Fluitist Humbel viel Kees Hak op door slap spel realisme met solide karakter Hi+i Infantiel vertoon „De stukken van Jan Cremer” op elpee I Li p TIE Alphenaar De top tien platenspelers om rustig te vergelijken. ga CONSTANT VERLOVINGSRINGEN: SIEBEL HEEFT ER MEER VAN. 9- A w Dieptepunt op HOT-festival In Kleine Zaal Concertgebouw STILLEVENS OP EXPOSITIE BIJ SBK PUBLIEKSTHEATER BRENGT HAMLET elpt >9 Reinier Lucassen: David Roëllprijs Zes jaar na omstreden theateropvoering *3—I tel ■W-'1 25 KUNST 19 7 6 VRIJDAG NOVEMBER 1 9 D 1 Snaaraandrijving Direct Drive: 24 - DU- ilen m Beek- hierbi| ilgemel m aan- sdoelde welke en vrijd. sm om ore var itschap andelsr kennie en kan- itschap ÏSHOW Lange n. DEN HAAG. Van het kleine beetje publiek dat donderdag avond naar het HOT was geko men voor het London Dance Events, verdween minstens de helft al halverwege de voorstel ling. De anderen bleven verveeld en soms zelfs geërgerd zitten kij ken naar vijf mensen, die ooit iets aan een dansopleiding hebben gedaan. e Kiii <-/ i I (Van onze RTV-redactie) Londens ballet (ADVERTENTIE) Model TRB 221 Model 174 1 Model 370 y l „Stilleven met hoed” heet deze gouache van Kees Hak die nog tot en met het eind van deze maand bij de SBK is te zien. l Dual CS 721 volledig automatisch, met Shure V 15/111 element Technics SL 23 zelfde model als de SL 20 maar met automatische afslag, stroboskoop en fijnregeling Garrard SB 35 geheel automatisch met stof kap en MD element AMSTERDAM. „Kennismaking met internationaal jong talent” is het etiket dat op het recital van de Zwitserse flui tist Peter Humbel was geplakt. Zijn optreden gisteravond, in de Kleine Zaal van het Amsterdams Concertgebouw, riep dan ook daardoor al direct een groot vraagteken op. Als dat jong talent was. dan zat de zaal zeker vol met kleuters. Want de gemiddelde leeftijd van het publiek lag aanzienlijk lager dan dat van de uitvoerenden. Humbel en zijn begeleiders begonnen met een wat taaie sonate van Hasse, die wemelde van de echo-effeeten. Nu ja. Keurig allemaal gedaan dus. En je dacht daarna: nu gaan we het misschien toch krijgen. Want Bach was aansluitend in het FEGEl. >n vloe- 27. i oude en bor- nhands merlaae Op muziek van John Cage brengen twee leden van The Londen Dance Events een scène uit Variations I-Meeting, te weten Ariane Asscherick en Jelko Yurésha. Lenco L 60 Zwitserse precisie met stofkap en MD element Vernieuwing is nog geen verbetering en dat parool gaat sterk voor Kees Hak op, want omdat hij steeds aan de veilige kant blijft zijn risico's ook uitgesloten. Binnen de beperkingen die Hak zichzelf daardoor stelt, valt er overigens veel te genieten. Zijn fors opgezette schilderijen in de gouache-techniek hebben een fijn, bijna deftig coloriet. De kleuren, met een over- Jan Cremer trok zich artistiek gefrus treerd terug naar Amerika, maar in Nederland bleef men proberen de banden van Polydor los te krijgen. In september van dit jaar zagen Johnny Lion en Jan Cremer elkaar weer en de maatschappij Happy Music wilde de gok wel wagen, Polydor was inmiddels bereid de banden af te staan. Het resultaat: de dubbel-elpee „De stukken van Jan Cremer” met „The Late, Late Show” en „Oklahoma Motel”. Wat reacties uit de tijd dat de voorstel lingen werden gegeven: „Schandelijk dat zoiets opgevoerd mag worden” en „Ik ben diep geschokt door het feit dat ik dit nog moet meemaken”, maar ook „Boertige brokken levend theater, op uiterlijk effect vervaardigd, geestig grof”. Ruim zes jaar geleden oogstten de thea terstukken „The Late. Late Show” en „Oklahoma Motel” veel succes, althans als ze werden opgevoerd en dat gebeurde maar moeizaam omdat in de voorstellin gen een grote portie sex zat. En in die tijd konden de theaterdirecteuren en subsidië rende overheden dat maar moeilijk ver werken. De platenmaatschappij Polydor zag er wel brood in en samen met zijn muzikale vriend Johnny Lion maakte auteur en schilder Jan Cremer van de twee shows een soort hoorspeluitvoering die werd opgenomen. middelen maar het effect is erg geraffi neerd en