ina r ,De mensen hadden gewoon behoefte aan nette groep’ door Dirk Kuin .1 w I I Ut r J Een regenachtige middag in een keurige ambassadewijk in Stockholm. Baldergatan, een statige straat waar alleen een zwaar bewapende, ijsberende militaire wacht de absolute rust verstoort. Nummer 1, een keurig herenhuis. Geen ambassade, aan de bordjes te zien eerder een handelsonderneming. AB, staat er. Geen gezellig huis. Een hoge, lichtgrijze gevel en de ramen op de begane grond achter tralies. Geen enkele vluchtige voorbijganger zou ooit vermoeden dat achter de muren van dit uiterlijk zo koele pand het razend kloppend hart schuil gaat van de groep die qua wereldfaam en hit-acceleratievermogen de voetsporen van de Beatles dicht nadert. De Beatles zijn in ruste; deze formatie is springlevend: ABBA. Nationale Hitparade Michel Fugain Liberaal Een dure grap (1) - Een dure grap (2) Rocking Billy Doorbraakhit - je Baart, «a Hans van Hamert grootte id, hoe moeten nemeer det zien nde zee. iwbaar. a, wan- ap gere cht van vriend, ns pech Wij zoe- om een am niet aezigge- tnliepen chip dat daar in ad eerst zoeken iteen te Het is t IJssel- ig moei- dat nog Manager Stig Anderson. Van schoolbord naar platenmaatschappij, composities en geldbe legger omdat de titel van de plaat suggereert dat er veel materiaal uit de vier gelijk namige NOS-programma’s („Een dure grap” van Jef Rademakers en Berend Boudewijn) zou zijn gebruikt. Dat was niet het geval: er kwamen slechts twee liedjes uit dit programma op voor. De producent van de plaat, Hans van Hemert, heeft inmiddels toegegeven dat hij er niet aan gedacht heeft op tijd toestemming van de NCRV te vra gen voor het gebruik van de herken- ningswijsjes. V.l.n.r.: Bjorn Ullvaeus, Agnetha Faltskog, Benny Andersson en Anni-Fred Lyngstad. drie nieuwkomers zijn op de latste drie plaatsen. Here comes the weekend van Dave Edmunds op 28, The killing of Georgie van de voetballende popster Rod Steward ingenomen met Since I met you. Zeer opvallende stijger in- de Hitparade is Rick Dees and his cast of Idiots, die van 20 naar 10 steeg en daarmee zichzelf tot kanshebber voor een eerste plaats heeft aangekondigd. De Disco Duck in opmars dus. Tavares met het nummer Heaven must be mis sing an angel blijft één, BZN, dat zijn tweede lustrum viert, blijft de tweede plaats bezetten met Mon amour en ook nummer drie bleef ongewijzigd: Bon nie M met Daddy Cool. Nieuw in de Pauze-Plus een weke lijks overzicht met de opmerkelijkste feiten uit de Nationale Hitparade. Zo kunnen we deze week melden dat er lor veel noeilïjk bespa- n nuch- r zorgen •oord is, i komen „uurpij- in Lem- ndeloo- »t bevel s”. „Dit geweest vas dat zeggen rt is die meeste et name t vaak. jw vast, a en'dat tenwind aar dan aal heel bewoon i je van )pvalt is sen het vendien Ze gaan ■eld van aar blijf liet. We had die jk hard, n beetje er druk ■ens aan >n. En ja Door en otten en ek zelfs icht nog IZCLLLLU De Nederlandsche Bank wilde over de brief aan de NOS geen nadere mede delingen doen. Een van de onderdirec teuren van de bank, de heer Suer- mondt, vond het „onbehoorlijk om mededelingen te doen over privé- correspondentie”. Hij wilde op deze zaak geen enkel commentaar geven. Hij verwijt de NOS het bekend maken van de inhoud van de brief van de Nederlandse Bank. deden. „Maar ach, we vinden dit land toch geweldig”, zegt Benny Ander sson, de pianist en met Björn en Stig het muzikale brein achter ABBA. „De Zweedse fans zijn erg verlegen en rustig. Wij kunnen zonder veel moeite hier in onze woonplaats Stockholm over straat lopen. Taferelen zoals met de Beatles in Engeland zijn hier ondenkbaar. Wij