Grote vanzelfsprekendheid zwak blijspel in musiceren onder Baudo van regisseur Ko van Dijk Nieuw leder en oud hout De groeiende mythe rond een atelier Zanger Wolf Biermann I uit DDR verbannen Krachtig politiek activerend theater bij Belt Braces E a „Spelenderwijs” E* o ONVERGETELIJK CONCERT VAN PHILHARMONISCH ORKEST Artistiek vakmanschap in sociaal pleidooi Onvrijwillige communistische balling een interessante de Sede expositie bij Terstal in Haarlem. Vrije produktie in Koninklijke Schouwburg PRIX RENAUDOT VOOR M. HENRY PRIX GONCOURT VOOR GRAINVILLE terstal interieurs b.v irft MBÜ 13 12 NOVEMBER 19 7 6 WOENSDAG 1 7 KUNST RW !L De nieuwste de Sede ontwerpen worden geëxposeerd in combinatie met oude houten meubels uit lang vervlogen dagen. Beide te zien, beide te koop! Tot en met 5 november bij Terstal. De Sede presenteert hier zijn nieuwste modellen fauteuils en banken van o.a. de prachtige 5 mm dikke leer soort, het nekleder. U bent welkom bij Terstal. Terstal Interieurs B.V. Wagenweg 1,3 en 15, Haarlem Tel. 023 - 31 21 72 Beeld schrift -- 33 A O DEN HAAG. Roger Hanin, lang bekend als een filmacteur met stevige vuisten, is kennelijk een nieuw leven begonnen met ten minste drie films, geschreven en geregisseerd, en bovendien een toneelkomedie, „Virgule”. IT I O» (ADVERTENTIE) Ai 1 1 MM PIET RUIVENKAMP KO VAN LEEUWEN Wie treedt als hij. die bestorven schoonheid binnen? De wereld is voorbij. het leven kan beginnen. Ml door Hein Steehouwer In feite mag Biermann niet meer terug omdat hij kritisch tegenover het regime van Honnecker staat en dat ook altijd voor zover mogelijk heeft geuit. Niettemin is Biermann een overtuigd communist die het 'kapitalistische systeem fel van de hand wijst. Hij verkoos in 1953 om vanuit Hamburg naar Oost-Duitsland te gaan. Daar wilde hij wonen en werken en dat wil hij ook nu nog, hoewel het hem in 1965 PARIJS (AFP). De Prix-Goncourt, de voornaamste Franse letterkundige prijs, is maandag toegekend aan Patrick Grainville voor zijn roman „Les Flam boyants. Het bekroonde werk is de vierde roman van de 29-jarige gymnasiumleraar Grain ville. Zelf omschrijft hij „Les Flamboy ants” als een „Speurtocht naar de graal op het Afrikaanse spoor”. Grainville, een van de beschermelingen van wijlen de toneel- en romanschrijver Henry de Montherlant, is een sterk voor stander van de traditionele verhalende roman Inmiddels is Biermann gedwongen in een land te verblijven waar men nou ook niet bepaald vriendelijk tegen communis ten is. Want Böll en Wagenbach hadden gelijk toen zij opmerkten dat communis ten in de Bondsrepubliek buitengewooh achterdochtig worden behandeld en dat het helemaal niet zo zeker is dat Biermann in West-Duitsland overal kan optreden waar hij wil. uitzonderlijke musici snel terug zullen komen om weer op hun grandioze wijze puur muzikaal genot weg te schenken. Met deze uiterst muzikale en gevarieer de proletariërsshow volgen we in het ver haal van Richards een meisje uit Dublin op haar werklustige verkenningstocht door Engeland. Zijn we getuige van haar moeilijkheden om aan werk te komen en wanneer het eenmaal zover is van haar strijdbaarheid wanneer het gaat om de rechten van de arbeiders. Er volgt een fabrieksbezetting wanneer een directie weigert nieuwe machines aan te schaffen en aan andere werknemerseisen tegemoet te komen en er komen vakbondsonder- handelingen. Een van de foto’s van het atelier van Kees Verwey door Nico Koster Geen kwaad woord dus over Berger, behalve dat hij tóch nog een deel van die ruimte heeft verkwist aan het feit, dat hij Kees Verwey heeft willen ver klaren tot een moderne schilder, die m meebrengt. Veel daar- lisch Britse situaties en