Van het ene festival in het andere: te snelle opeenvolging to’s „Le Juge et L'Assassin” niet zomaar een politieverhaal riE .V. FILMS 5, urban 99 ealer I ions 23 FILMS 1976 NOVEMBER V R IJ D A G 5 Legpuzzel 1975 na Matinees in Amsterdam Herkenbaar wereldje Nachtmerries I 1974 1973 1973 1970 1975 1975 1975 1972 1974 1973 1974 1975 1974 1972 1972 Rijk der zinnen Nachtvoorstellingen Op de laatste dag van de Utrecht se Cinemanifestatie, woensdag jl., begon in Kriterion in Amsterdam een Franse Filmweek, wat op z’n zachtst gezegd een bijzonder onge lukkige vorm van planning ge noemd kan worden. Dat de eerste film van deze onder auspiciën van Unifrance Film gehouden „Semai- ne du Cinéma Francais” Jeanne Moreau’s „Lumière” was, die al in Utrecht zijn Nederlandse première beleefd had, verandert weinig aan het feit dat bij een dergelijke snelle opeenvolging van filmweken nie mand gébaat is, de publieke be langstelling voor dit soort evene menten daalt en de filmpers kan onvoldoende en niet op tijd aan dacht besteden aan de vertoningen van het overlappende festival. N achtvoor stellingen Bloedig spoor Kritische visie I 1 Ba John Wayne The Shoot ist” als ode aan Bruce Dem en Barbara Feldon in „Smile” Victor Hugo Superieur werk in Franse filmweek In die tweede helft van de Cinemani- festatie was door „Het Rijk der Zinnen” Zij wordt daarbij geassisteerd door Da vid Carradine als Big Bill Shelley. Twee films die voorlopig niet in de bioscopen zullen komen, maar die niet- gekkeninstituut werd hij als ontslagen. kaart ziet igzaam het naderen. Een beeld uit „Le locataire” waarin Ro man Polanski (links) zelf meespeelt. Isabelle Adjani als Adèle H, schrijvend aan haar mysterieus dagboek. In de matinees vahn Palace wordt voor de jeugd „De Wraak van Ivanhoe” geprolongeerd, in Studio kan ze met de ouderen kijken naar Bourvil en Louis de Funes in „De eend en de Cadillac”. onvergefelijke inzicht in de Amerikaanse samenleving waarin het competttie-ele- ment een grote rol speelt en iedere deugd of aanleg financieel uitgebuit kan worden. Een gang van zaken waarvan de „smile”, het optimisme en de naïviteit de grote gangmakers zijn. Terugkomend op Utrecht dat woens dagavond beëindigd werd met een vrij commercieel sluitstuk, Don Siegel’s „The Shootist”, een sport ode aan John Wayne die zijn hele leven actief is geweest als schietende sheriff of schurk, maar zich in deze film terugtrekt uit het openbare leven omdat hij door de dokter opgege ven is als lijdend aan een ongeneesdijke ziekte. Een stervende „gunfighter” die de dood echter niet afwacht op zijn bed, maar drie dodelijke vijanden uitnodigt op een samentreffen in de locale saloon. Pasolini’s erotisch sprookje „De 1001 Nacht” kan men zien in Roxy, de origi nele Western „Shalako” met Brigitte Bardot en Sean Connery blijft in Palace. op een der Kanaal-eilanden woont. Daar houdt hij op avonden zijn befaamde literaire „séances” en tijdens een van die bijeenkomsten wordt Hugo’s jongste dochter verliefd op een knappe Engelse luitenant, Albert Pinson die aanvanke lijk ingaat op de avances van het in wezen schuwe meisje maar haar in de steek laat als hij en zijn regiment naar Canada wordt overgeplaatst. Adele gaat hem achterna en het wordt een reeks pijnlijke ontmoetingen waarbij hij vol hardt in zijn afwijzende houding enzij alle vernederingen ondergaat om maar in zijn buurt te kunnen blijven. Truffaut heeft di tbijna onwaarschijn lijke proces van een „amour fou” over tuigend en geloofwaardig in beeld ge bracht. Zijn werkwijze is direct, zonder afleidende neven-intriges en geheel ge richt op een aftakelingsproces dat ein digt in een kliniek waar Adele H nog veertig jaar doorbrengt met tuini eren, pianospelen en het bij houden van haar dagboek dat als basis gediend heeft voor Truffaut’s meesterlijke film. Een film die nu in Roxy