Salvador Dali alchemist in olieverf Boek met originele etsen van Lydia Luyten en Pol Jong »se r jBV UTT DE BLOEITIJD VAN EEN RIJKE CULTUUR I Uit Werkplaats de Bange Duivel Artim-uitgave als boek over fijnschilders F Verhelderend boek van Robert Descharnes - w w 20 ND) B J Hein Steehouwer over kunstboeken rj SALVADOR DALI is ongetwijfeld een van ’s werelds meest specta culaire uitvinders in olie verf. Hij beweerde ooit eens van zichzelf dat hij een alchemist is. De mid deleeuwse alchemisten mengden en brouwden in hun distilleerkolven de meest tegengestelde stof fen om die tot een nieuwe synthese te brengen. Ze achtten de stof in het alge meen van goddelijke oor sprong te zijn, de Materia Prima. Proefondervinde lijk zochten ze verbindin gen, die een stof van hoger waarde zou moeten opleveren. En al zoekende leefden ze in de verwach ting dat hun werk een hei ligende invloed op hun geest zou hebben. Zo’n stof van hoge waarde zou de legendarische steen der wijzen moeten zijn, dan wel het levenselixer en tenslotte het alchemis tische goud, merendeels uit lood gewonnen. Boeken met miniaturen behoren tot de meest interes sante verschijnselen in de beeldende kunst. Dat is niet alleen zo tijdens de middel eeuwen in West-Europa, maar toen en later eveneens in Azië. Het boek- verluchten was Grote Kunst met twee hoofdletters. Lite ratuur, om het even of ze religieus dan wel werelds was, en beeldende kunst gin gen hand in hand. Tal van teksten zijn zelfs beroemd geworden omdat ze van miniaturen werden voor zien, vaak telkens weer andere voorstellingen in de loop der tijden bij dezelfde klassiek geworden teksten, die weinig of niet veran deren. 5W i Hl dan een lust voor het oog s. [bewijs i b.v. lost. Het Boer- O.P.M 1 :ht,T«U030rH Iets dergelijks deed ook Pol Jong, eiding er istente ol itigtal te- ridden en id liggen, aewoners, thuis” te den. „Leda Atomica'door Dali in 1949 geschilderd als een der talrijke hommages aan zijn vrouw Gala ren goed tde func iternatio ;sch reven te rich- rnational safdeling, iorp. Tel. kelijk. •rt10. an tests ypewerk zij inge commer aan de inhuis te uid. het zelf- i kunnen ijk zijn. nt u zich rp, hoofd i Utrecht. En die vroege werken zijn onder meer te vinden in een nieuw boek, kortweg „Dali” geti teld, van de hand van Robert Descharnes. Het is een door Ele- anos R. Morse uit het Frans in het Engels vertaalde uitgave van Harry Abrams in New York. Het kost 65.70, weinig voor een bij zonder goed verzorgd boek op groot formaat, in linnen, met 52 grote kleurplaten en 147 zwart wit afbeeldingen. De reproduk- ties zijn zonder meer goed en heel goed. geworden, maar binnen het type wijsheid, dat ook de clown siert. Dat is in feite de dwaasheid ten top, die noopt tot nadenken over de paradox dat de wijsheid soms aan (schijn)dwazen is voorbe houden. Dat Dali als alchemist daarbij veel goud heeft gemaakt is bekend. Nu ligt er weer zo’n boek op mijn bureau. Het heeft een langwerpig formaat in verband met de vorm van de twaalf originele etsen die het bevat, aangevuld met twee foto’s en twee plattegronden. Want wat is de inhoud? Boeken met miniaturen zijn ook uit een bepaald soort „nood der tijden” geboren. De Bourgondische vorsten (en anderen) trokken van burcht naar stad en omgekeerd om schatting te innen en cultuur te ver spreiden. In hun gevolg werden Lydia Luyten maakte een studie reis naar Castillon du Gard bij Avignon in Frankrijk. Ze kwam thuis met etsplaten waarvan zes ori ginele afdrukken in dit boek voor komen. Het zijn realistische obser vaties en plekjes die haar troffen en die ze heel goed heeft weergegeven