mogen gelukkig een kalm gezinsle ven hebben”. Benny woont in een flat in Stockholm samen met de donker harige ABBA-ster Anni-Frid („Zeg maar Frida”) Lyngstad. „Het is erg fijn werken met 35 men sen, en veel gemakkelijker dan met twee”, aldus Michel Fugain, die met zijn groep Big Bazar ook buiten Frankrijk veel succes heeft. Hoewel Michel in 1972 de groep oprichtte en nog steeds de muziek en teksten voor de musicalachtige show schrijft, wil hij zich niet als leider van de Big Bazar zien. „Het waren allemaal ama teurs toen ze bij mij kwamen, en ieder kan precies hetzelfde deel van het suc ces opeisen. Er is in de groep geen ster en niemand die denkt dat hij belang- rijker is dan de ander. Onze inkomsten worden gelijkelijk verdeeld. Ik krijg geen frank meer als de man die voor de belichting zorgt. Ieder krijgt 500 frank (f 250) per optreden. Van de rest wor den de onkosten betaald, en wat er dan nog over is wordt in de show geïnves teerd”, aldus Fugain, die aan die instelling ook het succes van Big Bazar wijdt. Michel Fugain met de leden van de Big Bazar die samen een musicalachtige show maken al enkele duizenden hoezen gedrukt en ook het salaris van de producer is weggegooid geld, aangezien men nu afziet van het uitbrengen van de dubbel-schijf. De oorzaken van het stopzetten van de produktie zijn dat Phonogram de elpee zelf achteraf niet zo geslaagd vindt, en dat de NCRV geprotesteerd heeft tegen het feit dat gebruik is gemaakt van liedjes uit bekende NCRV-series. Onder de her- kenningsmelodietjes bevonden zich de tunes van Swiebertje, Barend de Beer, Farce Majeure en De Glazen Stad. De dubbelelpee zou bovendien bij de kopers verwarring hebben gezaaid. 1, is de es. Een 1 oproep chteen het gat i bijeen I hadden den we begin- je buik- I waarom :elf een mij dat lan een er echt ingsbri- cm wel weinig Hij ontmoette haar zes jaar gele den, in de tijd dat Björn trouwde met de (blonde) andere vrouwelijke helft van de ABBA-groep: de 26-jarige Agnetha Faltskog. Björn en Agnetha en hun dochtertje hebben een riante woning even buiten Stockholm. „Eigenlijk hebben we een soort kan toorbaan”, zegt Benny. „We beginnen niet zo ontzettend vroeg als de meeste Zweden, maar om een uur of negen zijn we toch meestal wel in dit kan toor. Het is razend druk. Afspraken maken, opnamen in studio’s regelen en natuurlijk componeren, samen met Stig. En om een uur of vijf gaan we weer naar huis. De meisjes komen hier niet zo vaak. Voor hen gaat veel tijd zitten in dans- en zanglessen. Andere interesses? Politiek! Ik ben erg blij met de verkiezingswinst van de liberalen”. r Björn: „In ruim twee jaar zijn we eigenlijk al niet meer op tournee geweest. Natuurlijk hebben we wel de televisieopnamen in veel landen dat kost ons zo’n 100 dagen in het jaar maar dat noemen wij geen toeren. Wij hebben de geluidsbanden in de koffer zitten en dan wippen we even over voor een play-back. Eind van dit jaar moeten we er weer echt op uit. Drie weken in Amerika, van coast to coast”. „Begin volgend jaar gaan we dan door Europa en Australië trekken. Wij beginnen eind januari in Oslo. De Nederlandsche Bank heeft de NOS in een brief laten weten dat zij het betreurt dat de NOS in haar serie rond het 25-jarig bestaan van de televi sie „Een dure grap" de afbeelding van bankbiljetten heeft getoond. De Nederlandsche Bank wijst in dit geval op het auteursrecht van bankbiljetten, dat in haar handen is. De Nederland sche Bank verzoekt vriendelijk of de NOS daar voortaan rekening mee wil houden en herinnert eraan, dat dit verzoek ook in 1970 en in 1973 werd gedaan. A „Holland! Daar moeten wij nog wat gouden