Baal brengt een herschreven Mattheus Passie Epaterende kitsch van Louis Ferron hotel ibis ibis kerstmis in avontuur verboden Er staat een échte auto voor u klaar: De Alfetta I BROODJE DISCRIMINATIE IN ÉÉNAKTER I „TUIG” „Deep Throat” in Maastricht Academisme zonder zin voor I 1 Oeuvre Lodewijk de Boer krijgt Hustinxprijs FIGURATIEVE EXPOSITIE IN GEMEENTEHUIS VAN BLOEMENDAAL F Beppie Nooy ingestort: première uitgesteld Nieuw boek van Albert Mol 19 7 6 KUNST NOVEMBER DONDERDAG 4 n s O'SLDADIC VOO f is amsterdam ex Schiphol Frommer Schipholweg 181 Amsterdam - Badhoevedorp AMSTERDAM, hammondorgelspel licht De Alfetta van Alfa Romeo. 1600 of 1800 cc motor voorin 5-Versnellingsbak met differentieel achterin. De Dion achterwielophanging Pertekte wegligging Kooiconstructie met energie-absorberende zones Topsnelheid boven 175 kni/u Garantie 12 maanden Alfetta 1,6 125 pk 18 600 Alfetta I 8 140 pk 20 690 Vrolijk hoort en zacht licht uit weekkleurige, decadent gevormde schelporna- menten ziet de bezoeker bij aan vang van de toneelversie van de Mattheus Passie die toneelgroep Baal onder regie van Leonard Frank’ in Shaffy opvoert. Dat is meteen al een lichte indicatie waar Louis Ferron en Louis Andriessen met de Mattheus naar toe willen. Zowel het verhaal als de muziek zijn drastisch her schreven en eigenlijk alleen de vorm herinnert nog aan het mees terwerk van joh. Seb. Bach. Gezellig dineren met kerst in Hotel Ibis Amsterdam. Kent u ons niet? Toch wel! Hotel Schiphol Frommerweet u nog! Wij maken van uw kerstdiner een onvergetelijk gebeuren! U wordt ontvangen met een joyeuze champagne-cocktail. Dan nodigen wij u uit voor een exquis diner-dansant, dat muzikaal wordt omlijst door het trio Bert Stoots en optredens van Digno Garcia y sus carios. Daarna bent u welkom in onze barCloud Nine" voor gezellige after- dinner drinks. U hoeft niet naar huis te rijden, want u kunt het geheel afronden met een overnachting, gevolgd door een fijn kerstontbijt. Dat alles voor 125 per persoon (kerstdiner f 87.50, after-dinner drinks f 12.50, overnachting met ontbijt f 25 p.p.). Wilt u meer informatie, belt u dan even met Hanny den Hartog, van ma. t.m. vrij. 9-17 uur, telefoon 02968-5353, t. 114. On y vient par sagesse On y reste par plalsir Wat Bach deed, een commen taar schrijven op het bijbelse gegeven, een muzikale illustratie van het lijdensverhaal, dat wordt bij Ferron een plezante, kitsche rige grap waarin de rehabilitatie van de Jezusfiguur centraal staat. Een Jezus die een nieuwe, hem rechtens zijn kwaliteiten toekomende plaats in de historie krijgt. 13 -r (ADVERTENTIE) CEES STRAUS PUROL ZALF PUROL POEDER PUROL LIPPENPOMMADE (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) CEES STRAUS Haarlem Haarlem Hllleyum Mniuiden. MAASTRICHT (ANP). De toneel schrijver Lodewijk de Boer uit Amster dam ontvangt zaterdag 27 november in de Maastrichtse stadsschouwburg de prijs van Nederlandstalige toneelau teurs, de zogenaamde Edmond Hustinx prijs. Met deze onderscheiding wordt het gehele oeuvre van Lodewijk de Boer geëerd. MAASTRICHT (ANP). In opdracht van de officier van justitie te Maastricht tevens hoofd van het parket mr. E. C. G. Bauwens heeft de gemeentepolitie van Maastricht dinsdagavond in het Royal- theater de film „Deep Throat” in beslag genomen. Volgens de officier van justitie is deze film „erg pornografisch”. Bioscoop-exploitant T. Crijns verwon dert zich hier over aar gezien de omstre den film al