgt mede met veel dempend materiaal tegen de donker blauwe wanden voor de te verwachten goede akoestiek. Proefnemingen hebben in ieder geval al uitgewezen dat die veel beter dan voor de zomer moet zijn. Musici klaagden in het verleden namelijk regel matig dat ze elkaar nauwelijks konden beluisteren. Dat kwam vooral veel voor in kwartetbezetting wanneer de solist „op zoek” moest gaan naar de ritmesectie. impliceert dat elke vrijdagavond en inci denteel de zaterdagavond gebruikt wordt. Eens in de drie weken is er gelegenheid voor jammen, na maart 1977 wordt dat een keer per vier weken. Tussendoor wordt achtereenvolgens een avond met oude stijl en met traditioneel-modern gebracht. De derde avond zal voor de helft avant garde jazz bevatten en de andere helft is voor blues bestemd. De swing, vroeger bestemd voor de sector „traditioneel-modern” verhuist nu naar de oude stijl. Een keer per maand geeft de stichting Cat Jazz Haarlem (een dochteronderne ming van de HJC die ook grammofoon platen uitgeeft) een concert op de zaterda gavond (aanvang eveneens 22 uur). De programmering is afhankelijk van het aanbod, met uitsluiting van de avant gar de die nu eenmaal financieël niet haal baar is. Op het lijstje van te verwachten optredens staat dat van de Sidewalk Hot Jazz Band uit het Duitse Solingen in april en, eveneens volgend jaar, waarschijnlijk het Parijse oude stijl-orkest Charquet Co. De bluesliefhebbers zullen met Juke Boy Bonner in februari waarschijnlijk wel tevreden zijn. Aan het einde van het seizoen staat dan nog een primeurtje te wachten: het eerste optreden van de bigband van Jeugd en Muziek die onder de enthousiaste leiding van trombonist Jeroen Vermeulen (lid Haarlems Jeugd Orkest) al driftig aan het repeteren is. Dit beeld krijgt de bezoeker te zien die op de plaats gaat staan waar vroeger de entree van de Zanderzaal was. Links de rui me bar, daarachter de nieuwe toegang en rechts het podi um. Om hoge kos ten te voorkomen, bleven de twee zuilen in de zaal gehandhaafd. Ze doen echter gen afbreuk aan de sterk ruimtelijke werking die is ver kregen. De solist op dit concert was de Argen tijnse violist Alberto Lysy, die van Lalo’s werk een magistrale vertolking heeft gegeven, verbluffend door virtuositeit, geladen met een meeslepende uitdruk kingskracht, vaak opgeroepen door rubato-spel, dat de orkestbegeleiding lang niet tot een sinecure maakte. Uitbundige toejuichingen van de vele opgetogen toe hoorders getuigden van hun bewondering voor dit grandioze vioolspel. Niets meer in de vernieuwde Zander zaal heeft nu nog met dat zo nauw aan het Elisabeth Gasthuis verbonden tijdperk te maken. De vriendelijke blauwe kleuren niet, de stemmingsvolle bar en entree niet, hoogstens de wat hokkerige entoura ge heeft nog banden met het verleden. „Gezien de financiële mogelijkheden en het feit dat de zaal een meervoudige func tie moest krijgen is er een bevredigend resultaat bereikt", zegt Rob Heeck, de betaalde stafkracht van de jazzclub (en Jeugd en Muziek Haarlem). Op het concert van dinsdagavond wer den hieromtrent duidelijke indrukken gegeven bij de uitvoering na de pauze van de Zevende Symfonie, opus 70 van Dvorak. De rubriek van de hand van Jan van Baarsel, welke elke week verschijnt in Haarlems Dagblad, de IJmuider Courant en de Beverwijkse Courant heeft een dermate grote leesdichtheid gekregen, dat op veler verzoek een aantal van deze publicaties zijn gebundeld en in boek vorm uitgegeven. De belangstelling, voortspruitend uit de enorme betrokkenheid van tal van lezers bij het gebeuren in vroeger jaren, wordt wekelijks onderstreept door tientallen reacties van lezers. En op de hem bekende schrijftrant put de auteur daar weer uit voor het onderdeel „OVER IJMUIDEN GESPROKEN in zijn rubriek VAN GAT TOT STAD. Van Gat tot Stad is een boek om te lezen en herlezen, om te hebben en te houden. Over de totstandkoming van het Noordzeekanaal, de ellende onder de arbeiders, de spectaculaire opkomst van IJmuiden, het sobere „gat" dat een stad werd. Met twintig unieke foto's ge wijd aan de mensen in IJmuiden, hun werk en hun ontspanning Van Gat