gina
Dood van
Melle was
grote klap
door
Klaas
Pieter
Rieksen
s
v
22
96
g
r
vei
y
’s
196
78189
111
en
n)
3189
Veel vrijheid
Liza
Nationale Hitparade
Raquel
In een gesprek met de acteur Jeroen Krabbé is het haast onvermijdelijk om niet
over schilderen te praten. Naast zijn werk als acteur op de planken, in tv-stukken
en in films is het schilderen voor de 31-jarige Jeroen één van de meest
aantrekkelijke bezigheden. Na aan het begin opgemerkt te hebben dat hij fraaie
schilderijen aan de muur heeft hangen, duurt het zo’n anderhalf uur voordat we
weer op het schilderen terugkomen. Maar dan ook goed. Jeroen: „Het leven van
iemand is een soort kamer met een aantal deuren. Soms heb je iemand nodig die
een deur even op een kiertje zet. De Nederlandse schilder en tekenaar Melle
heeft dat zeer sterk bij mij gedaan wat het schilderen betreft. De droomwerelden
die hij schiep.Tot aan de avond van zijn dood heb ik les van hem gehad.
Wat ik van die man geleerd heb. Hij zei nooit hoe je iets moest doen, streek je
eens over de bol. Hij zei alleen ooit dat ik wat groter moest gaan schilderen. Eens
in de week kwam hij hier koffie drinken en dan had hij altijd prima opmerkingen.
Zittend in mijn nogal rommelige en volgepakte keuken zei hij eens: Een woest
goeie keuken heb je, je moet er alleen geen eekhoorn in los laten. Dat soort
dingen, fantastisch”.
Songfestival
Bedrijvig
1
Jesse
w"-'
tI
Jeroen Krabbé
intensief bezig
met schilderen
L2LCLCbLCt
Raquel Welch
Raquel
Jesse'Green
zou ik met veel meer spanning achter
de ezel zitten. Het vult elkaar aan. Het
toneelspelen is een druk bestaan met
veel mensen om je heen, het schilde
ren doe ik in m’n eentje, dan wil ik
niet gestoord worden”.
s die voa
sl wordm
i nagezlM
ar. worcta
n fln. vamf
WIJ ZUN
/EEK GE
U TOT 1|
AGS
„Dat is ook zo in mijn huwelijk.
Herma en ik zijn nu ruim 10 jaar
getrouwd en we hebben een enorm
sterke basis opgebouwd. Vandaaruit
geven we elkaar erg veel vrijheid.
Gewoon verliefd zijn op een ander als
dat zo is en niet zo als vroeger dat
gevoel proberen weg te drukken. Dat
heeft geen zin. Het wordt ons vaak
kwalijk genomen, jalouzie. Maar het
is absurd dat je je hele leven altijd
maar van dezelfde moet houden. Dat
is wel gebruikelijk in ons land, maar
dat komt door onze Calvinistische
afkomst”.
„Natuurlijk kost het ons een hoop
moeite om deze situatie te handha
ven, maar het lukt ons. Al de huwelij
ken om ons heen zijn kapotgegaan.
Wij redden het nog steeds prima
samen. En hoe de mensen dan reage
ren, ach, daar moet ik toch vaak om
glimlachen. Ik heb er schijt aan, ik
laat mijn gedrag e~ niet door veran
deren. Daar pas ik voor”.
nov. 15
Chrysler 18
imca 1301
d niet ffl
Dyane 615
650. R
)69 zeer go
ïitroen 2 Q
roën 2 CV
ercedes-ns
leo 1750 S
f 3500. Si
geknapt
De temperamentvolle actrice Liza
Minelli moet zich keer op keer verwe
ren tegen de steeds weer opduikende
beschuldiging dat zij verslaafd is aan
verdovende middelen. Liza, die haar
Zoals verwacht blijft de Disco Duck
in stijgende lijn en heeft hij zich deze
week op een geriefelijke vierde plaats
genesteld. Een aardige sprong van 10.
Nog een aardige klapper is de nieuw
binnengekomen single Dance little
lady dance van Tina Charles, die van
uit het niets op II binnenstormde. Dat
heb je zo als je een kopie maakt van je
vorige hit. Succes verzekerd. Natuur
lijk mogen we Abba, vorige week uit
gebreid op de Pauze-Pagina, niet ver
geten. Het nummer Dancing Queen
verdween dan eindelijk na veertien
weken, maar de Zweedse muziekfa-
briek Abba zorgde meteen voor een
opvolger getiteld Money, Money, dat
naar onze bescheiden mening het suc
ces van hun vorige hit niet zal over
treffen maar toch deze eerste week op
13 staat genoteerd. De beste bleef ook
deze week de formatie Tavares met het
nummer Heaven must be missing an
angel. Niets nieuws onder de zon dus.