vijf weken in Maastricht wordt vertoond, nog langer in Amsterdam en Delft en donderdag in Groningen zal gaan draaien. AMSTERDAM (ANP). Het kunstge bit. dat hij sinds zijn puberteitsjaren draagt, speelt een grote rol in het tweede boek van kleinkunstenaar Albert Mol, nu ök jaar Na zijn succes m 1968 met „Wat zien ik?” heeft zijn vriend en uitgever Tiebosch acht jaar moeten wachten op een tweede manuscript hetgeen Alben Mol bij de presentatie ervan woensdag middag in de Continental Bodega in Amsterdam de verzuchting (met bijpas sende gebaren) ontlokte. „Zo lang heeft nog nooit een man op mij gewacht" Dinsdagavond verklaarde hij stomver baasd te zijn omdat hi] de wens van de burgemeester wilde in willigen (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM. De actrice Beppie Nooy (57) is ingestort en zal minstens drie maanden volstrekte rust moeten houden om weer op het toneel te kunnen komen. Beppie zou zaterdag de musical Gispy in het Nederlands vertaald als „Een vrouw als Beppie” in première brengen in Rotterdam. De première gaat nu niet door datum en plaats zijn nu vastgesteld op 29 november in Carré in Amsterdam. De Mattheus Passie doet in sommige opzichten tamelijk Brechtiaans aan, qua vorm en morele functie. Maar van een werkelijk sociaal engagement kan bij Fer ron geen sprake zijn. Dat heeft plaatsge maakt voor epaterende kitsch die oog (en oor) mag strelen maar in de loop van de voorstelling die als geheel wel gaaf is toch gaat irriteren omdat je op een werkelijke stellingname zit te wachten die maar uitblijft. De muziek van Louis Andriessen sluit bij het karakter van het stuk goed aan, zonder nochtans de kitsch al te zeer te willen benadrukken. Minder dan Ferron zich door Brecht liet inspireren is voor Andriessen de muziek van diens tijdgeno ten (Weill) van belang, al heeft de Mat theus hier en daar trekjes van een voor het volk bestemde en dus gemakkelijk te begrijpen revue. Lola Jezus, (rechts, gespeeld door Elja Pelgrom) omgeven door een koortje in Louis Ferron’s Mattheus Passie. Het gevaar dat academisme tot een braaf soort saaiheid kan leiden is echter meer dan latent aanwezig. Het zou sommi ge deelnemers aan deze expositie meer moeten prikkelen tot zin voor avontuur dan nu geëtaleerd wordt. Naarmate de uitbeelding een hoge graad van perfectie bereikt, zal zich een toenemende aandacht TUIG staat in het stuk van Grumberg voor neger, jood, gastarbeider, homofiel en verzint u maar verder. De onbekende voor de expressie voordoen. Een gegeven dat hoe esthetisch en verfijnd ook neerge zet, kan niet boeien als het tekort schiet in expressiviteit. Wie dan te weinig durf bezit, struikelt in feite over zijn eigen kwaliteiten. Leo Poelmeijer, Tom Albers en Wim Vaarzon Morel zijn in staat om het meest karakteristieke landschap op de meest ideale manier uit te beelden. Hun prenten zijn een schoolvoorbeeld voor menig col lega. Ze zijn uitstekend van stofuitdruk king (een onderdeel van de schildertech niek die langzamerhand in onbruik raakt) zodat zand op zand lijkt, het water trans parant is en de rotsen de vereiste bonkig- heid hebben. Ze zijn goed van opbouw en automobilist waarvan de man in „Tuig” spreekt blijkt een kleurling te zijn en het geweerschot klinkt wanneer een groepje donkergekleurde mensen bij ’s mans automobiel staan. Er valt een dode. Hoytink en Molenkamp spelen het klaar om in die bijzonder korte tijd met goed spel voldoende dramatische spanning op te