1 Mooie enscenering in sprookjesopera van Dvorak Hollands glaswerk op veiling bij Wynne’s )15 Kips' specialiteiten Hyper-realisme: de echo van de schok Bigband Cees Smal op tweede jazzfestival Geloogd Massief Eiken I KROMMENIE^ Meubelfabriek Oisterwijk I BRIT VESTIGDE ZICH IN AMSTERDAM Actrice Linda Watkins overleden I Dirigent Dean Dixon in Zug overleden Zaterdagmiddag biedt continu muziek Of s 17 1976 tie) A J L I iieMaii SCHEVENINGEN. De opera Rusalka van Antonin Dvorak, die gisteravond in het Circustheater in première ging, is geen opwirf- dende aangelegenheid. Het is een echt sprookje en je moet er de tijd voor nemen. Dvorak haast zich niet, want hij is een goede vertel ler en hij weet dat een kort sprookje niet het ware is. Aan vankelijk dacht ik dit is niet op te brengen, daar kan ik niet de Ton van Os Mitja Rojc de Meubelmakers uit het zuiden des lands VRIJDAG 5 NOVEMBER ,,de Kipsstick" hele avond naar kijken. De muziek is mooi het decor is beeldig, maar er gebeurt niets en bovendien is er geen woord van te verstaan omdat er in het Tsje chisch gezongen wordt. Toch ongemerkt begon het gebeuren mij te boeien en voor ik het wist zat ik gefascineerd te luisteren. 5.749,1 U wilt de beste vloerbedekking. Allicht. Makkelijk in onderhoud. Komfortabel .en sterk. In veel mooie dessins. Vloerbedekking die z'n geld waard is. Die zekerheid hebt u met Krommenie Novilon. Hoe weet u, dat 11 geen namaak kri jgt? Simpel: op échte Krommenie 1 Novilon staat de naam „Novilon” gedrukt. De enige vloerbedekking met het GOUDEN Keurmerk van de Ned. Ver. van Huisvrouwen. tg) Novilon is goud waard, Toch betaalt u er geen goud voor. 8 (ADV Teresa Stratas ideale Rusalka Rusalka is een nimf en nimfen hebbep J. H. MOOLENIJZER (foto Jaap Pieper). „Isolate”, drie stakkers van aangekleed plastic door Malcolm Poynter. blokje kaas olijfje schijf kips leverworst uitje augurksclujpe schijf kips leverworst iets tragisch. Zij leeft in een groot meer en zij verlangt er naar een mens te zijn. Zij wil liefhebben zoals mensen liefhebben, maar dat kan zij niet want zij heeft geen ziel. Als de prins, verschijnt en haar zijn liefde verklaart, volgt Rusalka hem naar zijn paleis en wij denken dat hij haar gelukkig zal maken. De liefde van de prins bekoelt omdat Rusalka niet kan spreken in de mensenwereld is zij stom. De heks zegt haar dat zij de prins moet doden om weer in het meer te kunnen terugkeren. Dat weigert Rusalka, wanti haar liefde voor de prins is nog niet geweken. Zij wil afscheid van hem nemen met een laatste kus, maar dat is voor de prins de kus des doods. Dvorak heeft altijd een opéra willen schrijven zoals Verdi dat kon, maar dat heeft hij nooit gehaald. Toch heeft hij de Tsjechen met Rusalka een opera geschon ken waar zij echt van houden en die niet weg te denken is uit het repertoire van de Nationale Opera in Praag. De voorstelling die wij gisteravond zagen is tot stand gekomen in samenwer king met Praag en werd gedirigeerd door Bohumil Gregor, die zo langzamerhand een vaste gast is bij de Nederlandse Ope rastichting. Wat de regie (Vaclav Kaslik), het decor (Josef Svoboda) en de costuums (Jarmiïa Konecna) betreft, is men niet afgeweken van de ontwerpen voor het Holland Festival van 1963. Daar was ook IN GALERIE-T, Keizersgracht 97, exposeert t.e.m. 28 november Ton van Os zijn visie op flatgebouwen en ande- In 1944 richtte hij het Amerikaanse Jeugdorkest op. In 1949 kwam hij naar Europa. Van 1953 tot 1960 leidde hij in Zweden het Symfonie-orkest van Goten- burg. Van 1961 tot 1975 dirigeerde hij in Frankfort het Hessische Radio-orkest. Onder de films waarin zij is opgetreden zijn Sob sister, Good sport, Charlie chan’s chance en The gay bandit. In grafisch werk, waarin Van Os overgangen tussen wit en zwart toe laat, is