Andre van den Heuvel met van Ayckbourn nieuwste Ouderwetse hardrock kent geen concessies Acteur werd geleid door trefzekere intuitie triomf van natuurtalent Jean Gabin Wie 6’4% rente wenst zonder boete of opzegtermijn neemt de... Vreemd programma van perfect afgestemd duo I t IW ihJ NAZARETH IN RAI-AMSTERDAM Kwaliteit bij jong buitenlands talent Buitenkans je om de schade van dit seizoen goed te maken" fc' v 11 KUNST 19 7 6 NOVEMBER DINSDAG 1 6 door Ko van Leeuwen door Charles Boost - i«._ Tl BANQUE DE PARIS ET DES PAYS-BAS N.V HAARLEM. André van den Heuvel heeft de rechten verwor ven op het nieuwste toneelstuk van de Engelse auteur Alan Ayckbourn. Het stuk, dat nog niet in het Nederlands vertaald is, heet „Confusions” en is een samenstelling van vijf korte éénakters die op een bepaalde manier in relatie tot elkaar staan. André van den Heuvel toonde zich maandag bijzonder ver heugd met de toestemming van de Londense agent van de auteur, dat hij het stuk in ons land mag uitbrengen. „Ik had de première al in mei in de Haarlemse Stads schouwburg willen brengen, maar er zijn allerlei omstandighe den waardoor dat helaas niet zal lukken. Het zal nu september worden en dat ben ik ook con tractueel met de agent van Ayck bourn overeen gekomen”, aldus Van den Heuvel. Reserve-geldrekening 6’/4%: Zonder opzegtermijn kunt u bedragen opnemen tot f3000- per maand. Voor bedragen boven f 3000- per maand geldt een opzegtermijn van 1 maand. In ieder geval berekent de Banque géén retourrente over opgenomen bedragen! Spaar bij de Banque via uw bank-, post', of gemeentegirorekening. T JOHN OOMKES Gabin werd op 17 mei 1904 in een dorpje 1 AMSTERDAM. Een definitie van wat hardrock nu eigenlijk inhoudt, is zeker niet makkelijk te geven. Misschien kan nog het beste worden volstaan met het muziek te noemen, waarop het bewe gen beperkt kan worden tot monotoon heen en weer slingeren van het lichaam. De meeste hardrock-bands hebben in de loop der jaren telkens meer water in de wijn moeten doen, want de belangstelling voor hun beperkte geluid nam af. Synthe sizers, toetsenborden, geluids- en andere opzienbarende effekten verschenen ten tonele. Zo niet bij Nazareth, want deze Schotse band doet zo bleek gisteravond in de Rai Concertzaal nog immer geen concessies. Manny Charlton is een gitarist van de oude stempel, maar hij pakt zo nu en dan verrassend uit. Het stemgeluid van Dan McCafferty klinkt ook al zoals het moet: rauw als schuurpapier en allesbehalve soepel. Darrell Sweet zit geramd achter zijn prachtige drumkit, maar bassist Pete Agnew blijkt eigenlijk de grote surprise. Zijn spel is stuwend, maar nergens cliché- In het snelle Telegram, waarmee de set wordt begonnen, is het geluid nog niet mooi gescheiden, maar dat geeft eigenlijk niets want de bedoeling komt toch wel over. De balans wordt al in het volgende nummer verbeterd en dan is duidelijk vast te stellen hoe accuraat Agnew zich van zijn taak kwijt. Zijn aandeel maakt het voor Charlton gemakkelijker. Het accent rust nu niet te zwaar op diens veelvuldige solowerk. matig. Hij buit zijn amicale uiterlijk bovendien voortdurend goed uit. Night Woman met wat komisch geschui fel van Agnew, Born to Love, This Flight to-night dat een van hun betere num mers is Love Hurts, het met opvallend gitaarwerk uitgeruste Whisky drinkin' Woman, Son of a Bitch en Woke up this Morning (met prima slide) maken het pro gramma vol. De reacties van het publiek zijn net voldoende voor een toegift. Maar ja, Nazareth zal dan ook wel nooit tot de hoogte van een Led Zeppelin of een Bad Company reiken. VAN DE BRUG af gezien speelt deze hele verdere week tot en met zaterdag in de Haarlemse Stadsschouwburg. „Er zit een abonnement in, maar er zijn ook avonden met vrije kaartverkoop”, zegt Van den Heuvel, „Xk hoop maar dat de mensen komen. In elk geval is Van de brug in de pers erg gunstig ontvangen. Het is ook een fijn stuk. We hebben er net een toernee door