te zien is. Verder zijn er diverse reprises van oude en minder oude films en een paar bekende prolon gaties: „Max Havelaar” in Luxor en „De eend en de Cadillac” in Studio. Helemaal overtuigend is regisseur Po lanski niet bij de verfilming van dit bizar verhaal van de tekenaar-schrijver Roland Topor van wie onlangs de teken film „De fantastische Planeet” werd ver- Een verbitterd vuurgevecht is het logi sche gevolg van dit rendez-vous met de dood, waarbij de drie schurken maar natuurlijk ook Wayne aan hun einde komen. Door de actie naar het einde te verplaatsen, houdt Don Siegel voldoende ruimte over om een meer beschouwende film te maken waarin John Wayne tijd vindt tot het leggen van enige menselij ke contacten, zoals met de sympathieke weduwe mrs. Bond Rogers die door Lauren Bacall gevoelig gespeeld wordt. Met Wayne vormt zij een niet minder aandoénlijk duo dan destijds Katharine Hepburn naast „Big John” in „Rooster Cogburn”. een niet slecht gemaakt B-film naar een onmogelijk en onwaarschijnlijk ge geven, wat in dit genre nauwelijks als een tekortkoming aangemerkt kan wor den. De handeling speelt zich af op een Amerikaanse High School, waar drie jongens een terreurbewind uitoefenen, waartegen de nieuwkomer David zich verzet. Dat komt hem op een verbrijzeld been te staan, waarna David een reeks moorden voorbereidt op het Gestapoach- tige machthebbers dienen zich aan. Een film met om het kwartier een dode en dus zeker zo gewelddadig als een van de vroegste films van Martin (,Taxi Dri ver”) Scorsese die „Boxcar Bertha” heet en gemaakt werd onder toezicht van Roger Corman in 1972. Barbara Hershey als Boxcar Bertha raakt tijdens de de pressiejaren verzeild in de misdaad als zij de dood van haar vader wil wreken. Twee films uit de Franse Filmweek worden ook ’s nachts in het weekend in Kriterion vertoond, „Police Python” van Alain Corneau met Yves Montand en Francois Perier op vrijdagnacht, Yves Robert’s „Un Elephant ca trompe enor- mement” op zaterdagnacht. In The Movies is „Brother can you spare a Dime” terug en in Cinema International George Stevens „Shane”, een eerste doorbraak naar de psycholo gische western. Met Alan Ladd, Jean Arthur en Van Heflin. Zoals in het Festival-artikel op deze pagina al vermeld is, vertonen Alham bra en The Movies de veel besproken en veelvuldig in beslag genomen Japanse film „Het Rijk der Zinnen”. Als verdere premières draaien in Kriterion de hele week nieuwe Franse films, steeds een per dag (een middag, twee avondvoor stellingen) die stuk voor stuk de moeite waar zijn, om even „au courant” te komen van wat momenteel in Frankrijk op filmgebied aan de hand is - een overigens nog zeer onvolledig beeld. - mag men geen dag overslaan van deze „Semaine du Cinema Francais”. Met films van Truffaut, Polanski, Yves Ro bert en Joseph Losey, om maar enkele van de bekendste regisseursnamen te noemen. Over Truffaut’s „Argent de Poche” tenslotte is nauwelijks iets anders te zeggen dan dat ieder deze film over kleeine dorpskinderen met hun eigen pretjes e n verdrietelijkheden, met hun geheimtaal, kleine rotstreken en hu n gevoel van niet begrepen te worden, moet gaan zien. Truffaut heeft vandie kindergemeensch ap en van de volwasse nen in de onmiddellijke nabijheid een beeldschone film gemaakt met een inle vingsvermogen en een menselijk inzicht die voorbeeldig zijn en een herkenbaar wereldje oproepen waarin van alles ge beurt en waarop men niet uitgekeken raakt. Een bindend verhaal is er niet, wel veel geduld en veel begrip van de kant van de regisseur. En dat is in dit geval meer dan voldoende geweest Verreweg de belangrijkste filmpremie re in Haarlem deze week is L’histoire d’Adele H” van Francois Truffaut, een romantisch liefdesverhaal over een dochter van de Franse romancier Victor Hugo die aan een grote liefde ten onder gaat en in