het drama uiteraard méér voel baar Dan gaat het soms om onleefbare interieurs, die alleen maar denkbaar zijn in gevangenissen en ziekenhuizen of andere inrichtingen waarin de mens pleegt te worden „geïnstitutionali seerd” Niet prettig om aan te zien, wel heel knap gerealiseerd met een mini mum aan middelen. MITJA ROJC t.e.m. 21 november in Galerie Hamer, Leliegracht 38. Hij is een van de vele Joegoslavische „naïe- ven”. Zoveel zijn het er, die nu in het voetspoor van de Generaties en de SANTA MONICA, Californië (AFP). De Amerikaanse comediënne Linda Watkins is op 66-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Santé Monica in Californië overleden. eerste kwaliteit eikehout goed uit gewerkt in eigen droogkamers ge loogd volgens oud recept eigen originele modellen 12 jaar garantie ongekende service iratis thuisbe zorgd door geheel Nederland en meer mogelijkheden pare, cervelaat, kookworst enz b re architectuur. Het is volslagen isole ment dat spreekt uit enorme flatwan- den die het gehele grote doek vullen in olieverf, grijs en wit en dan netjes langs een liniaal gepenseeld. Als je niet wist dat er mensen in flats wonen zou je deze doeken aanzien voor abstracte mathematische opgaven. Het feit, dat je wel weet waar het om gaat doet deze koelheid omslaan in engagement. De mens is bij Van Os uit het schilderij gebannen, maar die afwezigheid bepaalt toch de spanning en dus de gevoelswaarde. druif schijf kips' leverworst Er is ook ander werk, plastieken in fiberglas en dergelijke, net-echt- Madame-Tussaud. Het is van Malcolm Poynter, die drie griezelig echte man nen in pyama’s op stoelen plaatst in een toestand die het midden houdt tussen trance en volslagen waanzin. Het is heel knap, maar niet om aan te zien, behalve in een daartoe gespeciali seerd museum. Bepaald geen kerst- groepje dus. Ik heb er een paar genoemd. Het is heel boeiend, ook omdat er meer poëti sche figuren tussen te vinden zijn. Onder ander de enige Nederlandse exposante, Saskia de Boer. Zij maakt levensechte plastic-plastieken (aange kleed met stoffen), ontleend aan de schilderijen van Johannes Vermeer, zoals het „Meisje met de blauwe hoofd- dbek” uit het Mauritshuis. Het wérkt heel goed, zo’n „pop”, als parafrase op een echt kunstwerk. Dan is er ook nog (tussen al die verder ongenoemden) Ludmil Siskow, werkende in een pointillestijl, waar mee hij geheel los komt van de anderen in bijvoorbeeld „Beauty and the Beast” (een oeroud thema), waarin hij een vrouwelijk naakt op een toch poëti sche wijze confronteert met een gorilla achter de tralies-bedspijlen. Overigens is er zoveel te zien in zeven vertrekken, dat het verder buiten deze opsomming moet vallen. Teresa Stratas in de titelrol in Dvorak’s Rusalka. Volgens Wynne is het voordeel van klei ne, kort op elkaar gehouden veilingen voor de inbrenger zowel als voor de koper zeer groot. De inbrenger kan zijn financië le transacties snel afwikkelen, de koper staat vaker 'n attractieve veiling te wach ten. Dat staat ook komende maandag avond (aanvang 19.30 uur) te gebeuren want de derde veiling bij Wynne bevat verf kwaliteit. En dat is meteen ook het streven van John Wynne die zelf veel vakkennis opdeed toen hij enkele jaren geleden een zaak in 17e- en 18e-eeuwse eiken meubelen uit Engeland in de Wete ringstraat dreef. Onder de hamer komen deze avond (die de enige zal zijn, die in december zal over twee dagen verdeeld zijn) veel en goed Hollands glaswerk met als onbetwist hoogtepunt een 17e-eeuws glas in Vene- tiaanse stijl. Onder de schilderijen bevin den zich twee knappe marines, van J. K. Rietschoof (een schilder die in de tweede helft van de Gouden Eeuw leefde en dit werk monogrammeerde) en een C. C. Kannemans die ooit door Pieter Scheen in Den Haag aangeboden is. Hetgeen