de provincie mee achter de rug, nou, we mogen beslist niet klagen. Overal stampvolle zalen. Het stuk komt ook goed aan bij het publiek, dat merk je tijdens het spelen al vlug. Ik heb ook veel reacties van jonge mensen die zeggen: God, wat prachtig. Wij spelen het ook heel reëel. Die saus van min of meer classicis me, waarmee het vijfentwintig jaar gele- De 26-jarige, in Linz geboren Thomas Christian had zijn Amsterdamse optreden aan de Vara te danken, die voor groot jong talent een serie „prijswinnaarscon- certen” organiseert. Christian won op elf jarige leeftijd al een eerste prijs op het Oostenrijkse vioolconcours en trok daar na in zijn ontwikkeling begrijpelijkerwijs steeds sterker de aandacht in de muziek wereld. Er is bij dit duo bovendien een gelijkge richte tendens tot romantiseren. Dat merkte je al bij de „inspeler”. een negen tiende eeuwse bewerking van een „Canto Amoroso” van de 18e eeuwer Sammartini, waarbij het concept dusdanig vervalst wordt dat zo’n compositie volkomen het karakter van een salonstuk krijgt. Van den Heuvel: „Jawel, maar dat hoeft er in je spel nu juist niet zo dik bovenop te liggen. Wat er met Eddy gebeurt is vrese lijk. Dat verraad, dingen die hij ondanks zichzelf doet. Weet je, als er iets in jou gebeurt en je beseft het niet, dan kun je vreselijke dingen aanrichten. Dat is zo bij Eddy. Iedereen weet het en ziet het ook, alleen hijzelf niet.” ER IS EEN kleine wijziging in de rolver deling van het stuk van Miller aange bracht. Liesbeth van Santvoortdie de rol van het in het huis van Eddy Carbone opgenomen nichtje speelde is vervangen door Angelique de Boer. Van den Heuvel: „We zijn erg blij met Angelique. Ze doet het erg goed en ze heeft die rol in heel korte tijd moeten leren. We hebben er een paar voorstellingen voor moeten verzet ten. Liesbeth van Santvoord ondervond deze rol vooral psychisch als een te zware last. Ze durfde gewoon het toneel niet meer op. Nu moet ze enige tijd rust houden”. den werd overgoten tenslotte werd het wereldtoneel in die tijd beheerst door mensen als de grote dichter Christopher Fry hebben wij bewust weggelaten. Nu is het regelrecht toneel geworden.” Maar die Amerikaanse havenarbeider Eddy doet toch afschuwelijke dingen, ook al wil hij dat beslist niet en verafschuwt hij zijn daden.dat ligt toch dicht bij een klassiek thema? zou verwachten, soms vervangen door een forse aanpak met vergrovende trekken en weinig transparantie. AYCKBOURN’S toneelstuk, dat de kant van het grimmige blijspel uitgaat, kan worden bezet met vijf personen. Naast André van den Heuvel en Kitty Janssen zal ook Pieter Lutz meespelen. Van den Heuvel: „Pieter Lutz is een klasgenoot van me op de toneelschool. We hadden nog nooit een keer samen gespeeld, dus dat wordt een bijzonder leuk weerzien. Ver der ben ik nog in onderhandeling met twee andere mensen. We kunnen pas in mei gaan repeteren, want eerder is Pieter niet vrij. Hij heeft nog een gastcontract bij Globe en om hem eerder uit te kopen, daarvoor hebben we het geld niet.” ERNST VAN ALTEN A gaat het nieuwe stuk van Ayckbourn in het Nederlands vertalen: „Over de titel zijn we het nog niet zo erg eens”, zegt André van den Heuvel. „Je zou het „Met verwarring” HET SUCCES van Ayckbourns toneel stukken is nu in zijn volle omvang ook in ons land merkbaar. Zijn „Slippers” trok bij de reprise van enkele jaren geleden weer volle zalen, momenteel speelt Ko van Dijk mee in zijn „Liefde half om half” en Theater voert met niet minder succes het één na laatste stuk van de Engelsman, „Verre vrienden” op. Van den Heuvel: „Ja, het is beslist een buitenkansje.’ Ieder een loert op het ogenblik op Ayckbourn. Gabin’s naam is gemaakt. Jean Renoir laat hem vervolgens naast Pierre Fresnay en Erich von Stroheim optreden in „La Grande Illusion” (1936), waarna Marcel Carné met „Quai des Brümes” gestalte geeft aan het type van de misdadiger- door -omstandiheden die Jean Gabin vooral in „Le Jour se Léve” van dezelfde regisseur m 1939 op een onvergetelijke wijze gestalte geeft. Zijn stukken trekken de mensen naar het theater. Ik hoop dat het bij ons ook lukt, het moet de schade van dit seizoen tenslot- De na-oorlogse periode brengt in wezen nauwelijks nieuwe lauweren aan Gabin’s talent. Hij bevestigt hoogstens dat talent in ontelbare rollen, meer dan 90 in totaal, waarbij enkele gangstercreaties als in Jean Gabin als Maigret in „Maigret zet een val” uit 1962. te goedmaken en ik prijs me gelukkig als ik dat niet met een niemendalletje hoef te doen. Dit indirecte contact met het werk van Simenon leidt onherroepelijk naar een vertolking die als het ware op Gabin ligt te wachten, het spelen van Maigret, een romanfiguur waarbij velen aan de acteur Gabin gedacht zullen hebben. Een drietal malen speelt Gabin de voor hem klaarge legde rol, o.a. in „Maigret tend un Piège” („Maigret zet een Val”) en „Maigret voit Rouge” („Maigret maakt zich kwaad”) en het viel dan op dat de acteur niet alleen volledig beantwoordde aan een voorstel ling die de lezer zich gemaakt had van de beroemde speurder, maar bovendien veel weg had van de schrijver Simenon. Jean Gabin is 72 jaar oud geworden, hij heeft pas een film gemaakt die we ongetwijfeld in ons land tzt zullen zien en hij had nieuwe plannen. Zoals het een goed acteur betaamt is hij dus in het harnas gestorven. Het zijn de topjaren van de Frans film met Carné. Duvivier. Renoir, René Clair en Feyder als regisseurs en Gabin, Jouvet, Harry Baur, Michel Simon en talloze pro minente bijfiguren als spelers, waarbij vrouwefiguren als Annabella, Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Framjoise Rosay en Madeleine Renaud natuurlijk niet vergeten mogen worden. ANDRÉ VAN DEN HEUVEL en Kitty Janssen hebben het voornemen om voor taan alle premières van hun eigen B.V. „Katrijn” in Haarlem uit te brengen. André van den Heuvel: „We hebben er met Van de Brug af gezien, onze produk- tie van dit jaar, zoveel succes gehad, het publiek was zo enthousiast, dat we het heerlijk vinden in Haarlem. We voelen ons er thuis en dat heb je zeker met zo’n klein gezelschap nodig”. Kenaupark 31 - Haarlem - tel. 023-319096 AL TREKT Van de brug af gezien steeds volle zalen, toch voorspelt André van den Heuvel aan het einde van het seizoen een tekort: „Ja, maar dat hebben we van tevoren al ingecalculeerd. Dat weet je met zo’n stuk, daarvoor zijn er teveel mensen op de been. Samen met het technisch personeel zijn we elke avond met zeventien mensen op stap. Dat bete kent een bus huren en een vrachtwagen voor het decor. Er moeten séjours betaald worden. We kunnen ook niet meer spelen dan we nu doen, want de meeste schouw burgen zijn volgeboekt, daar zit geen gaatje meer. Neen, Ayckbourn moet vol gend jaar de schade van dit stuk goed maken!” kunnen noemen, maar zowel de Engelse als die titel dekt de inhoud niet precies. Zelf zou ik zeggen dat de constructie van Confusions het meest aan As you like it van Shakespeare doet denken. Als werkti tel hebben wij dan ook „Zoekt u ’t zelf maar 'uit” gekozen, vooral omdat er wel een bepaalde binding is tussen de ver schillende éénakters, maar ook omdat je als toeschouwer heel goed zelf die verbin dingen kunt leggen. Ayckbourn heeft er op ongelooflijke knappe wijze alles in verwerkt wat mensen bezig houdt. De eerste zin van het stuk luidt: Ga in je eigen bedje liggen en hou op Sandra te plagen. De laatste zin is: Je kunt ’t beste tegen jezelf praten. Nou, daartussenin ligt alles van scheiding en isolement, wat vooral betrekking heeft op de zogenoemde midd le class, waarover Ayckbourn meestal schrijft. Die man is soms erg bizar en cinisch, maar hij demonstreert in dit stuk ook weer zijn ongelooflijke gevoel voor timing. Soms gaat het in dit stuk ook erg de kant op van cabaret.” De geschetste muzikale geaardheid van deze musici en de daaruit voortvloeiende speelstijl, was zelfs nog van waarneemba re invloed in