Tot slot nog een zakelijke medede ling. Van het boek is ook een luxe- editie bij de uitgever Van Spijk in Venlo verschenen, 150 exemplaren. Daarin is opgenomen de enige origine le ets die Kees Verwey ooit heeft gemaakt, korte tijd geleden op instiga tie van Willem Snitker uit Heemstede. Die heeft in zijn atelier De Bleeker de ets in de genoemde oplage voor Kees Verwey gedrukt. In die exemplaren bevindt zich ook een litho van Kees Verwey, afgedrukt door Piet Clement in Amsterdam. Mary Dresselhuys viel ervoor en Ko van Dijk ook, die de regie ter hand nam. Gisteravond werd „Spelenderwijs” als vrije produktie voor het eerst in de Koninklijke Schouwburg gespeeld. Vervolgens trok Roger Hanin, die deze avond zelf bij woonde, vele registers open. Een uitheemse verkleedpartij, een nog absurder werkende fabel over een eek hoorn en noten en een preek tot slot. Deze wilde zoveel voorhouden als „praat alles uit, applaudisseer eens voor elkaar”. De goede bedoelingen toonden beter dan de uitkomst. Hanin betrachtte een reeks los se ideetjes, waar zijn dramatische adem te kort schoot. Maar Martha en George uit „Wie is bang?” weten nu in elk geval hoe ze uit de nesten kunnen raken. Het lijkt mij dat alleen de schrijver voor zijn prestatie is te laken, want hoe deze rommelige brei zonder veel geest ooit onder één noemer is te schuiven zou ik wel eens willen zien. Ko van Dijk schreef in het programma in jaren niet zo verrast te zijn geweest door een stuk. Een geval van gezichtsbe drog. Jammer. England Expects is een verhalende show die nergen vervelend drammerig wordt wat het onderwerp aangaat. Er wordt wel erg cockney-werkmansengels gesproken en dat vergt bij mij althans soms lenig improvisatievermogen om de razendsnel uitgesproken teksten steeds woordelijk te kunnen volgen. Maar ver der, Belt Braces brengt een show die goed overkomt en die vooral het eigen arbeiderspubliek heel direct moet aan spreken. Politiek activerend theater dat een stevig onder de neus wrijven van sociale misstandéi van slaat op typj dito politieke verwikkelingen, maar heel veel is ook voor de Nederlandse arbeider herkenbaar. Voor wie het onthouden wil: op 11 december komt de groep naar de Toneelschuur in Haarlem voor een een malig optreden. Nol Gregoor, de man die Kees Ver wey urenlang heeft geïnterviewd voor de VARA, heeft die tijdeloosheid wel beseft in een gedicht, dat in het boek is opgenomen: verwant is aan de Pool Roman Opalka, die grote vellen papier voltekent met cijfers, en ook met Peeters en anderen van de Zero-groep. Kees Verwey heeft het niet nodig via zo’n redenering tot eigentijds te worden bestempeld alsof dat een verdienste zou zijn. Als de Zero-leden allang zijn bijgezet in een ruimte die geen koningsgraf is, zal het werk van Kees Verwey blijven getui gen van de tijdeloosheid van het licht in zijn atelier. Het zijn vooral de kleurenfoto’s in dit boek, die bijzonder boeien. De zwart witte zijn wat matter. Deze recensie is uiteraard subjectief, subjectiever dan andere, want ik ken dit atelier en de schilderijen, die er de laatste zes jaar zijn ontstaan, als mijn eigen werkka mer en mijn eigen teksten. Zelf heb ik dat atelier wel eens gekenschetst als een koningsgraf, zo’n ruimte waarin de vorst is onttrokken aan de menselijke werkelijkheid. In elke mythe daarom trent wordt dan beloofd, dat de vorst eens zal opstaan uit dat graf en zich zal losmaken van alle grafgiften en inmid dels verborgen schatten die hem zijn meegegeven of die hij heeft vergaard. Het is bij mijn weten nog geen vorst gelukt. Maar Kees Verwey stapt daar elke ochtend binnen: die ruimte vol met dode takken van verdorde boe ketten, door muizen uitgehold