de waanzin wordt gedreven. Polanski zelf speelt de huurder wie het eindelijk lukt een kamer in een verouderde Parijse woonkazerne te krij gen, zij het onder vernederende eisen en voorschriften. Een moeilijk te verwer ken bij-omstandigheid is dat de vorige huurster zelfmoord heeft gepleegd. Ze is uit het enige raam dat op een binnen plaats uitkijkt, naar beneden gesprongen. Is ze daartoe gebracht door de plagerij en van de medebewoners of door de autoritaire houding van de conciërge (Shelley Winters) die voortdurend met uitzetting dreigt. In dezelfde, angstige en onzekere omstandigheden komt tenslotte ook de nieuwe „locataire” tot een sprong uit het raam. toond. Ondanks het feit dat Topor en hij landgenoten zijn en Polanski, hoewel Pools van geboorte, in Parijs zijn jeugd jaren doorbracht.- Er zit iets gekunstelds aan de intrige die het onafwendbare noodlot van „M. Klein”mist. Twee be langrijke films staan nog op het door Unifrance samengestelde lijstje Franse films in Kriterion. Voor dinsdag a.s. staat „Le Juge et 1’Assassin’’ op het programma, een ver filming door Bertrand Tavernier van een scenario dat Jean Aurenche en Pièri RE Bost hebben geschreven, een tweetal dat al sinds 1940 actief is geweest op dit terrein. Aurenche en Bost hebben zich laten inspireren door historische gege vens over een kindermoordenaar die op het einde van de vorige eeuw de eenza me valleien en bergweiden van Frank rijk onveilig maakte. De man heette Joseph Bouvier en was sergeant bij de artillerie. Een hopeloze liefde maakte Bouvier ongezeggelijk en agressief en toen zijn gedroomde verloofde definitief een einde aan hun omgang maakte schoot hij haar met zijn revolver neer en joeg zichzelf twee kogels door het hoofd. Het werd een dubbele misluk king. Louise werd licht gewond en Bou vier moest blijven leven met twee ko gels in zijn hoofd. Na een jaar in een genezen wild beest, gekweld door hoofdpijnen, liefdesverdriet en dwangmatige erotische fantasieën. In enkele maanen verkracht en vermoordt hij meer dan twaalf kin deren, jongens en meisjes die schapen weiden in eenzame gebieden. Hij trekt een bloedig spoor van Noord- naar Zuidfrankrijk tot hij in handen valt van de man die als ’t ware op hem wacht, een rechter die in een klein plaatsje bij zijn moeder woont en de plaats van iedere moord waarvan de kranten gewag maakten, op de kaart van Frankrijk met een kruisje aangeeft. Op de hij de massa-moorenaar lan; gebied van zijn jurisdictie leven, de gruwelijke armoede die oor zaak is dat tienduizenden zwervers en landlopers over het hele land verspreid zijn en wraakgevoelens oproepen als er een misdaad wordt begaan, de roep om gezag en orde en om een sterke man die dit soort idealen kan waarmaken, e bezittende klasse die zijn erf wil verde digen en niets doet om de oorzaken van „Le Juge et L’Assassin” niet zo maar een politiefilm geworden maar een rijk ge nuanceerd tijdsbeeld dat herinnert aan meer recente periodes van onrecht waaraan sterke mannen een einde zou den maken. Teenslotte staan ze face a face, de moor denaar en de rechter en kan het steek spel beginnen tussen de man die zijn tegenstander onder de guillotine wil hebben en de gevangene die niet vlot de bekentenis wil afleggen waarop de dood straf kan worden uitgesproken. De door Philippe Noiret glad en pervers gespeel de rechter tracht het vertrouwen van de weerbarstige en onberekenbare Bouvier te winnen en het lukt hem door op de ijdelheid van de „anarchiste de Dieu” te spelen, dat Bouvier een relaas van zijn misdaden gaat opschrijven voor de krant. Daarmee zijn eigen doodvonnis ondertekenend. De strijd tussen rechter en moordenaar, tussen Philippe Noiret en MichelG alabru heeft geleid tot een grote film, omdat regisseur Tavernier het geval niet isoleert, maar plaatst tegen de historische achtergrond van gebeurtenissen