brengen. „Tuig” is niet zo’n vindingrijk stuk en zou aan de borreltafel verzonnen kunnen zijn, maar het geeft zonder omwe gen een schrijnend beeld van ons discri minatoir denken. Commandeur heeft zijn regie niet al te zwaar aangezet en er kan best wat gelachen worden zonder dat de ernst van het onderwerp in gevaar komt. Gregoire Kenne daarentegen weet de dooi hern gebruikte technieken ten volle Het pocket boek heet „Mengele broek en pintje billen" waarvan de schrijver de betekenis vertaalde als „een pond broek en een ons billen” Het boek telt 18 aparte biografische verhalen over Albert Mol ze'f „Albert verslaat de kunst oni door middel van ironie aan belevingen de zwa re ernst te ontnemen zo zei uitgever Tiebosch Deze prijs is toegekend bij gelegenheid van het elfde colloquium van Nederlands talige toneelschrijvers uit Nederland en België, dat op 27 en 28 november in Maas tricht wordt gehouden. Dr. L. Cappuyns, vice-gouverneur van de Belgische provin cie Brabant, zal de prijs op 27 november om 19.30 uur uitreiken. Aansluitend ver zorgt Lancelot Nederlandse Theaterpro- dukties een voorstelling van het stuk van Lodewijk de Boer „Als jij bloemen ver trapt, zal ik jou vertrappen. Die lieve stoute jongens”. HAARLEM. Een vrouw zit merkbaar ongerust aan een gedekte tafel te wach ten op de thuiskomst van haarman. Nooit is hij te laat en nu maar liefst een uur en drie kwartier. Even later komt hij binnen, nerveus, zichtbaar geagiteerd. Dan volgt bij brokken zijn verhaal dat ons laat weten dat hij een hoog oplopend meningsverschil had met een automobi list. Het begon allemaal met een „voor- rangsfout” van die andere man, toen deze rechtschapen goede vaderlandse burger in zijn auto „het terrein van de zaak" verliet. In staat van hevige opwinding vertelt hij nu zijn vrouw wat hem alle maal is overkomen. Opnieuw laaien zijn emoties op en tenslotte neemt hij een geweer en schiet op een groepje mensen dat buiten tegen zijn auto leunt. Een escalatie van emoties die aan het absurde is aangezet. Het thema van het elfde colloquium waaraan circa 125 auteurs, regisseurs en dramaturgen uit Nederland en Vlaande ren zullen deelnemen, betreft de vier- hoeksverhouding auteur-dramaturg- regisseur en publiek. De symboliek ligt voor de hand. Lola herwint alle achting, het volk roept opnieuw hosanna en het goede overwint. Het kwaad in de persoon van Theophilus, alias Judas, wordt gestraft. Hoewel Pon- tus (Pontius Pilatus) in de eerste plaats de list gebruikt om zelf schoon te blijven, wendt hij nu zijn talenten ten goede aan, althans komt het nu beter uit. Curieus is de uitsplitsing van de figuur Maria Magdalena in twee rollen. Is Mag dalena de bordeelhoudster die zelf vrij weinig contour krijgt afgezien van het feit dat ze de verbindende teksten uit spreekt wat op zich haar inbreng niet duidelijker maakt Maria is de moeder van Theophilus. Goed en kwaad zijn dus gelijkelijk opgedeeld, maar in het geval van Maria kan het goede ook het kwaad voortbrengen. Dit soort symboliek heeft bij Ferron nergens een nadrukkelijk karakter, de hele voorstelling blijft van een lichtvoetig gehalte. Werkelijke dramatische hoogte punten zijn er nauwelijks of niet. Daar is wel een reden voor te geven: de Mattheus Passie zweeft voortdurend boven de kitsch, met berekende effecten en een opgepoetste schoonheid die aanvankelijk wel imponeert maar allengs al te door zichtig wordt en dan niet veel meer voor stelt. Trouwens, de vorm van een