brood, dozen met bovenop vergeelde papieren en boeken en daaronder. Een viool zonder snaren, een gedemonteerde bromfiets, een Wedgwood soepterriep met halve oren, een kapotte gipsen vrouwentors, een gipsen farao, bedro pen door lekwater, oude lappen. Het is lig voor bent beleef je dat als zodanig gebeurde gisteravond in het Amsterdams Concertgebouw. Serge Baudo leidde het Amsterdams Philharmonisch Orkest in Mouret en Schumann en de solist in het Eerste piano concert van Tsjaikovski was Nikolai Petrov. Na alles op dit concert verwerkt te hebben, hoopte je een ding vurig: dat deze (Van onze correspondent) BONN. De Oostduitse zanger, schrij ver en dichter Wolf Biermann (40 jaar) mag niet in de DDR terugkeren. Terwijl hij bezig was aan een tournee door de Bondsrepubliek (op uitnodiging van de jongerenbeweging van de metaalvak- bond), kreeg Biermann gisteren in Bochum bericht dat zijn staatsburger schap hem was ontnomen. Reden: een vijandige houding tegenover de DDR, aldus het staatspersbureau. In de ruim twee uur durende show die muzikaal door een uitstekende band wordt begeleid, komen alle reactionaire drogredenen bovendrijven, waaronder bijvoorbeeld „verdediging van de demo cratie”, wanneer het erom gaat de arbei- derseisen niet in te willigen. AMSTERDAM. „Fight for the right to work” wordt er krachtig gezongen en gespeeld aan het slot van England Expects, de wat je zou kunnen noemen sociale pleidooishow die tot 6 december door de Engelse groep Belt Braces in Mickery wordt vertoond. Onder leiding van Gavin Richards, die ook een belang rijk spelaandeel binnen de voorstelling heeft betekent dat een ongewoon levend brok sociaal gericht theater. Belt Bra ces is zo'n drie jaar geleden begonnen politieke actie via de theatervorm uit te dragen en heeft zich in enkele jaren door keihard werken ontwikkeld tot een uiterst professionele groep die in wer kwijze en presentatie nog de souplesse van beginnersgeestdrift heeft bewaard. PARIJS (AFP). De naar de journa- lisj, Theophraste Renaudot genoemde Franse literaire prijs is maandag verleend aan Michel Henry voor1 zijn roman ,,1’Amour les yeux Fermes”. In tegenstelling tot vorige jaren was er ditmaal niet een uitgesproken favoriet voor de prijs. Henry is bij het grote publiek vrij onbekend. werd verboden in de DDR op te treden. Hij mocht ook de grens niet meer over. In 1974 boden de Oostduitse autoritei ten Wolf Biermann een uitreisvisum aan. Voorwaarde was echter dat hij niet terug zou komen. De zanger wees dit van de hand. Daj hij afgelopen zaterdag wel aan een tournee in de Bondsrepubliek begon, ligt aan het feit dat hem officieel beloofd was wel weer naar de DDR terug te kunnen. De Westduitse schrijver Heinrich Böll, die Biermann kort voor de fatale mededeling had gesproken, zei gisteren dat hij nooit gekozen zou zijn als hij had getwijfeld aan de mogelijkheid weer naar huis te kunnen gaan. Böll, die Biermann een van de grootste levende Duitse dichters noemde, kwalifi ceerde het optreden van de DDR als een ongehoord schandaal. „De grootste cultuur-politieke domheid van de DDR sinds haar ontstaan”. Volgens Böll en Biermanns uitgever in West-Berlijn, Klaus Wagenbach, heeft de DDR-leiding gebruik gemaakt van een smerige truc teneinde van Biermann af te komen. „TOEN IK ZE ZAG, was ik zelf stomverbaasd, zoveel kleur als er in dat atelier zit, in die oude rommel.” Het is Nico Koster die het zegt, de man die het fotoboek „Het atelier van Kees Verwey” heeft gemaakt. Je houdt het niet voor mogelijk hoe goed Nico Kos ter in dat vaak halfduistere atelier heeft gefotografeerd zonder van kunstlicht gebruik te maken. Er zit nog licht in de donkerste hoeken, in de