in een mooie stijl, heel fijntjes van lijnvoering. Om de sfeer te verster ken heeft ze verschillende kleuren inkt gebruikt, maar unikleurig toe gepast, een groen blad dus, een bruin en zo vervolgens. Sommige bladen, althans in mijn exemplaar van het boek, maken door de toege paste techniek een ietwat „wollige” indruk, hetgeen het poëtisch karak ter versterkt. Het landkaartje met bijschriften toont aan waar men de afbeeldingen moet situeren. Op dat laatste had de schrijver van het boek, Stuart Cary Welch, honorair curator van de manuscrip ten van de Harvard Universiteit, enzovoorts, enzovoorts, wel wat duidelijker mogen wijzen, ook al vergeet hij het niet helemaal. Zijn tekst is overigens uit kunsthisto risch oogpunt bezien heel goed en de vertaler F. Oomes heeft hem nergens tekort gedaan. Een ets van Pol Jong, het plekje in Leiden waar Witte Singel en Vliet elkaar ontmoeten. Om der wille van de duidelijkheid is hier een detail gereproduceerd van een miniatuur, toegeschreven aan een der beroemdste Perzische hofschilders Sultan Moehammad. Een Zwarte Div of demon, belaagt hier een luipaard. Uit de hele opvatting van het weergeven van details van het landschap blijkt de invloed van de Chinese schilderkunst en de Taoistische zienswijze daarop. hielpen bij het drukken. Ze zorgden zelf ook voor de lay-out en typogra fie. Het uitstekende linnen bind werk is wel professioneel gedaan. Het is nu een boek geworden met uitmuntende kleurenreprodukties van werken van een veel grotere groep dan tot nu toe. Om er een paar te noemen: Carel Willink, zijn vrouw Sylvia Quiël, Henk Helman tel, Corstiaan de Vries, Mel Cooper en anderen, bij elkaar 18 schilders van wie één of meer reprodukties zijn opgenomen. Vorig jaar schreef ik over de los bladige Artim-catalogus, een uitga ve van de Haagse Artim-galerie die zich bezig houdt met het pousseren van Nederlandse fijnschilderkunst. Aanvankelijk ging het om de in dit blad reeds vaker genoemde Metare- alisten zoals Johfra, Diana Vanden berg, Frans Erkelens en anderen. Verder over de schilders afzonder lijk schrijven is onnodig, men kent in deze contreien het type werk vol doende. Deze catalogus is a 60,- te bestellen bij Artim, Driehoekjes 26, Den Haag. Zelfstand tal is veres iten. >er A. Bow Van dit boek zijn 250 exemplaren vervaardigd. Het kost 150,-, eigen lijk een spotprijsje voor twaalf ori ginele etsen van 19‘A x 12 cm op bladen van 26 x 21 cm. Het is uiter aard niet in de boekhandel verkrijg baar, maar wel via: Werkplaats de Bange Duivel, Rijndijkstraat 4, Lei den, tel. 071-124454. Het zijn maar een paar opmerkin gen terzijde bij boeken met afgebeel- de miniaturen in het algemeen en bij „Perzische miniaturen” in het bijzonder. Het is een paperback op cahierformaat van Het Spectrum in Utrecht, helaas in slappe kaft dus en in feite vallende buiten de beken de getijdenboeken-serie, al is de verdere uitvoering uitstekend. Het kost 35 eigenlijk weinig, gezien die uitvoering. Deze uitgave, bevatten de het schoonste aan Perzische miniaturen, gekozen uit vijf hand schriften uit de tijd der vorstelijke Sefeviden in de zestiende eeuw, is voor de liefhebbers een verrukke lijk boek. Er zijn verklarende teksten bij die reprodukties en die verbrokkelen helaas het fraaie geheel. Soms zijn de teksten van niet genoemde auteurs, soms van de schilders zelf en een enkele keer van een dichte res. De ene schilder schrijft over de inhoudelijke bedoelingen van zijn werk, een ander over de gevolgde techniek. Een gaaf geheel met een eensluidende bedoeling kan dan natuurlijk niet ontstaan omdat de overigens