onderhoudend. Cremers overigens Gladde modellen vanaf 134. p.p.Fantasie modellen vanaf 14ö, p.p Briljant ringen vanaf207,- p^tuk. op zijn werk en er prijzen gemaakt wor den waarvoor een kunstenaar in Neder land het schaamrood op de kaken krijgt. Cremer heeft het 'goed in Amerika en komt af en toe nog terug om bijzondere projecten te doen, zoals tentoonstellingen en een dubbel-elpee. Volgende week zater dag wordt een tentoonstelling in de Printshop in Amsterdam van zijn werk geopend, terwijl hij ook een expositie in Engeland aan het voorbereiden is. De regie heeft Hans Croiset. In Haarlem zal Hamlet op 23 december in de Stads schouwburg worden opgevoerd. Deze tweejaarlijkse prijs, die het fonds in 1964 heeft ingesteld, is bestemd om bijzondere bijdragen van een beeldend kunstenaar aan de Nederlandse cultuur te huldigen. iRKT 9.30 uit d. Oud» lem No i. vanal assen/- al. 023 club DUWE 021 AMSTERDAM (ANP). De voorzitter van het Prins Bemhardfonds. mr. K. H. Beijen, heeft donderdag in het Rijksmu- seum in Amsterdam de David Roëll-prijs voor 1976 15.000) uitgereikt aan de 37- jarige schilder Reinier Lucassen. 3 MEI el. 023 KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023-320244 SIEBEL JUWELIERS HAARLEM-. Grote Houtstraat 63 AMSTERDAM - ROTTERDAM DEN HAAG-UTRECHT Technics SL 20 kompleet met stofkap en MD element Yamaha YP 400 halfautomatische platenspeler met MD element Dual 601 volledig automatisch, met een element van topklasse Thorens TD 145 met automa tische afslag, zwaar plateau en een arm van zeer grote klasse Sansui SR 525 de voordelige, echte direct drive speler Technics SL 1300 een klasse die er absoluut bovenuit springt: ge heel automatisch, verlichte stro boskoop, fijnregeling ïharmi saum str. t 314328 ijd voer cor r in pla- n open 342492 6 U. 4VE- jrswen het op i woniir 111. 3 MEN el. 023 r een ’ECIA- Bel dan (ADVERTENTIE) De ergste vergissing was, dat men ook nog modern wilde zijn en meende dit te bereiken door klassieke techniek uit te voeren met opgetrokken voeten of af en toe aan te vullen met een enkele beweging uit de moderne dans. Een andere inval was, het babbelen van de uitvoerders, want dansers mag ik ze niet noemen, tijdens het vertonen van hun pasjes. Om toch nog positief te zijn nog een paar opmerkingen: Eén van de meisjes, Ariane Asscherick, bleek best aardig te kunnen toneelspelen toen ze daar even de kans toe kreeg. Ieder onderdeel van het programma werd met verklaring van inhoud en zelfs de betekenis van de titel steeds op een achtergronddoek geprojec teerd in de trant van: Variation Abwechslung, Schwankung, Ungleich- heit. Ook positief te honoreren was het bege leidende muziekensemble, het Varius Ensemble für Neue Musik Hamburg. Het waren minstens uitstekende muzikanten ook al was niet alles wat ze speelden even boeiend. Aardig was het spel voor dirigent en fluitist ook al duurde het wat lang. n n» en, vw Vraa, )ERDE- tomaaf iens bij ste sol id. Hen- Gracht [023), bij u op rgd. Tel b.g-g. JK er 00 uur. eeft nog aties ■I. 023 tegelp De reacties speelden Jan Cremer in de kaart; „Toch even gaan kijken”, dacht menig Nederlander en de theaters waren goed gevuld. Zelfs op ministerieel niveau had men zo zijn bedenkingen en ook in de Eerste Kamer werden vragen gesteld. De alom vermaarde Boer Koekoek zag het subsidiegeld liever besteed aan „Kunst- "nieren. Mede waarschijnlijk door deze i gebeurtenissen liet Polydor het afweten, ondanks dat men een half jaar gewerkt had en 150.000 gulden voor de produktie besteedde. De banden van „De stukken van Jan Cremer” gingen in de kluis. Peter Humbel werd begeleid door een continuo, dat gevormd werd door de kla- veciniste Marijke Smit Sibinga en de cel list Ben de Ligt. Daar was in de praktijk weinig op aan te merken. En op de loon vorming en de vingertechniek van de flui tist was in beginsel veel positiefs te zeg gen. Maar dan werkelijk louter en alleen als je ervan uitgaat dat de noten keurig moeten worden gerealiseerd en een expressieve vertolking dan als vanzelf tot stand komt. Want op dat punt van