wijst op het gegeven dat we hier met een 19e- eeuwse schilder hebben te maken, in dit geval uit de Romantische School. Wat dan nog verder ter veiling komt zijn hoofdza- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Na twee min of meer „verkenningen” die zeer naar behoren verliepen, begint de Britse maar in Amsterdam gevestigde veilinghouder John Wynne komende maandagavond aan zijn eerste winterseizoen. Anders dan zijn concurrenten Paul Brandt, Christie’s en Sotheby die net als hij oude kunst en antiek doen, is Wynne van plan om zijn veilingen kort en overzichtelijk en liefst een keer per maand of tien keer per jaar te houden. Het pand in de Nieuwe Spiegelstraat 38, midden in het antiekcentrum van Amsterdam en palend aan de antiekmarkt die eveneens door Wynne werd opgezet, leent zich daartoe uitstekend. een vier- tot zesduizend gulden voor, de vele uren* die erin zijn gestoken zijn dan ook duidelijk zichtbaar. Een brede collec tie klokjes, wapens en keramiek zal onge twijfeld haar weg naar de koper vinden. Een rijk gedetailleerd model van een stoommachine \iit het begin van deze eeuw, geschilderd in de kleuren rood, groen en zwart en nog uitstekend functionerend komt maandagavond bij Wynne’s in Amsterdam onder de hamer. bigband van Cees Smal samen met de Dutch Swing College Band in de grote zaal vm het Concertgebouw. Net als vorig jaar zijn het nu weer louter Nederlandse jazzmusici die aan het festi val deelnemen. Maar daarmee houdt de overeenkomst met het eerste festival ook op. Was er vorig jaar 12 uur ononderbro ken muziek te beluisteren op een en dezelfde plaats (namelijk het Concertge bouw), dit jaar zijn er veel meer uren uitgetrokken. Wat de programmering betreft werd rekening gehouden met het feit dat de zaterdagavond zichzelf in financiële zin moest kunnen bedruipen. Dit in tegenstel ling tot de rest van het programma waar voor de gemeente een subsidie verstrekt. Deze regeling heeft grote consequenties voor wat betreft de samenstelling van het programma dat op commerciële basis geschoeid moest zijn. Nu- kan van Cees Smal en de zijnen een grote mate van betrokkenheid verwacht worden, maar het peil waarop de DSC de laatste jaren is gekomen staat in geen verhouding meer met dat van zo’n tien of meer jaar geleden. De band maakt duidelijk een uitgebluste indruk die door Peter Schilperoort ook niet meer gecamoufleerd kan worden. De laatste concerten die de DSC in onze omgeving heeft gegeven, wezen duidelijk op artistieke bloedarmoede. In de bigband van de oud-Haarlemse zogeheten school van Hlebine hun ach- terglasschilderingen maken, dat dit type schilderijen een belangrijk uitvoe rartikel is geworden. Het is een trend, die wortelt in de volkskunst, maar die met werkelijke naïviteit niets meer te maken heeft, met primitiviteit even min. Het is eerder een kunststijl gewor den, die van een zeer groot raffinement in het gebruik van de middelen getuigt, een zeer weloverwogen quasi- landelijke vormgeving en uitgekiend fel kleurgebruik. De schilderingen lij ken daardoor op een soort alledags- kerstkaarten, met meestal het boeren leven tot onderwerp. Er zit ook een stuk middeleeuwen in, een soort neo- breughelianisme. Er wordt bij Wynne geveild op de condi tie van tien percent te betalen door de inbrenger („een alleszins redelijk percen tage”) en 16 percent door de koper Men kan de collecties zaterdag en zondag van 10-16 uur en maandag van 10-14 uur bezichtigen. geen enkele reden voor, want het was en is nog steeds een enscenering van hoog gehalte. De enige fout die men gemaakt heeft is, dat ook de prins uit 1963 dezelfde is geble ven. Een prins in een sprookje moet een jonge prins zijn en dat is Ivo Zidek niet meer. Zijn figuur is te zwaar geworden en zijn stem te „licht”. Terea Stratas