Dat een filmster het heus niet altijd
eigen moeder, Judy Garland, te gronde
zag gaan door alcoholmisbruik en pep
pillen: „Ik heb niet meer drugs
gebruikt dan andere jonge Amerika
nen. De ellende is echter dat je direct
tot verslaafd wordt gebombardeerd als
je op een feestje ook maar één stickie
rookt. En dat alles omdat een stelletje
beroepskletskousen voor geen enkele
leugen terugdeinst”.
ioncar no
m. geh. in
Daf 55 co
lieuw 191
ationcar oi
3950. P
type 19
liraal 2800
ig. als niet
D spec
Jeroen Krabbé en Ina van der Molen in het
succesvolle blijspel „Slippers" van Alan Ayck
bourn dat in 1968 op het scherm werd gebracht.
Enige tijd geleden kwam „Slippers" nogmaals
op de buis, toen met Jeroen en Willeke Alberti.
IL nov 19
13.500. Me
met ve
950. Jagi
zeer m
n GS d
974 f 525
0 A luxe nc
itsun Che1
5250. 0
A luxe 19
4- drs. no
50.000 I
8 luxe fs
nov. 191
mta 1600
ieuw 895
luxe ty
Volkswag
nieuw 191
1602 tour»
1973 ƒ675
x>k als niei
Renault 5'
i zeer mo
1200 static
4500.
1 1970 2 (t
imodorea
I650. Men
motor roo
4L 1970 a
if 55 stat»
950 Rena
type 19
t luxe 19
1500. bet
04 1971 fa'
iat 600 lu
van Jamaica en wat rondzwerven
uiteindelijk in Engeland zijn thuis
plaats vond.
Het 22ste Eurovisie Songfestival
wordt volgend jaar gehouden op zater
dag 2 april. De Britse omroep BBC
organiseert het evenement omdat ver
leden jaar de Engelse formatie
Brother- hood of Men in Den Haag de
meeste punten vergaarde. In de New
Concert Hall in het Londense Wem
bley zullen de verschillende artiesten
hun stemgeluid moeten laten horen.
Over de organisatie van de Nederland
se voorronden is nog niets bekend.
n 1973 zee
i 1000 lux»
971 2500
mooi 72-73
76 1970 71
I Audi 751
'2950. ft
wielen en;
Volks wage
naat 1971
en 1600 71
0. 7 x Ope
if 1970 tn
I, wit, blauw
taille vana'
50. Peugee
1973 5750
1600 L lux»
3500. Fon
i type 1974
i. Ford Cot»
■s fant. moe
pel Recon
60.000 Ie
»rd 17001
4950. Op»
1971 zee
il kadett lux
Opel Kabel
h. als nieu
kxrolla 120
nieuw 197
Torolla 120
zeer goe
R16TS m
nov. 5750
ook di
’50. Renai
i zeer mo
1000 rally
X) km typ
d mustang
type 19?
Jeroen Krabbé heeft een druk
leven. Momenteel speelt hij bijna
kende. Ik ga nu de zaken wat meer
relativeren. Er was me nog nooit wat
wezenlijks overkomen. Ik werd
opeens met mijn neus op de feiten
gedrukt. Ik had niet zo’n besef dat er
mensen dood konden gaan. Tot voor
kort had ik iedereen om me heen.
Dan valt zoiets weg. Dan zie je af en
toe toch wel de leegheid van het leven
in.Ik heb lange tijd al mijn diepe
re gevoelens verborgen gehouden. Ik
vond dat niemand daar iets mee te
maken had. Daar ben ik nu overheen.
Het kan me niet meer zoveel
schelen”.
In „Liefde half om half”, een stuk
dat hijzelf vertaalde („Ik heb wel wat
feeling voor talen, mijn moeder was
film-vertaalster”), speelt Jeroen een
grauw kantoormannetje of, zoals hij
dat zelf uitdrukt een bureau-
moordenaar. „Een herkenbare rol,
want daar lopen er duizenden van
rond. Ik werd gek van deze rol. Ik kon
het absoluut niet. Dan liep ik rade
loos door de bossen die rol te repete
ren. Ik ben toen vanuit een detail
gaan werken, zoals bij het schilderen.