het door hen uitgevoerde Duo concertante van Stravinsky. In dit uit 1932 daterende, tamelijk éénkleurige werk, klonken bepaalde dingen die echt bijterig naar voren moeten komen, soms nogal mild. En speciaal weer de pianopar tij kreeg hier, ook door het pedaalgebruik, weinig reliëf. Niettemin een technisch knappe weergave in hechte eenheid. En in Schubert’s Thema en variaties over „Ihr Blümlein alle” was sterk de geest van de (latere) Duitse Romantiek aanwezig Vooral in de pianopartij was de klassieke Weense pianistiek, die je hier Dan McCafferty valt enigszins tegen in zijn rol als frontman. Hij is wat te immo biel in vergelijking met de meeste van zijn collega-vocalisten in dit genre. Zijn zang mag er overigens wel zijn. Hij zet zijn keel op zonder dat het hem veel inspanning lijkt te kosten, hangt relaxed schuin ach terover, verend op het pompend» ritme, zoals in Somebody to Roll. Daarvoor komen I want to do everything for you en het van een sfeervol intro voorziene Loved Lost al aan bod. „Touchez pas au Grisbi” van Jean Becker in '49 en „Mélodie en Sous-Sol”, voor het eerst samen met Alain Delon en onder regie van Henri Verneuil die eveneens met Gabin en met als tegenspelers Delon en Jean-Paul Belmondo „Le Clan des Sici lians” (1970) maakt. Onder Verneuil komen andere creaties tot stand als „Le Président” naar een roman van Georges Simenon „Un Singe en Hiver” („De Stuur loze Twee”), opnieuw samen met Jean- Paul Belmondo en „Monsieur le Baron”, opnieuw naar een roman van Simenon. Toen destijds foto’s van Gaston Domini- ci in de kranten verschenen, moest men onmiddellijk denken aan het ruige gezicht van de acteur die meer dan wie ook het gezicht van de Franse film mee heeft helpen bepalen. Ook als acteur was Jean Gabin een man van weinig woorden, zijn grote kracht lag in zijn zwijgende aanwe zigheid waarvan een grote suggestiviteit uitging, vooral de suggestie van een naderend onweer, het losbarsten van pri mitieve krachten. Gabin was de triomf van het natuurtalent, ongeschoold en onbedorven door kennis, maar geleid door een trefzekere intuïtie. (ADVERTENTIE) in het Franse district Seine-et-Oise gebo ren,zijn ouders, Elzassers van afkomst, hadden beiden binding met het toneel: zijn vader was music-hall-komiek, zijn moeder zangeres. Toch begint Jean, die eigenlijk Jaen-Alexis Moncorgé heette, zijn loopbaan in gewone baantjes, als bouwvakker, magazijnbediende, trein- rangeerder. In 1923, negentien jaar oud, mag hij als figurant optreden in de Parijse Folies-Bergère, daarna legt hij zich toe op zingen, maakt „tours de chant” door de provincie en komt bij de opérette. Tegen 1930 speelt hij rollen op het boulevardto- neel, in „La Dame au décolleté”, „Trois jeunes Filles nues” en „Arsène Lupin”. De artistieke top van het door het duo Christian- Spiegelberg gebrachte pro gramma, betekende de vertolking van Fauré’s Sonate opus 13, waarin de roman tiek anno 1876 breed wordt uitgezongen. Mede doordat de Franse muziek in die tijd nog sterk onder Duitse invloed staat, bleek deze meesterlijke sonate een kolfje naar de hand van de beide kunstenaars en sloten instrumentaal-technische beheer sing en een fantasierijk kunstenaarsge moed hier een ideaal verbond. Hun tem peramentvolle realisatie van Fauré’s geïn spireerde werk, gaf daardoor de beste kijk op de opmerkelijke vermogens van beide musici. Zijn huidige begeleider de uit Straats burg afkomstige pianist Daniël Spiegel berg, is een leerling van niemand minder dan Marguérite Long. Het tweetal musici speelt nog maar twee jaar samen, maar vormt reeds een perfect op elkaar afge stemd duo. Niet alleen qua sluitend samenspel, maar ook wat betreft eenheid in frasering en dynamiek is alles piekfijn in orde. MEN HEEFT HEM nog niet zo lang geleden op het TV-scherm kunnen zien, in een film die hier door het bedrijf als niet exploiteerbaar was afgewezen, "De Zaak Dominici". Jean Gabin speelde er de stijf hoofdige boer en