daarentegen is een ideale Rusalka een prachtige stem, technisch onberispelijk en een figuurtje waar alle waternimfen jaloers op kunnen zijn. Het zelfde geldt voor Gwendolyn Killebrew, maar wat haar figuur betreft in de omge keerde zin des woords, want eën echtere heks heb ik zelden op de planken gezien. Daarbij weet zij ook nog als vorstin haar houding te bepalen. Zij is zonder meer een begaafde actrice met een warm getim- breerde mezzo-sopraan. Willard White jaagt als waterman iedereen de stuipen op het lijf met zijn machtige stem en met zijn verschijning. De drie bosnimfen Ans Philippo, Roberta Alexander en Marianne Dieleman, zingen zo puur en bewegen zich zo sierlijk dat je pr niet genoeg van kon krijgen. Bij de kleine rollen is Angela Bello een opvallende, dwaze keukenjon gen en Fons van Zijl een knoestige jager. Het Omroeporkest zorgt voor een volgza me begeleiding. n Dixon was de eerste Amerikaanse neger die het Newyorkse Filharmonische orkest en het NBC Symfonie-orkest diri geerde. musicus Cees Smal zitten tal van promi nente blazers. Zo bestaat de saxsectie uit Herman Schoonderwaldt, Ferdinand Povel, Ruud Brink, Harry Verbeke en Fred Leeflang. De trombones worden ondermeer bediend door Bart en Eric van Lier en in de ritmesectie zien we op ba* Koos Serierse en drummer Peter Ypma terwijl Henk Westrus het pianogedeette voor zijn rekening neemt (dit in tegenstel ling tot Robbie Franken zoals elders ver hield is). Dit optreden begint om 20.15 uur. Daaraan vooraf gaat een soort „open huis” van de jazz. In de middaguren zal namelijk in drie zalen van het Concertge bouw continu gemusiceerd worden. Als wethouder T. van der Water va» culturele zaken het festival om 14 uur geopend heeft, begint in de grote zaal van het Concertgebouw een optreden van de bigband van de muziekschool uit Rotter dam, even later gevolgd door het trio Arnold Klos in de Tuinzaal en het kwartet Fred Leeflang in de bovenzaal. Dit ensem ble ziet er als volgt uit: behalve Leeflang die tenorsax speelt Rob van den Broek, elektrische piano; Roger Cooke, bas en Max Bolleman, slagwerk. Het schemaatje van de grote zaal bevat voorts een concert van de Caledonians (15.20-16.25 uur) en de bigband Loenen aan de Vecht (16.45-18 uur). In de Tuinzaal begint Ruud Jansen om 15.15 uur op zqn Yamaha-GX 42 orgel met Guus van der Zande, slagwerk. De Oldtimers Jazz Band speelt hierna tot half zes. Het Martin Haak Latinkwartet is in de bovenzaal te beluisteren van 15.25-1&S uur en vervolgens de Friends of Jazz bot kwart voor zes. De programmering ia zodanig opgesteld dat op deze middag op elk moment naar jazz kan worden geluis terd. Als opmaak voor het festival zullen jan café de Jazzcorner (Spaarne 104 in Haar lem) en de Haarlemse Jazz Club (Groot Heiligland 37) op vrijdagavond vanaf ongeveer 22 uur open huis houden. In de Jazzcorner speelt een kwintet met Cees Smal, Harry Verbeke, Henk Westrus. Louis de Lussanet en Koos Serierse, in de HJC treedt de Rotterdamse bopgroep Jazz-eker op. Met uitzondering van het concert op zaterdagavond, waarvoor een tientje toe gang wordt gevraagd (kinderen en CJP half geld), is de entree van alle andere evenementen geheel gratis, ook die in de Jazzcorner en de Haarlemse Jazz Club. Behalve vele anderen valt Mitja Rojc dus ook onder deze omschrijving. Hij is pas 26 jaar, studeerde voor architect en econoom en ging schilderen nadat hij Josip Generalic had ontmoet. Het lukte best en daarna volgde vanaf 1970 een serie tentoonstellingen in heel Europa. Zijn werk is heel knap, bijzon der aardig om te zien, ook al is het hoog opgevoerde koopwaar. Voor de lief hebbers: hij heeft in ons land voor deze tentoonstelling ook Nederlandse onderwerpen gekozen, zoals de houten huizen in de Zaanse Schans. (ADVERTENTIE) Linda Watkins