orato rium leent zich, ook in moderne versie, niet voor dramatisering hoe graag Ferron dat ook gewild zal hebben. De luchtige aanpak vermag hoogstens te amuseren, werkelijk boeien kan zij niet. Er is nog een punt dat in deze beoordeling meespeelt. werk zo geconstrueerd dat ook de slecht ste zangers en die heeft Baal in over vloed er niet hun nek op breken. Waar de scènes door het weglaten van tekst wat stroef verlopen, haalt de muziek het tem po weer op. Elja Pelgrom als een zeer appetijtelijke en wellustige Lola Jezus, Kitty Courbois als de stijlvolle hoerenbazin, Hans Dage- let als de vuige Simon de pandhuishouder, Herman Naber, Arend Bulder, Diane Len sink, Trudy de Jong en Jack Vecht leve ren met deze Mattheus een prestatie van formaat. Nauwelijks zijn er zwakke plek ken te zien en waar die mogelijk konden voorkomen heeft Frank handig voor een zekere stylering gezorgd die als camoufla ge kan dienen. De revuevorm heeft al eerder bewezen dat ze Baal op het lijf is geschreven, alle ervaringen die in het ver leden werden opgedaan stralen van deze voorstelling af. Ferron heeft in zijn Mattheus Passie tal van vondsten ingepast, zoals uit het ver haal mag blijken. Bij hem is Jezus de meest aantrekkelijke dame uit een chique hoerenkast aan het begin van deze eeuw. Lola Jezus, zoals ze heet, wordt van ver raad beticht door een jongeman die niet tot het vaste gezelschap van overwegend legerofficieren behoort. Het is de student in de goddelijke liefde Theophilus God help, tot over zijn oren verliefd op het zogenaamde pure in Lola, die zijn gevoe lens echter niet beantwoord ziet. Lola komt voor het gerecht en wordt ter dood veroordeeld, maar wat in het verleden een blunder van de plaatselijke justitie was, dat wordt nu rechtgetrokken. Door een list van de overste Pontus die tot de min naars van zwarte Lola behoort, wordt zij vrijgepleit. Theofiel daarentegen heeft zich als jodenvriend een volksvijand getoond en hem wacht de galg. De landschappen die in Bloemendaal te zien zijn, geven daar vaak een goed voor beeld van. Er is nooit wat op aan te merken, allemaal zijn ze even gaaf geschilderd en getekend. Maar de zin voor esthetiek gaat zover, dat de voorstelling is doodgeslagen en dat het oog wel wordt gestreeld maar de geest niet geprikkeld. EEN HALF uurtje duurt deze éénakter, die onder regie van Jacques Comman deur wordt gespeeld door Elisabeth Hoy tink en Onno Molenkamp. De hoofdper soon is ogenschijnlijk een keurige burger man. Maar het verkeersgebeuren brengt hem buiten zichzelf. Of is het zijn ware aard die zichtbaar wordt gemaakt? Hij laat zijn reactionaire gevoelens de vrije loop in een wervelende serie gemeen- plaasten en discriminatiecliché’s. Een afschuwelijke man, vooral omdat hij zo aan de realiteit beantwoordt. Want kon den wij met z’n allen maar zeggen: „Wat ben ik blij dat ik niet zo ben.” DIT IS de korte inhoud van de éénakter „Tuig” van Jean Claude Grumberg. In een bewerking van Rob Scholten gaf Cen trum er Woensdag tijdens de lunchpauze een voorstelling van in de Toneelschuur. Dat betekende tevens het begin van de lunchvoorstellingenreeks in Haarlem. Voortaan zal er elke woensdag om 12.30 uur in de Schuur (Smedestraat 23) een voorstelling zijn. perspectief, ze kunnen „beleefd” worden, maar toch zoek je tevergeefs naar een scheutje inspiratie waardoor ze werkelijk kunnen treffen. Smaakvolle bladen met een sterk illus tratief karakter zijn er van Anne Metz en Dick van ’t