soms wel informatieve teksten geen totaliteit vormen. maar dan in Leiden. Hij koos zes prenten voor dit boek, soms een paar mooie oude huizen, een brug je, maar ook fragmenten van een arbeiderswijk of een oude fabriek. Deze prenten hebben dus ook een topografische waarde omdat Pol Jong getrouw de werkelijkheid volgt. Hij maakt het niet mooier dan het is, ook niet lelijker, het zijn eerlijke weergaven in een uitste kend gehanteerde stijl. Door het gebruik van zijn middelen hebben sommige bladen iets van het karak ter van crayontekeningen gekre gen, hetgeen ze een apart cachet geeft. Ook zijn etsen gaan weer verge zeld van een plattegrond van Lei den om aan te geven waar de afbeeldingen zijn ontstaan. Van Lydia Luyten en Pol Jong elk een foto door Frans Montens comple teert het dunne boekje. Collega’s Verder namen noemen van de vorstelijke opdrachtgevers en de Perzische hofschilders, heeft hier weinig zin. Genoeg zij, dat er heel veel te genieten valt van de 48 uit muntende (goudopdruk) kleurenil lustraties en dat bij elke prent zorg vuldig wordt vermeld welke oor spronkelijke tekst er de aanleiding toe is geweest, waardoor men tevens een summier inzicht krijgt in de Perzische literatuur in een van de meest opmerkelijke bloeitijden van een cultuur die tegelijkertijd veraf en dichtbij schijnt te zijn, althans als men ook een beetje ken nis heeft genomen van de westerse miniatuurkunst. We hebben al enige malen geschreven over een groep Leidse kunstenaars, die zich hebben ver enigd in Werkplaats de Bange Dui vel. Enigen van hen hebben in deze omgeving geëxposeerd. Belangrij- ker is echter dat ze van tijd tot tijd zelf boeken maken, in handwerk een moeilijke bezigheid, die hun echter uitstekend afgaat. Het zijn dan boeken met zoveel mogelijk eigen etsen, foto’s en soms ook tekst. Zulke boeken zijn natuurlijk iets bijzonders voor de echte lief hebber van bibliofiele uitgaven. Hij zou dus helemaal buiten deze moderne tijd vallen, als hij aan zijn tijdgenoten niet het „absolute zintuig” voor het sur realisme en de self-advertising zou hebben ontleend. Dat maakt hem even onverdraaglijk als anderzijds innemend. We weten immers dat hij óók wèet wat hij precies doet om op te vallen en hij steekt tevens zijn zelfspot al opscheppend nooit onder stoelen of banken, hoe gek hij er ook op is om die laatste meube len te schilderen in de vorm van de sensuele lippen van Marylin Monroe. Het schilderen van miniaturen als kunst van groot belang zal vermoe delijk nooit terugkeren, uitzonde ringen daargelaten. Het is een te kostbare zaak boeken met de hand te doen calligraferen en „miniature- ren”. Het was in vroeger tijden voorbehouden aan vorsten in cul tuurrijke perioden. Bovendien is hofschilderkunst een laakbaar woord geworden en het „hoog geëerd (modale) publiek” is in het algemeen genomen evenmin tot kunstopdrachten in staat. Salvador Dali kent zichzelve als hij zich een alchemist noemt. Zij het dan, dat het zijn in beeld gebrachte voorstellingswereld betreft» Hij komt tot syntheti sche voorstellingen, gebaseerd op het samenvoegen van beeld fragmenten van tegengestelde aard, vaak in een amorfe en weke „tussenstof” of soms door de leegte tussen de geschilderde voorwerpen tot een beeld te for meren. Dat is dan een pas in tweede instantie herkenbaar beeld, opgeleverd als het ware door een zoekplaatje. Anderen doen dat ook wel eens, maar niet als zij, baseert Dali zich op de Renaissance binnen een nogal pregnant beleden katholicisme, een hang naar een absolute monarchie en een voorkeur tot een „Bourgondisch” beleden drang tot het versieren, in