platen ophalen!” Zeker uit de verte ziet hij er veel jonger uit dan hij volgens de Zweedse burgerlijke stand is. Björn Ulvaes. Klein van stuk, gitarist, 31 jaar oud. Met zijn pretogen blikt hij naar de muren van de luxe kamer waarin een deel van het interview zich afspeelt. Ongeveer 100 gouden schijven, keurig in rijen aan de wand getimmerd. Er kan nog meer bij, uit alle landen. Het nummer Dancing Queen is een enorme hit in Nederland, stond weken nummer één. Bijna waren ze voor Zweden verlo ren geweest. Met manager en tekst schrijver Stig Anderson hebben zij serieus gepraat om het land met het hoge belastingpeil de rug toe te keren, zoals de filmregisseur Berg man, autocoureur Ronnie Petterson en de tennisser Björn Borg dat ook al Een dure grap, hoewel niet zo duur als de tv-serie, is voor de platenmaat schappij Phonogram de dubbel-elpee geworden rond het 25 jaar bestaan van de Nederlandse beeldbuis. Phonogram wilde een plaat uitbrengen onder de titel „Een dure grap: 25 jaar tv- amusement” met muzikale hoogtepun ten uit 25 jaar tv-amusement. Er waren Stig Anderson is een hoofdstuk apart uit de ABBA-geschiedenis. Voormalig leraar. Begon in 1960 met het publiceren van muziek, combi neerde dat met liedjesschrijven. Her innert zich nog dat hij in ’61 naar Nederland kwam om daar met Ria Valk een gouden plaat op te pakken: „zijn” Rocking Billy. In 1964 begon hij met zijn Polar- platenmaatschappij. Hij had geluk. Hij kon de geliefde Hootenanny Sin gers onder contract krijgen en de beste Zweedse zangeres genoemd. Nadat de vier verenigd waren, namen zij in ’72 als eerste plaats „People need love” op en later „Ring Ring”, een plaat die in Amerika zowaar een hit werd. De naam ABBA stamt uit ’74. Tot die tijd traden zij op onder hun vier voornamen. In ’74 wonnen zij het nationale songfestival met hun echte doorbraakhit: Water loo. Stig begreep dat een pakkende naam voor de groep in Brighton het succes alleen maar kon bespoedigen. Hij speelde op een avond wat met de initialen en plotseling stond ABBA op papier. Typerend voor zijn grondige aan pak is, dat hij razendsnel via een enquête in een grote Zweedse krant het onderzoeken of die naam zou aanslaan. Dat was het geval. ABBA betekende zo’n grote ommezwaai in het bestaan van zijn Polar Record Company, dat hij deze omdoopte tot AB. Een half miljard mensen zagen ABBA in Brighton het Eurovisie songfestival winnen met „Waterloo”. „Toen moesten we wel heel wat afspraken maken. Wij hebben rond- getoerd tot wij er bij neervielen”, zegt Björn. Na „Waterloo” volgden Honey Honey, So long, Hasta Manana, I do I do I do I do I do, SOS, Mama Mia, Hep-stars. Leider van de Hootenanny Singers was een zekere Björn Ulveas, en het muzikale brein achter de Hep- stars in de periode ’63-’68 de popu lairste groep in Zweden droeg de naam van Benny Andersson. Het duurde twee jaar voordat deze twee met elkaar in contact kwamen en besloten om voortaan samen het muzikale pad op te gaan. Het tweetal sloeg aan het compone ren en zingen en werd een succesvol duo. Alleen was er een gebrek aan een achtergrondkoortje. Dat euvel werd in 1969 verholpen. Het is niet moeilijk te raden welke twee meisjes via de achtergrond naar voren kwa men. Stig Anderson wilde geen half werk. Agnetha had een jaar tevoren haar eerste hit gehad met „I was so in love”. Zij was een erkend folksinger, die op haar achtste al in revues eigen composities over trollen ten gehore bracht. Frida, geboren in het topje van Noorwegen, maar sinds haar tweede jaar Zweedse, had intussen ook al haar sporen en nog veel meer ver diend. Op haar tiende trad zij voor het eerst op het toneel