tot Stad is verkrijgbaar bij onze kantoren: IJmuider Courant: Beverwijkse Courant: Haarlems Dagblad: In tegenstelling tot de Negende Symfo nie Uit de Nieuwe Wereld”) en eigenlijk ook tot de Achtste Symfonie van de Tsjechische meester wordt zijn zevende zelden uitgevoerd. Het werk verdient deze veronachtzaming zeker niet. De muziek ervan is voortreffelijk geschreven met alle vrijheid, welke Dvoraks rijke fantasie hem gul toestond en met alle verbonden heid van de componist met de overvloedi ge, karakteristieke volksmuziek van zijn land. In vele facetten van bewogenheid, fel en uitgelaten of verinnigd, is de invloed van de Tsjechische oerbron der muziek, in deze symfonie merkbaar. De uitvoering echter heeft daarvoor niet de volledige reflex gegeven. Zij kreeg een eenzijdig karakter door dynamische schaalvergro ting van de orkestklank met expansies, onevenwichtig van verhouding in de instrumentale groepen en grof, ook voor wat de ritmische accenten betrof. De functie van de muziek werd door deze aanpak geneutraliseerd en hiermee ver dween haar wezenlijke schoonheid, ook uit de orkestklank, hetgeen door de nieu we akoestische gesteldheid van de con certzaal een onbarmhartige realiteit werd. Al viel er weinig koestering van de muziek te constateren en al kreeg de lyriek er van slechts een bescheiden kans, nochtans heeft de oeverture „Die Zauber- harfe” van Franz Schubert, waarmede de avond begonnen werd, door een even wichtige, beheerste uitvoering voldoening kunnen geven. Een groot contrast met deze ouverture vormde het tweede werk van het pro gramma: de effectrijke „Symphonie Espagnole” voor viool en orkest van Eduardo Lalo, een werk met weinig diep gang, maar aantrekkelijk door de bevatte lijke melodieën, de pakkende „Spaanse” ritmuziek en vooral door de sprankelen de, vonkenspattende virtuositeit, die met de uitvoering ervan door de viool-solist gedemonstreerd kan worden. - - Nog t.e.m. 15 november exposeert Kaas Verkade uit Zandvoort zijn bronzen bij Ina Broerse, Nieuwe Spiegelstraat 57 in Amsterdam. Vanaf donderdagmiddag 4 november 5 uur exposeert Frigitte Schaap-Holster uit Bloemendaal haar batikschilderingen. In het Elsevierge- bouw, Jan van Galenstraat 335 in Amster dam. Van 6 november t.e.m. 13 december exposeert Anton Pieck aquarellen en houtsneden in Galerie Fermate in Epe. GALERIE MOKUM aan de Oude Zijds Voorburgwal gaat onverdroten door met het exposeren van fantastisch-realistisch werkende schilders. Heel knap schildert Darius Gunneweg in een perfectie fijn- schilderstij] zijn insecten, kikkers, blaad jes en nog meer, soms tegen stralende lucht, soms in een aquariumsfeer In het Over Louis Fileer heb ik in deze kolom men al meermalen geschreven naar aan leiding van exposities in deze contreien. Hij is de in Mexico geboren schilder van Russische afkomst die een tiental jaren in ons land woont en steeds is opgevallen door zijn zintuig voor een zeer dramati sche expressie. Die expressie is bijna klassiek in deze zin, dat hij de lijn van figuren als Daumier en Goya doortrekt naar het heden in een moderne expressio nistische stijl. Het is alles hevig bij hem, gezichten die vertrokken maskers wor den, schijnbaar slordig in verf bijeen geveegd, felle kleurvlakken tegen een donkere achtergrond en altijd de mens in het midden: de lijdende mens, diens agressiviteit, de eenzaamheid, de con frontatie. Bij dit alles speelt door „verer ving” vermoedelijk zijn Russische aard mee hij zou Dostojevski vrij kunnen illustreren en ook zijn opvoeding in Mexico. Somberheid enerzijds en felheid (ook in de kleur) anderzijds spelen name lijk hun eigen spel in zijn werk, om het even of het gaat om grote olieverven of in aquarellen dan wel gouaches. Grote Houtstraat 21 per kop Alberto Lysy dankte met een toegift, welke het .artistieke hoogtepunt van het concert zou worden, namelijk de Allemande-fugato uit de vierde Sonate voor vioolsolo van de beroemde Belgische violist en componist Eugène Ysaye, dat in al zijn schoonheid van klank en edele expressie een onvergetelijke indruk maakte.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19