Concert in Carré met calypso-songs van tijdloos karakter aan kunst als amateur ENGELS TONEEL MET BITTERE HUMOR 0 De Utrecht handhaaft haar toppositie op het gebied van winstdeling. Nieuw: Floxil de keelpijnstiller. Éénderde van Nederland doet g I Onderzoek Boekmanstichting wijst uit: X Robert Long treedt vanavond niet op Falumi Prince Calypso ,,When did you last see my mother” van Christopher Hampton I MJTWR- ft** 2 19 7 6 NOVEMBER DINSDAG 9 KUNST 13 til 1 UTRECHT AMTERDAM Frank Sinatra, Shirley MacLaine en Sammy Davis junior, er is de laatste tijd geen gebrek aan Amerikaanse beroemdheden die in de hoofdstedelijke theaters in levende lijve zijn te aan schouwen. Sinds gisteravond kan daar ook Harry Belafonte aan worden toegevoegd, op wie zo’n 20 jaar moest worden gewacht (zoals een bezoeker terecht vanuit de zaal riep) voordat hij in theater Carré hernieuwd kennis kon maken met het Nederlandse publiek. Bijna een vijfde deel van de premies voor levensverzekeringen (in vaktermen- individuele kapitaal- en renteverzekeringen) komt over het afgelopen jaar als winstdeling aan verzekerden ten goede. Daarmee handhaaft de Utrecht zich aan de top op het gebied van winstdeling. (Dat mag ook wel als je het al sinds 1883* doet.) HAARLEM. Een groepje acteurs en actrices van het Royal Court Theatre uit Londen is tot medio december in ons land op toernee met het toneelspel „When did you last see my mother”. De opvoering van dit stuk dat geschreven is door Christopher Hampton, is voor Neder land tot stand gekomen in samenwerking met Wikor, het bureau voor kunstzinnige vorming van de jeugd. Het waren dan ook bijna alleen scholieren die maandagavond naar de Stadsschouwburg kwamen om naar dit Engelstalige stuk te kijken. En al was het niet eenvoudig om alle bittere humor van Hampton tot in finesses te volgen, toch werd er over het algemeen direct en goed gereageerd op het spel van de Londenaren. i Harry Belafonte is perfect (ADVERTENTIE) doordrukstrips, f 3.95. Het optreden begon, onconventioneel. (ADVERTENTIE) (A D VER TENTIE) Daar staat AMEV achter De Utrecht legde als eerste en enige N V het recht op winstdeling bij de oprichting (1883) in de statuten vast Het leek erop alsof Belafonte met zijn verrassende goede show die hele lange periode van afwezigheid wilde goedma ken. Hij gaf zich althans volkomen in een programma dat tweeëneenhalf uur duur te en waarin hij zelf praktisch voortdu rend op het podium stond. Opvallend is echter wel dat Belafonte, die jaren op Jamaica heeft gewoond, de aldaar gewortelde reggae-muziek onbe roerd heeft gelaten, temeer daar het poli tieke karakter ervan Belafonte die zich altijd positief heeft opgesteld voor de neger-bewustwording zal moeten aan spreken. Zijn calypsomuziek heeft een tijdloos karakter bewaard, juist mis schien wel omdat hij zich vrijwaart van eigentijdse tendensen. Dat mede gaf de indruk dat er bij Belafonte niet zo heel veel is veranderd, maar ook dat hij jaren lang in staat is dezelfde kwaliteit te hand haven zonder noemenswaardig gas te moeten terugnemen. Harry Belafonte is in ons land vooral bekend vanwege een behoorlijk aantal overbekende songs (Banana Boatsong, Mathilda, Island in the Sun, There is a hole in the bucket. Coconut Woman) die hij met zijn hese stem uitvoert en veel minder om zijn acteerprestaties. Wat deze show aantoonde, was dat Belafonte nog steeds zo zingt als van zijn platen vanouds her bekend is (en met exact dezelfde kwa liteit hetgeen hoogst ongebruikelijk is) en dat hij bovendien een avond lang uitste kend het publiek kan bezighouden zonder een spoor van verveling. Leef met plezier Rook de échte Pall Mall Export Wereldbekend aroma Pall Mali Export liste die voordien in de band de percussie- instrumenten had bespeeld met wie Bela fonte in het tweede gedeelte van de show There’s a hole in the bucket voordroeg. Uitsluitend bij uw drogist en apotheek. Driekwart van de Nederlanders van 16 jaar en ouder gaat nooit naar een concert, opera of operette: 12 percent gaat eens per jaar of minder. DEN HAAG (ANP). Van de Neder landse bevolking doet 69 percent op geen enkele wijze aan amateuristische kunst beoefening. De overigen doen er wel op de een of andere manier aan en soms beoefenen ze meer dan één kunst. De dr. Boekmanstichting heeft deze gegevens gepubliceerd. Ze werden verza meld bij een onderzoek in maart van dit jaar naar de culturele activiteiten van de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder. Het werd verricht door de NV v/h Nederlandse Stiching voor Statistiek. Er werden 3068 personen ondervraagd. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De cabaretshow „En dat is twee” van Robert Long en Nelleke Burg, vanavond in de Stadsschouwburg, gaat door technische omstandigheden niet door. De overige voorstellingen van Robert Long’s programma zullen nor maal doorgang vinden. Het zou oneerlijk zijn Falumi Prince met Odetta te vergelijken omdat het liedje over de tot activiteiten aanzettende Liza en de luie Henry bij de laatste in een heel andere versie populair is geworden. De opnieuw getoonzette uitvoering die Bela fonte met Falumi bracht was meer dan verdienstelijk omdat het ruimte bood aan alle komische capaciteiten die miss Prince in overvloed bezit. Dat liedje vormde het hoogtepunt in een gedeelte dat veel meer showwerk bevatte dan voor de pauze het geval was. De schaarse choreografieën werden nu beter uitgediept en Belafonte toonde zich een echte entertainer door het publiek vaak bij zijn liedjes te betrekken. De vrijwel uitverkochte zaal (prijzen van vijftig tot 125 gulden) met als opvallende afwezige de hoofdstedelijke jetset, reageerde op dat alles met grote dankbaarheid. De vaak gesignaleerde kritiekloze houding van het publiek dat alles maar accepteert wat het door artiesten van naam onder de pet wordt gefrommeld, ook als het die faam niet verdient, was dit keer eens. terecht. Belafonte is perfect. CEES STRAUS Daarbij kwam ook aan het licht dat 64 percent van de bevolking nooit naar musea en tentoonstellingen gaat, 9 per cent gaat minder dan eens per jaar en 19 percent gaat vaker. Naar toneeluitvoerin gen gaat 39 percent van onze bevolking: 8 percent gaat minder dan eens per jaar, II percent hooguit een keer per jaar en de overigen gaan vaker. Balletuitvoeringen zijn minder in trek: 92 percent van de bevolking gaat er nooit naar toe. Drie percent gaat minder dan eens per jaar en nog eens 3 percent hooguit één keer per jaar naar een balletvoorstelling. De grootste groep werkt met textiel. Deze groep omvat 10 percent van de Nederlanders. Zeven percent gaf op te tekenen, schilderen of grafiek te maken. Nog eens 7 percent filmt. Vijf percent bespeelt een toetsinstrument, 3 percent een snaarinstrument en 1 percent een blaasinstrument. Telkens 1 percent staat er voorts genoteerd voor: toneelspelen, balletdansen, volksdansen en proza- of poezieschrijven. Overigens werd nog becijferd, dat 3 percent fotografeert, en dat 2 percent beeldhouwt, boetseert, kera miek of sieraden maakt. Island in the Sun, door Belafonte onsterfelijk gemaakt, was tevens de eerste song waarmee hij de calypso een wereld wijde bekendheid gaf. Sedertdien heeft hij zich in tal van concerten een hartstoch telijk propagandist voor deze West- Indische muziek getoond en het optreden in Carré was daarop uiteraard geen uit zondering. koste van de karaktergevoelens. Waar nodig wordt de speelsnelheid getemperd. DE JONGENSROLLEN worden voor treffelijk bezet door Sean Scanlan als lan en Stuart Fox als zijn kamergenoot Jim my. Scanlan is schitterend aanstellerig in beheerste nichterigheid. Zijn cynische houding komt duidelijk over als een pose die een vlucht uit de werkelijkheid inhoudt. Stuart Fox is vooral aan het slot ontroerend, wanneer hij lan de dood van zijn moeder komt meedelen. Patricia Heneghan speelt Jimmy’s moeder geloof waardig door een gemakkelijk aantastba re gereserveerdheid uit te dragen. De twee kleinere rollen zijn bij Andrew Burleigh en Brenda Cavendish van een kwaliteit die goed bij die van de belangrijkste spe lers aansluit. ER WORDT geacteerd in een heerlijk slordig kamerdecor dat ontworpen is door Jan Kieboom. Deze Nederlander heeft voorheen vooral bij onze toneelgroep The ater gewerkt en verbleef enige tijd in Engeland als decorontwerper. Zonder overdrijving heeft ook Kieboom bij deze aantrekkelijke voorstelling zijn inbreng gehad om de juiste sfeer te bepalen. KO VAN LEEUWFw zonder voorprogramma. En wat eveneens weinig