Jeroen Krabbé heeft het schilderen
niet van een vreemde. Zowel zijn
vader als zijn grootvader uitte zich op
het linnen en, om een ietwat merk
waardige beeldspraak te gebruiken,
hij kreeg de verf dus als het ware met
de paplepel ingegoten. Maar na een
jaar kunstnijverheidschool werd het
toch toneelschool, in het eerste jaar,
samen met Rutger Hauer, met wie hij
nu een hoofdrol speelt in de verfil
ming van het boek „Soldaat van
Oranje”. Twijfel bij het kiezen tussen
schilderen en acteren, een twijfel die
nog steeds bestaat. Bij het toneel was
>73 f 495 zijn grote voorbeeld Guus Hermus,
bij het schilderen Melle.
Jeroen: „Een man als Melle had
klasse, niet alleen met schilderen.
Verleden jaar gingen we eten met een
paar mensen die les van hem hadden
om zijn verjaardag te vieren. Tussen
de hoofdhap en het toetje werd hij
onwel en stierf op weg naar Amster
dam naast Aart Gisolf in de auto. Het
laatste wat hij deed was aan zijn
vrouw, die meereed, vragen of het
goed met haar ging. Hij stak zijn
hand nog even naar achteren. Het
was een verschrikkelijke mededeling
voor me, ik was er kapot van. De
volgende dag ben ik gaan kijken. Hij
lag opgebaard tussen al zijn schilde
rijen. Dat was een geweldig afscheid,
maar ik realiseerde me ook dat ik niet
wist dat ik zoveel verdriet kon
hebben”.
Het acteren brengt brood op de
plank, ruim („Ik houd van een goed
leven”), het schilderen is een ambitie
die langzamerhand gaat overheer
sen” Ik probeer het acteren wel voor
het schilderen opzij te zetten, maar
het lukt niet. Het maken van schilde
rijen laat me de relativiteit van het
acteren zien en andersom. Als ik het
voor m’n brood zou moeten doen, dan
iedere avond in de schouwburgen
Alan Ayckbourns stuk „Liefde half
om half” met als medespelers onder
meer Ko van Dijk, Lies Franken,
Arnold Gelderman en Pleuni Touw,
daar tussendoor speelt hij bij „Sol
daat van Oranje”, een film van regis
seur Rob Houwer die volgend jaar in
première moet gaan en samen met
Pleuni Touw (met wie hij een b.v.
heeft) kocht hij in Engeland een tv-
serie die volgend winterseizoen door
de KRO onder de titel „Hij en Zij” op
het scherm moet worden gebracht.
Daarnaast zendt de KRO begin ’77
het toneelstuk „De Mandarijnenka
mer” uit, een stuk waarin Jeroen
ondermeer met Pleuni Touw en Coen
Flink speelt en waarbij Ko van Dijk
voor de regie tekende.
Over toneel praat Jeroen alleen als
het moet. Hij zegt: „Als er iemand
van de klasse van Melle aan het
Nederlandse toneel was, dan sprak ik
daar waarschijnlijk meer over”. Hij
houdt er een uitgesproken mening op
na. Jeroen: „Goed is goed en slecht is
slecht, er is geen tussenweg. Als een
toneelstuk goed is dan komt er van
zelf publiek. Als een stuk slecht is
moet je er mee stoppen, dat kan niet
anders”.
„Liefde half om half” is een zoge
naamde vrije productie, zonder sub
sidie van de overheid. Het gesubsidi
eerde toneel acht Jeroen een goede
zaak. „Ik vind überhaubt dat subsidie
voor kunst goed is. Kunst is het visite
kaartje van een land. Maar ik ben
natuurlijk erg gericht op kunst. Het is
gevaarlijk dat mensen zeggen dat
subsidie voor kunstenaars niet goed
is. Uiteraard gebeurt het vaak dat er
niets uit komt, maar dat heb je nodig
om éénmaal iets goeds te creëren. Je
moet op je bek kunnen vallen. Dat is
bij toneel ook zo. De mensen oordelen
over je naar aanleiding van je laatste
prestatie. You are as good as your
last performance, dat is zeker zo. Je
moet er iedere keer weer opnieuw
tegen aan. Je kan geen moment ver
slappen”.
Een beweging van zo’n man, dat pro
beerde ik me in te denken. Ik heb het
toch nog gered, plotseling had ik het
gevonden. Maar voordat zo iets het
geval is deugt er niets meer. Dan loop
ik te zieken. Dan vind ik dat ik niet
tneer kan acteren, schilderen. Na de
première valt die spanning dan weer
weg, dan gaat het wel weer lekker”.