op. De laatste jaren, voordat zij Björn en Benny ontmoette, had zij zelfs een eigen televisieprogramma en werd zij de Fernando, en Dancing Queen. De eerstvolgende single zal waarschijn lijk van hun laatste LP, Arrival, wor den gehaald: Money Money Money, of I’m the tiger. Het gaat de groep voor de wind. Stig: „Het geld begint nu binnen te rollen. Dat duurt altijd een tijdje. Nadat wij hadden besloten om toch maar niet naar Zwitserland of Mona co te verhuizen, heb ik een plan gemaakt wat wij met het geld moes ten doen. Het te innen en mee naar huis te nemen, is niet verstandig. Dan blijft er na belastingaftrek inderdaad nauwelijks een kroon over”. „AB is nu ook een beleggingsmaat schappij. Huizen, landgoederen, aan delen kopen we op. Als het wat slech ter gaat, verkopen we die en zo heb ben we wat achter de hand”. De ABBA-leden krijgen van Anderson natuurlijk ook wel een aardig zakcen tje: een kwart miljoen Zweedse kro nen per persoon per jaar 150.000), maar 85 percent wordt door AB belegd”. Over het succes van zijn groep zegt Stig: „We ademen de sfeer van de happy family-life uit. Dat slaat enorm aan. Wij zijn clean. Als wij op de radio zijn, zeggen mum en dad: Zet ’m eens wat harder. Wij hebben fans van twee jaar en van tachtig. De mensen hadden gewoon behoefte aan een nette groep na alles wat in de afgelopen jaren hitmakend of niet over de stage heeft gekropen”. Op zijn door telefoontoestellen overbevolkte bureau staan dan ook geen gouden platen, maar slechts een batterij familie-kiekjes van zijn gezin en van de ABBA-leden met hun ouders. Aan de muren van zijn werk kamer een paar prikkelende naakten, maar op de schoorsteen een tekenin getje van een van zijn kinderen. Benny: „Vooral in Zweden is family-life ontzettend belangrijk. Je moet nagaan, dat wij nauwelijks een social life hebben in café’s en bars en zo, wat jullie in Nederland en in Engeland en in Duitsland wel heb ben. Of de Zweedse jeugd inderdaad zoveel vrijer en vooruitstrevender is dan de doorsnee Westeuropese? Vroeger misschien wel, vooral in poli tiek opzicht. Maar de andere landen hebben ons ingehaald. Nu is het niveau ongeveer hetzelfde”, zegt Björn. Ook met het drugsprobleem van de jeugd is het volgens hem in Zweden de laatste jaren veel minder. „Ten minste, dat hoop ik maar. En dat van die porno en naaktfilms is maar een praatje. Het is nu eenmaal het tijd perk van vrije opvattingen over sex, niet alleen in Zweden. Sex is zo nor maal geworden, daar praat je niet meer over. We just do it. i De formatie ABBA komt 19 novem ber naar ons land om een optreden te verzorgen voor de AVRO in de show van Mies Bouwman „Een van de acht”. Mies zal ABBA een gouden- plaat overhandigen voor het nummer „Dancing Queen” en voor de langspe- lers „The best of ABBA” en „ABBA”. De Zweedse formatie zal volgend jaar op 4 februari een concert verzor gen in de Jaap Eden-hal in Amsterdam. Midden februari is het slotconcert in de Albert Hall in Londen. En dan nog aansluitend een paar weken Austra lië”. Manager Stig Anderson wipt even binnen om te onthullen dat er mis schien toch een mogelijkheid is dat Nederland alsnog in het Europese programma wordt opgenomen. Hij kan namelijk geen geschikte zaal in Parijs vinden, heeft hij net die och tend ontdekt. Hij denkt aan Amster dam als alternatief. Als ABBA eind maart 1977 op de thuisbasis terug keert, volgen minstens zeven maan den van huiselijke rust, gecombi neerd met het dagelijkse heksenwerk van componeren, tekstschrijven en produceren van een nieuwe LP. ABBA kan in Zweden nog normaal leven - '«v Jj X*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21