voorkomend is, het duurde tot na de vijfde song vooraleer Belafonte zijn inleidende praatje tot het publiek had gehouden. Een opkomst zonder enig ver toon, hoogstens onderbroken door het langdurige applaus. Een zeer geconcen treerde artiest die door een vlekkeloos spelende band (The Kilimanjaro geheten) op zijn muzikale wenken werd bediend en met een geluidsapparatuur die op een zeer aanvaardbaar volume stond afgesteld en bovendien een prachtige balans liet horen. Belafonte is niet dol op uiterlijke effec ten. De muzikale kwaliteit moet *t doen zoals ook bleek uit het repertoire dat beurtelings snelle rocksongs en intieme folksongs bevatte. Die folkliedjes, sinds lang zijn specialiteit, vormen steeds een rustpunt. Ze worden veel minder crooner achtig dan het andere werk gebracht en verraden een sterke voorkeur voor een romantische benadering. Zoals Streets of London, dat helaas mierzoet klonk. Zeker voor Belafonte die tot heel wat pittiger werk in staat is zoals hij meermalen bewees, was dit branchevervagend mate riaal. Nog voor de pauze introduceerde hij de niet onverdienstelijk zingende maar soms te onzeker overkomende Rhetta Hughes met wie hij sinds 1974 vrij succesvol optreedt. Toch was het een andere voca- Floxil zuigtabletten helpen snel, vóórdat uw keelpijn erger wordt. Twee krachtig werkende antiseptica bestrijden uitbreiding van keel- en mondholte-infecties. U kunt weer slikken en praten zonder pijn. Floxil. Aangenaam zacht van smaak. s' 24 Zuigtabletten in handige Pall Mall Export Harry Belafonte temidden van enkele artiesten die hij op zijn tournee mee neemt. Links Falumi Prince, rechrts het voltallige achter grondkoortje. (foto Gijsbert Hane- kroot) WHEN DID you last see my mother behandelt de problematiek van jonge mensen die sinds kort de school achter de I rug hebben. Jongeren die op eigen benen I staan middenin een wereld vol onzekerhe den. Hun gevoelens zijn gelardeerd met bi-sexualiteit en hunkering naar houvast. In deze komedie waarin eenzaamheidsge voelens door galgenhumor gemaskeerd worden, gaat het om twee jongens die samen een kamer bewonen. lan, de oudste van de twee, is ogenschijnlijk de meest volwassene in de zin van voorgevende zelfverzekerdheid. Maar lan stamt uit een I arbeidersmilieu en daarmee heeft hij het 1 moeilijk. In de venijnig prikkelende con versatie die hij met zijn kamergenoot Jim my voert is dat afkomst-syndroom steeds voelbaar. Zijn schijnbaar nonchalant gedrag steunt op gespeelde vrolijkheid waarbij sarcasme de boventoon voert. Dat leidt via gevoelens van jalouzie tot een I uitbarsting die het definitieve vertrek van Jimmy, die uit wat de Engelsen noemen „middle class” komt tot gevolg heeft. Er ontstaat een nauwelijks gewilde verhou ding tussen de alleen achtergebleven lan en de moeder van Jimmy. Wanneer zij echter aan lan komt vertellen dat zij haar relatie met hem als een vergissing beschouwt, wreekt deze zich door haar j koeltjes mee te delen dat hij tijdens hun samenzijn alleen maar aan haar zoon gedacht heeft. Door die abrupte bekente- I nis geschokt rijdt Jim’s moeder zich dood. HET IS NIET voor het eerst dat Hamp tons stuk in ons land wordt opgevoerd. Acht jaar geleden had Centrum er al succes mee onder de titel „Wanneer heb jij m’n moeder voor het laatst gezien?” Christopher Hampton moet het stuk op achttienjarige leeftijd hebben geschreven. Zonder meer een prestatie, want hande ling en dialoog liggen dramatisch mooi in balans. De voorstelling van de Royal Court-spelers werd geregisseerd door Roger Croucher en deze heeft er soepel lopend geheel van gemaakt waarin elke neiging tot melo-dramatiek is uitgeban nen Er wordt in een uitstekend tempo geacteerd waardoor de dialogen zo flit send overkomen dat je op het puntje van je stoel moet zitten om dit Engels in race- tempo steeds te Kunnen blijven volgen. Maar het is zalig te ervaren hoezeer deze spelers de toneelspeelkunst beheersen. Hun spel is van een hoog artistiek gehalte en het acteertempo gaat beslist niet ten Sean Scanlan en Patricia Heneg han als lan en mrs. Evans, de moeder van Ian’s kamer genoot Jimmy, in „When did you last see my mother’. (foto Kuno Grommers). wereldbekend aroma

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13