de zin van het bedrieglijke schijnen in plaats van zijn. Als Salvador Dali de steen der wijzen al heeft ontdekt, dan is hij tevens steen des aanstoots De kans voor Descharnes om het leven van Dali anecdotisch te beschrijven en veel aandacht te wijden aan diens extravagante optreden was natuurlijk volop aanwezig. Dat heeft hij echter niet gedaan, omdat hij de kunst historische aspecten gelukkig veel belangrijken vindt. In dit boek dus een tamelijk korte beschrijving van het schildersle- ven van Dali, als het ware „koel” gedaan. Daarna volgt Dali’s leven in jaartallen en vervolgens uitstekende beschrijvingen van Dali’s belangrijkste werken. Daarbij gaat Descharnes telkens in op zowel de schilderkunstige waarden als op de aard van de voorstelling, in het geval van de kleurillustraties, waarbij steeds de zwart-wit afbeeldingen zijn gevoegd van schilderijen of teke ningen die ermee in verband zijn te brengen. Hij noopt daarnaast tot beur telings ondervonden tegen spraak en half-gegeven instem ming. Misschien zullen in later tijd zijn geschriften zelfs belang- rijker worden gevonden dan zijn schilderijen, die het voorname lijk toch van het soms kort stondige schokeffect moeten hebben. En toch zijn er ook die andere werken, heel gevoelig soms, niet epaterend overtrok ken, die zijn schildersleven heb ben begeleid van vroeg tot laat. HUIS te i worden tverband is de inter leed Group Reed Inter i telt 1100 30 op het rrp werken gericht op vestigingen Robert Descharnes woont\zelf, evenals Dali, in Cadaquès. Ze kennen elkaar als goede vrien den en daaraan is de ruime informatie te danken. Het zijn niet alleen de vroegste werken van Dali die nu in een betaalbaar boek zijn opgenomen, maar ook de' nieuwste, de grote schilderij en voor het Dali-museum in Figueras, waarmee hij de Renaissance-schilders naar de kroon steekt. Perzische miniaturen meer Een bibliografie van de belangrijkste boeken over Dali, maar ook door hem geschreven of geïllustreerd, completeren dit boek dat zeer veel goede infor matie oplevert. De galerie heeft, blijkens de uitgave-1976, nu een breder basis gekozen, overigens reeds merkbaar in de catalogus van vorig jaar. Perzische boekbanden waren al sinds de kruistochten voorbeelden voor het westen en de miniaturen overigens eveneens. En dan kun je, in dit Spectrum-boek bladerend, iets aardigs opmerken. Er zijn typi sche nabij-oostelijke soms wat stij ve en stereotiep uitgevoerde miniaturen met perspectieven, zoals wij die uit de Vlaamse en Franse miniatuurkunst uit de mid deleeuwen kennen. Niettemin zijn ze van hoge orde, voortreffelijk in de kleur. Anderzijds zijn er in ande re miniaturen ook sterk sprekende Chinese invloeden te vinden, vooral als het gaat om de uitbeelding van landschappen met rotsen, water, wolken, dieren, demonen, natuur geesten en anderszins. Dan blijkt dat de kunst binnen het Chinese Taoïsme een grote invloed heeft gehad op de Islamitische denkbeel den omtrent de beeldende kunst. Perzië was dan ook een doorgangs- poort voor invloeden van oost naar west en omgekeerd. kunstschatten als getijdenboeken en andere religieuze werken meege voerd. Met de Perzische vorsten, toch al meer norhaden dan de wes terse, was dat nog meer noodzaak. Ze leefden niet alleen in hun palei zen, maar ook in hun tenten en paviljoenen, vaak op krijgstocht. Ze kenden geen schilderijen-voor-aan- de-wand, zoals wij. Ze bezaten prachtig gecalligrafeerde boeken, verlucht door beroemde kunste naars. Perzische bibliotheken waren en zijn er wereldberoemd om. p k- X' fep

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21