uit die tijd, zoals het proces Dreyfus dat het latente anti semitisme in Frankrijk weer op doet bij de tijd H” zich af in Cinetol is nog een film uit het Utrecht-pakket tezien, n.l. „Serail” van Eduardo de Gregorio die geprolongeerd is. Dan gaat Bouvier zwerven, als een Jeanne Moreau met vriendinnen in „Lumière". temin een uitverkochte zaal hoorbaar amuseerden, vormden hoogtepunten van de Utrechtse Cinemanifestatie en bewe zen tegelijk dat dit festival minder com mercieel van opzet was dan van bepaal de zijde gesuggereerd werd. Dat waren „Smile” van Michael Ritchie en „Stay Hungry” van Bob Rafelson, twee kriti sche visies op het huidige Amerika, waarin niet van zwaarwichtige beschul digingen gebruik werd gemaakt maar van een soort ironie die ook dodend kan werken. Ritchie die o.a. „The Candidate” van „Prime Cut” op zijn naam heeft staan, beschrijft in zijn voortdurend komisch werkende film de voorbereidingen tot de uitverkiezing van „Young American Miss’ in Santa Rosa, Californië. Meer dan dertig teen-agers uit de omgeving dingen mee en dat betekent dat de meisjes een weeklang getraind worden voor het optreden in een groots opgezet te show waarin ieder haar speciale be gaafdheden kan tonen. Als groep worden ze bovendien door een speciaal uit Hol lywood overgevlogen choreograaf inge wijd in de beginselen van lopen, dansen en het formeren van show-finales. De meisjes individueel en de organisatoren van het feest ieder op zich geven een van Nagisa Osjima de meeste aandacht en discussie uitgelokt. De Japanse film van een grote erotische geladenheid en intensiteit werd in de studio’s van Kyoto opgenomen, maar toen er moeilijkheden dreigden in eigen land is Osjima met het negatief naar Parijs uitgeweken waar de copie ontwikkeld, geprint en gemonteerd werd. „Het Rijk der Zinnen”, deze week al in Amsterdam, (The Movies en in Alhambra) te zien, baseert zich op een ware gebeurtenis uit 1936 die in die tijd veel publiciteit kreeg. Een dienstmeisje wordt de minnares van haar werkgever en tussen hen ontstaat een grote passie die eindigt, op aandringen van de man, met wurging en castratie. Met het afge sneden geslachtsdeel blijft het meisje Sada enige dagen rondlopen als een bewijs van hun destructieve, alles verte rende liefde. Abe Sada schijnt nog altijd een soort heldin in Japan te zijn, niet alleen als vrouw die buiten alle geac cepteerde regels, ook op liefdesgebied, durfde te leven maar ook als voorbeeld van verregaande vrouwenemancipatie door haar opeisen van gelijke sexuele rechten en het nemen van eigen initia tieven tijdens het liefdesspel. Renee Daalder’s eerste Hollywoodse film, „Massacre at Central High” bleek Soortgelijke begrippen spelen ook een rol in „Stay Hungry” dat ons binnenleidt in de wereld van sport, massage en „body builders”. In die wereld komt vrij argeloos een rijke jongeman, Craig Bal ke (Jeff Bridges) binnengestapt die met zijn geld niet goed raad weet en erover denkt iets van zijn kapitaal te investe ren in een sportschool in Birmingham, in de zuidelijke staat Alabama. Regis seur Rafelson die met „Five Easy Pie ces” en „The King of Marvin Gardens” zich een gecompliceerd en intrigerend filmer heeft getoond, zet „Stay Hungry” ook weer op als een legpuzzle van korte fragmenten die zich langzamerhand voe gen tot een overzichtelijk geheel, een afspiegeling van een stuk onbekend Amerikaans leven. Tegelijk het verhaal van een jonge Amerikaan die rich los maakt van zijn verleden en evenals de hoofdpersoon in „Five Easy Pieces” op zoek gaat naar zijn identiteit. Een prachtige, gevoelige rol van Jeff Bridges die al opviel in Bogdanovich’ „Last Pic ture Show” en in John Huston’s „Fat City” zorgt voor een doordachte, veelzij dige Amerikaanse film die niet in onze bioscopen had mogen ontbreken. Films die daar niet zullen ontbreken, waren