meest bestorven kleuren, die in dat atelier amper door het licht worden geraakt. Er is maar één ding dat de foto’s kan overtreffen krachtens de herscheppende aard, en dat is een schilderij van Kees Verwey zelf, gewijd aan de schier onontkoombare chaos, die ervoor heeft gezorgd dat dit atelier zo langzamerhand de voedsel bron is van een groeiende mythe Een echtpaar in de moeilijke jaren, hij als hypochonder, houdt zich met spelle tjes op de been. Mary Dresselhuys kon veel wegwuiven, dat Guus Hermus bijeen- simde. Er komt een paartje hun flat bin nen: een malle meid (Carola Gijsbert van Wijk) en een prima heertje (Henk van Ulsen). Met zo’n bezetting valt wat te doen. Tot de pauze leek het daar nog een beetje op, hoewel de problemen veelal in de praterigheid bleven hangen. Men keek toen al wel in het programma of het echt om een blijspel ging. r Het is overigens de eerste keer dat een criticus van het regime, wordt uitgewezen. Mensen als Robert Havemann (die ver klaarde „diep geschokt” te zijn) en Reiner Kunze worden wel geconfronteerd met alle mogelijke ellende, maar uitgewezen zijn ze niet. De DDR gedroeg zich tot nu toe anders dan de Sovjet-Unie, maar de manier waarop Biermann is afgeschoven is „wel een paar graden erger” (Böll) dan waarop Rusland met Solzjenitsyn han delde. Zijn bekroonde roman handelt ov^r het verval van een imaginaire stad in het Middellandse-zeegebied met een zeer rijk cultureel verleden, waarin enkele jonge ren in verzet komen. Nicolai Petrov daarentegen zorgde hier, in een sprekend positieve verstandhou ding met Serge Baudo en het orkest, voor een weergave die zo fris was als betrof het een première. Met zeldzaam begrip voor de essentie, stelde Petrov zijn bijzonder virtuoze maar verderlichte pianistiek, met alleen functioneel (en dus niet aandik kend) pedaalgebruik, op fantastische wij ze in dienst van het puur-artistieke ideaal. AMSTERDAM. Echt musiceren, dat wil zeggen: zonder bepaald te worden bij al het ingewikkelde muzikale gedoe, dat hoor je maar zelden. Spel als de grootste vanzelfsprekendheid met alleen maar als doel om een muzikale creatie in tijd en ruimte tot leven te brengen, maak je wer kelijk niet zo dikwijls mee. Zo’n (wonder want als je daar maar enigszins gevoe- Tsjaifcovski’s Eerste pianoconcert is sinds het geschreven is, ontelbare malen verkracht. De Romantiek wordt, zeker wanneer er pianistische schittering in mogelijk is, meer wel dan niet, tot in de grond bedorven, door de uiterlijke glans effectmatig te misbruiken om een gemak kelijk publiek succes te behalen. al bij al meer dan een uitdragerij vol. Kees Verwey schildert daar zijn droom omtrent al die oude rommel, die beto verd schijnt in zijn oog als het licht, ver vanover het Spaarne heen en door de bestofte vensters, een soms bijna mys tieke glans heeft gegeven aan deze half-georganiseerde vuilnisbelt. Maar Kees Verwey blijft er niet in. ’s Avonds zit hij weer beneden in zijn huiskamer, die van gezeten burgerlijk heid getuigt en die vervuld is van half* deftige nonchalance. En zo gaat hij in en uit zijn koningsgraf, door de tijd voorlopig nog niet af te straffen voor de vitale moed die hij betoont in zijn enorme doeken van de laatste jaren. Ze vormen een tour de force, waaraan zich niemand waagt, behalve hij dan zelf. Het is een dubbele toer. Kees Verwey weet heel goed en vertelt dat vaak dat zijn atelier een hommage is aan zijn leermeester Henri Boot. „Maar die”, zegt hij met soms tamelijk veel spijt in zijn stem, „lééfde op een vuil nisbelt. Ik ben de nette meneer met boven dat atelier en hier beneden de huiskamer Ergens is hij er zich dus van bewust dat het gebeuren in en rond het atelier, terwijl