Wout. Dit is een soort werk dat vaak met „te anekdotisch” wordt afge daan met voorbijgaan aan alle begrip voor het verhalende element. Maar ook hier overweegt toch te veel de zin om het te mooi willen doen, zoals zich dat ook voordoet in de plastieken van Herman D. Janzen. Peter Teeling is op deze expositie de eerste die esthetiek aan een zeer eigen expressie kan paren. Hij werkt in het raakvlak van foto-realisme en magisch realisme. Niet altijd met een symbolische lading zoals je in zijn vanitas-schilderijen kan vinden, maar toch steeds verwijzend naar een thematiek en stijlopvatting die voor de oorlog bij Raoul Hynckes was te vinden. Door hem kwam hij ook tot het overwegend donkerbruine palet dat hier en daar wordt gecomplementeerd met een onwaarschijnlijk fraai blauw Teeling ontwikkelt zich de laatste jaren tot een verrassend kunstenaar die geen enkel probleem op gebied van de plasticiteit uit de weg wil gaan. In het verder opvallend rustige klimaat van de exposanten vallen twee namen op die m kwaliteit elkanders tegenpool zijn. De hang naar pathetiek bij Piet Land- kroon breekt hem al te vaak op, zoals daar ook het grote doek „Ontheemden” van getuigt. Hier worden vluchtelingen tot hun eigen karikatuur hetgeen toch niet de bedoeling zal zijn. Op een ander doek hangen a la de 19e eeuwse romantiek de mistflarden nog tussen de bergwanden, zonder dat van een werkelijke noodzaak sprake hoeft te zijn Alleen een stilleven met amaryllis, fors geschilderd zonder het detaillistische gepeuter toont durf bij het I opzetten Vci’Kiijghaai >n i «pj/Uuilcii .mal i nu meci -lau HHl h ukm Andriessen ondersteunt in de eerste plaats de gevoelens die in de karikaturale figuren leven. Het is een volkomen nieuwe dimensie als je het (geluidloze) weeklagen van Maria in de vorm van afschuwelijke dissonanten op viool en cello geïllustreerd hoort. Bovendien heeft de componist zijn Egbert van Paridon regisseur van Cen trum, zal dit thema zaterdag 27 november inleiden. Daarna volgt een forumdis cussie. „Viool", een der olieverven van Peter Tee ling. BLOEMENDAAL. Het gezelschap exposanten in de kelder van het raadhuis van Bloemendaal lijkt op het eerste gezicht met de losse hand bijeengebracht, maar bij nadere bestudering hebben ze toch meer gemeen dan van enkelen alleen het lidmaatschap van De Brug in Amster dam. Bij velen in dit gezelschap leven academische opvattingen hetgeen zeker geen slecht predikaat hoeft te zijn als aan de juiste voorwaarden wordt voldaan. Academisme wijst vaak ook op de statis- ticiteit die hier in Bloemendaal bepaald aanwezig is, maar tevens houdt het ver band met een haast ouderwets vakman schap dat men door schoolse lering ver mag te verwerven. 8 v Autoili Bedi som jan linyen Del^tsuae: bU >e> UZI Jiyifb Heenénans Leuven 8 V *Vwe ijidut” ’6 'e» UZ3 Wei kpiaars Suaairidaitisewey 38U tel U2j zobnnb/2bb6b/ b V v/h J Schoondei t»eel< Ji LJhviei van 'Muoitstraai 8. tel 02b2U 18253 Van Donyen Autom 8edt UtnutUen 8 v Kuuinnuutstiaat 62 tel Ü2bbU 16801 i te benutten Hij schildert met olieverf zo I transparant als maar mogelijk is. Zijn licht is heel blond, op het Franse af en dooi hei plaatsen van voorwerpen in een «udamge situatie die net vreemd daaraan j is ontstaat een heel vervreemdende sfeer die oeurtelings intrigerend, esthetiserend en verhalend ts Zijn werk, samen met dat van Teeling maakt de reis naar Bioemen- daal waard Z- 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13