Fassbinder’s „Satansbraten”, Werner Herzog’s „Herz aus Glas”, Alain Tanner’s „Jonas die in het jaar 2000 vijfentwintig zal rijn,, en Volker Schlöndorff’s „Fang- schus’s”. En met twee andere films die vol waardering ontvangen werden op de Ci nemanifestatie, Losey’s „M. Klein” en Jeanne Moreau’s „Lumière”, zijn we dan tegelijk in de Franse Filmweek in Kriterion terecht gekomen, waarin beide film? geprogrammeerd zijn. Merkwaardige conclusies vallen te trekken uit een vergelijking tussen de in Parijs spelende films van de twee bui tenlandse regisseurs Joseph Losey en Roman Polanski. Losey’s „M. Klein” en Polanski’s „Le Locataire” vertonen Kaf- ka-invloeden en hebben als gemeen schappelijk thema de identificatie van dehoofdpersoon met een niet bestaande of niet aanwezige figuur die in beide gevallen de gedragingen van de ander op dramatische wijze gaat beïnvloeden. Monsieur Klein (Alain Delon) die tijdens de oorlog kunst-bezittingen van Joden opkoopt, wordt op mysterieuze manier attent gemaakt op het bestaan van een Joodse naamgenoot. In zijn pogingen om zich te distanciëren van deze gevaarlijke dubbelganger in naam, maakt Klein zichzelf steeds meer verdacht, terwijl zijn angst om als Jood beschouwd te worden en tegelijk zijn nieuwsgierigheid naar de onvindbare naamgenoot te leren kennen ertoe leiden dat hij in een der grote Joden transporten van 1942 terecht komt op het ogenblik dat zijn vriend alle ontlastende papieren in orde heeft gekregen. In „Meneer Klein” richt Losey zich tegen de onverschilligheid en harteloos heid van de Fransen met betrekking tot de vervolgde Joden in bezet Frankrijk. Pas als Klein zichzelf bedreigd voelt, ontdekt hij de situatie waarin tiendui zenden van rijn landgenoten zich op dat ogenblik bevinden en ziet hij de hulp vaardigheid van de Parijse politie bij het ophalen der Joden en bij het organise ren van hun transport naar een groot Parijs stadion. Een neerdrukkende film die alleen de vraag oproept of de bele- I venissen van meneer Klein zoveel aan- t dacht moeten hebben als men ze plaatst I tegen de achtergrond van de „totale j uitroeiing”. Ook in „Le Locataire” van Roman Polanski wordt een alleenwonende man geconfronteerd met de angsten die in een al dan niet zelfverkozen eenzaam heid tot nachtmerries en dwangideeën kunnen uitgroeien. Dat zijn omschrijvingen die horen bij een melodrama en dat is de film van Truffaut dan ook geworden, omdat die hevige gevoelens behoren waarin L’histoire d’Adele speelt. Het verhaal begint als door Napoleon III uit zijn land is ver dreven en in ballingschap- met zijn gezin Dat is des te meer te betreuren waar de Franse filmweek een mooie serie onbekende Franse films op het doek brengt en zodoende stimulerend kan werken op de belangstelling van het publiek voor een toch nog steeds ver waarloosd onderdeel van de totale fil mimport in ons land. Maar daarover meer, elders op deze pagina. De Franse filmweek werd afgelopen woensdag geopend met Lumière” en „M. Klein” op donderdag met een middag- en twee avondvoorstellingen. Dat is pas het begin van een reeks superieure Franse films die stuk voor stuk uitvoerig aandacht zouden vragen en nu door de beperkte tijd van voorbereiding en met een late pers voorstelling die op vandaag vrijdag gehouden wordt, het met korte aandui dingen zullen moeten doen. Want na „M. Klein” volgt een komische rilm van Yves Robert („La Guerre des Boutons”) die inviterend „Un Eléphant ca trompe énormé- ment” heet, bedoeld voor de zaterdag (matinee en 2 avondvoorstellingen) en de matinee van zondag. Waarna op zondag(avond) en maandag (3 voorstellingen) „Le Locataire” van Roman Polonski aan de orde is en op dinsdag „Le Juge et 1’ Assasin” en op woensdag als sluitstuk Truffaut’s „L’Argent de Poche”. .1^ i KW' Mi «w***

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23