familietyran Gaston Dominici in, een rol die de werkelijkheid hem op het lijf geschreven scheen te heb ben. De oude Gaston werd in 1952 beschuldigd van drievoudige moord op de leden van de Engelse familie Drummond die op zijn terrein overnachtte. De weinig spraakzame boer liet, een enkele maal in woede uitbarstend, maar meestal nors zwijgend ondervragingen en rechtszittin gen over zich heen gaan, het proces rek kend tot, vijf jaarna de moord, het geëiste doodvonnis door president Coty in leven slang werd omgezet, waarna in '60 gratie verkregen werd. Daar was ook de typerende „Schwung” met een vleugje sentiment in Kreissler, evenals een wat verwesterde Balkan- weemoed in een 19e-eeuws Hongaars „Chanson triste”. In het eerste dan met het accent op het verbluffend gemak waarmee de techniek kon worden gehan teerd en bij het laatstgenoemde werkje in de eerste plaats een allerzaligst wegmij meren op een juweel van een loonvor ming. De tot slot gespeelde Fantasie van Wax man, een bewerking (in de geest van De Sarasate) van motieven uit Bizet’s Opera „Carmen”, gaf Thomas Christian daarna Weer optimaal gelegenheid om het publiek te laten zien welke hoogstanden er in de violistische acrobatiek allemaal door hem bereikt kunnen worden. Maar van dat virtuoos meesterschap was ieder een intussen al lang overtuigd. JOHAN VAN KEMPEN Een vreemde programmakeus overi gens van de concertgevers. Ten eerste is deze compositie door Schubert geschre ven voor fluit en piano; terwijl er genoeg interesssante viool-pianoliteratuur van zijn hand bestaat. En ten tweede is het misschien wel het meest academisch doorwrochte werk dat door Schubert ooit gemaakt is: een eindeloze doormalerij van de variatietechnieken. In de uitvoering ervan maakte Thomas Christian overi gens, ook in typisch fluitistisch gedachte passages, wel weer duidelijk dat hij viool kan spelen als weinig anderen. BANQUE Aan het optreden van Nazareth ging een voorprogramma vooraf, waarin het zoveelste als „the future of rock roll”, geafficheerde groepje afging als een gie ter. Slechts bij vlagen bleek het Canadese Heart over enig talent te beschikken. Nazareth mag dan niet pretenderen over de sound van morgen te beschikken, het geluid van gisteren wordt vandaag de dag met nog evenveel overtuiging en inzet gebracht; ook al zijn daar nog steeds maar vier personen voor verantwoordelijk. Het stoffelijk overschot van Jean Gabin zal woensdag op de begraafplaats Père Lachaise worden gecremeerd. De urn met de as zal later ingevolge de wens van de overledene in het water worden geworpen. AMSTERDAM. De Oostenrijkse violist Thomas Christian heeft niet in negatieve zin bedoeld een ouderwetse manier van spelen. Hij strijkt niet lood recht op de snaren, maar houdt het stokje een ietsje scheef en heeft bepaalde soepe le maniertjes van de zigeuner. Dat kon je het beste horen in de toegiften van het gisteravond door hem en de pianist Daniël Spiegelberg in de Kleine Zaal van het Amsterdams Concertgebouw gegeven recital. Het is een sterk gevarieerde en onzekere inzet van een glansrijke carrière die hem naar de film brengt, waar hij pas tussen 1933 en ’36 opvalt als hij onder regie van Julien Duvivier rollen speelt in „Marie Chapdelaine”, „Golgotha” (waarin hij Pontius Pilatus vertolkt), „La Bandera” en „La belle Equipe”. Het filmvak heeft hem dan te pakken en opnieuw onder leiding van Duvivier maakt hij zijn histo rische creatie in „Pépé le Moko”, de door de Parijse politie gezochte bandiet die zich aan vervolging ontrekt door in het Algerijnse Kasbah onder te duiken. ■H, Amsterdam - A’dam-Buitenveldert - Arnhem - Breda - Dordrecht - m*! Eindhoven - Groningen - Den 1 laag - Haarlem - Heerlen - Hengelo - Paribas Maastricht -Nijmegen - Roermond - Rotterdam - Utrecht - Venlo. André van den Heuvel en Kitty Janssen: Zeker in de provincie trekken we met Van de brug af gezien steeds volle zalen 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11