inter preteren, om dat rotwoord maar eens te gebruiken, was er deze hele avond niets te beleven. Als er al afwisseling was in toon- kleur, was het volkomen ongemotiveerd en niet als zinvolle onderstreping van de compositorische lijn. Je zou Kees Hak om zijn vakmanschap eerder vaardig dan origineel kunnen noe men. Bestudeer je dit werk namelijk wat langer dan wordt toch net iets te weinig diepgang getoond. Kan het bij een stille ven om de pure estethiek gaan, in een portret moet een veel groter psycholo gisch inzicht aanwezig zijn. Het enkele portret dat te zien is op deze expositie, moet dat helaas ontberen en mislukt dan ook. Op dit punt moet groei verwacht kunnen worden. Dicht bij huis blijvend zal Hak in Verweij een uitstekend portret tist als voorbeeld kunnen vinden. CEES STRAUS programma vertegenwoordigd met diens fluitsonate in E. Maar wat je al lang ver moedde, werd op de treurigste wijze bewaarheid: Peter Humbels spei mist vrij wel alle muzikale artisticiteit. Behalve een vreemde onrust in de snelle delen, was er wéér dat keurige spel. Maar het was eigenlijk zonder meer verbijste rend om het eerste deel van deze sonate een van de meest dramatische stukken die Bach aan de fluit heeft toevertrouwd zo maar gladjes te horen wegblazen. Zonder enige afwisseling in intensiteit, hele passa ges slap gebonden, zonder het minste reliëf door middel van de articulatie, zon der een enkel noemenswaardig accent. Zeg dus maar gewoon: zonder begrip. Er volgde op die manier een sonate van Bachs zoon Carl Philipp Emanuel en voor het gedeelte na de pauze had Humbel twee sonates van Devienne uit de bibliotheek opgediept. De concertgever liet er in het programma bij vermelden „Eerste uitvoe ring”. En dat terwijl uw recensent één van die twee sonates toevallig zelf op een grammofoonplaat thuis heeft; gespeeld door Michel Debost. Doet er verder niet toe. Devienne schreef heerlijk lichte, diverterende muziek, waaruit blijkt dat de componist het karakter van de fluit heeft doorgrond, gerespecteerd en uitgebuit. Charmante literatuur. Elegant, maar overigens qua inhoud nergens belangwek kend. En misschien daarom inderdaad wel de juiste keuze bij deze fluitist; die muzikaal zo bitter weinig te zeggen heeft. JOHAN VAN KEMPEN AMSTERDAM (ANP). Publieksthe- ater brengt vrijdag 10 december in de Stadsschouwburg te Amsterdam de hoofdstedelijke première van Shakespea re’s Hamlet in de vertaling van Bert Voeten. In het eerste gedeelte, „Oklahoma Motel”, trekt de op sexavontuur beluste eigenaar van de voorbehoedmiddelenfa- briek Never Babies, Mr. Smith, in een om zijn sex-service vermaarde motel Hots- heet, omdat hij, zoals het op de binnen kant van de hoes staat beschreven, al jarenlang geen kans heeft gekregen zijn pijp ergens anders uit te kloppen dan thuis. Maar ook in het motel komt de man steeds op het nippertje net niet aan zijn lang gekoesterde jongensdroom. Misver standen, tegenslagen en bedriegerijen vindt hij op zijn weg. IM /baar ei 343462 Ta „The Late, Late Show” handelt over een Amerikaans echtpaar vol seksuele frus traties. De walging van de maatschappij; zelfbedrog, slogans en maatschappelijke i Medespelenden zijn: Sigrid Koetse, Celia Nuf aar, Josée Ruiter, Albert Abspoel, Hans Boswinkel, Max Croiset, Herman van Elteren, Wiek Ederveen Janssen, Franck van Erven, Wim van der Grijn, Chiem van Houweninge, Hugo Koolschijn, Johnny Kraaykamp jr„ Ton Lutz, Johan Ooms, Henk Reijn, Jan van Royen, Eric Schneider (als Hamlet), Hans van den Berg en Maarten Zeegers. AMSTERDAM Peter Aryans, Jan Cremer, Piet Ekel, Johnny Lion, Albert Mol, Henk Molenberg en Ramses Shaffy. ze waren er allemaal. En dat is dan nog maar een beperkte greep uit de groep mensen die zo’n zes jaar geleden de pla tenstudio indoken om de dubbel-lp „De stukken van Jan Cremer” te realiseren. In het Amsterdamse Sonesta Hotel, waar gisteren de langspeelplaat werd gepre senteerd, leek het er een beetje op een reünie. Na zes jaar een weerzien, gezellig keuvelen met een borrel en Jan Cremer om een handtekening op de lp