hij de legende vorming rond die ruimte wel degelijk kent, een spel is. Hij is Boot niet. Hij zou niet op een echte belt kunnen leven Bij hem is het spel, maar dan gespeeld als bijna sacraal, waarin leven en'rol half om half inwisselbaar zijn geworden En op het scherp van die snede komt hij tot zijn grote atelier- stukken Maar ik ben afgedwaald, want het gaat natuurlijk om het fotoboek en om de tekst van Peter Berger. Dat is een heel knappe tekst geworden, waarin hij niet alleen de Kees Verwey van het atelier beschrijft, maar ook tracht te doorzien wie Verwey is buiten het ate lier als typisch Haarlems „ver schijnsel.” Een zinsnede uit die tekst; „En zo loopt hij ook. Hij loopt als een heer. Als het geen paradox was zou men dienen te zeggen: hij loopt gezeten. Bewust van de roem die hem omgeeft, en die hij opeist met zijn norse provocaties, die altijd grandeur hebben, impone ren, ouderwets zijn, bijtend en ontzag wekkend van goede huize. Hij is de deftige outcast van een provincie- plaats, die met eerbewijzen gemeden wordt. En Kees Verwey weet dat. Deze verblindend slimme geest zou het niet weten!” Bergers kijk op Verwey is wat „inge dikt”, teveel opgehangen aan anekdo ten, aan het leven in het atelier, de eenzaamheid en de burgerlijke deftig heid in het huis aan het Spaarne. Er zijn nog heel andere kanten aan „de zaak Verwey” en oneindig veel meer nuances Maar wat kon Berger anders in die paar aan hem toebedeelde pagi na’s dan alleen maar dikke strepen zetten onder bepaalde facetten. Wat een dirigent is. die Serge Baudo; wat een opmerkelijke beleving van binne nuit en wat een vermogen om dit op een orkest over te dragen, teneinde zulke meeslepend expressieve vertolkingen te krijgen. Schumann’s orkestraal meester stuk, zijn Vierde Symfonie, waarin gevoe lens van gelukzaligheid en demonie om de voorrang strijden, kreeg een zelden gehoorde intensiteit in de uitvoering. De donkere grondstemming had een enorm indringende kracht, maar de lichte humor en melancholieke gevoeligheid werden er in fijn contrast tegenover gesteld. Serge Baudo ademt letterlijk mee met de muzi kale golven en stromingen. Zijn sterke persoonlijke uitstraling verbindt zich, in uiterst soepele bewegingen, totaal met het compositorisch beeld. Na de overrompelende grandeur van de inleiding, die eigenlijk altijd wel voor zich zelf spreekt, werd in het hele concert een spectaculaire spanning gehouden. Het breed zangerig orkestraal melos met de fascinerende tegenstelling in de vinnige pianistiek in de gepassioneerde boekde len, werd tet en met uitgebuit. En de zoete dromerigheid van het tussengelegen andante, kwam daarbij als zacht- romantisch intermezzo volmaakt tot zijn recht. Een onvergetelijk concert. JOHAN VAN KEMPEN In Bonn heeft men met afschuw gerea geerd op de uitwijzing van Biermann die is getrouwd met een medisch studente en een zoontje van zes maanden heeft. De bondsregering verklaarde dat er in Oost- Duitsland kennelijk geen geestelijke vrij heid heerst. De vrije democraten vinden dat mensenrechten zijn aangetast. De oppositionele CDU-CSU meent dat de bondsregering dit feit moet aangrijpen om een andere Duitsland-politiek te voeren. Scène uit England Expects van Belt Braces, momenteel in Mickery. Op de voorgrond Jeni BAmet en Eileen Pollock. <■^1 Het APhO bleef er bepaald niet onver schillig onder, maar musiceerde op topni veau. De feestelijke inleiding waarop Baudo zijn publiek vergastte, een Suite van Mouret met stralende trompetten, had al aan het begin van de avond het overtuigend bewijs geleverd van het uit stekende contact tussen dirigent en orkest.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13