„Ik wil geen boodschap brengen
met de stukken waarin ik speel.
Daarom zou ik ook niet bij het vor
mingstoneel kunnen spelen. Daar
ben ik een te ouderwets acteur voor.
Het heeft wel mijn liefde, maar ik zou
er niet in passen. Ik wil het vak van
acteur leren in blijspelen en zo. Met
Anne-Marie Prins deed ik in de tijd
dat Johnson in Amerika president
was aan politiek toneel. Zo van
„Johnson moordenaar”. Er zaten
soms maar vijf mensen in de zaal.
Maar dat gaf niet. Ik ben een andere
kant op gegroeid. Toen werden we
verguisd omdat we dat soort dingen
deden, nu is het een mode om het te
doen. Misschien ben ik de laatste
jaren wel te veel verwend. Ik kon zelf
bepalen met wie ik speel en in wat
voor een rol”.
Ijdelheid is iets waarvoor Jeroen
zich beslist niet schaamt. „Zeker nu
we aan het filmen zijn en bij de
opnamen in de straat er soms zo’n
duizend mensen staan te kijken
wordt je ego toch wel gestreeld. Kijk,
als je uitgaat van de roem als reali
teit, dan ben je wel ver heen. Maar je
moet wel een gezonde drang hebben
om je te manifesteren. Ik heb wel
eens met zeer hoge koorts op de plan
ken gestaan. Tijdens het spelen had
ik er helemaal geen last van. Daarna
kwam het weer. En waarom? Ik weet
het niet. De manifestatiedrang waar
schijnlijk. De mensen in de zaal
lachen toch weer om je”.
„Men vraagt me wel eens wanneer
je acteur kunt worden. Je moet ten
eerste een zeer goede gezondheid
hebben, want het is een druk bestaan.
Daarnaast moet je een enorm door
zettingsvermogen hebben en als der
de ook nog talent. Dat laatste is zeker
niet het belangrijkste, het speelt wel
mee, maar is niet het voornaamste”.
„Ik wil ook nog regie gaan doen.
Die behoefte wordt steeds groter.
Eerst toneel, daarna misschien film.
Ik weet echt niet of ik het wel kan,
maar ik kan me mateloos op iets
verheugen. Als het dan niet lukt, nou
dan niet, dan ga ik niet zitten grienen.
Ik pas me snel aan. Ik probeer
gewoon altijd het onderste uit de kan
te halen. Met alles wat ik doe”.
Het leven van Jeroen Krabbé is
blijmoedig. Hij geniet, samen met
vrouw Herma en zoons Jasper en
Martijn. Als jong succesvol acteur
staat hem niets in de weg. Toch heb
ben zijn ziekte (Jeroen tobde ruim
een half jaar met geelzucht) en de
dood van Melle en zijn schoonvader
(„M’n beste vriend”) hem veranderd.
„Vroeger kon ik niet depressief zijn.
Ik wist niet eens wat het woord bete-
De tweede single van Jesse Green is
gisteren onder de titel „Flip” op de
markt verschenen. Jesse is bekend van
zijn debuutplaat „Nice and slow” die
enkele weken op de eerste plaats van
de hitlijsten dwaalde. Om ook van zijn
tweede schijf een succes te maken doet
men veel aan de promotie van de op
Jamaica geboren zanger. Gisteren was
hij te zien in het Disco Circus van de
TROS, zaterdag 27 november is hij te
gast in de tv-show van NCRV-
presentator Eddy Becker en volgende
maand, op acht december, zingt hij
zijn eerste nummer in het Veronica-
Top 40-gala. Drukke tijden voor de
zanger Jesse Green die na zijn vertrek
makkelijk heeft, bewijst Raquel
Welch. De Amerikaanse sexbom moet
zich bijna in stukken scheuren om aan
alle verplichtingen te voldoen. Raquel,
die ook nog schijnt te kunnen zingen,
treedt in Hollywood in een nachtclub
op om de (voornamelijk mannelijke)
gasten met haar stem in extase te
brengen. Ze speelt echter ook in een
film naar het boek „The Prince” van
Mark Twain. Deze rolprent wordt ech
ter in Boedapest opgenomen. Daar
door moet Raquel van tijd tot tijd
tussen de VS en de Hongaarse hoofd
stad heen en weer vliegen.