vragen. De sfeer was zo Amerikaans mogelijk gemaakt, hamburgers en hotdogs, cola en whisky, typerend voor Jan Cremer en de inhoud van de plaat. SHOW I Een goede platenspeler is het begin van goede geluidsweergave. Maar kiezen is moeilijk als je ze niet eens allemaal naast elkaar kan zien en horen. Daarom heeft Alphenaar eens tien ’op-platenspe- Iers naast elkaar gezet. Voor u, om te bekijken en te vergelijken Prijzen al vanaf f 298 I HAARLEM. Vijftien schilderijen van Kees Hak hangen in de bovenzaal van de SBK aan de Gedempte Oude Gracht in Haarlem. Geen grote expositie dus, zoals ook niet het gebruik is in deze galerie- artotheek, maar ze biedt wel een redelijk overzicht van Hak's recente stijlontwik kelingen. Het zijn voor het grootste deel stillevens die veel invloed verraden van wat je de Haarlemse realistische school mag noemen, de figuratieve beweging die door Henri Boot werd voortgezet. Van hen is Kees Verwey de grootste, maar ook Anton Heyboer heeft er ooit toebehoord en Cor Hak, de bekende schilderende vader van Kees. Dit milieu is Kees Hak dus niet vreemd. Men zou verwachten dat hij bepaalde vernieuwingen zou willen aanbrengen, maar zelfs van een aanzet daartoe is nog geen sprake. Toch is het vaak niet het moment van verstilling dat bij Kees Hak de nadruk krijgt. Zijn compositorische opbouw is echt levendig te noemen, lekker geschil derd trouwens met een volop ademende huid. Het actieve element wordt nog eens versterkt door de wat hoekige accenten die aan de vlaktekening worden gegeven. Hak is bovendien een meester in het beheersen van de werking van licht en schaduw. Hij doet dat met vrij simpele De jury, die onder voorzitterschap stond van de nieuwe hoofddirecteur van het rijksmuseum, dr. S. H. Levie, heeft eenstemmig het werk van Lucassen aan gewezen, omdat het „een grote eigenheid in verbeelding en stemming, in vorm, the matiek en stijl vertoont”. Yamaha Sansui Thorens Shure Ortofon BenW Akai Interaudio I Bose AR Technics Dual Lenco ISHGW I. Deen- isevaart ark. gel. t. Relax rojecto- wegend blazerblauw, verraden een beschouwelijke instelling. Ook de vele grijze tussentinten zorgen voor een rusti ge toon die eerder een goede smaak bewijst met zin voor estethiek dan een wereldbestormende opvatting. afspraken. Voor het slaapkamergedrag is het advies van de psychiater bepalend. De hygiëne is tot God verheven, de spuitbus is overheersend en de lichtste okselbeha- ring wekt walging op. Jan Cremer en de Amerikaanse maat schappij. Waarom woont hij er sinds 1964? Cremer: „Het is daar gewoon prima, je hebt er een vrijheid van individu en de ruimte.” Daarnaast speelt natuurlijk ook een grote rol dat de Amerikanen dol zijn „De stukken van Jan Cremer” was eigenlijk een al bijna vergeten project, dat dankzij de platenmaatschappij Happy Music toch nog tot een goed einde is gebracht. Na zes jaar zijn de stukken, aldus Jan Cremer, nog steeds actueel en de foto van het meisje met een hakenkruis op haar broek noemt hij nog steeds revo lutionair. Er is, eigenlijk evenals de 36- jarige Jan Cremer zelf, nog maar weinig veranderd in die zes jaar. Goud of platina. Glad of gefacetteerd. Breed of smal. Simpel of met briljanten gesierd. Bij Siebel kunnen jullie kiezen uit de komplete collectie Constant ringen. Dat mag je verwachten bij één van de grootste juweliers in Nederland. Net zoals vakkennis en betrouwbaarheid. En alle rust om te passen en uit te zoeken. Ook als je niet zoveel te besteden hebt. En op het gratis graveren kun je wachten. Tóch even aan denken als je een Constant verlovingsring zoekt Siebel heeft er veel en veel meer van. Een van de foto's op de hoes van Jan elpee, reeds zes jaar geleden gemaakt, maar toen niet uitge bracht wegens het omstreden karakter. Als geheel was de avond het best te omschrijven als infantiel. Je kunt je niet goed voorstellen dat iets zo slecht kan zijn al treft Londen daar geen blaam voor, het is een vrijwel geheel Duitse aangelegen heid. CONRAD VAN DE WEETERING I Model N5 45,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 25