werd geboren in Boston en debuteerde in 1926. Op Broadway speelde zij rollen in o.a. Hedda Gabler, The lady from the sea, The ivory door, Sweet stranger, Penny wise en They shall not die. unt di 5. Het gt de woo prachtii in keuk ierkt na inborn :blad i dubba i oven I openi ir, waar n in to te gew leureni te Kijke Il Expositie in toonzaal Beverwijk, L) Parallelweg 100 (Industrieterrein), tel. I 02510-26923. Ma t/m za 9-18 uur 1=^ ZUG/ZWITSERLAND (UPI). De Amerikaanse dirigent Dean Dixon is don derdag in zijn woning in Zug, Zwitser land, aan een hersenbloeding overleden. Hij is 61 jaar geworden. 1 ALS EEN SCHILDERIJ of beeld bepaald móet schokken, doch daarin niettemin faalt, is het of wordt getracht een open deur open te schop pen. En dan ga je naar andere dingen zoeken, die je daarbuiten boeien. Zo ongeveer verging tfet me in Galerie Kamp, Rokin 154 in Amsterdam, waar in samenwerking met de Londense Nicholas Treadwell Gallery een grote expositie is ingericht van Engelse zogeheten hyper- of fotorealisten, die merendeels op de erotische toer zijn of op andere wijze via „openhartigheid” trachten te shockeren. Een boeiende expositie, dat wel, maar niet om de redenen die zich aan de kijker opdrin gen, want die redenen zijn al lang en breed gedateerd. In de jaren zestig had het een klap gegeven en in een groot deel vein het geëxposeerde werk luiste ren we nu alleen nog naar de echo van die schok. Maar nu die Engelse groep van bijna dertig man. Stuk voor stuk bespreken kan niet. Het behoeft ook niet, dank zij hun gemeenschappelijke intenties. Als ik Mike Norman noem, een hyperrea- list met toch nog iets van een penseel streek in acryl om het werk niet hele maal op een kleurenfoto te laten lijken, dan is hij een soort één-voor-allen- figuur. Een heel knappe vakman, die zowel de pop-art als het hyper-realisme in de vingers heeft, met een uitstekend ontwikkeld gevoel voor het illu stratieve en het afficheuze. Hij zet op grote formaten bijvoorbeeld clowns neer in gezelschap van naakten. In feite is het een combinatie die Strass- burger noch Boltini zou appreciëren in de werkelijkheid, maar binnen het kader van het schilderij komt het niet als onlogisch over Paul Roberts is op eenzelfde toer met stierenvechters en exhibitionistische meisjes, maar dan gladder en nog meer naar het affiche toe geschilderd Mike Mycock toont gestorven vrouwelijk naakt tijdens een lijkschouw dooi' de resterende familieleden. Nigel Thorn son schildert een burgerlijke familie in een woonkeuken onder het opschrift: „Deze familie heeft zojuist mensen vlees gegeten” Zonder die kreet had het ook een krop sla kunnen zijn geweest, want aan de gezichten lees je het niet af Alleen schokkend dus bui ten de schilderkunstige expressie om kelijk meesters van het tweede plan, waarvoor tegenwoordig zoals bekend weer hoge prijzen worden betaald bij gebrek aan werkelijke topstukken. De opbrengst van de Rietschoof wordt geschat op ongeveer 12 mille, de Canne- mans een, twee mille minder. Daarnaast zijn vier Chinese gouaches ingébracht, vroeg vorige eeuw, van een verrassende techniek en waarschijnlijk nog zeer betaalbaar. De sector varia is met een aantal curieu ze voorwerpen bijzonder goed voorzien. Zo zijn er twee schaalmodellen, respectie velijk van een Springboklocomotief met tender en een gave stoommachine naar een voorbeeld uit het begin van onze eeuw. De verzamelaar betaalt hier gauw Wilt u goud op de grond? (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In het weekeinde van vrijdag 12 en zaterdag 13 november zal ia verschillende zalen in de Bavostad het tweede Haarlemse Jazzfestival worde» gehouden met als te verwachten hoogtepunt het optreden van een „Haarlemse" (ADVERTENTIE) 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17